Tunguska

MM LMS 22/24 | 192 str.

Martin se, na poziv starog prijatelja Strokova, priključuje ekspediciji koja istražuje uzroke eksplozije iznad Sibira 30. juna 1908. U ekspediciji, prepunoj zamki i opasnosti, pronaći će odgovor kakvom se nije nadao...

• Tunguska!
    MM LIB 14
  • Zločin u Tajgi
    MM LMS 23
  • Putovanje u budućnost
    MM LMS 24

• Tunguska!
    MM SR 22
  • Morte nella taiga
    MM SR 23
  • Viaggio nel futuro
    MM SR 24

• Šta se tačno dogodilo na nebu Tunguske 1908. i do dana današnjeg ostala je tajna. Razne pretpostavke su date: od nuklearne eksplozije (nema tragova zrčenja), pada nekog nebeskog tela (pre komete nego meteorita, jer na mestu udara nisu pronađeni nikakvi ostaci) do parčeta antimaterije, koje iako je najfantastičija pretpostavka, možda čak i najbolje objašnjava posledice. Kako bilo, potraga se za odgovorom nastavlja
  • Italijanski istraživači sa Univerziteta u Bolonji su 1999. godine izveli ekspediciju u Tungusku. Informacije o tome, a i o ostalim zanimljivostima možete naći na njihovom sajtu http://www-th.bo.infn.it/tunguska/index.html
  • Ovo je i prvi Casertanov rad na Martinu Mystereu. odradio je još i Rušilački um i Čarobni napitak, specijal Car demon kao i par kratkih priča. Ipak, on će stripovnoj publici postati poznat po svom radu na serijalu Dylan Dog
  • Podatke o Martinu Mistereu, koje ruski kompjuter izabcuje napisani su na italijanskom jeziku - ćirilicom!
  • Prvo pojavljivanje Strokova. Njega ćemo susretati i kasnije nekoliko puta (Otrovni okean, Duh tetovaže)
  • Za razliku od Strokova, Nadia Timofeyev će biti zaboravljena sve do prvog maksija (vidi recenziju Vremenske mašine)
  • Doktor Kulik je zapravo profesor Leonid Aleksijevič Kulik (1883, Tartu, Estonija - 1942), ruski naučnik koji je prvi izveo ekspediciju u Sibir. Zanimljiva ličnost, koja se uprkos svojim "naprednim" političkim idejama, ipak borio za svoju otadžbinu u sva tri rata (Rusko-Japanski, Prvi i Drugi svetski rat), da bi na kraju i umro kao ratni zarobljenik u nacističkom logoru. Uspeh njegove ekspedicije u Sibir je bio od tolikog značaja za naučni svet da je na kraju nagrađen: jedna mala planeta (2794 Kulik) i jedan krater na Mesecu nose njegovo ime
  • Ipak, iako imamo Kulika u ovoj priči, ja ne mogu a da se ne otmem utisku da je profesor Strokov načinjen po liku Leonida Kulika!
  • Hotel Rusija, u kojima su smešteni Martin i Java imao je na raspolaganju 2722 sobe, koncertnu dvoranu od 2500 mesta, bioskop Zariadje, kao i brojne kafiće i restorane. Strokov, s druge strane, Martinu daje pogrešne podatke;) (6000 soba, dva bioskopa i koncertna dvorana). Hotel, koji je podignut na inicijativu Hruščeva 1967, zatvoren je 1. januara 2006, a marta ove godine i srušen. Na njegovom mestu biće podignut zabavni park po uzoru na zgrade koje su postojale u ovom delu Moskve, Zariadjeu, pre nego što su srušene da bi napravile mesta za hotel
  • Zariadje je istorijska moskovska četvrt, deo Kitajgoroda, podignutog u XII veku, i koji se nalazi u blizini Kremlja, od koga ga odvaja Crveni trg. Prilikom rušenja ove četvrti da bi se napravilo mesta za džinovski hotel Rusija, srušene su bukvalno sve zgrade osim nekoliko crkava i zgrade starog Engleskog poslanstva
  • Da komunisti ne beru brigu za nacionalno nasleđe, i da sa zadovoljstvom vrše kulturni genocid, znano je i nama. Na primer, čitav kompleks (trg, pijaca, crkva, groblje...) u Valjevu, na ušću reka Gradac u Kolubaru, a koji potiče iz IX veka, dignut je u vazduh dinamitom šezdesetih godina, da bi se na tom mestu podigao fudbalski stadion!!! Staro valjevsko groblje, koje je bilo u funkciji od XVII veka pa sve do dvadesetih godina XX veka, najtužnije mesto iz Prvog svetskog rata, gde su zbog tifusa svoje večno počivalište našli jedni pored drugih desetine hiljada srpskih i austrougarskih vojnika, građana, lekara, baš kao i velika srpska slikarka Nadežda Petrović, je neposredno posle "oslobođenja" preorano, a od nadgrobnih spomenika, gradske ulice i trotoari su popločani! Na mestu nekadašnjeg večnog počivališta Srba, Turaka i Austrougara, danas stoji degutantni Bakićev spomenik Stjepanu Filipoviću! Spisak zločina je poduži...:-(
  • U broju 23, strana 21 pominje se tragedija iz septembra 1983. kada je jedan ruski Mig oborio putnički avion Korean Airlinesa iznad Japanskog mora jer se ovaj obreo u sovjetskom vazdušnom prostoru. Ovaj događaj, uz poljsku Solidarnost iz 1981. godine predstavlja najveću hladnoratovsku krizu osamdesetih godina
  • Genetske mutacije kod životinja u Tunguski su više nego preterane. Los od sedam metara zaista izgleda groteskno
  • Nadia se dodirom bele rade "priseća" šta se to zbilo u tajgi. Pitanje je kako je moguće da jedna bela rada nosi u sebi informacije o događajima od pre sto pa i više godina???
  • Martin ostaje začuđen kako da se to usred pravoslavne zemlje vozdiže gotička katedrala (strana 41, #23). Odgovor će uslediti malo kasnije
  • Kad već pomenusmo ranije Kulika i Kulika, hajde da još jednom to uradimo. Kada doktor Kulik pruža sliku Nađinog oca, lepo se vidi da je to slika onog pravog Kulika, Leonida Aleksejeviča! Očigledno, ovaj lik je baš baš bio inspiracija Castelliju!!!:-)
  • Jedan, dva, tri... četiri! Strana 64, #23, jedan od članova ekspedicije se razotkriva. U pitanju je pukovnik Leonid (!) KGB-a! Pitam se, odakle dođe to ime...;)
  • Martin razume šta Mark Valsecchi priča na italijanskom! Nije sporno da Martin barata sa italijanskim jezikom, studirao je u Firenci zar ne? Samo je problem u tome što je italijanski prilično evoluirao od šesnaestog veka (doba u kome je Mark živeo) do danas
  • Greška u upisu teksta. Na strani 59, #23, Nadia je prekrštena u Dianu. Ova greška je ispravljena kasnije u tutto seriji
  • Poslednjih 10 strana priče nacrtao je Ambrosini
  • Na kraju saznajemo da Strokov, za koga je Martin sve do sada mislio da je naučnik, ne samo što radi za sovjetsku vladu, već je i pukovnik KGBa!
  • Tunguska eksplozija je bila i tema Misterijinih misterija u broju 22
  • Ova epizoda je u Italiji izašla još u Raccolti, #11/12 i u tuttoMystere seriji #22/24

Izjutra, u 7 časova i 17 minuta, 30. juna 1908. godine dogodila se eksplozija na nebu Sibira. Potres se raširio po celoj zemaljskoj kugli, te je ubrzo registrovan i u Londonu i drugim evropskim gradovima. Nije mnogo trebalo pa da se započne priča o kraju sveta (koji nikako da dođe, vidi skorašnju DeeCayevu recenziju Sekta asasina). Posledice su poznate: usled eksplozije jačine 15 megatona TNTa, oboreno je više od 60 miliona stabala drveća na površini preko 2000 kvadratnih kilometara. Uzrok je, skoro 100 godina kasnije, i dalje nepoznat. A kada je nešto nepoznato, kada je nešto obavijeno velom tajne, to sasvim sigurno znači da će pre ili kasnije biti istraženo, i naravno, objašnjeno od strane našeg dobrog starog čika Martina.

Gotovo 60 godina posle prve (i prave) Kulikove ekspedicije u Sibir, još jedan Kulik (ili dva, odnosnop više njih, vidi zanimljivosti) ponovo organizuju ekspediciju. Treba zaista biti hrabar, pa usred hladnog rata, na jednu ponosnu rusku ekspediciju, pod pokroviteljtvom tajnih službi, pozvati i jednog stranca, i to Amerikanca. No, dosije Martina Mysterea je toliko čist da su čak i najtvrodokornij ruske komunjare popustile i dale mu vizu za ulazak u zemlju i učestvovanje u ekspediciji. Ovo je čika Alfi odlično iskoristio te nam pružio, još jednom, enciklopedijske podatke o Sovjetskom Savezu. Doduše, ne želim da grešim dušu, jer mi srpsko izdanje nije ovde, ali sam uvreren da je Dnevnik iscenzurisao i ovu epizodu, tako da verujem da je domaće čitalište uskraćeno za iste. Bar do početka 2008. kada bi se ova epizoda trebala da pojavi i u Libellusovom, necenzurisanom, izdanju.

Drveće oboreno usled Tunguske eksplozije

Leonid A. Kulik

Mesto eksplozije

Kako bilo, Strokov, Kulik, Nadia, Martin i Java, uz još desetak (kgbovskih) članova ekspedicije će krenuti u potragu za odgovorom šta se to zbilo na nebu Sibira svojevremeno. Tragovi ukazuju, a baš kao što je i Kulik pretpostavljao, da je reč o nuklearnoj eksploziji. Mutirani losovi, insekti i ostala gamad;) džinovskih razmera, te radioaktivnot u blizini eksplozije su samo naznake. No, šta se zapravo dogodilo, saznaćemo zahvaljujući Nadiji, koja ima neke superosetljive moći. Posle Kulikovog neuspešnog atentata na Martina, koji otkriće grada za kojeg niko nije ni znao da postoji nije želeo da deli ni sa kim, ovo dvoje će, uz Javu dabome, prognani naleteti na jednu malu pećinu i ljudske ostatke. Ostatke izvesnog Marca Valsecchia, koji će kroz Nadiu i progovoriti!

Marcova priča nas vodi u Italiju XVI veka i upozanje nas sa ljudima progresivnih ideja na čelu sa Leonardom da Vincijem, i uprkos progonu od strane Crkve i ljudi u crnom, želela progres nauke. Ipak, usled prevelikog otpora u Otadžbini, ljudi slobodne volje odlučuju da napuste svoja ognjišta i da osnuju svoju slobodnu koloniju negde daleko, daleko, na istoku. Eventualno, skrasili su se na ovom mestu, gde su usled negostoljubive ruske tajge naišli na izvor toplote iz Zemlje, mali tropski raj usred leda,  koji im je omogućavao da bezbrižno mogu da osnuju svoju koloniju. Marco, sad već starac, odabraše ovu malu pećinu u obećanoj zemlji za svoj grob...

Geneza grada usred tajge je na ovaj način razjašnjena. No, to i dalje ne objašnjava eksploziju u Sibiru 1908. godine. Srećom, očigledno cela ova situacija, ovo mesto puno sećanja, uticalo je na našu ionako osetljivu Nadiu, koja poče da pripoveda nastavak priče. Videla je grad, moderan, evropski, ljude u crkvi i ljude u laboratorijama, leteće sprave (avione) kojima su leteli na sve četiri strane sveta, pa i s vremena na vreme dolazili u kontakt sa ostatkom civilizacije... A onda se pojavila podela, moć, novac, slava; podelili su braću od braće, sinove od očeva, prijatelje od prijatelja; jedni su postali "prosvećeni", a drugi "konzervatori". I usledio je bratoubilački rat. I crveno dugme je aktivirano 30. juna 1908, u 7 časova i 17 minuta...

Castelli ovde eksperimentiše sa slobodnom voljom, odnosno šta bi se dogodilo sa našom civilizacijom da nije bilo društvenih stega. Pusti grupu ljudi da na miru vrše eksperimente, i za kratko vreme načiniće velike korake u nauci. Direktno nam se sugeriše da je i u prošlosti bilo prosvećenih ljudi, koji su svojim idejama i činjenjem bili bar za vek ispred svog vremena (eksperimentalna metoda koju je Galileo uveo, npr), ali su bili proganjani, spisi spaljivani a mnogi i ubijani od strane vlasti. Da bi potkrepio svoju teoriju, Castelli se ovde poziva na veličanstvenog Leonarda da Vincija, koji je bio vekovima ispred svog vremena, tvrdeći da je bilo na stotine drugih Leonarda, za koje se danas ne zna. No, čak ni slobodni ljudi, slobodni i nezavisni od bilo koje vlade, bilo koje vlasti, nesputani ni od koga, neće održati harmoniju među sobom. I ne samo to, već će uspeti da se unište. U ljudskoj prirodi je destrukcija, ljudi su ti koji su u srednjovekovnoj crkvi mučili one koji su mislili drugačije, ljudi su ti koji su stali u red ljudi u crnom i uništavali dokaze o tajnoj istoriji, a evo i ovi slobodni ljudi, no i dalje samo ljudi, su se podelili i istrebili. Moć je moć, ona je ista svuda, i primamljiva svima, pa bilo da je reč o Crkvi, ljudima u crnom ili prosvećenima... Što nas navodi na zaključak da nemamo prava da osuđujemo Inkviziciju. Da je nama data moć, bili smo je iskoristili bolje? Ne, barem sudeći po Tunguski!

MM LMS 21/22 Istinite tajne

MM LMS 24/25 Putovanje u budućnost

• Mailman

9, 8, 7, 8

Ova priča mi je ostala u sjećanju kao jedna od najdepresivnijih epizoda. Ideja da bi, čak i kad bi se izolirala razumna krema društva, cjelokupni efekt ostao isti, zaista ne budi nadu. Ipak, iako je možda predugačka, priča je odlična, nije pretrpana više ili manje neinteresantnim podacima (kao mnoge kasnije epizode) i predstavlja još jedan vrijedan milestone iz zlatnog doba MM-a.
    29.12.2006
    03:02:00 sati
    Mailman

9, 8, 7, 7

Dobra i zanimljiva priča,ali nažalost iskasapljena od strane Dnevnika.Naime,nigdje - na nijednom mjestu - se ne spominje da Marti ide u Rusiju(SSSR),da šeta po Moskvi,a kao mjesto eksplozije navodi se "negdje u sjevernoj Aziji"(!).Kad se te nebuloze spoje sa očajnim Dnevnikovim tiskom gdje se neke stranice i oblačići uopće ne vide(barem kod mene)onda čitanje može biti vrlo iritirajuće.Inače,sviđa mi se ta pretpostavka o grupi znanstvenika koji su pobjegli u zabačene dijelove Rusije i tamo stvorili vrlo naprednu civilizaciju ali kao što to biva kod Castellija,kraj je opet na neki način zbrzan.Treba svakako napomenuti i susret sa gigantskim losom, koji je sigurno jedan od najupečatljivih trenutaka u serijalu.Crtež solidan,posebno u toj sceni sa losom i na kraju kad se MArti i ekipa probijaju kroz snježnu oluju.Ipak,Cassertano je za klasu bolji u Dylanu.Prva naslovnica je živi očaj(posebno boje) dok je druga stvarno vrlo lijepa.
    29.12.2006
    21:59:00 sati
  • big joco

7, 9, 9, 4

Razlog za eksploziju u Sibiru je eksperiment Nikole Tesle 1908, koji je tada eksperimentirao sa energijom na daljinu. Tesla je sam potvrdio, da je tog dana poslao energiju na severni pol ali je pogrešio u izračunima, jer bi morala eksplozija biti u Aljaski, kde je tada u bizini bio jedan njegov prijatelj, koji bi potvrdio uspešnost samog Teslinog eksperimenta. Da je stvar u stvari uspela Tesla je saznao iz novina, a pogrešni izračuni bili su razlog za eksploziju na drugom kraju- u Tunguski.
    04.01.2007
    00:02:00 sati
    big joco
  • chkuna

8, 8, 7, 7

Tipična MM priča, solidno odrađena...
    06.01.2007
    01:27:00 sati
    chkuna

10, 10, 8, 7

Odlichna epizoda MMa i izvanredna recenzija prozirne senke (svaka chast, majstore!). Inace Aco je u pravu - Dnevnikova verzija ove price je masakr, i SSSR se nidge ne pominje. Jedino se na jednoj od vinjeta pri kraju stripa gde je prikazan logor vidi grb i pishe "SSSR". Sve u svemu, pricha je fantastichna i ostavila u meni duboki utisak.
    14.01.2007
    17:59:00 sati
    corpz

6, 6, 7, 6

Žao mi je što je ova tema potrošena na ovu prečudnu i prekomliciranu teoriju. Puno mi je draža pretpostavka da je Tesla uzrokovao istu. Navodno je poslije uređaj rastavio i poslao dijelove na razne strane svijeta shvativši kakvo je oružje slučajno izumio. Cenzura je prestrašna!! Najgori mi je dio kada ih napadaju divovski komarci na temperaturama debelo ispod nule koji se poslije uopće ne pojavljuju. Koliko ja znam, kukci se ne pojavljuju zimi, a tu je i divovski los.
    Zbog svega navedenog i još nekih sitnica, ne mogu ovoj epizodi dati dobru ocjenu iako mi je bila zanimljiva.
    25.03.2007
    16:10:00 sati

7, 7, 8, 6

Vidi Marti divovskog losa, pa se vrati doma. I nikome ništa. Idemo dalje. Svašta...
    07.06.2007
    22:53:00 sati
  • Digging Bill

8, 6, 8, 9

Jedna solidna ideja ne baš naročito dobro ispričana, i još dodatno upropaštena jakom cenzuron >:p..crtež nije loš, naslovnice simpatične
    21.09.2007
    00:47:00 sati
    Digging Bill

7, 4, 6, 7

sibirska eksplozija je fascinantna, velika misterija, i ovako je potrošiti je prejeftino, losa i komarce ne bih puno komentiraoinače, meni se najviše sviđa teorija o svemirskom brodu, čiji navigatori su ga, kad su shvatili da će se srušiti, odbacili u najveću pripizdinu koja postoji, jer, bilo gdje drugo da je pao, bilo bi stotine tisuća žrtava
    26.04.2008
    12:29:00 sati

8, 8, 9, 9

Castellijeva teorija o misteriju Tungunske eksplozije više je simbolican komentar društveno-politickih dogadaja i vremena SSSR-a, ali i cijelog svijeta prve polovine osamdesetih godina prošlog stoljeca. Casertanov stil toliko slican, a prema kraju epizode sve više nalik Ambrossinijevom crtežu.
    25.06.2008
    16:38:00 sati
  • VALTER

5, 7, 6, 6

Castellijev komentar na hladnoratovska previranja između dviju blokova, to se zapravo provlači dobrim dijelom serijala kroz priču o Atlantidi i Muu. Ovdje je valjda htio upozoriti na razarajuće sukobe unutar jedne zajednice - sukobe progresivne i konzervativne struje, i zato je ovako loše riješio sibirski misterij. Otišli u Sibir početkom 16. stoljeća i izgradili visokotehnološku civilizaciju zahvaljujući Galileovoj eksperimentalnoj metodi? Ma hajte, molim vas. S druge strane, da je išao na havariju NLO-a, to bi bilo previše banalno. Pozitivne strane stripa su prepucavanja između Martya i Strokova, zanimljiv prikaz Sovjetskog Saveza i dobro daočarana hladnoratovska atmosfera, koja se na žalost, danas ponovno javlja.
    04.09.2008
    13:44:00 sati
    VALTER

7, 6, 8, 7

Zanimljiva verzija o katastrofi u Tunguski, koja mi međutim nije nekako legla. U svakom slučaju, bio mi je zanimljiv dio dok je trajala potraga, pa onaj divovski los,...
    30.01.2009
    02:25:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

8, 7, 8, 7

Sasvim pristojna epizoda, samo je kraj malo razočaravajući. Svakako pročitati. Sve skupa vrlo solidno.
    02.03.2009
    07:34:00 sati
    mars1

9, 7, 6, 8

Zanimljiva priča, ono sa losom je pretjerano. Ubiju ga sa štapom kroz oko što je poprilično nerealno s obzirom da je nacrtan preglomazno. Crtež je dosta loš, pogotovo te preglomazne životinje kvare strip najviše. Nisam ni znao za izbačene stranice do sada.
    28.07.2009
    21:24:00 sati

7, 6, 9, 10

neloše

15.04.2010
    21:06:00 sati
  • legaz

8, 8, 8, 9

16.05.2010
    11:52:00 sati
    legaz

9, 7, 8, 4

Tunguska eksplozija mi je oduvijek bila zanimljiva tema; šteta što nije bilo više ekspedicija i to odmah nakon eksplozije. Scenarij ovdje malo šteka, a crtež je dosta dobar. Naslovnice su sveukupno loše, a prva je katastrofalno nacrtana.

09.03.2011
    00:16:00 sati

7, 7, 9, 10

Veoma solidna epizoda ovog serijala, koji je manje/vise dosta dosadan u vecini epizoda.  Ovdje je sve kako treba da bude: zanimljivo, napeto, i inteligentno.  Casertanov crtez je ovdje odlican, vidi se da je ovo crto kad je bio na nivou svog zanata.  Naslovnice su vrhusnke, a onaj ogromini divovski losos je nezaboravljiv elemenat ove epizode.  Jedino mi se ne svidja nacin na kojeg su ga Marti i Java u ovoj epizodi ubili, jer mi je sve to ispalo tako glupo i naivno, ali eto... sve u svemu, ovo je bolje od vecine epizoda ovog serijala, i nesto sto moze da zainteresuje tipa koji uopste nije Martin Mystere ljubitelj (kao sto sam ja).

31.08.2011
    04:38:00 sati

8, 5, 9, 8

Ok priča, ali zamorna. Za pohvalu je sto ipak ima koliko toliko akcije u odnosu na mnoge ostale priče koje sam dosad pročitao!

14.09.2011
    08:05:00 sati

9, 10, 9, 10

Ipak sam se nadao letećem tanjuru.

18.06.2012
    15:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 41%

7, 1, 4, 5

21.07.2012
    11:16:00 sati
  • chris.tower

8, 7, 9, 8

Zanimljivi prizori iz SSSR-a 80tih! Epizoda je vrlo napeta i zanimljiva ali kraj mi je totalno bezveze sa onom nekom civilizacijom koja se kao razvila toliko napredno u svega 100tinjak godina!

14.12.2012
    19:00:00 sati
    chris.tower

8, 7, 8, 7

Najbolji detalj u stripu je povlačenje paralele odnosa SAD i SSSR, s odnosom ove dvije struje koje su izazvale eksploziju u Tunguski. Strip je Castellijeva kritika na hladni rat. Mogao je on staviti i svemirski brod i Teslu, možda bi to bilo atraktivnije, ali onda to ne bi bilo to. Poanta je nametnuti pitanje do kud stvari mogu doći kada su dvije nuklearne sile u sukobu.

05.05.2013
    12:31:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

7, 5, 8, 8

Nije loše sve skupa. Najupečatljiviji je divovski los. Ni meni kraj kad Nada s dodirom trupla razotkriva tajnu uništenog naroda nije najbolje legao. Ali svejedno su mi drage ovi početne Martijeve priče gde još ima puno avantura i akcije.

28.09.2013
    11:23:00 sati

7, 7, 7, 7

24.03.2014
    20:24:00 sati
    BS
  • Ukupna ocjena 63%

5, 6, 7, 9

27.07.2014
    17:44:00 sati

8, 7, 8, 8

Odlično zamišjena ideja ali loše provedeno u delo.

03.10.2014
    09:21:00 sati

8, 5, 8, 8

Dobra priča o koloniji naučnika i (ne)učenju na sopstvenim greškama uništena glupim džinovskim irvasom (bolje da ih je bilo više al da su duplo manji od ovoga), džinovskim komarcima (oni još i nekako), i ženskom koja je gle slučaja, medijum, tj Castelijev pijun preko koga će da ispiča dugački monolog koji da nije nje ne bi mogao (ta činjenica strašno bode oči i vređa inteligenciju). Takođe, početak dosadan sa puno uobičajenih dosadnih pojedinosti o zemlji koja se u ovom broju posećuje, u ovom slučaju SSSR. Vidi se da je Casteli bio pažljiv na časovima geografije i istorije. Bonus koji priči ali i crtežu daje na šmeku je zimska idila.
    Casertano naravno lošiji nego u Dilanu, ali iskreno u prvih 25 brojeva, Tunguska i Viljina Knjiga tajni su najbolje nacrtane, svi ostali, pa i Alesandrini ne mogu da im prismrde. Ambrozinija na kraju čovek prepozna zatvorenih očiju, samo on ume da nacrta onako priglupe face.
    Naslovnica sa irvasom sranje kao i irvas, može 6, ova druga mi je sjajna, za 10. Srednja ocena 8.

PS. bolje ne čitati uopšte ovaj strip nego čitati dnevnikovo izdanje.

29.12.2016
    10:00:00 sati

7, 7, 7, 6

Moglo se puno bolje, a na ovakvu temu nije da nije bilo prostora.

09.07.2019
    11:59:00 sati
  • dnevni boravak

7, 6, 8, 7

Kao što su kolege rekle priča je metafora na hladni rat i (ondašnje) odnose između SSSR-a i Zapada, sa primjesom fantastičnog (Nadja) i misterioznog (eksplozija u Tunguski). Rasplet priče je zbilja slabo odrađen, moglo se puno više al očito je Castelliju falilo inspiracije, vremena ili oboje.

27.12.2019
    19:49:00 sati
    dnevni boravak
  • karuro

9, 9, 8, 9

Epizoda na razini. Ove pocetne mm epizode niti jedna nije losa. Ima tu par smijesnih detalja kao los od 15 metara haha, ali ok.

16.07.2020
    20:48:00 sati
    karuro
  • Ukupna ocjena 94%

9, 10, 9, 10

22.01.2021
    00:23:00 sati

10, 9, 8, 8

Meni jako draga priča, losa ću pamtiti cijeli život!

07.10.2021
    21:00:00 sati

7, 7, 8, 7

Pocetak price mi je bio dosadan, no negdje od losa pocinje biti sve zanimljviije i na smaome kraju sam bio zadovoljan s procitanim. Dobili smo jednu interesantnu Castellijevu teoriju o tom dogadaju. Ono sto je meni glavni problem kod ovakve epizode, a i glavni razlog zasto mi je pocetak bio nezanimljiv, je to sto me taj hladni rat jednostavno nikad nije zanimao i nikako nisam fan takvih politickih borbi, spijunazi i slicnog. A sve to je bilo neminovno od samog pocetka, jer epizoda s Rusima ne moze proci bez KGB-ovaca. No, ostavimo li po strani te politicke neprilike, prica je u globalu solidna. Interesantna je scena s losom koju skoro pa svi spominju u komentarima. E to je jedna od onih scena koje stvarno ostaju u pamcenju nakon citanja epizode.

Crtez u pojedinim vinjetama prekrasan, no ponegdje losiji. Casertano je odlican crtac, no na Dylanu mi je ipak dosta bolji nego u ovoj epizodi. No, iako nije tako maestralno crtao, svejedno je odradio izrazito solidan posao.

23.12.2021
    22:39:00 sati