Virus na kraju tisućljeća

MM SA 74 | 138 str.

Martin sreće glavnog šefa svoje producentske kuće koji mu otkriva glavne aktere zavjere kojom se bavio zadnje dvije godine i daje mu drugi svezak Adamovih "pustolovina". S druge strane, ogranak nazvan "Area 51" organizacije Drugdje infiltriran je od strane starog izdajice Maxwella. On otima ostarjele programere da bi otklonili programerski bug izazvan pošasti zvanoj Y2K!

Priča 4

• Virus na izmaku tisućljeća
    MM SA 74

• Il virus di fine millennio
    MM SR 210
  • La macchina dell` armageddon
    MM SR 211

• Str. 3. Kut Humi se obraća drugom monahu s "Hektore"? Jel to naš Ettore Majorana iz MM SA 70 "Slučaj Majorana"?
  • Str. 4., vidi MM #66/67 (ili LMS 63/65) "Agarthi"; str, 7., vidi gigant #5 "Drvo života".
  • Str. 26.-30., priča o Y2K bugu za laike! Ili Millenium Bug – potencijalno opasan bug u svim programima prije 2000-te koji je mogao srušiti računalo zbog "neprilagođenog" formata datuma. Usprkos velikom strahu, 2000-ta je prošla s minimalnim problemima za računalne sustave.
  • Str. 43., reference na MM SA 70 "Billikenov povratak" (str. 50.). Prvi put se licem pojavljuje tajanstveni direktor ABC-a koji je član filozofske struje LJUC-a P. J. Blackman (Crni čovjek u prijevodu). Spominje se također i Red Prokletih, još jedna od sila koja će se očito osloboditi na samom prijelazu tisućljeća.
  • Što se tiče Odbrojavanja, Blackman potvrđuje da smo sad na -3.
  • Str. 58., reference na MM SA #62/63 "Grad pet prstenova".
  • Str. 65., ponavlja se scena susreta s Ettoreom iz #57/58 "Slučaj Majorana".
  • Str. 68., kružni izlaz iz kojeg izlaze Adam i njegov tim nalik je Zvjezdanim vratima iz serije Stargate. Također Adamov tim se sastoji od 4 člana isto kao i originalni SG1 tim.
  • Str. 69.-71., spominje se Homerova Odiseja, MM G3 "Ljudi u Crnom", te poludjeli satelit koji automatski aktivira program globalnog napada – trenutak uništenja Atlantide.
  • Str. 73., piramide kao drevni spomenici za upozorenje budućim generacijama, vidi MM LMS #47/48 "Tajna velike piramide".
  • Area 51 je nadimak za vojnu bazu lociranu u južnom dijelu Nevade. Velika tajnovitost koja okružuje ovu bazu, samo postojanje koje američka vlada jedva priznaje, učinila je da ona postane predmet teorija zavjere i centralna komponenta NLO folklora. U MM svijetu Area 51 tajni je ogranak baze Drugdje, no infiltrirana je od strane bivšeg LJUC-a Maxwella koji želi iskoristiti neka saznanja u vlastite svrhe. Maxwell će poginuti u G7 "Broj zvijeri".
  • Str. 116.-118., # 57/58 i film Stanleya Kubricka "Odiseja u svemiru".
  • Str. 126., svemirski brod je prije više od 12000 godina poletio iz središnje Amerike. Tvrdnja da su Atlantiđani poletjeli u svemir već je bila jednom dokazana u MM LMS 85/86 "Snježni čovjek".
  • Str. 127., na panou: "2001. Space Odyssey".
  • Str .128., na panoima vidimo naslove filmova: "Odd Couple II" (Jack Lemmon i Walter Matthau), "Mulan", "The Mummy".

Gospodo! Kompajlirajte mi jedan milenijski bug, molit ću!

Zacijelo vam se ova dvogodišnja saga polagano popela navrh glave i jedva čekate da se sve to privede kraju, i da Mystere nastavi u ležernom tonu dalje. Još samo jedan, posljednji broj i gotovi smo - 2000. godina će doći (u stripu dakako, jer, očito vam je zakašnjenje od nekih 9 godina), a naši omiljeni junaci zasigurno će spriječiti katastrofu katastrofalnih razmjera. Siguran sam. Nakon što smo u prošlom broju na trenutak skrenuli s rute Odbrojavanja i obradili Cepelin misteriju, u ovom pretposljednjem broju vraćamo se opet glavnoj narativnoj liniji. Odbrojavanju, dakako…

Glavne točke ove epizode su otkrivanja identiteta aktera koji vuku konce u pozadini ove sage i korištenje Millennium buga kao pokretača radnje. Za razliku od mojih prvih strahova ovo ipak nije još jedna od epizoda koja kao smak svijeta uzima Y2K bug. To bi bilo baš debilno ako bi to uzrokovalo kolaps, kao što su neki i prorekli u stvarnosti. No, Castelli je bio pametniji. Zamislio je taj famozni Y2K koji je bio noćna mora na prelasku tisućljeća kao centralni motiv, ukomponirao ga te podredio priči koja se proteže od početka sage. Naravno, Castelli ne bi bio Castelli kao ne bi pokušao pisati o nekom tehnološkom fenomenu koji se dotiče računala, te koji se odigrava u vremenu kad piše priče. Za jednog vrhunskog arheologa i povjesničara, dakle računalnog laika, detaljnije elaboriranje programerskih caka i problema malo je možda preambiciozni zadatak. Tako se elaboriranje pretvorilo u maniju opetovanog "kompajliranja" svega i svačega. Talijani najviše zamjeraju Castelliju na inzistiranju na tezi da kad jednom izgubiš originalni kod programa, a kompajlirao si ga u strojni jezik da je sve izgubljeno. Zatim možeš: ili nanovo napisati kod programa u nekom drugom jeziku, ili opet zaposliti starog programera koji će na temelju starih zapisa ponovno konstruirati originalni programski kod te ga kompajlirati. Obrnuti proces od kompajliranja se dekompajliranje. Već postoje dekompajleri za standardne jezike, što nam govori da je kompajliranje ipak reverzibilni proces. No, ne može se sto posto dekompajlirati originalni program, jer on može biti i optimiziran, a može biti pisan i u nekom pretpotopnom ili samorazvijenom jeziku koji je danas zaboravljen. Da, Castelli je laik, no mislim da je shvatio poantu o Y2K i problemu dekompajliranja zastarjelih programa. On je to prezentirao simplificirano na način da odgovora zahtjevima priče.

Mnogi die hard SF fanovi su također zamjerali Asimovu što je određene znanstvene pojmove simplificirao na takav nivo da je svaki laik mogao shvatiti koncept kojeg bi današnji pisci SF-a zakamuflirali u nerazmrsiv i nerazumljiv pojam. I te je složene koncepte stavio u svakodnevnu primjenu. Zamislio je izuzetno složen, megalomanski projekt/program pod terminom "psihohistorika", koji bi u svojem sastavu morao sadržavati napredne heurističke potprograme, neuronske mreže sposobne za učenje i naprednu logiku koja bi sve to morala obuhvatiti i proricati budućnost. No, Asimov primjerice uopće ne spominje programiranje, programske jezike, a bome ni tehnike programiranja. Ništa, tek generalizirani koncept koji odlično funkcionira jer se ne zamaraš tehničkim pojedinostima. Ali tako ustanovljen koncept njemu služi kao glavna točka u cijelih nekoliko romana.

Sve prijašnje epizode koje prate glavnu radnju bile su dostatno zaokružene s parcijalnim raspletom tekuće teme, no ova je zapravo veliki prolog u sljedeću epizodu. Tako da čitatelj nema neki osjećaj kompletiranosti. Dodajmo tome i činjenicu da su se svi prijašnji događaji objavili pred više od godinu dana.

Ton jest malo opušteniji, te će neke zasigurno podsjećati na specijalce i specifični Castellijev humor. Uvedeni su neki novi likovi licem na scenu, dok smo ih dosad mogli vidjeti samo u sjeni, poput Pušača iz X-Dosjea. Martin se susreće s direktorom njegove producentske kuće P.J. Blackmanom (asocijacija je jasna, ne?), te osim njegovog nezgrapnog obujma, male visine i opsjednutosti pušenjem, iznenađuje nas činjenicom da je on pripadnik filozofske struje Ljudi u Crnom. Gdje je LJUC, tu će se naći i baza Drugdje, no ovaj puta to će biti odmetnička frakcija i povratak starog direktora baze Maxwella, bivšeg nacistu i izdajnika. Potpuno komičan lik je John Brooke, ostarjeli programer koji biva prisiljen raditi na obrađivanju koda svog starog programa. Okorjeli je papučar, ovisnik i svojoj ženici kojoj se na sve moguće načine pokušava javiti.

Torti, funkcionira sasvim dobro tako dugo dok ne pročitaš drugu epizodu čiji crtač ima izraženiju estetičniju crtu. Za razliku od karikaturalnog Tortija. Ja sam se osobno već navikao na njega jer je već dugo u staffu, a i dovoljno je razgovijetan da se čitatelj može uživjeti u priču. Likovi su crtani po neki ustaljenim karakteristikama, da ne kažem stereotipima koji prate određeni tip osobnosti. Tako je ostarjeli programer otkačeni ćelavko i papučar koji se drži za suknju svoje žene, Blackman je više-manje kopija patuljastog debeljka Dannyja deVita koji je usprkos svojoj nezgrapnosti inteligentan i poduzetan.

Kao cjelovita epizoda baš i ne funkcionira, no kao dio serijala na koji će se nadovezati završni dio može jedino funkcionirati ako čitatelj pročita sve dijelove slagalice u kraćem vremenu. Od početka do kraja. Već sam napomenuo da priča pati od nedostatka neke konkretne aktivnosti, akcija je svedena na golu nulu. I to što ju je malo postojalo pretvoreno je u komičnu farsu. Moja preporuka je pročitati ležerno sve važne epizode Odbrojavanja, tako da možete uživati u ovoj epizodi znajući sve pojedinosti… Tako postaje puno bolja.

"Kako bih mogao znati? Sudbina će odlučiti…"

Kut Humijev učenik pokušava dokučiti učiteljeve nepovezane misli. Učitelj čeka da sudbina odluči. Učitelj opet kaže da čovjek svojom slobodnom voljom određuje budućnost?! Znači li to da ništa još nije određeno, i je sudbina samo pojam koji su izmislili ljudi da bi objasnili naizglednu nemoćnost mijenjanja svojih života? Ili je to fatalistički pogled na svijet, vjerovanje da je nepromjenjivo ono što je sudbina čovjeku predodredila? Učitelj govori također da je svako i sve na ovom svijetu povezano nevidljivom niti, te da svako neprimjetno utječe na drugoga niti to ne znajući. Nešto slično nam priča i jedna teorija kaosa, Butterfly effect – male varijacije u dinamičkom sustavu mogu proizvesti velike varijacije u dugoročnom ponašanju sustava. Može li lepet krila leptira u Brazilu izazvati tornado u Teksasu? To je i domino efekt – lančana reakcija koja se pojavljuje kad mala promjena izazove sličnu promjenu pokraj nje, koja onda opet izazove drugu sličnu promjenu, i tako dalje i dalje po linijskom slijedu. Hoće li 2000. donijeti nekakvu sretnu kulminaciju ili idemo prema sigurnom krahu, kraju civilizacije? Sve ovisi o tome, kako je dobro sudbina rasporedila male igrače…

Neki su se htjeli osigurati... ;)(copyright by )

MM SA 72 Satorova zagonetka

MM SA 75 Odbrojavanje: minus jedan

6, 7, 8, 5

Kad sam vidio kakva (ili koja) će biti tema stripa,odmah sam se uhvatio za glavu! Da li ću preživit Y2K sa deset godina zakašnjenja? No,iznenadio sam se kako je uopće tema sa naslovnice skrenula u potpuno drugačije vode,meni zanimljive i iznenađujuće. Da se ne bih opterećivao virusom koji nas nije pokosio,pa čak niti naudio našim računalnim prijateljima,Marti nas je uveo u samo finale Odbrojavanja. Nadam se da će i Odbrojavanje biti pogodak....inače čemu sve to uopće vodi svo ovo vrijeme...
    13.08.2009
    16:53:00 sati

8, 8, 5, 9

Ima dobrih scena tu i tamo.
    13.08.2009
    17:10:00 sati
  • Antracit

8, 9, 5, 7

13.08.2009
    19:16:00 sati
    Antracit

6, 8, 3, 4

Sve je bolje od glupih priča kako je doša neki vanzemaljac ili čovjek iz budućnosti i spriječio tu propast na početku 2000 (jer milenijum je ipak počeo 2001, bez obzira na nekakve dogovore). Dosta dobra priča, iznad prosjeka posljednjih desetak brojeva. Pa valjda ni u Odbrojavanju nije sve moglo da bude loše. Torti je odvratan.
    13.08.2009
    21:12:00 sati

8, 9, 3, 5

Iznenađujuće dobra epizoda, izuzev crteža, naravno.
    Kao i svi, mislio sam da će biti u pitanju neka fora s milenijskim virusom, ali Castelli je ipak genije.
    Torti dokazuje da od najgoreg se može još i gore. Zaslužuje čistu jedinicu za trud, ali evo mu 3 zbog ukupne ocjene.
    14.08.2009
    06:43:00 sati
  • Inferno

6, 6, 6, 6

Korektno odrađena pretposljednja epizoda iz ciklusa "odbrojavanja" kojoj je primarni cilj bio ujediniti sve elemente iz prethodnih priča i na taj način zakuhtati čitavu situaciju prije posljednjeg čina. Njezina potencijalno najveća mana (osim okolišanja) je mogao biti zaplet oko millenium buga. Castelli je uistinu tome posvetio dosta prostora, ali srećom, njegova prigodna svrha je tu tek da odvrati čitateljevu pažnju. Epizode iz ciklusa odbrojavanja imaju par problemčića: 1) nesamostalnost, tj. zasebna vrijednost im je minimalna; 2) priličan broj neuvjerljivih i površnih povezivanja; 3) korišteni elementi ne djeluju kao da su od epohalne važnosti u kontestu cjelokupnog serijala; 4) 2000., a ne 2001. Na stranu te mane, ima i pozitivnih stvari, kao na primjer, dobro osmišljena svrha svih pojedinih priča iz ciklusa, a dosta sub-plotova je usputno nadograđeno (Ljudi u crnom, Maxwell, Atlantida). Kad bih davao nekakvu ukupnu ocjenu čitavom projektu, dao bih 6 ili 7/10 = [poslužilo je svrsi, iako izostaje bilo kakav trag ushićenja]. Dakako, treba pričekati taj zadnji nastavak o čijoj kvaliteti ovisi smisao čitavog ciklusa. Hoće li Castelli uspjeti valjano povezati Area51, Ljude u crnom, NLO, Majoranu, Bilikena, 2000. godinu i sve ostalo..., pitanje je sad!? Sviđa mi se zadnji pasos recenzije. :)
    14.08.2009
    16:54:00 sati
    Inferno
  • Ukupna ocjena 69%

8, 8, 5, 6

08.09.2009
    12:38:00 sati
    Brdar

5, 7, 5, 9

Priča koja služi samo kao uvod u kraj odbrojavanja i da se povežu neke stvari... Inače, ništa posebno se ovdje nije dogodilo. Da nije dio ovog ciklusa dobila bi od mene jako malu ocjenu. Crtež slabašan, naslovnice mi se sviđaju.
    14.09.2009
    11:07:00 sati

5, 3, 6, 7

Loše,loše..u ovoj epizodi jedinu što vrijedi je ta ideja da se ponovno angažiraju stari programeri kako bi otklonili prijetnju raspada kompjuterskog sustava dolazkom 2000.godine.Sve ostalo je živi užas, u biti ništa se ne događa sve do samog kraja kad Maxwell krene sa svojim objašnjenjem, koje je - bar meni - pomalo konfuzno, a čemu pridonosi i na momente katastrofalni prijevod. Da se ne lažemo,zadnjih nekoliko Martija iz redovne serije je sramota za ovaj serijal, a uz to, mislim da ima previše referenci na prošle epizode, ispada sve skupa prezamršeno i naporno. Svrstavam sebe u one najveće Martijeve fanove, ali ovo je previše čak i za mene, priznajem, totalno sam se pogubio, što zbog loših epizoda, što zbog rijetkog ritma izlaženja i hrpe referenci.Zamišljam nekog tko slučajno kupi Martija na kiosku dok čeka npr. vlak ili autobus..siguran sam da nakon što pročita (ako pročita) više nikad neće kupiti nijedan broj jer mu ništa nije jasno nakon ovakve epizode.Ajde da još taj zadnji broj ciklusa izađe pa da se riješimo ovog smora.
    28.09.2009
    11:52:00 sati

9, 9, 6, 9

Još jedan od onih dugih razgovora dobrog starog strica Martija koji ''nikad''  ne dosade .

Doista, ovo je broj u kojem se cijeli onaj ciklus od broja ''Slučaj Majorana'' poklapa i to je ono što me najviše obradovalo. Majstorska je naslovnica za Armageddon ; šteta što strip-agent nju nije stavio

18.02.2010
    20:22:00 sati

6, 5, 5, 7

23.04.2010
    02:16:00 sati

8, 8, 5, 10

Vau dobili smo ovaj strip sa "samo" 10 godina zakašnjenja, možemo biti još i sretni.

30.07.2010
    01:23:00 sati

8, 8, 7, 8

Meni je ova epizoda baš sjela. Pogotovo onaj dio kad su ušli u hiperkocku... Brooke je totalna legenda, ala se zaletio iz kamiona vičući upomoć - a ono u sred pustinje. Baš sam se lijepo nasmijala.

13.09.2010
    22:10:00 sati
  • Zagor12

7, 6, 6, 7

-killbunny-

HEEY! NEW MARTI MISTERIJA!

-ALFONSO-

Where?

-ERROR-

Y2K

FATAL ERROR

Struktura epizode sama po sebi nije loša, ali nije ni dobra. Sve te novije epizode MM su, opet govorim, prokleto iste kvalitete!

08.08.2011
    15:19:00 sati
    Zagor12

8, 7, 7, 8

Brooke je legenda. Kakav lik.

05.12.2011
    20:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

4, 5, 7, 7

Meh...

26.05.2014
    00:35:00 sati
    Patrix

7, 7, 6, 8

Solidna epizoda, stari majstor Castelli je ovdje dao sve od sebe da "odbrojavanju" kroz objašnjenja pojedinih detalja iz ranijih epizoda dadne zadovoljavajuću sliku, objasni ga što je više moguće i po meni je uspio. Majstor je u sređivanju milijun nabacanih tema i temica, naslovnicom me uspio prevariti i sreća da je virus Y2K samo usputna stavka epizode.A ima i humora, koji car je Brooke, baš me nasmijao s onim sloganima za koje je rekao da ih razmijenjuje s dragom :).

Što se tiče odbrojavanja, složio bih se jednim komentarom iznad da je to bio riskantan potez i da je nekima ono dosadilo a neke debitante možda odbilo od mogućeg čitanja MM-a pošto je sve to jedna cjelina iako je bilo neovisnih epizoda. Zato mi je drago da  je (iako MM evo čitam tek 4-5 godina nakon) ono došlo skoro do kraja.

Torti je ispodprosječan crtač ali meni ne smeta, crtanje je skoro pa nebitno u MM-u pa zato se i ne ljutim. Naslovnica dosta dobra.

13.02.2015
    10:44:00 sati