29. veljače

MM SA 77 | 94 str.

Dobri Stari Stric Martin u Londonu ima predavanja u sklopu predstavljanja njegove knjige o zanimljivostima i povijesti kalendara, a mjesto i vrijeme je specifično: klub rođenih 29. veljače povodom i za vrijeme tog dana prijestupne 2000. godine. Samo što su se zaredala ritualna ubojstva djevojaka povezana s tim klubom i prijestupnim danom, pa Marty mora pomoći Scotland Yardu da otkrije počinitelje i njihove namjere.

• 29. veljače
    MM SA 77
  • Misterije 29. februara
    MM VCZSSB 6

• 29 febbraio
    MM SR 216

• Ova epizoda izvorno je objavljena u ožujku 2000., a Strip-agent je izdaje 2009. godine u nakladi od 5000 komada.
  • Na drugoj stranici stripa dobivamo pregled aktualnih londonskih novotarija u vremenu izlaska epizode, a danas bi to bile povijesne znamenitosti za TV kalendar.
  • Referenca na MM LIB 54: Londonski misteriji (SR 85/86), odnosno avanturu gdje se prvi put susrećemo sa Sir Charlesom i njegovom bandom Aristokrata. U ovoj epizodi njegova nećakinja Jean Cornwallis traži Martyjevu pomoć, i to za račun Scotland Yarda.
  • Nastavno na prethodnu zanimljivost, inspektor Scotland Yarda Michael Allen spominje Dylana Doga i činjenicu da već radi za njegovog kolegu Blocha.
  • 26. str.: Referenca na SR 16: Mač kralja Arthura vezano za enoško pismo i spomen Johna Deeja, stvarne povijesne osobe i jako bitne figure u temama Martyjevih specijala i s njima povezanih epizoda serijala. Johna Deeja se spominje i kasnije (49. str.) u kontekstu da je pokušao utjecati na kraljicu Elizabetu I. da prihvati reformu julijanskog kalendara, što je rezultiralo žestokim suprostavljanjem nadbiskupa iz Canterburyja i odbacivanjem projekta od strane parlamenta. Dee se ubrzo preselio u Istočnu Europu.
  • Marty nam pripovijeda kako je nastao julijanski kalendar, a dobivamo i dosta pikanterija vezanih za prihvaćanje gregorijanskog kalendara i nužno ispravljanje nedosljednosti u odnosu na razliku između sunčeve godine i julijanskog kalendara. Gregorijanski kalendar je danas prihvaćen u cijelom svijetu iako je mukotrpan proces trajao stoljećima, pa ga je npr. Saudijska Arabija prihvatila tek 2016. godine.
  • 39. str.: Sarah iznosi kriv podatak kada kaže da je 2000. bio prvi prijestupni početak stoljeća u posljednjih četiristo godina. Osim što se nejasno referira da zbog ispravljanja greške u računanju vremena godine 1700.,1800. i 1900. nisu bile prijestupne iako su djeljive sa četiri, te godine nisu prve, već posljednje godine prethodnog stoljeća.
  • Ako je vjerovati podatku sa 40. str., ispada da je na svijetu u vremenu izlaska ovog stripa bilo oko 4 milijuna ljudi rođenih 29. veljače.
  • Prema zadnjem popisu iz 2021. u Hrvatskoj danas živi 2399 ljudi koji su rođeni 29. veljače.
  • Veseli Četvrtak je odlučio iskoristiti prigodu i danas (na prijestupni dan) objaviti specijalno izdanje koje sadržava ovu epizodu i njen direktni nastavak MM SA 83b: Dan koji ne postoji.

U vremenu izvornog izlaska ovog stripa glavna riječ u svijetu bila je "milenij". Sve je bilo u milenijskom predznaku, a trebalo se i naviknuti da se tekuća godina počinje pisati s dva, ne s jedan. Taman je prošao strah oko upitne mogućnosti prelaska kompjutera na broj koji počinje s 2 jer se pretpostavljalo da će računala automatski prijeći na 1900. i tako izazvati krah u svemu ovisnom o njima.

Priča s klubom 29ers i predstavljanjem knjige o trivijama kalendara baš na prijestupni datum je odlično zamišljena, ali sama misterija oko ubojstava scenaristički nije najbolje izvedena. Pasini pokušava graditi neizvjesnost oko identiteta organizatora ritualnih zločina standardnom praksom bacanja sumnje na krivu osobu. Stavljanje sumnje na Sarah Moss je najlogičniji izbor, iako ne baš uvjerljiv, ali možda je to samo moj dojam. Čini mi se da je bio cilj odmah prikazati Sarah kao osobu koja nema veze s ubojstvima prvenstveno kroz riječi aktera priče. Možda je razlog Romaninijev jasan prikaz negativaca, gdje se prvim pogledom na lik jasno vidi karakter. Posebno bih istaknuo stalne pokušaje držanja čitatelja u napetosti prilikom pokušaja otkrivanja tko stoji iza ritualnih ubojstava djevojaka rođenih na 29. veljače. Pasini je u cijeloj zavrzlami lukavo iskoristio Martyjevu napetost oko potpisivanja novog ugovora s izdavačem i zabavu iznenađenja vezanu za to. U sve su zgodno uklopljene stalne laži aktera i izvlačenja na osnovu iznenadnih obveza. Pozitivno je i što Pasini iskorištava likove i događaje iz davnih Castellijevih epizoda, a upliće i Dylan Doga na svjež i uvjerljiv način.

Pa tako Marty koristi izliku da ide u posjetu Dylanu Dogu, samo u laži su kratke noge, a susret dva Bonelli junaka je odgođen za narednu godinu.
Za razliku od ranije, Dylanovi i Martyjevi susreti su u vremenu izlaska ovog stripa odavno već postali uobičajena praksa. Za usporedbu, u epizodi na koju se referira Jean Cornwallis (MM LIB 54, LMS 83/84: Londonski misteriji (SR 85/86)), Marty pokušava izbjeći susret s Dylanom i predviđa da će se uskoro morati susresti u odlučujućoj bitci sa zlom koje se primirilo nakon prvog obračuna iz njihove mladosti, što se desilo u njihovu prvom team-upu iz 1990. Nakon tog odličnog specijala, dvije godine kasnije dobili smo i drugi team-up, a bez njega se itekako moglo. Razlog spominjanja ovih prethodnih susreta je u tome što se zbog tih događaja naša dva junaka više ne moraju izbjegavati, ali svejedno ostaje ispravan dojam da utezi prošlosti ostaju, pa se više pristojno podnose nego vole, što se potencira prilikom svakog njihova susreta, ili izbjegavanja istih s obje strane.

Vinjeta iz DDMM SP 3 (Freghieri)

Pasini cijelu priču fino dozira povijesne kuriozitete po pitanju računanja vremena, pa svako malo prekida radnju sekvencom predavanja. Tako izbjegava osjećaj prekomjernog bombardiranja informacijama kod čitatelja i istovremeno pametno razvlači epizodu na potreban broj stranica jednoga sveska. Mislim, lako se moglo naći ideja kako proširiti priču na događaje u vremenu radnje, ali onda to ne bi bio Martin Mystere.
Usputno glavnoj radnji pratimo pijanca i beskućnika koji samo želi doći do boce i onda ostati nasamo s njom. Njegova pojava je prvenstveno humoristično-ironičkog karaktera, a u nastavku ove priče dobiva veću ulogu, iako on sam nije svjestan svoje uloge niti događaja u kojima je sudjelovao.

Andrea Pasini debitirao je 1994. na Zoni X (Onkraj vremena), a sve do ove epizode njegov rad na scenariju bio je isključivo koautorstvo, najčešće s Lottijem i Castellijem. Sve su to većinom bile solidne priče, a ova epizoda je njegov prvi solo uradak, kao i direktan nastavak #221: Dan koji ne postoji. Nažalost, to su bili i jedini njegovi samostalni scenaristički radovi prije nego je 2001. napustio Bonelli Editore.
Poznati Magnusov učenik i suradnik Giovanni Romanini bio je zadužen za grafički dio. Iako je primarno karikaturist, uspješno se prilagodio Martyjevu serijalu, pa je uistinu teško primijetiti njegove crtačke korijene. Odlikuje ga privlačan i bogat crtež s izraženim naglaskom na crnu.

Česte su žalbe da su kod nekih crtača prazne pozadine unutar vinjeta, ali ima i druga strana medalje. Pravi primjer je Romanini u ovom stripu s detaljnim i bogatim pozadinama, ali umjesto toga bilo bi bolje da se malo više pozabavio likovima u prvom planu koji su često neuvjerljivo, pa čak i "fušerski" nacrtani.
S druge strane, imamo savršen primjer odlične naslovnice koja lijepo sažima sve što je bitno unutar korica, a jarko narančasta boja daje efektnu privlačnost.

Za kraj ove kratke recenzije mogu reći da priča u kojoj određena ekipa zaluđenika pomoću ritualnih ubojstava i učenja Johna Deeja želi zagospodariti vremenom zvuči potpuno banalno, ali iako ova epizoda sama po sebi nije potpuna, lijepo je zaokružena nastavkom u MM SA 83b: Dan koji ne postoji, što je ujedno i zadnja epizoda redovne Martyjeve serije koja je izašla na hrvatskim kioscima. Ekipa Veselog Četvrtka je pametno odlučila iskorisiti priodu i na današnji prijestupni dan objavljuje obje spomenute epizode u prigodnom specijalnom izdanju, a ja se nadam da će uskoro osvanuti i recenzija drugog dijela ove priče.

MM SA 76 Prijetnja sa zvijezda

SA MM 78 Iznenada, jedne noći

7, 7, 7, 7

Na moje veliko iznenađenje, ova epizoda je ispala bolja od očekivanog. Nekako se već davno ušetalo u taj opori period MM kada sve ide na živce, svaka greškica se preuveličava, svaka ideja se osuđuje, sve unaprijed izgleda kao greška. Eto kolike nam je traume ostavio DD sa svojim bezdanom u koji je upao, pa se bojimo da će svaki drugi serijal propasti kao i taj :) Bez zezanja, ovaj broj mi je ponudio mnogo zanimljivih detalja o kojima nikad u životu nisam razmišljao. Pošteno govoreći, ko osim besposličara razmišlja o tome kako se i otkad mjerilo vrijeme i kakve je to probleme stvaralo ljudima? :) Priča iskonstruisana okej, čak je i crtež prilično dobar.

29.02.2024
    06:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 48%

4, 4, 6, 6

29.02.2024
    20:09:00 sati
  • night

7, 7, 9, 9

Sasvim dobar Marti, vrlo dobra kombinacija edukativnih činjenica o vremenu i sasvim korektne priče. Crtež je odličan, baš je bogat i detaljan uz odlične reference. Čitao sam ga u ovom specijalu od VČ, i dobro je imati ovako zaokruženu priču.

02.03.2024
    20:52:00 sati
    night

9, 8, 8, 10

Odlicno mi je legla prva prica iz VCovog diptiha Misterije 29. februara! Odlicno uskladjeno predavanje o kalendarima i racunanju vremena sa zabavnom triler mistery horor pricom. Mana je sto je od pocetka manje vise jasno ko je negativac, ali je svejedno bilo zabavno iako je moglo biti malo jezivije i hororicnije, mozda ce takav biti nastavak? Steta sto je Pasini napisao samo 2 epizode kao samostalni scenarista, mozda da je imao vise vremena bi se razvio u uzdanicu serijala. Giovanni Romanini odlican s obzirom na mngobrojne staticne kadrove tokom Martijevih predavanja gde stvarno covek ne zna sta da predstavi u kadru. Alesandrinijeva naslovna strana vrhunska!

Pohvala VCu za ovako zanimljiv odabir stripa za Specijalni broj Zlatne serije bas za 29.februar i obavezno procitajte sjajni predgovor Darka Djokica o racunanju vremena i kalendara. Velika preporuka za ovo izdanje! Sada se bacam na drugi deo.

23.03.2024
    03:49:00 sati

• Osvetnička braća