Grad magova

MM LIBG 9 | 232 str.

Jedna italijanska porodica vijekovima čuva stare dokumente o izgradnji Palate pravde u Padovi. U kakvoj je vezi Pietro d'Abano sa mitskim gradom Khemtarom, ko su članovi Celaphasovog kulta, šta radi Martin sa ljudima u crnom... Sve to bi trebalo da možete pročitati u ovom gigantu.

Priča 4

Scenarij 3

N*5

• Grad magova
    MM LIBG 9

• La città dei maghi
    MM GI 9

• Odrednice na epizode SD 24-25 "Ljudi gavrani", SA 46-48 Posljednja karavela i MM 235-237 "Martin Mystère: Uomo in Nero" (Martin Mystere: Čovjek u crnom), baš kao i još jedna kod nas neobjavljena epizoda MM 256 "Gli immortali (Besmrtni)". Kao i G8 "Tajna Prozirnih sjenki".
  • Stefano Vietti radio je na gigantu na stranicama 127-236.
  • Kako ste možda i primijetili tokom čitanja giganta, Beretta i Vietti su posijali više tragova Lovecraftove Cthulhu mitologije. Već na str. 5, 3. vinjeta Beretta priča o "zlim božanstvima koja dolaze sa dalekih zvijezda i koja su se iskorijenila u ratovima izvan ljudskog poimanja", dok na str. 222. chtulhuidno čudovište izlazi iz bunara. U Hyborianskim hronikama (Conana Roberta E. Howarda) Khemi je prijestolnica Stygije (iliti današnjeg Egipta). Cthulhua će se nakon toga primiti Morales u najnovijoj epizodi MM #297 "L'orrore oltre la soglia/Užas iz onostranstva".
  • str. 5., 2. vinjeta. Konstelacija je prikazana na isti način kao i ona u G8 (str. 34., 4. vinjeta) na tuareškoj amajliji. Iz toga se može zaključiti da su spomenuti vanzemaljci Plejađani, a ne Veliki Drevni. No, Plejađani su prema dosadašnjim iskustvima pravedna bića i u krajnju ruku nečudovišna, za razliku od čudovišta koja srećemo u ovom gigantu. Na sljedećoj vinjeti priča se da su se bića borila za prevlast nad plavom planetom (Zemljom), no u G8 Plejađani su izvršili odmazdu zbog ljudske intervencije. Moguće je takođe da je ovaj rat počeo i završio puno prije nego su Plejađani uzvratili Zemljanima, a Drevni i Plejađani su dvije sukobljene rase sa Plejada. Dodatno, u G8 Martin upita Plejađana za što ima je tako hitno trebala antimaterija, da li je to zbog nekog rata, a ovaj mu odgovori da nije to bio razlog. Dakle?
  • Str. 8., kipovi egipatskih božanstava Bastet i Ozirisa; str. 10., kipovi Hathor i Thotha.
  • Str. 11., Horusovo ili Raaovo oko ili pak Wadjet, zavisno od razdoblja egipatske istorije. To je drevni egipatski simbol zaštitničkih i kraljevskih moći božanstava, u ovom slučaju Horusa i Ra. Simbol se zna nalaziti na slikama Horusove majke Hathor, i kod drugih božanstava vezanih uz nju. Drevni Egipćani su vjerovali da ovaj simbol neuništivost pomaže kod ponovnog rađanja.
  • Str. 10. i 11., Pietro izvodi zagonetnu invokaciju koja se prevodi kao: "odigio vedo laggi idi bob", "Pocus! dabra!","Squale igio"; dok na str. 189-192. učitelj Khelon također izvodi invokaciju koja ne znači baš ništa: "Sala gadula, magica bula, bibidi bobi_di","Squale prodigio io vedo laggi bibidi bobidi bu!", "Sim Sala Bim Hocus Pocus! Abracadabra!", "odigio vedo laggi idi bob", "Pocus! dabra!", "Squale igio".
  • Kharrasov otac je križar. Njegova subraća koja pomažu D'Abanu su iz Aghartija? A smaragdni nivo je najviši inicijacijski nivo?
  • Stranica 40, dvije greške: aerodrom u Veneciji se zove Marko Polo a ne Marconi, a skretanje sa autoputa A4 za Padovu je prema pravcu ka Milanu a ne Veneciji
  • Stranica 66, peta vinjeta: Zid koji odvaja tajanstvenog direktora Ljudi u crnom i Ericksona, je opremljen kamerom i zvučnicima, što je u redu. Ali koliko je debeo taj zid kada se u njega može da ugradi i mini bar???
  • Na stranici 76. u studiju za programiranje Alessijine prijateljice vide se posteri Corta Maltesea, Nathana Nevera, Jona Bon Jovija i model satelita Voyager iz Zvjezdanih staza.
  • Greška na strani 93., Sveti Antonije je rođen u Lisabonu, a ne u Padovi!
  • Str. 104., 5. vinjeta. Majstor Khelon šalje otmičare. Ali ko je Učitelj iz 1995. koji daje zadatak Gesualdu Malinverniju (str. 110.). Neki monah Sv. Antuna?
  • Str. 107-109., 1535. godine Sekenenra (Seqenenre Tao II, do oko 1560 BC ili 1558 BC) proglašen je začetnikom rata za oslobođenje Egipta od Hiksa (vladali Egiptom 108 godina!) koji je završio njegov sin Ahmose. Prema stanju njegove mumije, pretpostavlja se da je umro tokom jednog od sukoba s Hiksima. Nakon protjerivanja Hiksa, otvoren je put za unifikaciju Egipta.
  • Str. 107., 3. vinjeta. U arhivama Ljudi u crnom vidimo razne nivoe. Kobaltni i gama nivo su najviši nivo? Isto tako, po kojem kriteriju se klasificiraju arhive Ljudi u crnom? Imamo, str. 107. "EE-989332-X-4456", str. 110. "EM-8344476-FF-T-90", str. 112. "SE-5553188-ERE/12".
  • Stranica 112, druga vinjeta: Kako je moguće da se snimak Rossetija koji ubija Ljude u crnom nalazi u rukama tajanstvenog Direktora, odnosno na CD Romu kojeg Erickson pregleda???
  • Na stranici 115. CD ROM u Ericksonovom laptopu se samouništava uz zvuk Fssss, kao u TV seriji Misija: Nemoguće (na stranici 107. stil pričanja je kao u pomenutoj seriji).
  • Stranica 135, četvrta vinjeta: Khelon priča Rossettiju da zna tog Malinvernija iz Padove. Ali, Malinverni je živio u Rimu...
  • Na stranicama 138 i 139 Alessia nosi narukvicu na desnoj ruci. Na stranama 140 i 141 narukvica se našla na lijevoj ruci... I ne samo to, na strani 141, u Alessijinoj lijevoj ruci se pojavila i torbica, bukvalno ni iz čega! Prava misterija, nema šta:-)
  • Str. 156/157., taj zabačeni dio luke izgleda malo prečisto za Kairo; str. 178. prikaz Assuana – malo to previše generički izgleda. Ta dva grada su vrlo živopisna, a crtač uopšte nije uspio uhvatiti specifičnosti...
  • Str. 160., spominje se film "Kartum" sa Charltonom Hestonom iz 1966. godine.
  • Lik pustinjaka Carnacka nazvan je očigledno po egipatskom Karnaku, napoznatijem i najvećem hramskom kompleksu kraj Luxora. Karnak je bio glavno svetište tebanske trijade Bogova.
  • Str. 175., 2. vinjeta. Martin je ubio čovjeka! Naravno, iz samoodbrane!
  • Str. 179., 2. vinjeta. Alexia veli Martinu: "Jednog dana ću ti pričati od tome..." O čemu ona to?
  • Str. 201., Maya je odrasla u bazi Ljudi u crnom koja je jako slična bazi Drugdje. Hoće li biti novih susreta sa Mayom i hoćemo li saznati njen životni put?
  • Str. 203., vidimo znakove Velikih Drevnih. No mi znamo da tako izgledaju monoliti Plejađana iz G8. Izgleda da je došlo do zabune. Dodatno, jesu li Martin i Ericsson imali sposobnosti i uopšte kakve koristi od čitanja tih monolita?
  • Stranice 215 i 216: otkud to da čak ni Maya a niti Java nisu "osjetili" čuvare kripte? Zakazala im čula odjedared?;-)
  • Str. 217., što rade kipovi raznih božanstava (indijska, astečka) u hramu rađenom u egipatskom stilu?
  • Na strani 221, silazak u treći portal stepenicama je oličen zidovima i vratima. Na strani 230, zidovi iznenada nestaju, baš kao i stepenice.
  • Na stranicama 221-224 ono što predstavlja granicu "bezbednog puta" vidimo i na kamenim blokovima koji okružuju portal-zdenac, dok se onaj manji blok (oltar?) predstavlja običnim kamenom. Na strani 229, pak, demon davi Khelona iznad bloka-oltara, na kome se odjedared nalaze znakovi "bezbednog puta"...
  • Na stranici 226. Carnack nam prikazuje da su svi bili pod dejstvom neke vrste kolektivne hipnoze.
  • Stranica 230, Martin i prijatelji izlaze iz Grada magova bez ijedne ogrebotine. Da im i Indiana Jones pozavidi...:-)
  • Stranica 234, centralna vinjeta. Čovjek koji nosi fasciklu sa crtežima je niko drugi do Franco Devescovi (u stilu Alfreda Hitchocka ;)).
  • Martin na par mesta uzdiše za Mayom! Nije valjda da ne dobija dovoljno kod kuće???:-)))
  • Ko je tajanstveni direktor Ljudi u crnom? Raspravu UBC staffa imate u njihovoj recenziji. Da vidimo ko je vas favorit? Konsultant autora recenzije tipuje na Marka Misteriju;-)
  • Uvod je nazvan "Priča o tri stotine trideset i tri slike, jednoj palači i jednom filozofu", dok se u dodatku na kraju nalaze tekstovi o Hermesu Trismegistosu, Pietru D'Albanu, pustinjacima, Palači pravde i Khemu iliti Egiptu.
  • Zahvaljujem prozirnoj senki na pomoći u pisanju ovih zanimljivosti (a urednik Dee se sam ubacio pokojom intervencijom i sličicom, he, he ;))

Poslije giganta 4 Prokletstvo u Sahari gdje smo mogli vidjeti kako Beretta zna da upropasti zanimljivu priču, čeka nas nešto slično, a možda čak i gore u gigantu 9 Grad magova. Izgleda da je Beretti ponestalo ideja, pa je čitaocima servirao još jednu priču o tajanstvenim starim izgubljenim pustinjskim gradovima koji kriju velike moći. I dok je u gigantu 4 bar priča bila privlačna, ovdje se može steći utisak da se scenarista dobrim dijelom ponavlja. Pokušao je da izmijeni neke stvari i zabrljao. Poslije dosadnog i dugog uvoda krenula je malo zanimljivija priča sa pretpostavkom da bi to na kraju moglo da bude dobro. Ali ništa od toga, scenarista se zapetljao, nije znao ni šta hoće da kaže, ni kako to da prikaže. Čak je i onaj sistem pričanja priče koji paralelno prati likove iz različitih vremena na istim mjestima ovdje neuspješan, jer očito nije bilo prave početne ideje kako sve to treba da izgleda. Ali Beretta je poznat po brljotinama, tako da to nije ništa čudno. Ovdje srećom ne potkopava previše MM kontinuitet, nego ubacuje dodatne zavrzlame.

Enter... Khemtar!

Tema o izgubljenom pustinjskom gradu je zanimljiva, ali pitanje je kako to da ga sad svi odjednom lako pronalaze? U priči su opet upotrijebljene čuvene silnice, tuneli pomoću kojih se brzo može stići s jednog na drugi kraj zemlje, kao i mjesta na karti sa posebnim osobinama kroz koje prolaze silnice. Scenarista je ovdje crpio ideje iz nekih ranijih epizoda, pa se nastavlja i priča da su sve srednjovjekovne katedrale imale neku magijsku namjenu. E baš je to ono što mi je najviše zasmetalo, nedostatak originalnosti je veliki problem, ali kad se scenarista uhvati pričanja ovakve priče gdje hoće da poveže sve i svašta a ne kaže ništa onda se može reći samo jedno – NE VALJA!

U ovom gigantu se opet jako teško izboriti sa velikim brojem starih božanstava, što bi inače trebalo da bude zanimljivo, ali ostaje nejasno, pa to čitaocu dosadi. Priča generalno ide u stilu jednog velikog možda. Te možda je bilo ovo, te možda je ovaj tražio moć, pa žeđ za znanjem, pa svašta nešta. A nikakvog objašnjenja šta bi mogao da bude izvor moći Khemtara, ko je napravio taj grad, odakle oni demoni, šta je njihova svrha itd. U Prokletstvu u Sahari dobar dio nejasnoća mogao se pripisati Atlantidi, dok se ovdje ne pominje nikakva naznaka o porijeklu izgubljenog grada ni o porijeklu tajanstvenih bića i moćima kojima raspolažu.

Cthulhu?!

MM LIBG 8 Tajna Prozirnih sjenki

MM LIBG 10 Anđeo zla

6, 4, 8, 5

Vako, zamjerke recenzentu jer nigdje nije spomenio niti Plejađane ni utjecaj Lovecraftove Chulthu mitologije... Prvi dio priče (za kojeg nagađam da je napisao Beretta, budući da sam na Ubc našao podatak da je Vietti radio drugi dio priče, od plovidbe Nilom pa nadalje) je po meni scenaristički i idejno odlično odrađen, kretanje u lov na blago prema tragu iz jedne knjige pa do povijesnih činjenica koje se isprepliću tijekom istrage. Drugi dio, onaj pustolovni, rađen je možda s malo previše pucnjave, trčanja i "pucanja u prazno" za moj ukus, da bi na kraju dobili ništa. Ovom priči svakako treba neki sequel (ciljam da je tako i pisan) jer je gomila stvari jednostavno načeta i nepovezana sa ostatkom MM kronologije. Sad je Beretta otišao iz staffa pa se pitam kako će razrješiti načeto? Najveći je pak potencijalni udarac tandema Beratta/Vietti MM kontinuitetu i konzistentnosti s nekim činjenicama koje je Beretta spomenuo u G8. Miješa Plejađane i Velike Drevne u velikoj mjeri. Svi dolaze sa Plejada i svi žele uništiti Zemlju. Epizoda prosto vapi za dodatnim pojašnjavanjem spomenutih događaja. Likovi su sasvim pristojno razrađeni u prvom dijelu, grofica Alessia kao ekscentrična, educirana i privlačna Mysterevoa suputnica, a Erricsson je čista Martinova kopija, samo s druge strane barikade. Epizoda je vrlo slična Berettinom G4 "Prokletstvo u Sahari", no ne bih se složio da je Prokletstvo tako loše. Beretta je prepun ideja i novih pravaca za razvijanje serijala u nekom smjeru. No, i jedan je plus što se Mystere vratio svojim korijenima, odnosno pustolovini tipa Indiana Jones...
    12.06.2008
    17:40:00 sati

8, 8, 9, 9

Nadasve zanimljiv (i poucan) Gigant!!! Jednostavno se ne možeš odlijepiti prije kraja,kad saznaš da sve to još nije gotovo...nego ide i gore........................Bravo!
    13.06.2008
    12:38:00 sati
  • darkraver

9, 7, 7, 2

meni vrlo zanimljiv i nadasve poučan....volim ovakve teme no smatram da je scenarist za razliku od "Prokletstva u Sahari" koji je bio i više nego odličan,ovaj put malko podbacio...A što se naslovnice tiče, takvo što bi moralo bit zabranjeno zakonom u 21. stoljeću :(
    22.07.2008
    18:20:00 sati
    darkraver

9, 9, 8, 3

Jako dobar gigant (a  i Prokletstvo Sahare je odličan). Ima onaj štih starih epizoda Martina koji mi toliko nedostaje , dakle dobra misterija u stilu INdiane JOnesa, uz tonu povijesnih činjenica i legendi, pa zatim istraživanje iz kojeg i čitatelj može nešto naučiti, putovanje po raznim lokacijama te - konačno - akciju! Priča ima i glavu i rep, scenarijo je dobar, možda na kraju pomalo zbrzan ali to je boljka gotovo svih gigananta do sada. Interesantna mi je ideja da je Pietro napravio palaču kao nekakav mehanizam koji spriječeva dolazak demona na Zemlju. Jedino ostaje neobjašnjeno zašto je to napravio na daljinu, a ne u samom Kemtaru. Taj Ericson je također jako zanimljiv, mislim da ne bi bilo nemoguće kad bi ga u budućnosti vidjeli u nekoj samostalnoj ediciji, možda nekom mini-serijalu. "Avanture Čovjeka u crnom" - zvuči jako primamljivo, tu bi se moglo složiti par dosta dobrih epizoda! A u vezi tajanstvenog vođe Ljudi u crnom, i ja mislim da je to Martijev otac. Crtež mi se sviđa. Devescovi se  (uz Filippuccija) najviše približio Alessandriniju, čist crtež , na trenutke ukočen, alidobro crta grimase likova a u drugom dijelu počastio nas je sa nekoliko kadrova veličine gotovo cijele stranice što lijepo izgleda na A4 formatu. Zanimljivo kako ona djevojka koja napravi simulaciju na PC-u naglašava kako je mislila da Martija uvijek crtaju sa zatvorenim očima, što je zaštitni znak Alessandrinija. A kad smo već kod njega, nikako ne mogu razumijeti zašto su naslovnice giganta odreda očajne..a ova je pri vrhu što se toga tiče,stvarno jako loše.Uglavnom, jako sam zadovoljan ovim gigantom. Dosad me samo gigant broj 3 razočrao , i donekle broj 8 , a svi ostali su odlični te opravdavaju i format i cijenu. Ostao mi je jedino još broj 10 ali danas sam na odmoru pa ću vjerojatno riješit i njega. P.S.Pozdrav grobaru Prozirnoj senki - hvala na zanimljivostima!
    29.08.2008
    10:00:00 sati

5, 5, 8, 3

Nemam pojma, nekako sam se veselio tokom čitavog ovog giganta (ponajviše zbog toga što sam očekivao Cthulhua), ali na kraju ipak nisam bio zadovoljan. Mutna mi je bila čitava ta priča oko pronalaženja Khemtara. Kao, ni'ko ga ne može pronaći tisućljećima, a onda Marti sve odgonetne u par dana. Jebote, pa nije on Tex. Ako izuzmemo i tih nekoliko propusta, greški i nebuloza koje su spomenute u zanimljivostima, ostaje onaj grozni anemični završetak; bez otkrivenja, bez prave napetosti, bez susreta sa Velikim Drevnima, konačno - bez dobrih misterija. Priglupo.
    19.12.2008
    10:04:00 sati

9, 5, 9, 3

Slažem se s ovim što je flamboyant reka na kraju. Priča ne može biti nego dobra kad se radi o izgubljenom gradu, ali kraj je stvarno nikakav. Upali su u taj Kemtar, ja san očekiva tko zna što; gomilu objašnjenja, napade onih demona, neke misteriozne tajne...ali nismo dobili mnogo. Sviđa mi se suradnja između Martija i Ericsona, to daje malo napetosti epizodi. A i dobar je dio s objašnjenjima o alkemiji i njezinom stvoritelju. Crtež je vrlo dobar, Devescovi mi je jedan od najboljih crtača. Za naslovnicu se slažem s prethodnicima, stvarno je očajna.
    29.12.2008
    08:32:00 sati

4, 3, 8, 6

Nemaštovita epizoda - krene ekipa na put u Egipat, klasičan zaplet, gomila neprijatelja, dođu u grad, razore ga i stvar riješena. Ne valja, ne valja. Naslovnica isto šaka jada.
    23.01.2009
    20:42:00 sati

5, 4, 8, 7

pretprošle godine sam bio u padovi, prekrasna je, pravi biser, šteta za nju da je u zemlji koja ima firencu, rim, veneciju, sienu, napulj...pa se njena ljepota 'zagubi' u moru talijanskih znamenitosti, da nije svetoga ante, imali bi 50% manje turista, a imaju što ponuditi, od prve renesansne konjaničke skulpture, preko giotta u kapeli scrovegni, prekrasne gotike pa sve do te neobične palače pravde, koja je stvarno jedinstvenaali da skratim, da nije padove u ovom stripu, teško da bih dogurao do kraja
    10.02.2009
    22:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

Vrlo zanimljiv Gigant (obično zna biti zamorno i dosadno čitati MM gigante). Kamo sreće da je više ovakvih (valjda strip mora biti zabavan i zanimljiv). Sigurno spada među najbolje gigante.
    02.03.2009
    07:45:00 sati
    mars1
  • chris.tower

8, 8, 10, 7

Jos jedan zanimljiv gigant.

11.01.2012
    15:00:00 sati
    chris.tower

Ukupna ocjena 43%

3, 2, 8, 4

Hrpa podataka,deseci svetaca, stotine građevina, nekoliko tajnih organizacija, tisuću tajni i tisuću nemaštovito nacrtanih čudovišta, Martin, Java, onaj Erickson (kao da je Martinov brat blizanac), crnka sa bolesnom kičmom i plavuša sa nadmoćnim mozgom...sve to nekako na silu ububano i izmiksano u priči ovog giganta sa razočaravajučim završetkom...samo za najtvrdokornije ljubitelje Martina,meni ipak dosadno i zamorno. Jedina svijetla strana ovog giganta (ako izuzmemo očajna čudovišta) je jednostavan i ljep crtež.
    27.06.2012
    14:45:00 sati

9, 7, 8, 7

Cijelo vrijeme imamo dobar zaplet, stalne prijetnje, ne znaš tko pije, a tko plaća i onda na kraju kada treba nekako jače objašnjenje dobijemo govno...

A crtež glavno čudovišta mi je bio za smijeh jer sam očekivao nešto opakije.

02.12.2012
    11:13:00 sati

4, 4, 9, 3

Kada se priča o vrhunskom crtežu, onda je jasno kako scenarij nije vrijedan spomena.

06.07.2019
    16:37:00 sati

5, 6, 7, 6

Puno babica, kilavo dete. Epizoda sa jako puno potencijala, ali je ostala neodrecena. Pride, reciklirale su se stare ideje, a skoro da nismo dobili nista novo. Ima naravno dosta zanimljivosti, ipak je to 240 strana gusto kucanog teksta, nie ovo bumtras teks ili zagor, ali ipak je moralo bolje.

01.01.2021
    05:13:00 sati

• Veliki Džeronimo