Snježni čovjek

MM LMS 85/86 | 129 str.

Da bi razotkrio tajnu Jetija, Bigfoota, Sasquatcha, Metch-Kang-Mija, odnosni Snežnog čoveka, Martin se zapućuje na novu ekspediciju, ovoga puta u Kinu. Družina je ista kao i pre pet godina, pored Jave tu su i Nat Shapiro i prelepa Sara Hunt. A na Himalajama ih čekaju iznenađenja, poput ljudi u crnom i kratke povesti Jetija.

• Snježni čovjek
    MM LIB 55
  • Snežni čovek
    MM LMS 85
  • Smrt na video traci
    MM LMS 86

• L'uomo delle nevi
    MM SR 87
  • La setta degli assasini
    MM SR 88

• U poslednjem trenutku, uvodni panel na petoj strani #85 je promenjen da bi se ubacile najaktuelnije vesti. Reč je o događaju na trgu Tienanmen u Pekingu iz maja 1989. godine koji se desio mesec dana pred izlazak ove priče iz štampe. Slično se desilo i kasnije, u specijalu #10 Magični grad, kada na strani 22 se govori o podmetnutoj bombi od strane mafije u Firenci
  • 4. juna 1989. komunistički krvoloci su izveli na mirne demonstrante vojsku i tenkove, te je u masakru koji je usledio stradalo više hiljada studenata, radnika i intelektualaca koji su se zalagali za demokratizaciju zemlje
  • Ovaj zločin je imao različitog odjeka u svetu. U istočnoj Evropi je pao Berlinski zid, a u Srbiji je domaći krvolok Slobodan Milošević 9. marta 1991. godine uradio isto što i njegovi partijski maloumnici iz Pekinga, izveo na ulice Beograda tenkove i vojsku, prvi put posle 27. marta 1941. Polsedice: istočna Evropa je u EU, a Srbija... Svakom svoje.
  • Diana, koja se prerušila u Bigfoota razotkrivena je po Fabergeovom parfemu;)
  • Omaž Eisnerovom Spiritu: Martin se prerušava u ovaj lik, strane 17 i 18, #85, a u poslednjoj vinjeti na strani 18 se pojavljuje komesar Dolan
  • Na strani 20, #85 u posledjoj vinjeti nalazi se karta sveta sa sve ucrtanim "viđenjima" Jetija i njihovim lokalnim nazivima
  • Neki tibetanski manastiri kao relikvije u svojim odajama čuvaju "skalpove" Jetija. Međutim, još je 1954. godine dokazano da ti skalpovi i nisu pravi skalpovi
  • U poslednjoj vinjeti na strani 37, #85 stoji poster za film Rambo sa Staloneom u glavnoj ulozi
  • Martin i njegova kineska pratilja Lien Pei se šale na račun Kineskog zida. Urbana legenda veli da je zid jedini objekat izgrađen ljudskom rukom koji je vidljiv sa Meseca. Martin je u pravu kada kaže da američki astronauti misije Apollo (u pitanju je Allan Bean) nisu upeli da vide zid, na šta Lien odgovara da će kineski kosmonaut sigurno videti. U stvarnosti, nemoguće je videti Kineski zid sa Meseca jer se radi o objektu širine nekoliko metara, što odgovara profilu autoputa i koji ima jako slične boje kao i okolni teren. Štaviše, on se jedva mođe videti i sa Međunarodne Svemirske Stanice koja se nalazi na par stotina kilometara iznad površine Zemlje, a i to pod sjajnim vremenskim uslovima. Ako je zid gotovo nemoguće videti sa 200 km visine, kako je moguće da se vidi sa 300 000 km?
  • Upoznajemo se i sa najvećom kineskom provincijom Sinkjang. Ona, uz Tibet i već odbegli Tajvan zadaju najviše glavobolja komunističkoj upravi u Pekingu. Sinkjang, gde dominira muslimansko stanovništvo je žarište sukoba, i u stripu se pominju Kazaški separatisti koji se bore protivu kineske uprave. Ujguri su najveći narod u provinciji, a pored njih vekovima žive Kirgizi, Kazahi, Mongoli, Tadžiki, Rusi a od 1948. do 1989. kinesko stanovništvo je sa 6% uzelo čak 40% učešća u ukupnoj populaciji provincije. Pitam se odakle onda dolaze međunacionalne tenzije...
  • Strana 90, #85: Martin se oseća kao da se nalazi na mostu Enterprisea iz Star Trka;)
  • Amerikanci kao Atlantiđani;) Pre dvadesetak hiljada godina, veličanstvena civilizacija Atlantide odlučila je da digne ruke od istraživanja Meseca i da podigne bazu na Marsu. Njihov prvi brod se survao te time, koliko je nama znano i neslavno završio ovaj veliki projekat. Za par desetina godina očekujemo i prvu američku koloniju na Marsu. Nadamo se da će biti srećniji od Atlantiđana...
  • Nisu Atlantiđani glupi što su za pogonsko gorivo izabrali deuterijum, to jest nuklearni pogon. Time se vreme putovanja do Marsa znatno skraćuje (sa 9 na 3 meseca), pa je i danas aktuelno kao gorivo koje bi se moglo upotrebiti za buduće letove ka crvenoj planeti. Za sada, to je još fikcija
  • Metch-Kang-miji su zapravo evoluirani Atlantiđani koji su prvo doživeli havariju na Marsu te se prilagodili ondašnjim uslovima, a onda su se u povratku na Zemlju survali na Pamir
  • Ova epizoda je doživela još jedan reprint u Italiji, u seriji tuttoMystere #87/88
  • Srećni vam Božićni i Novogodišnji praznici!!!

Ono što je započeo u Tajni Jetija, Prosperi je završio u Snežnom čoveku. Klecavo, mlako ispočetka, ali sa majstorski izvedenim krajem, ova priča, kada se sve sabere i oduzme ipak zaslužuje prelaznu ocenu. Ako je pre pet godina autor ostao nedorečen, to mu se posle čitanja ove epizode ne može više reći. Napravio je jednu lepo zapkruženu celinu. Respect for that.

A počelo je mlako. Scenario jako sličan onom iz prvog dela, gotovo ista postava članova ekspedicije (svi su tu uz "poklon" CeKa Kine u vidu žene u crnom Lien Pei), i gotovo isti cilj. To je minus. Mesto radnje je drugojačije, u pitanju je planina Pamir koja se nalazi u pokrajini Sinkjang, NR Kina, što je Prosperi u Castellijevom maniru iskoristio da nas upozna sa kulturnom revolucijom koja se odigravala u ovoj najmnogoljudnijoj zemlji na svetu, baš kao i sa problemima sa kojima se suočava komunistička vlada u Pekingu. Nije lako vladati nacijom koja broji preko milijardu stanovnika i koju čine čak 54 etničkih zajednica. To je plus.

Ipak, s obzirom da obe ekspedicije, i ona u Kaliforniji i ova u Kini skoro liče kao jaje jajetu, skoncentrisaćemo se samo na poslednjih četrdesetak strana, koje su svakako i najzanimljivije. Ukratko, Martin, Java, Nat, Sara i Lien, preživevši nekako napad Kazaha i Metch-Kang-Mija, uspevaju da se dokopaju pećine odakle dolaze ovi hominidi, i da zahvaljujući malom čudu prirode, jednom Jetiju koji je dovoljno intiligentan da govori engleski saznaju i istinu o ovoj vrsti.

Jeti nas vraća par desetina hiljada godina unazad, u zemlju koju mi danas znamo kao Atlantidu, ali pre ratova sa Muom, u zemlju napredne tehnologije, i vreme gde su svemirska istraživanja uzela maha. Mesec je već bio dobrano istražen, minerali korišćeni, pa su naučnici odredili novi zadatak, najsmeliji do tada, kolonizaciju crvene planete, nama znanu pod imenom Mars! Prvi brod sa kolonizatorima je bio na svom putu ali je prilkom ateriranja došlo do nezgode, gde je brod prilično uništen, te su se članovu posade podelili u dve grupe: spoljne i unutrašnje. Znalo se da će generacije biti potrebne da bi se brod popravio i vratio na Zemlju, te se ova odluka i činila razumnom. Kako bilo, veliki broj onih koji su odlučili da žive u surovim uslovima na Marsu brzo je umro, ali je jedan deo preživeo. Generacije koje su se rađale, postale su prilagodljivije uslovima na Marsu, a ovi unutrašnji su s vrmena na vreme održavali kontakt sa spoljašnjima dajući im hranu. Konačno, posle generacija i generacija, brod je popravljen i bio je spreman da krene na put kući. Bez spoljašnjih, dabome. No, oni nisu baš tako mislili, preuzeli su brod i na kraju se survali na Pamir. I eto objašnjenja za Jetije! Oni su Marsovci!;)

Nikada pre, ali nikada posle se nije dogodilo u Martinovom serijalu da upoznamo i drugo lice Atlantide. Znamo da umeju da se biju, znamo da umeju da stvaraju čudovišta, ali je Prosperi bio dovoljno hrabar da jednu naučnofantastičnu, i ničim originalnu priču, primeni u Martinovom serijalu. i efekat je bio dosta uspešan. Nije sporno da je Atlantida sa onolikim znanjem i tehnologijiom bila sposobna da se maši za kolonizaciju Marsa, ali je on prvi koji je te potencijale iskoristio u te svrhe. Malo neobično za MM kontinuitet, ali je u dozvoljenim granicama, ne iskače i ne šteti. Neki drugi scenaristi (kao Beretta, npr.) bi mogli da se ugledaju na ovaj primer i da prestanu da budu štetočine. I što je takođe važno, uspeo je da zaokruži priču i da na jetije stavi ad acta. Otude mi je ova epizoda, i pored svih nedostataka koje nosi u sebi, i dalje jako draga.

MM LMS 83/84 Zemlja Nedođija

MM LMS 86/88 Sekta asasina

• I like girlz

7, 8, 8, 7

ma meni je svaki MM iz LMS edicije pravo malo remek djelo u odnosu na ove koji su izlazili u SD i Strip Agentu, pa tako i ova epizoda, koja vjerovatno i ne spada u gornji dom MM serijala, ali u svakom slučaju mnogo bolja i interesantnija od onoga što, nažalost, danas imamo prilku da čitamo. a naravno, kada je tu i mistični svijet veličanstvene atlantide, kao i u ovoj epizodi, onda je mi je MM "at his best".
    28.12.2006
    19:14:00 sati
    I like girlz

6, 6, 7, 7

Prosperi je dobro naučio domaću zadaću o sociološkom, arhitektonskom, kulturnom i političkom podneblju u Kini koje je prezentirao u ovoj epizodi, no sama priča o snježnom čovjeku prema kraju postaje sve neuvjerljivija, pa makar i za jedan ovako žanrovski fantastičan strip... šupljikavost, poneka nelogičnost i nedorečenost, brzopletost u završavanju priče i obrazlaganju ponešto kvare cjelokupni dojam.
    29.12.2006
    12:27:00 sati

8, 7, 7, 7

Bolja od prethodnika.Priča-iako vrlo slična prvoj-teče dobro,mada opet ima nekoliko nelogičnosti(Marti bez problema nalaze jetije)a i kraj je uvjerljiv.Možda malo previše sci-fi ali može proći objašnjenje o jetijima kao Atlantiđanima sa Marsa.Sviđa mi se što ima dosta informacija o Pekingu,Kini,njezinim narodima i pokrajinama.Upravo su ti edukativni dijelovi jedan od većih razloga zašto volim MM. Tuis nije loš crtač ali nije baš bio čest gost u Martiju.Čini mi se da je najbolji bio u Afrička magija/BUđenje dinosaurusa itd.
    29.12.2006
    23:22:00 sati

3, 3, 8, 7

Ne vidim razlog ovolikog kompliciranja sa legendom o Jetijima. Nikako mi se nije svidjela ova Prosperijeva teorija prepuna nelogičnosti. Istina, ovo je još i dobro kad se sjetim za što sve je Prosperi sposoban. Ako ništa, barem je od majstora Castellija naučio kako prenijeti čitateljima važnije kulturne, povijesne i druge znamenitosti kraja u kojem se radnja dešava.
    05.12.2007
    20:16:00 sati
  • Inferno

5, 6, 7, 8

Yetiji su Atlantiđani s Marsa? Teško je to progutati, ali dobro. Barem smo saznali da su nekoć davno ljudi bili na Marsu. Najslabiji dio je onaj sukob između "vanjskih" i "unutrašnjih". Trebalo je samo reći kako su oni tamo stali godinama i da su mutirali, a sukob je nepotreban jer mi je besmisleno da bi brod popravljali generacijama kako bi se njihovi potomci vratili na Zemlju. Koja je to glupost misliti na potomke iz 10. koljena... ccccc. Kao što rekoh, razriješenje misterije Yetija nema baš smisla niti je uvjerljiva, ali ajde... radi fantastičnog ugođaja dobiva prolaznu ocjenu. Ipak je ovo MM i sve se vezuje s Atlantidom. Drago mi je što je prvi dio stripa posvećen Kini i taj edukativni element serijala je uvijek bio za svaku pohvalu. A pohvale idu i Tuisu koji je ipak nešto bolji u "Afričkoj magiji".
    23.10.2009
    11:52:00 sati
    Inferno

Ukupna ocjena 45%

2, 4, 7, 6

Ovo je stvarno iznad svih granica imbecilnosti! Jetiji su potomci astronauta?!! Veću glupost od ovoga doista nisam čitao. Mislim, ljudi uspijevaju preživjeti na Marsu i evoluirati u dlakavce tokom nekoliko generacija?! Mislim da tako nešto doista nije doraslo MM-u. Da su oni gušteri bili pravi, a ne optička varka bilo bi još gore.

19.04.2011
    00:47:00 sati

Ukupna ocjena 38%

2, 2, 6, 8

Jeti je potomak astronauta. Već debilizam nisam pročitao još od nekih epizoda DD u kojima imamo štakore i aute.

08.03.2013
    17:24:00 sati

5, 5, 7, 8

A što kazati na ovo? Početak ok, strip je davao nadu da bi mogao biti zanimljiv. A onda smo došli do onih komodskih varana koji su u biti projekcije (ponovljeno iz Misterija Nuraga). Pa onda jetiji koji su potomci ljudi koji su evoluirali u roku od, koliko, 10, 20 godina?! Bože oslobodi! I naravno, po ne znam koji put, žena koja prati Martina je - žena u crnom... Jako originalno, kako se Prosperi toga sjetio?

27.07.2013
    23:36:00 sati

7, 2, 6, 3

Jao, kako jadno! Ove stare epizode MM-a su mi ostale u dobrom sjećanju od prije par godina kad sam ih čitao, ali sada su mi sve na isti kalup. Iste scene, isti tipovi likova, apsolutno svaki element recikliran non-stop. Opet jebena Atlantida (pa ima li nešto na ovom svijetu što nije povezano s njom?), opet jebeni Ljudi u crnom itd.

Crtež je još i dobar s obzirom na kakva se sranja mogu naći u ovoj biblioteci. Naslovnica užas, Yeti izgleda kao neko ogromno govno, a Java k'o da se usr'o.

04.08.2013
    12:01:00 sati

Ukupna ocjena 26%

1, 1, 5, 5

Sve je ok u prvoj polovici, čak ni dokumentarni prikaz Kine nije dosadan. Crtež solidan, ali rasplet- sigurno jedan od najgorih ikad....

06.01.2014
    12:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

2, 5, 7, 7

14.07.2014
    21:12:00 sati

10, 10, 8, 9

Svako ima pravo na svoje mišljenje a moje je da mi je ova priča među top 5.Toliko od mene.

04.10.2014
    11:32:00 sati

7, 5, 8, 7

Odmah na početku moram reći da nisam još čitao toliko spominjani prvi dio za koji se ova priča dijelom veže pa nemam dojam da je jedan dio ove epizode gotovo pa preslikan i slično. A sad na komentar.

Meni je bilo ugodno pročitati ovu epizodu iako je jasno kako se s Atlantidom i ljudima u crnom pretjeruje i ne volim koliko se često pojavljuju u serijalu. Iako mi se ne dopada, zanimljiva je ta Prosperijeva ideja da nam jetije prikaže na način na koji jeste i mislim da tu ipak nema spora oko vremenskog trajanja radnje - naveo je da su se stradali Atlantiđani na Marsu zadržali generacijama, zaključujemo čak toliko dugo da je Atlantida nestala a oni su se zapravo vratili na Zemlju. Dakle, riječ je o stoljećima a ne godinama. Izabravši to rješenje, Prosperi si je stvorio probleme u svezi nekih drugih pitanja, na prvi pogled sitnica ali možemo se pitati o načinu preživljavanja tzv. unutarnjih na tom škrtom planetu (kakvu su hranu generacije unutarnjih mogle proizvoditi u brodu??). Neuvjerljivo je da su generacije i generacije unutarnjih zadržale entuzijazam i volju da poprave letjelicu i vrate se natrag te da su uspjeli da se njihova fizionomija ne promijeni. Prosperi se na kraju opet, kao i u onoj priči o nevidljivoj zvijeri, odlučio za svojevrsnu ispovijed stvorenja, gdje ono samo priča priču, s par glupih objašnjenja: prvo, način na koji je naučio engleski jezik i drugo, da je on daleko inteligentniji od ostalih jetija.

Ljudi u crnom... a što reći tu? Ako su sve znali o jetijima mogli su se dobro organizirati i istrijebiti ih a ne u dolinama oko kojih žive stvarati "fatamorgane" kako postoje opasna bića da bi znatiželjnici podvili rep. Mislim da je sve moglo proći bez njih ili bar toga da je Lien Pei pripadnik ljudi u crnom. Gledano unazad, postavlja se pitanje koliko ima logike da su joj saveznici oni separatisti budući da su napali i porušili instalacije u kojima se ranije u epizodi nalazila. Apsolutno nije morala biti negativac.

13.06.2017
    22:09:00 sati

8, 8, 6, 3