Um koji ubija

MM LMS 32/34 | 188 str.

Nakon jedva izbjegnute katastrofe u dvjema nuklearnim elektranama, vojnim glavešinama koje se bave tim incidentom u glavi je spomenuto ime Martin Mystere. Dakako, to je djelo moćnih scannera pod vodstvom Mr. Minda koji će probati izvesti ucjenu gigantskih razmjera. No istovremeno Mind snivajući snove o slavi, ne zna da netko u njegovim vlastitim redovima šalje signale upozorenja jedinom čovjeku koji može razotkriti zavjeru i zaustaviti te ubilačke telepatske umove!

• N/A

• Um koji ubija
    MM LIB 23
  • Povratak Kundigasa
    MM LMS 32
  • Rušilački um
    MM LMS 33
  • Misterija i Anabel Li
    MM LMS 34

• Il ritorno dei Kundingas
    MM SR 36
  • La mente che uccide
    MM SR 37
  • Scanners!
    MM SR 38

• Naslovnica LMS MM 32 «Povratak Kundingasa» je zapravo naslovnica orig. tal. MM «30 «La camera del tempo», dok tal. naslovnica MM 30 nije nikad objavljena u nas
  • LMS MM 32 dolazi na 160 stranica, u dodatku Bela i Bronko – «Tajna madam Zare»
  • Naslovnica pod kojom je objavljeni LMS MM 39 «Gospodari oluje» je zapravo tal. MM 37 «La mente che uccide»
  • LMS MM 33 dolazi na 128 stranica, bez ikakvog dodatka
  • LMS MM 34 dolazi također na 128 stranica, bez ikakvog dodatka
  • Nakon ove Martinove avanture na redu bi bila priča «Panova svirala» od 160 stranica, no ona nikad nije objavljena u nas
  • Prvo pojavljivanje telepate Mr. Minda kojeg možemo vidjeti još u ZS Vanredni 17 «Ultimatum» te noviji tal. original MM 260 «Immortali» s vrlo nisko ocjenjenim scenarijem
  • Zanimaju li vas još epizode koje se bave ESP tematikom u MM? To su ZS spec. 1 «Car demon», LMS MM 88/89/90 «Kristoferovo srce», #90/91 «Lov na vešticu», 95/96 «Mutanti» i još druge koje mi se mrzi tražiti
  • Dakle, ovo je drugi crtački zadatak na MM Giamperoa Casertana, koji se glavom i bradom! pojavljuje u maloj cameo pojavi na prvoj vinjeti stranice 34. u LMS MM 34
  • Jednim dijelom koji se tiče zataškavanja problema u nuklearnim elektranama inspiriran je filmom «China Syndrome» iz 1979. redatelja Jamesa Bridgesa sa glavnim ulogama Michael Douglas, Jane Fonda i Jack Lemmon (u samom stripu u više navrata se spominje pojam kineski sindrom)
  • U stripu Mystere spominje da je već imao problema sa jednim scannerom, mada je to bilo u drugom kontekstu, a ta je priča LMS MM 27/28 «Kristalna kugla»
  • U posljednji čas bilo je promijenjeno ima telepate Marie Ferretti; dok je u najavi za tal. 26 bilo napisano ime Nadia Thungusta
  • Priča koristi aktualni problem hladnog rata između SAD i SSSR-a. U tu svrhu stvoren je general koji, kad čuje da je napadnut američki nosač aviona, odmah se raspituje o situaciji sa nuklearnim glavama i javlja predsjedniku za Kubu. Imamo i kratke pojave Ronalda Reagana (odmilja zvan Ronnie) i Mikhaila Gorbatchova
  • Prva pojava Chrisa Towera, Martinovog tajanstvenog prijatelja koji je inače šef baze «Drugdje»; na trenutak Castelli je opisuje samo kao tajnu bazu Pentagona i ne otkriva nam previše njezinu svrhu. Za to su čitatelji morali pričekati do spec. 4 «La diabolica invenzione» iliti naš spec. 1 neinventivno nazvan «Car demon»
  • LMS MM 32 str. 21., Martin razgovara s Capetan Easy. Nije li se tako zvao lik Roya Cranea iz 1928. godine?
  • LMS MM 32 str. 36.; Martin puši lulu?
  • Interesantna lekcija iz parapsihologije koju Castelli stavlja u usta dr. Hackettu. Kao i obično, DSSM ne zaboravlja čitatelje da je priča nastala kao rezultat zanimljive pozadine, iz knjiga, enciklopedija, pretraživanja i teorija
  • Astralna ravan i astralna projekcija – filozofija teozofa
  • Iz tal. 36-38 u Misterijinim misterijama na unutarnjem dijelu naslovnih strana govori se o fenomenu ESP. U 38 dodatak je posvećen Victoru Von Hagenu, američkom arheologu koji je došao u Rim 1985. (dva mjeseca prije izdavanja ovih epizoda u Italiji) i on je bio inspiracija Castelliju za Martinovog dobrog prijatelja arheologa Vincenta Von Hansena

Martin Mystere iliti po naški Marti Misterija u svojim pričama bavio se mnogim neobičnim fenomenima s ove i s one granice stvarnosti, s neobičnim likovima iz crnila oceana pa sve do nepoznatih galaksija; upoznao je mnoštvo likova iz mitova i legendi koji, ili postoje ili možda ipak ne postoje. No, naš junak isto tako djeluje u jednom stvarnom okruženju koje je vladalo u svijetu tijekom svih svojih godina postojanja (mislim kao lik u stripu). Prikazan je život normalnih ljudi, prikazane su neke uobičajene stvari iz temeljnih odnosa muškaraca i žena, dočarana su državna uređenja, primjerice u ovoj epizodi spominje se hladni rat i krize koje svako malo iskrsavaju između kritičnih zemalja. Korumpirani pojedinci koji se obogaćuju na račun onih malih, spletaka koje se kuju na razini državnih vlada and so on...

Okosnica ovog broja je fenomen nazvan ESP (Extra Sensoric Perception) odnosno psihokinetika odnosno telepatija, a vrstu ljudi obdarenim tim sposobnostima Mystere u ovom broju voli nazivati scannerima. Dakle, oni mogu čitati misli, na velikim udaljenostima pomicati stvari i to samo snagom svog uma. Mogu pomicati materijalne stvari, a isto tako i kontrolirati stvari mentalnog karaktera. U MM (ma svi Bonellijanci su se time bavili) je taj fenomen široko rasprostranjen. Mnogo likova već je posjedovalo te sposobnosti, što samo dokazuje da je ovo tema koja će zasigurno zaintrigirati čitatelja na prvi pogled. Pojam scanner ne spominje se previše u naučnoj literaturi, mislim da je to više onako pojam iz Cronenbergovog filma «Scanners!» iz 1981. Možda nevezano, ali znate kako je eksplodirala ona glava scannera u filmu? Glava je bila od latexa i punjena psećom hranom i zečjim jetrima, a u nju se pucalo iz blizine sa 12-gauge sačmaricom. Malo trivie nikad ne škodi. >

Svim onim sposobnostima koje imaju standardni scanneri Castelli je dodao još i teozofsku filozofiju poimanja stvarnosti, a to je dostizanje astralne ravni i astralna projekcija tijela. Astralna projekcija je čin razdvajanja astralnog tijela od fizičkog tijela. Astralna ravan je replika fizičkog svijeta, kao mjesto između elementarnog svijeta i mentalnog. Ta ravan ima primarnu funkciju kao stanište poslije smrti, no poznato je da i oni obdareni psy moćima mogu ulaziti u taj svijet. No to je područje kojim vladaju svi hermetisti i magičari na forumu stripovi.com, a njih (fala Bogu) ima. Dvoboj koji se odvija u astralnoj ravni u stripu je kao produkt telepatskih sposobnosti i Castelli to objašnjava da se metalni prtljag može prenijeti s osobe na osobu samo u posebnim situacijama ili ako se osoba pošiljatelj nalazi na samrti. Kažu da samo oni koji imaju te psy ili telepatske sposobnosti mogu doseći astralnu ravan. Iz stripa saznajemo da kad telepati koriste svoje moći, njihova svijest i zvjezdano tijelo uvijek prebiva u astralnoj ravni vezano uz stvarni svijet samo metafizičkom pupčanom vrpcom.

No ostavimo se malo tih kvazimetafizičkih stvari i spomenimo da ovdje nema samo paranormalnih elemenata već ti isti događaji pokreću neke sasvim zemaljske probleme poput katastrofa u nuklearnim elektranama, reagiranje vojske u kriznim situacijama, posebno ako «hladni rat» izađe iz svojih mirnodopskih okvira. Castelli čak ni ne propušta dati nam lekciju iz ženskog ponašanja. Scenarij teče tako da svaki lik ima vremena u dijalozima predstaviti svoj karakter ili barem svoje namjere u datom trenutku.

Manifestacija ESP moći scannera by Casertano

Scanner, najjači među najjačima je signorita bella Maria Ferretti, Martinova kolegica i bivša ljubavnica (mada Martin to sjajno skriva Dijani). Ljubazna je mlada osoba sa pozitivnim etičkim pogledima na dobro i zlo. Ali kako birati između dobra ili zla kad nam prijete najbližima? Ego se tolerira u tom slučaju, ali ipak moralna osobnost čak i u tim situacijama može voditi minornu unutarnju borbu protiv nemoralnoga. U takvim situacijama teško je govoriti o nekoj nesebičnosti jer većina nas bi stavila svoj privatni život ispred života ili dobrobiti drugih (ili u okvirima superjunaštva - čovječanstva). Postariji Hackett je očito neka vrst medija ili možda se samo bavi parapsihologijom u slobodno vrijeme, a prema Martinu nepresušno je vrelo mističnih spoznaja.

U davnim vremenima, dok su se još sjajna kraljevstva prostirala zemljom poput plavih plašteva pod zvijezdama, Mr. Minda sigurno bi zvali moćnim čarobnjakom jer ima sve sposobnosti kao pravi mag. Nije to iluzionist ili neki cirkuski šarlatan. Mr. Mind je pravi pravcati scanner! Da je Mr. Mind imao razumljivog strica ko i Spiderman, on bi mu sigurno savjetovao da s mnogo moći dolazi i velika odgovornost. No možda je i on nekad bio dobar, ali s vremenom mu je dosadilo loviti siću po seoskim vašarima. Neki uvijek imaju snove da zaslužuju nešto bolje i pritom ne biraju način i sredstvo kako će svoj cilj ostvariti. Njegove pobude kod prvog pokušaja su bile ko neki mali personalni emocionalni bunt, da pokaže svijetu da on postoji i što on može. Svatko u svijetu želi priznanje svojeg postojanja, priznanje da ima neku svrhu u svom životu. Kad već govorimo o nemoralu, recimo nešto i o vladinim moćnicima koji se isto žele okoristiti vlastitom povlaštenom pozicijom da ostvare svoje materijalističke ciljeve. Da ljudi, govorim o Jacku Warneru, o tom lukavom gadu koji stvarno iskorištava neobične situacije da bi obuzdao svoju pohlepu.

Prvi put se pojavljuje Martinov veliki prijatelj Chris Tower, zapovjednik najtajnije baze Pentagona. No to je zapravo baza Drugdje koja će se u narednim epizodama pojavljivati dosta često, a Martinu dobro dođe što ima dobrog prijatelja na tako visokim položajima. Ova baza ima svoju dugu prošlost, a dosta istaknutih osoba bilo je članom te organizacije. U Italiji izlazi i godišnjak pod nazivom Storia di Altrove, a to su kako i sam naziv govori, priče iz Drugdje.

Castelli gradi svoj misterijski opus malo, pomalo, ali sigurno. I fantastični elementi uvijek su u dovoljnoj mjeri isprepleteni s elementima kolotečine života. Njegov pristup određenoj temi je uvijek temeljit sa mnoštvo detalja koji misteriju približavaju običnom čitaocu. U početku ne tako obilato, ali nakon negdje 100-te epizode to dolazi do većeg izražaja. Očito je da kako Martin Mystere sve više stari, on će se baviti pustolovinama koje ne uključuju previše akcije nego će naglasak uvijek biti na priči i živopisnim detaljima koje scenaristi ugrađuju u svaku epizodu. Možda će neki ostati razočarani ako su pod nazivom scanneri očekivali možda stvari poput napuhavanja i eksplozija glava ili drugih ekstremiteta jer ovo je ipak Castelli. Kad Sclavi radi scenarij o scannerima, onda tu ima i krvi i elemenata horrora. Primjerice Mister No LMS 771/772 «Tajno oružje».

Što se tiče Casertana on je najvećim dijelom dio DD staffa, a radio je i MM i Napoleona, a napravio je naslovnice prvih 40 Nick Raidera. Njegovi likovi nisu baš lijepi, ili su pjegavi ili neravnih crta lica, a malo odudara od onog klasičnog bonellijanskog (Ferri, Donattelli, Bignotti) crteža, a ipak je bliži njima od Alessandrinija. Uza svu zbrku sa izmijenjenim naslovnicama, ove naše gube vezu između tematike naslovnice i sadržaja stripa stoga kod ocjene naslovnica pomognite si originalnim.

Mr. Mind: «Uvijek sam bio sam! Sam! Očajno sam!»

MM LMS 30/31 Zagonetka nuraga

MM LIB 24 Panova frula

8, 8, 8, 9

Možda i najbolji MM kad je riječ o temi ESP.Volim kad Martija pozovu najviši državni organi da bi pomogao u istrazi od koje zavisi državna sigurnost-tako junak dobiva na težini;-)).Na sredini priče,kad u Pentagonu Martija pošalju kući,možda dolazi do laganog pada pa je sve skupa malo dosdno i monotono ali samo za kratko vrijeme.I sam kraj i prenošenje tlepatskih moći sa Marije na Martija mi nije baš najsretnije rješenje ali gledajući u cjelini,radi se o jednoj ozbiljnoj,pravoj MM epizodi gdje ima i nevjerojatnih sposobnosti pojedinaca i političkih intriga.Cassertano mi je u DD jedan od najboljih,uz Roia i Brindisija,a kod MM mi je također vrlo dobar(posebno mi se sviđa u epizodi Čarobni napitak)i na crtež nemam nikakvih zamjerki.Naslovnice su super,šteta što je Dnevnik neke izbacivao a neke preslagao.
    24.09.2004
    11:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

Nije loše, sasvim pristojna Martyjeva epizoda sa mnoštvom zanimljivih i dobro isprofiliranih likova. Volim kada nam priča ponudi dvoje (a k tome još i posveđenih) negativaca, u ovom slučaju Mr. Minda i Warnera, jer tako scenarij pratimo iz više perspektiva. Rasplet stripa je zadovoljavajući, a crtež vrlo dobar. Casertana inače i ne volim toliko, ali ovdje mi je njegov stil baš fino legao. Naslovnice odlične, a za Dnevnikovim propustima glede toga nema smisla žaliti.
    26.09.2004
    15:57:00 sati
    Willer
  • Ukupna ocjena 68%

7, 4, 9, 8

I ovo je neka vrsta kopiranja Cronenbergovog Scanners, ali slabije nego DD Skener. Slabije i od Tajnog oružja (M.No) ili, recimo, LL Djeca osmog dana. Čak i Zagor ima svog skenera, Rendal Mutant zvani Skal. Početak nije loš, ali rasplet i kraj mi se ne sviđa, neuvjerljivo. Casertano je super, prvi put vidim originalnu naslovnicu, Bela i Bronko mi se nije dalo do kraja pročitati.
    29.09.2004
    15:15:00 sati
    stinky

9, 9, 8, 8

Odlicna epizoda. Po prvi put se susrecemo sa skenerima, ljudima obdarenim esp mocima, koji ce kasnije posati i svakodnevna pojava u svet MMa. Sjajno su prikazani likovi i negativci i pozitivci, bas kao i tenzije izazvane hladnim ratom, koji je u to doba jos uvek trajao. Takodje, imali smo priliku da se upoznamo i sa prvim nestankom struje u Njujorku (blackout-om), ali ne i jedinim, i avgusta 2003. nas je zadesio jos jedan nestanak. A ja sam bio u subwayu... Kasertano mi je dobar crtac, mada je poznatiji kao DD stafovac, malo je radio na MMu, ali sasvim korektno. Naslovne strane su ok.
    17.01.2005
    02:31:00 sati

7, 6, 7, 7

Nije mi baš legla ova epizoda. Nekako je dosadna. Marti je najvećim dijelom epizode u drugom planu (što je, za promjenu, dobro), izuzev neuvjerljivog završetka. Casertano dobar. Naslovnice dobre. Sve u svemu prosječna epizoda.
    11.05.2007
    22:10:00 sati
  • cibalia

8, 10, 1, 8

Baš fora epizodica i meni je prijala. Nekako kraj zbrzan, moglo se ići preko 200 str., ali šta je tu je... Casertano je katastrofa, njega treba znati podnijet. Ja bih ga dao streljat zbog toga što je uništio izgled strica Martyja. Linč! Linč! Alessandrini vrlo dobar.
    15.02.2009
    00:36:00 sati
    cibalia
  • Ukupna ocjena 68%

7, 7, 6, 8

Prosječna epizoda sa solidnom, ali neiskorištenim pričom.
    10.04.2009
    07:59:00 sati
    mars1

7, 6, 9, 8

Solidna epizoda u kojoj ima svega: telepatskih moći, političkih intriga, krupcije i svakakvih ljudi, od iskorištavanih skenera, do korumpiranih političara i zlih skenera. Svidjela mi se i hladnoratovska atmosfera i stalni strah od sukoba Istoka i Zapada. Casertano je izvrstan, kao u ranijim brojevima Dylana Doga!
    12.05.2009
    12:36:00 sati
  • super_mario

10, 10, 10, 10

Jedan od najboljih martija uopste pun prevrta i napetosti i politickih mahinacija..
    20.05.2009
    12:47:00 sati
    super_mario

9, 9, 10, 8

izuetno dobra i napeta prica. Casertano je najbolji MM crtac, niko ne crta tako dobru atmosferu kao on.
    25.07.2009
    09:12:00 sati

7, 2, 7, 5

dosadno

29.04.2010
    20:24:00 sati

8, 6, 7, 10

Nije loša ova avantura ali je prevladao krimić u priči, tako da nisam baš oduševljen kao neki ali sve u svemu dobra priča. Ni sam ne znam zašto ali očekivao sam malo horror ugođaja kojeg ovdje nažalost nema pa sam valjda zato blago razočaran. Crtež je solidan, ništa extra ali naslovnice su odlične, prva mi je jedna od boljih Martinovih uopće.

18.10.2010
    01:17:00 sati

8, 7, 9, 8

Uistinu zeznuti scenarij; moglo je biti bolje. Osmica za Chrisa Towera.

28.02.2011
    13:33:00 sati

9, 7, 8, 10

Svidjela mi se ova krimi-politička priča s elementima trilera. Nakon niza lošijih Martijevih epizoda koje sam pročitao, konačno jedna malo bolja. 10 za naslovnicu Libellusa!

12.03.2012
    10:17:00 sati

10, 10, 10, 10

Intrige, napetosti i paranormalno.

19.06.2012
    21:31:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 8, 8

Ova epizoda se odlikuje vrlo zivopisnim likovima, politickim intrigama, vjerno prikazanom atmosferom hladnog rata, i naravno malo fantastike u obliku skenera. Sve u svemu pomalo drugacija i odlicna epizoda.

23.12.2012
    17:40:00 sati
    chris.tower

9, 9, 9, 9

Jedna od boljih priča iz opusa MM.

24.12.2012
    20:09:00 sati

8, 8, 10, 8

Vrlo dobro i napeto.  Dobijemo kombinaciju filmova "China Syndrome" i "Scanners", plus Casertanov odlican crtez i njegovog najjaceg doba, i rezultat je epizoda koja je stvarno medju boljim ovog serijala.  Onaj Mister Mind je opasan lik, i svidja mi se kako je na kraju Martin uspjeo da udje u njegovom um (zahvaljujuci onoj Mariji), i da tako sprijeci Mindove planove.  Naslovnice su vrlo dobre, scenario i prica na istomo nivou.  Casertano, kao sto vec rekoh, izvanredan.

10.01.2013
    17:46:00 sati

10, 8, 7, 8

Odlična epizoda koja bi imala još bolju ocjenu da nije Casertana, jednostavno mi bode oči. Jedino što mi je bilo malo naivno i glupo je to iznenadno pojavljivanje i gubitak moći kod Mr. Minda, a i činjenica da se ti pusti scanneri nisu mogli zahvaljujući svojim moćima izvući iz gabule. Nego je on kao imao barijeru pa mu nisu mogli pročitati misli.
    18.05.2013
    21:05:00 sati

9, 9, 9, 9

24.03.2014
    20:49:00 sati
    BS

8, 8, 7, 9

Odlična epizoda i puno bolja nego povratak Mr. Minda.

03.10.2014
    09:40:00 sati

7, 7, 9, 3

Ovu epizodu sam počeo da čitam pre nekih 6 meseci i batalio na 25.strani, i tek sad rešio da je završim.
    To je jasan pokazatelj da mi Marti Misterija više ne leži.
    Sveukupno je ok epizoda, ali previše direktna za moj ukus, nekako odmah znam šta će da se dogodi. Naravno ima isuviše monologa što je tipično za ovog junaka, kao da scenarista želi da nam sve objasni odmah i sada. I završnica je zbrzana. Na stranu to što mi politički trileri nikada nisu bili naročito zanimljivi, niti nekakve ''moći'' itd, kao što su prikazane ovde... Neka budu dve sedmice, ali sam se dosađivao dobrim delom stripa.
    Crtež je super, nije kao u Dilanu, ali je sličan, likovi imaju neobična lica i mnogi su poput karikatura. Nema dva lika sa istim licem, što je za svaku pohvalu. Sad sam baš uporedio sa Tunguskom, ovde je crtež dosta bolji.
    Naslovne ne bih ni komentarisao, blagi užas. Tragikomične oči, koncentrični krugovi, Martinova naduta faca, nekakve spirale tj krugovi oko čela, ljudi koji padaju... Bilo bi me blam da me neko vidi da strip sa takvim koricama držim u rukama.

11.12.2017
    20:01:00 sati

7, 6, 6, 5

Nije me nešto oduševila ova priča kako sam očekivao, Castelli se ovdje počeo baviti temom kojoj će se više puta vraćati ali po meni ovo nije zadovoljavajući scenarij i ima detalja koji su mi prilično tupavi i nedovoljno upečatljivi kao gubitak i pojavljivanje moći Mr. Minda pa ponašanje Warnera u priči, dojam je da se sam otkrio. Na kraju, završni obračun najlošiji dio, ne volim te obračune mislima tako da mislim da se mogla stvoriti bolja priča.

Crtež slabašan, naslovnica bezveze.

24.03.2019
    12:51:00 sati