Babilonska kula

MM LMS 19/21 | 192 str.

Posada vasionskog šatla Vespucci na svojoj putanji oko Zemlje postaje žrtvom halucinacije: usled užasne nuklearne eksplozije Zemlja eksplodira pred njihovim očima, a tajanstvena misao/reč ’Etemenanki’ ostaje im urezana u pamćenju. Po povratku kući, svi članovi posade ginu u bizarnim incidentima, izuzev gospođice Lucy Franzoni, stare Dianine prijateljice, koja se i obratila za pomoć Martinu.

• Babilonska kula
    MM LIB 12
  • Tajanstvena ubistva
    MM LMS 19
  • Vavilonska kula
    MM LMS 20
  • Istinite tajne
    MM LMS 21

• Orrore nello spazio
    MM SR 19
  • La torre di Babele
    MM SR 20
  • Il libro degli arcani
    MM SR 21

• Fenomenalni duet Castelli/Ricci nam je u detalje predstavio proceduru lansiranja šatla u vasionu. Svaka čast
  • Šatl Vespucci naravno nikad nije postojao. U vreme kada je ova priča objavljena što u Italijana, što u Srba, samo su 2 šatla letela u vasionu: Columbia i Challenger. Više je nego jasno da je Castelli ovde zapravo Columbiu zamenio Vespuccijem, a evo zašto
  • Američka vasionska flota se sastoji/sastojala od 5 šatlova koji su dobili imena prema pionirima brodovima koji su vaspostavili nove granice u istraživanju i otkrivanju naše planete
  • Spejs šatl Columbia, lansiran 12. aprila 1981. dobio je ime po istoimenom brodu kojim je Robert Gray 1792. godine istraživao Britansku Kolumbiju, odnosno ono što su danas savezne države Washington i Oregon. Nažalost, 1. februara 2003, na svojoj 28. misiji, prilikom povratka na Zemlju, došlo je do tragedije, gde je šatl izgoreo u atmosferi, a svih sedam članova posade je izgubilo život
  • Spejs šatl Challenger, lansiran 4. aprila 1983, poneo je ime po američkom istraživačkom brodu iz 70ih godina XIX veka. Na svom devetom putovanju tragično je eksplodirao svega 73 sekunde posle lansiranja, odnoseći u smrt sedam članova posade
  • Spejs šatl Discovery, lansiran 30. avgusta 1984. godine, dobio je ime po jednom od dva broda uvaženoga kapetana Jamesa Cooka, kojim je istraživao Aljasku i Havaje. Discovery je i prvi šatl koji je ponovo poleteo (a i to vrlo klimavo!) posle pune dve i po godine pauze izazvane katastrofom Columbie. Na radost svih nas to se desilo 26. jula 2005. Inače, ovaj šatl je 1990. u Vasionu poneo i prvi vasionski teleskop Hubble, pomoću kojeg smo proširili svoja znanja kako o Sunčevom sistemu tako i o samom Postanku
  • Spejs šatl Atlantis, lansiran 8. avgusta 1985. je dobio ime po istraživačkom brodu američkog Okeanografskog instituta, koji je bio u upotrebi između 1930. i 1966. godine
  • Spejs šatl Endeavour, lansiran 2. maja 1992. je imenovan po drugom brodu Jamesa Cooka. Ovo je i poslednji šatl koji je NASA napravila, u budućnosti više neće biti novih šatlova, radi se na razvijanju novih tehnologija letova u Vasionu
  • A u stripu, spejs šatl Vespucci je naravno dobio ime po velikome istraživaču i pomorcu iz XV veka, Italijanu Amerigu Vespucciju, koji je ‘darovao’ ime obema (ili svim trima) Amerikama
  • Po prvi put se dogodilo da jedna vinjeta zauzima celu stranicu, videti stranu 68, #19
  • Po prvi put se i susrećemo sa mapama turskoga istraživača, avanturiste, pustolova, ili ukratko pirata Piri Re’is-a, koji nam je ostavio u nasleđe ‘nemoguće’ karte, kao na primer kako bi izgledao Antarktik da nije okovan ledom!!!
  • Po prvi put Diana, na Martinovo zaprepašćenje, kazuje svoje prave namere: Ima da me ženiš, pre ili kasnije. Kao što znamo, to se desilo kasnije;)
  • Takođe se po prvi put upoznajemo i sa ženom u crnom, prelepom i zanosnom Miriam Malik
  • Miriam je, govoreći o organizaciji kojoj pripada samo najavila Martinu da kad bi znao šta ona zna, bio bi više nego neprijatno iznenađen
  • A tu tajnu Martin je otkrio svega 4 epizode kasnije u ‘Povratku Kundingasa’. Reč je naravno o njegovom ocu, Marku Mystereu, koji je bio čovek u crnom
  • Martin, na samom kraju epizode dobija poziv od NASA-e, da se priključi letu u Vasionu. Popričekaće i on a i mi desetak godina, do februara 1993.
  • Sama epizoda je smeštena u Iraku, i to u vreme kada je Iračko-Iranski rat uveliko besneo. Koliko mene sećanje služi, Dnevnik je taj deo cenzurisao, verovatno zbog dobrih veza sa bratskim Irakom, a i profita kojeg je naša Otadžbina stekla, na nesreći i krvi drugih. Kako stekla, tako i otekla! Moje Valjevo, pretvoreno u moderan grad osamdesetih zahvaljujući vojnom gigantu Krušiku, koji je, gle čuda, bio šampion u izvozu naoružanja, je tokom NATO bombardovanja fabrike i grada, marta 1999, svedeno na tursku palanku, što je i pre bilo. Poetska pravda?!?
  • Čuveni Etemenanki iliti Hram koji spaja nebo i zemlju je zapravo bio sedmospratni zigurat (mesopotamski ekvivalent manje-više egipatskim piramidama) posvećen Marduku, gospodaru Sumera, izgrađenog u VI veku pre Hrista. Kasnije se isti indetifikovao sa čuvenom Vavilonskom kulom
  • Sama Vavilonska kula, je prema Postanju bila građena od ujedinjenoga čovečanstva da dostigne nebesa, i samim time izjednači ljude sa Bogom. Bog, s druge strane, je imao sasvim druge planove, te je čovečanstvo naterao da govore različitim jezicima i time onemogućio svaku komunikaciju. Kako nisu više mogli da se sporazumevaju, ljudi su napustili ovaj projekat i razasuli se po svetu. Time Biblija objašnjava nastanak jezika i rasa
  • Vavilonsku kulu ne treba mešati sa Semiramidinim Visećim vrtovima Vavilona, jednog od sedam svetskih čuda antičkog sveta
  • Vinčester vila, koju Martin pominje, izgrađena od strane kćerke čuvenoga pronalazača puški ima i svoju web prezentaciju: http://www.winchestermysteryhouse.com/. Posetite je, neverovatno je zanimljiva!
  • Na samom kraju, oporavljena Lucy Franzoni uskače u naredni let šatla. U stvarnosti, jako se retko dešava da jedan astronaut ponovi misiju, a iako i dođe do toga, treba da prođe prilično vremena. Sigurno ne iz jednog u drugi let, kao što uradi naša neustrašiva Lucy;)
  • Ova epizoda je objavljena kao kompletna u tvrdom i mekom izdanju izdavačke kuće Hazard Edizioni, u seriji Martin Mystere L’integrale #9, pod nazivom ‘Orrore nello spazio’, koja je kako se ispostavilo i bila poslednja knjiga u ovoj seriji. Nažalost;-)

Tajanstvena ubistva njenih kolega, baš kao i još tajnastvenija vizija uništenja Zemlje nuklearnom ekspolzijom i sam pojam ’Etemenanki’, naterali su prelepu Lucy Franzoni, staru Dianinu prijateljicu, da se obrati detektivu nemogućega za pomoć. Međutim, pre nego što je uspela da se nađe sa troje naših prijatelja u San Francisku, završila je u Opštoj bolnici usled nervnog sloma, vegetirajući u krevetu.

Kao deux ex machina, pojavljuju se zvaničnici NASA-e, koji Martina, posle bizarnog međusobnog incidenta, upoznaju sa značenjem pojma ’Etemenanki’, baš kao i sa geografskim koordinatama iznad kojeg je posada Vespuccija doživela halucinaciju. Reč je o modernom Iraku, odnsono antičkoj Mesopotamiji, ili da budemo do kraja precizni Vavilonu. Martin prihvata da se dohvati slučaja u zamenu za let u Vasionu, što je i odobreno za svo troje.

Da je ova epizoda prepuna bizarnosti dokazuje i scena sa Bagdadskog aerodroma kada Martin i Java spašavaju mladu damu ispred rulje, koja bi je inače pregazila. Ta ista mlada dama koja, ispostavilo se, radi na istom slučaju, a kako će se kasnije ispostaviti iz potpuno drugih razloga, je arheolog Miriam Malik. Ovde još uvek vidimo Martina u svojim počecima kada se nije libio da se ponudi zanosnim damama za uslugu, ali kao što znamo, Martin više brblja nego što konkretno radi, tako da njegova verna ljuba može mirno da spava.

Usred pustinje, tamo gde je nekada stajao slavni grad Vavilon, Martin, Java i Miriam pronalaze u jednoj pećini kamena vrata, iza kojih se nalazi tajanstvena labiratorija, laboratorija Atlantide, čija se sfera uticaja protezala skoro do Indije, što se lepo vidi na Riccijevoj karti. Ista karta će postati standardna, i vrlo često ćemo je susretati kasnije u Martinovom serijalu.

A sama laboratorija jeste Etemenanki, doduše obrnut nadole, i predstavlja još jednu tajnu bazu Atlantide, u ovom slučaju laboratoriju sa antenom usmerenom ka nebu, a koja će se aktivirati i emitovati opomenu čovečanstvu o tragediji koja je zadesila dve civilizacije jako davno, da se ne ponovi; i to u onom trenutku kada to isto čovečanstvo bude dostiglo manje-više isti tehnološki nivo kao Atlantida i Mu i poleti u Vasionu.

Ovo objašnjenje je dato od strane žene u crnom, Miriam, koja je posle više nego melodramatične borbe završila na šiljku antene. Naša dva junaka spašavaju svoje glave u poslednjem trenutku, neposredno pre nego što je došlo do samouništenja laboratorije.

Fascinantno! Nisam mislio da dajem sve desetke za ovu epizodu, ali samo premetanje Hazardove knjige po rukama dok sam recenzirao ovu epizodu probudilo je u meni ona stara sećanja i utiske koji su ostali posle premijernoga iščitavanja, pre više od dvadeset godina! Iako Castelliju mogu da zamerim na sitnicama kao što su Martinovo iznenadno poznavanje asirskoga jezika, koje je sumnjivo, jer inače bi sigurno znao šta znači Etemenanki; nemogućnost da se Vespucci uopšte nađe iznad Vavilona, jer se Kejp Kanaveral nalazi južnije od samog Vavilona, a ako znamo da sve vasionske letilice koje kruže u putanji oko Zemlje imaju latitudu (geografsku širinu) kosmodroma sa kojeg su poleteli, nemoguće je da se Vespucci nađe tačno iznad Vavilona, a da se pre toga ne urade preskupe i rizične korekcije putanje samog šatla; kao i ponavljanje melodramatične završnice kada se dokazi uništavaju podzemnim eksplozijama, već smo to videli par meseci ranije u epizodi ’Sablasni grad’. Ipak, to su zaista sitnice, a sama priča je više nego tečna, nema Castellijevih digresija, naprotiv, plus je na sceni pripovedanje o Večitom ratu sa kojim smo se upoznali nešto ranije, i vremenskim kapsulama i izgubljenim laboratorijama, opet koje smo već ili upoznali ili ćemo se tek susretati.

Ali ako na Castellija imam par sitnih primedbi, na Angelu Maria Riccija nemam ama baš nijednu. Ovo je najbolja epizoda koju je Ricci odradio, puno truda i energije je uložio u crtanje, vidi se po detaljima (npr. scena poletanja šatla sa početka priče), a one njegove druge dimenzije i svetovi su neverovatni, pravi praznik za oči. Pravo malo crtačko remek delo, nema šta.

Uživao sam dok sam pisao ovu recenziju, zaista. A pisao sam je neobično dugo, dva dana. Verovatno zbog moje hedonističke potrebe da uživam u čitanju što duže. Ako vas je ova recenzija naterala da ponovo u svoje ruke posle toliko vremena uzmete vaše prašnjave VLMS-ove, i ako delite i samo jedan posto moga mišljenja o ’Vavilonskoj kuli’ ova recenzija je onda pogodila svoj cilj.

Kako je sama recenzija završena na Badnje veče po Gregorijanskom kalendaru, otuda je ovo moj Božićni poklon svima vama koji najradosniji praznik slavite po novom kalendaru. Mir Božji, Hristos se rodi!

MM LMS 17/19 Grad Prozirnih sjenki

MM LMS 21/22 Istinite tajne

• Ukupna ocjena 93%

10, 9, 9, 9

Jedna od (naj)boljih MM epizoda! A i lepa recenzija. (Doduse, verovatno je tacno da satl nije mogao tako jednostavno da preleti Vavilon, ali je objasnjene neprecizno...)
    28.12.2005
    08:46:00 sati
    lazarus
  • Mailman

10, 9, 10, 8

Odlično! Sjajna ideja o obrnutoj Babilonskoj kuli, tipičan primjer koliko su stare epizode o Atlantidi bile izvanredne. Možda zapravo cijelo vrijeme i čitam Martija u nadi da će se ponoviti to zlatno doba. Crtež također odličan.
    28.12.2005
    22:37:00 sati
    Mailman
  • dcopic

10, 9, 10, 9

Ah, nostalgija ta nostalgija. Takvih priča danas na žalost više nema. Pohvala za odličnu recenziju...
    30.12.2005
    01:21:00 sati
    dcopic

9, 8, 6, 6

Stari dobri Marti.Zanimljiva ideja o Babilonskoj kuli kao odašiljaču poruke upozorenja.Sličnu stvar smo imali i u legendarnoj epizodi Tajna velike piramide,gdje su i piramide u Egiptu postavljene kao opomena čovječanstvu od prošlih civilizacija.Dnevnik je malo rezao i izbacivao,npr. ne znam zašto nije navedeno da se radnja odvija u Iraku,a u LMS #19 je kao crtač pogrešno naveden Cassaro.Kad smo već kod crteža,jedino se oko toga ne mogu složiti sa uvaženim prethodnicima.Meni se Ricci uopće ne sviđa.Dobre su mu žene i halucinacije astronauta nakon primanja poruke,ali kako crta samog Martija je kriminal(posebno frizura).I naslovnice su negdje u tom rangu,ali ajde pošto sam fan dajem im ocjenu više.
    30.12.2005
    21:44:00 sati
  • D.J.

8, 8, 7, 8

Solidna epizoda, ali bas sam razmisljao zasto me nije bas toliko odusevila kao druge komentatore i recenzenta koji je napisao odlicnu recenziju. I dosao sam do zakljucka da to i nije njezin nedostatak u radnji vec sam prolaz vremena od kad je nastala pa do sada. Znaci stvari koje bi me kao klinca u 80'ima odusevile: kompjuteri, Babilonska kula, San Francisco, space shuttle su mi postale pre obicne. Kompjuteri prikazani u stripu od najmodernije civilizacije koriste stare magnetske trake :), o Babilonskoj kuli sam citao u Bibliji (Prozirni je taj dio lijepo opisao), a u San Franciscu sam bio nekoliko puta i nije me toliko magican i dalek kao u stripu. A space shuttle, hmm, pa pao je vec nekoliko puta.
    18.01.2006
    22:45:00 sati
    D.J.
  • SejoSexon

10, 10, 10, 10

Uvijek sam volio historiju i sve što je vezano uz nju. Šteta što Bignotti nije crtao ovu epizodu. Ah, kada usporedim Martija iz 1985. i 2005., tek onda vidim kako je Marti nekada bio genijalan i originalan. Prvih 30 brojeva MM preporueujem svakome ko je željan intelektualnog stripa.
    14.02.2006
    13:20:00 sati
    SejoSexon

9, 7, 6, 7

Obožavam Martija, ali ova mi priča nije baš legla. Ima puno nelogičnosti, a još sve kvare loš crtež lica muškaraca i dnevnikova cenzura. Npr. (uz one već navedene): tko su oni arapi koji su zarobili Mirjam i tako je glupo ostavili u tzv. kuli Babilonskoj, a nakon toga netragom nestaju; u trenutku kada Mirjam prijeti pištoljom Martiju kaže:"Nemam dozvolu da ti to kažem. Tko zna, možda ćeš JEDNOG DANA TO I SAM OTKRITI", a već je naumila ih ubiti i uskoro nakon toga puca u njih(možda je ovdje kriv prijevod). Budući da sam osjećajan :-)) najviše mi smeta nagla transformacija ljupke i zgodne Mirjam u okrutnog ubojicu :-((. Veliki plus samom zapletu priče. Sama priča je odlična, ali nije do kraja razrađena.
    17.03.2007
    13:10:00 sati

10, 10, 10, 10

savrseno! jednostavno price s Atlantidom mi se uvijek dopadnu!
    15.08.2007
    12:07:00 sati
  • Digging Bill

10, 8, 8, 5

Zanimljivo, lako čitljivo, al ništa spektakularno, na nivou dosadašnjih epizoda, al ništa više..ideja je luda, mora se priznat, svidja mi se kako je Castelli okrenuo Babilonsku kulu a da joj nije izmjenio namjenu, al scenarij mi nije nešto, sam ulazak Miriam na scenu je blesavo odrađen, ako je stvarno imala tog nekog informatora pošto ga poslije nalazimo mrtvog i pojavljuje se njegovo pleme koje hoće i nju sredit, onda uopće nije jasno zašto odlazi s Martinom na mjesto koje joj je pokazao informator, umjesto s odredom ljudi u crnom..ako je pak željela od Martina izvuć informaciju u kojoj zoni namjerava tražit jer je dobila zadatak da mu se priključi u traganju i uništi kulu iliti kojugodveć neželjenu pojavu, nema smisla pojava doušnika i plemena..ali zato mi je Riccijev crtež u ovoj epizodi najbolji do sad, mada i dalje Martin i Java izgledaju užasno..možda je to dojam poslije Cassara u prethodnoj epizodi :)..naslovnice mi nisu niš posebno, osim treće možda, al ona pripada sljedećoj epizodi..
    19.09.2007
    12:19:00 sati
    Digging Bill

10, 10, 10, 10

Castelli je legenda, a ova epizoda to dokazuje. Tko bi drugi osim njega preokrenuo babilonsku kulu i to još spojio sa atlantidom? Legenda, a u ovom slučaju to je Castelli. Druga legenda koja je zaslužna za ovo remek-djelo je Angelo Maria Ricci. Njegov crtež se treba vidjeti da bi se shvatilo o kakvoj je to majstoriji riječ. Alessandrini se također posebno potrudio,naslovnice savršeno nacrtane, osobito prva iako ni druga ne zaostaje puno...
    28.11.2007
    12:49:00 sati
    Akul

9, 8, 8, 7

evo, odvalio sam prvih 12 martinovih priča u izdanju libellusa, i što je zaključak, nakon ovako intezivnog trovanja misterijama: od briljantnih do podnošljivih priča, sve u svemu dobro, mislim, ne bih sada mogao nastaviti s još nekoliko knjiga, odoh na divlji zapad ili negdje drugo, ali nakon nekoliko mjeseci će dobro leći nova dozaustanovio sam 2 klišeja, uporna skoro ko u texa, 1) žensko (diana ili neka druga) je uvijek oteto, 2) tajanstveno mjesto, grad, hram ili sl. obavezno leti u zrak na kraju epizode, što martina pretvara u najveću štetočinu u povijesti stripaa ova epizoda, baš je dobra, crtež solidan, uživao čitajući
    27.12.2007
    16:09:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

7, 4, 5, 4

Mučim se s ovim sranjem, nigdje kraja. A i marti baš naleti na aerodromu na onu arheologinju,kako ne... I nemam ideje zašto toliko hvalite recenziju, radi puno zanimljivosti, što li? Ako ćemo je po tome ocjenjivat, onda stvaarno...
    08.03.2008
    17:43:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • mladjo

10, 8, 9, 9

Naslovnica "Tajanstvenih ubistava" ja valjda jedina nakojoj se na pojavljuje Marty:))Sjećam se, kada sam kupio ove tri epizode na Trešnjevci - toliko su mi bile dobre, da sam markirao prva dva sata poslijepodnevne nastave, samo da ih stignem pročitati:)) Da, da...Ricijev crtež mi je stvarno najbolji. Izvrsna epizoda.
    22.01.2009
    17:09:00 sati
    mladjo
  • Ukupna ocjena 63%

7, 6, 6, 6

Moram priznati da sam se i ja mučio s ovim. Ne kužim odakle ovako dobre ocjene. Čisti prosjek (valjda nisam fan pa gledam malo objektivnije).
    27.02.2009
    07:44:00 sati
    mars1

8, 7, 7, 7

Zanimljiva epizoda, ali mislim da se Babilonska kula mogla obraditi i kroz neki drugi misterij, i to nepovezan s Atlantidom. Prva naslovnica mi je debilna - otkud zaprepašteni astronaut zna što mu se zbiva iza leđa?! Druga je baš lijepo nacrtana, iako nedefinirana.
    24.03.2009
    13:21:00 sati

7, 9, 8, 6

Slično kao i nekoliko prvih epizoda. Dakle, malo toga originalnog se dogodilo. Opet imamo atlantidsku napravu ili građevinu koja će na kraju biti ionako uništena, pa ženskog agenta u crnom u čiju zamku Martin upada ko nekakav bezveznjak... Generalno gledajući, ideja Atlantiđana o osvješćavanju ljudskog naroda nije loša, ali što to znači kad na kraju 3 ipo čovika saznaju za to. Fascinantno je što je kula okrenuta obrnuto, prejaka tehnologija nema što. Riccijev crtež mi je u prvih par brojeva bio osvježenje i dobar, dok mi sad već pomalo postaje naporan. Iako je sve drugo više-manje dobro, Martina crta ko nekakvu gorilu s frizurom umočenom u katran, pa zato 2 ocjene manje. Prva naslovnica je očajna, a druga bolja kao i prošli put ali i dalje tu nema nekih prevelikih detalja. Ali dobro je da Libellus zna što vridi i uvik stavi onu bolju naslovnicu.
    Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
    02.04.2009
    15:01:00 sati

8, 9, 10, 10

@npetros: kog ti uopće vraga onda čitaš MM kad onda samo dolaziš ovdje i pljuješ po stripu repetitivno?

09.04.2010
    18:55:00 sati
  • legaz

10, 9, 9, 8

16.05.2010
    11:49:00 sati
    legaz

10, 10, 9, 9

Nemam riječi za priču, sve je odlično, možda je malo naivno što Martin baš spasi svoju kolegicu na aerodromu a možda se ona bacila namjerno dolje pošto pripada organizaciji M.I.B.! Ricci mi nije među najboljim crtačima zbog toga kako crta glavne junake ali zato je sve ostalo nacrtao savršeno. Pustinja je odlično dočarana kao i Arapi znam jer sam radio na takvim mjestima više puta a poljetanje na početku stripa ne treba ni spominjati. Žene uvijek crta super što se isplati spomenuti. Uglavnom najviša ocijena za Riccija ako ne za ostale brojeve koje je nacrtao onda za ovaj broj svakako.

08.10.2010
    18:23:00 sati

10, 9, 8, 7

Volio bih kod svih MM priča imati taj osječaj hipnotiziranosti pri čitanju kao što sam imao kod ove. Nažalost, pri drugom čitanju sam primjetio neke minuse koje ne priliče onom MM-u iz devedestih, pa stoga dajem malo niže ocijene.

Ricci mi nikad nije bio previše drag, ali primjetljiv je njegov trud u ovoj epizodi i nesumnjivo njegov najbolji rad na MM-u. Naslovnice nisu baš na istoj razini kao i priča.

28.02.2011
    00:08:00 sati

6, 5, 7, 7

Prva dio price, ono u vezi astronauta u svemiru, misterija u vezi njihove smrti, i slicno, mi se puno svidja, ali onaj drugio dio, kad Martin i Java odose u Irak, to mi se nikako ne svidja.  Kao da su ovo dva razlicita stripa: jedan dobar, a jedan nekako los.  Sve ono u vezi Babilonske kule mi je nekako konfuzno, i onda kad ona okrenu onaj pistolj na Martija i Javu, to mi sve nikako ne ulazi u glavu.  Zasto su je uopste oni bedouini kidnapovali?  Puno bolje je sve sto ima veze s astronautima i sto se desava na raketi u svemiru, a sve ostalo, pogotovo ono o Atlandidi i Ma svijetu i njihovom ratu: glupo do smrti.  I oni Men in Black: koji kurac se oni uopste vracaju u ovaj serijal, kad im ni prva pojava nije bile uvjerljiva, niti nikako zanimljiva?  Dobar pocetka, ali veoma slaba druga polovica.  :(

11.05.2011
    22:12:00 sati

7, 10, 10, 7

Predugo sam promatrao sam crtež tako da nisam pohvatao pola priče.

12.07.2011
    02:03:00 sati
  • Raoul Duke

10, 10, 7, 10

Sjajna epizoda, uprkos nekim ponavljanjima. Ricci-jev crtez jeste interesantan, u nekim segmentima i sjajan, ali meni je Marti (a i Java) tako odbojan u njegovoj izvedbi ... Za ostalo cista desetka.

30.09.2011
    02:28:00 sati
    Raoul Duke

10, 9, 10, 10

Previše ponavljanja istih motiva.

02.06.2012
    13:59:00 sati

8, 6, 8, 6

Zanimljivo djelce! Volim crtež Riccia u MM-u. 2 su priče-svemirska i ona u pustinji. Kako to da se Marti nađe u svim dijelovima svijetea kad se otkrije i uništi nešto što se stolječima skrivalo i jedva poznavalo i u legendama!?

11.06.2012
    11:03:00 sati

10, 8, 9, 4

Dobra epizoda.

17.07.2012
    18:05:00 sati
  • chris.tower

8, 8, 9, 10

Nakon sta Martin ode u Irak, nekako se radnja splasnula i razvodnila. Primjer je ona tucnjava na airodromu. Takoder ostaju nerazjasnjena pitanja tipa ako su ljudi u crnom znali za lokaciju Babilona, poslati nespretnu agenticu da odvede Martina tamo?

30.11.2012
    11:23:00 sati
    chris.tower

7, 4, 8, 7

Puno je nelogičnosrti i opet imamo standardan kraj u kojem se sve ruši, misterije padaju u zaborav a Marti se u posljednji čas spašava.

30.11.2012
    16:04:00 sati

10, 8, 7, 8

Sve je bilo odlično do one točke kada se priča prebacila u pustinju. U tom trenu se spika malo razvodnila, odnosno ponavlja se radnja. Ista situacija je bila u 1. MM Ljudi u crnom, kada su ušli u hram u Luxoru sa nekom zgodnom damom koja se pokazala prava kučketina. Ali dobro, recimo da je Martin slab na žene pa će vjerovatno još mali milion puta biti nasamaren na istu foru.

10.04.2013
    13:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

7, 3, 5, 8

Priča nije toliko nezanimljiva, koliko vrvi nelogičnostima i propustima... Mislim, eksplozivom razvale prolaz, a niti jednog kamenčića nakon toga nigdje...

12.01.2014
    22:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 8, 9, 8

23.03.2014
    21:06:00 sati
    BS

9, 9, 9, 10

Dobra epizoda i dosta konfuzna.

03.10.2014
    09:15:00 sati

10, 7, 7, 8

Odlična ideja ali scenario je udavio sa nekim svojim glupostima, npr početak stripa koji je užasno dosadan i razvučen, završni twist sa devojkom koji je već prevaziđen i ovde i u Dilanu Dogu, i još štošta... Inače me to smara kod Martija, što je ideja odlična a onda sve upropaste (u manjoj ili većoj meri) scenario i crtež koji obično zna da bude kao nogom crtan.
    Ipak ovo mi je u rangu Tothove knjige i Bermudskog trougla. Dakle vrlo dobar strip.

27.11.2016
    23:45:00 sati

5, 4, 7, 7

Ma jebli ga Atlantida i Mu više, pa sad još i neka dobrodušnost istih da, pred katastrofalan kraj svog rata, pošalju upozorenje idućim civilizacijama da ne ponavljaju tu grešku. Možeš misliti. I do koga je poruka doprla? Do par ljudi a samo jedna od njih je preživjela, ostali ubijeni jer nekome nije u interesu da se zna za prijašnje civilizacije. Istina dođe i do Martyja ali i on šuti, poruka bi izazvala više štete nego koristi, dakle u biti je na istoj valnoj duljini kao i vječni mu neprijatelji ljudi u crnom.

Kako je u nekim komentarima spominjano, živcira više i činjenica da sve gdje Marty otkrije nekakva računala i čudne uređaje na kraju odleti u zrak. Međutim, to je tipično za Bonelli. Kad stvore nešto za što znaju da ne može postojati onda uglavnom to i unište. Ne vidim da je netko primijetio paradoks na početku. Dok čitava ekspedicija kreće ka mjestu gdje će održati konferenciju samo je Lucy "u svom svijetu", nema objašnjenja zašto nije s ostatkom ekspedicije i već je poslala pismo Diani. A o dolasku u Irak, ulozi beduina, činjenici da nisu ubili Miriam pa na kraju otkrivanju da su dio grupe ljudi u crnom da ne pričam.

Riccijev crtež sam po sebi nije loš ali crtež lica mi nije drag, pogotovo troje glavnih likova.

29.07.2017
    15:19:00 sati