Posljednja karavela

MM SA 46/48 | 202 str.

Velika se opasnost nadvila nad narod kršćanski u dalekoj zemlji na zapadu... Stari neprijatelj ostarjelog egzorcista Armanda de Chiaravallea zaposjeo je duše dobrih vitezova hrama i kraljuje na svome crnom prijestolju u Nachalu, Gradu Zmije. U New Yorku, 1997. godine, tijekom sređivanja zaostalih poslova Martina posjećuje Stephanie Roberts, studentica koja bi svoj diplomski bazirala na temu Martinove teze o posjetu Crkve i templara Americi. Kad mistični kipić donešen iz Palenquea izazove buđenje telepatskih moći u mladoj studentici i izazove energetsku eksploziju u njegovom stanu, to znači samo jedno – nova misterija za razotkrivanje!

• Gospodar Nila
    MM LU 46
  • Vitezovi hrama
    MM SA 47
  • Palenque!
    MM SA 48

• Il signore del Nilo
    MM SR 180
  • I cavalieri del tempio
    MM SR 181
  • Palenque
    MM SR 182

• Dio priča inspiriran je knjigom "Proročanstvo Maya: otkrivanje tajni nestale civilizacije" autora Adriana Gilberta i Mauricea Cotterella iz 1995. godine; no, Beretta veli da je glavna inspiracija došla od "Paklenog šunda" odnosno od Tarantinovog nekronološkog prikazivanja priče.
  • Ovaj specijalac referencira se na sljedeće brojeve: MM LMS 7/8/9 "Izvor mladosti", MM LMS 52/53 "Sedam zlatnih gradova", MM LMS 92/94 "Roncisvalle", MM LIB 1 "Tajna Svetoga Nikole", MM SD 6 "Deset godina poslije", MM SD 8 "Trinaesti znak", MM sp2 "Četvrta karavela", MM 86/88 "Sekta asasina".
  • Budući da su scenarist i crtač imali rok kojeg se trebalo držati u priči je ostalo nekoliko zabavnih bloopera: #47, str. 28., 4. vinjeta, sudac koji predaje Stephanie u sirotište ista je Stephanie s naočalama; str. 55., 4. Vinjeta, dijagram je okrenut naopako!; #48, str. 74., 1. vinjeta, svećenik govori "Predajemo Bogu Svemoćnome smrtne ostatke našega brata Armanda di Chiravalla...", no njegovo tijelo je nestalo!
  • Ideja o galaktičkoj mreži je djelomično inspirirana internetom. Jedna od čudesa interneta je da je njegova geografsko/prostorna percepcija beznačajna. Čovjek u Sydneyu i drugi u NY mogu biti jedan blizu drugoga, a da nemaju fizičkog kontakta. Astralni prostor nema iste značajke kao naša realnost: najudaljenije galaksije se mogu odmah doseći, no Mars je još nedostižno mjesto. Postoji precizan razlog zašto su stvari takve i možda će one biti objašnjene u posljednoj epizodi MM-a (by Beretta).
  • Svaki put kad se u scenariju pojavljivalo ime Tlazplotac Beretta je koristio "copy&paste";-)
  • Erickson i Intragen korporacija će se pojaviti opet u pričama Magic Patrol iz Zone X.
  • Nitko nije spomenuo u stripu da su zločesti momci Ljudi u Crnom (no to su ipak oni).
  • #46 – Scena na početku priče gdje Martin odgađa pisanje svojeg novog članka identična je sceni koju je doživio sam scenarist dan prije nego je sjeo i počeo pisati ovu priču! ;)
  • Str. 79., nedostaju reference na MM "Izvor mladosti", MM sp2 "Četvrta karavela".
  • Str. 88., Teotihuacan u LMS #11/12 "Lubanja sudbine".
  • Str. 93., referenca na G2 "Ksanadu" i Palenque; tu se spominje priča o prijateljstvu Martina i Orloffa.
  • #47 - Str. 31., ime operacije je "Total recall" (možda prema filmu sa Schwareneggerom); a čovjek u sjeni koji puši hommage je X-Dosjejima, priznaje Beretta!
  • "Gđa Sandra" s kojom je Java imao kratku i razočaravajuću avanturu zaista postoji! To je bivša američka Castellijeva zaručnica koja danas živi u NY. Ona i Alfredo su i dalje najbolji prijatelji, a DSSM ju je Beretti i Boselliju predstavio tijekom putovanja na NY University 1995., u restoranu "Toranj u Pisi". Sada je već lakše shvatiti koji je stari plamen srela Javina prijateljica u Firenci, te ga otkantala...:) (str. 59.)
  • Stranice 64-66., #47 vjerojatno su najskuplje u povijesti Bonellija. Četiri slike San Cristobala došle su iz Vancouvera i to za više od 250.000 lira. Naravno, dok je to kupovao, pitali su ga nije li poludio, no on je rekao, treba za crtež i ostalo...
  • Općenito, sve vinjete koje prikazuju templare u borbi s protivnicima su pogrešne (str. 82.). Templari su zapravo nosili mačeve s okruglom drškom i udarali postrani.
  • Fraza koju Tlazplotac izgovara na str. 92., je tolteški egzorcizam. Tolteci su imali slični egzorcizam kao i katolička crkva.
  • Str. 43-48. Nachal ili Grad Zmije ili "Palenque"; majansko arheološko nalazište smješteno kraj rijeke Usumacinta u meksičkoj pokrajini Chiapas. Srednje je veličine, mnogo manje od većih lokacija poput Tikala ili Copana, no sadrži neke od najfinijih arhitektura, skulptura, nadstrešnica i basreljefa koje se Maje stvorile. Palenque je bio glavni grad majanskog grada-države B'aakal ili B'aak (kost) tijekom klasičnog perioda. Tijekom 8. stoljeća, B'aakal dolazi u veliku krizu, zajedno s većinom ostalih klasičnih majanskih gradova-država i nakon 800-te godine tamo se nije odvijao nijedan važniji ceremonijal. Poljoprivredna populacija nastavljala je živjeti tamo još nekoliko generacija, a onda je napustila mjesto i polagano ju je počela gutati šuma. Kad su došli Španjolci 1520. godine mjesto je bilo vrlo slabo nastanjeno; vidi na str. 64. "Cestu "Maja"
  • Sunčeve mrlje (kako to izgleda kad se scenarist dohvati fenomena Sunčevih pjega u DD-u, pogledajte DDEX #27 ""Sunčeve pjege"). Sunčeve pjege/mrlje su predjeli sunčeve površine (fotosfere) koja je značajna po nižoj temperaturi od svoje okoline, a ima i intezivnu magnetsku aktivnost, koja inhibira konvekciju, te tako formira područja niskih površinskih temperatura. Neki vele da je povezana s biološkim ciklusom ljudi, te da može izazivati neke nadnaravne poojave.
  • #48 – str. 8 Jinx iz LMS 60/61 ""Dani more"
  • Str. 71., ideja o "sjemenu života" koje je neko posijao po raznim planetima pa i Zemlji, iskorištena je u Star Trek:TNG epizodi "The chase" 6x20
  • Završetak priče (kad duše Armanda i Stephanie bivaju uznesene) prati citat s kraja prvog filma Zvjezdanih staza (... new frontiers). Čudno, iako se vidi na prvi pogled, jedini koji je to primijetio bio je Carlo Recagno (totalni trekker).
  • Samostan Citeaux (Site) osnovan je 1098. godine od Saint Roberta of Molesme, koji je postao prvi opat, pod Pravilnikom Svetog Benedikta. Sveti Bernard od Clairvauxa (Fontaines, kraj Dijona, 1090. – 21. kolovoza 1153. u Clairvauxu), redovnik samostana Citeaux, napustio ga da bi osnovao samostan Clairvaux 1115. godine, gdje je postao prvi opat. Njegov značaj u redu Cistercita i šire od neizmjernog je značaja, i najvjerojatnije je najpoznatija osoba u redu Cistercita; u Italiji Sv. Bernard je poznat i kao Bernardo di Chiaravalle (grupa cistercita koja je došla iz samostana Citeaux i osnovala kraj Milana samostan 22. siječnja 1135. godine koji je bio usko povezan sa Sv. Bernardom i Citeauxom). Roi je dao Bernardu izgled Seana Conneryja kad je glumio redovnika detektiva u filmu ""U ime ruže" iz 1986., no Tortijev Bernardo baš i ne sliči previše.
  • Vitez templar Ugo de Payns (1070. – 1136.) jedan je od devetorice osnivača reda templara i prvi je Veliki meštar. Nakon smrti u Palestini zamjenjuje ga meštar Robert de Creon. Ugovo ime se mijenjalo ovisno o zemlji koja je prisvojila koji naziv
  • Hugues de Payens, Ugo da Paynes. Činjenica iz MM univerzuma – u ovoj epizodi Ugo je 1128. bio vođa prve ekspedicije templara na tlo Amerike. 1132. godine Ugo de Paynes se vraća bratu Bernardu i Armandu da bi izvijestio o problemima, te se zajedno s Armandom u proljeće 1133. Već ponovno iskrcava na američko tlo!
  • O pretkolumbovskom iskrcavanju templara na američko tlo potražiti knjige: William F. Mann "Vitezovi templari u Novome svijetu: Kako je Henry Sinclair donio Gral u Akadiju", Louis Charpenterier pronalazi određenu vezu između templarskih puteva i Amerike u djelu "Tajne templara" (Les mysteres Templiers), Juan de la Varende u knjizi "Los gentilhombres" (Plemići) pripovijeda o tome kako su templari redovito odlazili i Ameriku i odande donosili srebro (ne i zlato) što su ga vadili iz nekoliko rudnika, Vignati Peralta "Tajne templara"; Tim Wallace-Murphy, Marilyn Hopkins "Templars in America: From the Crusades to the New World".
  • Kronologija otkrivanja Amerike: templari su 1128. iz Jeruzalema donijeli karte u Troyes Bernardu od Citeauxa, u travnju 1129. isplovili za Ameriku, u studenom se iskrcali na kontinent, vratili se u luku La Rochelle u siječnju 1131. godine

Već kad smo pomislili da sve znamo o templarima, crkvenoj eksploataciji Novog svijeta prije samog njegovog službenog otkrivanja i razlozima napuštanja tako unosnog posla koji je mogao financirati beskonačnu gradnju spektakularnih svetišta; evo ti Berette koji dodatno ubaci još nekolicinu zapleta i twistova u veliku priču. Misterij templara je ovom epizodom više-manje riješen, a i konačno razrješenje neslužbenih otkrivača Amerike dodatno će pojasniti Recagno u svojem G8 "Otok vatre i leda". Beretta je neslužbeno ovime započeo retkonovanje osnovnih premisa serijala. Naime, sve konce vuku misteriozni izvanzemaljci, od stvaranja čovječanstva (vidi G4 "Prokletstvo u Sahari") pa sve do nestanka velikih civilizacija. Izazvali su i uništenje Atlantide i Mua, što anulira samo postojanje Vječnog rata, a slična sudbina je zadesila i bazu Drugdje.

Došli su s nebesa!

Kako i sam Bereta kaže, nekronološko građenje priče s dvije temporalne narativne linije koje se ipak isprepliću na kraju, pokupio je od Tarantinovog "Paklenog šunda". Mada Castelli već odavno koristi tu tehniku, doduše ne tako intenzivno jer mu je ipak najučestalija tehnika retrospektivno vraćanje uz pomoć flashbackova likova. Sve u svemu, priča ima 201 stranicu što bi bez problema stalo u jedan gigant (doduše, ne mogu smisliti Tortija kako radi u većem formatu...;)). Teme koje se obrađuju su templari u Novom svijetu, propast i uzdizanje civilizacije Maya, egzorcizam, izvanzemaljska inteligencija, magnetske silnice ili Leys, kloniranje, tvrtke koje izvode nečovječne eksperimente, te fenomen sunčevih pjega. Zanimljiva uporaba tema od strane jednoga novopridošlice. Usto, imamo i mnoštvo motiva vezanih uz Star trek i X-files fenomen koje će svaki pravi fan odmah uočiti. Priča ima dobro odmjereni tempo od početka do kraja. Čak se i sam kraj nije naprasno odvrtio (što je nekad znala biti bolna Castellijeva točka), već Beretta finalni sukob i usmeno razmatranje likova i ideje odrađuje vrlo sasvim korektno.

Kako imamo dvije temporalne narativne linije, tako u svakoj imamo i posebne likove. Poveznica između ta dva svijeta su otac Armand di Chiaravalle (pripadnik reda cistercita kojemu je pripadao i slavni Bernard di Citeaux ili di Chiaravalle, idejni osnivač vitezova hrama), egzorcist i dugogodišnji borac protiv sila zla, Legije i Vraga. U današnjoj liniji imamo Stephanie Roberts, siroče koje je začeto kao eksperiment kloniranja stanica izvanzemaljske inteligencije. Tragični lik čija je sudbina vjerojatno već na samom početku bila predodređena...

Koprotagonisti ili pobočnici glavnih aktera u prošlosti su slavni suosnivači reda templara Ugo di Payns i Goffredo di Saint-Omer koji su dodani priči kao fizička snage družine koja se namjerava oduprijeti demonu. Tu je i mladi i neiskusni redovnik Corrado di Citeaux, koji vidi veliki uzor u ocu Armandu. Plah je, ponekad i prebrižljive naravi, no hrabro prati svog idola u samo srce sukoba. Zatim, toltečki vrač i egzorcist Tlapzlotlac koji poistovjećuje svog demona iz džungle s Vragom oca Armanda, te se zajedno s njime bori protiv njega. U budućnosti imamo Mysterea i Javu, te enigmatičnog Frederica Paula Ericksona i njegovu tvrtku Intragen.

Egzorcizam ljeta gospodnjega 1133.

Kako definirati izvanzemaljsku inteligenciju? Kao drevno zlo, kao drevno izvanzemaljsko biće koje je došlo na Zemlju kao istraživač, kao izvanzemaljsko biće koje skriva tajne intergalaktičkog, a možda i interdimenzionalnog putovanja; ili kao sljedeće karika u evoluciji čovjeka možda? Otac Armand i urođenik Tlapzotlac u izvanzemaljcu vide božanska zla bića odnosno vragove i demone, jedini način na koji si "primitivniji" ljudi mogu smisliti ili predočiti posjetitelja iz svemira. Mnogi od današnjih pseudoznanstvenika drže se teorija da su drevni Bogovi zapravo izvanzemaljci koji su posjetili našu Zemlju u prošlosti. Beretta je dodatno začinio priču i razjašnjenjem kolapsa civilizacija Maja, točnije grada Palenque – pojavom ekstraterestrijalnog entiteta parazita koji je pomračio svijet ljudi i odveo ih u propast. Druge, običnije, teorije govore da je razlog kolapsa pretjerana populacija za koju se nije moglo proizvesti dovoljno hrane, pobune seljaka zbog povećavanja plemićkih obitelji, zatim ekološke teorije kao što su ekološke katastrofe, promjene klime ili velike epidemije.

Alessandrinijeve naslovnice su prosječne, a Torti nikako da prevlada tu jednostavnost crteža i karikaturalnost likova...

Čuda i užasi običnog čovjeka s aspekta jednog besmrtnika:
"... čuda vaše percepcije svijeta... raznolikost doživljaja i i reakcija... boje... osjećaji... sposobnost razumijevanja... i užas... užas sjećanja ograničenog biološkom krhkosti vašeg tijela... praznina i gubitak svega što slijedi smrt... svi osjećaji, čuvstva... jedinstveni i neponovljivi trenuci doživljeni samo da bi nestali u trenutku užasa ništavila... Oh, kad bi samo mogli znati što znači živjeti zauvijek!"

Fotka San Cristobala koja je koštala tisuće lira

MM LU 45/46 Gospodar Nila

MM SA 48/50 Newyorške priče

• big joco

Ukupna ocjena 39%

4, 4, 4, 3

cool recenzija
    02.01.2008
    21:32:00 sati
    big joco
  • Inferno

10, 10, 9, 10

Fantazija od recenzije;)! Ovo mi je jedna od najboljih epizoda Martina Mysterea. Dosta je kontroverzna - ili je voliš; ili je ne voliš. Kao prvo, Beretta je uistinu zaslužio titulu najboljeg novog Martyjevog scenariste. Kakav tekst, kakvi termini, kakvo umijeće da ispreplete ovu kompleksnu priču...!!! Naizgled cijelom epizodom vlada opća konfuzija, odnosno, gomile referenci i razna ekspermentiranja nad kompleksnom materijom. Kako ovo čovjeku samo padne na pamet(???), ali jednostavno, ideja je za nobelovu nagradu, kao i, dosad neviđena, razrada. Baš je zbog ovakvih KRAJNJE kompleksnih priča Martin Mystere najbolji Bonelli-junak. Nemojte da vas ova priča odbije zbog početne konfuzije jer čete na kraju doživiti ekstazu oduševljenja. Gotovo kroz cijelu epizodu pratimo dvije paralelne radnje među kojima, naizgled, ne postoji nikakva razumna veza, ali majstorski završetak će dati objašnjenja koja smo najmanje očekivali. Ne poričem da je uvijet čitanja ove priče prethodno obrazovanje i upoznatost s ovom problematikom. Meni je Torti dobar, tako da nemam zamjerke.
    02.01.2008
    23:16:00 sati
    Inferno

9, 8, 4, 8

Zanimljiva priča, iako malo lošija nego prethodne na sličnu temu. Crtež mi kvari utisak, ne mogu Tortiju dati više od četvorke.
    03.01.2008
    09:57:00 sati

9, 9, 7, 8

Ovo je pravi Marti; dobra misterija,templari,tajne salomonovog hrama,alternativna povijest - to mi daj! Gotovo sve priče sa templarima su kultne, a o iskrcavanju u Americi prije KOlumba zaraženi smo već od samih početka serijala i mitskog "Izvor mladosti", te je lijepo vidjeti kako se novi scenaristi nadovezuju na stare klasike i temelje koje je postavio Castelli. Priča je dobro vođena do samog kraja, nema konfuzija i usporedna radnja ovdje jako dobro funkcionira. Nakon ovakve recenzije poželim otići u Palenque i pogledat to na licu mjesta ;-))  Tortiju se mora priznati osebujan i porepoznatljiv stil prepun karikature ali generalno, ne sviđa mi se iako je ovdje solidan - njemu ocjena više zbog ukupnog dojma. Naslovnice mi se sviđaju.POgotovo druga,mada je ono čudovište poprilično komično.Sve u svemu - jedan od boljih Martija koje smo imali prilike kupiti na kioscima u proteklih nekoliko godina.
    13.01.2008
    11:52:00 sati
  • dnevni boravak

10, 9, 7, 8

Beretta je složio užitak za sive ćelije, sve je naizgled izmješao, čak ubacio dvije struje unutar vječnih neprijetalja Martya, i nakraju spojio. Najbolji trenuci za mene su priča prije i istjerivanje "vraga" od Oca Armanada i Tlapzotlacla.
    Jedini slab detalj je pri kraju (smišljen) kada Stephanie pomoću munja odbacuje Ericksona i Mysterea na tlo umjesto da ih eliminira.Ta milostivost omogućuje nam razjašnjenje porijekla vanzemaljskog entiteta.
    Šteta što je Torti crta ovu epizodu, zbog šuma i otvorenih scena zbog svega, kamo sreće da je Devescovi ili Alessandrini crtao da imamo užitak i za oči.
    * DeeCay je napisao odličnu recenziju i točno primjetio da su osnivači reda Templara devet plemića iz FR a ne Sv. Bernard kako se navodi u stripu. Inače, u pravilu titula vođe reda je "meštar" a titula "Veliki meštar" pojavljuje se mnogo kasnije, u godinama pred nasilno gašenje reda Templara 1314.
    02.06.2009
    21:46:00 sati
    dnevni boravak

9, 9, 4, 8

Mnogo dorađeniji i kompletniji scenario od većine Castelli-jevih.
    15.07.2009
    07:43:00 sati
    farrar

8, 7, 7, 8

Zanimljiva i opuštajuća priča. Misteriji vezani uz srednjoameričke civilizacije su jedni od zanimljivijih, tako da radnje vezane uz njih mogu biti sve samo ne dosadne.
    20.07.2009
    22:22:00 sati

7, 8, 7, 7

Generalno sam zadovoljan epizodom. Beretta za razliku od Recagna ne povezuje samo prijašnje epizode povezivanja radi, već i gradi svoju vlastitu priču koju manje-više i uspješno privodi kraju, ostavljajući tek nekoliko tek nekoliko neodgovorenih pitanja za daljne epizode. E sad, drugo je što će to kulminirati ne bašzadovoljavajućim odgovorima u G4 i G8.

Također je dobra humanizacija Ljudi u crnom i uvođenje novog lika Ericksona. Minus jedino deus-ex Java i zbrzan kraj. Torti je ovdje u jednom od svojih boljih izdanja.

18.02.2010
    20:26:00 sati

10, 10, 6, 2

Vrhunski! Genijalno!! Ovakve priče su razlog zašto se voli Marti. Inače, u cijelom serijalu najbolje su epizode s Križarima i s radnjom u srednjoj Americi. Strašna je šteta što je ovo crtao Torti, a ovdje je još i puno bolji nego inače. Naslovnice loše. S obzirom na kvalitetu i kompleksnost priče trebale su biti puno ozbiljnije nacrtane.

06.08.2010
    21:55:00 sati
  • Zagor12

10, 10, 4, 6

Od egzorcizma, demona, do Maya, genetskih pokusa... Izvrsno! Torti je užas, a naslovnice su mogle biti maštovitije....

29.05.2011
    14:07:00 sati
    Zagor12

8, 8, 7, 5

Priča daje novo svjetlo na postanak Zemlje, crtež je dobar, a naslovnice nemaštovite.

01.08.2012
    19:20:00 sati

8, 8, 8, 5

14.10.2013
    15:00:00 sati

8, 7, 6, 8

Zanimljiva priča, koju je uveliko pokvario slab crtež.

19.02.2014
    08:39:00 sati
  • Dudley Smith

9, 10, 6, 7

Odlična priča, na tragu najboljih Martinovih pustolovina. Šteta lošijeg crteža, koji malo kvari dojam.

07.04.2014
    15:45:00 sati
    Dudley Smith

10, 9, 8, 7

Ne znam ni sam sto me natjeralo da nakon desetak godina ponovno uzmem u ruke ovu pricu ali nisam ni trenutka pozalio! Radi se o odlicnoj epizodi. Za ideju price Beretti ide cista zasluzena desetka. Covjek je odlicno povezao veliki broj tema i stvorio kompleksnu i zahtjevnu pricu u koju je ulozeno mnogo truda. Nevjerojatno je da je jedna osoba u stanju sve to smisliti i na tako kvalitetan nacin uklopiti i povezati. Kapa do poda! Osobno mi se vise svidio dio o egzorcizmu i Crkvi u Americi, nego "Dosjei X" dio. Mozda je na trenutke doslo do malog zamora materijala ali to ne umanjuje kvalitetu. I slazem se s recezentom do bi ovo slobodno proslo pod gigant ediciju, s tim da meni Torti ovdje ne smeta toliko. U svakom slucaju jako dobra epizoda.

15.06.2014
    14:39:00 sati
    Manetola

7, 6, 6, 8

Meni je ovo prosečno.

04.10.2014
    14:23:00 sati
  • Giuda Ballerino

10, 9, 7, 9

Evo upravo procitao po prvi put. Ovo ima obiljezija pravog klasika serijala i jedne velike epic price. Medjutim nemam pojma kakav status ima kod fanova jer evo nazalost tek posljednjih godinu dana otkrivam cudesan MM univerzum. Ali ustvari briga me za to, vazno mi je da je meni jedna od deset najboljih prica. Sto se tice Tortija mozda cak i pase za ovu pricu, nije mi smetao zacudo i cini mi se dobar izbor.

05.05.2015
    00:23:00 sati
    Giuda Ballerino

8, 8, 6, 8

Smislena i zanimljiva priča.

08.07.2019
    15:40:00 sati

8, 6, 4, 6

Odlicna ideja, ali Bereta i krajnja izvedba, joj... Kad se na to doda uzasni torti, i katastrofalan "prevod", prica je prenaporna za citanje. Ipak, i pored svih ovih zamerki, ostaje cinjenica da je ovo jedna od svetlih tacaka ne bas blistavog MM perioda.

I da, Sunce je 1997. godine bilo na minimumu svoje aktivnosti, tek je maja 96. zapocet svoj 23. ciklus. Bereta bas ume da ubode ko prstom u...

31.12.2020
    21:37:00 sati