Afrička magija

MM LMS 53/56 | 224 str.

Martinova stara prijateljica Beverly Carter-Howard nestane u srcu prašuma Zambije te se Martinovom producentu Aaronu jako svidi ideja o organizaciji spašavanja Beverlyine ekspedicije i snimanju iste. Afrička prašuma nije baš pristupačno mjesto te će se družina morati sukobiti s divljim plemenima, opasnim plaćenicima, ogromnim dinosaurima i ponajviše - strepiti od kandži afričke magije!

Priča 3

• Afrička magija
    MM LIB 36
  • Zlatni brod
    MM LMS 53
  • Afrička magija
    MM LMS 54
  • Buđenje dinosaurusa
    MM LMS 55
  • Tragovi Naske
    MM LMS 56

• Magia africana
    MM SR 56
  • Il risveglio del dinosauro
    MM SR 57
  • La valle perduta
    MM SR 58

• Naslovnicu tal. MM #58 Dnevnik nikad nije objavio.
  • Ova epizoda ima nastavak u Maxiju #1 "Ljudi gmazovi".
  • Sergio Tuis je osim ove radio još samo jednu epizodu MM-a LMS MM 85/86 "Snježni čovjek"
  • Lokacija u Africi gdje se odvija radnje je jezero Mweru na granici Zambije i Konga, te planina M'Bore
  • Bez oklijevanja možemo reći da se Castelli vodi i romanom "Lost world/Izgubljeni svijet" Arthura Conan Doylea (radnja Doyleovog romana dešava se u južnoameričkoj Gvineji), dok će Vietti kasnije u svome maxiju posegnuti za "Lost word/Izgubljenim svijetom" Richarda Chrichtona. Pravi hommage Doyleovom "Lost worldu" posvetiti će Recagno u svojoj priči MM VA #5/6 "Ulica Baker".
  • Budući da se Mystéreov univerzum već dobrano izmiješao povezao s onim Nathana Nevera ne bi bilo zgorega spomenuti i Serrinu "dinosaur epizodu" ČAK i istoga naziva: NN #21 "Izgubljeni svijet".
  • Ovo je Castelli napisao u dodatku 1. maxiju - "Biolog Marcellin Agnagna je 1983. tvrdio da je u prašumi u okolici Likouale, vrsti pretpovijesnog otoka u srcu Konga, ugledao životinju koju su domoroci nazivali Moquele Mbembe (Mokèlé-mbèmbé) ili Chipekwe. Umnogome je nalikovala tiranosauru." Chipekwe (ili Emela-ntouka ili Irizima) je legendarno afričko stvorenje u mitologiji plemena Pigmeja, i kriptid za kojeg se priča da je živio u Centralnoj Africi (spominje se i jezero Mwero gdje se motao i naš Mystere). "Moquele Mbembe" ("Onaj koji zaustavlja tijek rijeka") je također poput Chipekwe kriptid te jezersko biće koje "živi" na području Konga (teoretizira se o sauropodu). Agnagna kojeg spominje Castelli samo je jedan od istraživača koji su bili na tragu te pretpovjesne životinje. Ekspediciji i dandanas polaze tragom te mitske životinje.
  • U prologu Mystére priča slobodnu horror interpretaciju jedne priče, glavni lik je James Bosswell, kletva koja se repetativno ponavlja je "Mumbo Jumbo" (naziv grotesknog idola za kojeg se priča da su ga obožavala neka plemena). Figurativno rečeno u engleskom jeziku "mumbo jumbo" je predmet besmislenog obožavanja ili beznačajni ritual.
  • str. 23., National Enquirer je odličan primjerak američke žute štampe, osnovan je 1926. a tabloid je prelazio preko mnogih promjena tijekom godina, a trenutno je najpoznatiji po člancima koji se većinom fokusiraju na vijesti o slavnim, tračevima i kriminalu;
  • Falcon Crest je osamdesetih bila vrlo popularna sapunica (uz bok Dinastiji i Dallasu) koju je radila CBS televizijska kuća, a ukupno je snimljeno 227 epizoda od 1981. do 1990. godine. Kod nas je prevedena kao "Sokolov greben", a objavljena je svega 1 sezona.
  • str. 51. Martin izjavljuje: "Osjećam se kao Epcot u paviljonu energije". Valjda se osjeća kao da je u "Epcotu" (Experimental Prototype Community of Tomorrow – tematski Disneyev park u Floridi), u paviljonu energije (Universe of Energy paviljon), ne?
  • Na stranicama 52.-59. prikazane su teorije o izumiranju dinosaura; "Cretaceous–Tertiary extinction event" iliti K-T događaj govori o globalnom masovnom izumiranju životinja i biljaka (uključivo dinosaure) na granici geoloških razdoblja Krede i Tercijara, i to u geološki kratkom razdoblju, otprilike 65.5 milijuna godina. Mnogi znanstvenici teoretiziraju da su K-T izumiranja uzrokovana jednom ili više katastrofalnih geoloških događaja poput masovnih udaraca asteroida ili povećane vulkanske aktivnosti.
  • 1984. godine paleontolozi David Raup i Jack Sepkoski objavljuju članak gdje otkrivaju da su otkrili statističku periodičnost u stopi izumiranja. Iako ta dvojica nisu mogli identificirati uzrok njihovih pretpostavljenih periodičnosti, predložili si da bi uzrok mogao biti nezemaljskog porijekla. I tako je nekolicina astronoma odmah dala svoje teorije te stvorilo potencijalnu zvijezdu uzrok – "Nemesis"
  • str. 7. antropologa Mendelsona napada triceratops, a kasnije u bijegu njega nema što me dovodi do zaključka da nije preživio. No, ipak uskrsnuo je opet u Viettijevoj priči u maxiju "Ljudi gmazovi"
  • str. 24., prikazan "Oregon Vortex" u Sardine Creek Hillu u Oregonu, mjestu u kojem vrijede drugačiji zakoni gravitacije

U dubinama crne Afrike...

Afrička magija jedna je od povećih epizoda (ako ne i najveća), a i prva prava afrička pustolovina koju si je Mystére priuštio. Govorim o samom crnom srcu Afrike, odnosno zemlja južnije od civiliziranije egipatske zemlje u kojoj se dešavala sama prva epizoda serijala - "Ljudi u crnom", no ona nas je vodila i na Azore, a i u osamljeni samostan u brdskoj Grčkoj. Ali, ovo je prava afrička pustolovina što će reći da je cjelokupni tematski dio usmjeren na Afriku i afričke misterije. Pojavljuju se i lik nesuđene Martinove pratilje iz "Osveta božanstva Ra" i "Prokletog plemena" – Beverly Howard, s jednom razlikom, sada se već zove Beverly Howard-Carter. Castelli je sad u potpunosti uklopio ime i prezime stvarnog egiptologa Howarda Cartera i ubacio ga kao Beverlyino prezime. Da bi je Vietti 16 godina kasnije u "Ljudima gmazovima" prekrstio opet u Beverly Carter Hogan. Tek toliko da dobijemo ideju o pozadini stvari koje dolaze...

"Upoznajte Beverly Carter!"

Nestrpljivi i uvijek-novca-gladan Martinov producent Aaron nije prezao niti do iskorištavanja mučne akcije spašavanja nestale ekspedicije samo da bi još više popularizirao svoju dugoživeću emisiju "Mystéreove misterije" (čiji smo jedan odlomak mogli vidjeti u sp3 "Tajna velike piramide"). Bogaćenje na nevolji jadnika, neki bi rekli, no Martinu je ta ekspedicija dodatno pružila priliku i da zadovolji svoje akademske i istraživačke interese, pokraj onih samarićanskih. Najviše me zapanjila činjenica da su svi članovi Martinove ekspedicije, od prvog do zadnjeg, totalno nezanimljivi likovi koji su tamo tek radi forme i da budu topovsko meso glavnim članovima serijala. Oni su, redom pojavljivanja: Collins (vođa televizijske ekipe), Higgins i Cormick (njegovi pomoćnici), pilot Barrett, antropolog Mendelson, Tim Thorne (Aaronova desna ruka), vodič M'Bvele i neidentificirani domorodac. Zanimljiva je pojava antropologa Mendelsona, koji na kraju priče ne bi smio preživjeti napad triceratopsa, no bez obzira na sve okolnosti, Vietti je bez objašnjenja vratio Mendelsona iz mrtvih u prvom maxiju! Kako je tamo imao minornu funkciju, tako i ovdje nije ništa više doli činjenica da je antropolog i da je prisutan.

Od brojnih prirodnih nevolja koje će susresti na svome putu, Mystére će se zamjeriti i opasnim plaćenicima koji su u službi dvojice neidentificiranih beskrupuloznih biznismena. Naravno, centralne ličnosti pripovijesti su dinosauri i domoroci u njihovoj službi. Od samog početka, Castelli je najvjerojatnije htio prikazati kako bijelci i dalje iskorištavaju prirodne resurse Afrike, i miješaju se u način života i umiranja tamošnjih domorodačkih civilizacija, a i prijete samoj prirodnoj ravnoteži koja još vlada u tom izvornom ekološkom ambijentu Afrike. Dolazak bijelih ljudi u prošlosti je doveo do porobljavanja i prisilne emigracije velikog broja afrikanaca u Novi svijet, a sad prijeti i ostavštini pradavnog doba koja je milijardama godina živjela u skladu s pradavnim prirodnim zakonima. Dolazak bijelih ljudi značilo je propast u prošlosti, a tako će biti i danas. Civilizacija da bi preživjela gazi i male i velike, i neminovna je. Osim što povremeno progovara u podmukloj civilizaciji, Castelli se dotiče i teme izumiranja dinosaura, velikih zvijeri koje su davno, davno naslijedili sisavci. Dakako, kako je više puta osvjedočio i svoj dokumentaristički pristup, upoznati smo sa samim teorijama izumiranja dinosaura (ne baš najsretnija teorija - Nemesis), te teoriji koja bi mogla opravdati povremena viđenja tih velikih pretpovijesnih životinja. Posebice na tom i okolnom teritoriju, mnogo istraživača bavilo se lovom na tajanstvene životinje koje su domoroci nazivali Moquele Mbembe i Chipekwe (vidi zanimljivosti). Prema informacijama koje sam našao na internetu, te dvije mitske životinje nisu jedno te isto!

"Što je Martin vidio na nesretnoj traci..."

"Afričke kletve"

Priča započinje podužim prologom kojim Martin prikazuje kako je Afrika još umnogoma Terra X, odnosno mistična, neistražena zemlja sa mnogobrojnim tajnama koje samo čekaju da ih se otkrije. Ja bih je nazvao "Mumbo-Jumbo", a govori o dogodovštini Martinovog imaginarnog prijatelja playboja na kojega opaki plemenski vrač baci čini. Zaista uznemirujuća kratka priča, koja je puno efektivnija od trakavice koju dobivamo poslije. Sam zaplet priče vuče na "King Konga" u kojem snimateljska ekipa odlazi u nepoznato da bi snimila nepoznatu zvijer. A moram i spomenuti "Lost world" Conana Doyla budući da ekspedicija zatječe isti pretpovijesni svijet u zabačenoj dolini za koji se vjerovalo da je izumro. Između svih tih interesantnih komponenti scenarija, središnji dio tumaranja po džungli je prilično zamoran, a kraj je samo eksplozivna kulminacija bez nekog jačeg razloga. Dijelovi priče koji uključuju zle eksploatatore su jednom rječju neinspirativni, ekipa slabokrvna i nezanimljiva. Čak mi se čini da i dio s dinosaurima nije u potpunosti iskorišten, već su samo iskorišteni da budu tragične žrtve još jedne pobjede civilizacije. Tuis je beživotan, no do izražaja ipak dolaze njegove scene gdje su u prvom planu dinosauri u krupnom planu.

"Želio sam vam je prikazati, zato što, u izvjesnom smislu, pokazuje da se Afrika još smatra kontinentom misterije i pustolovine...
gdje se još može pronaći zemlja koju bijeli čovjek nije osvojio...
"

Izgubljena dolina

MM LMS 52/53 Sedam zlatnih gradova

MM LIB 37 Tragovi Nazca

8, 7, 6, 8

Sjećate se one uvodne afričke kletve u kojoj na ugriz prokletstva čovjeku raste lice na ruci.To me je plašilo kada sam bio mali.....Tako da mi je ova epizoda UREZANA u sjećanje na vijek vjekova.
    18.09.2007
    16:37:00 sati

7, 7, 7, 7

Gotovo u potpunosti se slazem sa recenzentom i iznetim stavovima gore, ovo jeste jedan bickuris od epizode, no meni se svideo. Otude i relativno visoke ocene i za pricu i za crtez. Tuis se vraca u serijal MMa posle visegodisnjeg progonstva u februaru, a na pricu milog nam Rujua. Tek kao zanimljivost;-)
    18.09.2007
    16:47:00 sati

6, 4, 7, 6

Prolog odličan, a sama priča poslije ne pretjerano zanimljiva, čak i naporna. Nepotrebno predug srednji dio, da se sve završilo brzo i neuvjerljivo.
    18.09.2007
    22:57:00 sati

8, 7, 7, 8

Za mene je ovo oduvijel bila kultna epizoda pa zato možda malo više ocjene sa moje strane. U sjećanju mi je najviše ostao uvodni dio u kome zavodniku na ruci raste nekakvo lice - baš grozno. Ideja o izgubljenoj dolini dinosaurusa je ok, baš kao i ideja da je na tom mjestu gravitacija slabije pa su zato preživjeli. Složio bih se da je srednji dio malo razvučen a kraj očekivan, ali kao cjelina epizoda funkcionira dobro. Kao klinac, obožavao sam scenu polu-gole Beveryl,vezane za stup, baš onako sexy,obučena u nekakve krpice od jaguarove kože.Tko zna što su mladi ratnici s njom radili dok Martija nije bilo;-)).  Crtež solidan, Tuis dobro crta žene i dinosauruse - šteta što nije radio na više epizoda jer je bolji od većine crtača u MM-staffu.
    02.02.2008
    12:19:00 sati
  • provodina

7, 6, 7, 5

Meni dugo ocekivana epizoda zbog dinosaura naravno.Kad sam bio mali bio sam lud za dinosaurima.Sjecam se da je na mene onda i sam ovaj strip posebno djelovao.Onda nije bilo neta i sve sto se moglo znati kako su te zivotinje izgledale bilo je u knjigama tocnije dvije knjige Svijet oko nas sa jednom stranicom o dinosaurima i Riznica prirode sa malo vise stranica.Ali nijedna knjiga nije onda bolje prikazala dinosaure kao ovaj strip.Jos danas se sicam one scene kad T-rex izlazi iz vode.

To je bio onda a sada ova prica je samo prosjek i nista vise.

Uglavnom ima jedan meni od najboljih pocetaka u stripu sa onim Mumbo Jumbo i onom kletvom, apsolutno izvrsno.Prica za serijal zone x definitivno.

Nakon toga imamo tipicnu pricu ala King Kong ili Izgubljeni svijet od Arthur Conan Doyla.Ima previse razvucenu sredinu i ubrzan kraj.Dinosaura ima premalo i sve se prebrzo zavrsi.Samo objasnjenje kako su prezivjeli je za danasnje vrijeme blesavo, ali onda kad je pisano bila je zanimljiva teza i tako treba i ostati u 80tima.

Sam crtez je prosjecan.Dinosauri za danasnje doba izgledaju prikazani prearhaicno.T-rex s vise od 2 prsta itd.Djungla je prikazana dobro i sam krajolik ali dinosauri totalno pogresno.Nije to nista novo jer se u to vrijeme i u ostalim knjigama nisu prikazivali potpuno isto kao u danasnje doba.Tocnije Jurski park je napravio pravu revoluciju u izgledu dinosaura pa necu to Tuisu uzeti za toliko zlo.

Ovaj strip mi je ipak obiljezio djetinstvo.

24.01.2010
    20:24:00 sati
    provodina

7, 5, 7, 7

Epizoda je poprilično solidna, ali mi nisu sjele stvari poput onog bijesnog samoubilačkog juriša dinosaura što je dovelo do zbrzanog i zbrkanog završetka. Ali eto, lijepo od Castellija da se osim sfere misteirja pozabavio i problemom kao što je neokolonijalizam, odnosno, da bivši kolonisti i nakon ''neovisnosti'' nastavljaju izrabljivati afričke narode. Taj je problem dakako prisutan i danas, ali eto zapadni mediji ne idu protiv ruke koja ih hrani.

12.05.2010
    18:14:00 sati

3, 9, 10, 2

Početak odličan, kasnije se sve razvodni.

Scenarij dobio visoku ocjenu zbog najstrašnije scene u povijesti Bonellija ikad - kad Boswell otkriva ruku i vidi se lice onog čudaka kako izgovara neke riječi...

21.10.2010
    12:00:00 sati

3, 3, 8, 8

Ne sviđaju mi se stripovi u kojima se pojavljuju dinosauri, malo su mi takve priče prebrijane, crtež je ovdje dosta dobar. Teorija Nemesis nažalost nije zastarila, po nekima je aktuelnija danas nego u osamdesetima i fora mi je što je Castelli obradio to u ovom stripu jer mi je to i onaj horror početak najsvijetliji dio epizode.

02.05.2011
    22:50:00 sati

4, 3, 7, 7

Uf, majko mila, sta da se vec vise kaze o ovom serijalu, koji za mene (uglavnom od onih koje redovno citam) najslabiiji od Bonelija?  Prica je slaba, naivna, i stvarno glupa.  U neku ruku kopira pricu King Konga, ali umjesto divovskog majmuna i dinosaurusa, dobijemo samo dinosauruse.  Naslovnice u takodje cudne, zasto sto one dvije koje Libellus nije upotrebio za glavnu naslovnicu knjige su puno bolje od ove "Africka Magija" naslovne, i ako mene pitate, puno bolje predstavljaju ovu pricu.  Na kraju dobijemo glup kraj price, i od svih onih koji su zavezanih i spremni da budu rucak dinosaurusu, jedini kojeg je T-rex pojeo je onaj izdajica, kao da je to neka 'poetska pravda'.  Stvarno dosadno... nikad nisam citao ovako duge i besmislene epizode, gdje uopste nizu izazvale nikakve emocije u meni.  Ovaj serijal to radi cesce nego bilo koji drugi.  Ovo kad se danas cita je totalna glupost; ali uopste ne mogu vjerovat da je ikad bilo napeto ili zanimljivo.  Da sam ovo citao kao djecak od 8 godina, sigurno bi imao istu reakciju.  Steta.

24.10.2011
    12:34:00 sati

10, 10, 10, 10

Svima za inat.

22.06.2012
    13:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Odlicna epizoda!

13.01.2013
    18:58:00 sati
    nathan.never

5, 5, 7, 8

Sam početak stripa, ona "priča u priči" sa mambo džambo vračem je skroz jeziva i bilo bi predobro da su krenuli sa misterijom amputiranja glave viška :) Mislim da bi i to bilo zabavnije od onoga što je išlo dalje...

Previše je dugo, ima hrpu likova koji su totalno nezanimljivi i kojima nisam zapamtila ni imena, a osobnost valjda ni nemaju. I ono kolektivno samoubojstvo dinosaura na kraju. Koja je to tek pizdarija.

02.07.2013
    16:26:00 sati

7, 4, 9, 7

Solidno i zabavno, ali prenaivno. Na kraju sve nestane kao da ničeg nije niti bilo. Nisam čitao ranije, a da li ću ikad opet, vidjet ćemo. Crtežom sam jako zadovoljan.

03.02.2014
    20:57:00 sati

8, 8, 8, 9

Obožavam dinosauruse zato veliki plus od mene za ovu epizodu.

04.10.2014
    10:52:00 sati

5, 8, 8, 7

Vrlo, vrlo solidna i zabavna epizoda sa odličnim i opsežnim edukacijskim aspektom, barem ako ne gledamo sam kraj i izuzmemo činjenicu da nam ni na koji način nije objašnjeno kako su dinosauri opstali u tom dijelu Zambije (osim te nezadovoljavajuće teorije sa smanjenom gravitacijom na tom području).

Castellijeva posveta filmovima tipa King Kong gdje domoroci žrtvuju djevojku, u ovom slučaju Beverly, svojim Bogovima-čudovištima. Beverly ima i prikladan autfit ;)

Tuis vrlo dobar. Njegov jasan crtež izvrsno dočarava šumsku panoramu. Šteta što se nije zadržao na serijalu.

23.08.2015
    00:32:00 sati

3, 3, 7, 7

Afrika me ne privlači (ni epizode Zagora smještene u njoj npr.) a u postojanje dinosaura ne vjerujem tako da mi je tematika slabašna. Još kad vidiš koliko je "debelo" izdanje onda nije baš lako uzeti i čitati. Međutim, za dva sata pročitano, nije bilo mučno iako se možda moglo sve to "skresati" za 30-ak stranica. Glup mi je početak da je ona oteklina na ruci onog čovjeka samo izmišljeni dio "Mystereovih misterija". Takvo što je nepotrebno nakon prologa. Zapravo, da je sve onako počelo a ne Martyjevim objašnjavanjem kako je Afrika još neotkrivena i tajanstvena bio bi to plus scenariju. Glavni dio radnje i sukob s onima što iskorištavaju nalazišta urana mi je tuc-muc, jedino je bilo zanimljivo iščekivanje tko je izdajica i, također, kako će Castelli uništiti preživjele dinosaure jer naravno da sve što ne postoji ili ne može postojati mora biti uništeno (bar je tad tako bilo 100%, jučer čitam zadnji VČ "Tuđe misli" koji je iznimka; aparat kojim se čitaju  tude misli odložen u Bazu drugdje!!). Dakako, uspio je ali kako to ni Castelli ne zna objasniti. Htio je sretan završetak, kraj onih zlikovaca i kraj dinosaura i onda je "smislio" tragikomičan kraj da dinosauri navale na zlikovce a onda se i međusobno pokolju do posljednje kapi krvi.

15.08.2017
    14:13:00 sati

7, 7, 7, 7

Sasvim solidno. Možda bi bilo i kvalitetnije da je na mjestima skraćeno.

11.07.2019
    17:26:00 sati
  • Korg

5, 6, 8, 7

Kod dosta MM priča mi se svidi prvi dio, a onda se u raspletu sve zezne, pa tako i u ovoj priči. Duh žene vrača ulazi u dinosaure i tako može kontrolirati njihovo ponašanje. Zar se nije moglo naći bolje rješenje? Trebalo se malo više posvetiti prokletstvu Mumbo-Jumbo.

17.10.2019
    15:39:00 sati
    Korg