Djevojka iz torte

MM LUSP 1 | 128 str.

Približava se ljeto, a upravitelj baze Drugdje sprema se na zasluženi odmor. S druge strane Dee i Kelly pomno spremaju svoj plan za osvajanje svijeta. A Martin Mystere pozvan je od strane slavnog kompozitora radi neke misteriozne i tajanstvene stvari. No prije nego uspije saznati o čemu je stvar on biva otet. Isto tako i njegovi dvoje kolege radi znanstvene kazališne izvedbe. I kako to biva svake godine, na proslavu pozvani su i Dee i Kelly, Angie, Mystere i agenti iz Drugdje.

• Djevojka iz torte
    MM LUSP 1

• La ragazza nella torta
    MM SPEC 18

• uz Mysterea, tu su Dee, Kelly, Angie i Chris Tower
  • strana 37., vidimo Leonarda Da Vincija kako šeće bazom Drugdje
  • informacije radi, N. Tesla spominje se u MM Spec. 1 «Car demon» sa svojim amplifikatorom ELF valova
  • strana 59., specijalni odsjek za ocjenjivanje Murphyjevih zakona, u ovom slučaju «Na pod uvijek pada namazani dio strane kruha!»
  • strana 60., još jedan specijalni odsjek, «Roddenberry Project», (Gene Roddenberry, scenarist Zvjezdanih staza)
  • strane 47. i 87., Castellijev Omino Buffo
  • strane 57. i 95., slika vremenskog putnika Dr. Who iz istoimene engleske SF serije
  • strane 99. i 119., selo u Sibiru slučajnog primatelja energije iz pokusa su dvije poznate ruske pjesme: «Kalinka», «Očičornija»; kao i strana 121. gdje je razgovor zapravo imena ruskih muzičara: Čajkovski, Rahmanjinov itd.
  • strana 108., ili greška prevoditelja ili mala šala tiskara, osvanuo je neobjašnjiv naslov «Kako jebat Sandru». Vulgarno možda? Sandra je ime Castellijeve avanture za vrijeme boravka u NY.

Mystere je jedan od mojih najdražih junaka još od samog početka čitanja stripova (i interesantniji i bolji od samog kralja Zagora). Tako sramotnim redovitim neobjavljivanjem uništen je jedan prekrasni kontinuitet doživljaja samog vrha Bonellijevih junaka. Mystere je junak koji se razvijao kao i svi drugi junaci. Od početnog Indiane Jonesa koji je rješavao probleme šakama i murchadnom u zabačenim zakučcima zemaljske kugle, pa sve do današnjeg već pomalo ostarjelog Indiane Jonesa koji rađe rješava misterije koje su mirnije ćudi. Više dijaloga, teksta, kompleksniji scenariji. Naravno, u 20 i nešto godina postojanja i strip mora evoluirati.

Još jednom ću se ponoviti pa reći koliko smo zakinuti na našim prostorima. Pored svih onih lijepih redovitih epizoda, almanaha, maxi i giganata postoji i edicija Martin Mystere Speziale. To je godišnjak na povećem broju stranica plus još neki dodaci. Uz to epizode su kompletne, uzbudljivije, a uz to imaju stalnu postavu od nekoliko glavnih likova. To možda neki ne preferiraju, no ja volim da se stvari ponavljaju. Nostalgičar, što ćeš. Pravi tri broja objavljena su kod nas u sklopu Dnevnikovih redovitih izdanja Marti Misterije i još četiri objavljena kao specijalni. Recimo, osam od dvadeset. Neki će reći, i to je podosta. NE! Stripova kao što je Mystere trebalo bi biti mnogo, mnogo više. A još k tomu, na našim prostorima još vlada kralj Zagor, pa inventivni dobri stari stric Martin pada u zadnju ligu. Potpuno nezasluženo, velim vam. Da mogu, upotrijebio bi Rozebergov amplifikator moždanih valova i tako utjecao na svijest ljudi nek čitaju više Martina. No tako to ne ide, neke stvari možeš pročitati samo u stripovima.

Stalna postava specijalaca su kao prvo, naravno, Java i Martin, zatim Chris Tower od četvrtog broja «Car demon», Max Brody – Chrisov tajnik; zatim jedan sexy anđeo zvani Angie, i dvoje komičnih zlikovaca, John Dee & Edward Kelly, prozvani po svojim mračnim imenjacima. Iz godine u godinu, oni se sreću, poput «smrti ili poreza» kako to već nazivaju u stripu. Mystere taj fenomen zove «slučajnost Drugdje». Fenomen koji se rijetko događa u praksi. Mi čitaoci znamo da to nije slučajnost već da tako žele njihovi scenaristi.

Priča je laička, zabavna i duhovita. Nema tu nekih misterija poput davno potopljenih naroda Atlantide i Mu, ili oružja razorne snage opasnog po cijeli svijet. U ovom broju otkrivamo kakvu tajnu su imali troje – fizičar, glazbenik i arhitekta, dakle umjetnici. Priča je simpatična, a misterija i možda malo prebanalna. No kažem vam da vrijedi u potpunosti pročitati strip detaljno od početka do kraja jer unutra ima toliko sićušnih pošalica i alegorija, da čovjek i više puta može pročitati strip i dobro se zabaviti. No pravi vrhunac je kulminacija izvedbe znane nam Angie. Kako su neki dugo čekali kako bi se skinula Lara Croft, tako sam siguran da su i svi Angieni fanovi jedva dočekali da se Angie skine ko od majke rođena.

Priča započinje malim povijesnim pregledom i nekim stvarnim činjenicama, no sve ono tajanstveno je plod mašte scenarista. Zapamtite povijesne ličnosti Stanford White, Evelyn Nesbitt, Harry Kendall Thaw i prisustvovajte njihovoj sudbini kroz Brodyevu priču. Još jedno ime, Nikola Tesla, je upotrebljen već drugi put kao genijalni znanstvenik sa mnogo tajanstvenih izuma. Prvi put u spec. broj 4 gdje je bio izumitelj pojačala ELF valova. Najpoznatija stvar mu je generator izmjenične struje, a sve ostalo ne garantiram da je točno. Osnova su povijesne činjenice, a dalje se gradi Mystereov svijet. Davno zaboravljeni Teslin i Whiteov projekt, na površinu izvlače trojica starih genijalaca, a rezultat tog projekta je prijenos energije na daljinu. Neophodni element je neizostavna Angie, tj «estetski katalizator». Čistovkrvna naivna plavuša, a uz to i dobra plesačica. A i može se reći da vrlo katalizira, katalizira... Posebno kod troje starih genijalaca, oženjenih i nezadovoljnih sa svojim boljim polovicama. Dee i Kelly, još jednom u potrazi za velikim bogatstvom i velikom željom za vladanjem svijetom. Istodobno, genijalni i ludi. Kao i većina likova u ovom broju. Chris Tower, čovjek koji nikako da ode na zasluženi odmor. A kako bi i mogao, kad je nezamjenjiv u svojoj ultratajnoj bazi «Drugdje». A što ustvari i nije, kako tvrdi njegova žena. Max Brody, mali nespretni tajničić koji svom silom pokušava spiječiti Chrisa da ode. Ne iz razloga koje on uporno iznosi, već iz njegove male laži iz koje će se teško izvući. Sad da li će se izvući... Upoznajemo i povijesne likove i njihove priče, kao npr. «pronalazača» djevojke iz torte. Tj., izuma kojeg bi svi htjeli imati na svojoj momačkoj. Mystere i Java su jednako, i glavni i sporedni, kao i svi ostali likovi u ovom broju. Čitajte o njima, a posebno o Angie jer ona katalizira, katalizira...

Scenariste treba pohvaliti, pa sad bilo koji da je napisao scenarij. Stvarno je nenametljiv, zabavan, priča glatko ide i strip se tečno privodi kraju bez nekih velikih odstupanja od radnje. Mada, kolko sam primijetio u dosta Mysterea, da se priča gradi polagano, privodi se prelagano do kraja da bi sam kraj bio eksplozivan i prekratak. Stvari moraju teći glatko i tempo mora biti umjeren, bez forsiranja kraja ili bespovratnih digresija. Ova epizoda je vrlo dobro koncipirana. Tortijev stil crtanja jako podsjeća na Alessandrinijev, a kako su ova dva česta u Martinu, privikneš se na to. A i moram reći da je stil dobar. Naslovnica je za 5, no kako je ovdje najviša ocjena 10, naslovnica dobiva deset.

Za kraj, samo bih želio da nam poželim još mnogo ovakvih trenutaka sa Martinom Mysterom. Nažalost, pošto su rijetki, moramo ih cijeniti. A moram i priznati da u jedno od boljih stvari koje su mi se desile ovog ljeta neosporivo moram ubrojiti i izlazak ovog specijalca, kojeg stvarno nisam očekivao ni u bližoj ni daljnjoj budućnosti. Tolko od mene, a na vama je red da kupite stip i uživate u njemu, pošto ona katalizira, katalizira...

MM SASP 7 Posljednji koncert

MM SP22b Lovecraftova tajna

• SejoSexon

7, 8, 6, 9

Strip uopste nije toliko los kao sto su mnogi napisali. Ovaj specijalac je za mene jedna prosjecna epizoda, znaci nisam odusevljen a nisam ni razocaran.
    19.08.2003
    22:16:00 sati
    SejoSexon
  • seinfeld

8, 8, 8, 9

Konacno specijal Ludensa koji sjeba druge specijale ;-).
    23.08.2003
    20:12:00 sati
    seinfeld
  • Mailman

3, 4, 4, 9

Prilično bezvezna epizoda, sa banalnim zapletom i ultrabanalnim raspletom. Po drugi put se koristi motiv Teslinog izuma u potpuno suludu i besmislenu svrhu. Po mom skromnom mišljenju, jedna od najlošijih epizoda MM objavljena na ovim prostorima...
    10.08.2003
    12:27:00 sati
    Mailman
  • Ukupna ocjena 42%

3, 2, 6, 9

I meni je MM jedan od najdražih stripova. Zato sam se ugodno iznenadio kad sam vidio da je izašao specijalac, što ne bih pomislio ni u najluđim snovima, s obzirom da ni redovne epizode ne izlaze. Ali, isto tako sam se neugodno iznenadio, kad sam pročitao ovaj specijalac. Priča je nevjerovatno blesava, nema ni traga nekakvoj misteriji ili barem zanimljivosti. Ovo je nasilno stvorena priča, to je, ustvari, više pokušaj nego djelo. Budući da u radnji nema misterije, autori su se okrenuli komediji i probali humorističkim pristupom, koji je naravno također promašaj. Mislim, strip je smiješan (kao finalni proizvod), ali humor u njemu je antismiješan, blijed i posran. Šteta, šteta, šteata, MM ionako, izgleda, nije popularan za izdavanje, a ovaj specijalac neće pomoći povratiti čitaoce, jedino možda suprotno. Koliko se sjećam prijašnjih MM spec. koji su izašli u Dnevniku, nisu mi bili nešto, izgleda da su specijalci puno lošiji od redovnih brojeva. Za kraj, eto samo da kažem, John Dee i Edward Kelly, koji se stalno pojavljuju u specijalcima, su ustvari bili magovi, čarobnjaci, okultisti, medijumi, spiritisti iz tamo, 1550.g.
    10.08.2003
    17:37:00 sati
    stinky
  • Curunir

Ukupna ocjena 29%

2, 1, 4, 8

E moj Marti, kad te se samo sjetim kako si dobar bio......mislim da si sada manje citan nego sto je gledan Hit Depo......
    10.08.2003
    20:42:00 sati
    Curunir
  • Fiju

3, 5, 5, 9

Pitam se zasto je jedino Marti od svih strip junaka morao ostariti, dok su svi ostali vec godinama/desetljecima u svojim najboljim izdanjima i ne pada im na pamet ostariti.
    To je vise komentar na kompletnog Martija, negoli na ovu epizodu, jer mogu ove nove epizode biti odlicne, ali za mene je pravi Marti jedino onaj u starim epizodama sa murcadnom u ruci (btw. gdje je ona nestala?), dok je "dobri stari stric Martin" ipak sasvim drugi junak.
    11.08.2003
    13:06:00 sati
    Fiju
  • Ukupna ocjena 23%

2, 2, 1, 8

uzas...osim naslovna :)
    11.08.2003
    20:26:00 sati
    comicman

6, 8, 7, 9

Ja sam ugodno iznenađen ovom epizodom baš zbog činjenice jer je potpuno drukčija od Martija na kojeg sam ja navikao ali valjda je sad takav trend Martija u Italiji..Jednostavno,Marti je ostario,puno je više dijaloga i teksta a sve manje akcije(vidi se to kad trči za D&K,odmah se umori).Nema nekih misterija ali ovo je ipak specijalac pa je i to OK.Opet se spominje Tesla,dakle i to je plus.Dee i Kelly su legende, nekoliko puta su me nasmijali u ovoj epizodi,super ideja je što se pojavljuju u svim specijalcima,baš kao i Chris Tower i Angie.Mogu misliti kako je Talijanima kad znaju da će svakog ljeta dobiti specijalac u kojem se pojavljuje kompletna ekipa.
    E da,tko zna kakva je ta Angie u krevetu.Malo je priglupa ali izgleda sjajno,možda u nekom sljedećem specijalcu objave bliski susret Java-Angie pa da fanovi konačno dođu na svoje..
    Crtež u stilu Alessandrinija u novo razdoblju.Dakle,vrlo vrlo dobar.
    12.09.2003
    16:35:00 sati
  • Thommo

6, 6, 4, 8

Ovaj MM sam kupio za prijatelja koji ga skuplja, pa sam ga naravno pročitao. Nakon svega čini mi se -- vrlo prosječno. Jedna i najbitnija stvar koju ne mogu progutati kod MM je crtež, neki crtači zaista unište priču. I to je vjerovatno jedan od razloga nepopularnosti kod nas, čuo sam komentare tipa "smješan crtež!" za Martina više nego jednom! Od pozitivnih stvari, likovi su mi zgodni (Angie je hot!), a priča se nekako uklapa u neobavezan specijalac. Sve u svemu, strip koji ću možda pročitati još koji put, ali ako ne, neće mi biti baš žao!
    26.09.2003
    14:04:00 sati
    Thommo
  • Ukupna ocjena 52%

6, 6, 3, 7

Za ovu epizodu treba biti raspoložen. Ja baš nešto i nisam bio.
    29.09.2003
    02:46:00 sati
    Verfalk2003
  • Ukupna ocjena 62%

6, 6, 6, 8

15.11.2003
    12:50:00 sati
    Brdar

6, 6, 2, 7

Jasno je da specijalci nikad nisu ni bili Bog zna koliko kvalitetni (osim u dva-tri slucaja), ali i ovo izdanje, prvo u Srba i Hrvata posle 1991, je pokazalo koliko se Specijal MM srozao. Zaista, ovu epizodu treba citati samo ako pokusavate da se ubijete od dosade. Upalice sigurno.
    27.09.2004
    05:53:00 sati
  • globinjo

Ukupna ocjena 34%

2, 2, 5, 7

malo je reć'-naporno,dosadno,glupo,jadno blablablabla...
    24.10.2004
    09:53:00 sati
    globinjo
  • Djole

3, 6, 6, 6

Debilni, praktično nepostojeći zaplet, koji malo vadi scenario - ali toliki silni subplotovi ne mogu da iznesu celu epizodu, a da se ne zapetljaju previše, do te mere da nas više boli uvo da li će Tower stići na godišnji odmor, ili da li će Bordy naučiti kineski, ili da li će Kelly ostati bez svih para, ili... well, you get the picture. To što epizodu crta Torti ulepšava samo fakat da je mogao da je crta Henry.
    11.01.2005
    14:43:00 sati
    Djole
  • Ukupna ocjena 46%

2, 7, 4, 7

Zaboravite na neku smislenu radnju - ovo je samo nizanje gegova. Prosjek epizodi ipak izvlači uspjeli podzaplet s Brodyem i Kinezom.
    07.02.2005
    22:43:00 sati
    Bullzeye
  • Ukupna ocjena 33%

1, 1, 6, 9

Martin Mystere je moj najdraži Bonellijev strip (zapravo jedini iz njegove produkcije kojeg redovito pratim). Ali ipak, što je glupo, glupo je. Ovakvo smeće nisam dugo čitao. Totalno glupa radnja. To je strip? Što oni misle, da ljeti moramo čitati "razbibrigu"? To je "ljetna razbibriga", opuštanje?
    Bilo bi bolje da nam za ljetnu epizodu reprintaju stare, kultne epizode o Atlantidi i slično, više nastavaka bi stalo u deblje ljetno specijalno izdanje, a još bismo za naše kolecije dobili nove prijevode i bolji tisak klasičnih pustolovina.
    23.02.2005
    11:53:00 sati
    tom1979