Grad Prozirnih sjenki

MM LMS 17/19 | 224 str.

Martin, Diana i Java se daju u potragu za nestalom ekspedicijom predvođenom arheologom Avalon Hillman u tajanstvenom gradu prozirnih senki, mestu porekla Jave. Na istom tragu je i grupa japanskih istraživača koji traže tzv. izvor energije, a na koji im je ukazao niko drugi do Sergej Orloff...

• Grad Prozirnih sjenki
    MM LIB 11
  • Sablasni grad
    MM LMS 17
  • Robovi strašnog sna
    MM LMS 18

• La citta delle ombre diafane
    MM SR 17
  • Le creature dell'abisso
    MM SR 18
  • Orrore nello spazio
    MM SR 19

• U ovoj epizodi saznajemo kako je Orloff dobio mehaničku ruku, baš kao i kako je došlo do prvog susreta između Martina i Jave
  • Daleko više reči o njihovom susretu će biti u epizodi Javina prošlost (MM #111/113, videti drugu recenziju)
  • Takođe saznajemo da je Diana u prošlosti bila Martinova sekretarica (opet više o tome kako je postala sekretarica i ljuba u #111/113;))
  • Ovo je i uvod u priču o večitom ratu između Atlantide i Mu (kontinenta koji se ovde prvi put spominje)
  • Sam kontinent Mu je lociran na drugom kraju sveta, na dalekom istoku, usred Tihog okeana
  • Preko tablica Naacala, Castelli nam pripoveda tajanstvenu prošlost Zemlje: Atlantida i Mu, dve su supersile suprostavljene jedna drugoj, sa dostignutim civilizacijsko-tehnološkim nivoom, takvim da više nema povratka nazad.
  • Nažalost, osnove koje su ovde udarene, a to znači antagonizam dvaju supersila koje je izazvalo brisanje obeju civilizacija, i koje su se protezale celih 20 godina kroz Martinov serijal, uzdrmane su do temelja Berettinom brljotinom u Gigantu #8 Il segreto delle Ombre Diafane (Tajna prozirnih senki), jubilarcu i epizodi sa kojom je i započeta proslava 20 godina Martina Mysterea (za pljuvačinu po Beretti videti treću recenziju)
  • Doktor Blackjack, koji je Orloffu ugradio biomehaničku ruku (treća vinjeta na strani 27, #17) je zapravo omaž istoimenom junaku od poznatog japanskog strip autora Osame Tezuke
  • Braća Cassaro su toliko brljali dok su crtali ovu fenomenalnu epizodu, da je Claudio Villa morao intervenisati u više navrata. Četvrta vinjeta na strani 66, peta, šesta i sedma na strani 72, peta na str. 83 (sve u #17), peta vinjeta na strani 7, treća na str. 57, prva na str. 84, četvrta na strani 85 i konačno prva i druga na strani 86 (sve u #18)!
  • Kontakt sa civilizacijom je Javu promenio iz korena (ipak, više o samom procesu prilagođavanja biće rečeno u #111/113, ovde se samo ovlaš dotaklo te teme)
  • Italijani ne znaju da broje!;) Na strani 24, #17, kaže se da zgrada u kojoj je smešten Centar za istraživanje ruda u Tokiju ima 65 spratova. Međutim, osvetljeni sprat na kome se održava sastanak je na 50-om spratu, koji je pretposlednji! Iako je u reprintu tuttoMystere docrtano još osam spratova, to još uvek nije dovoljno do 65;) Nije li bilo lakše da se u reprintu izmeni tekst u didaskaliji koji je govorio o 65 spratova, nego docrtavati spratove, a i to nedovoljno?
  • Na samom kraju #18 i na početku #19, Martin pominje poznatoga engleskog fizičara Paula Diraca, koji je prvi izneo teoriju o antimateriji, još 1928. godine. Antimaterija, po njegovoj teoriji, bi imala ista svojstva kao i materija, samo bi bila suprotnog naelektirsanja. I zaista, svega četiri godine kasnije, 1932, otktiven je deuton (antielektron iliti pozitron), čime je teorija i dokazana u praksi. Ipak, iako danas znamo da za svaku česticu postoji antičestica, to još uvek ne znači da možemo imati komadić antimaterije serviran na stolu. Sva sreća, jer materija i antimaterija imaju to zanimljivo svojstvo da se u dodiru jedne sa drugom anihiliraju, oslobađajući enormnu količinu energije. Kud antimaterija prođe, tu više trava ne raste;)
  • Lik Avalon Hillman je inspirisan engleskim antropologom Myrom Shackley sa Univerziteta u Lancasteru, koja je predvodila ekspediciju Kraljevskog Geografskog Društva u Mongoliji e ne bi li istražili brojne lokalne legende koje su govorile o postojanju Neandertalaca, ljudske vrste izumrle desetinama hiljada godina ranije. Rezultati istraživanja prezentovani su u knjizi "Wildmen: Yeti, Sasquatch and the Neanderthal Enigma" (Thames and Hudson, London, 1983)
  • U Italiji je ova epizoda doživela više izdanja: Raccolta #9/10, tuttoMystere #17/19, baš kao i u seriji L’integrale #8
  • Ova trilogija recenzija je posvećena mojoj prozirnoj sabraći, koji živote svoje položiše na oltar otadžbine nam Mu i za caricu našu Amaterasu. The Empress is alive, long live Empress Amaterasu!:)))

Na samom početku pratimo dve paralelne priče, gde su akteri istih, svako iz svojih razloga u potrazi za "izgubljenim" sablasnim gradom, gradom prozirnih senki. Ekspedicija engleskog Kraljevskog Geografskog Društva, pod vođstvom arheologa Avalon Hillman je u potrazi za plemenom Neandertalaca, rase koja je izumrla trideset hiljada godina ranije, a koje je opet nekim čudom preživela usred Mongolije, među planinskim vrhovima Hangaja. Druga, japanska, ekspedicija traži izvor apsolutne energije, tajanstveno oružje za koje su čuli od Sergeja Orloffa, koji je ovu informaciju dao u zamenu za ugradnju biomehaničke ruke, a sa kojim bi postali gospodari sveta. Ipak, iako su razlozi različiti, cilj je isti: pronaći sablasni grad. A i sudbina im je ista, obe ekspedicije su posle tajanstvenog događaja izgubljene.

Nevoljno, Martin na Dianin predlog polazi put sablasnog grada, a sve u pokušaju da se Avalon Hillman i njeni ljudi pronađu i vrate u civilizaciju. Ni ne znajući za to, njima se iz prikrajka pridružuje još jedna japanska ekspedicija u cilju pronalaženja kako njihovih prethodnika tako i izvora čiste energije. Martin nam kazuje, kada su se već približili sablasnom gradu, da se pripreme, jer će svetlost početi da se igra sa njima (posle jedne takve igrarije obe prethodne ekspedicije su zanavek izgubljene), neka vrsta fatamorgane, posle koje će se i ukazati obrisi tajanstvenog grada.

I zaista, pred Martinom, Dianom, Javom, Kramerom i Japancima se ukazuje sablasni grad, te se u njemu, konačno nalaze svi zajedno, i preživeli članovi Hillmanove i prve japanske ekspedicije, baš kao i novopridošlice. Iako su tu radi različitih ciljeva, svi se udružuju zajedno sa svojim neandertalskim domaćinima u odbrani golih života: prozirne senke napadaju!;) Otpor je, naravno, uzaludan, prozirne senke pobeđuju i dolaze do svog plena - žena, a radi proste reprodukcije;) Posle najnovijeg napada a na inicijativu Jave, ljudi i neandertalci se udružuju radi kontranapada na senke. Treba se uvući u taj osinjak, iznenaditi senke i dokopati se izvora energije.

Klupko počinje da se odmotava, i u napadu na podzemni grad prozirnih senki, Martin i Diana upadaju u laboratoriju, ali ne laboratoriju Atlantide kako je Diana pretpostavila, znaci unutra su drugojačiji, nisu koncentrični prstenovi. Isti znak Naacala, Majke Zemlje, Martin ima ugraviran na njegovoj murčadni, i pripada Mu a ne Atlantidi (doduše to smo mi saznali u pripovedanju na početku #18), te su zato prozirne senke otporne na zrake. Ali kao jesu na zrake nisu na metke, te masakr hrabrih čuvara Sandarte, visećeg kamena (parčeta antimaterije ako vam se više sviđa), počinje. Ipak, da kraj bude epski, jedna prozirna senka na samrti, poslednjim trzajem snage uspeva da pritisne dugme za samouništenje e ne bi li sprečila da oružje padne strancima u ruke, i time spašava čovečanstvo od eventualne pogibelji. Majka Zemlja odaje dužnu počast svome vitezu;)

Na samom kraju, Martin, Diana i Java se vraćaju kući, Avalon i Kramer ostaju zajedno sa neandertalcima u sablasnom gradu, i za njih dvoje nećemo poprilično dugo čuti (aktivno učešće ovo dvoje će uzeti u gigantima, Kramer u #4, a Avalon u #8, a i to ne kao par, već odvojeno. Kramer će se pojaviti još jedared ali kroz Martinova prisećanja i u #111/113, a da su njih dvoje još zajedno govori vinjeta na kraju giganta #8. Dvadeset godina zajedničkog suživota nije mala stvar, recenzent upućuje sve čestitke slavljenicima;))

Iako je ova epizoda po svojoj prirodi trebala da da odgovore koji su se sami po sebi nametali (Javino poreklo, murčadna, Naacal, večiti rat...), ona je otvorila još više pitanja, a odgovori koje smo dobijali kasnije su dovele u sumnju samu postavku Martinovog serijala (vidi recenziju Giganta #8, npr.) Naime, istorija Mua je prilično zbrkana, ne zna se kad je ko vladao u kom svostvu i koliko dugo. Na samom početku #18, Castelli nam prepričava Muovu stranu rata između dve supersile, gde se upoznajemo sa oružjem za masovno uništenje protivnika od strane Mu, i mentalno oružje koje je bilo vrhunac tehnologije Atlantide. I to je jedino što nije sporno ovde. A šta jeste? Redom, vladari Ra-Mu (od Mua) i Kala (od Atlantide) se osim ovde više nigde i nikad ne pominju. Dosta kasnije, u #71 (Smrt u varijeteu) upoznajemo se sa Amaterasu Antikom, tada u svojstvu besmrtnog čuvara podvodne ratne baze. Ista Amaterasu će u #196 (Grad pet prstenova) postati premijer konfederacije Mu, i to za vreme predsednikovanja Kronosa od Atlantide, da bi u Gigantu #8 (Tajna prozirnih senki) postala carica Mu! I sve to bez ikakvog uvida u hronološki red, kad je ko zauzimao koju poziciju i kada je došlo do promene državnog uređenja Majke Zemlje. Ostaju nam samo slobodne procene i nagađanja, a to nikako ne valja. Sporna je i takođe postavka (zahvaljujući Beretti!) da je do uništenja obeju civilizacija došlo zbog sukoba koji izmakao svakoj kontroli, sada znamo da su za uništenje Atlantide i Mu odgovorni vanzemaljci sa Plejada (ej, Plejada!!!). Veoma nespretno nas i Martin uvodi u priču o tome kako je on otkrio sablasni grad i upoznao se sa prvo Kramerom a potom i Javom. Ono tipa, Diana ti to već znaš, ali nije zgoreg da te podsetim... Joj! Pa zar ništa bolje nije moglo da se smisli? A i Martinovo uporno odbijanje da se prihvati eksedicije spasavanja Avalon Hillman, dok Diana nije došla na briljantnu ideju kojemu detektivu nemogućeg izgleda nikako ne bi palo na pamet;), a to je da stupi ponovo sa Kramerom u kontakt i organizuje tajnu ekspediciju. Ženska baš mudro zbori, zar ne;)

Međutim, ocene za ovu epizodu su visoke. Ne samo zato što je ona krucijalna za vasceli Martinov serijal, već što ona gore ničim izazvana pitanja svakako nisu zbog ove priče, priče koje su usledile znatno kasnije su problematične. Castelli se ovde baš potrudio da nam iz naracije da sliku sukoba koji se desio pre desetak hiljada godina, upoznali smo i pleme neandertalaca i prozirnih senki. Otkud i zašto senke tamo takođe znamo, a koja je uloga nenadertalaca saznaćemo u Gigantu #8. Alessandrini je bio vrlo dobar, naslovne strane su skroz okej, ali su zato Cassaro brothers tragični. Dobili su visoku ocenu samo iz jednog razloga a to je da ne bi pokvarili ukupni utisak o ovoj izvanrednoj epizodi.

MM LMS 15/16 Mač kralja Arthura

MM LMS 19/21 Babilonska kula

• Mailman

10, 10, 8, 8

Jedna iz fonda zlatnih MM epizoda. Postavlja temelje za neke od najboljih priča u cijelom serijalu.
    08.08.2005
    14:11:00 sati
    Mailman
  • SejoSexon

10, 9, 10, 10

Fantastična priča, samo mi je žao što pokojni Bignotti nije crtao ovu priču. Nadam se da će Berni objaviti nastavke a prozirnom svaka čast na recenziji!
    09.08.2005
    21:17:00 sati
    SejoSexon

9, 9, 6, 8

Prozirna senka je,kako i dolikuje velikom fanu,opet napisao odličnu recenziju sa puno zanimljivosti.Bravo.Inače,epizoda je kultna.Marti iz starih dobrih vremena kad su epizode bile krcate ekspedicijama u izgubljena mjesta i civilizacije,kad je MArti upotrebljavao murchadnu a Java ipak bio nešto više od tihog i neprimjetnog gospodina koji se šeta u odjelu i tu i tamo dobaci koji "Mghrr".Prozirne senke su stvarno opake i sreća što nije prikazan njihov odnos sa ženama neandertalaca koje zarobljavaju da bi produžili svoj rod(mislim da to nije baš lijep prizor).Crtež je loš,dajem mu 6 zbog ukupnog dojma a zašto je uskakao Villa mi nije baš njjasnije.Baš bih volio pročitati JAvinu prošlost u izdanju Strip-Agenta.Ako smo dobili preskočene epizode Zagora i Nathana,isti tretman zaslužuje i Marti!
    14.08.2005
    19:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 9, 8, 9

Prilično dobro, saznajemo za rat između Atlantide i Mu, i to se dalje razvija kroz serijal. Ovo s antimaterijom mi i nije neka fora. Zato Prozirne Sjene jesu fora, kao i zašto takvo ime??!!
    24.08.2005
    21:06:00 sati
    stinky
  • SnotMan

10, 9, 8, 7

Prvo svaka cast na recenziji.Ako ne i jedna od najboljih prica Martina.
    29.08.2005
    11:04:00 sati
    SnotMan

10, 10, 10, 10

Fantastično i neponovljivo! Na moju ocjenu utiče čisti fanovski subjektivizam i potpuna naklonost ovom liku i serijalu pa dajem sve desetke! U to je doba Marti uzimao primat pred mnogim drugim junacima i pričama.
    11.09.2005
    00:29:00 sati
    Leka
  • johnhartson

10, 10, 9, 10

Jedna od najboljih epizoda koje su ustolicile Martija tamo gde jeste. Neprocenjivo!
    15.09.2005
    17:54:00 sati
    johnhartson

9, 9, 9, 9

sve odlicno samo je kraj tako tako. antimaterija ne gubi moc pa bi trebala eksplozija biti veca nego je bila. Verovatno je Dan Brown citao MM kad je pisao Andjele i demone...
    13.02.2006
    20:38:00 sati
    panzer

10, 8, 5, 8

A što reći, nego vrhunska priča i temelj za daljnje razvijanje priče. Scenarij šepa na par mjesta, ali to je već napomenuto. Crtež je strašno pokvario ovu epizodu i uz najbolju volju ne mogu dati veću ocjenu, iako mi je žao toliko pokvariti ukupnu ocjenu ove epizode.
    10.03.2007
    18:44:00 sati
  • Digging Bill

10, 9, 6, 6

Jako zanimljiva i dobro osmišljena priča dok je scenarij na trenutke bedast, al je ukupni dojam jako dobar..crtež stvarno nije nešto, al ajde, i to stavimo u drugi plan..naslovnice isto..znači priča podiže sve ocjene :)..prozirne senke je baš jaki naziv, pa mi je smetalo malo zašto malo piše prozirne, malo providne, malo čak i neprozirne, ajde odlučite se..i da, ne vidim zbog čega one četveroruke beštije imaju takvo ime???
    18.09.2007
    23:21:00 sati
    Digging Bill
  • Ukupna ocjena 82%

10, 9, 6, 7

Odlična priča koja odgovara ne neka pitanja koja su se pojavila u prijašnjim brojevima, a također postavlja nova. Prozirne sjenke su zanimljivo priazani, jedino im im ne pristaje...Kraj s antimaterijom me malo razočarao, ali inače sam veoma zadovoljan pričom. Grafilki dio je slabiji, Casaro je ovdje prosječan, a ni Alessandrini nije puno bolji od njega...
    28.11.2007
    12:27:00 sati
    Akul

8, 6, 6, 7

iako ima zanimljivih stvari, java, neandertalci i to, ipak me malo zamorila ova priča, razvučeno mi malo, ili mi nije bio dan za čitanje misterija
    27.12.2007
    15:57:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

7, 5, 6, 6

Koa glupost, Mystere ne zna što će s Kramerom pa će ga ubiti da nebi rekao drugima za tajni grad????????
    06.03.2008
    17:12:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

8, 7, 7, 8

Solidna priča, malo razvučena. U scenariju dosta rupa. Recenzija je fenomenalna i to je u ovoj epizodi najbolji dio.
    26.02.2009
    08:03:00 sati
    mars1

8, 7, 7, 7

Solidna epizoda u kojoj je razjašnjeno dosta toga u vezi Jave. Lijepo je što okršaj sa Prozirnim sjenkama nije završio, nego se cijela saga nastavlja, u, nažalost, slabijoj epizodi MM Giganta 8.
    24.03.2009
    12:34:00 sati

8, 9, 5, 6

Dobili smo malo misterija i puno akcije ovaj put. Solidna epizoda i važna za kontinuitet i sve to, ali ipak ima i boljih. Crtež braće Cassaro je i dalje poprilično očajan kao i prošli put. Zanimljivo je kako su ga prošli put svi popljuvali a sad većina daje dosta više ocjene samo zato što je bolja epizoda, ma da... Ni prva naslovnica ne zaostaje za tim očajem, katastrofa. Tek je druga naslovnica malo bolja.
    02.04.2009
    14:56:00 sati
  • provodina

10, 10, 5, 10

Klasik MM koji jedino kvare očajni crteži Cassaro pa da i ova epizoda od mene ne dobije same 10.Nevjerovato da su za jednu ovako bitnu priču našli ove crtače da to crtaju.Očaj živi.Grijeh je kad moram samo pričati o ovome crtežu koji je za svaku osudu.Što se priče tiče neman riječi pohvale kojom bi opisao ovu epizodu.Sve od putovanja pa do dolaska u Grad prozirnih sjenki napravljeno je izvrsno.Od ove epizode znao bi se napraviti dobar pustolovni film.Najupečatljiviji je dio bar meni osim priče o ratu Atlantide i Mu onaj doktor BlackJack koji je skrpao Orloffa nakon onog sukoba s MM i namjestio mu mehaničku ruku.Najviše taj dio cijenim iz tog razloga jer je kao neka posveta na oca mangi Osamu Tezuki.To je zaista bila jako lijepa gesta od scenariste.
    28.06.2009
    23:12:00 sati
    provodina

Ukupna ocjena 30%

5, 2, 1, 6

Jedan od najzamornijih stripova koje sam pročitao u životu. Ali ne bi bio takav da nema odvratnog Cassarovog crteža, kojeg nikad nisam uspio smisliti. Čak mu se ne da ni ofarbati noćno nebo, pa ga samo išara crtama. Katastrofa.

09.04.2010
    18:53:00 sati

8, 7, 5, 9

Crtež je katastrofa i kvari ukupni dojam jako. Dajem 5 za crtež samo radi scenarija i priče koji ga izvlače. Jednostavno ni trunke strave nema u ovoj priči samo radi tog crteža, početak je još najbolje nacrtan a kasnije sve gore i gore.

08.10.2010
    00:42:00 sati

10, 10, 6, 5

Ah, ovo će mi zaista ostati u lijepom sjećanju kao druga od prvih MM-ovih epizoda koje sam pročitao.

Cassaro bros doista nisu baš za ovakve priče, ali za razliku od večine oni meni nisu totalna katastrofa, štoviše u kasnijim epizodama imati će radove koji su čak i dobri, osobito što se tiče njihovih radova na Zagoru.

Eh, naslovnice... Prva je još kako-tako u redu, no druga je zbilja očajna. Mislim, što Alessandriniju bi pa da nije zadržao istu kvalitetu kao i na početku serijala?

01.03.2011
    20:30:00 sati

4, 5, 5, 8

Eh, nekak osrednje.  Crtez nije bas najbolji, naslovnice su dobre, ali prica i scenario su mi fifty-fifty: prva sveska dobra i zanimljiva, dok je druga totalno glupa i razocarajuca.  Prica pocinje dobro, ali cim drugi dio pocinje, i kad nam Casteli otkrije ona bica sa cetiri ruke, ona sve ode u PM.  Jedva sam ovo zavrsio, zato sto je onaj 'third act' stvarno lose uradjen, pogotovo one scene gdje Kramer i Avalon se zaljubljuju u jedan drugog, samo zato sto je on gled'o jedan film Luois Bunuela, i zato sto joj je ispric'o onu pricu o malom majmunu koji mu je pobjegao.  Ma jeli to stvarno ovako lako zbarit pametnu arheolosku curu...?  U svijetu u kojem ja zivim je malo teze, ali Castelini se haman ne slaze.  Tesko je vjerovat da je ova epizoda na UBC Top 10 Martin Mystere epizoda svih vremena.  Jedino sto mogu da zakljucim je to da su ljudi za nju glasali zbog nostalgiskih razloga, i zasto sto se ovdje otrkiva Javina proslost, i njegov prvi susret sa Martijem.  Sve ostalo se lako zaboravlja.

06.05.2011
    17:47:00 sati

7, 6, 7, 6

Ovu epizodu sam čitao odmah nakon Mača Kralja Artura. Odmah se primjetila drastična razlika u kvaliteti. Trebalo mi je 2 dana da dođem do kraja epizode. Djelomično zbog dosadne priče, djelomično zbog užasnog crteža.

11.07.2011
    15:05:00 sati
  • Raoul Duke

10, 9, 5, 9

Jako bitna epizoda za ceo serijal, šteta što je upropašćena jako lošim crtežom braće Cassaro ...

29.09.2011
    09:56:00 sati
    Raoul Duke

9, 6, 2, 5

Steta sto jedna ovako dobra tema nije uopste iskoristena kako treba. Barem kada se radi o Javinom porijeklu moglo je ovo da ispadne efikasnije. Crtez je katastrofalan, Cassarovi puno gori nego u Zagoru.

30.11.2011
    14:12:00 sati

10, 9, 8, 10

Diana mi ovdje izgleda starije nego što bi trebala biti.

02.06.2012
    13:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

9, 7, 4, 5

Dobra epizoda, zbrzan kraj, grozan crtež.

17.07.2012
    16:01:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 6, 9

Odlicna epizoda, saznajemo nesto vise o Javinom porijeklu, o Orloffu a i prvi puta se pojavljuje carstvo Mu! Jedino je crtez zbrljan.

27.11.2012
    10:36:00 sati
    chris.tower

10, 8, 9, 9

Jedna od najboljih Martijevih priča.

27.11.2012
    16:02:00 sati

8, 10, 7, 7

Epizoda ima kultni status jer se u njoj doznaje kako je Martin došao do Jave. Zamjerka - malo dodije sva ta super turbo ultra tehnologija koju čuvaju neki čobani, ili neka čudna bića koja imaju koplja i noževe. U ovoj epizodi mi se najviše svidjeto to što ima jako puno akcije. Cassarovci mi nisu loši ovaj put, u prijašnjoj priči koju su crtali (Zločin u prapovijesti) bili su mi šaka u oko.

10.04.2013
    13:26:00 sati

10, 6, 8, 9

Više puta počeo čitati i nikako da završim. Ok epizoda, puno saznajemo, ali uvijek može bolje...

02.07.2013
    20:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 43%

3, 2, 7, 7

Dosada živa, a k tome i naiva... Nije mi ni crtež neki, a i druga naslovnica mi je jadna (očajna kompozicija). Jedna ovako bitna epizoda u kojoj se objašnjava otkud Java, je ovakva nikakva. Sva sreća da sam do MM-a došao u kasnijim epizodama, inače bi ziher odustao...

19.11.2013
    14:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%