Putevi sudbine

MM SA 51 | 96 str.

Profesorica arheologije Wendy Richardson i njen turski kolega Osman Bey traže pomoć od Martina Mysterea vezano za prijevod predasirskih natpisa pisanih klinastim pismom, pronađenih na kamenim pločama u istočnoj Turskoj. Martin prihvaća njihov poziv i time pokreće neželjeni tijek sudbine koji dovodi do smrti Dijane i Jave…

Scenarij 4

• Putevi sudbine
    MM SA 51

• I sentieri del destino
    MM SR 185

• Ovo je jedina epizoda MM-a na kojoj je radio Noemi Maria Degli Occhi.
  • Kralj Sardur I od Urartua u stvarnosti je vladao od 840.-830. godine prije Krista, a ne 1000. godina prije Krista kako je navedeno u ovoj epizodi.
  • U «Putevima sudbine» spomenute su brojne stvarne osobe:
    1.)George Canning – Ministar vanjskih poslova (1807.-1809.), a zatim nakratko i premijer britanske vlade (12.04.-08.08.1827.). Njegovu političku karijeru prekinula je smrt uzrokovana upalom pluća.
    2.)Robert Stewart Castlereagh – Ministar rata (1805.-1806. i 1807.-1809.) te zatim i ministar vanjskih poslova britanske vlade (1812.-1822.).
    3.)Andrew Jackson – 7. predsjednik SAD-a (1829.-1837.)
    4.)Robert FitzRoy – Kapetan britanske mornarice. 1828. prvi put odlazi na istraživačko putovanje brodom «Beagle» prema Patagoniji, a kada se nakon povratka 1830., u prosincu 1831., zaputio na drugo putovanje tim istim brodom, suputnik mu je bio prirodoslovac Charles Darwin. Tijekom tog putovanja «Beagle» je oplovio Kapverdske otoke, obalu Južne Amerike, Galapagos, Tahiti, Novi Zeland, Australiju, Maldive i Mauricijus.
    5.)Charles Darwin – Prirodoslovac, autor revolucionarnog djela «O postanku vrsta pomoću prirodnog odabira» (1859.), a koje je zaokružio desetak godina poslije djelom «O podrijetlu čovjeka». Dokazi za iznesenu teoriju evolucije pruženi su razvojem paleontologije, antropologije i biologije. Međutim, tek nekoliko desetljeća nakon objavljivanja Darwinova će teorija prestati biti predmet podsmijeha i postat će kamen temeljac razumijevanja evolucije živog svijeta.
    6.)Stephen Jay Gould – Paleontolog, autor 24 različita naslova, a među njima i «Bully for Brontosaurus» (1991.).
    7.)Jorge Luis Borges – Argentinski pisac, pjesnik i filozof. Autor knjige «Vrt puteva koji se račvaju», djela koje govori o bezbrojnim raskrižjima kojima prolazi sudbina u svakom trenutku naših života.

Vjerujem da ne postoji niti jedna osoba na ovom svijetu koja barem jednom u životu nije poželjela vratiti film svoga života unatrag. Nekad želje sežu godinama u prošlost, a nekad želimo vratiti samo trenutak jer ponekad je i samo taj jedan jedini maleni trenutak dovoljan da nam život odvede u neželjenom smjeru.

Iskreno, koliko ste puta poželjeli promijeniti prošlost? Koliko ste puta poželjeli promijeniti stvari koje ste napravili? Nekad ste svjesni pogrešne odluke i tada je malo lakše pogledati unatrag ali što učiniti kada vjerujete da radite najbolje, a okrutna budućnost vas uvjeri u suprotno? Nije bitno da li je bila riječ o neuzvraćenoj ljubavi, pogrešno riješenom zadatku, nedovoljno dobro odrađenom poslu ili u krajnjem slučaju o tragičnom događaju, bitno je da su se stvari otele kontroli i otišle u krivom smjeru. Što biste dali, ili još bolje, što biste sve bili spremni učiniti samo da dobijete još jednu šansu za novi početak?

Upravo ova misao koju sam sada naveo je osnova «Puteva sudbine».

Ovakav pokretački motiv za priču dovoljno je mističan i specifičan da sam po sebi jamči izvrsnu polaznu točku za epizodu Martina Mysterea. Raskrižje životnih puteva, fasciniranost mogućnošću predviđanja i poznavanja budućnosti te skakanje iz jednog vremenskog kontinuuma u drugi, nedosanjani je san ljudske vrste. Predmnijeva se da se predvidljivost sudbine shvaća isključivo pozitivno i gleda samo s aspekta izbjegavanja negativnih konzekvenci, no da li bi to bilo baš tako? I naravno, ukoliko bi, da li je to baš ono što zaista želimo? Koliko bi takav nepogrješiv i unaprijed poznat život uopće bio zanimljiv i interesantan?

Intrigantno zvuči teza da jedan čovjek među nas tisuću ne ide glavnim tokom vremena nego takozvanim «rukavcem», sporednim putem sudbine u koji je stupio pod određenim slučajnim okolnostima. Stari Huriti su tvrdili da tako zalutale ljude u njihovu pravu stvarnost može vratiti tajanstveni dekaheptaedar. Nažalost, o uspješnom djelovanju tog predmeta nema pisanih dokaza jer povratkom u glavni tok vremena sve uspomene iz vremena provedenog u rukavcu se gube, a tako i točno mjesto na kojem se nalazio dekaheptaedar, zbog čega ne postoji mogućnost da netko tko ga je pronašao ujedno i ostavi potvrdu o tome, u bilo kakvom obliku.

Degli Occhi, kao idejni pokretač, je osnovu priče postavio na jako kvalitetnim temeljima. «Glavni tok vremena» i mogućnost prelaska u svojevrsne «rukavce stvarnosti» otvorili su bezbroj mogućnosti od kojih bi dobar scenarist napravio kultnu epizodu Martina Mysterea, ali… Na veliku žalost i vas i mene, Pasini to nije uradio kako treba. Strpao je sve u 94 stranice što nije dovoljno ni za što, a posebno ne za razradu jedne ovako kompleksne ideje.

Osobito ubrzani i osobito nedorečeni dijelovi odnose se na razdoblje Martinovog života od smrti Dijane i Jave do njegovog saznanja o mogućnosti postojanja «rukavca sudbine» koji mu je iznenada vratio nadu, a samim tim i volju za življenjem. Navedena situacija dala je idealnu mogućnost za psihološku i emotivnu karakterizaciju lika tijekom koje su autori mogli pobliže prikazati onu osobnu, najranjiviju ljudsku stranu punu dubokih emocija, a koju do sada nikada nismo imali prilike vidjeti u epizodama Martina Mysterea.

Crtež potpisuje Lucia Arduini i moram priznati da mi je njen način crtanja sasvim solidan. Čistoća i jednostavnost odaje Alessandrinija kao uzora, a to joj je dodatni plus u mojim očima. Sve u svemu, pomalo štreberski ali ipak sasvim korektno. U serijalu Martina Mysterea Lucia je nacrtala 9 epizoda u redovnoj seriji te 2 extra izdanja.

Kad već spominjemo Alessandrinija, premda generalno ne volim njegove novije naslovnice, moram priznati da mi je ova zaista izvrsna! Čista perfekcija.

Dešifriranje natpisa na kamenoj ploči, smrt zaručnice i najboljeg prijatelja, traume nastale zbog gubitka voljenih osoba, povratak iz depresije, saznanje o mogućnosti promjene tijeka vremena i potraga za mjestom gdje se nalazi dekaheptaedar, putovanje u Tursku te još dvije-tri isprepletene radnje dale su prostora za barem 2, ako ne i 3 nastavka. Ovako, dobili smo solidnu ali ujedno i nedorečenu priču iz jednog dijela koja će svim ljubiteljima Martina Mysterea u glavi zauvijek ostati kao «epizoda koja je mogla biti kultna».

Zbog svega ovoga gospodine Pasini, sjedi! Pišem 4, a pamtim 1!

MM SA 48/50 Newyorške priče

MM SA 52 Na tragu nevidljivog

• Djole

8, 3, 6, 7

Gaston je, naravno, u pravu. Sve je previše zbrzano. I Martijev bol, i misterija artifakta koji menja tok vremena, i sam kraj... a što je najgore, bilo je mesta i u jednom broju da se doda još elemenata. Samo je trebalo izbaciti sve one dosadne scene sa negativcima. Tematika je, doduše, više za Dylana nego za Martija - kako natprirodne pojave utiču na obične ljude, ali uz malo više objanjavanja i već tradicionalnih Martijevih monologa, prošlo bi to. Ovako, ostao nam je jedan pokušaj.
    22.12.2004
    12:18:00 sati
    Djole
  • Heyoka

8, 4, 8, 8

Gaston je pogodio bit. Ova epizoda je MORALA biti vrhunska! Možda se scenarista uplašio da će Castelli biti ljubomoran jer je ovdje Marti imao sve pretpostavke da bude prikazan kao ČOVJEK na onom osnovnom nivou emocija pa tek onda kao humanista i arogantni profesor.
    22.12.2004
    14:35:00 sati
    Heyoka

7, 5, 5, 7

Heh, ovo je bila epizoda za koju sam poceo da pisem recenziju (zajedno sa Bermudskim trouglom) dok mi na pola pisanja nije riknuo HD. Posle mi se nije dalo da krenem ispocetka. O sudbino kleta!) No, vazno je da se recenzija pojavila, ja cu brzo da se presaltam na neku drugu, da ugrabim ovo malo slobodnog vremena sto mi sada stoji na raspolaganju i uradim nesto korisno. Elem, par reci i o ovoj epizodi. Sudbina, ima li je ili ne? Pitanje za filozofe, ocigledno, licno smatram da je nema, ali je kao tema sjajna za obradu. Ovde je uvod u pricu interesantan, onako na prvi pogled. Imamo Huritskog kralja koji lezi na bojnom polju na kojemu je njegova vojska dozivela poraz i duel izmedju dva clana engleske vlade. Marti prica o mogucim posledicama da je neki od ucesnika duela poginuo, i tu polako dolazimo na tanak led logike i ulazimo u nesto sto mozemo nazvati stabibilokadbibilo, centralnu temu ove price. I sve sto sledi nadalje je isilovano uvlacenje Martija u situaciju gde on pravi 'pogresan izbor'. Marti nam 'ulazi' u alternativnu realnost, gde pristaje na saradnju sa profesorom Bejom sa Carigradskog Univerziteta, gde Dijana i Java ginu, a ovaj zbog toga upada u ocaj i zavrsava na klinici iz koje brze bolje izlazi, i potpuno miran krece u potragu za tim cuvenim dekaheptaedrom, mostom izmedju alternativnih stvarnosti. Stop! Deder da vidimo sta ne stima u celoj ovoj prici, a ne stima mnogo toga. Prvo i prvo, potpuno je nejasno zasto su se Degli Occhi i Pasini odlucili da kralja Sardura nazovu Huritskim, nama potpuno nepoznatim narodom, a ne Jermenskim, sto u stvari i jeste bio. Naime, caka je da su Asirci Jermene nazivali Huritima, ali koliko je meni poznato Asirci nisu opstali na licu Zemlje, dok Jermeni jesu. Samim tim je potpuno nepotrebno uneta zabuna o cijem se vladaru i kom narodu se zapravo radi. Dalje, potpuno je nejasno kakve veze ima ona statua koja govori, a koja je opet iz perioda Maja, sa dekaheptaedrom koji se nalazi na sasvim drugom kraju sveta. Da li su i Maje znale za postojanje istog? Onda, zasto je bas Marti jedan od odabranih koji mogu videti dekaheptaedar? Nije dostupan svakome, to se kaze ali ne i to po kom kriterijumu je neko sposoban da vidi i iskoristi moci koje proizilaze. Zasto je Huritski-Jermenski kralj preokrenuo tok istorije. Zato sto nije bila zapisana. Aha! A sta je onda sa Akasijem, knjizi u kojoj je zapisana vaskolika proslost, sadasnjost i buducnost covecanstva? Ono sto je Kasteli gradio vise od 20 godina, dovedeno je u pitanje u samo jednoj epizodi. Ovde bi jos dodao neverovatnu gresku prilikom prevoda, nesto sto se na pocetku treceg milenijuma ne moze tolerisati, ako se pre dvadeset godina bukvalno isti Dnevnikov prevod mogao tolerisati. Naime, hard drive je hard drive, a ne TVRDI DISK!!! Gorane Marinicu, ostavi se ovog posla i prihvati se metle. Ako neko ko je zavrsio fakultet (pretpostavljam) nije u zivotu prisao kompjuteru i prevod radi guscijim perom na pergamentu, stvarno ne bi terbalo ovako da se bruka. Zakljucio bih ponovnim osvrtom na moj stav da sudbina ne postoji. Postoje odluke, svako od nas se svakodnevno nalazi pred manjim ili vecim odlukama koje odredjuju i nas zivotni put i to je jasno. Ali put moze biti samo jedan, krivudav, lomljen pod raznim uglovima, ali nikako sa raskrscima. Nikako sa mogucnostu povratka unazad, jer je to opet putovanje kroz vreme, a ono opet ne postoji. E sad, da li postoje alternativni univerzumi u kojima egzistiramo mi samo sa promenjenim zivotima zbog drugojacijeg izbora napravljenog u proslosti je tema za raspravu. Nazalost, Degli Occhiju i Pasiniju takvo sto uopste nije padalo na pamet, vec ko veli ajde da setamo Martija tamo vamo u ovom prostor-vremenu. Ne valja, nikako. Arduinijeva je tragicni crtac, uopste mi se nije svidela, te je i crtez bio onako ko so na otvorenu ranu, bas potaman. Steta, mogla je ova tema bolje da se iskoristi. No, kakve ce tek epizode uslediti, ova je jos i super. Nazalost.

22.12.2004
    18:11:00 sati

7, 7, 7, 7

Pa, ako ništa drugo, nakon što pročitate ovu epizodu počnete si postavljati slična pitanja kao i Gaston na početku svoje recenzije. Nažalost ove cjelovite epizode MM-a uistinu večinom, zbog ograničenog prostora od 96 stranica, pate od zbrzanosti i nedorečenosti u radnji.
    28.12.2004
    15:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

7, 2, 7, 7

Slabo. Prilično amaterski napravljeno, stvari su nabacane bez pravog smisla. Stvar kao što je dekaheptaedar ustvari ne bi mogla biti poznata, jer ako mijenja prošlost, poništava i tragove o sebi. Tako se ulazi u jedan problem, iz kojeg bi se moglo izvući rješenje da je dekaheptaedar logički neodrživ. Osim ako nije u pitanju intervencija višeg bića, a to nas onda odvodi do Boga, jer jedino Sveznajući bi mogao ostaviti tragove o postojanju nečeg takvog. Stupidnost scenarija je ubačeni negativac. Ni tu nema logike, što bi on htio recimo, čovjek koji je prilično bogat, što bi dobio time da aktivira dekaheptaedar, promijenio bi stvari (možda na gore za njega), a toga ne bi bio ni svjestan. Njegov motiv je znači, ili stupidan ili nepoznat, a ako je nepoznat onda on nije ni trebao sudjelovati u priči. Dalje, nema pravog objašnjenja kako to dekaheptaedar funkcionira, zašto ga Marti može aktivirati, a neko drugi ne. Statua koja govori, što je to, otkud to, kakve veze ima sa pričom????? Ili stvari povežite ili ih nemojte ni spominjati. Ono što mi se sviđa je početak, drevni narodi i mala povijesna lekcija, to obožavam kod MM (plus što možemo ovu epizodu preko predsjednika Jacksona povezati sa Zagorovim epizodama Smrtonosni bljesak i nastavak, hehe). I naravno, jako me privlači tema. Sudbina, ili kako bi znanstvenici i filozofi rekli, determinizam. Ako se ide dublje, to je u biti pokušaj objašnjenja svega, prirode, svijeta, svemira. Zanimljiva tema, za koju razuman čovjek zna da je neobjašnjiva, nerješiva, i usprkos svim umnim naporima, vrijedi jedino kao zajebancija ili pak treniranje mozga. Šteta je što epizoda ne nudi zadovoljavajući pokušaj ni s filozofskog ni s fizikalnog ni s vjerskog stajališta. Na ovakvoj bi temi trebao raditi stvarno jak stručnjak ili tim ljudi (da bi zadovoljili moju glad). Inače, Marti objašnjava studentima determinizam na početku priče, kad izvodi kauzalni lanac, uzroke, od dvoboja do teorije Charlesa Darwina. Nadalje slijedi indeterminizam, hehe
    29.12.2004
    15:01:00 sati
    stinky
  • Ukupna ocjena 56%

5, 5, 6, 8

dobra recenzija, slažem se uglavnom sa svim komentarima. pogotovo sa Djoletom, daje ovo više epizoda za Dilana. Možda bi bila dobra kombinacija MM&DD na 160 stranica
    07.01.2005
    19:56:00 sati
    jang
  • Ukupna ocjena 55%

7, 3, 6, 7

Ova bi mi epizoda bila mnogo bolja da ima manje stranice gdje geldamo šta bad guysi rade i da je Marty, recimo, bankrotirao, pa se pokušao iz toga izvući. Ovako mi je sve nekako glupo. Crtež je osrednji, a ni naslovnica nije nešto izvanredno.
    08.01.2005
    11:26:00 sati
    Verfalk2003

6, 4, 4, 9

Naslov epizode je obećavao spektakl ali izvedba je nažalost loša.Scenarij je promašen,sve je nabacano i tok priče je toliko isprekidan da je čitanje pravi napor.Nije mi jasno zbog čega priča nije išla u više nastavaka,npr. 2 ili 3?Negativac je potpuni promašaj,o njemu ne saznajemo ama baš ništa,baš kao i o tajanstvenoj lutki koja govori i koja je btw. sasvim suvišna.Zbog čega samo Marti uspije aktivirati dekaheptaedar ostaje tajna.Crtež je u stilu priče.Sterilan i jednoličan,nešto u stilu zloglasnog Henryja.Mogla se gospođa barem malo potruditi kod očajnog i uplakanog Martija.Ovako,Marti manje-više ima stalno istu fabu.Jedino je naslovnica super,ali to je premalo.Šteta.I sam kvalitet izdanje je loš:papir,prijevod,upis teksta.Nije mi običaj pričati o tome ali kad se već konstantno pljuje po Sistem Comicsu,pošteno je da se slično kaže i za ovo Strip Agentovo izdanje.
    11.01.2005
    22:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

8, 5, 8, 10

Uistinu - mogla biti kultna. Iako je i dalje jedna od boljih (npr. idući broj, 53, je očaj, pogotovo crtež). Sviđa mi se što se radnja napokon malo pozabavila Martinovim odnosom s Dianom, koja inače samo dobiva kadar u kojem sunča noge (a i tu, čini mi se). Romantični interes + borgesovski motivi, voila!
    Inače mi je tisak sasvim dobar, neopisivo bolji (pogotovo lijepljeni uvez) od Slodobne Dalmacije (da i ne spominjem srpska predratna izdanja).
    23.02.2005
    12:14:00 sati
    tom1979

9, 9, 9, 10

Meni je ova epizoda odlična.Mogla se slobodno produžiti na dva broja ali i ovako je sasvim dobro.
    21.08.2005
    22:52:00 sati
    vice
  • Ukupna ocjena 94%

10, 8, 10, 10

Bas su mogli da ga produze na dva broja.Da su meni ubili najboljeg prijatelja(makar on bio i mutav)i verenicu ne bih mogao da ih prebolim tako brzo i krenem za nekim turcima da menjam sudbinu ili proslost kako god.To smo vec videli u filmu Back To The Future(valjda se tako pise).
    19.02.2007
    20:00:00 sati
    ComicBoy
  • Inferno

8, 4, 6, 7

U cijelosti potpisujem Stinkyjev i Senkin komentar. Neloša priča kojoj je glavna mana zbrzana realizacija. To je sve trebalo ići u nekom drugom smijeru jer definiranje determinizma čisto u obliku pravaca i prečaca (?) je nedopustivo! Ima puno nelogičnosti (navodna Martyjeva tuga, porijeklo dekaheptaedra, negativci...), mada se sve to može prebroditi jer ovo je strip o Martinu Mystereu, detektivu nemogućega, zar ne!?;)) Crtež je u biti solidnjak. Kod MM-a crtež nije bitan 2%. Arduinin crtež iskače iz prosjeka kod onih par povijesnih kadrova.
    03.06.2008
    23:07:00 sati
    Inferno

8, 2, 6, 7

O putevima i rukavcima sudbine bi se dalo napisati stranice i stranice mogucnosti, no jednostavno nema potrebe da ovdje zamaram ljude, pogotovo kada je gotovo sve vec lijepo receno u recenziji i prethodnim komentarima. Epizoda ne samo da je nedorecena i konfuzna, nego je i stupidna. Previše price, premalo konkretne akcije. Onaj govoreci kipic i zlocesti decki su dokaz da scenarist ocito nije znao šta bi napravio od ove teme, pa je rupe popunio glupostima, koje nemaju veze s nicim. Konacno pitanje se stoga namece samo od sebe - Da se scenarist kojim slucajem nade u mogucnosti da se domogne misterioznog dekaheptaedra, i okoristi se njegovim mocima, dali bi odlucio da ovu epizodu nikada ne napiše? ;)
    24.06.2008
    14:29:00 sati

9, 8, 10, 10

priča je super možda najbolja dosada u izdanju strip agenta.
    14.10.2008
    16:30:00 sati
    ninny

8, 7, 7, 7

Iako nisam neki ljubitelj epizoda sa vremenskim paradoksima, ova je prilično intrigantna. Lijepo je prikazan Martinov očaj i nemoć pred sudbinom. Nažalost, potencijal epizode nije iskorišten do kraja, baš je mogla imati nastavak.
    13.04.2009
    14:05:00 sati

10, 7, 7, 10

Prava je šteta što se ove priče nije uhvatio neki bolji scenarist. Kao što su neki već napisali, mogla je biti antologijska epizoda, a ovako imamo jedno solidno, nepretenciozno djelce s nekim već spomenutim nelogičnostima. Jednu od spomenutih bih anulirao. Pitanje je kako jedino Marti može vidjeti i upotrijebiti dekaheptaedar? Odgovor: Zato što je on jedan od 1000 koji je krivo odabrao put i zašao u rukavac. Ta teorija je čudna, ali i zanimljiva kao i sve druge. Slažem se da ova baš ne drži vodu, ali nitko ne zna koja je teorija točna, pa nam taj dio nikako ne može biti razlog da damo priči slabu ocjenu.

28.09.2010
    21:50:00 sati

7, 6, 8, 8

Meni se svidjelo; scenarij možda jest zbrzan, ali za cijelovitu epizodu skroz ok.

Arduini mi se oduvijek sviđala, tim više jer podsjeća na Freghierija. Naslovnica mi se pri prvom susretu, još prije 7 godina, uvelike dopala. Danas nešto manje.

22.04.2011
    22:34:00 sati
  • Zagor12

5, 4, 7, 7

Slabašna epizodica... Nije me se baš nešto dojmila....

08.08.2011
    15:05:00 sati
    Zagor12
  • Ukupna ocjena 53%

6, 3, 6, 8

Svi su nedostaci već navedeni...
    09.02.2014
    14:19:00 sati

8, 5, 7, 10

Mogu se samo složiti s većinom. Tema zanimljiva i puna potencijala ali realizacija loša i zbrzana zbog malog broja stranica. Osobito bode u oči neuvjerljivost kod nekih stvari (Martinova tuga, glavni negativac). Naslovna odlična samo mi nije jasno zašto je Java ljut i koga to zapravo želi opaliti šakom. :)

19.02.2014
    09:52:00 sati

8, 8, 7, 9

Obožavam ovakve priče.

04.10.2014
    14:33:00 sati
  • Dudley Smith

5, 5, 7, 9

Epizoda koja je imala potencijala, ali ju je uništilo to što je prebrza. Unutar 96 stranica se dogodi jednostavno previše stvari. Da je ova ideja pretvorena u dvosveščanu priču (kao što se dogodilo s mnogim bitno slabijim idejama!), imali bismo odličnu epizodu. Ovako, zaboravljiivo i nebitno.

08.10.2014
    23:28:00 sati
    Dudley Smith
  • Giuda Ballerino

8, 10, 8, 10

Uopce se ne slazem s recenzentom po pitanju scenarija, meni je najbolji moguci. Epizoda pravi dragulj kad se gledaju epizode van Castellijeve mitologije, uzitak.

21.05.2015
    14:42:00 sati
    Giuda Ballerino

8, 5, 6, 7

Šteta, velika šteta, složio bih se s okvirnim mišljenjem većine. Ovoj epizodi nedostaje duše da bi bila vrhunska, i možemo samo nagađati razloge izostanka iste. Jesu li to ograničenosti ovog scenarista kao takve, ili je možda u pitanju „naučena“ skučenost pisanja, koju neizravno nameće (Bonelli) hiperprodukcija, (tada još uvijek) mjesečnog ritma i popratnih izdanja Martina. Ovo prvo odmah odbacujem jer me Pasini oduševio u „Psihičkim simbolima“. Ovo drugo ipak ne prisiljava izravno scenarista na autocenzuru u realizaciji ideje. Možda se autor jednostavno uhvatio priče za čiju izvedbu zbilja nikada nije imao stvarnu inspiraciju. Što god bilo, teško je naći opravdanje. Pogotovo ako smo i sami toliko uživljeni u misaone dileme o kretanjima sudbine pa očekujemo maksimalno korištenje potencijala. Barem onakvo kakvo smo vidjeli u slučaja filma „Groundhog Day“, kod kojega se gotovo dodirno osjeti autorova kranja zaokupljenost središnjim pitanjem, a što tek reći o fantazijama predkraj epizode spomenutog velikana svjetske književnosti i temeljitim promišljanjima u koje bez straha i kompleksa u svakoj svojoj pripovijetki ulazi. Arduinijev jasan i detaljima siromašan crtež ostavlja mnogo prostora nesmetanoj razradi ideje, ali pošto do toga ne dolazi, kao da takav stil i sam odražava mnogobroje praznine scenarija. Možda ipak ne treba biti prestrog s obzirom da je smrt Dijane i Jave vrlo hrabar detalj, no odmah potom valjda očekujemo i mnogo složeniju razinu pripovijedanja, veću dubinu (Martinova) promišljanja, uključenje determinističkog kaosa u igru, emocionalnu frustraciju koja proizlazi iz čežnje za promjenom nepromjenjivog... Zašto Pasini, zašto? I zašto, Degli Ochi?

12.08.2015
    21:25:00 sati
    Willer

8, 5, 6, 9

Ovo mi je draga epizoda iako ocjene to neće pokazati jer ima, i s obzirom na temu fenomen bi bio da nema, neke mane no zaista potiče na razmišljanja o sudbini, vremenu itd. Funkcija dekaheptaedra - da vraća one koji su u rukavcu na pravi put - ne bi smjela biti poznata i to je glavna mana epizode a velika je jer je na njoj Marty gradio optimizam da će se vratiti na glavni tok. Radnja traje manje od dva mjeseca i za njenog vremena je Marty, kako se da zaključiti, bio i u rukavcu i glavnom toku a ne samo rukavcu. Mislim, jasno što autori žele prikazati ali i to je mana jer ovaj u glavnom toku očito nije za vrijeme trajanja bio u komi ili što već. Onaj negativac, funkcija statue koju ima i njegova želja su bezvezni. S obzirom na smrt Jave i Diane, jasno da fali epizodi stranica i uvjerljivosti,

Crtež prosječan a naslovnica sjajna samo da Java ne pravi ovaku facu.

28.09.2016
    18:03:00 sati