U zemlji patuljaka

MM LMS 74/75 | 158 str.

Tijekom odlaska na kongres u Dublin, Martin je prinuđen na prisilno slijetanje zbog kvara na avionu. Put ga nanese do sela Chuslamacree gdje stanuje njegov poznanik Jim O'Danaan. No, uskoro se sukobljuje s mještanina jer ga optuže za otmicu, dok ih s druge strane, Mali narod koji živi tamo iznenađuje svojom ludošću!

• Narod malih ljudi
    MM LIB 48
  • U zemlji patuljaka
    MM LMS 74
  • Kraljica gorskih duhova
    MM LMS 75

• Il piccolo popolo
    MM SR 76
  • La regina degli gnomi
    MM SR 77

• Koscenaristi ove epizode su poznati trojac sa Sardinije, Medda, Serra i Vigna
  • Pravilni prijevodi epizoda bi redom bili #74 "Mali narod", #75 "Kraljica patuljaka", budući da je pravilan prijevod gnom ili jednostavno patuljak (a ne gorski duhovi?!)
  • Vidi još i epizode G3 "Ljudi u crnom" i "Knjiga iz Kellsa", MM #137/138 "Il regno dele fate" i sp5 "Zeleni vitez" .
  • Martin u ovoj epizodi po prvi put susreće Mali narod, potomke plemena Tuatha Dé Danann, što vidimo i po izvedenici prezimena Jima O'Danaana
  • Str. 13. 3. vinjeta, Castelli je predstavio u prošloj epizodi #51/52 pod nazivom "Povratak u Lilliput" izvanzemaljce, rasu vladara mudrih konja Crilsa i potčinjenu podvrstu ljudi Humane
  • hr. vila, vilinski svijet, tal. fata, eng. fairy (fey, fae, faerie); riječ vuče porijeklo iz srednjevjekovnog zapadnoeuropskog folklora (starofrancuski) i priča. Vile su često identificirane sa drugim bićima iz drugih mitologija. Ponekad se taj termin koristi za opis nekakvog magičnog stvorenja, uključujući i gobline i gnomove; a opet, termin može opisivati specifični tip više eteričnijeg stvorenja. Ima teorija izvora vjerovanja u vile je ta da je rasa manjih ljudi jednom živjela u keltskim nacijama i britanskim otocima, no prinuđena je na skrivanje zgbo invazije ljudi; druga teorija priča da su vile bile izvorno štovane kao Bogovi, no s dolaskom kršćanstva, one žive i dalje, ali pritajeno i polako iščezavaju u narodnom vjerovanju.
  • Str. 15/16., Gremlin na krilu je iz jedne epizode "Zone sumraka" (NE "Na granici mogućega" kako to piše u stripu) gdje izbezumljeni putnik primijeti gremlina kako trga krilo; originalno je ta priča prvi put bila prikazana u seriji "The Twilight zone" 1963. pod nazivom "Nightmare at 2.000 feet", a kasnije i u filmu Johna Landisa "The Twilight zone". Gremlin se pojavljuje i u animiranom filmu "Zekoslava Mrkve" pod nazivom "Falling Hare" još tamo 1943. godine.
  • Str. 29., Martin susreće Irca Callaghana, starog prijatelja iz Indije? Ima li to veze sa nikad opisanom avanturom iz Mohenja-Dara?
  • Str. 36., vinjeta 3., Martin spominje događaje iz malog francuskog seoceta Villeaux iz LMS MM #45/46 "Čarobni napitak"
  • Str. 43., Martin izjavljuje da je protestant?, a u par vinjeta Castelli nam daje mali osvrt na sukob katolika i protestanata u Irskoj
  • Str. 47. nabrajaju se vrste patuljaka: Leprechauns (nisam siguran da ovo može prevesti kao gubavci?), jezerski, riječni, morski, Trapavci koji žive pod zemljom (ima toga još, gnomovi, trolovi, brownies – domaći, pixies, sprites, hobgoblin, goblin, itd., svih vrsta, veličina i karakteristika). Dosta stvorenja su za sobom ostavili i vikinzi iz norveške mitologije kad su boravili na engleskim otocima, kao Orkney, Shetland, itd.
  • Str. 55., spominju se Gremlini kao bića mrze mehaničke uređaje pa vole raditi sabotaže i vragolije s njima. Riječ "Gremlin" proizvod je 2. svjetskog rata. Koncept gremlina kao odgovornog za sabotaže zrakoplove prvo je zabilježeno među zrakoplovcima britanske R.A.F. tijek 2. svjetskog rata, posebice od strane ljudi Photographic Reconnaissance Units-a (PRU) na velikim visinama. Priča je pokušavala objasniti nesreće koje se često dešavale tijekom njihovih letova. Kasnije se riječ gremlin počela izvrtati, te pripisivati drugim klasičnim fantastičnim stvorenjima.
  • Pojavljuju se i meni nepoznate vrste kao znarlovi, zog, quilt, zbrilion (sbirillione) (sliči štrumpfu iz crtića); a i nama poznati "Veliki Smurf" i Smourph iliti po naški (HR) "Papa Štrumpf" i jednostavno štrumpf (u Srbiji je nazvan "Veliki Štrumpf" - ljubaznošću forumaša delboja). Smurfs ili originalno Schtroumpf, ili po naški Štrumpfovi, bili su prvotno strip junaci kreirani 1958. od francuskog-belgijskog stripaša Peyoa. Svjetsku slavu su postigli kad je studio Hanna-Barbera napravio crtani serijal po uzoru na strip. Štrumpfastično, ne?
  • Str. 83. Martin pokuša svoje oružje sa zrakama na njima, ali ono ne funkcionira jer patuljci imaju urođenu sposobnost otpora na tehnologiju (jer su kao magična bića)
  • Str. 90. "Haj hooo! Haj hooo! " – omiljeni uzvik patuljaka
  • Str. 96., genijalni sarkazam Papa štrumpfa: "stvorenje zvano homo sapiens nije imalo ni trunka pameti"; imajmo na pameti da homo-sapiens znači "razumni čovjek" ;)
  • Nepredvodiva "fraza" koju Veliki Štrumpf spominje "Ubiquitas quandoquidem cuccolinus arbitrat!" šala je na račun poznatog tal. kritičara - Giulia Cesara Cucciolinija,
  • MM #75
  • Prema Smurfu svakih 75. godina, 2 godine nakon Halleyeve komete, rađa se nova kraljica patuljaka
  • Str. 17.-32., croquet kao iz "Alice u zemlji čudesa" Lewisa Carrolla kad Alica igra sa zlom kraljicom od srca koja ima svoja pravila!; usto, spominju se i Tweedledee i Tweedledum; kad bolje razmislim cijeli razgovor sa patuljcima je šašav kao da je pobran iz Carollovog djela!
  • Str. 46., "abacus indacus evasus" Smurf prevodi kao "na ljutu ranu ljutu travu", mada sumnjam ;)
  • Str. 61.; ova je prava izreka, samo krivo iskorištena: " 'quo' usque tandem" (Kako dugo? Ciceron)

"Zelena Irska, zemlja drevnih običaja... "

Nakon što je u prošloj epizodi prisustvovao događajima koji kao da dolaze iz priče horror pisca Ambrosea Bircea (Damned Thing) na američkom zapadu, Martin nas u ovoj epizodi vodi u Irsku, u samo srce vilinskog svijeta. Irska je čak i prilikom prvog posjeta prikazana kao čarobna zemlja, puna tajni i drevnih običaja. Castelli (ili ostatak tima) je definirao da je razvoj malih ljudi išao usporedo s razvojem homo sapiensa i neandertalaca i da su oni bili suprotstavljene strane. No još u glavi nije imao potpunu povijest od početka svijeta naovamo s točno definiranim godištima kad je koja rasa vladala svijetom. Opširan prikaz prvi put će nam pružiti Beretta u svom G3 "Ljudi u crnom" i "Knjiga iz Kellsa", a zatim Recagno u tal. MM #137/138 "Il regno dele fate" i sp5 "Zeleni vitez" gdje je prikazan sukob između ljudi i vilinskog svijeta, s ljudima kao pristašama tehnologije, a vilinskog svijeta kao pristaša magije. Vilinski svijet živi u vlastitoj dimenziji, a puteva do tog svijeta ima više (sam Martin ih je našao barem 2).

Papa Štrumpf!

Glavni likovi su praznovjerni seljani seoceta Chuslamacree, koji i dan danas žive u netrpeljivom odnosu s patuljcima. Uvod u ponovni sukob između homo-sapiensa i patuljaka započinje smrću Jima O'Danaana i neprihvaćanju njegove smrti od kćeri Oone O'Danaan. Jim je stari Martinov prijatelj i dopisnik, proučavatelj narodne predaje i folklora koji je usko vezan uz vilinski svijet. Opisan je kao fanatik koji živi u svome svijetu, okružen tajnama koje treba otkriti. Njegova kćer Donna je samohrana majka nijeme djevojčice Lillian, a cijeli odnos prema očevoj smrti i kćerinoj prenaprednoj inteligenciji temelji se na vilinskim intervencijama, odnosno tvrdi da su patuljci zamijenili i oca i kćer changelinzima. U igru se upleće i tragični lik Shauna O'Shaughnessyja, žrtve neuke okoline i praznovjerja. Kako smo mogli već i prije ustvrditi, neukost i neshvaćanje drugačijeg najčešće vodi do praznovjerja, a onda i do poduzimanja tragičnih akcija odnosno uništavanja onoga što je strano.

Gnom/patuljak by Josh Salmon

Prema narodnim predajama, stvorenja vilinskog svijeta su prepredena, lukava i ponekad maliciozna. Predaja prenosi da se boje hladnog željeza (kao asocijacija na ljude koji su obvladali željezom), djeteline sa četiri lista i ponajviše kršćanskih simbola poput križa, crkvenih zvona. Za vjerovanje u vilinski svijet vjeruje se da je ostatak nekadašnjih poganskih vjerovanja u Bogove prirode, koje je bilo potisnuto dolaskom kršćanstva. Hellboy Mikea Mignole, puno se bavi tim legendama o patuljcima i vilama, i oni uvijek bivaju potisnuti kršćanskim simbolima. Sam prikaz Vilinskog svijeta u najmanju je ruku sličan ludom posjetu Svijetu čudesa od strane Alice (Lewis Carrol). Ludi, otkačeni likovi, vođeni nekim drugim načelima, tisućljetnom mudrošću starijih članova zajednice ili otkvačenosti mlađih. Dobro i zlo je prikazano kao jedna strana iste medalje, sve se na kraju svodi na igru razigranih bića ili recimo to ovako, vilinskom igrom. Ljudi/homo-sapiensi su ovdje prikazani kao kruta i neuka bića, uništavaju sve ono što ne razumiju, a također ne poštuju niti prirodu ni prirodne zakone.

Veliki Smurf: "Ubiquitas quandoquidem cuccolinus arbitrat!"
Mystére: "Ali... To ne znači ništa!"
Veliki Smurf: "Znam..."

Freghierijev crtež pun je ambijentalnih, snolikih vinjeta u kojima zatičemo zamišljene likove sa licima punim očekivanja i dubokih misli. U kreiranje svih tih vrsta patuljaka neću se upletati, no najviše ih opisuje kao male, tanke ljude sa izobličenim licima i izduženim nosevima. Budući da se posjet patuljcima odvija u načinu prepričavanja prošlih događaja, Freghieri se trudi malo igrati i oblikom samih vinjeta, što Bonelli kuća obično baš i ne prakticira. Castelli se poigrao veseljačkom naravi patuljaka i svojim sarkazmom, tako da razgovor između Mystérea i Malih ljudi protječe u dobrom raspoloženju, u obliku pričanja odnosno pjevanja (a usput i kviza!) događaja koji obilježavaju Vilinski svijet kakav je sad. Obično epizoda završava dugačkim elaboriranjem od strane nekog od protagonista, no ovaj put priča kao da ima i tragični epilog koji zaista nisam očekivao. Ljudska glupost je beskrajna, a druge strane, i tužna. Ova epizoda o patuljcima samo je uvod u jednu veću priču u koju će se upletati sve više i više aktera. No, kako to u Mystérea znaju više puta reći, zasad vam je dosta da znate ovoliko!

"Nazvali ste nas luđacima, i zbog toga ćemo vam vječno biti prijatelji. Sem, naravno, ako se ne predomislimo!"

MM LMS 72/73 Tajna rudnika

MM LIB 49 Čudo od djeteta

10, 10, 10, 10

Fenomenalna epizoda i meni osobno jedna od najdražih.Pročitao sam je,neću lagat,minimalno dvadeset puta.
    04.09.2007
    01:54:00 sati

10, 10, 10, 10

"U zemlji patuljaka" je prvi broj Martija kojeg sam pročitao. Bila je to ljubav na prvo čitanje. Dugo sam tražio nastavak "Kraljica gorskih duhova" (Lako je sada. Odeš na aukcije i u 7-8 dana ga dobiješ.). Znam da sam ostao razočaran kad sam konačno pročitao nastavak, ali budući da je prošlo više godina, bio sam stariji, a i dosta drugih Martija sam pročitao. Svejedno, ovo mi je najdraža Martijeva epizoda. Ocjene su subjektivne, ali ni objektivne nebi bile puno lošije. Ipak je to strašno zanimljiva tema, scenaristički jako dobro odrađena sa odličnim Freghieriem i vrhunskim naslovnicama.  Dodano 17.10.2007.: Nakon ponovnog čitanja ni malo ne mijenjam mišljenje o ovoj epizodi. Zahvaljujući ponajprije odličnom i zanimljivom Freghierijevom crtežu imamo jednu na trenutke zastrašujuću, ali večinom otkačenu epizodu sa dosta sarkazma i humora, a sve završava tragičnim i strašnim saznanjem o pravoj istini nesreće koja je obilježila život lokalnog luđaka. Drugačije i fenomenalno!
    04.09.2007
    17:05:00 sati

8, 8, 5, 8

Ne bih bas stao uz recenzentovu tvrdnju da Kasteli nije u glavi sasvim rascistio apropo vilinskog sveta, stavise. On je ovde udario temelje, locirajuci modernu Irsku kao otadzbinu malih ljudi, koji su se uporedo razvijali kao treca ljudska rasa (pored neandertalaca i kromanjonaca). Kasteli je ovde pazljivo odabrao vreme nastanka rase malih ljudi koja se savrseno uklapa u njegovu "tajanstvenu istoriju sveta od velikog praska pa do danas". U kasnijim epizodama, i on, a i drugi scenarsiti, samo su razradjivali ideje koje su utemeljene upravo ovde.
    05.09.2007
    19:39:00 sati

10, 10, 10, 10

Ovo mi je bila prva MM prica koju sam citao i imao cjelovitu kao klinac! Jos i sad se sjecam, kao sam citao pred pola sata nekih detalja... Fenomenalno!!
    06.09.2007
    12:28:00 sati

9, 8, 7, 8

Odlična epizoda, posebno je prvi dio dobar, kad sam čitao prvi put jedva sam čekao da nabavim nastavak, ali za to mi je trebalo godinu dana. Ove teme o patuljcima su zaista zanimljive, pa sam se malo podsjetio ove epizode čitajući MM 300. Crtež kako-tako, naslovnice nisu loše.
    16.01.2009
    09:54:00 sati
  • Inferno

8, 9, 9, 7

"U zemlji patuljaka" ne spada u onu kategoriju MM epizoda kod kojih se zbog kvintala teksta jedva vidi Martinova glava. Stari MM-i su često bili fine i ljudski ispričane straight-forward priče što je u potpunoj suprotnosti s modernom naracijom. Ja osobno preferiram taj moderni (i za MM prepoznatljivi) stil utemeljenog povezivanja svega i svačega, ali tog povezivanja svega i svačega ne bi bilo da nekad davno nisu udareni temelji na kojima će se zasnivati čitavi MM univerzumi i multiverzumi. Dakle, ovdje se upoznajemo s Malim narodom koji se paralelno razvijao s ostalim ljudskim vrstama i unatoč manjku informacija (praznoći), epizodu valja cijeniti kao onu koja je prva utrla put (davnih 80-ih) budućoj nadogradnji sage (a moram priznati da mi se ova saga, uz LJUC i Arthura, najviše sviđa). Kao što rekoh, priča je ispričana na način koji bi više odgovarao nekom drugom junaku, ali pošto je stvarno lijepo ispričana, a još lijepše podvućena poenta, ni takvo nešto ne bi trebalo zamjerati, već, štoviše, uzeti kao bonus-obilježje stripa u cjelini. Scenarij je divno posložen bez naglaska na kakvoj glupoj istrazi, već na svakom koraku stićemo (mala, ali vrijedna) saznanja o tom začarnom svijetu patuljaka. Jedan dio je posvećen međusobnom odnosu između njih i ljudi, a mene je posebno pogodila priča onog starog Irca koji je u ludilu sam likvidirao obitelj te podsvjesno i zbog predrasuda etiketirao pripadnike Malog naroda kao zle i neprijateljski orijentirane. Eto vidite kako predrasude i strah od nepoznatog mogu izazvati tragedije neslućenih razmjera. Veliki credit ide Freghieriju kojemu je ovaj strip jedan od najboljih radova u karijeri. Vinjete se bogate detaljima, posebno su dobro odrađeni prizori šuma i livada, ... što doprinosi jednoj vrsti sjetnog ugođaja koji savršeno odgovara ovom tipu priče.
    15.10.2009
    19:26:00 sati
    Inferno

7, 8, 8, 6

Poprilično neozbiljna priča. Umirao sam od smijeha kad se patuljci pojave pa tek štrumf i onaj lik s kojim se Martin takmičio. Najsmješnija je upravo ova epizoda.

19.06.2011
    17:28:00 sati

8, 7, 7, 8

Neobična i zanimljiva epizoda.

12.02.2012
    19:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 72%

6, 7, 8, 9

Onako, vise je epizoda koja ima meni emotivnoIstorijsku vrednost, nego sto je realno dobra. Ono, lagana epizoda koja je povrsinski zagrebala Irsku mitologiju, sa ne nekom preteranom zanimljivom radnjom. Dzim mi je prilicno iritantan lik, zavrsnica serijala u kojoj i on ucestvuje je mogla bolje.

25.05.2012
    13:05:00 sati

10, 10, 10, 10

Fenomenalna epizoda pogotovo ako se uzme u obzir da je zadnji posjet Irskoj bilo čisto s...je.

04.07.2012
    15:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

Odlicna epizoda, pogotovo onaj pocetak s gremlinom na krilu aviona!

17.02.2013
    11:21:00 sati
    nathan.never

7, 8, 8, 7

Jesam li samo ja tragičan kraj priče shvatila tako da se Ircu žena zabavljala s nekim vilenjačkim Don Juanom? Pa je rodila hibrid vilenjaka i čovjeka? A onda je on poludio zbog njene nevjere i sve ih pobio.

10.07.2013
    13:35:00 sati

9, 8, 7, 8

Nakon grozote zvane Povratak u Lilliput, lako je zaključiti da Irska zaslužuje bolju MM epizodu, i evo dobili smo upravo to. Zabavno i brzo se čita (rijedak slučaj za Martina). Čudno mi je kako onaj tip u avionu kaže da je upravo on predložio zaplet s gremlinom na krilu aviona scenaristu filma Twilight Zone: The Movie, ako je segment o gremlinu s tog filma preuzet iz epizode serije The Twilight Zone koja se prikazivala 50-ih. :P

Freghieri je dobro nacrtao priču, ali Oona mu izgleda jednako kao Diana. Naslovnice zanimljive, samo ne znam kog vraga mora Java uvijek raditi na njima.

29.07.2013
    12:52:00 sati
  • Dudley Smith

6, 4, 8, 7

Po meni je ova epizoda debelo precijenjena. Istina, otvara tu temu irske mitologije koja će se i kasnije provlačiti kroz serijal, tako da ima nekakvu "povijesnu" vrijednost, ali sama po sebi je prosječna do loša. Likovi iz sela su klišejizirani (lijepa i pametna djevojka u sukobu sa sredinom, primitivni seljani koji ništa ne shvaćaju, ekscentrik, luđak itd.), humor je banalan, mali ljudi izgledaju kao da su ispali iz neke parodije, oni gremlini u avionu bi kao trebali biti smiješni? Teško razočarenje. Kad pogledam četiri autora koji su surađivali na scenariju, nadam se da su sve loše ideje potekle od ova tri sardinijska šarlatana, a ne od velikog Castellija.

Freghieriju treba odati priznanje za neke neuobičajene vinjete kojima je iskočio iz tradicionalne bonelijevske "rešetke", a i kraljicu je dobro nacrtao, iako njegovi Martin i Java izgledaju malo neobično.

14.06.2014
    13:48:00 sati
    Dudley Smith
  • Ukupna ocjena 61%

6, 4, 8, 7

Ni meni nije ova priča nešto ekstra.

15.07.2014
    15:25:00 sati

9, 9, 9, 9

Super epizoda meni lično među top 10.

04.10.2014
    11:20:00 sati

7, 7, 9, 7

Samo sam blago razočaran ovom epizodom, s obzirom da sam očekivao više fokusa

na Vivianu, jer kasnije će  se i nemali broj epizoda nadovezivati na ovu, no inače vrlo dobra epizoda gdje uopće ne smeta taj poluozbiljni ton u drugom dijelu.

Freghierijev crtež je odličan te uvelike daje epizodi na atmosferičnosti

23.08.2016
    16:18:00 sati

3, 3, 8, 7

Nije mi se ovo dopalo (kod dosta ostalih glavnu ulogu igra nostalgija). Početak je ok ali dolazak i boravak u zemlji patuljaka bezveze, a naravno na kraju se opet pitaju je li sve bio samo san. Bar smo saznali da je O'Shaughnessy podupirao teoriju o postojanju vilinskih bića jer mu je odgovaralo da prekrije ubojstvo žene

16.12.2016
    13:10:00 sati
  • Dexters