Dživakin kamen

MM SA 58/59 | 96 str.

Nakon "Slučaja Majorane", Martin Mystere poslovno se upućuje u Indiju gdje susreće mladu Indijku Šakti koja mu na čuvanje predaje opal s čarobnim moćima kojeg se želi dokopati zli siddhi Šankar. Ostaje pitanje kako je sve to povezano s ciklusom odbrojavanja...

• Dživakin kamen
    MM SA 58
  • Otok ruža
    MM SA 59

• La pietra di Jivaka
    MM SR 192
  • L’isola delle rose
    MM SR 193

• Prema odbrojavanju, sada smo na minus 21.
  • Jivaka Kaumara – Bhitya (ili Komarabhacca), koji se spominje u ovoj priči i čiji kamen nosi ime iste, bio je poznati liječnik i kirurg. Rođen je u Indiji u Rajagrhi prije više od 2500 godina. Smatra se ocem medicine te je liječio čak i Buddhu, začetnika budizma. U Tajlandu je također bio poznat pod imenom Shivago Komarpaj. Smatra se da je i on razvio tajlandsku masažu.
  • Opal je mineral koji se sastoji od silicijevog dioksida sa postotkom vode do čak 20%. Može biti bezbojan ili sive, narančaste, crvene, zelene, plave, ružičaste, smeđe i crne boje. Opal ima tvrdoću od 5.5 do 6.5 prema Mohsovoj skali i njegova nalazišta su gotovo po cijelome svijetu, ali se Indija baš ne ističe po tom pitanju.
  • Prvo pojavljivanje "mehaničko-ljudskog" stroja.
  • Montanari i Piccoli su još zajedno nacrtali epizode "Efestov pogon" (SD br. 22) i MM Extra br. 22.
  • Str. 95, druga vinjeta – Indijac svojeg slona naziva "Babar" što je omaž J. de Brunhoffovom romanu o slonu Babaru.
  • Borgognov prvi i zadnji scenarij za regularni MM, a predzadnji Prosperijev uopće za MM-a.

Još od prethodnog broja u MM serijalu započela je saga pod nazivom "Odbrojavanje" čija prva, relativno kratka, priča završava u ovome broju i započinje nova o kojoj je riječ u ovoj recenziji. Ono što je dobro u ciklusu jest činjenica da svaka priča ima svoj svojevrstan kraj, pa tako Martin u daljnjoj priči ne nastavlja potragu za Majoranom niti se majorana spominje. Dakle, imamo novu, na prvi pogled standalone, epizodu koja je, kako će se kasnije pokazati, direktno povezana s ciklusom.

Priča započinje neobično. Radnja se direktno odvija u Indiji, na samom početku u metropoli Bombayu, gdje u lokalnom prljavom hotelu nalazimo našeg junaka okruženog svojim vjernim pratiocem, mladom Indijkom i starim brahmanom. Neobično je to što nalazimo Martina oznojenog i s amnezijom u krevetu, tj. upravo je doživio nesreću i ne zna ni tko je on sam. Java mu ne može pomoći da se prisjeti tko je jer ga Martin ne razumije, no Indijka Šakti i brahman Rameš usmjeravaju našeg junaka i pomognu mu da ispravno presloži pomiješana mu sjećenja u glavi.

Dr. Jivaka

Šakti: "...Malo se stvari događa slučajno u Indiji... Bilo je zapisano da ćemo se nas dvoje susresti danas..."

Martin se prisjeća kako je u Indiju došao radi dokumentacije o kultu mrtvih te kako je pri slikanju lomača na rijeci Ganges prvi put vidio Šakti koja se ondje nalazila radi uranjanja svojeg muža Čandre kojem je prijetila neizbježna smrt. Nakon njihova "suđenog" susreta, Šakti moli Martina za pomoć pri spašavanju Čandrine životne esencije uz učestvovanje njihovih karma, što Martin i učini te omogući Čandri njegovu reinkarnaciju u Šaktinoj utrobi, a rođenje djeteta dogoditi će se na samome kraju ciklusa. Odmah potom, Šakti moli Martina za još jednu uslugu. Predaje mu na čuvanje opal s čarobnim moćima kojeg se istovremeno svi boje, a istovremeno ga se neki žele dokopati. Tokom priče Martin saznaje da se radi o prokletom Dživakinom kamenu o kojem kruže samo loše priče, te da ga se želi dokopati Čandrin stric Šankar koji, da bi ga se dokopao, i dovodi Martina u stanje u kakvom ga nalazimo na početku priče. "Nemogući završetak" pustolovine donosi nam ponešto odgovora, ali i puno novih pitanja...

U ovoj priči koristi se većim dijelom flash-back način pripovijedanja što se ovdje pokazalo punim pogotkom. Iako je bilo očito, no da ja priče povezana s ciklusom saznajemo na 83. stranici kada onaj "sadhu iz pećine" spominje Martinu izraz "minus Dvadeset i dva". Sve sumnje otklanja slika koja je Martinu prošla kroz um, odnosno "Armageddonski stroj", makar se tada činilo da to prikazuje kraj svijeta, barem recenzentu osobno. Priči i samome scenariju je pridonijelo upoznavanje čitatelja s indijskom kulturom, religijom, poviješću,društvom itd. Osobno sam uživao čitajući Martinove "brbljarije" o svemu tome, a i djeluje opuštajuće. Ono što su mnogi smatrali problemom scenarija kod priče "Slučaj Majorana", problem je i ovdje, a riječ je o zbrzanom kraju. Naime, odmah u nastavku priče, nakon što Martin završi prisjećanje, nastupa akcija, tj. Martin se sjeti svih ostalih pojedinosti o svojemu životu osim one gdje je sakrio Dživakin kamen, ali već se idućeg jutra te pojedinosti odmah sjeti! Pozitivno je to da se povrat kamena odigrao na komičan i zanimljiv način. Slijedi daljnji minus, a to je onaj njihov susret sa Šankarom. Ono, kud' ih je baš morao pronaći u trenutku kada su se odlučili riješiti kamena?! Nije bila baš ni blistava borba protiv Šankarovih vradžbina, a i glupo je što ih je uspio sve hipnotizirati. Ovdje stvar spašava završni čin kada zločinac ispripovijeda neke nejasne pojedinosti o svojim planovima te u najnapetijem trenutku umre. Sve je kao u najlošijim avanturističkim filmovima, kako bi rekao Martin.

Borgogno i Prosperi dali su nam jednu sasvim dobru i čitljivu priču sa pitkim scenarijem koju podiže činjenica da je dio sage, koja se meni osobno svidjela od prvog pa do zadnjeg trenutka, pa stoga dajem relativno visoke ocjene.

Crtež. Prije svega, ovo je jedan od najboljih crteža kojeg sam ikada imao prilike vidjeti na MM serijalu. Već na samome početku imamo priliku vidjeti odlično i detaljno nacrtane panorame, a o scenama s oznojenim Martinom u krevetu da i ne govorim. A i najbolja scena u cijelome stripu je ona kada se Martin borio protiv začaranog noža i to sve zahvaljujući crtežu. Ima još dobrih primjera, no razlog za devetku je taj što sjenčanje nije bilo primijenjeno onda kada je trebalo najviše. Riječ je o sceni kada su Martina i Javu napali Sikhi, a i malčice nakon toga. Tu se nekako najviše osjetio utjecaj Montanarijevog stila sličnom onoga na Dylanu Dogu gdje on inače dovršava Grassanijeve skice. Zbilje šteta što njega i Piccolija nismo imali priliku vidjeti više puta.

Sam kraj priče dodatno povećava napetost i dojam, pa tako i ocjene. Iako to mnogi ne bi rekli, i sam ciklus je dobar s tom idejom o kraju svijeta na svršetku tisućljeća (a ne početku, što je znalo biti greška), a epizode koje slijede će to i jasno potvrditi.

MM SA 57/58 Slučaj Majorana

MM SA 59/60 Otok ruža

• dnevni boravak

7, 7, 9, 7

Slažem se sa recenzentom da je epizoda dobro smišljena i čitljiva (ima i par lipih humorističnih trenutaka - kao Java na balkonu). Meni osobno podloga od Indijske kulture i vjere ipak je pre-kompleksna i ne previše simpatična. Moja primjedba jedino ide na akcijske scene koje su pomalo smiješne uzevši u obzir Martinove stvarne godine a druga primjedba je na Martinovu iznenadnu viziju paklenog stroja baš u trenutku kad se Šankar dočepao zlog kamena. Baš zgodno za scenarij!

Crtež je divan, mada mislim da nije za "masovnu" upotrebu u MM serijalu, već ovako ciljano.

25.04.2011
    20:35:00 sati
    dnevni boravak
  • Zagor12

8, 7, 8, 8

nije MiG nego MiP.

A tko je "P"?

28.05.2011
    13:51:00 sati
    Zagor12

6, 6, 7, 5

Nije loše, ali nije ni to baš neka dobra epizoda. Pokušaj začinjavanja priče pomalo humorističkim akcijskim scenama baš i nije uspio.

13.09.2011
    11:56:00 sati

7, 6, 8, 7

Nije baš upečatljiva epizoda, ali atmosfera je dobra zbog crteža. Humoristički elementi su uvik dobrodošli.

20.02.2014
    08:12:00 sati
  • Dudley Smith

4, 5, 7, 9

Meni se ova epizoda nimalo nije svidjela. Jedini plus joj je scena s Javom na balkonu. Nekakav pokušaj humoristične epizode koji baš i nije uspio. Crtež paše ovakvoj priči, a naslovnica mi je jedna od boljih novijih!

18.05.2014
    13:25:00 sati
    Dudley Smith
  • Ukupna ocjena 48%

4, 4, 6, 6

01.06.2014
    10:46:00 sati

6, 5, 6, 7

Solidna epizoda.

04.10.2014
    14:41:00 sati
  • Giuda Ballerino

4, 5, 7, 8

Nezanimljivo i mlako, beh...

26.05.2015
    13:29:00 sati
    Giuda Ballerino
  • Mali_Mate

8, 6, 7, 7

Meni je ovaj dašak Bollywooda što povremeno zapuhne iz stripa baš super. Sekundarni zalpet (muževi, žene i zli stričevi) je čista sapunjara, al' se nekako ne doživljava ozbiljno pa sam sebi paše. Jednako kao i strašni čarobnjak (krajnje benigan u usporedbi s nekim drugim Martijevim protivnicima) čija se strahota svodi na jebačke obrve i kvalitetnu bradu.

Zbog sveg tog treša mi je i drago što je epizoda kratka. Ubaciš par osnovnih informacija o Indiji i taman ti ostane tolko prostora da te ostatak pizdarija ne zamori. Mogla se ugurati i još koja zerica retardiranog humora, al' nema veze. "Ozbiljni" zaplet, onaj klasični Martijev, je - k'o što reče drogsy - zbrzan i kao da je pisan bez neke posebne inspiracije. Ono - da se odradi priča.

Pozadine, atmosfera i povremeni kadar su super, al' su zato face i anatomija likova "all over the place".

Sve u svemu zabavna epizoda.

02.07.2017
    10:13:00 sati
    Mali_Mate

Ukupna ocjena 18%

2, 1, 1, 6

Ne znam je li gora priča ili crtež.

08.07.2019
    15:59:00 sati

Ukupna ocjena 32%

3, 4, 2, 5

Montanari na Martiju? Ne moze da bude dobro. A kad na to doodamo Prosperija koji se uopste nije proslavio  svojim ranm radovima, a imao je dosta prilike da ostavi svoj pecat pored Kastelija, onda dobijamo jednu papazajaniju od price. Isuvise je zamorno pratiti kroz prepricavanje Martijeve dogadjaje, a kad se na to doda i kompleksnost indijske kulture koja je ovde ovlas predjena, ostaje samo gorak ukus u ustima.

14.07.2021
    23:14:00 sati

• Velika iluzija