MM SR 3

• Ovo je prva Martinova kompletna avantura. Prvobitna ideja je bila da epizode na 64 strane nemaju nastavke, ali se kasnije od iste odustalo
  • Zanimljivo je da u ovoj epizodi glave Martina, Diane (Dijane) i Jave nisu Riccijeve, već ih je crtao Franco Bignotti
  • Tajanstveni hijeroglifi uklesani u steni (poslednja vinjeta na 70-oj strani) nisu izmišljeni. Pronašao ih je pukovnik Alexander Koor, tokom ekspedicije na planini Ararat 1975. godine
  • Radarista koji se pojavljuje na 72-oj strani nosi ime Sato, (koje se u turskom izgovara kao i francusko ‘Chateaux’), iliti Castelli:-)(srpski, zamak)
  • Naslovna strana originala nikad nije objavljena u Srba, Dnevnik je stavio Gila (Đil, epizoda El Coyote, tj. "Kojot")
  • Ova epizoda je u Italiji doživela još tri izdanja, prvo u Raccolta seriji (Raccolta 2, 1984), zatim u tuttoMystere seriji (tuttoMystere 3, 1989), i na kraju u ediciji L’integrale (L’integrale 1, 1999)

Prilikom susreta multimilionera Bergera sa Martijem, predočen je satelitski snimak planine Ararat na kome se vidi nepoznata formacija neprirodnog porekla, a za koju se sumnja da predstavlja ni manje ni više nego Nojevu barku. Berger, koji zbog svog slabog zdravstvenog stanja nije u mogućnosti da sam krene na put, predlaže Martinu da organizuju zajedničku ekspediciju Misterija-Berger, koju će ovaj potonji finansirati. Put dalje vodi Martina i Javu u Carigrad, gde mu iznenada biva dodeljen vodič-pratilac, izvesni Cenan Sahir Barsanian, koji, kako se ispostavlja ubrzo, pripada separatistickom pokretu Slobodna Jermenija. Prilikom krađe helikoptera a za polzu (korist) svojih saboraca, isti i gine od tempirane bombe koju je postavio KGB. Neposredno pre nesrece Cenan ostavlja nase junake same na Araratu da se snalaze kako znaju i umeju. Pukim slučajem,a na izmaku snaga, Martin i Java pronalaze pećinu u kojoj se nalazi Nojeva barka, a koja opet potiče od Atlantiđana. Po svemu sudeci, barka nije bila ništa drugo do sklonište za predstavnike svih vrsta flore i faune, izabranih da prežive nadolazeću katastrofu. Obojica bivaju pronađeni nedaleko od mesta pada helikoptera, u nesvesti, pa Martin prilikom zapisivanja svoje poslednje avanture se i pita da li je zaista pronašao barku, ili je to bilo samo priviđenje prouzrokovano premorom i hladnoćom. Odgovor nam daje Java u poslednjoj vinjeti.

Ovo je tipična akciona avantura gde imamo Martina u ulozi Indijane Džonsa, a rekao bih i Agenta 007. Martin je upleten u špijunsku aferu, jednu od mnogobrojnih tokom Hladnog rata, u koju su umešani kako CIA (multimilioner Berger je zapravo pukovnik Berger, agent CIA-e) tako i KGB. To će i krasiti još neke kasnije avanture, ali već sa Otrovnim okeanom koji je i objavljen u vreme izdisaja blaženopočivšeg SSSR-a, prestaće i potreba za ovakvim tipom avantura.

Osim toga, Castelli nam na jedan zanimljiv način približava i tragediju jermenskog naroda, koji je uzgred budi rečeno prvi primio Hrišćanstvo, što sa ponosom i danas ističu, i koje je usled nepovoljnog gegrafskog položaja kroz istoriju bio na udaru velikih carstava, Persijskog i Vizantijskog u prvom redu. Treba napomenuti da je u toku Prvog svetskog rata Turska počinila prvi zabeleženi genocid u istoriji, kada je stradalo čak milion i po Jermena; Turska, s druge strane odbacuje optuzbe da je genocida uopste i bilo. Ipak, u stripu naglasak je stavljen na period posle Prvog svetskog rata; na podelu Jermenije na istočni, manji deo koji je pripao SSSR-u (današnja Republika Jermenija) i zapadni, daleko veći, deo koji je ostao Turskoj, zajedno sa planinom Ararat. Osim toga, u ovoj epizodi Cenan nas upoznaje sa deportacijom od cak 700 000 njegovih sunarodnika od strane Staljina (posle Drugog svetskog rata) da bi se opravdala aneksija, a ja bih dodao i kaznio Jermenski narod, u udaljeni Sibir i Altaj, sve zajedno sa Jevrejima i Nemcima, "nepouzdanim elementima" sovjetske države. Takođe, ovde se prvi put susrećemo sa originalnim jermenskim pismom, koji je sočinio u V veku Sveti Mezrop Mashtoc (za koga se veruje da je i tvorac gruzijskog pisma), jednistven u svetu, bez ikakve veze sa latiničnim, ćiriličnim ili arapskim pismom, a opet za potrebe autonomne Jermenske crkve.

Castelli nam je još jednom demonstrirao svoje poznavanje kako mitova tako i istorije, ovoga puta Jermenskog naroda. Na samo 64 strane je uspeo da da interesantno tumačenje opšteg potopa, ostavljajući na čitaocu presudu o tome da li je barka zaista pronađena ili ne. Crtež me je, s druge strane, kada sam prvi put čitao ovu epizodu (dakle pre vise od dve decenije) , šokirao. Ali u pozitivnom smislu. Riccijev Martin (doduše, on će Martina crtati samostalno počev od epizode Kuća na granici sveta, ovde ga vidimo samo u par vinjeta) toliko odudara od Alessandrinijevog, da sam se i pitao da li je ovo reč o istom junaku. Ipak, čovek se na sve navikne, meni je Ricci dobar, pogotovu u scenama elementarnih katastrofa, drugih dimenzija i tome slično.

Ono što je karakteristično za našeg junaka su priče zasnovane na legendama i mitovima raznih naroda. To je opet i razlog zašto Martin nikako nije u mogućnosti da dostigne ‘slavu’ koju imaju drugi Bonelijevi junaci, Zagor na primer. Ipak se od publike traži malo više potkovanosti u oblasti opšte kulture. Opšti Potop, koji je i uzet kao tema za ovu priču, nije samo Biblijska priča, isti se pominje u legendama Asiraca, Vavilonjana, Sumera, Persijanaca, Indijaca, Kineza, australijiskih Aboridžana, Iraca, Islanđana, Norvežana, južnoameričkih Indiosa, Acteka i Hopi Indijanaca kao i mnogih drugih naroda.

Istorija, akcija, mitovi i drugo, karakteristični za prvih par godina izlaženja su razlog zašto i dan danas, kada je nivo kvaliteta jako nizak, sam i dalje veran ovom junaku. Operacija Arka spada u one epizode koje čoveka čvrsto vežu za dati serijal.

MM LMS 02/03 Osveta božanstva Ra

MM LMS 04 Prokleto pleme

• Djole

9, 8, 9, 10

Sa distance, ništa posebno - ima dosta drugih priča i legendi koje se bave sličnim temama, na sličan avanturistički način. Ali sećam se kada sam pre iha-ha godina prvi put čitao Operaciju Arka. Bilo mi je to fascinantna priča, što zbog teme, što zbog crteža, što zbog špijunaže, a verovatno bi mi bila još fascinantnija da smo mogli da vidimo originalnu naslovnicu. Ponekad ne valja gledati stvari sa distance. ;)
    I sve pohvale recenzentu!
    19.10.2004
    21:12:00 sati
    Djole
  • johnhartson

9, 10, 10, 10

Fenomenalna prica, bar sam to pomislio kad sam je prvi put procitao. Zao mi je jedino sto nije bar malo duza. Slazem se da sa ove distance mozda deluje pomalo naivno ali to je cena odrastanja (koju necu da platim).
    22.10.2004
    11:51:00 sati
    johnhartson

8, 6, 6, 8

Castelli je imao ideju ali ju je loše realizirao,što i nije takva rijetkost u početnim MM epizodama.Nedopustivo je da je tako veliku misteriju kao što je opći potpot strpao u tek nekoliko stranica stripa,gdje prednjači špijunski triler a sama potencijalna Noina arka zauzima tek par stranica,onako usput.Mogla se tu razviti odlična,višedjelna epizoda a ne ovako zbrzana.Zakon mi je scena kad se Java raplače slušajući pjevača u kafiću.Ali sve u svemu,jedan od lošijih MM.Prije par godina sam na Discoveryju gledao emisiju o "čudnoj"satelitskoj snimci na brdu Ararat.Govorilo se tad da će se organizirati ekspedicija itd. ali ne znam kako je sve zavšilo.Prozirna senka je pravi poznavatelj MM i tema kojima se on bavi i odlična je stvar što piše ovako izvrsne recenzije.
    28.10.2004
    00:17:00 sati

7, 7, 6, 10

Slažem se s Acom, Noina arka na samo par stranica, a razvlači se dosadna priča oko špijunaže. Moglo je to (i trebalo) bolje. U svakom slučaju, ponovo imamo dodir sa osnovnom postavkom serijala (civilizacija Atlantide) i scenarij koji će se i u buduće primjenjivati: MM pronalazi dokaze za svoju teoriju, ali ti dokazi na kraju uvijek ispare. Originalna naslovnica mi se sviđa.
    06.11.2004
    10:58:00 sati
    stinky

5, 6, 5, 6

Opa bato, Makedonci mogu da se pohvale da jedini u ex-Yu imaju originalnu naslovnicu za #3, a ja imam totalni deja-vu dok "napeto" iscekujem petak, ne zbog vikenda, ludog provoda ili slicno, vec zato sto cu na kiosku zateci neki novi strip. Bas kao u ZS/LMS doba. I ja mislim da je arka zasluzila mnogo vise od "pukog prividjenja" na par strana dok je ostatak posvecen ja-tebi-ti-meni razmeni informacija. Ipak, saznali smo ponesto o Jermeniji sa kojom pocinje i geografski region Centralne Azije koji je meni izuzetno primamljiv. Sto se slova tice, pogledajte na tegli za "Nescafe" uputstvo za upotrebu na Gruzijskom i sve ce vam biti jasno, mali praznik za oci od azbuke, valjda moj favorit posle grcke.
    03.10.2005
    04:11:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična epizoda i odlična recenzija!
    10.10.2005
    00:07:00 sati
    Leka

8, 4, 9, 9

Jednostavno prekratko, premalo arke, dug zaplet, kraj prebrz!! Nigdje nisam, u stripu, vidio priču o Armencima o kojoj piše Senka u recenziji - očito je radila cenzura. Veselim se Libellusovu izdanju sa orginalnom naslovnicom i kompletnom pričom. Crtež mi je bolji nego Alessandrinijev. Naslovnica odlična.
    26.12.2006
    20:09:00 sati

7, 5, 7, 8

idem redom po ovim libelusovim martijima, nakon odlične druge priče ova izgleda, malo je reći, jadno
    25.06.2007
    21:16:00 sati

9, 8, 9, 10

Nije losa ta poruka Atlantidjana o kraju svijeta, koliko god puta da se pojavi dobro ispadne! Meni su te price koje ostave protora za razmisljat super!
    15.08.2007
    10:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 9, 6

Dobra priča, šteta što zauzima tako malo mjesta, možda bi bila bolja da je bila na više stranica...Crtež odličan unatoč sitnm zamjerkama. Naslovnica nezanimljiva...
    18.08.2007
    02:50:00 sati
    Akul
  • Digging Bill

8, 6, 7, 8

Dobra ideja, malo dosadan scenarij, crtež negdje užasan negdje puno bolji, naslovnica solidna..sve skupa mi se čini da je ove dve kratke epizode poslije prve dve uvodne, služe za zagrijavanje, da vidimo o čemu će bit riječ. a poslije dolazi ono pravo
    19.08.2007
    23:45:00 sati
    Digging Bill

6, 7, 9, 9

Kratka pričica, ništa posebno. Riccijev crtež je za razliku od početnog Alessandrinijevog prilično dobar, jedino je Java nacrtan kao idiot.
    21.10.2007
    15:34:00 sati
  • milandj3

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

pričica je odlična u stvari. Kad sam je prvi put čitao tamo osamdeset i neke, ona mi je došla kao oni kratki stripići dodaci "velikim" junacima, tipa Lon Volf, Karabina Slim, Tajanstveni Alan i sl. pa nisam nešto obraćao pažnju na nju. Autori su postigli savršenu atmosferu kad se mali ljudi u vrletima planinčine susreću sa nečim kolosalnim kao što je pramac broda. Čovek prosto oseti hladnoću i pulsiranje tih šatro mašina koje su opsluživale brod a odlično je dočarana atmosfera kad Marti kolabira usled dejstva psiho ometača kakvim su bile opremljene naprave iz Atlantide (to kasnije vdimo u epizodi o etrurcima) ili prosto usled iscrpljenosti, vrag će ga znati. Najbolje su u stvari te epizode kad autor ne daje eksplicitan odgovor nego prepušta čitaočevoj mašti da odluči. Zato se čitalac valjda i vraća istoj priči nekoliko puta. Jedino ne znam gde je recenzent pronašao da je pilot helikoptera toliko stvari ispričao o Jermenima. U dnevnikovom izdanju on samo u jednom kadru kaže kako će helikopter dobro doći njegovim saborcima ko god da su. Naravno da nismo blentavi da ne znamo ko su Turcima šiptari ali u ovom slučaju izostalo je bilo kakvo elaboriranje. Da li je to još jedan od čuvenih primera cenzurisanja stripova?
    20.12.2007
    09:39:00 sati
    milandj3

7, 3, 8, 3

Nakon prve dvije epizode evo jedne lošije. Za jednu takvu temu kao što je Noina arka trebalo je napisati dužu priču, ali ipak je ideja o atlantidskoj arci veoma interesantna. Ovo mi je bezveze na kraju epizode: ˝...iznenada...sablasno se svjetlo naizgled širi čitavim dnevnim plovilom...˝ Dakle, nije jasno kakav se to mehanizam uključio i kako on djeluje, a i bezveze je što Martin nije siguran što se zapravo dogodilo, nego samo Java zna istinu i još uzgaja fosilne biljke iz arke. Crtež je dobar, ali dojam bi bio kompletniji da je Ricci nacrtao i glave. Naslovnica je glupava.
    09.05.2008
    19:53:00 sati

9, 6, 7, 8

Stvarno je to sa špijunažom i slicnim hladnoratovskim spikama bilo nepotrebno i dosadno, pogotovo kad je u prikrajku Noina Arka cekala da se oko nje izgradi jedna epska prica. Mislim, tko se uopce oduševljava tim sranjima? Šteta, (još) jedna odlicna tema olako potrošena...
    22.06.2008
    19:55:00 sati
  • cibalia

6, 8, 7, 7

Da, šteta što ova tema još nije doživila nastavak iako će uskoro proći tristo brojeva od nje. Ideja s Noinom arkom je mogla i morala biti bolje izvedena. Nažalost, nekoliko uistinu nepotrebnih sitnica kvare dojam ove epizode. No tu se Martin tek gradio pa ću biti malo blaži, ali ubuduće ću očekivati viši levele priče.
    23.03.2009
    22:25:00 sati
    cibalia

8, 6, 7, 7

Scenarij epizode je tipično hladnoratovski, pogotovo zato što se radnja zbiva na granici Sovjetskog Saveza i Turske. Jasno je da će tu odmah biti i nekih političkih spletki. Ipak, epizoda je uistinu dobro završila, ostavivši otvorenim pitanje postoji li uopće Noina arka. Ispravio bih recenzenta u netočnoj tvrdnji da je genocid nad Armencima prvi zabilježeni u povijesti, to je zapravo prvi genocid počinjen u 20. stoljeću. Genocida je svakako bilo i prije ovog nad Armencima - uništenje pretkolumbovskih civilizacija, masakri i istrebljenja mnogih plemena sjevernoameričkih domorodaca, itd.
    19.04.2009
    13:06:00 sati
  • kreŠa

9, 10, 9, 8

Ni kraće priče,ni duže recenzije!Izvrsna priča,šteta što nema nastavka
    17.05.2009
    18:31:00 sati
    kreŠa
  • provodina

8, 8, 9, 9

Martin još u povojima nema kontinuiteta ni svih ti čari ni ljepota koje ovaj junak pruža, ali ipak ima nešto u ovoj priči kojo uvik rado pročitam.Zanimljiva tema koja je ostala nedorečene do današnjih dana kod stripova MM.Važno je samo jedno kako kaže Martin (Castelli) ona rečenica koja će ga proganjati i do današnjih dana izrečena je upravo u ovoj epizodi, a to su Duhovi Tokapija.Nadam se da ćemo dobiti uskoro odgovor i na to pitanje koji je to slučaj riješio u Turskoj i postao popularan.Što se crteža tiče neman ni malo zamjerke ipak je riječ o Ricciju.
    18.07.2009
    14:49:00 sati
    provodina
  • Inferno

9, 7, 7, 8

Ono što smo saznali iz ove priče je fenomenalno - Noina Arka i opći potop imaju veze s Atlantidom. To ja zovem pametnom interpretacjom starih nejasnih legendi. Sve to u konačnici stvara sliku MM-ovog svijeta i njegove povijesti, a ovaj stripić je tu za zagrijavanje. Nadalje, volim kratke priče (od 60 stranica), jer nema mjesta okolišanju, ali izgleda da je dobri stari stric Alfi uspio u nemogućemu. Pedeset stranica je posvetio špijunaži (neloše ispalo), a samo deset saznanjima o "Noinoj Arci". Nove epizode svjedoće da se Castelli nikad neće osloboditi potrebe za okolišanjem, ha, ha! Ostaje pitanje, bi li bilo bolje temu ovakvog kalbira obraditi na većem broju stranica? Što je, tu je. Kod tih prvih epizoda mi smeta što se sve otkrije banalno - Martin upadne slučajno u špilju i eto ti Arke... Nema veze. Crtež je okay, ali baš iz razloga što je Bignotti crtao face, jer one od Riccija baš i ne podnosim. P.S. Mislim da su @Spock i @milandj3 dobro primjetili. Ja ne vidim nikakvu priču o Armencima. Cenzura na djelu, haha.
    15.10.2009
    20:32:00 sati
    Inferno

6, 6, 6, 6

Prošlo je nekoliko meseci od kako sam pročitao ovu epizodu, ali uopšte ne mogu da se setim da je posebna pažnja poklonjena toj priči o Jermenima...

Nije ovo tako loše, samo mi je na kraju ostalo nejasno (ni prvi, ni poslednji put) zašto Java jednostavno Martinu nije pokazao onu biljčicu na kraju!? Ili mu na neki drugi način rekao šta zna???

Glede činjenice da je preko tri čevrtine stripa nekakvo (Castellijevo) okolišanje, kako reče Inferno, pa se onda... Šta znam... 10, 15 ili 20 strana posveti onome oko čega se radnja gradi, to krasi ovaj serijal od samog početka, do dana današnjeg. Taj šablon će me uvek nervirati, ali je to ipak kod MM najčešće u granicama prihvatljivosti.
    06.11.2009
    20:47:00 sati

10, 3, 9, 5

Teklo je odlično sve do kraja.

A evo i real-life snimka arke na Araratu o kojem Aco priča:

26.03.2010
    17:31:00 sati

7, 8, 7, 8

Odlična ideja za priču ali stvarno premalo stranica da bi se to odradilo kako treba.

02.10.2010
    00:10:00 sati

8, 6, 6, 7

Dobra tema, ali kao što i većini smeta, problem je mali broj stranica i nedorađenost, pa čak se i sama priča više vrti oko CIA-inih špijunskih naprava nego o Nojinoj arki. Riccija ne volim previše upravo zbog načina na koji ljudima crta face pa i nije loše što je Bignotti ovdje uskočio.

28.02.2011
    12:33:00 sati

6, 7, 6, 8

Bas me interesuje kakva bi ova epizoda bila u epskom stilu: da je malo duza, na dvije ili tri sveske, pa da detaljno pokaze sve o Noivoj Arki.  Ovak kako jest, sa 66 stranica, mi je prebrza, i imam utisak da se prica zavrsi prije nego sto i pocne.  Scenario je dobar, ali opet: pati od kratkosti.  Crtez mi je ok, ali vidi se da je covjek (ili ljudic, zato sto izgleda da ih ima dvoje) inspiriran Bignotijevom stilu.  Nisam ni skonto do kraja citanja ove epizode da to u stvari nije Bignoti, jer mi je citavo vrijeme izgledalo da jest.  Naslovnica vrlo dobra.  Ok epizoda, sve u svemu, ali ima puno boljih.

07.03.2011
    18:56:00 sati

7, 6, 5, 8

Mogla se ovdje još koja stranica napisati, ali i ovako kratka je solida. Nije sve u debljini, to znamo najbolje po nekim novijim MM koji nas ponekad i umore besmislenim i napornim dijalozima.

30.03.2011
    17:32:00 sati

8, 3, 5, 5

Moguce da je Emmerich procitao upravo ovaj strip prije nego sto je snimio film"2012".  :D

Prica nista posebno. Sreca pa Ricci nije ovdje crtao i Martinovu glavu, nema goreg crtaca od njega.

29.04.2011
    09:11:00 sati

7, 8, 10, 6

Prava pričica za pročitati, obožavam Riccijev "retro" stil crtanja. (1982. to i nije bilo retro dok je crtao hehe :) E sad, problem je u tome što je fotografija s početka stripa bila lažna, u Turskoj nije trebalo biti nikakve Arke, a Mister No ju je ipak pronašao. Nema smisla.

12.07.2011
    21:24:00 sati

8, 3, 7, 7

Zanimljiva tema, no kao da je sve nabacano u malo stranica, pa je djelomično i nejasno.

14.09.2011
    08:02:00 sati
  • Raoul Duke

8, 7, 7, 8

Ja ipak više volim one malo duže priče ...

08.10.2011
    10:28:00 sati
    Raoul Duke

10, 9, 9, 9

Priča je kratka, ali dobra.

31.03.2012
    10:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 47%

4, 5, 4, 8

Eh, da je priča na nivou naslovnice :)

19.06.2012
    21:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

6, 5, 5, 9

07.11.2012
    10:47:00 sati
  • chris.tower

8, 8, 10, 9

Odlicna akcijska avantura smjestena u Turskoj.

15.11.2012
    18:57:00 sati
    chris.tower

7, 5, 7, 7

Kratko ali solidno.

30.11.2012
    18:34:00 sati
  • coask

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Ma ovo je odlicno! Nikad vise zabave i abanture na samo 60 str.

15.02.2013
    21:15:00 sati
    coask
  • Nathan Never

7, 8, 9, 7

17.09.2013
    13:13:00 sati

10, 9, 9, 6

Armenija...toliko toga me fascinira kada je ova država u pitanju,tako da mi je na kraju jedino žao što ova priča nije ispričana na više strana...
    26.09.2013
    11:00:00 sati

9, 9, 9, 9

Meni odlicna prica! Pogotovo ona scena kada su usli u Nojevu barku
    15.11.2013
    20:07:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

Pitka, ali kratka pričica. Mislim da je moglo malo detaljnije da se razrađuje ova tema, ali i neke usput spomenute stavke u scenariju.

23.03.2014
    17:33:00 sati
    BS

7, 7, 7, 9

Ideja ne samo da nije dobra nego je fantastična,ali sve je to jako loše realizirano

30.09.2014
    18:01:00 sati

8, 6, 7, 6

Potpuno se slažem s komentarom ispod mog - ovo odlična ideja, tek prosečno realizovana, tek se malo čačnulo oko arke.

27.11.2016
    23:34:00 sati

6, 4, 7, 7

Ne znam je li u LMS izdanju nekakva cenzura zbilja bila u pitanju, ali čak i da jest čisto sumnjam da igra toliko veliku ulogu i davati najviše ocjene ovakvoj zbrzanoj, nedorađenoj priči je smiješno. Zanimljive su teorije o potopu i autorovo pvoezivanje istog s Atlantidom, ali ostatak priče je nejasan i površan, tamo nekakva špijunaža zauzima 80 % scenarija dok zanimljiva tema o Noinoj arki na kraju biva, dobrim dijelom, neiskorištena i bačena u zakutak...

13.08.2017
    11:06:00 sati

10, 8, 9, 10