Tajna rudnika

MM LMS 72/73 | 126 str.

1968. godine, otvaranje starog rudnika obilježeno je serijom nasilnih i zvjerski izvedenih napada. Dvadeset godina kasnije, svatko tko je imao imalo veze s tajanstvenim dnevnikom, skončao je nasilnom smrću. Hoće li i kako će Martin i društvo stati na kraj zvijeri koju niti mogu vidjeti, a niti je s ovog planeta!?

• Stvorenje s drugog svijeta
    MM LIB 47
  • Glineni vojnici
    MM LMS 72
  • Dnevnik Ambrouza Birsa
    MM LMS 73

• L'esercito di terracotta
    MM SR 74
  • La cosa da un altro mondo
    MM SR 75

• Naslov druge epizode "Dnevnik Ambouza Birsa" je netočan jer se u epizodi ne radi o Ambroseovom dnevniku već dnevniku Ambroseovog dobro prijatelja!
  • Ambrose Gwinnett Bierce (1842.-1914.) bio je američki izdavač, novinar, prozni pisac i satiričar. U listopadu 1913. godine Bierce je napustio Washington D.C. da bi se otpremio na turneju po starim bojišnicama Građanskog rata. Do prosinca prešao je u Meksiko preko El Pasa, koji je tada bio samo središte revolucije. U Ciudad Juarezu pridružio se vojsci Pancha Ville kao promatrač, i u toj ulozi sudjelovao u bitci kod Tierre Blance. Bierce je poznat po tome što je pratio Villinu vojsku sve do Chihuahue. Nakon posljednjeg pisma bliskom prijatelju, s nadnevkom 26. prosinac, 1913. g. – nestao je bez traga, i tako postao jedan od najpoznatijih nestalih u američkoj književnoj povijesti. Potrage za njime su se pokazale beskorisne, i usprkos brojnim teorijama njegovi posmrtni ostaci ostali su tajna. Datum njegove smrti se generalno označava "1914.? ". "Gringo Viejo", roman Carlosa Fuentesa na temelju kojeg je napravljen i film "Old Gringo", govorio je o zamišljenim posljednjim mjesecima i smrti Ambrosea Bircea.
  • chicanos – drugi naziv za američkog meksikanca; naziv se mijenjao tijekom vremena i varirao regionalno, no on više-manje predstavlja meksičko-američki etnički identitet i političku borbu svjesnosti meksičkih amerikanaca
  • Str. 81., diljem centralne Amerike, Kariba, te pogranične oblasti izmeđe Meksika i Amerike su kao područja gdje nestaje stoka, te joj biva ispijena krv; krivnja se svaljuje u većini slučajeva na čudovišta Chupacabre, ili klasično, na NLO-e.
  • str. 82. uzbudljive zagonetke Stonehenge (vidi MM LMS #15/16 "Mač kralja Arthura") ili Uskršnji otoci (MM LMS #35/36 "Vječiti rat")
  • str. 85., od 1987. gradonačelnik New Yorka Edward Koch podijelio je taksiste u NY u pušače i nepušače (vjerojatno u skladu s antipušačkom politikom na javnim mjestima)
  • str. 87. Bigfoot (vidi MM LMS #29/30 "Tajna jetija"),
  • str. 4. "sjeća se tog dana 1969.?", rudnik je zapravo otvoren 1968. kad se desila tragedija
  • str. 25., Jonathana Swifta i Guliverova putovanja Prosperi je obradio u MM LMS #51/52 "Povratak u Liliput"
  • str. 27., "Stvor s drugog sveta" ili "The damned thing", "Može li takvo nešto biti" ili "Can such things be? ", objavljena u NY 1893. godine. To je zbirka kratkih horror priča.
  • Nadnevci koje Atkins spominje u svome Dnevniku datiraju u 1914. godinu, a sam Atkins i spominje da su njih dvojica krenula prema Meksiku i revoluciji 1914., no Ambrose već 1913. odlazi u Meksiko, a od 26. prosinca 1913. ništa se više ne zna o njemu!
  • Interesantna trivija: u 3. dijelu "From Dusk Till Dawn 3: The Hangman's Daughter" vidimo Ambrosea u zadnjim danima u vampirskom baru u Meksiku. Nije teško pogoditi na koji je način Ambrose skončao!
  • str. 39., Vučje doba – doba između noći i zore (3-4 h). Sat kad najviše ljudi umre. Sat je to kada su nespavači pohođeni njihovim najdubljim strahovima, kad su duhovi i demoni najjači.
  • Vidljiva svjetlost predstavlja dosta suženi djelić elektromagnetskih zračenja, od radio-valova do gama zraka; UV (ultraviolet ili ultraljubičasto) svjetlo je elektromagnetska radijacija s dužinom vala kraćom od vidljivog svjetla
  • str. 94. Martin čita neke rečenice iz posljednjih odjeljaka priče "The damned Thing" iz zbirke "Can such things be? "
  • str. 96., Dijana spominje modernu verziju "Nevidljivog čovjeka" iz 1933. g. S obzirom da je strip rađen '88., nije mi poznata nijedna modernija verzija tog filma (BBC je 84. dramatizirao roman u serijalu "The invisible man")

Colour from outer space....

Tajanstveni događaji koji se ne mogu znanstveno rastumačiti...

Tajne drevnih civilizacija čiji tragovi se naziru u sjenama starih i zaboravljenih hramova, pećina i zabačenih krajeva...

Ili pak zagonetne sudbine pojedinih ljudi za koje nikad nećemo saznati kamo i kad su nestali i što se s njima dogodilo...

Sve su to zgodne teme kojima se scenaristi mogu pozabaviti u ovome serijalu. Prosperi, koji nam je rasvjetlio sudbinu prestolonasljednika Franza Ferdinanda (koji zapravo nije umro u atentatu onog kobnog dana 1914. u Sarajevu) ili otkrio izvanzemaljsko porijeklo pisca Jonathana Swifta, ovog puta se koristi tajanstvenim nestankom jednog literata, koji je, sukladno mračnom tonu svojih kratkih horror priča, na isti takav način netragom nestao i nikad mu se nije našao grob. A niti saznao razlog njegove smrti. Ako je uopće i umro! Naravno, govorim o Ambroseu Birceu...

Osim Nevidljivog stvorenja iz svemira, pa čak i iz druge galaksije, Prosperi se časkom osvrnuo na problematiku meksičkih doseljenika u tim graničnim područjima (mjesto radnje priče je granično područje oko San Diega i gradsko predgrađe, Cula Vista). Trbuhom za kruhom, siromašni Meksikanci prelaze mahom preko granice ilegalno, u potrazi za boljim život u Americi, zemlji ostvarenih snova. Prosperi predstavlja, suprotivo ponašanju policajaca iz bilo kojeg horror filma, inteligentne i povjerljive policajce, otvorene za pomoć i suradnju bilo kakve vrste. Sporedni likovi su scenaristova slaba točka, te opet, slično kao i u "U zemlji Dogona", igraju minornu ulogu bez ikakve karakterizacije. Consuela se primjerice samo obilježava kao arogantna i natprosječno osjetljiva žena. Kapetan Lemuel Johnson stari je morski vuk među policajcima, te što je neuobičajeno kod priča s policajcima, otvoren je za svaku ideju koja dolazi od njegovih suradnika. Likovi priče unutar priče, Ambrose Bierce i John Ludwig Atkins, protagonisti su tragičnih događaja koje je Bierce opisao u svojoj kratkoj horror-priči.

Praznina

Knjiga od koje je sve počelo!

Interesantno bi bilo malo se u nekom broju vratiti na ovu priču i rasvjetliti pozadinu dolaska ovog bića na Zemlju. Otkud dolazi, s drugog planeta ili iz druge dimenzije, budući da se stvor malo kontradiktorno predstavlja? Usto, kako je mogao shvatiti i ubiti svakog tko mu želi zlo i tko je saznao za njega? I to prije nego je itko od drugih to primijetio. Iako je stvor nevidljiv, on ostavlja i jak i prodoran miris mošusa (radi se od jelenje mokraće), a usto je barem četiri puta širi i dvostruko veći od običnog čovjeka. Također se zaboravlja i interakcija s okolinom... No, stvor je i tragično biće, neshvaćeno čudovište dobroga srca tipa Frankenstein koji jednostavno nije imao sreće s ljudima...

Stvor s drugog svijeta

Prosperi se još jednom udružio s braćom Cassaro, te su zajedno stvorili okolinu američkog graničnog juga okupanog suncem i uzavrelim pijeskom. Scenarij je zaista iznimno rječito napisan, s vinjetama koje su mjestimične pune teksta koje je ili čisto ćaskanje ili upoznavanje s okolinom, ljudim, situacijom. Bez imalo grešaka vodi se čitatelja kroz radnju, no ponekad razgovori znaju biti suvišni i naporni. Nakon više-manje kristalno jasnog raspleta događaja, Prosperi nas još jedanput kroz Dijaninno poluljubomorno preispitivanje, dodatno upoznaje sa svim idejama koje su nam možda promakle tijekom čitanja. Naslovnica dodatno uvlači čitatelja u radnju, opako prijeteće čudovište unutar svemirskog broda s Martinom u klinču! Naslov je sam po sebi greška, nije mi jasno što je nedostajalo naslovu "Stvor s drugoga svijeta"?!

"A stvor s drugog svijeta JEDNA JE OD TIH BOJA!"

Spektar elektomagnetskog zračenja bez kojeg ova priča ne bi funkcionirala

MM LMS 71/72 Glineni vojnici

MM LMS 74/75 U zemlji patuljaka

4, 3, 5, 6

Imala je ova prica potencijala, ali je problem ocigledno u Prosperiju koji jednostavno ne zna ljudski da razradi ideju. Prica ima puno rupa a u vezi sa ovim nesrecnim stvorenjem, otvoreno je mnogo pitanja a na skoro nijedno autor nije odgovorio. Steta.
    05.10.2007
    18:41:00 sati

5, 6, 7, 7

Prosperi zna biti jako dobar pripovjedač, stvoriti ugođaj tajanstvenosti i misterije u svojim pričama... u "Tajni rudnika" to najviše dolazi do izražaja u trenutcima scary scena napada nevidljivog bića a posebno  kada Marti čita misteriozni dnevnik o Ambrozu Birdsu čiji sadržaj na trenutke biva pravo jeziv. Ali opet s druge strane, raspleti Prosperiju i neidu nekako od ruke... tupasta su i onako izazivaju podsmijeh. Biće iz paralelne dimenzije što zla ne poznaše ali ga upoznaše kad na čovjeka nabasaše te ga prigrliše i obilato manifestiraše. Ne znam pokušava li ovdje Prosperi, po običaju, opaliti neku poantu, ironiju... ali mu to baš i ne polazi naročito dobro za rukom.
    07.10.2007
    20:34:00 sati

7, 8, 8, 7

Unatoč svim navedenim nedostacima, do sada mi najzanimljivija Prosperijeva epizoda. Priča ide tečno, lako i bez pretjeranog filozofiranja, sa dosta zanimljivih podataka. Cassari su skoro odlični. Čist crtež sa posebno dobro nacrtanim licima.
    11.10.2007
    15:48:00 sati

9, 8, 7, 7

Najbolja Prosperijeva priča do sada. Jako mi se svidio horror ugođaj kao i priča. Casaro su imali nekoliko grešaka koje stvarno bodu u oči poput prostorije u motelu u kojoj je Martin bio, kako je sve više ljudi dolazilo unutra, prostorija je bila sve veća i ona greška gdje Martin u jednoj vinjeti drži pištolj sa zrakama u jednoj ruci a u idućoj mu monstrum ga izbija iz druge, ipak crtež nije tako loš.

19.06.2011
    17:22:00 sati

8, 6, 7, 8

Dijalog mi na momete postaje kretenski.

04.07.2012
    13:39:00 sati

8, 8, 10, 10

Meni je ova epizoda bas dobro legla.Iako mi je rasplet malo slab.

17.02.2013
    11:16:00 sati
    nathan.never

9, 9, 7, 7

Meni je ova epizoda skroz sjela. Napeta je od samog početka, uopće me nije umorila onmi polaganim uvodima gdje non stop nešto pričaju a koje se često znaju pojaviti u Martijevim epizodama. Jedino je kraj neuvjerljiv - ispada kako stvor jednostavno nije imao sreće s ljudima i da ga je ovaj planet pretvorio u ludog ubojicu. Ipak mi je to malo preplitko jer mislim da je trebao imati malo zla u sebi da se tako dijametralno izmjeni njegova ličnost.

10.07.2013
    13:16:00 sati

6, 5, 4, 8

Ovaj "stari" MM u stilu Indiane Jonesa imao je stvarno blesavih priča, a ovo je jedna od tih. Martin je valjda postao nekakav međunarodni detektiv, čim ga u Kaliforniji odmah zovu da riješi neko ubojstvo. Priča ima nekih svjetlijih momenata, kao što je čitanje Ambroseovog dnevnika, ali i vrvi naivnošću i glupim krajem. Fascinira me kako je hladnokrvna ona Consuelo, u jednoj večeri saznaje da ima ESP moći (sort of), suočava se s nevidljivim bigfootom iz druge dimenzije i svjedoči oružju koje puca omamljujuće lasere, i to samo tako otpiše kao normalu. :))

Crtež braće Cassaro je tako bljedunjav da je čitanje priče od 100-njak stranica trajalo vječno, jedino su dobro nacrtali čudovište onog trena kad je povratilo oblik (vidi sliku u recenziji). Naslovnica dosta dobra.

31.07.2013
    18:11:00 sati

8, 8, 8, 9

Meni je ova epizoda odlična znam da nije među top 10 ali iznenađen sam ovim lošim ocenama.

04.10.2014
    11:19:00 sati

9, 8, 10, 9

Vrlo dobra i napeta priča! Baš mi se svidjela.

09.10.2015
    14:13:00 sati

8, 6, 7, 8

Epizoda je ovo koju je zanimljivo čitati ali završno scenarističko razjašnjenje nije najsretnije te, kao i obično u Martyju, kraj ruši ocjenu zbog tupavih objašnjenja. Kako je netko rekao, iako je dosta teksta, nema nikakvog filozofiranja i Marty je doslovno detektiv nemogućeg a ne profesor i znanstvenik. Prosperi je našao dobar izvor da napiše zanimljivu priču te je znao stvoriti dobru atmosferu. Tu mislim da su i Cassarovi pomogli crtajući sve dijelove oko čudovišta vrlo dobro, njegove rubne odraze, otiske koje ostavlja, način na koji ubija itd.

Sam završetak nije smio proći onako kako jest. Doslovno imamo ispovijed stvorenja s drugog planeta koje je sad na umoru i Prosperi tu igra jeftino na kartu ljudske zlobe kao razloga zbog čega je i stvorenje postalo nemilosrdno iako mu je cilj samo ostati u tajnosti. Pritom je tek stidljivo spomenuta "crna rupa" kao neki put kojim je biće došlo na Zemlju a autor se i ne trudi objasniti kako je stvorenje postalo zarobljenikom svojih prvih žrtava, dakle što je učinio i kako su ga onako nevidljivog strpali da bude cirkuska atrakcija. A opet kakva cirkuska atrakcija kad je nevidljiv? I objašnjenje kako je naučilo pričati engleskim jezikom je također vrlo jalovo.

04.06.2017
    19:24:00 sati

8, 8, 9, 9

Zanimljivo i dobro, ujednačeno kvalitetom priče i crteža. Super!

11.07.2019
    17:40:00 sati
  • Korg

7, 6, 7, 6

Ono što me posebno raduje kada čitam Martya jest doza misterije u priči. Isto tako, volim i da se ubaci malo stvarnih problema (ilegalni migranti i sl.). Na kraju na neka pitanja nismo dobili odgovor, ali sve u svemu, solidna priča. Prosperijeva druga najbolja, poslije Gospodara rata. Iako nisam ljubitelj braće Cassaro, ovo im je jedna od bolje nacrtanih priča, usprkos nekim greškama.

08.11.2019
    13:32:00 sati
    Korg