Nevjerojatno, ali istinito!

MM SA 80 | 134 str.

Mysteré istražuje zagonetnu smrt Alberta Aubreya, autora svjetski poznate rubrike "Strange but true", te pokušava saznati kakva je veza između zabačenog grčkog samostana Meteorona i pustolovine Lawrencea od Arabije u pustinjskom gradu Hegri. Sve to navodi na nevjerojatan, ali istinit rasplet događaja, zaista!

• Nevjerojatno, ali istinito!
    MM SA 80

• “Strano ma vero“
    MM SR 221
  • Il libro di kells
    MM SR 222

• Epizoda ima direktni nastavak i svojevrsni kraj u MM LIBG 7 "Broj zvijeri".
  • Str. 3-4., Alessandrini je opet nacrtao vinjete koje je koristio u davnoj prvoj epizodi "Ljudi u crnom". (vrijeme - travanj 1982.)
  • Str. 9., navodno je treća kristalna lubanja u Ripleyevoj zbirci (kristalne lubanje sreli smo u MM LMS #11/12 "Lubanja sudbine"). Zaključno s kolovozom 2006., u svijetu je postojalo čak Ripleyevih "Believe it or not!" muzeja nazvanih "odditoriums" (kao odd - neobično). Vidi sliku u tekstu!
  • Blizu grada Kalambake u Tesaliji leže veliki samostani uklesani u planinu, zvani "Meteoras" (ta metéora monastíria – samostani koji vise u zraku). Na teritoriju grčke najpoznatije je samostansko svetište nakon planine Athos. Samo četiri sata vožnje od Atene!
  • Središnja ličnost epizode - Lawrence od Arabije aka Thomas Edward Lawrence umro je 13. svibnja 1935. na Clouds Hillu u Engleskoj na svome motoru; 1919. godine napisao je "7 stupova mudrosti/Seven pillars of wisdom: A triumph" – auobiografski tekst o vremenu kad je služio kao časnik za vezu kod pobunjenika tijekom pobune Arapa protiv Otomanskih Turaka od 1916. do 1918. godine.
  • Str. 14., Castelli nabacuje male hintove glede vjenčanja Martina i Dijane "molim te da nikome ne govoriš o tome. Sami ćemo to učiniti, kad dođe vrijeme. " Kao i na str. 134. "Imaš dobrog…". Objava slijedi tek u SR #241!
  • U MM univerzumu "Vjerovali ili ne" je poznata rubrika Alberta Aubreya. Njegova sudbina opisana je u ovoj epizodi, a uzrok njegove smrti u gigantu #7 "Broj zvijeri". Umro je u hermetički zatvorenoj sobi u Jemenu. Nemojte tražiti ime Albert Aubrey na internetu je ono ne postoji! Castelli ga je temeljio na Robertu Ripleyu, autoru najpoznatije rubrike tipa "Believe it or not!" odnosno "Vjerovali ili ne!" kako se prevodilo kod nas. "Believe it or not!" je kolumna novinskih tabloida koja uključuje neuobičajene/čudne priče. Npr. tabloid "True Magazine" imao je oko 1937. "Believe it or not!" sekciju na stražnjoj strani. Dakle, rubrika u MM-u "Strange but true" inspirirana je stvarnom američkom rubrikom Roberta Ripleya "Believe it or not! ".
  • Nabatejci – nestali drevni semitski narod u 1. st. (Arapi južnog Jordana, Canaana i sjevernog dijela Arabije, čije su oazne naseobine u vrijeme Josipa 37.-100. nadjenule ime Nabatene graničnom dijelu između Sirije i Arabije, od Eufrata do Crvnog mora). Sudjelovali su u izgradnji dana poznatog arheološkog lokaliteta Petre.
  • Hegra (grčki i latinski, u arapskom se naziva Mada'in Saleh) posljednji nabatejski grad napušten 76. godine, nalazi se u današnjoj Saudijskoj Arabiji. Prema islamskom tekstu, Alah je kaznio Thamude zbog njihovog upornog idolopoklonstva i zbog zavjere ubojstva proroka kojeg je On poslao, nevjernici su bili pokošeni potresom i munjama. Odonda to mjesto prati praznovjerna reputacija prokletog mjesta. Od 1972. Vlada pokušava prijeći preko tog praznovjerja i uspostavlja lokalitet kao arheološko nalazište, zbog svog turističkog potencijala.
  • Str. 28-29. , vidimo donositelje heksagona koji liče na izdužene Kundingase (a opet ne moraju biti oni), vidi G1 i G6!
  • Lawrence se našao u Hegri 1931. godine.
  • Martin se susreo sa Shoggothom u priči LIB PIBD #1 "Onaj koji prebiva u tami" gdje ovaj priča da je došao preko Beringovog prolaza iz Azije. Shoggothi su navodno zli pustinjski dusi spominjani u "1001 noći" (poput demona - Jinn, ghoul), a pobijedio ih je mudrac Aziz koji je došao iz neistraženih zemalja. Lovecraft je navodio "1001 noć" kao inspiraciju za svoje priče, posebice Necronomicon, a možda je tu izvukao i Shoggothe.
  • Str. 67.-74., radi se o direktnoj transliteraciji talijanskih slova u hijeroglife; potpune prijevode vidjeti na ubc stranici "Strano ma vero".
  • Str. 93-96., ponovno scene iz prvog broja MM. Vidimo Kalambaku u Tesaliji, zatim samostan Meteoron za kojeg se u stripu navodi da je sagrađen krajem XIV. st., a čuva mnoge starije spise iz raznih dijelova svijeta – legenda? Morel pronalazi rukopis iz MM #1.
  • Otac Kastron protagonist je kojeg prvi put srećemo u MM #1 "Ljudi u crnom". Pronašao je negativni dio heksagona, prizvao demona i ostao unakažen! Rađen po Castellijevom liku i prezimenu.
  • Martin i Java dolaze na Meteoru rujna 2000. Spominje se Maria Foteynos iz #1, zatim Orlovljevo mučenje iz #17/19.
  • Samostan na otoku Antirion? Najvjerojatnije ne postoji.
  • Str. 124.-133., priča o negativnom heksagonu!
  • Pred kraj prikazuje se Maxwell, direktor baze Drugdje tijekom 2. svjetskog rata i usko je surađivao s nacistima, te im je otkrio gdje se nalazi Gral (vidi G1 "Tajna svetog Nikole"). Mogli smo ga vidjeti nedavno u MM SA#76 "Odbrojavanje – minus jedan". Trenutno je u smrtnom obliku, nakon događaja sa Springheeled Jackom iz prijašnjeg specijalca #17 "Mistero alle Olimpiadi". Specijalac je izašao u Italiji mjesec prije ovog broja, a u Hrvatskoj je slučajno taj specijalac izašao skupa s ovom epizodom! Slučajni, ali ipak istinit kontinuitet.

Nevjerojatno, ali istinito, vjerovali vi ili ne!

Hm… Možda će vam biti jako poznate prvih nekoliko stranica priče, kao da ste ih vidjeli već negdje, neki misteriozni predosjećaj, deja vu neke vrste. Nemajte brige, niste ni vidoviti niti ste razvili famozno paukovo šesto čulo – jednostavno vas sjećanje još dobro služi! (ili ste zapravo već stari budući da se sjećate stvari od 30 godina ranije) Naime, istim kadrovima započinje i sama prva epizoda Martina Mysteréa, davne 1981. godine. Castelli se na lijep način prisjetio svoje prve priče (doduše, iako je Ljudi u crnom bila prva objavljena, napisani prvijenac je ipak bila priča "Osveta božanstva Ra"), kao i svoje prve demonstracije vlastitog ega, mislim, jedan od likova nosi njegov izgled, pa čak i izvedenicu njegovog prezimena (otac Kastron-Castelli). No, već kad nas prođe kratki deja vu i povratimo se iz mirisnih kolačića prošlosti, iz onih starih dobrih vremena kad smo prvi put pročitali onu staru epizodu Mysteréa, vraćamo se u udobni Martinov naslonjač u Washington Mews br. 2. Saznajemo ideju koja pokreće priču, odnosno pronalazak misterioznog dokumenta i zagonetnu smrt osnivača rubrike "Strange, but true" koja je inspirirana stvarnom rubrikom Roberta Ripleya "Believe it or not! "

Sljedeće što nam dolazi u scenariju je priča u priči, a naš dragi Martin postaje samo produžena ruka pripovjedača Castellija. Pravi akter priče je prava povijesna ličnost - Lawrence od Arabije – pustolov, intelektualac, romantik, a možda i potencijalni engleski diktator, kako tvrdi Martin - budući da je bio u kontaktu s mnogim moćnim tajnim društvima. Portreti Aubreya (Ripleya) i Lawrenca vrlo su slični, obadva su bili pustolovi posvećeni besprijekornom pustolovnom istraživanju i otkrivanju novih nevjerojatnih stvari. Ovdje zapravo počinje meni skoro jedna od najpustolovnijih "Indiana Jones" priča u MM uopće. Naime, pustolovina kroz koju nas vodi Lawrence odvija se u zaboravljenom gradu Hegri (grčki i latinski, u arapskom se naziva Mada'in Saleh) u današnjoj Saudijskoj Arabiji. Osim što prisustvujemo pravom pravcatom lovu na blago u drevnim ruševinama prepunim zamki, upućeni smo još jedanput u misteriju heksagona kojega btw. nikad dosta! Povratak u stvarnost i početak priče u stvarnom vremenu dešava se tek u zadnjih 40-tak stranica priče!

Meteora Sveto Trojstvo

Svojevrsni povratak na godinu prvu dogodio se i Alessandriniju, budući da su on i Castelli u tandemu odradili spomenutu epizodu. Recimo da je imao niz izazova koje je trebalo uspješno razriješiti; dizajn bajkovitog krajolika gradića izgubljenog u pijescima Arabije, posjeti samostanima Meteoronu i Antirionu, te čudovišta poput Shoggotha ili Čudovišta iz Hegre. Naslovnica pobuđuje ono nepoznato i pustolovno koje je bilo izraženije u onim davnim vremenima kad je DSSM znao zasukati rukave i boriti se protiv negativaca u zabačenim dijelovima zemaljske kugle. No, stvari s Martinovim likom su malo drugačije; zapravo, Castelli čak objavljuje da Martinu trebaju naočale za čitanje, što su uz najave o konačnom kraju njegovih momačkih dana, zaista prvi znakovi starenja lika! Čak smo došli do toga da je većinu akcije odradio Martinov "alter-ego", Lawrence od Arabije.

Ripleyev Odditorium u Orlandu

Epizoda ujednačene radnje, koja nije isprekidana flashbackovima koji znaju cjepkati radnju, nego imamo dio u prošlosti, a dio u sadašnjosti. Humor, akcija, kontinuitet, pa čak i djelić najduže sage u Mysteréu; sve se to našlo u ovome broju… Tko zna kako se ljudima dopada to stavljanje Martina u drugi plan, a prednost se da dobiva gomila ostalih likova. Svojevrsna decentralizacija, tek toliko da se malo osvježi epizoda novim protagonistima. Doduše ostale su nejasnoće glede porijekla Shoggota i povezanosti s onim iz PIBD #1, te nepotpuno i zbrzano razjašnjenje negativnog dijela heksagona. (a oni koji žele pod svaku cijenu saznati što se dalje dešavalo s našim akterima, i kakvu će tu ulogu imati i omraženi direktor Drugdje, Maxwell, trk u obližnju striparnicu po gigant #7 – "Broj zvijeri")

Heksagon addendum (pa, recimo da sadržava spoilere)

Priča o moćnim heksagonalnim predmetima koje su na Zemlju donijeli tajanstveni tuđinci (vidi G1), a koje su ljudi počeli otkrivati nakon više milijuna godina. Možda slučajno, ili zato što su ih privlačili. Svatko ih je drugačije doživljavao prema svojim potrebama i predodžbama. "Gotovi svi su takvi predmeti imali pozitivan naboj i doprinijeli razvoju čovječanstva, ali kao što u atomima čestice suprotnog naboja održavaju ravnotežu, jedan od tih predmeta imao je suprotan naboj. Ljudi su ga kojekako doživljavali. Bio je utjelovljenje straha, davnih bojazni potonulih u podsvijest i zla koje se krije u ljudskim srcima (vidi G6). Ako se otme nadzoru, poprima različite oblike. U Hegri je postao Shoggoth (SA 80). " Kasnije je moć heksagona dijelom poništena, da bi ga zatim izdajnik (koji je kažnjen mljevenjem do smrti, no kasnije postao besmrtno Čudovište iz Hegre) prodao neprijateljima, gradu Saana u današnjem Jemenu. Redovnik Abdul je pod utjecajem heksagona napisao knjigu zaziva za otvaranje vrata pakla. Nakon što su shvatili pravu narav artefakta, uništili su knjigu i donijeli predmet u Grčku u samostan Meteoron. Otkrio ga je otac Kastron koji ga je vidio u obliku Sotone (što je normalno jer je u kršćanskoj vjeri Sotona oličenje ultimativnog zla). Nakon što je zagadio Kastrona, vratio se u Pakao odakle je i došao. Ili možda nije? Sjena negativnog heksagona još visi ponad samostana Antiriona, izgubljenog u Egejskom moru.

Također, povlači se pitanje Shoggotha, u PIBD se spominje da je Shoggoth došao preko Beringovog prolaza u Ameriku s prvim "kolonistima". Prije još oko 10.000 godina, u razdoblju ledenog doba, Beringov prolaz je bio kopneni most - nazvan Beringija - između dva kontinenta Amerike i Azije koja sad razdvaja. Prema danas važećim teorijama, smatra se da su tim putem prvi ljudi došli u Sjevernu Ameriku. U stripu spominju da su Shoggothi zli pustinjski demoni koji se pojavljuju u "1001 noći". Jesu li Shoggothi u Hegri bili samo kopija ranijih Shoggotha koji postoje odavna? U kakvoj su oni uopće vezi s Velikim Drevnima koji su možda produkt mutacija koje izaziva božanski Vril, kao što je to pokazao Russo u #235/237 "Prijetnja iz prošlosti"? U G6 vidimo kako se negativni heksagon pretvorio u zmaja, očito u svojim ranijim inkarnacijama, zatim Shoggotha, te na kraju Vraga koji je možda ostao zatočen u samostanu na Antirionu? Možda će se Recagno vratiti ostalim modifikacijama heksagona nakon što odradi sagu o 7 mačeva heksagona, koja je trenutno aktivna u Italiji. Russo je trenutno van staffa i tko zna hoće li tko nastaviti njegovu sagu o Vrilu i Drevnima…

SA MM 78 Iznenada, jedne noći

MM SA 81 Knjiga iz Kellsa

7, 7, 6, 10

Nije nadmašio broj zvijeri, ali to nije bilo ni očekivano.

Ocjena za naslovnicu ide drugoj originalnoj. :)))

18.09.2010
    14:52:00 sati

8, 9, 9, 6

Lijepa pričica zbog koje žalim zašto MM kod nas ne izlazi ubrzanim ritmom.

18.09.2010
    19:10:00 sati

8, 8, 8, 5

Nakon čitanja sam imao osjećaj da je ova epizoda samo uvod u tada predstojeći Gigant br. 6., pa čak i u onaj sljedeći (7.). Ukratko je prepričana radnja iz prijašnjih povezanih epizoda. Nismo dobili nikavu konkretnu novu misteriju, kao ni riješenje iste. Dakle, za ljubitelje Martija solidna epizoda, a nisam baš siguran za ove ostale. Puno je tu poveznica, kao i otvorenih pitanja na kraju.

19.09.2010
    15:36:00 sati

8, 8, 8, 8

Morala sam editirati komentar jer imam svježe u glavi prvu epizodu MM. Dajem scenariju ocjenu više.

28.09.2010
    09:49:00 sati
  • dnevni boravak

6, 7, 6, 9

Slažem se s većinom što je napisao Deecay i Spock. Podradnja u vidu avanture Lawrenca je u redu a ostalo mi je pomalo dosadno. U biti nisam sretan s koncepcijom epizode koja služi kao poveznica raznih epizoda sa statičnim Martijem u pozadini. Alessandini mi ide na živce, kad pogledam starije epizode i današnje čini mi se da je popustio, nije više tako dobar crtež. Ja mu nebi dao da crta interjer drevnih izgubljenih gradova. Za Bazu drugdje je dobar ali za starine....kuku-lele!

29.09.2010
    16:48:00 sati
    dnevni boravak
  • Ukupna ocjena 50%

5, 5, 5, 5

17.10.2010
    00:48:00 sati
    Dalma

8, 8, 6, 9

Solidna epizoda, zaista nije nimalo dosadna za čitanje.

21.10.2010
    23:07:00 sati

4, 4, 8, 9

Nevjerojatno, ali istinito - ova epizoda je dosadna i glupa haha. Od MM-a očekujem misterij a ne prepričavanje prijašnjih događaja. Upravo je to i ova epizoda - jedna velika referenca i u njoj se ne događa ništa Martinu. Bolji su dijelovi sa Lawrencom.

06.04.2011
    14:13:00 sati
  • Zagor12

7, 6, 10, 7

Solidna epizoda!

06.08.2011
    18:33:00 sati
    Zagor12

8, 8, 7, 7

dobra prica, ali kraj mi se ne svidja...

16.09.2011
    17:33:00 sati

5, 3, 6, 5

Puno nepotrebnih scena.

05.12.2011
    21:00:00 sati

7, 7, 7, 8

26.12.2013
    16:53:00 sati
    dylan_dog12

7, 6, 7, 4

Dobar

15.11.2014
    19:46:00 sati
    El Niño

4, 4, 7, 6

Hajde ok, nakon ponovnog prelistavanja sam možda i shvatio sve ali nije mi baš dopadno to

15.06.2015
    17:31:00 sati
  • Giuda Ballerino

9, 10, 9, 7

Castelli povezao u broju 221 pricu o heksagonima sa pricom o Atlantidi iz broja 1. Ok, poveznica je samo u vidu Morela i knjiznice, ali treba znati ovako nesto napisati 18 godina poslije. Genijalac.

07.09.2015
    16:18:00 sati
    Giuda Ballerino

5, 5, 7, 7

Na trenutke obično prepričavanje.

08.07.2019
    16:19:00 sati

7, 7, 9, 8

Epizoda jeste zabavna, ali je njena mana sto ne pridonosi serijalu nista, uglavnom prepricava sta se desilo ranije i povezuje par tokova, ali ih ostavlja za kasnije resavanje. Alesandrini standardno dobar.

29.04.2021
    23:43:00 sati

• Poslednji konvoj