U zemlji Dogona

MM LMS 57/58 | 126 str.

Na turističkom putovanju u Timbuktuu, Mali, mladi bračni par O'Keefe nailazi na starog Martinovog prijatelja Sama Bannistera koji boluje od teškog trovanja radijacijom. Potaknut svojim poznatim interesom za tajanstvenim Martin istog časa dolazi u Mali u potragu za tajanstvenim izvorom radijacije. U divljini Malija Martin nailazi na ambiciozni plan deformiranog Onoa Rourkea, a on je – kontakt s davno nestalim Bogovima plemena Dogona koji su u davnoj prošlosti sišli s nebesa!

Priča 4

Crtež 5

• U zemlji Dogona
    MM LIB 38
  • U zemlji Dogona
    MM LMS 57
  • Pogled koji ubija
    MM LMS 58

• Nella terra dei Dogon
    MM SR 60
  • Il genio del male
    MM SR 61

• Ova priča prva je u kojoj se spominju izvanzemaljci sa Siriusa, slijede je MM #79/81 "Potopljena piramida" i MM #131bis "Space Shuttle"
  • Timbuktu je bio intelektualni i duhovni centar za propagiranje islama po Africi tijekom 15. i 16 st., prepun knjižnica i islamskih instituta. Grad je počeo propadati nakon dolaska istraživača i trgovaca robljem iz Portugala. Danas je Timbuktu osiromašeni grad, no njegova reputacija svrstava ga u tutističke atrakcije do te točke da ima čak i svoj vlastiti aerodrom. Timbuktu je 1988. svrstan u UNESCO World Heritage Site, a 1990. stavljen je na listu World Heritage Sites in Danger, zbog prijetnje pješčanih oluja
  • Na stranicama 89-93 vidimo malo dogonske povijesti. Ukratko, 400,000 Dogona živi 180 milja sjeverno od Timbuktua na obroncima Bandiagare, koji dominiraju brdovitom kraju preko 150 milja. Govore približno 120 dijalekata, od kojih velika većina nije čak niti obostrano razumljiva.
  • Krajem 1940-tih, francuski antropolozi Marcel Griaule i Germaine Dieterlen (koji su radili s Dogonima od 1931.) primili su dodatne, tajne mitologije koje uključuju entitete zvane Nommo. Povjerili su im da su Nommo stanovnici svijeta koji okružuje zvijezdu Sirius. Nommo su duhovi predaka (ili božanstva) obožavana od strane plemena Dogona u Maliju. Riječ Nommo dolazi od dogonske riječi "učiniti da pije". Nommo su obično opisivani kao amfibijska, dvospolna, ribolika stvorenja. Nazivaju se i "Gospodarima vode", "Nadzornicima", "Učiteljima". Nose neke fizičke sličnosti drugim mitološkim bićima: Oannes (Babilonija), Enki (Sumer), Fuxi (Kina), Dagon (Filisteja) i Nereus (Grčka)
  • Dogoni imaju mnoštvo kultova, jedan od njih je i Amma kult gdje se obožava glavni Bog Stvoritelj Amma. Svečanost se slavi jednom godišnje i sastoji se od žrtvovanja kuhanog prosa na kupastom oltaru Amme, pritom ga bojeći u bijelo.
  • Prema Robertu Templeu, centralni element dogonske kozmogonije i kozmologije je zvijezda Sirius, koju su oni nazivali Po Tolo. Ta zvijezda je bila sjeme galaksije Mliječni put i "pupak" je cijelog svemira. Dogoni opisuju svemir "beskonačnim, no mjerljivim", i punjenim s mnogo yalu ulo, ili spiralnim zvjezdanim sustavima, uključujući i jedan koji sadrži Zemljino Sunce. Prema dogonskoj percepciji svemira, većina svemira je dio "vanjskog" zvjezdanog sustava, dok je dio bliži Zemlji "unutarnji" zvjezdani sustav. Zvijezde "unutarnjeg" sustava uključuju mnogo onoga za što oni tvrde da utječe na živote ljudi na Zemlji i igra ulogu u dijelu ljudske povijesti, uključujući ne samo zvjezdani sustav Siriusa već i Orion, Plejade i druge. Za Dogone tvrde da su poznavali da je Sirius binarna zvijezda, znali su za Saturnov prsten i Jupiterove mjesece.
  • No, 1975. Robert Temple u svojoj knjizi "The Sirius mystery" glavnu ulogu je posvetio Dogonima da bi podržao svoju hipotezu drevnih astronauta. Također je razmatrao alternativne mogućnosti, poput vrlo drevne, napredne i izgubljene civilizacije koje je bila iza iznenadnih pojava naprednih civilizacija u Egiptu i Sumeriji. Naime, prije 5000 godina Dogone su posjetila amfibijska bića sa Siriusa.
  • Lik moćnog vrača ammayane Innekouzoua nosi isto ime kao i svećenica Dogona Innekouzou Dolo koju su (između ostalih) dvojica antropologa Marcel Griaule i Germaine Dieterlen proučavali. No, Innekouzou je bila žena, starosti od 65-70 godina, ammayana odnosno Ammina svećenica iz plemena Arou. Lik Ona je onda zasigurno proizašao iz druge osobe koje su antropolozi proučavali - Ongnonlou Dolo, starosti 60-65, patrijarh sela Go, pleme Arou.
  • U #58 Dnevnik zaboravio promijeniti crtača, a uvodnik nam priča o stvarima koje će se tek dogoditi!
  • Toguna (kuća riječi, case a palabres) – nastamba samo za muškarce. Tu se odmaraju, debatiraju i donose važne odluke. Krov togune sastoji se od 8 slojeva prosenih stabljika. Niske je građe i u njoj se ne može stajati uspravno. Ovo pomaže da se izbjegne nasilje kad se diskusija zagrije.
  • Sve rečenice koje izgovara vrač su složenice dogonških autohtonih riječi koje se autor iskombinirao da zvuče kao prava rečenica; primjerice "Amma kize wogonode woy wo gayle"
  • str. 61. Martin spominje Telkine, demone s ostrva Rodi (odnosno Rodosa) koje je spomenuo grčki povjesničar Diodoro Siculo (Diodorus Siculus ili Deodor Sicilijanski). Istraživanja govore da ja Telkini izvorni bogovi Rodosa, prije dolaska grčke monokulture. Na jedan način ih se povezuje s mitovima koji spominju Atlantidu. U grčkoj mitologiji oni su bili izvorni stanovnici Rodosa, no grčki bogovi su ih ubili jer su se pretvorili u zle čarobnjake.
  • str. 69. Ono priča da su Nommo sletjeli prije 5 tisuća godina u blizini Bandiagare, te bi to bio dokaz da su tvrdnje Roberta Templea točne ;)
  • Otkriva se da se Nommo zapravo među sobom nazivaju Kirijani

Bogovi su sišli s nebesa...

Mystere je imao jednog zanimljivog, no neprimjetno nenametljivog senarista sa stilom koji jako podsjeća na ranog Castellija (uostalom, bio je prvi Castellijev koscenarist u serijalu). Uradio je dosta dobrih priča među prvih sto brojeva serijala koje su se više ili manje uklapale u MM univerzum. Kreirao je nekoliko vrsta izvanzemaljaca i u par navrata se bavio vječitim ratom između Atlantide i Mua. Poslije mu se izgubio trag, a i njegove dvije zadnje priče bile su ne baš previše uspjeli koscenariji (vidi "Hefestov ured" i "Dživakin kamen"). Potpisuje i nekoliko epizoda Zone X, a bavio se i Cortom i Gordonom Linkom. U posljednje vrijeme bavi se scenarijima Diabolika. No, ova priča dolazi iz davne 1987. godine i bavi se jednom od meni najzanimljivijim temama – Bogovima drevnim astronautima, koje sam nekad davno upoznao preko kvaziznanstvenika Von Daenikena i dakako, volio čitati te teze o njima.

Prosperi se uhvatio jedne od misterija afričkog plemena Dogon, a to je famozna tvrdnja da su Dogone prije 5000 godina posjetili izvanzemaljci koje oni nazivaju Nommo i da su navodno došli sa zvijezde zvane Sirius. Sve bi se to moglo pojmiti kao hipoteza koja nema svoje uporište u stvarnosti, no činjenica koja ide u prilog toj tezi je ta da su Dogoni upoznati s postojanjem Siriusa A i B koji se golim okom ne mogu vidjeti, kao i s nekim drugim nevjerojatnim stvarima koje jedno primitivno afričko pleme ne bi smjelo spoznati. Dodavši toj priči tvrdnje Daenikenovog istomišljenika Templea, Prosperi je niti ne oznojivši se sklepao priču.

Dakako, uključivši malo i Mystéreovo postupno uplitanje u cijelu priču, te dodatno zaslađujuću priču akcijskim sekvencama i temom "ludog znanstvenika" (u stripu - Ono Rourke) koji želi osvojiti svijet. Gdje ima ludih znanstvenika, tu su i pomagači pozitivaca, a oni su pak oličeni u likovima nesretne sestre glavnog zločinca (Gwena Rourke) i starog moćnog ammayana Innekouzoua. Sve je to na tragu Castellija, te sam i na kraju priče osjetio da nedostaje jedan dio raspleta, a i sve završi jednom velikom eksplozijom prije nego Martin uspije pokupiti neku važniju spoznaju. No, scenarij pršti od zanimljivih informacija na svakom koraku, a Prosperi baca i interesantne reference na srodne misterije.

U Mystéreu postoji mnoštvo tematike izvanzemljskih rasa, no Castelli, Prosperi, Beretta i Serra su nas u početku upoznali s više izvanzemaljskih rasa koje su posjetile našu dobru staru zemlju i nikad u potpunosti razjasnili sve aspekte toga. U početku serijala MM su bili Kundingasi, (#26 "Bliski susreti treće vrste", i #31/32 "Povratak Kundingasa"), najviše slični Spielbergovim svemircima iz «Bliskih susreta treće vrste». Oni su mali zeleni/sivi, a dolaze s Altjeringe (ili sna po teoriji australskih Aborigina). Pogledajmo epizodu #51/52 «Povratak u Lilliput» gdje možemo vidjeti izvanzemaljce koji kao da su došli iz romana «Guliverova putovanja» Jonathana Swifta. Izvanzemaljci su humanoidi - Humani, a njihova nadrasa su bića u obliku konja - Crilsi. Oni vladaju naprednom izvanzemaljskom tehnologijom i rabe svemirske brodove. Samo epizodu kasnije; tj. u #52/53 "Sedam zlatnih gradova" - patuljci s planeta Kvivere (ili Quivere kako je već u originalu), što se lijepo uklapa u onaj treći narod iz Guliverovih putovanja, Liliputance iliti male ljude.

U #72/73 "Dnevniku Ambrosea Bircea" Prosperi kreira izvanzemaljskog stvora koji egzistira na drugim valnim dužinama, nama nevidljivim. Beretta u G4 "Prokletstvo Sahare" diže Kundingase u rang stvoritelja ljudske rase, a u redovnoj seriji (vidi MM SA 46/48 "Vitezovi hrama") dodaje i nove izvanzemaljske entitete. Prema Beretti, momci s Plejada iliti Vlašića (moje mišljenje je da to nisu Kundingasi) uništiše i drugu Atlantidu u prošlosti i bazu Drugdje u budućnosti. Neki mu čak i zamjeraju što uvodi svoje izvanzemaljce u sve i svašta i ruši toliko mukotrpno građeni kontinuitet (hello senka! ;)). Dal su izvanzemaljci koje spominju Dogoni i koje smo imali prilike vidjeti uistinu sa Siriusa, mislim da nismo saznali niti u epizodi "Space Shuttle" u kojoj je također jedan "pripadnik" Kirijana također krenuo u potragu za svojom izvanzemaljskom braćom. Bignotti će svoje Kirijane nacrtati sasma drugačije, Ricci u trećoj epizodi trilogije vjerojatno opet na sebi svojstven način.

Nommo na upravljačkim konzolama svoga svemirskog broda

U prošloj epizodi "Tragovi Nazce" Prosperi je surađivao s Chiarollom što je ispala sasvim pristojna suradnja, a ovdje su crtački suradnici veterani braća Cassaro (kao i kod sljedeće suradnje u "Dnevniku Ambrosea Bircea"). Braća su svih ovih godina dosljedno slijedila svoj stil, a uvijek (u kasnijim epizodama) bi ih mogao raspoznati po modernom odijevanju osamdesetih svojih likova gdje žene preferiraju uske traperice i majice, a Martin se ugodno osjeća u svojem kožnjaku. Nastambe i okolina naselja Dogona jest autentična, posebice toguna koju možete vidjeti i na slici. Braća Gaetano i Gasparo svoj prvijenac odradili su zajedno 1975. godine. Započeli su sa stripom "Betty Queen" u Universo, te radili kao suradnici na Lanciostory i Full. Nakon toga priključuju se Bonelliju, gdje ilustriraju epizode Mystérea i stripa "Bella & Bronco". Gaetano radi samostalno kao crtača na serijalu Zagor. Koliko je tamo uspješan, ostaje da se analizira u nekoj drugoj recenziji...

Toguna by Cassaro

Izvorna toguna plemena Dogona

MM LIB 37 Tragovi Nazca

MM LIB 39 Vremenska mašina

• Ukupna ocjena 82%

9, 9, 7, 7

odlicna i fascinantna prica.fascinantno je pleme dogoni koji su znali za zvezdu sirijus i pre nego sto je ona zvanicno otkrivena a nije je moguce videti bez najsavremenijih uredjaja.o tome sam citao i u nekim knjigama.volim ovakve istinite price.misterija ipak ostaje...
    25.09.2007
    17:33:00 sati
    dzoni

7, 5, 6, 6

Prva Prosperijeva epizoda koja mi se svidjela. Prijašnje tri (Tajna Jetija, Putovanje u Liliput i Tragovi Naske) su puno lošije, pogotovo prve dvije. Dobro je što mu je svaka sljedeća bolja od prethodne ( sljedeća, "Dugo bekstvo" je vrlo dobra epizoda npr). Vrlo zanimljiva tema, čak sa dosta istine, ali sve je to nekako na silu, ne pretjerano zanimljivo. Dva Cassara također dobri, ali samo dobri. Sve skupa prosjek.
    25.09.2007
    22:47:00 sati
  • manhunter

Ukupna ocjena 33%

3, 3, 4, 3

Jedna od najlošijih priča MM koju sam pročitao. Dogoni su mogli da se iskoriste za jednu "klasičnu" misteriju, ili da ubace u MM mitologiju sa malo većom ulogom. Ovako nam ostaje samo loša akciona priča, začinjena Dogonima i vanzemaljcima, puna rupa i nelogičnosti da na momente čak i boli.
    25.09.2007
    22:59:00 sati
    manhunter

6, 4, 5, 6

Od svih vanzemaljskih rasa, najbolje seu razradjeni Kundingasi (mada je i tu Bereta upleo svoje prste upropascavajuci u svom gigantu celokupnu ideju o njihovoj ulozi), dok su Plejadjanii Sirijusanci ostali nedoreceni. O ostalim rasama koje su se pojavljivale u serijalu moze se kazati da pripadaju onoj grupi slucajnih prolaznika namernika koji ni krivi ni duzni, nabasase na Zemlju do tada im nepoynatu. Ipak, da ove tri prvopomenute rase nisu slucajno ovde, govori i njihova uloga. Da je Bereta ostao na serijalu, mozda bi smo mogli i da ocekujemo razjasnjenje ovih tajni, otkude i iz kog razloga vanzemaljci prckaju po nama, ovako Bog te pita sta ce se desavati u buducnosti sto se ovog aspekta serijala tice. Prosperi je odradio jedan solidan posao ovde, dao je uvod Kasteliju da kasnije poradi (ali ne i razradi) Kirijance/Sirijusance, ali bi se kritika mogla prilepiti na nekim banalnim solucijama, toliko puta vec vidjenim ranije. Kasari su kao i obicno, ocajni.
    05.10.2007
    20:51:00 sati

4, 3, 7, 5