Mutanti!

MM LMS 95/96 | 157 str.

Diljem svijeta započinje holokaust mutanata, a slučajni susret u Martina i mlade mutantkinje Pat u Kanadi vodi ga na trag organizacija koju dobro poznaje, a koja ima novi cilj – istrijebiti mutante. London – Berlin – New York, Martin i Pat nalaze se sve bliže istini koja se krije iza strahovita lova!

Crtež 5

• Mutanti
    MM LIB 61
  • Mutanti
    MM LMS 95
  • Holokaust
    MM LMS 96

• Mutanti!
    MM SR 97
  • Holocaust 1990
    MM SR 98

• Mutanti koji se pojavljuju su mystereovska verzija X-mena, autora Stana Leeja i crtača Jacka Kirbyja, a njihova prva pojava bila je u "The X-Men #1" iz listopada 1963. Čak je i prvobitni prijedlog za naziv serije bio "The Mutants". Mutanti su ljudi sa specijalnim moćima.
  • Ovo je četvrta od pet Pennacchiolijevih epizoda u redovnoj MM ediciji. Vidi njegovu autoriziranu autobiografiju, kao i neke njegove komentare o dotičnoj epizodi.
  • Moći mutanata: Calcutta - leteći čovjek; Tokio – telekineza; Pat ubrzana regeneracija (Wolverine); Čovjek slon John Merrick, polubesmrtnost, telepatija i ostale mentalne moći (Profesor Xavier); bezimeni tajnik UN-a i pripadnik LJUC-a – velika snaga i mentalne moći.
  • Str. 33., Martin je bio u Londonu prije godinu dana, u epizodi "Londonske misterije". Str. 41., Martin tijekom svog boravka u Londonu iznosi tajanstvenu natuknicu – "Telefonirao sam starom prijatelju, srećom nije kod kuće. Nismo se vidjeli 12 godina, ali osjećam da ćemo se vrlo brzo sresti." Vidi MM & D.D. #1 "Posljednja stanica - užas".
  • Str. 54., referenca na nedavnu epizodi LMS #90/91 "Lov na vješticu". Nakon incidenta u Claremontu, mutanti su stvorili udruženje za uzajamnu pomoć.
  • Str. 62., priča o Čovjeku slonu, Johnu Merricku, tragičnoj stvarnoj ličnosti iz druge polovice 19. st. Napravljena je kazališna predstava i film kojeg je režirao David Lynch. Autor mu daje moći telepatije, star je 110 godina – besmrtnik? Vidjet ćemo ga opet u #293 "Homunculus" (Recagno/Coppola).
  • U MM univerzumu u Njemačkoj je tijekom rata utemeljen antropološki tim pdo vodstvom prof. Wolmara koji je dokazao postojanje mutanata, no projekt je stopiran i namjeravalo se nastaviti nakon završetka rata i trijumfa Trećeg Reicha. Što se nikad nije dogodilo!
  • Radnja epizode je u godini 1990., i Njemačka je prema riječima autora prije nekoliko mjeseci bila podijeljena Berlinskim zidom na Istočnu i Zapadnu. Otvoren je za neometan promet 9. studenog 1989., a potom je nakon nekoliko tjedana i srušen. Ujedinjenje Njemačke odigralo se kasnije, 3. listopada 1990. Na str. 72. vidimo kip Lenjina, jednog od znakovitih simbola komunizma.
  • Str. 80., Pat nam je upriličila akrobatsko hodanje po užetu bez mreže i štapa u rukama, i to u potpeticama i minici! Svaka čast! Za razliku od sirotog prof. Mysterea…
  • U zabranjenom dijelu berlinske knjižnice nalaze se sljedeće knjige: "Arthur Wolmar: Geheim Beziehung 1942", "Brender Otto von Hauptmann", "Bretagne eisenbahn".
  • Martin pronalazi specijalne leće kojima može vidjeti šifrirane simbole na odjeću Ljudi u crnom. Što me fino podsjetilo na Carpenterov film "They live". Poslanik Joe ima šifru "JP 25 -7". Simon, njegov ubojica ima "AC 17 -6". Tajnik UN-a ima šifru "AS 27 -3". Pennacchioli tvrdi da je možda kod pisanja priče čak i postojao ključ dešifriranja, no toga se više ne sjeća. Na strani 40. Martin govori da šef nosi broj 3 no na odijelu se ne vidi broj! Očito je to promaklo Castelliju kod mijenjanja šifriranja.
  • Središte UN-a, svjetske mirovne organizacije nalazi se u New Yorku, na Manhattanu, i tu je poprište odlučujućeg sukoba! Str. 19. - Martin obojao kosu u crno!
  • Str. 40., jazbina šefa Ljudi u crnom je ispod zgrade UN-a, a sadrži ogroman akvarij (poput jazbina nekih negativaca iz filmova o Jamesu Bondu). Neimenovani šef Ljudi u crnom (tajnik UN-a) je mutant nedefiniranih moći, posjeduje nadnaravnu snagu, telepatiju te moć lokaliziranja mutanata. Glava mu eksplodira kao u filmu "Scanners" na str. 59.!
  • Nacisti se sljedeći put pojavljuju u 127bis "L' ultimo mistero" (Russo-Castelli/Devescovi).

X-men na talijanski način

Tijekom čitanja ove epizode, s barem malo poznavanja američke superherojske škole, sigurno ste stalno imali neki "tingling sensation" ili vam je "spider-sense" stalno govorio koji bi strip serijal bio svojevrsni obrazac epizodi. Glavni akteri su mutanti nadnaravnih moći, no uključeni u zavjeru u maniri Alfreda Castellija – nacistički okultizam, Ljudi u crnom, drevne civilizacije Atlantida i Mu. I kad ste već pomislili da se stari Castelli vraća svojoj početničkoj fazi, u impressumu pročitate da je autor Sauro Pennacchioli. Ček malo, tko je taj Pennacchioli? Za odgovore na to i na sva ostala pitanja morat ćete, nažalost, nastaviti s čitanjem…

Mystere i mutantica Pat

Moram priznati da me je strip privukao od samog početka. Tajanstvena ubojstva i progon mutanata čudesnih moći diljem svijeta… U Calcutti čovjek sposoban letjeti, u Tokiju mlada djevojka sposobna je upravljati predmetima na daljinu i upotrijebiti ih kao smrtonosna oružja. U Kanadi pak Mysteré spašava živahnu i poduzetnu djevojku Pat koja ima sposobnost nevjerojatne regeneracije oštećenog tkiva! Sve ukazuje na to da određeni "ljudi u crnom" pokušavaju ponovno pokrenuti holokaust 1990. godine poput nacista tijekom drugog svjetskog rata, samo što su u ovom slučaju žrtve - mutanti. A razlozi koji se skrivaju iza istrjebljenja mutanata mogli bi biti razjašnjeni u istraživanjima nacističkog znanstvenika, profesora Wolmara. Samo što je ta knjiga skrivena od javnosti u zabranjenom dijelu berlinske biblioteke… Ako vas Chiarollin crtež nije odbio na samom početku, do ovdje ste već sigurno živo zainteresirani za daljnji razvoj priče. Pennacchioli vodi Martina diljem svijeta - u Kanadu, London, Berlin, New York. Sve funkcionira skoro savršeno do kraja prvog dijela.

Čovjek slon

Pojavljuje se stvarna ličnost, John Merrick, poznat još i pod svojim nadimkom Čovjek slon. Ispočetka korišten kao cirkuska atrakcija da bi kasnije potpao pod pokroviteljstvo bogatog liječnika. U univerzumu X-mena on bi bio vođa dobrih mutanata, nepokretni Xavier, no velikih telepatskih moći. Merrick odmah pročita Martina (zlobnici bi primijetili da i nije teško proniknuti u Martinov um).

"Jasno mi je da ste u dubini duše odmah odlučili prihvatiti ponudu, međutim volite da vas uvjeravaju i da onda formalno pristanete. Obožavate duge rasprave, razmatranja, razmjenu informacija, i tako dalje, i tako dalje…"

Čovjek u crnom

Nakon povratka u New York Martin se nalazi na mrtvoj točki, a tu Pennacchioli počinje malo vrludati i improvizirati. Pojavljuje se sve više i više rupa u scenariju. I iako dovede priču do zadovoljavajućeg kraja, u zraku ostane visjeti mnoštvo elemenata. Za potrebe svoje priče praktički "bezobrazno" brlja po kontinuitetu oko pretpotopnih civilizacija i njihovog kraja. Kreira svoj vlastiti MM mini-univerzum u kojem funkcionira trenutačna priča (kao i njegova prijašnja priča o mutantima - "Lov na vješticu"), a koji se kosi s ostatkom kanonskog univerzuma. No, i Castelli će praktički resetirati kasnije neke postavke Vječitog rata između Atlantide i Mua. Pennacchioli naglašava u jednom svom objašnjenju na netu da ne treba sve izvore koji se navode u stripu uzimati kao vjerodostojne, odnosno kao kanon. Pennacchioliju je ovo prva priča kod MM-a koju je on napravio u potpunosti. Dao je prijedlog za "Panovu frulu" no ona je prema 30-straničnom scenariju bila promijenjena i nadopunjena od strane Castellija. Zatim "Čarobni napitak" koji također započinje njegovom idejom i njegovih scenarijem no izmijenjen je kraj. Napisao je još tri priče za Zonu X i epizodu MM "Leteći Holandez" koji nije bila objavljena kod nas.

Priča je svakako našla svoje mjesto u MM univerzumu odličnim premisama i pričom, no slabašna realizacija u drugom dijelu kvari ugođaj. Chiarolla nije toliko zainteresiran kao kod prijašnjih priča i svako malo ode u grotesku ili nenamjernu karikaturizaciju. Ova priča je definitivno ostatak starog tipa MM-a, takve više ne prave. Trashy zapleti, brljanje po kontinuitetu, ali vrlo zanimljiva i neuobičajena epizoda! Na netu je i sam Pennacchioli napisao da nije baš siguran bi li se uopće vratio pisanju scenarija za MM.

Predstavnika Italije nazivaju imperijalistom!

Autorov osvrt i zanimljivosti vezane za priču

"Kada sam napisao priču, tri godine prije objavljivanja, 1990., Istočna Njemačka je još uvijek postojala! Alfredo je nadopisao nekoliko oblačića koji govore da je Njemačka nedavno ujedinjena. Ali ipak, da ne bi bilo previše promjena, ostavio je napomenu o diktatorskom režimu u Istočnom Berlinu (vatreno oružje u zabranjenom odjelu knjižnice, policijske barikade, itd.). Malo je neobično to što tijekom sjednice UN-a više nitko nema oznake na odjeći, a Martin ih kasnije primjećuje na odijelu šefa! Također, crtač je napravio neke male greške kod pripovijedanja, a Alfredo je promijenio tekst tako da bi odgovarao nacrtanome (npr. kad vidimo mutante, kod priče o Čovjeku slonu, nakon pada Atlantide). Mutanti su nalik Marvelovim X-menima, u smislu da sam htio napisati priču "što bi bilo kad bi postojali X-men u stvarnom svijetu". Sigurno bi postojanje takvih anomalija privuklo pažnju Ljudi u crnom, s obzirom na njihovu sklonost da eliminiraju anomalije općenito. LJUC i nacisti ne sudjeluju zajedno u ovom slučaju, iako to možda tako izgleda.

Pat ima regenerativne sposobnosti poput Wolverinea. Tajnik UN-a i šef LJUC-a ne može trenutno čitati misli nego mu je za to potrebna izrazita koncentracija, to je razlog zašto odmah nije intervenirao. U gužvi bi se teško koncentrirao. I zašto svi žele znati ime tajnika UN-a? Nisam ga htio identificirati već sam ga samo htio prikazati kao pripadnika nacističke vladavine. U vezu tajnih šifru, zbog nesrazmjera snaga između MM i Ljudi u crnom u ovoj epizodi, htio sam dati Martinu kec u rukavu koji će se eventualno moći koristiti i u budućim pričama! Kontaktne leće bi trebale biti nešto kao stroj Enigma koji je dozvoljavao saveznicima da saznaju akcije nacista tijekom drugo svjetskog rata. Nažalost, zbog nesporazuma tijekom Castellijevog uređivanja, ideja je bila odbačena u isto vrijeme kada je bila predstavljena. Razvio sam mehanizam za tumačenje simbola, ali jedino čega se sjećam je da je u stvari posljednji broj bio nizak i da je bilo više razina u hijerarhiji Ljudi u crnom (3 = treći stupanj managera)."

Leće za identifikaciju

Lemurija i Arja – Atlantida i Mu (legenda o mutantima)

Ovu priču praktički možemo proglasiti apokrifnom, izvan kanona, ili jednostavno prihvatiti lažnim tumačenje profesora Wolmara. Preuzeo ju je iz lažnog izvora ili je sve samo proizvod njegove mašte kojim je zadovoljio nacističke apetite za istrjebljenjem nečistih. Isto tako teorija se djelomično podudara s dijelom o čistoći arijske rase (potekla s Arje ili Arije). Rat između dvije sile je točniji dio, no teorija kako su se dvije civilizacije uništile nuklearnom bombom je drugačije od kanonskog tumačenja da je te dvije sile uništio poludjeli satelit. Isto tako, uopće ne razlikuje Lemuriju i Arju od Atlantide i Mu – a prema Recagnu je Lemurija prethodila Atlantidi! Evo kako Pennacchioli opisuje priču:

"Postojale su dvije pretpotopne sile, Lemurija i Arija. Otprilike su odgovarale Atlantidi i Mu. Lemurani su bili niski, žute kose, a politički sistem im je bio kolektivistički i u izvjesnim aspektima feudalan. Arijani su bili visoki i plavi. Njihovo društvo zasnivalo se na individualnim pravima i privatnoj inicijativi. Pošto su podijelili svijet na interesne zone, dva su različita sustava počela se direktno sukobljavati, a takva situacija je trajala tisućljećima. Tu su bili bijeli Arijani, žuti Lemurci, i crnci iz Gondvane, današnje Afrike. Na kraju je uporabljeno nuklearno oružje i cijeli je svijet uništen za svega nekoliko godina. Ozračeni su poumirali nakon 3-4 godine, a preživjeli na površini su mutirali. Oni koji su se sakrili na vrijeme i spasili od pogubnih utjecaja radijacije, nakon regeneracije radioaktivnih područja vratili su se na površinu. Te dvije strane su se sukobile, a mutanti su otišli sve dublje u šume. Tako je nastala legenda o podzemlju, a možda su po njima stvorena i izvjesna božanstva i zoomorfi. Mutanti su se parili s ljudskim ženkama, pa je na nekom od potomstva bilo očitih znakova. Drugi su imali neprimjetne, a i ljudske majke su se pobrinule da prežive. Tako su se proširili. "

Atlantida ili Mu

MM LMS 92/94 Roncisvalle

MM LIB 62 Crna piramida

7, 5, 6, 6

Zanimljiva recenzija. Danas više nema ovakvih priča, u to vrijeme bilo je mnogo bolje.

26.10.2011
    21:45:00 sati

5, 5, 4, 6

Sviđa mi se kada se Martin nađe u nekakvom barem potencijalnom ljubavnom trokutu a ostalo je sve prosijek. Crtež je priča za sebe.

27.10.2011
    00:04:00 sati
  • dnevni boravak

8, 6, 8, 5

Chiarolin crtež mi je najviše ostao u sjećanju od ove epizode, legao kao staro vino. Možda je u nekim slučajevima crtao "preizražajne" likove ali stil mi se neodoljivo sviđa. Epizoda je od starta vrlo zanimljiva, i ima nešto slabiji kraj kao što recenzent reče, ali da bar danas ima više ovakvih epizoda gdje bi Martinu bio kraj.

29.10.2011
    09:37:00 sati
    dnevni boravak
  • big joco

6, 5, 4, 5

povprečno...

06.11.2011
    18:03:00 sati
    big joco

9, 8, 9, 8

Nisam dugo čitao Martija, ako je ovo po svima ostalima prosječna priča, onda jedva čekam da pročitam ove "bolje" :P

Uglavnom, uživao sam (unatoč nekim nelogičnostima, ali ne bi bilo pristojno od mene da se žalim na nelogičnosti u epizodi koja se zove "Mutanti", zar ne?).   :D

17.01.2013
    21:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

6, 5, 6, 6

Opet ljudi u crnom. Priča se brzo pročita tako, da je sasvim ok.

23.06.2014
    20:16:00 sati

7, 7, 6, 7

Misli da bi mutanti iz MM-a trebali dobiti spinof seriju.

04.10.2014
    11:42:00 sati

6, 6, 7, 8

Sve bi bilo dobro da kraj priče nije brzinski i nemaštovito odrađen. Stječe se dojam kao da uredništvo nije htjelo dužu priču.

29.01.2016
    18:01:00 sati

6, 5, 6, 7

Tema mutanata je vrlo zanimljiva i autor je morao malo više mozgati kako ju na što bolji način dodati u Martyjev svemir a ne opet kroz nekakve postulate ljudi u crnom i Atlantidu i Mu. I mene je naljutilo autorovo brljanje po kontinuitetu ali se dobro ogradio time da napisano u knjigama onog njemačkog znanstvenika ne mora biti istina.

Najgluplji je kraj kad autor daje obrazloženje kako ljudi u crnom imaju potrebu da potamane mutante jer kad bi se saznalo za njih onda bi bila logična teorija dotičnog znanstvenika o njima kao izdancima drevnog sukoba civilizacija. Pa taman kao da se za mutante već ne zna. Bezveze.

Chiarolla zaista varira, par tabli je tu, posvećen i pažljiv a onda kao da crta preko neke stvari...

24.12.2017
    15:09:00 sati