Otok ruža

MM SA 59/60 | 192 str.

Martin Mystere nađe se u nezgodnoj situaciji nakon što mu izvjesni Richard Arnold u ruke preda ključ pretinca u kojemu se nalaze dokumenti koji govore o japanskoj sekti čiji planovi imaju veze sa "strojem za stvaranje potresa". Nakon što podosta puta uspije pobjeći njihovim ljudima, Martin se upućuje prema njihovoj navodnoj bazi na Aljasci s namjerom da zaustavi njihove zle planove.

• Otok ruža
    MM SA 59
  • Zemlja se trese
    MM SA 60

• L’isola delle rose
    MM SR 193
  • La terra trema
    MM SR 194

• Prema odbrojavanju, sada smo na -20.
  • #59, str. 63 – referenca na MN LMS 764, 765 i 767 (U originalu brojevi 101-104), a prevoditelju Goranu Mariniću je ovu informaciju prenio ni manje ni više doli Marko Šunjić.
  • Mystereovi Misteriji – Što je istina, a što izmišljeno u priči "Otok Ruža/Zemlja se trese"?:
  • 28. svibnja 1993. u 23:03, po lokalnom vremenu, zapadnu Australiju pogodio je potres jačine 3.9 stupnjeva po Richteru. Svjedoci tvrde da su vidjeli bljesak na nebu popraćen uz eksploziju. Nekoliko godina poslije pojavile su se sumnje da je bilo riječ o pokusu Teslinog "stroja za stvaranje potresa".
  • 17. siječnja 1995. u 5:46, po lokalnom vremenu, japanski grad Kobe pogodio je potres jačine 7.2 stupnjeva po Richteru prouzročivši smrt od oko 6000 ljudi.
  • Soka Gakkai je zapravo vjerski pokret osnovan sa strane Tsunesabura Makiguchija 1930., a temelji se na učenjima japanskoga redovnika Nichirena Daishonina koji je živio u 13. stoljeću. Dandanas pokret broji više od 12 milijuna sljedbenika diljem svijeta, a njihovu web-lokaciju možete čekirati ovdje.
  • Aum Shinrikyo (trenutno poznat kao Aleph) jest japanski "novi vjerski pokret" i kult osnovan sa strane Shoko Asahare 1984. Pokret je stekao svjetsku "slavu" nakon što su proveli napad nervnim plinom u podzemnoj željeznici u Tokiju 1995. To se zbilo 20. ožujka ujutro; napad je sproveden na pet vlakova u sustavu podzemne željeznice i u njemu je ubijeno 12 osoba. Iste godine pokret je imao 9000 članova u Japanu i 40 tisuća članova diljem svijeta. Procjenjuje se da sekta danas ima oko 1650 pripadnika.
  • Republika Otok Ruža osnovana je 24. lipnja 1968. Platforma je bila površine 400 kvadratnih metara i nalazila se u Jadranskom moru udaljena 11 kilometara od talijanske obale od grada Rimini. Otok je iste godine uništila talijanska ratna mornarica najvjerojatnije jer je republika Otok Ruža odbila plaćati porez na zaradu koju su poprimali od turista. Prema ovome događaju kasnije je snimljen i film pod nazivom "Isola delle rose".
  • "Stroj za stvaranje potresa", ili Teslin oscilator, izumljen je sa strane Nikole Tesle 1898. Prvobitna dužina mu je bila 178 milimetara te je težio oko 0.9 kilograma. Prema "legendi" Tesla je napravu prispojio na zgradu (48 E. Houston St., New York ) u kojemu se tada nalazio njegov laboratorij. Ispostavilo se da je relativno mala naprava imala snage potresti ne samo tu već i susjedne zgrade toliko da je na to reagirala policija i hitna pomoć. Tesla je napravu navodno bio primoran zaustaviti čekićem.
  • Nikola Tesla i neki njegovi "nemogući izumi" (amplifikator ELF valova i prijenos energije na daljinu) također se spominju i u MM spec. 4 "Car Demon" i spec. 18 "Djevojka iz torte".

Prvi dio ciklusa "Odbrojavanje" doživljava svoj vrhunac! Nakon ove epizode dolazi mjesečna jednoepizodna stanka da bi se odmah potom ciklus nastavio i u smjeru prve velike teme serijala (riječ je naravno o Atlantidi), pritom malo poremetivši jaki Martijev kontinuitet, no ne skrećimo s teme.

Poznat je onaj najefikasniji i najčešći recept nastanka Martijevih epizoda: Scenarist kao temu uzme neki događaj iz prošlosti, po mogućnosti obavijen velom tajne, te nam predoči svoje rješenje. Dakako, izmišljeno. Katkad je to predočeno uz akciju, a katkad se radnja gotovo u cijelosti odvija u radnoj sobi detektiva nemogućega. Epizoda o kojoj je ovaj put riječ sadrži spoj nekoliko povijesnih činjenica koje su, vjerujem, slabo poznate povjesničarima-laicima, a i također se dobar dio radnje odvija i aktivno na terenu pa će i ljubitelji malo fighta i pucnjeva doći na svoje. I prosto je nevjerojatno otkuda sve Castelli uspijeva pribaviti informacije koje same po sebi i ne pobuđuju preveliku znatiželju, i spojiti ih u jednu cjelinu tako da se nadovezuju jedna na drugu. Doista, ovdje je odlično povezao dva potresa iz nedavne prošlosti, pojam "Company town", danas slabo poznati incident s Otokom Ruža, zaboravljen Teslin projekt i japansku sektu koja postoji i zapravo, te tako napravio jednu uzbudljivu i uvelike zanimljivu epizodu. Epizodu koja također spada među one izravno povezane s ciklusom, no do koje mjere povezane s ciklusom? Radnja bi mogla ponešto toga objasniti...

Teslin stroj za stvaranje potresa

Sve se uglavnom vrti oko japanske sekte Soka Gakkai koja se u posljednjih nekoliko godina (računajući od 1998.) bavi pojačavanjem Teslinog oscilatora koji je sposoban bežičnim prijenosom električne energije eterom prouzročiti snažne potrese. Stroja su se dokopali preko konkurentske sekte Aum Shinrikyo koja je u dvije godine uspjela sprovesti dva pokusa. Jedan slabiji na Australiji te jedan razoran na Japanu, naravno. A prvi test Soke Gakkai biti će sproveden na Rusiji, preciznije na njezinom glavnom gradu Moskvi. Očito da je smisao uništenja grada s nekoliko milijuna stanovnika pokazivanje moći dotične sekte, no koji bi smisao bio imati u posjedu tako razorno oružje? Pred sam kraj ciklusa saznajemo da su svi negativci i/ili pozitivci koji su se pojavljivali u epizodama, koje su direktno povezane sa samim ciklusom, tragali za mehaničko-ljudskim strojem s kojim smo se susreli u prethodnoj epizodi, no ne i ova sekta. Čak i u kasnijoj epizodi "Virus na kraju tisućljeća", gdje se sve iz ciklusa poklapa, na ovu sektu je potrošena jedna rečenica, tj. radilo se samo o sekti koja izaziva potrese na daljinu. Dakle, očito da je njihov primarni cilj nešto tipa vladavina svijetom ili nešto tipa "konačni rat" koji ima veze s njihovim uvjerenjima. I ovu bi priču tako mogli svrstati među one standalone da nije bilo te famozne rečenice koju je čovjek u crnome izrekao na samome kraju epizode. A Ljudi u crnom itekako imaju veze s ciklusom, no ovdje je njihova uloga drukčija od uobičajene. Oni su ovdje ubačeni da bi spriječili dotičnu sektu i tako jednom spasili dan. Dojmljivo.

A i lijepo je da konačno nakon podosta vremena Martina ne viđamo u sjedećem položaju kako samo brblja. Doista, u ovoj epizodi osim bježanja Martin također šeta gradom u lisicama pokušavajući ih se osloboditi, krade aute, uspijeva nekoga izbaciti iz borbe bez Javine pomoći služeći se prljavim trikovima (udarac u međunožje i kamen u šaci) te čak i automatskom puškom obija vrata. Dobar potez Castellija da se Martin većeg dijela radnje prisjeća krećući se kroz šumu na Aljasci, žaleći što nije napravio ono umjesto ovog. Bez zamjerki, iako je sve to prilično ekstremno i polu-nemoguće, a ovoga puta skoro i prezahtjevno i nemoguće za detektiva nemogućega. Skoro.

Otok Ruža

Vizualnu sliku svega toga nam je predočio nitko drugi do Rodolfo Torti, relativno nov Martijev crtač u doba kada se ova epizoda po prvi put pojavila na kioscima u Italiji. Torti spada u onu kategoriju brzih crtača, što se i po njegovom crtežu da i naslutiti, te ga imamo priliku prilično često viđati u ovim novijim epizodama, za vrijeme samog ciklusa čak četiri puta. Torti baš i nije previše cijenjen kod stripofila, što bi bilo manje-više opravdano da crta zahtjevniji serijal poput Nathana Nevera, no za serijal kao što je MM ima baš prikladan stil, ponešto i inspiriran i samim Alessandrinijem, a ovdje njegov crtež fino paše, pogotovo u onim scenama gdje Martin bježi ili zuji po gradu pokušavajući pronaći način kako da se oslobodi lisica. Oni koji vole njegov crtež biti će zadovoljni. Naslovnice su na nešto višoj razini mada je Alessandrini mogao i izbjeći crtanje Bijele kuće na platformi, ali takve su naslovnice Martina Mysterea – nemoguće.

Sve skupa u cjelinu djeluje prilično efektno. Priča je veoma zanimljiva, scenarij praktički nepogrešiv i uvelike nedosadan za čitanje, no iz nekog razloga ne vjerujem da će se ovo svidjeti baš svakome. Mene osobno je priča zapanjila još dok sam imao jedanaest godina te također i sam ciklus, a ovo je definitivno ponajbolja epizoda samoga ciklusa "Odbrojavanje".

Čovjek u crnom: "Budi... Oprezan, Mystere... Sada smo na minus dvadeset..."

MM SA 57/58 Slučaj Majorana

MM SA 61 Hotel na hridi

6, 5, 3, 8

Tanka pričica, prilično dosadno. Mnogo toga je ubačeno da bi kao bilo zanimljivije, ali ne izgleda mi baš da je to bilo uspješno. Crtež užasan.

29.08.2011
    09:28:00 sati

Ukupna ocjena 30%

4, 2, 2, 6

Katastrofa! Ne mogu vjerovat da je Castelli napisao ovo nedjelo. Prema nelogičnostima, zbrzanim i nemogućim scenarističkim rješenjima prije bih rekao da su La Neve ili Santarelli imali svoje prste u ovoj epizodi. Tortijev nemoguć crtež dodatno pridonosti neuvjerljivosti scenarija. Kada nema puno akcije, njegov crež se još nekako i može progutati, ali u ovakoj epizodi nikako.

03.09.2011
    10:07:00 sati

8, 9, 7, 8

Ja se u potpunosti slažem s recenzentom (osim oko ocjena). Castelli je uspio spojiti nekoliko stvari, od kojih većina skoro pa nezanimljive, u jednu zanimljivu i akcijsku cjelinu. Da, iako nema veze s odbrojavanjem ovo je sasvim solidna epizoda. Puno bolja od nekih kasnijih i "važnijih"

Torti ko Torti, meni on ne smeta jer često daje neku dinamčnost Alessandrinijevom stilu crtanja

03.09.2011
    10:10:00 sati

8, 8, 5, 7

Svakako je dobrodošla jedna ovakva akcijska epizoda da izađe iz one kolotečine. Iako kraj nije nešto posebno meni su scene sa Martinom u bijegu baš zanimljive.

20.02.2014
    08:25:00 sati
  • Dudley Smith

7, 6, 5, 2

Zabavno djelce. Castelli je uspio složiti zanimljivu "akcijsku" priču, u kojoj Martin za razliku od inače djeluje sam. Torti uobičajeno slab. Prva naslovnica nema nikakvog smisla - Otok ruža se, unatoč naslovu, samo spominje na početku (zašto je to uopće naslov epizode?), nema nikakvog mora u epizodi, kamoli da Marty pliva. Izgleda kao da Alessandrini nije uopće pročitao ništa od priče, nego je samo znao da se spominju otok ruža, Washington i da je Martin u lisicama.

07.04.2014
    20:56:00 sati
    Dudley Smith

9, 10, 8, 9

Vrlo zabavna priča!

26.05.2014
    00:33:00 sati
    Patrix
  • Ukupna ocjena 68%

7, 7, 6, 8

01.06.2014
    14:50:00 sati

7, 6, 7, 5

Solidna epizoda.

04.10.2014
    14:48:00 sati
  • Giuda Ballerino

10, 9, 7, 5

Odlicna epizoda, odlicna akcija netipicna za Castellija, devetka za scenarij samo zato jer se Martin na kraju prelako izvukao od eksplozije u srcu postrojenja, a par stranica ranije kaze da vjerojatno ni u daleko u sumi nije siguran od eksplozije. Crtez je ok, a naslovnice su bezveze, moglo se vise izvuci, prva je posebno ajme majko.

27.05.2015
    01:26:00 sati
    Giuda Ballerino

8, 8, 8, 8

Jako dobra Martinova epizoda.. Jednom ljubitelju akcije koji više voli čitati Zagora, Texa i Nathana Nevera nego ponekad dosadnjikavog Martina Mysterea, je ova epizoda odlično sjela.. Svaka pohvala Castelliju na činjenici da je radnju dočarao kao Martinovo prisjećanje događaja u trenucima dok hoda šumama Aljaske.. Crtež je ok, Torti je standardan Martinov crtač i crta sasvim solidne kadrove, i interijera i eksterijera, a i same likove.. Naslovnice su onako, čudne.. Naslovnica za "Zemlja se trese" mi je ipak nekako ljepša i efektnija..

24.07.2018
    09:23:00 sati

Ukupna ocjena 22%