Dugo bekstvo

MM LMS 65/66 | 150 str.

Tajanstveni čovek David Neumann, dok beži od još tajanstvenijih progonitelja po vascelom svetu, u New Yorku Martinu pripoveda stražnu istinu: on je ubica prestolonaslednika Franza Ferdinada od bivše Austro-Ugarske monarhije, koji je preživeo sarajevski atentat! Po Neumannu, Prvi svetski rat je izbio ni zbog čega!!!

• N/A

Crtež 4

• Gospodari rata
    MM LIB 43
  • Dugo bekstvo
    MM LMS 65
  • Treći čovek
    MM LMS 66

• Agarthi!
    MM SR 67
  • I Signori della Guerra
    MM SR 68
  • La vera storia del Capitano Nemo
    MM SR 69

• Auckland je najveći grad Novog Zelanda i nalazi se na severu Severnog ostrva, sa svojih 1 300 000 stanovnika. Urbano jezgro, iliti Auckland City, koji je srce konglomerata Auckland ima nešto više od 400 000 stanovnika
  • Novi Zeland je postao poznat Europljanima 1642 zahvaljujući holandskom moreplovcu Abelu Jnazsoonu Tasmanu, mada je sama zemlja bila poznata Maorima još 800 godine hrišćanske ere. Ime ove najudaljenije zemlje na svetu (nalazi se čak 2000 kilometara iza Australije) je dobila prema holandskom nazivu Nova Zellandia (a ova opet prema holandskoj pokrajini Zeeland). Kapetan James Cook je kasnije to anglikanizovao u New Zealand
  • Zennerove karte se koriste da bi se proverila ESP "moć" kod pojedinaca. Sastoje se od 25 karata, pet puta po pet različitih simbola (krug, krst, kvadrat, zvezda i vertikalni matematički znak za ’približno’), generisane od strane nemačkog psihologa Karla Zennera. Sredinom osamdesetih, kada je ova epizoda i izašla, i Zennerove karte su bile (između ostalih popularnih područja sa granice nauke) izuzetno poznate. I sam recenzent je isprobavao svoje ESP "moći" zahvaljujući ondašnjim kartama koje su, biće izašle kao dodatak časopisu Tajne. Naravno, rezultat je bio mućak!:-)
  • Naslovna strana Dnevnikovog Dugog bekstva je zapravo "mirror image" italijanskog Agarhi-ja!
  • U italijanskom izdanju je na poslednjoj strani najava novog izdanja serijala Martina Mysterea Almanaha misterija, pod pompoznim nazivom 1988: L’anno del Mistero! (1988: Godina misterija!)
  • Muzej moderne umetnosti Solomon R. Guggenheim, otvoren 1937, preselio se na ćošak 89-e ulice i 5-e Avenije 1959. kada je otvoreno novo zdanje projektovano od arhitekte Franka Lloyda Wrighta. Trenutno se spoljašnja fasada osvežava, pa sam prilaz muzeju ne prija oku zbog silnih skela i dasaka koje okružuju ovo velebno zdanje
  • Neumannu se mora odati priznanje da je nadčovek! Prvo iskače iz taksija u punoj brzini dočekavši se na noge kao mačka, da bi potom pretrčao nekoliko kilometara od 34-te do 89-te ulice!!!;-)
  • Staten Island je najmanja opština (borough) grada New Yorka koje se nalazi na istoimenom ostrvu i po granicama se preklapa sa Richmond okrugom (county) savezne države New York. Sa svojih 450 000 stanovnika, ova opština se često naziva i "zaboravljenom", jer je uvek u senci mnogo poznatijih opština New York, Queens, Brooklyn i Bronx. Međutim, sa otvaranjem Verrazano-Narrows mosta, uz već postojeću vezu sa Manhattenom preko ferija, stanovništvo je počelo da raste. Tome su doprinele i relativno niske cene građevinskog zemljišta, pa je Staten Island već godinama unazad a predviđa se da će se taj trend nastaviti i u budućnosti, opština sa najvećim prilivom stanovništva u gradu New Yorku
  • Zanimljivost vezana za Staten Island je i ta da je ovo nesrećno ostrvo i dan danas poznato po svome đubrištu (Fresh Kills Landfill-u), nekada najvećem đubrištu na svetu sa svojih neverovatnih 12 kvadratnih kilometara površine. Otvoreno 1948, projektovano je da bude najveća tačka na Istočnoj obali, da bi po svom zatvaranju 2001, postao i najvećim objektom ikada napravljen ljudskom rukom, nadmašujući čak i Veliki zid u Kini. Štaviše, ovo đubrište je bilo više od Statue slobode za celih 25 metara! I naravno, u svoje vreme je i Superhik radio tamo...;-)
  • Martinova primedba o lovu na ostarele naciste ne pije vodu. Radnja se odvija 1952, svega sedam godina po završetku Drugog svetskog rata, a ne 1987...
  • Martin Bormann, čovek za kojeg se mislilo da se nalazi u Urugvaju, bar dok ne naletoše na Nadvojvodu Ferdinanda, je bio lični sekretar Adolfa Hitlera i čovek od velikog poverenja Fireru. Pretpostavlja se da je ubijen 2. maja 1945. u Berlinu s leđa, ali je kontroverza o njegovoj smrti ostala. Čak 20 godina posle zvanične smrti, svedoci su javljali da su viđali Bormanna živog i zdravog. 1967. godine je i Simon Wiesenthal izjavio da ima snažnih indicija da Bormann živi u Južnoj Americi
  • Ubistvo austrougarskog pretolonalsednika nadvojvode Franza Ferdinanda od strane srpskog nacionaliste Gavrila Principa, člana organizacije Mlada Bosna, na Vidovdan 1914. u Sarajevu bio je neposredan uzrok izbijanju rata između Austrije i Srbije koji se kasnije pretvorio u najveći do tada svetski pokolj - Prvi svetski rat. Odnosi dva suseda bili su veoma loši još od vremena abdikacije kralja Milana Obrenovića 1889. godine, odnosno, bolje reći od državnog udara 1893, kada je do tada maloletni kralj Aleksandar I Obrenović smenio namesništvo i progalsio se punoletnim, iako je imao svega 16 godina. Do tada vođena austrofilska politika Srbije (zbog koje je ista postala i austrijska polukolonija) se menja, i sam Kralj pokušava da se u isto vreme približi Rusiji, čuvajući do tada stečene pozicije sa Austrijom, što je kod iste, prirodno, izazvalo podozrenje. Ipak, majskim prevratom 1903, kada su ubijeni Kralj Aleksandar i Kraljica Draga, i time iskorenjena dinastija Obrenovića, i ponovni dolazak Karađorđevića na vlast preko Kralja Petra I, značilo je i automatsko neprijateljstvo Austrije prema Srbiji. Krize u narednih 10ak godina su bile toliko česte, da je zaista bilo pitanje vremena kada će se desiti i konačan obračun (Carinski rat, Aneksiona kriza, II Balkanski rat...) Srbiji, koja je pobednosno, ali i sa velikim gubicima upravo izašla iz dva krvava balkanska rata novi sukob nikako nije odgovarao, što se ne može reći za Austriju koja je samo čekala povoljnu priliku da reši srpsko pitanje jednom za svagda. Atentat u Sarajevu, koji je došao kao posledica vojnih vežbi zakazanih baš na Vidovdan, i koja je imala za cilj da Srbiji pokaže svu silu kojom moćno Carstvo raspolaže, je došao kao kec na deset. Međutim, ono što je za Dvojnu Monarhiju trebalo da predstavlja jedna kratka i uspešna ratna kampanja protivu malecne Srbije se iznenada pretvorilo u svetsku klanicu u kojoj su nestala čak 4 carstva (Rusko, Nemačko, Austrijsko i Tursko), a udareni su temelji današnje Evrope pravom naroda na samoopredeljenje. Neki istoričari sa punim pravom smatraju da se XIX vek upravo završio sa Prvim svetskim ratom, i da je njegov ishod zapravo zora modernog doba
  • Ideja da Nadvojvoda nije ubijen u Sarajevu, već njegov dvojnik (tajni brat blizanac, itd..., zavsno od izvora), odnosno da je Prvi svetski rat izbio nizašta nije nova. Ipak, lepo je videti da je ova tema obrađena i u serijalu Martina Mysterea
  • Postavlja se pitanje zašto su austrijski vojnici, čuvari Nadvojvode nosili nacističke uniforme? Ne vidim nikakvu vezu između ostarelog austrijskog prestolonaslednika i preživelih saradnika Adolfa Hitlera
  • Tipfeleri ili neznanje? Na više mesta u stripu se u oblačićima pogrešno speluju strane imenice poput Serajevo, New Yersey Turnpyke, Trade Wold Center...
  • Gradić Englewood u New Jerseyju (27 824 st.) je dobio ovo ime prema većinskoj anglikanskoj populaciji ovde, po padu Nove Holandije (teritorije današnjih saveznih država New York, New Jersey i Connecticut) 1664. godine
  • Na žalost, teza čoveka u crnom da su ratovi neophodni zbog očuvanja ljudske vrste (koliko god to izgeldalo protivurečno) izgleda da ima sve više pristalica u svetu. Lokalni sukobi pomažu u kontroli prirodnog priraštaja, a oni veći i za naučno-tehnološke novotarije pride. Ne mali broj puta sam se susreo sa ovim ili njima sličnim mišljenjima u raznim izvorima
  • Ovi ljudi u crnom su baš zli;-) Ne samo što su iscenirali ubistvo nadvojvode Ferdinanda u Sarajevu i time izazvali Prvi svetski rat, ne samo što su nahuškali Hitlera da napadne Poljsku i izazvali Drugi svetski rat, već žele da isceniraju i početak Trećeg svetskog rata i to uz pomoć samo tri čoveka!
  • Može biti da je scenarista bio inspirisan trojkom špijuna u Los Alamos laboratoriji, SAD, na projektu Manhattan (razvoj atomske bombe) koji su detalje slali SSSR-u. Klaus Fusch i David Greenglass su otkriveni i osuđeni (prvi na 14 godina robije, drugi je obešen), dok se za trećeg čoveka nije znalo sa sigurnošću. Ipak, iako su ga optužbe pratile celog života, mada nikad dokazane, Theodore Hall je 1997. godine u pismenoj izjavi priznao da je on bio taj treći čovek. Umro je 1. novembra 1999. godine
  • Štaviše, početkom devedesetih, KGBovi spisi govore i o mogućnosti postojanja i četvtog špijuna, poznatom samo pod nadimku Persej. Dok se arhive KGB-a detaljno ne pročešljaju, ostaje sumnja da je Persej uopšte i postojao
  • Drugo pojavljivanje Chrisa Towera (prvo u regularnoj seriji). Njegov debi je bio u specijalu Car demon
  • Ova epizoda je u Italiji izašla u tutto seriji #67/69, kao i u Raccolti #34/35

Progonjeni čovek, David Neumann, pseudonim Isaaca Nussena, dolazi kod Martina sa jednom zanimljivom pričom: da je dok je bio mlađi, te pripadnik Mossada (izraelske tajne službe), u bespućima Južne Amerike, tačnije Urugvaja, je naleteo na strogo čuvanu tajnu - da je austrijski prestolonaslednik Franz Ferdinand živ te stradao od njegove ruke 1952, a ne od mladog srpskog nacionaliste Gavrila Principa 1914, odnosno da je Prvi svetski rat izbio ni za šta. Ipak, da je ova priča nedovoljna da pokrije težnju tajanstvenih ljudi da umore Neumanna, ukazuje i Martin. Koliko god bila zanimljiva (i strašna u drugu ruku), ne bi probudila interesovanje ni medija, a kamoli prouzrokovala istraživanja na tu temu, jer je već puno vode proteklo odonda (preko sedamdeset godina), pa bi se ove tvrdnje, iako istinite, lagano mogle da pripišu bulažnjenju jednog starca, i ničemu više. Dakle, šta je pravi uzrok progonstvu nesrećnog Neumanna???

Mali detalj, koji je onako Neumann usput dobacio, privukao je Martinovu pažnju, a to je da je u Neumannovu glavu usađen neki uređaj koji snima msili. Srećnom igrom slučaja/scenarija, Martin baš poznaje naučnika koji se bakće sa sličnim sokoćalima, pa će eto biti u prilici da pročita zapise u Neumannovom umu. A zapisi su strašni. Ljudi u crnom žele da ponovo, po treći put u ovom veku izazovu svetski rat u kome bi došlo do pročišćenja ljudske rase ali ne i do potpunog uništenja iste (šta je jedna milijarda ljudi, ništa zar ne?). Za taj zadatak spremili su svega tri čoveka, osvedočenog antikomunistu Eugena McCullerssa, čiji je zadatak da napravi privid sovjetskog nuklearnog napada na severni pol, a te informacie da se proslede drugom čoveku Arthuru Grayu koji će da izvrši pravi nuklearni napad na SSSR, dok o identitetu i zadatku trećeg čoveka Martin nije stigao na se informiše zbog napada ljudi u crnom na laboratoriju.

Ipak, u samom finišu, Neumannu su se vratila sećanja, te je on zapravo izvesni Forbes, treći čovek u crnom koji je po zadatku poslat na Novi Zeland. Iz nekog razloga, posle napada jedne grupe uličnih bandita, u Neumannovo/Forbsovo sećanje su se uslikala sećanja onog Issaca Nussena kojije zaista ubio nadvojvodu Ferdinanda, ali koji je potpuno nebitan za priču. No, da ne bude sve tako crno, pobrinula se savest Nussena/Forbesa, te se on, zajedno sa McCullersom i drugim ljudima u crnom preselio iz ove doline suza za vjeke i vjekova. Gray je kasnije uhapšen, a svet spašen od uništenja.

I dok nemam ništa protiv da se scenarista igra sa identitetima, jer to može da da dodatnu draž priči, ovde je utisak da je Prosperi preterao sa istim. Ta priča o identitetu Nussena/Neumanna/Forbesa je previše zakomplikovana, pa se draž tajanstvenost gubi vrlo rano. Razlog leži u činjenici da scenarista posvečuje previše pažnje nebitnim detaljima, dok je sam ritam priče prespor. Ideja kao ideja nije loša, ali je izvedba užasna. Dodatno ubijanje draži dolazi i od izbora crtača, jer je Chiarolla (i inače jedna hodajuća tragedija SBEa) ovde kriminalno loš. Likovi su mu groteskni, a na momente liče na sve samo ne na ljude (mutanti, ljudi-slonovi, štagod). Alessandrini na koricama tek malo jači od proseka.

MM LMS 63/65 Agarthi!

MM LMS 67/69 Istinita priča

6, 6, 6, 5

Sjećam se ove epizode da je bila naporna za popizdit....i dosadna.
    21.08.2007
    16:27:00 sati
  • Inferno

9, 6, 8, 8

Priču sam odavno pročitao i ostavila je na mene dobar utisak. Ideja je fenomenalna premda nije dobro razrađena. Umjesto da se scenarist bazirao na "zakašnjeli atentat" na Franza Ferdinanda i eventualne posljedice, priča se iskomplicirala muljanjem oko identiteta i uvođenjem još nekih apokaliptičnih elemenata. Isto tako mislim da završetak Prvog svjetskog rata nije otvorio vrata novom i pravednijem svijetu, dapaće, ponižavajući Versailleski sporazum nametnut od tzv. pravednih pobjednika koji su branili svoju kolonijalnu baštinu, samo je produbio krizu koja je rezultirala još krvavijim svjetskim sukobom. Nadalje, Franza Ferdinanda nije trebalo skrivati i prikazivati kao da je ubijen (eventualni povod za rat) jer su uzroci za sukob posojali otprije i on bi došao kad tad. Inaće, uvijek su mi se sviđale epizode s ljudima u crnom jer predstavljaju moćnog nevidljivog neprijatelja koji je u svakom trenutku prisutan i u našoj privatnosti. Što može mali čovjek učiniti protiv takvih interesnih organizacija? Možda može pobjediti bitku kao naš Matin, ali ne i rat. Dosta slična epizoda je i "Otok ruža". Chiarolla je solidan i još uvijek je tada crtao realističkim stilom, tako da nemam nikakvih zamjerki crtežu. Druga naslovnica je prilično dobra zbog akcijski nastrojenog Martina, a u takvim ga pozama u današnjim epizodama rijetko viđamo.
    21.08.2007
    18:04:00 sati
    Inferno

6, 5, 7, 7

Mislim da opet vućeš priču na svoju stranu.
    Zaboravljaš da smo mi bili Austro-ugarska...
    Ne mogu virovat da imate u centru Beograda ulicu Gavrila Principa...to sve govori...
    22.08.2007
    13:11:00 sati

7, 9, 7, 7

Ne mogu poreći Prosperiju smisao za stvaranje napetosti koliko akcijskim sekvencama, toliko i uzbudljivom narativnošću, posebno u trenutcima dok Neumann/Forbes pripovijeda misteriju oko smrti nadvojvode Franza Ferdinanda... i to kako ta dva aspekta priče skladno, naizmjenično ovdje dosta dobro koegzistiraju. Čar priče ipak donekle opada naknadnim poigravanjem sa identitetom te "eksplozivno" naivnim raspletom (probuđena savijest...) no, opet se malkice uzdiže Martijevim završnim kontempliranjem te kratkim podsjećanjem na pričicu Frederika Brauna, a sve u svrhu poentiranja.
    22.08.2007
    15:23:00 sati
  • alen

8, 7, 6, 8

Iako sam vec par puta procitao ovu epizodu, dao sam ocjene jos po onom prvom dojmu :). A taj je cak bi rekao i vrlo pozitivan. U kasnijim citanjima sam znao unaprijed rasplet pa nije bilo onog iscekivanja "kako ce zavrsiti?". A ovdje ga je bilo. Tko je ta tajanstvena osoba? Hitler? Netko drugi...? Ali od onog trenutka kad se otkrije da se radi o Ferdinandu meni epizoda postane losija. Prvi svjerski rat bi izbio tih dana iz ovog ili onog razloga, njegova smrt ga je donjela samo par dana ranije.
    24.08.2007
    07:29:00 sati
    alen

9, 5, 6, 9

Ovo mi je jedna od rijetkih epizoda kojih se dobro sjećam iako sam je davno čitao. Sad, čitajući je ponovno, nisam baš toliko oduševljen. Iako je priča odlična, scenaristički je jako loše urađena sa dosta naivnih dijelova(npr. iznenadna grižnja savijesti). Prosperi mi je više za stripove na rangu Mikija, Bleka i sličnih. Akcijske scene također nisu baš dobre, ali to ide ponajprije na dušu crtača, koji je inače vrlo dobar u crtanju statičnih crteža.
    19.09.2007
    06:05:00 sati

7, 7, 4, 3

Iznimno napeta i intrigantna epizoda, što je teško vjerojatno ako bacimo pogled na ime scenarista. Prvi dio funkcionira odlično, a priča o nastanku Prvog svjetskog rata još je i jezovita. U drugom dijelu priča se malo razvodnila kad su ubacili onaj stroj i završni obrat.

Na Chiarollin crtež se stvarno treba naviknuti ne bi li netko mago uživati u stripu. Originalna naslovnica je neugledna, a zamjenska Dnevnikova još gora.

16.12.2010
    18:18:00 sati

10, 6, 5, 7

Priča je odlična, scenarij solidan a crtež loš, Chiarolla majstor njemu izgleda ni jedan junak ne leži. Vidio sam da ima komentara da je strip dosadan dok je meni bio jako zanimljiv i slažem se sa prozirnom senkom da je ono oko Neumannovog identiteta malo pretjerano ali na kraju nije loš strip.

16.06.2011
    06:18:00 sati

6, 5, 3, 9

Prica koja dobro pocinje, lijepo se razvaja, ali onda tone pri zadnjom trecinom, na zalost.  Ona conspiracy u vezi nepotrebnog razloga za prvi svjetski rat, i kake Franz Ferdinand u stvari nije nikad bio ubijen od Gavrilo Principove strane je zanimljiv dio radnje, ali onda kad prica pocne o nekoj trojici koji ce opet poceti neki svjetski rat, gluposti u tim momentima uopste nema kraja.  I kobejagi rekose nam ko su prva dvojica koji ce ucestvovat u ovome, ali trecu osoba je ostala misteriozna:  pa jebote, ja sam odmah znao ko je ta treca osoba, ocito je kao dan!  Scenaristi ovog serijala ocito nemaju dar za misteriju, sto je u stvari ironicno, ako se uzme u obzir naslov ovog serijala.  I ona (ko zna koja) pojava Ljudi u Crnom... koja glupost, sigurno njihova najgora pojava do sada.  Naslovnica super, ali Chiarrolin crtez je kao dlake behaderove: izgleda kao da je covjek obriso guzicu praznim stranicama, i onda ono sto je ostalo na stranicama je crtez ove price.  Grozan crtez.

26.01.2012
    20:59:00 sati

10, 7, 5, 6

Crtež je masakar, ali Henry radi još i gori. Naslovnica baš i nije informativna. Priča odlična, ali scenarij je samo dobar.

03.07.2012
    23:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

7, 7, 6, 6

Osrednja prica s dobrom akcijom.

10.02.2013
    17:54:00 sati
    nathan.never

7, 6, 7, 7

Jako je dobro počelo i strip mi je bio izvrstan dok je priča vukla na to da je 1. svjetski rat bio urota... U točki u kojoj smo saznali da nije riječ samo o njemu kao uroti nego da ljudi u crnom kroje i druge ratove, sve mi se nekako srozalo i otišlo k vragu. A i sam temelj priče slabo drži vodu. Ispada da priče starca koji tvrdi da je 1. svjetski rat izazvan iz ničeg nisu problem i mogu proči pod baline jednog luđaka ali ukoliko on iz svoje zbunjene glave izlaje planove ljudi u crnog svi će mu kao vjerovati pa ga obavezno trebaju ubiti.

08.07.2013
    22:53:00 sati

5, 5, 5, 7

Loša priča.Odgovor Zagor-te-nay:Nija nemogu verovati da vi slavite Franju Tuđmana kao nekog heroja... to sve govori ...

04.10.2014
    11:12:00 sati

8, 7, 8, 6

Solidno za prolistati.

09.10.2015
    14:17:00 sati

6, 7, 7, 7

Ovo je valjda najbolji Prosperijev rad na serijalu, s jedne strane zbog toga što ne obiluje debilanama poput konja-vanzemaljaca ili jetija s marsa, a s druge što se bavi i relativno zanimljivim temama poput te da je prvi svjetski rat jedan u nizu projekata smanjenja ljudske populacije, što je u vrijeme izlaska ove epizode još bila svježa ideja.

Ono prekomplicirano objašnjenje o krizi identiteta je malo prenategnuto, ali to su bile osamdesete. Zanimljivo je i da se Prosperi dotakao teme i o židovima koji su poslije Drugog svj. rata krenuli u križarski pohod protiv izbjeglih nacista.

27.07.2016
    02:25:00 sati

6, 3, 6, 7

Kakva katastrofalna završnica priče koja je imala potencijal i držala pažnju u prve 2/3. Ove kenjaže da čika Nussen nije Neumann, Židov koji zna da Franjo Ferdinand nije ubijen već samo ranjen u Sarajevu, već neki Forbes, opasan igrač koji je bio jedna od tri karike za paljenje fitilja trećeg svjetskog rata, su teška glupost i potpuno pogrešno rješenje scenarista. Kakva grižnja savjesti i sjedinjenje s osobom koju je upravo on ubio, kakvo "preuzimanje" njegovih doživljaja - od ubojstva Franza Ferdinanda do svih promjena identiteta. Sve je kao čuo od dotičnog i toliko se poistovjetio s tim da je nakon napada onih gangstera zapravo vjerovao da je on Neumann, da ga napadaju jer zna nešto veliko i da mora bježati. Ovim scenarističkim rješenjem u vodu padaju i dijalozi s početka epizode kad neki nepoznati (ljudi u crnom) uspoređuju slike mladog Nussena (dakle Nussena a ne Forbesa) i ovog "suvremenog" Neumanna/Forbesa i zaključuju da je to taj. Zašto usporedbe čovjeka s takvom vremenskom razlikom kad je on karika za paljenje fitilja trećeg svjetskog rata, valjda to znači da su bili nedavno s njim u kontaktu... čak i jesu nakon što su mu ugradili onaj čip kojim su mu pratili kretanje. Dakle, želeći unijeti neku tajnovitost, Prosperi se pošteno zapetljao i na kraju baš sve uprskao.

07.12.2016
    13:26:00 sati

Ukupna ocjena 41%