Velika prijevara

MM SA 83 | 94 str.

Nakon mirnog odmora u Meksiku, Marty je u središtu nove intrige te se u New Yorku nalazi u bijegu pred Ljudima u crnom. Situacija je to s kojom se već susretao, ali je zaprepašten, zbunjen i u nemogućnosti da shvati tko su i što žele od njega. Osim toga, živi u Central Parku sa suprugom Sandrom i sinom Thomasom! O čemu se radi, što mu se dogodilo?!

• Velika prijevara
    MM SA 83

• La grande truffa
    MM SR 226

• Priča je u Italiji, kao 226. broj serijala, objavljena u siječnju 2001. godine, a na našim prostorima ju je objavio Strip-Agent u ožujku 2011. godine. Radi se o broju 83 edicije koji je zapravo dvobroj jer, osim ove, sadrži i priču „Nepostojeći dan“ odnosno 227. broj originala. Nažalost, ovaj broj će ostati zapamćen i kao posljednje kiosk izdanje redovne serije Martina Mysterea u Hrvatskoj jer je nakon toga, zbog loše prodaje, Strip-Agent prestao s objavom priča ovog junaka.
  • str. 44: automobil Ljudi u crnom mijenja tablice tijekom vožnje kao kod Jamesa Bonda.
  • Kate se u redovnu seriju vraća u jednoj od Recagnovih priča jubilarnog broja 300 („Sedam gospodara duginih boja“) iz prosinca 2008. godine. Posve logično, ta se priča zapravo dogodila u prošlosti, odnosno 1983. godine. Međutim, prije toga, 2005. godine, isti autor nam je novi dio njene bogate prošlosti prikazao u 8. broju spin-off serijala Priče iz Baze Drugdje „Otok koji je ležao na dnu mora“.
  • str. 70: ispod crteža na naslovnici knjige vidimo zadnja tri slova autorova prezimena.
  • str. 72 i nije bila baš potrebna, zar ne?

Upozorenje: Ako niste pročitali ovu epizodu, a namjeravate, savjetujem da ne nastavite čitati recenziju jer mislim da se nije mogla napisati koliko-toliko smislena, a da se ne pokvari užitak čitanja. Hvala.

„Stvarno prevara od epizode“ bio je moj kratki, ali jasni komentar napisan, vjerojatno dok mi je izlazila para na uši, nakon prvog čitanja ove epizode prije skoro 9 godina, kad sam tek ulazio u svijet Martina Mysterea. Međutim, mnogo kasnije, lani, bješe ovo jedna od epizoda koje sam izabrao za ponovno čitanje jer se ničega nisam sjećao te sam ostao ugodno iznenađen. Pa, rumenih obraza, pozvat ću se na onu narodnu izreku da samo magarac ne mijenja mišljenje.

Epizoda počinje scenama s Martyjeva ljetovanja u meksičkom Cancunu. Detektiv nemogućeg, inače i sveučilišni profesor i voditelj emisije „Mystereovi misteriji“, je uvijek uz knjigu i čita, i dok profesionalno radi, ali i dok odmara na plaži. Nakon što ga pratimo udubljenog u čitanje, zanemarujući sav svijet oko sebe, zatvorivši korice knjige, daje oštar komentar i izražava ljutnju zbog načina na koji se radnja romana završila budući da se pisac u raspletu poslužio korištenjem paralelne dimenzije. Jednako loše rješenje kao i kad je sve pročitano zapravo bio san, razmišlja Marty. Potpisujem!

U idućoj sceni radnja se seli u New York, ali i dalje smo uz profesora. No, ovog puta mu uobičajene misli kako kasni s obvezama prolaze kroz glavu poslije buđenja u nepoznatom stanu jednog od nebodera na periferiji Central Parka. Osim toga, razmišlja i o potrebama za sina Thomasa i suprugu Sandru. Ali, zar se Martyjeva supruga ne zove Diana i otkad imaju sina? Je li poludio ili izgubio pamćenje? Ili, pak, sanja? Nije valjda da se epizoda odvija u drugoj dimenziji? A da razmislimo o tome koliko je vremena prošlo nakon uvoda epizode? Uistinu puno mogućnosti za opravdanje ovakvih misli nam se pojavljuje, ali odgovore ćemo dobiti tek u završnici epizode nakon što smo sa znatiželjom okretali stranicu po stranicu.

Možeš mislit'

U nastavku scenarija, epizoda ima često korištene elemente serijala viđane još od prvoga broja, poput neprijateljski nastrojenih Ljudi u crnom i tajnih baza koje su „preživjele“ rat između Atlantide i Mua, zbog čega vrhunac radnje i, posebno, ironični kraj sliče brojnim dosad viđenim, iako neizvjesnost u pogledu raspleta postoji još od briljantno izvedenog uvoda. Ovdje Ljudi u crnom jure za profesorom jer se, ni kriv ni dužan, nalazi u posjedu spisa koje mu je u povjerenju ostavio njegov kolega Duggan koji je, zbog svojih istraživanja, bio prethodna meta agenata zloglasne organizacije. S druge strane, potreban je i tajanstvenoj Kate, koja se smatra lovcem na blago i poznat joj je podatak o postojanju drevnih civilizacija te se sada, doduše iz drukčijih razloga, nalazi u potrazi za (još) jednom od baza Atlantide. Ona je uvjerena da će upravo od njega dobiti točnu lokaciju skrivene baze budući da je otkrila kako je ranije proučavao područje oko istočnog dijela planinskog lanca Sierra Madre u Meksiku gdje bi se, prema onome što je otkrila, baza trebala nalaziti.

Autori ove priče su tvorac serijala Alfredo Castelli i Vincenzo Beretta, kojega su u doba objave priče mnogi vidjeli kao mogućeg Castellijeva nasljednika, ali koji je nakon ovog broja nestao iz serijala te mu je naredna priča u redovnoj ediciji objavljena tek 14 godina poslije, 2015. godine. Pri izlasku ovog broja, Beretta je čitateljima otkrio da je korištenje dvojnika kao ideju priče predložio Castelliju nakon što je u jednom milanskom restoranu, u kojemu se okupljalo dosta autora stripa, više puta zapazio gosta koji je nevjerojatno sličio Claudiju Nizziju. Beretta je isprva razmišljao kako napraviti scenarij epizode u kojoj će Martin susresti dvojnika Sergeja Orloffa ili Diane, ali je potom pomislio kako bi bolji učinak bio kada bi u scenaristički „ultraklasičnoj“ epizodi glavnu ulogu, naravno bez znanja čitatelja, zapravo imao Martinov dvojnik. Nakon što je ideju odobrio i saslušao Berettine scenarističke zamisli, Castelli je sve detaljno odradio, s tim da je, prema Berettinim riječima, imao samo dvije intrevencije: dodao je uvod s Martyjem na ljetovanju u Meksiku, te promijenio objekt čija se lokacija tražila s egejskog otoka naseljenog preživjelim Atlantiđanima u špilju u kojoj se nalazi "salon za ljepotu".

U Bonellijevom i „skoro pa Bonellijevom“ svijetu na mnogo mjesta smo viđali korištenje motiva dvojnika, i to dvojnika glavnih junaka serijala ili stalnih likova bliskih glavnom junaku. Najpoznatiji nam je svakako Zagorov dvojnik Olaf Botegosky, ali još se mogu sjetiti i epizode Velikoga Bleka u kojoj „lažni Blek“ ima za cilj izazvati unutrašnje sukobe među traperima („Bubnjevi Irokeza“). U ranoj Texovoj epizodi „Misija u Las Vegasu“ napravljen je dvojnik Texova suputnika Kita Carsona, dok se u epizodi Komandanta Marka „Prkos smrti“ pojavio dvojnik Markova prijatelja El Gancha. Sigurno će mnogi od vas svojim pamćenjem i poznavanjem serijala znati proširiti ovaj spisak, ali vjerujem da ćemo zaključiti kako su sve navedene epizode pisane u ranoj fazi razvoja talijanskog stripa i to izgleda prilično naivno, a pongedje, na trenutke, i iritantno. Međutim, u ovoj epizodi toga nema jer je ideja priče da smo suputnici lažnog Martyja jedino mi, čitatelji, a svemu ostalom je dato logično obrazloženje. Jednostavno, svi u stripu znaju koga traže i s kim razgovaraju. Tako se tehničar ABC televizije nazvavši Petera Formana profesorom Mystereom zapravo zezao s njim, a dobili smo smislene razloge zašto ovog tihog profesora jure/traže Ljudi u crnom i Kate. Dok sam se znao naljutiti na Chica što ne prepoznaje da je uz nekoga tko samo izgledom sliči Zagoru, ovdje mogu samo zamisliti Martyja kako se u nekom svom svijetu ljuti na nas čitatelje što ne shvaćamo da je scenarij njegove epizode ustupljen anonimnom Peteru Formanu. Iskorištena na ovaj humorističan način, tema dvojnika je u mojim očima prilično „sprala ljagu sa svog imena“ i zaista se serijal Martina Mysterea doima kao pravo mjesto za takvo što budući da je dobri stari čika Castelli oduvijek bio otvoren raznim neobičnim idejama i šaljivim elementima u scenarijima svojih epizoda.

Pošto samo redam pohvale, da ne bi ispalo kako su ocjene niže nego bi trebale biti, spomenut ću par stvari. Prije svega, činjenica da je epizoda, uzet ću Berettin izraz, ultraklasična je svojevrsni dvosjekli mač. U redu, kroz takav scenarij se vjerojatno na najbolji način mogla ostvariti glavna želja scenarista, ali, opet, potragu za ostavštinama rata između Atlantide i Mua često smo viđali, Martyju su u takvim avanturama za petama gotovo bez izuzetka bili Ljudi u crnom, a koliko se tek puta poseglo za „brisanjem dokaza“ u vidu urušavanja pronađenih baza? Zatim bi valjalo razmisliti i o načinu na koji je Kate konačno došla do Petera. Uz dosta sreće, iako joj je bio prijeko potreban, a istog jutra joj je bio „pri ruci“. Ali, da je tako bilo, efekt ne bi bio isti i ostali bismo bez desetak zanimljivih stranica. I, na kraju, kolika je vjerojatnost da dvije osobe velike fizičke sličnosti žive u istom gradu, imaju isto zanimanje, a i mane? Međutim, na ovo posljednje mogu zatvoriti oči.

Rodolfo Torti je jedan od najkritiziranijih crtača iz Martyjeva tima, netko poput Chiarolle ili braće Cassaro kod Zagora, s tim da ima sreću u činjenicama da kod Martyja nitko nema status kakav Ferri ima u Zagoru i da, bar se tako čini, Martyjevi čitatelji mnogo više od crteža vrednuju scenarij. Stoga crtač koji brzo isporučuje proizvod izdavačkoj kući dobro dođe, a čitatelji moraju istrpiti sličnosti likova, njihova lica (često bez jasno prikazanih očiju) i nedosljednosti u crtežu kojih ni ovdje nije manjkalo.

Str. 10 i 11: s lijeve strane je nestao miš, a pojavio se telefon

Naslovnica ove epizode za mene je jedna od najdojmljivijih u serijalu, ali ne po nekoj ljepoti crteža već motivu. Martina vidimo zaprepaštenog jer oko sebe vidi nadrealne scene. Sve je okrenuto naopačke, pa s neba vise zgrade i brod leti, dok mačka ganja psa a riba u vodi lovi ptice... Inače, moram priznati da jedno vrijeme nisam bio siguran da je ovo naslovnica epizode „Velika prijevara“ jer i druga epizoda ovog izdanja ima naslov kojemu bi mogla odgovarati. Ono, „Nepostojeći dan“... Pa koji je dan nepostojeći ako ne onaj u kojem se događaju scene prikazane na naslovnici?

Što reći na kraju? Iako imamo upozoravajuću novozavjetnu poruku „Po djelima ćete ih prepoznati“, mi i dalje procjenjujemo nekoga prema vanjštini kao takvoj, a ne prema djelima koje onaj „okovan“ ispod određene vanjštine čini. Glavni lik epizode radi i razmišlja toliko toga drukčije od glavnog lika serijala, ali previše mu sliči i zato mu ne vjerujemo i tražimo razloge zbog kojih se Martin nalazi u čudnoj situaciji. Ukratko, epizoda skoro bez važnosti za kontinuitet serijala, ali nakon čijeg čitanja imamo razloga za zadovoljstvo.

MM SA 81 Knjiga iz Kellsa

MM VCZS 24 Začarana sekira

9, 9, 6, 8

Uistinu simpatična epizoda. Zanimljivo mi je da se prije čitanja baš ničega nisam sjećao, iako smatram da sam već čitao ovaj nažalost posljednji Ludensov broj kada je isti izašao. Možda biti da sam samo mislio da sam ga pročitao jer tema se ne zaboravlja baš tako lako.

Iako je sama radnja prepuna klišeja i sve je viđeno bezbroj puta u serijalu (kako i recenzent navodi), smatram da je u pitanju namjera da bi završni preokret bio još efektniji.

Torti kao Torti - jaki loš kopirant Alessandrinijevog stila. Srećom po njega u Martyju crtež nije previše bitan faktor. Naslovnica dojmljiva i privlačna, ali kao da ne pripada priči.

Izgleda da se sa svim slažem s recenzentom iako ću po pitanju ocjena biti darežljiviji.