Velika iluzija

MM LIB 86 | 94 str.

Nakon više od sedamdeset godina u Americi se iznenada pojavljuju Indijanci Yahi, pleme iz Kalifornije za koje se vjerovalo da je potpuno istrijebljeno. I dok cijela Amerika uz žestoku kampanju medija slavi njihov povratak, Martin uviđa da tu nešto ne štima te odluči preispitati misterij iznenadnog pojavljivanja toga plemena, pritom postajući žrtva bijesa cijele američke javnosti…

• Velika iluzija
    MM LIB 86
  • Velika iluzija
    MM VA 7

• La grande illusione
    MM SR 131

• Yahi Indijanci, o kojima je riječ u ovoj epizodi, bili su najjužniji pripadnici naroda Yana. Bili su to lovci-sakupljači koji su živjeli u malim egalitarnim grupama bez centralizirane političke vlasti na području sjevernog dijela Kalifornije. U ranom 19. stoljeću njihova populacija je iznosila između 200 i 300 ljudi. U periodu između 1858. i 1864. bivaju preseljeni u rezervate. Tijekom nekoliko pokolja od strane doseljenika u periodu od 1865-71. i kasnije što zbog gladi, što zbog pljački namirnica njihov broj biva praktički sveden na nulu.
  • Ishi, koji se također spominje u epizodi, bio je posljednji preživjeli pripadnik Yahi Indijanaca poznat američkoj javnosti. Većinu svojeg života je proveo u divljini u Kaliforniji iz koje izlazi 1911. nakon smrti roditelja. Njegova pojava je izazvala veliko zanimanje javnosti toliko da su ga profesori sa Kalifornijskog sveučilišta u Berkeleyju uzeli pod svoje okrilje. Umire 1916. od tuberkuloze.
  • Debitantski rad Luigija Coppole na redovnoj seriji. Debi na serijalu općenito mu je bio u almanahu misterija iz 1992. Inače, nije u nikakvom srodstvu s daleko omraženijim Gianluigiijem Coppolom koji je također crtao MM-a.
  • Ovo je također i scenaristički debi na serijalu za Enrica Lottija.
  • Str. 64: Martin kaže da se Zaljevski rat mogao riješiti „bez prolijevanja krvi“. S obzirom na uzroke i činjenicu da je bila riječ o vojnom sukobu sa najviše sudionika od Drugog svjetskog rata, krajnje diskutabilna tvrdnja ;)

Ako zanemarimo početni koncept serijala i gledamo samo koncepte epizoda, Martin Mystere je vjerojatno najoriginalniji Bonellijev on-going serijal. To mišljenje, između ostalog, temeljim i na činjenici da ima i nekoliko manje poznatih epizoda koje su iskoristile neke ideje koje će tek puno godina kasnije ući u mainstream. Recimo u epizodi „Elektronski teror“ Martin se bori protiv likova iz klasičnih video-igrica poput space invaders, gotovo četvrt stoljeća prije nego što će istu ideju realizirati Patrick Jean u svojemu kratkom filmu Pixels (kasnije i Adam Sandler u dugometražnoj verziji), dok recimo u epizodi „Deset godina poslije“ Martin istražuje i posljednje počivalište Marije Magdalene, jedanaest godina prije nego što će ga Robert Langdon pronaći u svjetski poznatom bestselleru Dana Browna The Da Vinci Code.

Volio bih i da za epizodu „Velika iluzija“ mogu reći da je prezentirala neku ideju koja će tek kasnije ući u mainstream entertainment, ali nažalost Castelli i Lotti su ovdje poput Nostradamusa predvidjeli jedan društveni koncept kojeg proživljavamo u vremenu pisanja ove recenzije, a govorim o fenomenu poznatom kao Cancel Culture, odnosno „kultura odstranjivanja“. Ako ste kojim slučajem blagoslovljeni neznanjem o tom pojmu, riječ je o nekoj vrsti modernog ostracizma, prema kojem se neistomišljenike, uglavnom poznate javne osobe, briše iz bilo kakve vrste javnog, društvenog i poslovnog života, bojkotirajući ih i onemogućavajući im bilokakvu vrstu izražaja putem društvenih mreža i drugih medija, najčešće zbog nekog kontroverznog komentara ili tweeta napravljenog nedavno ili prije deset+ godina. A u „Velikoj iluziji“ će i Martin osjetiti što znači suprotstaviti se popularnom mnijenju.

Pomahnitala „woke“ rulja ispred Martinovog stana

Pleme Yahi Indijanaca iznenada se ponovno pojavljuje u Americi nakon više od sedamdeset godina od smrti posljednjeg Yahija Ishija, popraćeno uz ogromnu medijsku kampanju i interes javnosti. Svaki Amerikanac je doslovno ispunjen srećom zbog tog nevjerojatnog događaja, što zbog grižnje savjesti radi genocida kojeg su počinili njihovi bijeli preci, što zbog čudnog sna s Yahijima kojeg su svi dan ranije sanjali, toliko da se baš nitko ni ne pita kako je uopće moguće da je jedno cijelo pleme, koje svakim danom postaje sve brojnije, bilo skriveno u Kalifornijskoj pustinji sve ovo vrijeme. Svi osim Martina, koji je u svome snu zapazio još jedan detalj koji ga navodi da cijeli slučaj uzima sa zdravom dozom skepticizma. Nakon par njegovih pitanja glede iznenadnog pojavljivanja Yahija, koje bi svatko s imalo zdravog razuma postavio, u vijestima gdje je gostovao kao detektiv nemogućega, Martin na sebe navlači bijes cijele američke javnosti – prosvjednici mu paradiraju oko kuće, emisija mu je otkazana te ga čak i Dijana napušta. Ni klasične uvrede tipa „nacist“ i „rasist“ kojima ga svaki prolaznik časti nisu izostavljene. Stjeran u kut samo s Javom na svojoj strani, Martin se upućuje u kalifornijsku pustinju u grad Yahija ne bi li riješio zagonetku cijele histerije koja je obuhvatila Ameriku…

Yahi Indijanci

Kad bi se sada nalazili u 1993. godini ne vjerujem da bih ovako visoko ocijenio ovu naizgled prosječnu epizodu, no ono što u mom slučaju uvelike dolazi u obzir pri određivanju kvalitete priče pored ideje i razrade jest i njezina aktualnost. Tako mi je recimo epizoda Dylana Doga br. 397 „Morbo M“ koju potpisuje Paola Barbato, a u kojoj nepoznati virus deformira i ubija ljudsko stanovništvo, djelovala tek solidno kada sam je prvi put pročitao u listopadu 2019. da bi Paolini prikazi potkazivanja i prisilnih odvođenja zaraženih dobila jednu skroz drugu dimenziju samo nekoliko mjeseci poslije (ne moram govoriti zbog čega, zar ne?). Tako i „Velika iluzija“ kod mene kotira visoko zbog vrlo dobre obrade teme koja neće biti aktualna do dvadeset i pet godina nakon izlaska ove epizode, no to nisu jedini plusevi iste. Nerijetko se zna čuti da Castelli nikad nije pridavao previše pozornosti vezi Martina i Dijane, i iako to donekle i korespondira s istinom, ipak smo u nekolicini epizoda mogli vidjeti pojedine trzavice, a u ovoj epizodi je to eskaliralo na razini prekida do te mjere da u jednoj sceni Martin i Dijana jedno drugo oslovljavaju sa vi. S obzirom da su takve scene u serijalu rijetke, svakako je dobra stvar vidjeti ih ovdje, tim više jer daju još jednu dodatnu notu Martinovom otuđenju od društva. No apsolutni vrhunac priče jest socijalno-društveni komentar kojeg Castelli i Lotti ovdje plasiraju u raspravi Martina i čovjeka u crnom, a koji se tiče medija koji su sve ostale i daleko veće probleme koji se događaju u svijetu zanemarili od pojave Yahija, što je još jedna pojedinost koju ovu epizodu nažalost čini aktualnom. Takva vrsta dijaloga se ne viđa često u serijalu koji je primarno orijentiran na pseudo-povijest.

Dijana i Marti u nesvakidašnjem klinču

Naravno, epizoda je daleko od savršene te sadržava i nekoliko nepotrebnih mana. U prvome redu konačno rješenje u kojemu opet imamo laboratorij Atlantide koje nije pretjerano zadovoljavajuće s obzirom da je već u ovome dijelu serijala to i previše puta istrošena ideja, kao i sam vrhunac radnje gdje Dijana prijeti Martinu s pištoljem te se uz „snagu ljubavi“ uspije oduprijeti stroju koji kontrolira um. Dodamo li tomu i završnu eksploziju, malčice zbrzan kraj te pokoju nedosljednost gdje Castelli i Lotti jednostavno zaboravljaju na ljude koje su Yahiji oteli te ih ostavljaju u eksploziji laboratorija možemo konstatirati da je check-lista klišeja popunjena.

Luigi Coppola debitirao je vrlo dobrim radom u redovnoj seriji. Crtač kojemu većina zamjera statičnost crteža uvelike odskače svojom jasnoćom i čistoćom od ondašnjeg standarda Martinovog crtačkog staffa naviklog na crtače više prljavijeg i neurednijeg stila tipa Chiarolla, braća Cassaro ili Bagnoli. Također, dobra je odlika da se ne oslanja previše na neke Alessandrinijeve smjernice koje većina drugih uglavnom bezuspješno oponaša, već više gura svoj vlastiti crtački identitet te predstavlja dobar primjer stila „jasne linije“ koji će prevladati Martijevim vizualnim odjelom kroz devedesete godine. Kada se potrudi definitivno spada u gornji dom MM crtačkog staffa. Alessandrini je sve zaključio sa solidnom naslovnicom koja prigodno opisuje ludilo i histeriju koja opsjeda Martina i Javu u epizodi.

„Velika iluzija“ je epizoda od koje na prvi pogled očekujete prosjek u najboljem slučaju te me je stoga uhvatila poprilično off guard jednim drugačijim pristupom scenariju kakav baš i nemamo priliku često vidjeti u MM serijalu. Tehnologija Atlantide koja kontrolira ljudski um kao neka vrsta metafore za kontrolu ljudi putem mediju u stvarnom svijetu i kanceliranje Martija kao metafora za ušutkavanje svakoga tko se ne slaže s trenutnom agendom istih, teme su koje nikoga ne bi smjele ostaviti ravnodušnim.

MM VA 5/6 Ulica Baker

MM SR 137/138 Kraljevstvo vila

8, 9, 8, 8

Meni vrlo zanimljiva i zabavna epizoda.

29.11.2021
    09:58:00 sati

7, 6, 7, 6

Davno sam čitao ovo Vaninijevo izdanje, šteta što tada nisu nastavili s neobjavljenim epizodama MM. Nije me ova priča nešto oduševila, ali ne mogu dati ni neke sad baš niske ocjene. Crtež je solidan, ali mogao je biti i malo bolji. Naslovna onako.

29.11.2021
    16:28:00 sati

7, 5, 8, 6

Lagana epizoda za pročitati, ali ima minusa i nedorečenosti, osobito u samoj završnici, kao, nažalost, i velika većina Castellijevih epizoda. Dakle, jedno podmuklo oružje koje nikoga ne ubija, ali stvara iluziju, protivnike dovodi u zabludu i lišava ih mogućnosti pravilnog rezoniranja bilo bi nešto najbolje za ratove. To je dobra ideja i prihvatio bih "uvlačenje" Atlantide ovdje. Međutim, konkretno za ovu epizodu ostaje nejasno ili nedovoljno uvjerljivo objašnjeno kako je slučajno pokrenuti stroj "otkrio" što treba "proizvoditi", tj. što će izazvati kolektivnu zabludu i osjećaj krivice. Ako je to na osnovi onih dvoje ljudi koji su bili pokusni kunići koji su "skenirani", nejasno je tko ih je tamo doveo/oteo. A što tek reći za sam kraj? Sveden je na jednu jedinu stranicu. Jednostavno, autori ne vode brigu da objasne kako je efekt nestao. Zar samo miniranjem baze? Kamo su nestali već proizvedeni Yahiji? Dakle, puno upitnika i trebalo je ovo pažljivije odraditi. Inače, nije mi se svidio ni kolektivni san, ali ga, eto, prihvaćam kao "okidač" za scenarij koji smo gledali. Ocjene sam "preslikao" iz prvog čitanja 2017. godine iako bi scenarij danas možda dobio manju da nije osjećaja kako ludilo koje su proizveli Yahi Indijanci na jasan način doživljavamo i zadnjih godinu i pol dana (corona-ludilo, spomenut ću). Tu se posve slažem s drogsyjem.

Crtež vrlo dobar, naslovnica tematski prejednostavna, ali dobro...

29.11.2021
    22:38:00 sati

7, 5, 6, 4

Nije mi nešto sjela ova epizoda ni prvi puta kada sam ju čitao, a ostaje tako i ovoga puta. Kao da nešto nedostaje, nešto važno, ali ponajviše iritira usiljeno povezivanje u logici tamo gdje je ni ne može biti.

30.11.2021
    13:20:00 sati

8, 7, 7, 6

Na trenutke naporna priča, kraj zbrzan, naslovnica skromna.

30.11.2021
    13:39:00 sati

8, 4, 6, 9

Teško da me u pričama nešto više iritira od Castellijevih nebuloznih završnica nakon savršeno odrađene glavnine epizode i više nego intrigantne teme, koja (kako i recenzent naglašava) posebno dolazi do izražaja u ovim vremenima.

Crtež jasan, ali i prestatičan, kako i recenzent naglašava. Naslovnica mi je ranije bila loša, a sad mi nije jasno zašto. Baš je efektna!

02.12.2021
    10:50:00 sati

6, 5, 8, 6

Jedna od priča koje sam propustio u Vanini izdanju. Kao što rekoše ostali komentatori, kraj je zbrzan, i naravno kao po običaju ubačena atlantida i čovek u crnom. Ludilo oko Jahija je tek ok prikazano, pomalo banalno rekao bih, i previše je stranica otišlo na taj aspekt priče. Dvejn Luni je lepo povukao paralelu sa koronom. U par navrata sam se pitao kako bi se osećao neki stanovnik iz daleke prošlosti da ga -prebace- u 2021. godinu, gde svi nose maske, neki rukavice, i gde glas na spikeru sterilnog mega-supermarketa upozorava na kovid, gde je sve u znaku kovida. Sve u svemu, Jahi fanovi posle nekog vremena (recimo od 40. strane) postaju zamorni i repetitivni, taj aspekt kolektivnog ludila je preočigledno uzrokovan nekakvim stranim silama, i svaki iskusniji poznavalac MM serijala već na početku može ispravno da pretpostavi da neka mašinerija ispira mozak građanima - stoga i naslov epizode. Zanimljivo, Marti pominje u jednom kadru rat koji besni na Balkanu.
    Najbolja stvar kod ove epizode je što sam saznao nešto novo o pravim Yahi indijancima i njihovom predstavniku Ishiju. Šteta što to kao podloga nije iskorišćeno na bolji način, kao što je to slučaj kod meni drage epizode Avgustovski sneg, koja se takođe bavi pitanjima američkih starosedelaca, ali ne i Atlantidom. A recenzentu hvala što nas je upoznao sa Cancel Culture.
    Crtež mi se sviđa i najbolji je aspekt epizode, sasvim lepo crta likove.

02.12.2021
    21:30:00 sati