Bermudski trokut

MM LMS 09/10 | 160 str.

Peter Morton, jedan od talaca koje su Martin i Java oslobodili od bandita sa jednog od Bahamskih ostrva, dolazi kod našega junaka sa čudnom životnom pričom: on je jedan od retkih preživelih sa parobroda “Luzitanija”, torpedovanog od strane Nemaca 1915, da bi bila sprečena tajna operacija Saveznika pod nazivom “Operacija Martin Mystere”!

• Bermudski trokut
    MM LIB 7
  • Izvor mladosti II
    MM LMS 9
  • Bermudski trougao
    MM LMS 10

• Il Triangolo delle Bermude
    MM SR 9
  • Il segreto del "Lusitania"
    MM SR 10

• Od str. 3. do 34. je treći i poslednji deo priče “Izvor mladosti”
  • Po prvi put, Martin je namestio svoj pištolj sa zracima da ga koristi neko drugi osim njega (Java)
  • Na strani 92, Castelli nam otkriva pre vremena da su zatvorenici koje je susreo Peterov otac zapravo otmičari
  • Počevši od ove epizode, Diana se polako pretvara od jedne posesivne uspijuše u jednu slatku i brižnu devojku-verenicu detektiva nemogućeg
  • Treba reći da je torpedovanje Nemaca engleskog parobroda “Luzitanija” 1915. ispred Irske naglo pogoršale bilateralne odnose između SAD i Nemačke (SAD su ušle u rat tek 1917.)
  • Prosto je neverovatno da Martin i Java prilikom pokušaja bekstva od bandita nisu koristili radio-komunikacione uređaje da vaspostave vezu sa kopnom i zatraže pomoć
  • Na strani 86. broja 9 (a i kasnije), u poslednjoj vinjeti pominje se pogrešno skraćenica za englesku tajnu službu, M15, umesto MI5
  • Naslovna strana broja 9, Bermudski trougao, nikada nije objavljena u Srba. Umesto nje, Dnevnik je stavio Gila (“Contratto per uccidere”)
  • U rubrici Misterijine misterije, objavljene koliko me sećanje služi i u italijanskom i u srpskom izdanju obrađene su teme Tajne Bermudskog trougla (broj 9) i Personalni komjuteri sa programskim jezikom BASIC
  • Ova priča je reprintovana u Italiji još jedared, u tuttoMystere seriji, brojevi 9 i 10, 1990. godine
  • Recenzent je za ovu priču pri ruci imao samo italijanske originale, pa ako se šta slučajno ne slaže sa Dnevnikovim, ne zamerite

Maj 1915. Deset meseci je prošlo od početka najvećeg rata koji je Evropa u svojoj dugoj istoriji doživela. Iz Liverpoola, Engleska ka New Yorku, SAD zaplovio je, po poslednji put parobrod “Lusitania”. Decembar 1982. Martin i Java hvataju na delu moderne gusare koji operišu po Bahamima i ostalim ostrvima Bermudskog trougla, otimajući jahte sa putnicima i zahtevajući otkupnine od njihovih familija. Međutim, njih dvojica ubrzo bivaju otkriveni, pa počinje uzbudljivo bekstvo naših junaka sa mesta događaja. Ali avaj, naši prijatelji tokom bekstva motornim čamcem ubrzo ostaju bez goriva na sred pučine gde u iščekivanju nemile sudbine prisustvuju iznenadnom nestanku čamca u kome su se nalazili njihovi gonioci, otmičari.

U kakvoj su, dakle, vezi potonuće “Lusitanije” i ova avantura na Bahamima? Po povratku u New York, pravu kućevnu i idiličnu atmosferu, osim Jave (vidi stranu 80, broja 9), kvari i poseta jednog od otetih putnika sa jahte, izvesnog Petera Mortona. Simpatični i vitalni starac, od preko sedamdeset leta, upoznaje Martina sa tragedijom koja se dogodila jako davno, a gde je on izgubio oba roditelja. Peterov otac je radio za englesku obaveštajnu službu MI 5 i očigledno bio na tajnom zadatku. Kom? Ostalo je za njega tajna, jer je ubrzo potom doslo do tragedije “Lusitanije”, baš kao i razlog zašto je Peterov otac ovu tajnu operaciju nazvao “Operacija Martin Mystere”! Ovo je opet sasvim dovoljno da Martin pristane na Peterov predlog o potrazi za mestom potonuća “Lusitanije”.

Ovde treba napomenuti da je 7. maja 1915. nemačka podmornica torpedovala je parobrod sa 1201 putnikom i članom posade, od kojih se svega 764 spasilo. Po završetku I svetskog rata, preduzeto je nekoliko pokušaja lociranja ovog nesrećnog parobroda. Koliko je i šta tačno ostalo danas od olupine, proverite na linku http://www.pbs.org/lostliners/lusitania.html

Dalje sledi akcija pronalaženja parobroda i spasavanje tajanstvenih spisa iz sanduka pokojnog agenta Mortona. Naši prijatelji se nalaze na pučini ispred irske luke Kork, na brodu “Steel Claw” sa još par članova posade. Martin nam ovde pokazuje svoje poznavanje ne samo kompjutera, što se i dalo za očekivati, već i tehnike. Po njegovim uputstvima je prvo otkriveno mesto potonuća “Lusitanije”, a potom i izvedena čitava akcija spasavanja tajanstvenih spisa. Diana nam je još jednom demonstrirala da je vrlo spretna i okretna žena (mačka?;)), savlađujući “izdajnika” međ’ posadom, kilavog naučnika Shannona (prvi put smo je videli u “akciji” u epizodi Kuća na granici sveta). Za koga je ovaj radio? Za IRA-u? Za ljude u crnom? Za nekog trećeg? Ostala je tajna, baš kao i čija je ona tajanstvena podmornica koja se nakrtako pojavila na stranama 71-72. broja 10. Tu me je malikce Castelli razočarao, jer koliko mene sećanje služi, više nikada se niti u jednoj epizodi koje su usledile ne spominje ovaj slučaj, pa su “tajanstveni neprijatelji”, kako ih Martin krstaše onomad, ostali zaista tajanstveni. Zbog toga i samo 9 za scenario.

Epilog: u tajanstvenom sanduku Martin i društvo pronalaze radar, radarski ekran i mitraljez proizvodnje ‘76, proizvode koji nisu postojali 1915. Otkud oni tamo? Morton Senior kazuje u svom dnevniku da je prilikom posete tajnoj bazi u Nassau-u, Bahami, jedan od saradnika mu pokazuje brod, sa sve tajanstvenom tehnologijom i posadom, ispalih iz budućnosti. Naime, onaj brod sa banditima koji su nestali netraga pred očima Martina i Jave sa početka priče se materijalizovao u prošlosti! Wow! Kakav obrt! Bermudski trougao je zapravo vremenska mašina. Svi oni silni brodovi i avioni nestali u prostoru tzv. Bermudskog iliti Đavoljeg trougla su otišli unazad kroz vreme. Barem tako Castelli kaže. Interesantna interpretacija, nema šta.

Inače, Bermudski trougao, prostor između Bahama, Floride i Portorika, je postao zanimljiv javnosti tek posle II svetskog rata kada je 5. decembra 1945. nestao avion bomabrder Flight 19. Tek posle ovog incidenta, što retroaktivno, a što kasnije, zabeleženo je ukupno preko 200 incidenata u gore omeđenom prostoru. Da li ste znali da je sve počelo sa Kolumbom? Stari dobri Kris je zabeležio čudnu pojavu na nebu (verovatno meteor) još 1492. Taman pre otkrića Amerike! Takođe, jedan od najpoznatijih “starih” slučajeva je slučaj Mary Celeste, koja je i zavredila posebnu epizodu (dobro, deo nje, vidi Istinite tajne LMS 20-21). Zapravo, naučnici vele da ne postoji tajna Bermudskog trougla, da se slične čudnovate pojave i nestanci dešavaju svuda, te da ovaj prostor jednostavno ni ne zavređuje neku pažnju. To je verovatno tačno, ali skeptici (mutivode?) su zapalili plamen, ljudska mašta je neograničena, baš kao i strah od nepoznatog. Od jednog slučaja se napravi misterija, i opala, dok si rek’o keks, Đavolji trougao je tu. A i Loch Ness sa svoji čudovištem. A i... A i Martin da nam da objašnjenja za iste.

Ricci me je ovde oduševio. Ona scena sa potonulom “Lusitanijom” i nesrećnicima koje je povukla dole je fenomenalna. I jezovita. Alessandrinijeve naslovne strane su savršene. Nažalost, jednu od njih, broj 9, Dnevnik nikada nije objavio. Umesto nje metnuo je Gila. Šteta, zaista.

I, naravno, srećni Božićni I Novogodišnji praznici svima!!!

MM LMS 07/09 Čovjek koji je otkrio Europu

MM LMS 11/12 Lubanja sudbine

• Ukupna ocjena 94%

9, 10, 9, 10

Ovo je epizoda iz zlatnog doba MM-a, kada sam se navukao na serijal.
    Od broja 7 do broja 16 su sledile epizode Izvor mladosti, Bermudski trougao, Kristalna lobanja (da ne tražim sada tačno ime), Susret sa vampirom i Mač kralja Artura, jedna bolja od druge i Marti je posle toga zauzeo počasno mesto među mojim omiljenim strip junacima.
    Danas, posle dobrih 20 godina ga još uvek rado čitam i pored značajnog pada kvaliteta serijala.
    Spajanje tema Bermudskog trougla, putovanja kroz vreme i potapanja "Luzitanije", koje već decenijama golicaju maštu mnogima, može da izvede na ovaj način samo majstor pisanja scenarija.
    Možda sam bio klinac i možda je proteklih godina mnogo toga napisano i stvoreno na temu putovanja kroz vreme pa konačan rasplet možda danas i ne izgleda tako "fantastično", ali još se sećam žmaraca koje sam osećao duž tela kada je Peter Morton otvario kovčeg izvučen sa dna mora i u njemu našao (uz ostale predmete sa čamca Obalske straže) novine sa svežim datumom i naslovnoj strani posvećenoj Martiju.
    Za mene vrhunska epizoda.
    28.12.2004
    15:05:00 sati
    tantus

9, 9, 9, 10

Odličan strip, a lična je tema iskorištena i u DD Na ruti..., usput budi kazano britanska tajna služna ne zove se ni M15 ni MI5 nego MI6
    31.12.2004
    12:39:00 sati
    branimir

9, 8, 7, 8

Vrlo dobra obrada zanimljivog fenomena Bermudskog trokuta.Vjerojatno je i James Cameroon,režiser ultra-popularnog "Titanica" čitao ovaj strip,posebno onaj dio o vađenju broda.Taj dio,iako poprilično dug,za mene je vrlo interesantan i vidi se da je Castelli dosta proučavao o toj temi.Sam kraj je sasvim dobro napravljen,napeta atmosfera kod otvaranja sanduka i zanimljivo objašnjenje od kud tajanstveni predmeti.Bermudski trokut kao vremenska klopka-odlična ideja!Ostaje zagonetka tko su tajanstveni napadači u futurističkoj podmornici koji napadnu Martija i Javu dok oni izvlače sanduk.O njima ne saznajemo ništa,ubačeni su tek tako radi reda i to je minus za scenarij.Drugi minus je "mentalno programiranje" murchadne tako da je i Java može upotrijebiti.Molim???Castelli,ovo ti stvarno nije trebalo..Za crtež dajem 7 samo zbog scene kad Marti i Java ulaze u "Lusitaniju" i ugledaju stravičan prizor.Inače mi Ricci nije nešto,a kako crta Martijevu frizuru gotovo da je i negledljivo.Naslovnice su OK,šteta što je Dnevnik jednu izbacio.
    12.01.2005
    00:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

6, 5, 5, 9

Nije me se nešto posebno dojmila epizoda sad kad sam je ponovo pročitao. Zašto je Bermudski trokut prolaz u vremenu???? E, tim pitanjem se nije Castelli pozabavio previše, pa mi cijela priča izgleda neuvjerljivo. Ima još nekih sumnjivih situacija, tipa, podvodno vozilo koje se pojavljuje i tako to. Najbolji dio je onaj stručni, sa otkrivanjem i vađenjem potonulih brodova, to je scenarist dobro proučio. Originalna naslovnica (koje nema kod Dnevnika), izgleda mi odlično. Crtež nije nešto, osim onih scena sa kosturima na potonuloj Lusitaniji, to je ok.
    05.03.2005
    10:16:00 sati
    stinky
  • milandj3

10, 10, 10, 10

mnogo jaka prica. treba imati klikera pa to sve spojiti u jednu masu. to je glavni razlog zasto ja uopste volim stripove. Mozes do mile volje davati svoje interpretacije cega god hoces.
    Inace obavestajna sluzba Ujedinjenog kraljevstva zaduzena za unutrasnju bezbednost je MI5 dok je MI6 (ciji je najpoznatiji pripadnik James Bond) zaduzena za spoljna pitanja. Slicno Vam je i sa FBI i CIA.
    A scenarista je verovatno namerno prekrstio u M15 iz istih onih razloga iz kojih su na primer amerikanci u filmu "Top Gun" najbolji sovjetski avion nazvali MIG-28 a opste je poznato da Rusi ovaj model prave iskljucivo sa neparnim brojevima; sto je sigurno, sigurno je.
    18.08.2006
    09:34:00 sati
    milandj3

9, 7, 8, 8

Zanimljiva priča, posebno dio o vađenju broda i kraj sa otvaranjem kovčega i objašnjenjem svega. Prolog u stilu Jamesa Bonda mi nikako nije sjeo kao i "mentalno programiranje" murchadne tako da je i Java može upotrijebiti. Koje katastrofalno rješenje situacije i nepotrebno kompliciranje!! Riccijev crtež mi je u redu, a posebno su mi dobre scene kad Marti i Java ulaze u potopljeni brod. Ricci mi, jedino, loše crta Martija.
    Naslovnice ok, posebno prva-neobjavljena!
    31.01.2007
    16:46:00 sati
  • Digging Bill

9, 7, 6, 8

Priča je meni jako zanimljiva, bermudski trokut je jako zahvalna tema, meni uvijek zanimljiva za čitanje, gledanje, ča god, ali vapi za nastavkom, za dodatnim objašnjenjima..crtež je uvijek loš ča se mene tiče kad crta Ricci, tj. loš kad crta ljude, ovo potapanje broda, pronalazak kostura, to sve lijepo izgleda, al likovi su užas..naslovnica druga odlična,prva mi ne izgleda nešto
    27.08.2007
    11:47:00 sati
    Digging Bill

10, 9, 9, 10

Bermudski trougao mi je jedna od najzanimljvijih misterija a ova epizoda jedna od najboljih. Ljudi koji nesataju odlaze u prošlost kroz vremensku mašinu i ubrzo umiru. Zanimljivo rješenje misterije. Naslovnice su fenomenalne.
    23.10.2007
    10:04:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična epizoda koja obrađuje uvijek zanimljivu temu o bermundskom trokutu. Castelli savršeno vodi priču od početka pa sve do kraja bez ikakvog pada. Bez ikakve zamjerke. Ricci je odličan crtač i ovom je epizodom to i dokazao. Posebno mi se sviđaju njegove scene podvodnog krajolika i potopljene Lusitanije. Naslovnice su odlične, posebno druga koja je apsolutno savršena.
    02.11.2007
    21:43:00 sati
    Akul

8, 7, 7, 8

zanimljiva priča, ali nekako mi je nedorečena, a zasmetalo me i to da je marti toliko povezan sa slučajem, mislim, mogao je čovjek doći do njega i bez toga da se ta tajna operacija u prošlosti zvala njegovim imenom, ali dobro, to su osamdesete, tada takve fore još nisu bile isfuraneinače, povezivanje lusitanie i bermudskog trokuta je dobra ideja
    16.12.2007
    00:23:00 sati
  • Vega

6, 6, 7, 9

Sasvim solidna epizoda koja me nije oduševila kao recenzenta ali priznajem da je prilično intrigantna. Najjači adut je svakako taj tajanstveni predmet koji čuči u potopljenoj Lusitaniji i zbilja me zanimalo što će otkriti u sanduku kad ga konačno izvuku iz mora. Zanimljivo je vidjeti i Javu kako se pobjednički lupa o prsa nakon što sredi onog bandita na početku epizode. Odmah sam se sjetio da i Zagor to ponekad radi. Baš je primitivac! Spominju se zločesti Nijemci i to ubrajam kao plus. Nažalost nismo saznali previše o Bermudskom trokutu. Možda će se time autori detaljnije pozabaviti u nekoj od sljedećih epizoda. Ricci je OK, pogotovo u prikazu užasa kojeg skriva potopljeni brod. Naslovnica mi je super, kao uostalom i večina početnih od Alessandrinija. Sve u svemu može proći!
    24.02.2008
    18:24:00 sati
    Vega

10, 10, 9, 6

Oduvijek su mi bile fascinantne priče o putovanju kroz vrijeme i kladim se da je svatko od nas bar jednom pomislio i poželio: "kad bi bar to bilo moguće". U tim vremenskim putovanjima uvijek postoji bezbroj mogućnosti i kombinacija (a to se također lijepo može vidjeti u odličnoj trilogiji filmova Povratak u budućnost :). Dakako treba paziti da se ne izazove vremenski paradoks, da dvije iste osobe ne budu na istom mjestu u isto vrijeme, pa zatim da se nekim postupkom ne promijene događaji itd. Castelli je došao do ideje da je taj famozni Bermudski trokut vremenski stroj koji teleportira ljude u prošlost (a možda čak i budućnost, tko zna?) i to ovdje odlično funkcionira. Uz sve to je još dodao i olupinu starog potopljenog broda, tajnu njegovog tereta...Situacija kad otvaraju sanduk je na neki način baš apsurdna, zabavna, pa možda čak i smiješna. Tražili su taj sanduk toliko vremena da bi na kraju ispalo da su unutra stvari iz broda kojeg je Martin vidio prije samo nekoliko dana :) To je upravo ono o čemu govorim; ta draž i nepredvidljivost u putovanju kroz vrijeme. Vidim da je Castelli dobro proučio i one tehničke detalje, ali taj dio mi nije bio baš napet. Više preferiram kad se npr. opisuje povijest neke zemlje, grada ili građevina. Mentalno programiranje murchadne tako da je i Java može koristiti nigdje nisam vidio(ovo se odnosi na Libellusovo izdanje), mora da su to promijenili ili je bila neka greška jer Martin u jednom trenutku kaže: "nažalost, samo ja mogu koristiti oružje sa zrakama"... Crtež je opet veoma dobar, izgleda da je Martinovo lice jedina stvar koju Ricci lošije crta. Druga naslovnica je dobra, prva mi se baš i ne sviđa.
    18.05.2008
    23:56:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

8, 7, 4, 7

Dosadno, plus iritira crtež i to naveliko..
    19.05.2008
    12:35:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

9, 9, 9, 9

Uh, kako sam nestrpljivo, baš poput aktera ove price, išcekivao trenutak pronalaženja i otvaranja tajanstvenog sanduka te otkrivanja misterije njegove sadržine... Angelo Ricci se specijalizovao za pomorske epizode i dobro mu to ide... upravo kao što je i stinky primijetio, jedan od najboljih crtackih trenutaka je jezivo docarana unutrašnjost potonule Lusitanije i kostura što plove okolo. Sjajna pustolovina.
    19.06.2008
    20:11:00 sati

6, 6, 6, 8

Ja sam se nadao tom nesretnom Bermudskom trokutu, a ne nekim špijunskim igrama i Bond James Bond spikama. Zašto je Bermudski trokut prolaz kroz prostor-vrijeme? Prvenstveno me to zanimalo, a to je nažalost najmanje dotaknuto. Onaj dio sa traženjem Lusitanije i uranjanjem je isforsiran, a da niti ne spominjem kako Java koristi Murčadnu... Sarma bez mesa.
    15.12.2008
    17:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

6, 6, 7, 6

Prilično slabašno. I mene je privukao naslov (Bermudski trokut), ali je na kraju ispalo da se sa zvučnim imenima pokrivaju unutarnji nedostaci.
    24.02.2009
    08:57:00 sati
    mars1

7, 6, 7, 6

Zanimljivo je ispao taj temporalni paradoks sa Operacijom ''Martin Mystere'' i Bermudskim trokutom. Nakon pročitane epizode, očekivao sam neki spektakularniji misterij kad je u pitanju Bermudski trokut (ipak je to jedan od najvećih svjetskih misterija).
    13.03.2009
    23:37:00 sati

7, 6, 6, 7

Uvek kada je Martin u pitanju, padnem na zvučne nazive epizoda...

To je i ovde bio slučaj, posebno jer se radi o jednoj od najpoznatijih svetskih misterija, ali iako je epizoda vrlo dobra, ostaje gorak ukus posle čitanja...

Ricci, kao u recimo Stravi u Providenceu, lepo gradi atmosferu, ali su lica likova nepodnošljivo loše nacrtana. S druge strane, ona scena kada Martin i Java urone u potonuli brod jedna je od najjezivijih u svetu stripa uopšte i nekako baš po njoj najviše i pamtim ovu epizodu...
    10.05.2009
    18:13:00 sati

10, 9, 8, 8

Pročitao sam ovo ponovno nakon 20g. i iznenađen sam na najbolji mogući način. Stare M.M. su nezamjenjive, savršeno.
    28.07.2009
    21:12:00 sati

9, 3, 7, 3

Potencijalno interesantna priča čija se realizacija nažalost pretvorila u "Operacija Arka".

Ništa, barem smo vidjeli Martina kako puši.

02.04.2010
    17:19:00 sati
  • legaz

9, 9, 8, 9

Ah ta Luzitanija. Bermudski trougao, meni uvek omiljena tema. Ovo je MM kojeg pamtim.

16.05.2010
    11:46:00 sati
    legaz

8, 7, 7, 7

Zanimljivo, ali ipak očito samo solidna stand-alone epizoda s par rupica u scenariju.

28.02.2011
    12:03:00 sati

10, 9, 8, 8

Odlicna prica, jedna od boljih iz prvih 10 brojeva MM seriala.  Prica je zanimljiva, uzbudljiva i napeta.  Istraga onog broda je bila stvarno sjajna, ni sam nisam mogo docekat trenutak kad nadju brod, i vide sta je unutra.  U neku ruku, neke scene iz ove price podsjecaju me na TV seriju "LOST", pogotovo oni podatci o putovanju kroz vrijeme.  Crtez je dobar, ali nije perfektan, a naslovnice su prilicno dobre.  Scenario je ovdje najbolja stvar.  Kraj price je odlican, zato sto se sve u stvari odlicno spaja zajedno, i nije tako konfuzno kao sto neki ovdje tvrde.  Da su sve Martijeve epizode ovakve, meni bi ovo bio jedan od omiljenih serijala Bonelija.

24.04.2011
    18:20:00 sati

7, 5, 3, 4

Prica je dosta dosadna i naporna za citanje, jedino je finis bas dobro izveden.

Ricci je ocajan.

05.05.2011
    13:47:00 sati

9, 9, 10, 9

Ako je Lucitanija već bila potopljena prije nego šta se je jahta vratila u prošlost, onda dolazimo do vremenskog paradoksa. Ne može se logički objasniti, ali to i je prednost M.M., svaki njegov strip u sebi sadrži nelogične i misteriozne stvari u kojima je bolje i ne tražiti logički smisao, nego jednostavno uživati u stripu.

10.07.2011
    22:28:00 sati

7, 5, 8, 7

Ipak ocekivah vise. Mislio sam da ce biti vise o tajanstvenom trokutu. Sranje je ideja da je broj koji je nestao ispred očijuMartya i Jave otišao u prošlost! Nije logički moguće, jer onda se ne bi ni dogodilo da je bježao ispred njih dvojice, i nitko do tada ne bi bio otet, i do bježanja ne bi niti došlo! E moj Castelli! Al'ga usereš!

14.09.2011
    08:04:00 sati

10, 9, 9, 10

Crtež ruši se ocjena zbog preranog otkrića otmičara-putnika kroz vrijeme, a scenariju se ruši ocjena zbog ne pozivanja pomoći kada su ih na početku naganjali negativci.

05.05.2012
    10:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

5, 7, 3, 4

Solidna priča, užasan crtež.

27.06.2012
    22:50:00 sati

9, 9, 9, 9

Zabavno. Ne prepametno, nego zabavno.

08.07.2012
    20:20:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 10, 10

Jos jedna odlicna avantura.

19.11.2012
    20:28:00 sati
    chris.tower

7, 6, 8, 7

Još jedna vrlo zanimljiva Martijeva avantura iz zlatnog razdoblja. Bermudski trokut kao prolaz kroz vrijeme mi se čini prilično zanimljivo rješenje.

30.11.2012
    18:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 47%

6, 2, 5, 8

12.03.2013
    09:25:00 sati

10, 10, 8, 8

Prezadovoljna sam ovom pričom. Eto, Castelli je na jako maštovit način uspio dovesti u vezu misterij Bermudskog trokuta i potapanje broda Lusitanija u 1. svijetskom ratu. Strip je izuzetno zanimljiv a kraj je (meni) neočekivan. Ni na kraj pameti mi nije bilo da će u kutiji pronaći colu, digitron... LoL

Jedino mi je crtež malo... a što ja znam... Rekla sam već negdje da Maria Ricci crta likove iz Dinastije. Iako svaka čast i njemu za one kadrove kostura u potopljenom brodu.

06.04.2013
    22:47:00 sati

9, 9, 9, 9

23.03.2014
    20:58:00 sati
    BS

10, 10, 8, 9

Jadna od najboljih epizoda MM.

01.10.2014
    10:03:00 sati

10, 10, 7, 9

27.04.2015
    19:34:00 sati
    Eddie Monsoon

10, 10, 9, 10

Ovo mi je jedan od najboljih MM-a. Možda i zato jer je Bermudski trokut jedan od prvih svjetskih misterija za koje sam čuo i o kojima sam gledao dokumentarce ali još vjerojatnije zato što je Castelli ovdje pokazao o kakvom se scenaristu radi. Uspio je povezati više misterija, unijeti napetost i dati veličanstven, simpatičan završetak. Super!

15.05.2015
    17:53:00 sati

10, 8, 7, 7

Dobra priča o Bermudskom trouglu kao vremeplovu. Iako se možda da relativno lako naslutiti kakav je kraj, mene je ipak iznenadio. Tematika vremeplova uvek pali. Scenariju fali to što ima previše akcije na početku, naravno Marti i Java uspeju da pobegnu bez da su primili ijedan metak. I onaj deo na brodu sa puno objašnjavanja, teoretisanja i iščekivanja se nepotrebno odužio (da ne kažem ko duža verzija nemačkog filma Das Boot). Uprkos tome, ima dosta materijala na temu (potopljenih) brodova, tako da me je zainteresovalo da malo potražim po netu o izvlačenju brodova i sl. Vidi se da se Castelli poprilično informisao o onome o čemu je pisao.

Crtež mi je i više nego ok, naročito scene potopljenog broda. Inače Ricci sve likove crta slično, kao i oblake, ptice... Čovek ne odstupa od svog stila, koji je dosta ''''tvrd'''' i težak, dok su panorame / halucinacije i slično dosta življe nacrtane.
    Naslovne su dobro nacrtane al se ne poklapaju sa onim unutar stripa - na prvoj je zrak koga u stripu nema, a na drugoj Marti golišav dok bi trebalo da je u opremi za ronjenje. Umetnička sloboda ili šta već. Možda je i bolje tako.

27.11.2016
    01:23:00 sati

9, 10, 9, 8