O svim tim bojama

MM LIB 63 | 94 str.

Martin, Dijana i Java nalaze se u jednome lunaparku u Vermontu kamo ih je dovukao Martinov knjižni agent Jerry kako bi prisustvovali izvedbama mađioničara Doktora Spektora koji ih uvlači u tri priče kojima su zajednička poveznica, naravno, boje…

• O svim tim bojama
    MM LIB 63

• Di tutti i colori
    MM SR 100

• Epizoda je po prvi put u Italiji objavljena u srpnju 1990. dok je na našim prostorima premijerno objavljuje hrvatski izdavač Libellus u prosincu 2013.
  • Epizoda je podijeljena na tri segmenta, odnosno tri kratke priče koje su grafički realizirane od strane Alessandrinija. U iduća dva Martijeva jubilarca (br. 200 „Spektar“ i br. 300 „Sedam gospodara duginih boja“) će se primijeniti ista formula dijeljenja epizode na više segmenata, ali i s više crtača.
  • Glavna tema ovog jubilarca, kao i svih drugih poslije, su boje, naravno.
  • Strip je obojala pokojna Laura Battaglia, supruga Dina Battaglie, jednog od najvećih autora talijanskog stripa (a i šire).
  • U epizodi se ponovno pojavljuje Martinov knjižni agent Jerry, kojeg smo upoznali u epizodi Libellus knjiga 39 „Četvrta dimenzija“. Od ostalih standardnih likova pojavljuje se još samo inspektor Travis, dok se barun Von Hansen samo spominje.
  • Prvi segment epizode je jedini bez vlastitog podnaslova, dok ih treći ima čak dva – „Područje magle“ i „Na dva koraka od druge strane“.
  • Doktor Spektor će se vratiti u MM 300 „Sedam gospodara duginih boja“.
  • Str. 28: Castelli navodi narančastu, plavu i bijelu kao boje katoličke religije. Nije baš jasno na što konkretno misli budući da su manje-više sve primarne i sekundarne boje dio katoličkog simbolizma. Recimo, boje katoličke liturgije su zelena, ljubičasta, roza, bijela, crvena i crna.
  • Yves Klein (1928-1962), čija je slika iz serije IKB monokroma centralna tema drugog segmenta „Pruski plava“, bio je francuski slikar koji je pripadao pokretu Nouveau Réalisme. Bio je jedan od pionira performance arta, minimalizma i pop arta. IKB je skraćenica za International Klein Blue, tamnu nijansu plave boje koju je prvi pomiješao upravo Klein i s kojom je naslikao brojna druga djela. Razlika između IKB-a i pruski plave jest doista teško razlučiva običnome laiku :)
  • Carlos Gardel (1890-1935), koji se pojavljuje u trećem segmentu „Područje magle“, bio je argentinski pjevač, glumac i kantautor francuskog podrijetla. Smatra se najpopularnijim tango pjevačem svih vremena. Pogiba 1935. u avionskoj nesreći u Medellinu, Kolumbija skupa sa svojim tekstopiscem Alfredom La Pera.
  • Dva tanga koja Inke pjevaju u trećem segmentu su „A media luz“ (1925.) od Carlosa Césara Lenzija i Edgarda Donata i „Caminito“ (1926.) od Juana de Dios Filiberta i Gabina Corie Penaloze.
  • Str. 33-34: Castelli nam objašnjava tiskarski proces boja, koji je u primjeni i dandanas, uz vizualnu demonstraciju.
  • Str. 82-83: Kratki sažetak animiranog filma Georga Danninga „Yellow Submarine“ (1968.) koji je konceptualno inspirirao treći segment „Područje magle“.
  • Str. 95: Pjevač koji Inkama vrati boje poput Beatlesa u Pepperlandu jest, naravno, kralj rocka Elvis Presley, koji se pojavljuje izvodeći svoj „cover“ hita Lou Handmana i Roy Turka „Are You Lonesome Tonight?“ (1927.)
  • Str. 96, zadnja vinjeta: Na podu se nalazi strip „Donald Duck – Lost in the Andes!“ (1949.) od Disneyjevog strip-autora Carla Barksa, koji je bio vizualna inspiracija za segment „Područje magle“.

U predgovoru jednog Texovog jubilarca, Sergio Bonelli dotaknuo se teme boja spominjući zaokruživanje (novih) 100 mjeseci kontinuiranog izlaženja na kioscima kao veoma poseban događaj koji iziskuje objavljivanje jubilaraca u boji kao neku vrstu nagrade za čitatelje. No za većinu Bonellijevih on-going serijala upravo je boja jedina posebnost koja ih razlikuje od ostalih epizoda, tj. u pravilu nema nikakvih drugih indikacija po kojima bi čitatelj mogao zaključiti da se radi o slavljeničkim epizodama. Tex se upravo po tome najviše ističe budući da su njegovi jubilarci još samo jedni u nizu Texovih generičkih priča koje su dodatno sputane ograničenim brojem stranica. Dylan Dogovi jubilarci se, s druge strane, bave podrijetlom naslovnog junaka, no to ih opet ne čini posebnima budući da DD ima pregršt epizoda koja se bave istom temom i to daleko bolje, dok uredništvo Nathana Nevera, recimo, ima čudan običaj epizode koje su trebale biti jubilarci („Beskonačni univerzumi“ i „Svijet sutrašnjice“) objaviti nedugo nakon stvarnih, ne pretjerano impresivnih jubilaraca („Broj sto“ i „Posljednja karika“).

Doktor Spektor

Mislim da je stoga prilično sigurno reći da Martin Mystere ima uvjerljivo najbolje jubilarce. Alfredo Castelli spada među najbolje scenariste koji su ikada radili za izdavačku kuću Bonelli, a dobrim dijelom to duguje, između ostalog, i svojoj inovativnosti kad su u pitanju scenarističke šablone (Koji bi drugi scenarist mogao napraviti dobru i zanimljivu priču a da glavni junak kroz istu samo sjedi i ne radi ništa?). Castellijeva inovativnost glede koncipiranja Martijevih jubilaraca se prije svega očituje u dijeljenju istih na kraće segmente, tj. zasebne priče koje međusobno povezuje zajednička tema. A kako je, kao što smo već rekli u uvodu, glavna odlika jubilaraca objava istih u boji, logično je da se Marti u njima, nakon svih raznovrsnih misterija koje su ga zatekle u prethodnim avanturama, bavi upravo bojama.

Doktor Spektor: Boje… Mi ih smatramo sastavnim i nepromjenjivim dijelom svog postojanja do te mjere da se više i ne obaziremo na njih. Ne shvaćamo da boje nisu samo nepokretna svojstva tvari. One žive s nama, dišu s nama, uvjetuju nas…

Epizoda „O svim tim bojama“ je podijeljena na tri segmenta, a ulogu vodiča i medija koji nas vodi kroz sve tri priče Castelli dodjeljuje misterioznom mađioničaru Doktoru Spektoru čiju predstavu posjećuju Martin, Dijana i Java na nagovor Martinovog knjižnog agenta Jerryja. Sam koncept dijeljenja priče na segmente Castelli je već primjenio u jednoj ranijoj epizodi MM Libellus 13 „Knjiga tajni“, ali i u MM Libelllus 39 „Četvrta dimenzija“ i MM Libellus 53 „Zona X“, samo što ondje Martin nije protagonist tih kratkih priča kao što je to slučaj u „O svim tim bojama“.

Imamo li svi jednaku percepciju boja?

Prvi segment: N/A

U prvome segmentu, koji jedini nema vlastiti podnaslov, Castelli se bavi pitanjem koje si je vjerojatno postavio svaki misleći čovjek barem jednom u životu: Percipiramo li svi boje (barem mi koji nismo daltonisti) na jednak način? U ovome slučaju, to pitanje si od malih nogu postavlja protagonist priče, samoprozvani stručnjak za boje, Richard Fielding koji jednog dana posjećuje Martina kako bi mu obznanio svoje veliko otkriće do kojega je došao patentirajući uređaj koji povezuje rožnice dvije osobe. Castellli ovdje putem Fieldinga upućuje čitatelje u osnove o bojama dajući također priči i primjese znanstvene fantastike. Priča se proteže na dvadeset i dvije stranice i riječ je o onoj šabloni u kojoj Martin ne radi ništa već samo sjedi i sluša sugovornika, no koja unatoč tome ima najzanimljiviji koncept od sve tri priče i pokazuje potencijal i za dulju razradu. U priču je i implementirana i mala doza crnog humora koja se manifestira u obliku nesreća koje se događaju Fieldingu, a sam kraj u kojemu nas čeka twist domišljato zaokružuje prvi segment.

Uređaj za gledanje tuđim očima

Drugi segment: Pruski plava

U drugome segmentu „Pruski plava“ imamo i neku radnju, u kojoj Martin, Dijana i Java djelomično sudjeluju posjećujući muzej Gueggenheim kako bi prisustvovali izložbi francuskog slikara iz pokreta Nouveau Réalisme, Yvesa Kleina. Centralna tema priče jest jedan od Yvesovih monokroma iz serije IKB, čiju boju Martin pogrešno naziva pruski plava navlačeći na sebe bijes izvjesnog Petrusa Zella, retušera zaduženog za pripreme tiskanja kataloga izložbe, no za koji ne može postići egzaktnu nijansu koju je Klein zamiješao za svoje platno. Protežući se na samo dvadeset stranica, ovo je najkraći segment jubilarca, ali definitivno i najhumorističniji. Castelli na određen način ismijava perfekcionizam koje ljudi znaju gajiti prema svojoj profesiji, toliko da bi bili u stanju počiniti i ubojstvo. Scene u kojima se Petrus Zell svađa sam sa sobom dok mu Martin nezainteresirano povlađuje i ubacuje sarkastične doskočice jednostavno mame smijeh na lice. Castelli ni ovdje ne propušta priliku da educira čitatelja, pa putem lika retušera objašnjava tiskarski proces boja koji je u upotrebi i dandanas te i iz perspektive ljubitelja stripova predstavlja zanimljivi podatak. „Pruski plava“ je jedan zabavni skeč, iako se prvenstveno radi o krimi-priči bez neke prave misterije.

Pruski plava ili ipak International Klein Blue?

Treći segment: Područje magle/Na dva koraka od druge strane

Treća i zadnja priča sa dva podnaslova zauzima najviše stranica u jubilarcu (četrdeset i dvije) te je riječ o pravoj avanturi na tragu Indiane Jonesa. Martin i Java se zapućuju u Ande gdje je prije četrdeset godina jedan indio Martinovom kolegi i prijatelju Vincentu Von Hansenu darovao obredni predmet naizgled nepoznatog materijala koji bio mogao biti Atlantidskog podrijetla. Izgubivši se u magli, Martin i Java nenadano nalijeću na izgubljeni grad Inka u kojima svi stanovnici gaje veliku strast prema pjesmama Tanga, ali i animozitet prema bojama. Vizualno i (djelomice konceptualno) ovaj segment vuče inspiraciju iz klasika Carla Barksa „Donald Duck – Lost in the Andes“ u kojemu Paško Patak zajedno sa svojim nećacima ide u Ande u potragu za kockastim jajima. Konceptualna inspiracija u većoj mjeri jest klasik i remek djelo animacije „Yellow Submarine“, animirani film u režiji Georga Dunninga koji prati jednu od najvećih rock grupa svi vremena, Beatlese, u svojem putovanju ka Pepperlandu kako bi ondašnjim stanovnicima vratili boje i glazbu koju su im oduzeli mrzitelji iste „Blue Meanies“ („Plavi Grubijani“ u Libellusovom prijevodu). „Područje magle“ uspješno vraća onaj stari arheološki štih sa početka serijala kada je Martin više vremena provodio na terenu nego za foteljom i također je pripovjedan u ležernom i humornom tonu kao i prethodna dva segmenta. Priča sadrži i pregršt omaža i posveta ne samo dvama spomenutim inspiracijama nego i poznatim pjesmama tanga i slavnim autorima, kao i kralju rocka Elvisu Presleyu, te će to svakako izazvati oduševljenje ako volite makar i jednu od spomenutih stvari iz pop kulture.

Izgubljeni grad Inka u Martijevoj i originalnoj verziji

Cjelokupni jubilarac vizualizirao je, naravno, grafički tvorac serijala Giancarlo Alessandrini kojeg nismo vidjeli na redovnoj seriji još od epizode MM Libellus 41 „Duhovi na Manhattanu“, i otada mu se dosta promijenio stil. Alessandrini je ovdje bio u tranzicijskom periodu između svojeg stila s početka karijere sa više sjenki i upotrebe tuša ka stilu „čiste linije“ kojeg će usavršiti tijekom devedesetih godina. Ovaj vrlo dobar uradak, mada daleko od njegovog maksimuma, najviše krasi Alessandrinijeva odlika davanja likovima specifične mimike, facijalne ekspresije i „body language-e“ općenito koji savršeno prate i odgovaraju Castellijevom ležernom scenariju prožetim humorom. Naslovnica je zanimljiva, ali ostavlja previše prostora sprdnji. Kada sam ju pokazao svojemu bratu, reakcija je bila: „O Moj Bože! Našao je broj sto!“ :)

„O svim tim bojama“ savršeno ispunjava ulogu slavljeničke epizode pružajući čitatelju zabavni i edukacijski aspekt. Priče su domišljate, a međuigre sa Doktorom Spektorom predstavljaju odličnu tranziciju. Osobno mi je najdraži Martijev jubilarac broj dvjesto „Spektar“, dijelom zbog nostalgije, no rekao bih da „O svi tim bojama“ nadmašuje broj tristo koji je ipak bio malo preambiciozan. Šteta jedino što ga je do sada samo Libellus uspio objaviti, u ograničenoj nakladi od tristo primjeraka, čineći ga uglavnom nedostupnim široj publici, no valjda će ga i neki srpski izdavač kad-tad objaviti u nekom obojenom programu jer ova epizoda to apsolutno zaslužuje.

MM LIB 62 Crna piramida

MM LMS 98/99 Osmeh iz prošlosti

8, 8, 9, 9

Nije loše. Jednostavno i zanimljivo. Lijepi jubilarac.

06.04.2022
    13:15:00 sati

8, 7, 7, 7

Šteta što je ovo Dnevnik preskočio, nije loša priča, mada je tu svašta nabacano. Crtež me nije oduševio. Naslovna takođe.

06.04.2022
    17:04:00 sati
  • big joco

10, 10, 10, 10

06.04.2022
    20:11:00 sati
    big joco

9, 10, 10, 10

Nakon drugog čitanja ovog jubilarca, već odličan dojam mi se dodatno poboljšao. Zanimljiva i originalna epizoda u svakom smislu. Kako je i drogsy u odličnoj recenziji naglasio, Castelli pokazuje sav svoj talent u stvaranju zanimljivih i intrigantnih zapleta, usput naveliko obrazujući čitatelja. Idealno mu odgovara neobavezni štih koji se proteže kroz sve tri priče ovog jubilarca. Ipak, ono što je najbitnije, sve tri priče naveliko potiču na razmišljanje, a završnice su jako dobro ukomponirane u cjelinu.

Alessandrini savršeno prenosi sve Castellijeve zamisli, a odličan kolor dodatno pridonosi vizualnoj interpretaciji glavne teme priče - o svim tim bojama.

07.04.2022
    18:53:00 sati

8, 8, 9, 8

Može se reći da sam skoro pa digao ruke od Martija, tu i tamo pročitam pokoju epizodu, a ove sam se dohvatio baš zbog intrigantne recenzije i crteža u boji, čiji se isečci vide u recenziji i koji prosto mame na čitanje. Sviđa mi se kako kolor leži ovoj priči, i sve cake i zavrzlame kojima je koloristkinja upotpunila ovaj kolorac i Alesandrinijev crtež. Što se priča tiče, priznaću da su mi se prve dve (dakle prva polovina stripa) više svidele od treće, koja nije loša i oličenje je avanturističkog žanra, ali malo mi je naivna (nemam nijedan podesniji izraz). Prva priča ima neki SF Dilandogovski šmek sa onom bizarnom mašinom i dobru završnicu sa anđelima čuvarima, druga je opet zanimljiva na svoj način, prikazujući ludilo jednog perfekcioniste, uzrokovano modernom umetnošću u muzeju Gugenhajm. Sve tri priče su priče-unutar-priče, jer se dešavaju u cirkusu, gde je doktor Spektor neka vrsta misterioznog naratora o bojama.
    Glavna tj. treća priča malo vuče ocenu na dole, ne mogu više od dve osmice, ali sve u svemu vrlo sam zadovoljan ovim jubilarcem i recenzijom. Ovo je definitivno jedna od epizoda koje se pamte.

08.04.2022
    19:09:00 sati