Čovjek zvani Mojsije

MM LMS 101/103 | 227 str.

Martin prisustvuje smrti svog prijatelja rabina Caplana, i to prije nego mu on otkrije do kakvog je to pronalaska došao. Godinu dana kasnije, u kuću mu upada njegov bivši omraženi prijatelj iz CIA-e, koji ga moli da mu pomogne u pronalaženju izvora artefakata koje posjeduje. Iz sličnog razloga i Trevis isto zove Mysterea u pomoć. I sljedeća stanica je Megida u Izraelu, a zatim slijede mračne i opasne intrige koje će detektiv nemogućeg jedva preživjeti, da bi se na kraju našao oči u oči sa poznatom biblijskim likom i otkrio Mojsijevu tajnu i tajnu mističnog zavjetnog kovčega.

• Čovjek zvan Mhosis
    MM LIB 66
  • Egipćanin Mozes
    MM LMS 101
  • Armagedon
    MM LMS 102
  • Zavetni kovčeg
    MM LMS 103

• Un uomo chiamato Mhosis
    MM SR 104
  • Tragico Natale
    MM SR 105
  • L'Arca ritrovata
    MM SR 106

• Ove epizode nisu distribuirane po RH zbog rata pa su stoga teže nabavljive i skuplje od ostalih
  • Dio uređaja koji nedostaje u Zavjetnom kovčegu je Sveti Graal kojeg je Mystere pronašao u LMS MM #86/87/88 «Sekta asasina» i preko te epizode ova se veže u Heksagon ciklus
  • Tko je i kako spremio i dopremio Zavjetni kovčeg u Midian saznajemo u MNO LMS #957/960 «Zaboravljeni faraon»
  • Mojsijev štap kojim je otvorio Crveno more razotkriven je u MM SD/SA #45/46 «Gospodar Nila» (tu se spominje da je Mojsije pozvano moćne magijske riječi, a u «Gospodaru» da je to bio štap egipatskog Boga)
  • Merlin u LMS MM #92/93/94 «Roncisvalle» proriče da će Martin uskoro posjetiti mjesto porijekla grala (što se u ovoj epizodi i obistinilo)
  • Ponovno pokretanje monoteističke Atonove religije oprobano je u orig. MM #133/134 «Nea Heliopolis»
  • Zavjetni kovčeg tražio je i Indiana Jones u «Otimačima izgubljenog kovčega», tamo se isto spominje teorija da je Kovčeg zapravo radio-uređaj za komunikaciju sa Bogom
  • Lažni Zavjetni kovčeg koji se nalazio u Salomonovom hramu u Jeruzalemu gdje ga je Mojsije podmetnuo i kojeg je Indiana Jones pribavio, završio je u ogromnom skladištu baze «Drugdje» pod oznakom «TOP SECRET 9906763 ARMY INTEL DO NOT OPEN» (vidi MM G1 «Tajna svetog Nikole», str. 66.)
  • Ne miješati Arku/Zavjetni kočeg sa Noinom Arkom kojom se Martin pozabavio u MM LMS #3 «Operacija Arka»
  • Spominje se da je Tarot zapravo potomak izgubljene Tothove knjige (vidi epizode MM LMS 29/30 «Zatočenik tame»)
  • Mojsije/Moše – izveo oko 2 mil. židova u 12./13. st. Pr. K. iz Egipatskog ropstva u Obećanu zemlju, no prema legendi on sam nije doživio taj trenutak; oženio je Jethrovu kćer Jochebed (Jethro je onaj koji je Mojsija naučio tajnama monoteističke Atonove religije); donio je deset glavnih zapovijedi sa Sinaja
  • Mojsijev pratilac Aron (Varun) zapravo je samo manifestacija moći kovčega
  • #101 od 21.-29. stranice lijep pregled važnih činjenica u vezi porijekla Biblije i uvod u problematiku izvornog porijekla svih Biblijskih tekstova; također, naslovnica prikazuje povijesni Mojsijev poduhvat razdvajanja Crvenog mora (no najvjerojatnije je to bila rijeka Kanaan)

«Pripremi se da saslušaš dugu priču. Pretpostavljam da ćeš patiti, jer si obično ti onaj koji vodi glavnu riječ.»

Prije nego uopće počnemo, moram napomenuti da je ovo vrlo zahtjevna epizoda sa vrlo mnogo teksta, slabo poznatih riječi, povijesnih ličnosti, povijesnih događaja, iscrpnih upoznavanja lokacija koje će naš Mystere morati prijeći da bi došao do svog cilja. Pokriva veće vremensko razdoblje, a i scenarij je dosta rastegnut i prepun preobrata. Siguran sam da je iza ove epizode bilo jako mnogo istraživanja pa stoga mislim da nešto ovakvo ipak mora napisati osoba sa velikim opsegom znanja, a mašte da i ne spominjemo. Da ne zaboravim, ova epizode dešavale su se oko Božića pa se jedna od njih zove i «Tragičan Božić», ali bezdušnim Dnevnikovim prevođenjem ta epizoda je izgubila svoj pravi naslov. No ovdje ne možemo govoriti o cenzuri jer je nije bilo. U pitanju je obično prilagođavanje naslova. Naslov «Armageddon» je ime za grad u kojem se zbio konačni obračun između dobra i zla prema «Apokalipsi» Sv. Ivana. A taj grad poistovjećuju s Megidom. Još jedna zanimljivost je ta da se Trevis opet pojavljuje, a pojaviti će se i u epizodi nakon ove sa Jinxom. A i Diana. Kao da su bili malo zapostavljeni, pa će se sad dosta pojavljivati.

Na početku prisustvujemo nekolicini prologa gdje se u različitim vremenskim razdobljima upoznajemo sa tematikom. Doduše, ona je skrivena i ne možamo razabrati kojim smjerom će se kretati radnja. Uglavnom ove epizode prepune su Biblijskih motiva. Upoznajemo rabina Daniela Caplana koji će pokušati s Martinom podijeliti cjelokupno svoje znanje, a i neki novi pronalazak do kojeg je nedavno došao. On je lingvista, a specijalnost mu je područje zaboravljenih jezika. Sva sreća što se Martin razumije u skoro sva znanstvena područja da ga može razumijeti što priča. Naime to je bila velika čast, jer Martin je Goi (nežidov).

Nadalje, na scenu će stupiti i tajanstveni Ben Carver, operativac CIA-e, sa neobičnim prijedlogom da pronađu Mojsijevo blago. Martin i Ben poznaju se sa koledža, i Ben Martinu nije ostao u najboljem sjećanju. Štoviše, on mu je naprosto antipatičan i otvoreno mu iskazuje svoje negodovanje. Ovde nalazimo Martina u njemu nesvojstvenom ponašanju. Njegov sarkazam je skoro na pragu vrijeđanja, a Martina ipak poznajemo po njegovom uljudnom ponašanju. A tek kad Ben smrtno strada Martin se prilično kaje što je nešto takvo napravio s Benom. Peče ga savjest radi njegovog ponašanja. I tako Martin dobiva opravdan razlog da krene u potragu za onim što je Ben tražio. Prilično briljantna psihološka manipulacija. Ovdje možemo vidjeti kako Castelli dobro poznaje Martina i dobro vidimo Martinovu psihološku karakterizaciju. I Mystere opet kreće na put misterija. Na dolasku u Izrael, Martin se susreće sa komesarom Steinerom, naizgled dobrim momkom. Naizgled...

A da ne zaboravimo i najvažnije likove, Mojsija i Arona. Mojsije je bio taj koji je izveo narod Izrael iz egipatskog ropstva, a Aron je bio njegov govornik. I sad iz ovog dolazi ideja. Aron je posvuda bio označen kao Mojsijev govornik i tumač, pa mu Castelli dodaje ulogu tumača, ali iz druge prespektive. On poprima uloga posrednika između Božanstva i ljudi, a taj posrednik je uređaj iliti Zavjetni kovčeg. Opširno izlaganje na tu temu možete pročitati u stripu. I opet se koristi riječ Emet, a tu riječ već par puta je koristio Martin, a i Dylan Dog kod DDEX 14 «Ubojica».

Osobno su mi interesantne Biblijske teme, a dosta autora ih voli uzimati jer je Biblija veliki izvor ideja. Castellijeva ideja je OK. Naći izgubljeni Zavjetni kovčeg i usput povezati neke velike tajne. Strip je pun različitih intermezza iz različitih vremenskih razdoblja. Castelli očito voli pokazivati svoje ogromno znanje o svim područjima (Martin nije ništa drugo doli njegov avatar u stripu). A voli i glumiti turističkog vodiča. Nije to ništa strašno, treba prvo opisati scenu, prostor i vrijeme, a usput upotpunjujemo svoju opću kulturu. Nekim smeta što priče znaju biti duge, recimo razvučene, a da se radnja može na više mjesta izrezati to je istina. Ne bi bilo nepohodno za radnju, no meni se sviđaju te digresije, poput sjećanja lika na nešto što je već bilo ili neka pričica iz prijašnjih razdoblja, a čak volim i ono jednostavno ćaskanje što povremeno izvode likovi. Eh da, glede crteža... Ovdje inače crta Chiarolla. Njega gotovo niko ne voli jer vidio sam što o njemu misle Zagorovci. Pa nije on tako loš. JEDINI koji je očajan kod MM je Henry. E! to je već užasan crtež.

Moje ocjene za strip su takve kakve jesu, a ova epizoda zadovoljila je moje kriterije kvalitete. Očito sam manje zahtjevan od nekih drugih, a i primijetio sam kako većinom dajem visoke ocjene općenito. Ova Bonelli komercijala mi se sviđa. Mada bih rekao da nisu svi Bonellijevi komercijala. Ja sam kolekcionar svoje vrste, većina stripova je Bonellijevog formata i nekako sam alergičan na ostalo. Sad da li je to moja boljka ili prednost, to ne mogu reći. Budući da je blagdansko vrijeme, ova epizoda je takoreći prigodna...

Aron: «Ja sam Aron. Bio sam tumač i posrednik. Moje postojanje više nema smisla... Sklonite se, izgovoriću riječ.»

MM LMS 100 Nekronomikon

MM LMS 103/105 Prokletstvo Kunandjuna

• Ukupna ocjena 65%

7, 7, 5, 8

U biti jedna prosječna epizoda, ali mi je ipak nekako draga, jer ju je u svoje vreme bilo vrlo teško nabaviti.
    29.12.2003
    18:04:00 sati
    Tomas Otto
  • SejoSexon

4, 4, 9, 9

Volim epizode u kojima se pojavljuju historijske licnosti, ali ne volim kada neko izokrece neke stvari koje se ticu religije, pa makar to bilo samo u stripu. Zbog toga sam za pricu i scenario dao lose ocjene.
    17.01.2004
    02:34:00 sati
    SejoSexon

10, 9, 7, 8

Odlična epizoda,podsjeća me malo na prvi film o Indiana Jonesu.Oduvijek sam se palio na Biblijske motive;sveti gral,zavetni kovčeg,sam nastanak Biblije i sl. a toga u ovoj priči ima na tone.Posebno mi se svidio prvi dio gdje Kaplan Martiju objašnjava do kakvog je otkriča došao a usput saznajemo puno o Biblijskom tekstu,teorijama o njegovom izvoru itd..Nastavak(Armagedon)je malo razvučen i na momente monoton ali ipak nije loš,ima tu akcije,ubistava,umješana je i CIA što samo još više podiže atmosferu i mit o zavetnom kovčegu pravi još tajanstvenijim.Kraj je za promjenu fenomenalan(nikad nisam čuo o posvećenom šatoru i to mi je super a posebno mi se sviđa kako je Castelli uključio sveti gral u ovu priču).Žao mi je što ova epizoda nije trajala duže(4 ili 5 nastavaka - a zašto ne?)jer to i zaslužuje!Crtež i nije toliko loš.Likovi su izražajni ali Chiarollina mana je što svi izgledaju kao mutanti/neandertalci.Ko što kaže DeeCay,ima puno gorih crtača.Naslovnice su zanimljive,pogotovo ona prva ali ne znam koja je fora Alessandriniju da mu često likovi na naslovnicama gledaju unazad(tako je i kod 1. i 3. naslovnice ove priče).Za kraj, moram reći da je ovo jedan pravi MM,sa puno teksta i podataka,baziranih na povijesnim činjenicama i da mi nikako nije jasno zbog čega ovaj strip toliko loše prolazi kod nas.
    29.02.2004
    11:45:00 sati

8, 9, 6, 10

Sjajna ideja, lepo razradjena, nema sta, ali taj crtez. Uzas! U potpunosti se slazem sa recenzentom da od Kjarole je jedino gori Henri (s tim sto bih dodao ovde i Freghierija). Prava steta, ova prica je zasluzila boljeg crtaca, Roia, npr.
    02.05.2004
    21:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

10, 7, 9, 8

Potencijalno najzanimljivija priča… međutim… problem tih Graal priča je kompleksnost, a to povlači nedorečenost. Kod svake mi nešto fali, neki detalj koji izmiče (kako bi rekao Dylan Dog). Znači, ovu bi epizodu, preko Graala, mogli povezati sa #15 #16 (MAČ KRALJA ARTURA), #63 #64 #65 (AGARTI), #86 #87 #88 (KAMEN MUDROSTI), #92 #93 #94 (VITEZ ORLANDO). Sve megazanimljive epizode, o drevnim tajnama i prošlosti ispred prošlosti, o onome prije Atlantide i Mu. Ali, ma koliko god bile to zanimljive ideje, nisu mi razložene do kraja smisleno, da bi bilo perfektno. Puno tu još pitanja i odgovora nedostaje. Dotična epizoda, Čovjek zvani Mojsije, također je u tom kontekstu; scenarij pokušava obuhvatiti ogromno područje i za to bi trebalo valjda 6-7 nastavaka. Od starog Egipta, povijesti Židova, tumačenja Biblije, kabale, Prosvijetljeni, geopolitička situacija Bliskog istoka, Graal. Tako da na kraju dobijemo tu mješavinu sa nabacanim fragmentima povijesnih zanimljivosti i misterija. U svakom slučaju, predmeti moći (kao Graal) oduvijek su pobuđivali znatiželju mistika, a i moćnika, tako da već neko vrijeme radim pripreme za finalni čin potrage za Svetim Graalom (zainteresirani za ekspediciju mogu se javiti na mail u profilu, završna selekcija kandidata počinje sredinom lipnja). Moram još odgovoriti recenzentu na opasku da niko ne voli Chiarollu. To nije istina (valjda je takav dojam stekao od Ferrijevaca), meni je Chiarolla baš odličan, i ljude crta zanimljivo, recimo lik Mojsija, a i građevine, npr. stari Egipat (a dobar mi je i u Zagoru). A sad se sklonite, izgovoriću riječ!!!
    17.05.2004
    20:34:00 sati
    stinky
  • globinjo

9, 8, 7, 7

potpisujem acine riječi,oduvijek su me fascinirale priče na tragu indyja!
    24.10.2004
    09:17:00 sati
    globinjo
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

Ova epizoda je potpuni pogodak ! 11 od 10 !
    Kontroverzna tema nastanka religije kakvu je danas znamo,egipatski kler i naravno covek zvani Mhosis - sve je to izuzetno hrabro obradjeno u ovoj epizodi koja ostavlja velikog traga u opus MM-a.Vreme kada je Castelli radio verovatno najzrelije scenarije (pocetak 90-ih).Paralela
    Akenaton-Mhosis-Isus-Mohamed kao osnova za mnogo ozbiljnije teme nego sto stane u jednom stripu.

Viva Castelli !

26.10.2005
    23:42:00 sati
    Falco

10, 10, 10, 10

jooooooooooooj koja gušt priča i naslovnica
    29.10.2005
    09:34:00 sati
    zerovnik

9, 6, 8, 8

Jedna zahtjevna i prilično komplicirana epizoda. Stvarno svaka čast scenaristima, jer za ovo je trebalo dosta muke. Jedino što malo scenarij šteka u svoj toj gomili stvarnih i izmišljenih podataka, ali nije za čudit se, jer trebalo je tu gomilu podatka sastavit u smislenu priču u granicama normalnog broja stranica za jednu epizodu. Chiarolla mi nije loš, ovdje čak vrlo dobar. Prva naslovnica fenomenalna.
    12.04.2008
    01:47:00 sati

8, 7, 3, 10

Solidna priča.

04.10.2014
    11:49:00 sati

9, 7, 7, 9

Ja sam bome malčice, ali zaista malčice, razočaran ovom epizodom. Naime, za jednu epizodu koja je izravno povezana s heksagonima obiluje s prilično opskurnim informacijama o istima. Jedino konkretno što ovdje saznajemo je točan broj pehara/kaleža/gralova(mada mi se čini da je to rečeno i u "Paladinu Rolandu). 80% priče sačinjava ne baš preuzbudljiva akcija, netipično za mm. Najviše mi se dopao onaj veoma edukacijski i zanimljivi dio na početku. Stvarno vas potiče da saznate više. I omaž Indiani Jonesu nije bio loš.

Chiarollu inače volim, ali ovdje je obavio tek solidan posao. Naslovnice su valjda jedne od najupečatljivijh i najprepoznatljivijh u serijalu.

12.10.2014
    21:18:00 sati

9, 9, 9, 9

Sviđa mi se kako je Castelli ovo koncipirao. Red predgovora koji je vezan za tematiku, red događaja koji dovode Martina (ni kriva ni dužnog u događaj), red akcije, red nevolja i jedno liepo finale s potpunim uništenjem artefakta.

04.11.2015
    20:37:00 sati

7, 7, 2, 10