• Preko zidina
    MM LIB 99
  • Iza zidina
    MM SD 12

• Oltre le mura
    MM SR 146

• Zahir na arapskom znači vidljiv, prisutan, onaj kojega je nemoguće ne primijetiti. Nešto ili netko tko nam, nakon što ga upoznamo, malo po malo zaokuplja misli sve dok se više ne možemo usredotočiti ni na što drugo. Možemo ga tumačiti kao svetinju ili kao ludost.
  • Roberto Pagliara & Saverio Minutolo, nakon ove, još su samostalno napisali scenarij za epizodu „SR 176/177: Duh tetovaže (SD 42/LU 43)“.
  • Gianluigi Coppola bio je poznati ilustrator i fanovi su bili oduševljeni njegovim dolaskom u Bonelli i Dylanov staff, gdje je odradio pet epizoda, da bi potom na Martinu, uz ovu, odradio još dvije epizode: „SR 157: Močvara (SD 23)“ i (u suradnji s „Zagorovim“ Michelom Pepeom) „SR 168: Jackov povratak (SD 34)“. Radio je i na kratkoj priči: „RB 7: Il genetliaco“ iz travnja 1992., još neobjavljenoj kod nas i preskočenoj u Extra seriji, odnosno izdanjima kratkih priča koje je kod nas objavio Libellus u Superbook ediciji.
  • Ova priča izvorno je u Italiji objavljena u svibnju 1994. godine, a lik se na početku stripa služi mobitelom. Zanimljivo mi je saznanje da je već tada bilo mobitela.

Na brežuljku nedaleko Bologne, jedan starac svjedoči čudesnoj preobrazbi hrasta u čovjeka arijevskog izgleda. Ne, nema nacista u priči, a starca svi ismijavaju kada u krčmi ispriča što je vidio, iako je na mjestu hrasta sada velika rupa.
Istovremeno, Marty i Java dolaze u Bolognu na poziv profesorice Nanni, koja je organizirala kongres o restauraciji i konzerviranju gradskih zidina. Na svom izlaganju o povijesti Bologne i gradskih zidina iznijela je podatak o pronalasku kostura s čudnim novčićem, kojem se nakon pronalaska gubi svaki trag. Taj novčić navodno ima čudne moći, pa onaj tko ga posjeduje postane opsjednut njim. Dokaz njenoj tvrdnji je puno takvih slučajeva u gradu, pa u umobolnici imaju puno ljudi s tim simptomima. Naš Marty, nakon posjeta umobolnici, krene u potragu za novčićem. Kakva se zagonetka tu krije i kakve veze ima hrast koji se pretvorio u čovjeka s zagonetkom, ostaje vam da pročitate?!

Zahir

S obzirom da je troje ljudi radilo na scenariju, od kojih je jedan veliki Alfredo Castelli, bilo bi logično očekivati veliku priču. Kad ono, ćorak!
Pretpostavljam da je netko od ostale dvojice naletio na islamski pojam „zahir", pa se drugi sjetio da je Bologna u prošlosti imala tri reda obrambenih zidina i sada je trebalo od toga napraviti priču. Dojma sam da se ova tema mogla odraditi profesionalnije i na više stranica.
Sviđa mi se komični početak s scenom u vlaku gdje Marty i jedan iritantni lik s mobitelom, pričom teroriziraju cijeli kupe. Scena kad lik s mobitelom kaže sugovorniku da govori glasnije jer je pokraj njega tip koji nije zatvorio usta otkako su krenuli je odlična i sigurno je Castellijevo djelo! Naš „Dobri stari Stric Martin“ opet je dobio lekciju, a Java likuje. Izvrsno!
Dolazak u Bolognu pri kojem saznajemo dosta bitnih i nebitnih podataka o gradu u skladu je s ostalim Castellijevim djelima. Nakon prvih dvadeset stranica već smo stručnjaci o povijesti Bologne, pa je red da majstor prepusti palicu ostaloj dvojici, a i da krene pravi zaplet.
Zaplet i središnji dio priče su zanimljivi i laki za čitanje, a onda dolazi (očekivani) neuvjerljivi rasplet na zadnjih dvadeset stranica. Autori su nas u završnici pokušali još dodatno obrazovati podacima o povijesti Bologne, iako je očigledno da fali stranica za temeljitiji i uvjerljiviji zaključak priče.

Bolonjske zidine

Likovi su dosta bezlični i nedovoljno ili loše okarakterizirani. „Čovjek-hrast" je katastrofalan - najgori dio ove priče koji jedino služi kao „deus ex machina". Još je najmanje loš lik zločesta asistentica Giusi Baldi. Najmanje je iritantna, najprirodnija i jedina zgodna žena u priči, a i to je upitno s obzirom da je Coppola crtač. Svejedno, loša karakterizacija likova u Martiju na ovako malo stranica i s puno povijesnih podataka je očekivana, pa to ne mogu ni uzeti za veliku manu.
Zanimljivo je, pa i pomalo provokativno ubacivanje islamske mitologije u povijest nekad drugog najvećeg grada Papinske Države. Mislim da je ideja došla iz činjenice da su u Bologni kroz povijest bile dvije struje (npr. Gvelfi koji su podržavali Pape, a Gibelini cara Svetog Rimskog Carstva), a kasnije dolazi do dugotrajnog sukoba s Crkvom, što će obilježiti sam duh grada.

Ne diraj! Pec-pec!!

Sama ideja dovođenja „Dobrog starog Strica“ u Italiju je odlična. Italija je najstarija razvijena civilizacija u Europi i dugo je bila centar svijeta, pa je i logično da ima misterija na bacanje, ali ova epizoda je još jedan primjer kako je to šlampavo izvedeno. Većinom sve Martijeve priče u Italiji pate od slične boljke, odnosno nedovoljne razrade scenarija, a može im se predbaciti i da su dosadne i nedovoljno atraktivne.

Crtači ovog perioda snose dio te krivnje, pogotovo ako se aludira na nedovoljnu atraktivnost. Coppola je jedan od njih. Često ga se brka sa Luigijom Coppolom, čak je na UBC-u ova epizoda pripisana Luigiju, iako im je crtež različit. Gianluigi Coppola jako je cijenjen u Italiji, dok je kod nas jedan od najkritiziranijih crtača. Ima tema koje mu odgovaraju, a smatram da njegov realistični stil sasvim dobro prolazi u ovom serijalu, pogotovo u ovakvoj priči, koliko god loš i odvratan njegov crtež većini bio. Loš je u akcijskim scenama, a toga u Martiju svakako ima na kapaljku. Likovi su mu ukočeni i očigledno fali dinamike u crtežu, ali za jezivu atmosferu je odličan. Zbog njegovog crteža ova priča ostavlja jezivi dojam, a izdvojio bih upečatljive scene u umobolnici.
Naslovnica zanimljiva i pokazuje bitne postavke teme stripa, a Java u prvom planu podiže atraktivnost i obećava ono čega unutar korica nema.

Ukupno gledajući, ovo bi bila jedna prosječna epizoda talijanskih misterija, koja ni po čemu nije upečatljiva i atraktivna, pa se i lako zaboravlja. Npr., sigurno sam je ranije bio pročitao barem dva puta (zadnji put prije desetak godina), a apsolutno se niti jednog detalja nisam sjetio kod ovog novog čitanja. Iz tog razloga i pišem ovu recenziju - da opet ne upadne u zaborav.

MM SD 10 Zaboravljena knjižnica

MM SD 13 Kuća slijepih prozora

6, 5, 7, 7

Pročitao sam epizodu prije 7-8 godina i otada se sjećam samo uvodnog dijela koji je zaista upečatljiv i daje nadu u vrlo dobru priču. Tada sam, na početku svog druženja s Martyjem, vjerojatno imao brojne muke da dođem do kraja ali evo danas, koliko god sam Martyja čitao cik-cak, sam stekao određeno iskustvo i bez problema pročitao i razumio epizodu. Recenzija manifestira i moja mišljenja o epizodi, posebno dio da se priča gradila tako što je nekome bio intrigantan pojam "zahir" pa je trebalo naći odgovarajući talijanski grad u koji bi se radnja smjestila što Bologna svojom prošlosti očigledno jest.

Dalje, uloga plavokosog čovjeka-hrasta je uistinu bezvezna a od početka mi je bila sumnjiva asistentica, onako sa sunčanim naočalama; baš je nedavno u izdanju VČ-a bila priča (Protokol Levijatan) gdje asistentica upada u prvi plan pa je možda i zbog svježih sjećanja na tu epizodu.

Crtež solidan, naslovnica nema veze sa događajima u epizodi ali to odnedavno cijenim kao pozitivnu stvar budući da sam u međuvremenu u Zagoru vidio dosta spojler-naslovnica.

04.11.2019
    11:01:00 sati

7, 5, 7, 6

Za 'ubiti' pola sata viška vremena. Sjetio sam se pretvaranja hrasta u čovjeka, a do novog čitanja nisam to čitao barem 15 godina.

04.11.2019
    12:25:00 sati
  • Sarghan

5, 4, 4, 5

Počinjem shvaćati zašto talijanske misterije nisu toliko omiljene među fanovima. Nekako mi sve priče djeluju kao da su ispričane na isti kalup, ali i kao da se imaju jednak ugođaj i tematiku. Da i ne spominjem (sad već standardne) često zbrzane krajeve. Kad smo kod njih, predzadnja stranica u ovoj priči je nešto posebno (u negativnom kontekstu).
    Povijesni dio mi je bio zanimljiv, no ostalo mi je sve nekako jednolično kao i kod zadnjih nekoliko priča. Crtež...meh.

04.11.2019
    18:09:00 sati
    Sarghan

7, 7, 7, 6

Čim je objavljena ova recenzija i kako je Spock autor, odlučio sam se pročitati recenziju iako ne čitam Martija. Ali ipak je to Spock, čovjek koji motivira ljude da pišu komentare o stripu, da raspravljaju, pa tako da uvijek volim pročitati kad izađe neka njegova recenzija. Makar bilo o junaku kojeg ne pratim. Nakon što sam pročitao recenziju, vidi slučajnosti (!), sjetim se ovog detalja "čovjek-hrast" da sam ja to nešto slično čitao tijekom 90-tih. Jedan od tadašnjih prijatelja mi je poklonio taj strip. Pogledam danas brže-bolje u jednu kutiju gdje su mi ti stari stripovi i nađem ovaj broj! Wow! Naravno da sam odlučio odmah ga pročitati i nešto ovdje napisati :)

Ne znam kakve su ostale Martijeve priče budući da nisam fan, ali meni se ova svidjela, bila mi je zanimljiva. Možda i zbog nostalgije. Ali početak mi je fora bio, ta komedija sa onim nepodnošljivim likom (svinje i gnojiva :D), a naš Marti na kraju ispao brbljavac hehe. Volim i te natprirodne elemente kao što smo imali pojavu tog "čovjek-hrasta", a i povijesne stvari oko Bologne i zidina su bile zanimljive. Taj novčić kao da je nešto slično kao onaj prsten iz LOTR-a, svi na neki način budu opsjednuti kad dođu u njegov kontakt.

Čitanje ove epizode je prošlo dosta brzo i ugodno, čak sam poželio da traje malo duže. Jedna od rijetkih Martijevih epizoda koju sam pročitao, prisutna nostalgija, pa otuda i nešto veće ocjene od kolega :)

04.11.2019
    21:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

6, 6, 7, 9

06.11.2019
    01:55:00 sati

5, 5, 6, 2

Najgore je za čitatelja kada ima osjećaj kako je u  stripu kojeg čita sve već viđeno, a to je kod Martija čest slučaj. Nažalost, dakako.

07.11.2019
    19:09:00 sati

7, 5, 5, 5

U ovoj mi se priči svijdela povijesna pozadina, te ta neka potraga, nabijenost akcijom.. Ono što mi se nikako nije svidjelo je niz propusta i banalnosti, te loše povezan scenarij.. Samo kao primjer ću navesti ponašanje asistentice Giusi dok jednostavno govori Martinu kako se nema vremena razgovarati sa njim.. Malo preočito i prebanalno.. Ideja za priču nije uopće loša, te smatram kako se iz nje moglo izvući puno puno više.. Crtež je poprilično loš, nekako krut i bezizražajan.. Coppola mi nije najomiljeniji crtač, a ovom pričom (i njegovim prikazom čovjeka hrasta) se to i potvrdilo.. Naslovnica me isto tako nije nimalo očarala..  Martinov izraz lica mi nimalo nije sjeo..

28.04.2020
    12:35:00 sati

• Skate-board boys