Povratak magova

MM SD 15/16 | 192 str.

Gašpar i Melkior, dvojica od tri mudraca s istoka koji su se došli pokloniti malenome Isusu bivaju uskrsnuti, no pitanje je gdje se nalazi posljednje prebivalište posljednjeg kralja – Baltazara. Najbolji kandidat za pokretanje potrage jest doktor Mystere, što on i učini, no tek nakon što osjeti pravu opasnost koji prijeti i magovima i njemu. Naime, osim magova, kroz stoljeća preživjela je i sekta Herodovih nekromanata čija jedina zadaća je – uništenje magova!

Crtež 3

• Povratak mudraca
    MM LIB 102
  • Povratak magova
    MM SD 15
  • Nekromanti
    MM SD 16

• Il ritorno dei Magi
    MM SR 149
  • I Negromanti
    MM SR 150

• Ovaj broj 2. je scenarij Giuseppea Pederialija (stvarno nezgodno prezime ;)). Malo sam informacija prikupio o njemu, no u Italiji postoji spisatelj Giuseppe Pederiali pa možda je to on!
  • Cijena ovih brojeva je 9,60kn! Koja su to lijepa vremena bila... ;))
  • #15
  • Na strani prvoj imamo članak Mystereovih Misterija koji nam govore o čudovištu iz Loch Nessa.
  • Str. 14. "The late show, directed by Robert Benton". Benton je radio razne skripte, od poznatijih Supermana 1978. i napisao mjuzikl It's a Bird, It's a Plane, It's Superman (1966). The Late Show je noir komedija iz 1977. godine, radi se o ostarjelom detektivu koji pokušava riješiti ubojstvo svog partnera, a u međuvremenu se zaljubljuje u svog klijenta.
  • Lik Melchiora u pojedinim momentima izgleda kao glumac Gary Grant.
  • Str. 25., ogrlica Kraljice od Sabe – yeah right! ;), nije čak niti dokazano da navedena postoji. Kraljevstvo Sabe prostiralo se na prostoru današnjeg Yemena, sjeverne Etiopije i Eritreje. Drevno Kraljevstvo Sabe postojalo je od ranog 2. tisućljeća do 1. st. pr. K. Da bi bilo konačno zatrto u 3. st. od strane Himyarita. Neki arheolozi vjeruju da je ovo Kraljevstvo Sheba koje se spominje u Starome Zavjetu.
  • Str. 32., slike "Poklonstva kraljeva" Fernanda Gallegosa iz 14. St., zatim Crespija, Guercina...
  • Str. 41/42. Herod spominje rođenje Spasitelja u Galileji (a zapravo je Betlehem u Judeji); prave proroka koji nagovještaju rođenje Isusovo: "A ti Betleheme, Judina zemljo, nipošto nisi najmanji među..." (Matej, 2.6.)
  • Str. 49., Zaratustrini magovi, naime, magi (jed, magus) su bili iransko pleme iz drevne Medije koji su bili odgovorni za religiozne i pogrebne običaje drevnih Iranaca. Kasnije su prihvatili zoroastersku religiju (ili Zaratustrinu). Iz riječi magus nastala je riječ magija, magično.
  • Str. 58., str. 64., str. 82/83; Sveta Helena od Konstantinopola, majka Konstantina Velikog (4. stoljeće) 325. godine odlazi u Izrale i nabavlja razne relikvije između kojima je i pravi križ; gradi bazilike na Golgoti i ostalim svetim mjestima. Put relikvija Tri maga: Sveta Helena prikupila je kosti mudraca u Svetoj zemlji i donijela ih u Carigrad. Kosti je zatim dala na poklon Svetom Eustorgiu i gradu Milanu. Eustorgio gradi baziliku Sant'Eustorgio te tu pohranjuje kosti. Federico Barbarossa pri napadu na Milanu 1162. godine uzima kosti te ih nosi u katedralu u Köln (natpis na sarkofagu: SEPULCRUM TRIUM MAGORIUM). Tek je 1903. godine kardinal Ferrari iz Milana uspio dobiti djelomični povrat kostiju.
  • "Himna o Baltazaru" – postoji li ona zaista?
  • #16
  • Rubrika "Mystereovi misteriji" bavi se stvorenjima tipa jeti i haićanskom crnom magijom.
  • Martin lijepo posjećuje ezgotične i ne previše sigurne bliskoistočne lokacije - Bejrut, Sidon u Libanonu.
  • Str. 19/20., primjerak pravog fleksibilnog arapskog trgovca! ;) Zaista su takvi!
  • Str. 21., Jazdegerd - kaldejsko ime za Baltazara; "Knjiga špilje sa blagom" - najstariji istočnjački spis
  • Maroniti - su članovi Istočne katoličke crkve, tj. katoličke crkve istočnog obreda, koja poštuje rimskog Papu. Naslijeđe Maronita seže unazad do Sv. Maronija, takođe poznatog kao Sv. Maro ili Sv. Marun, koji je živio u ranom 5. vijeku. Prvi maronitski patrijarh je bio Sv. Ivan Maronije, koji je rukopoložen u kasnom 7. vijeku. Maroniti kršćani koji govore arapski jezik, sačinjavajući jednu od glavnih vjerskih skupina u Libanonu.
  • Str. 69/70., spominje se Akaschki (Akaši), i negativac iz Martinovog svijeta – Jaspar (vidi epizode MM LMS 75/75/77 "Zagonetka zvana Jasper" i MM 139bis "Il ritorno di Jasper").
  • Str. 92., nekromant spominje da je sablja odrubila glavu Ivana krstitelja (dao ga smaknuti Herod na zahtjev svoje kćeri), Svetog Pavla Rimu (65. G. U Rimu mu je odrubljena glava zbog propovijedanja kršćanstva).
  • Str. 94., Daevina formula, kult Mitre – također iz zoroastrizma, iransko-indijske mitologije. Daeve su "krivi bogovi", personifikacije zla i kaosa.

Tri kralja jahahu
s onih sunčanih stran
tri dara nošahu
mir, zlato, tamijan.
Tri kralja dođoše
pred grad Jeruzalem
pitajuć za mjesto
gdje se rodi Isus.

Za vrijeme blagdana odlučio sam se za jednu prigodnu recenziju, te koja je usko vezana uz moj nedavni put u Izrael. Ispričavam se što ovako bezočno reklamiram informacije koje sam prikupio tijekom putovanja, no takvi smo mi recenzisti – bez srama i skrupula. ;) Nema recenzije bez malo autobiografije i osobnog empirijskog istraživanja...

Ovaj broj objavljen je davne 1996. godine (prošloga stoljeća čak), a dio je zlosretnih talijanskih misterija. Zlosretnih iz dva razloga; naime, dosta epizoda nije imalo sreću zaigrati kod nas, a drugo, pred kraj Mystereovog boravka u Firenci čini se da kvalitet epizoda postepeno opada. No, već sam povratak u NY (u istoimenoj epizodi) i povratak Castellija prezentirao je odličnu priču.

Riječ je, dakle, parcijalno o Božiću, Djetiću iliti "pripovijesti" vezanoj oko Kristovog rođenja; a fokus je stavljena na Sveta Tri kralja odnosno tri mudraca iz dalekih zemalja koji su se došli pokloniti malome Isusu. Priča o kraljevima je poznata jer je ispričana u Matejevem Evanđelju Novoga zavjeta, dok je ostatak priče, odnosno što je uslijedilo nakon njihovog bijega iz Palestine/Izraela; više-manje pseudopovijest koju je teže dokazati, ako to i nije fikcija u potpunosti. Zaplet se gradi dalje i oslanja na stvarne faktografske podatke o putevima relikvija odnosno kostiju Tri mudraca. Naime, prema predanju majka Konstantina velikog, Sveta Helena, 325. godine poduzela je svoje hodočašće u Svetu Zemlju i posjetila sve važnije lokacije koje se spominju u novozavjetnim spisima. Podigla je crkve na mjestu Isusovog rođenja u Betlehemu, na mjestu Bogojavljanja u Nazarethu te na Golgothi i Kristovom grobu. Također je, što je važnu za našu priču, navodno prikupila i razne svete relikvije poput kostiju Sveta tri kralja koje su zatim raznim putevima došle u katedralu u Milano, te napoljetku u katedralu u Köln u Njemačkoj.

Tri maga

Tri maga su... Melchior Thomson aka Melkior, koje je po predaji bio kralj Nubije (zemlje koja se nekad prostirala na području Etiopije, Egipta i Sudana). Gašpar je bio kralj Tarsusa iz srca Etiopije. Baltazar je bio kralj mitskog kraljevstva Sabe koje je postojalo najvećim dijelom na produčju današnjeg Jemena. Iako se tri kralja spominju samo nakratko u Matejevom Evanđelju, i to bez imena, očito je postojao i niz drugih dokumenata, priča i pjesama koji su pokušali dopuniti tu legendu. Herod, ondašnji kralj Judeje, bojao se da netko drugi ne bi sjeo ne njegovo prijestolje, pa kad se izjalovi plan s tri mudraca, odlučuje se na Pokolj nevinih – sve prvorođene djece.

Slika Tri maga u kripti bazilike u Betlehemu

Od likova iz sadašnjosti, tu je profesor Romanelli i njegova kćer Lucija Romanelli; zatim libanonska ekipa – Cid Hamida, vodič prevarant, Aziz – nesretni vidič, Yussuf Bashir – uglađeni libanonski trgovac heroinom, te Frank Tolnay – nekromant i trgovac drogom. Scenarist je očito upoznao arapski svijet izbliza, jer svi arapski likovi koje Mystere susreće su šarmantni, lukavi i simpatični likovi, pa čak i kad su okorjeli zločinci. Protivno uvriježenom vjerovanju, Arapi su vrlo ljubazni i uvijek nasmiješeni ljudi, no uvijek treba biti na oprezu jer se iza tog stalnog smiješka skriva lukav i prepreden tip trgovca. A kod Arapa, sve je trgovina!

Kako sam već napomenuo u zanimljivostima, scenaristi i idejni začenik priče je Giuseppe Pederiali. Nije poznat u Mystereovskom svijetu, za sobom ima također jednu epizodu iz talijanskog ciklusa "Zaboravljena knjižnica". Ionako je običaj da kod prvih epizoda iskusniji scenaristi naprave strip prema ideji nepoznatih i nepriznatih stripaša, Pederiali je obje napravio sam. Prva "Izgubljena Knjižnica" obrađuje temu izgubljene aleksandrijske knjižnice, a ova se usredotočuje na Tri kralja i bliskoistočni svijet. No, siguran sam da su priče ostale neprimjećene zbog već spomenutog vizualnog faktora. Naracija epizode sastoji se od neuobičajeno većeg broja akcijskih sekvenci (od nekog današnjeg prosječnog Mysterea) i umetnutih digresija pripovijedanja, bilo povijesnih podataka ili pak pseudopovijesne fikcije. Cjelokupna priča razdijeljena je samim izdanjem, pa u #15 imamo Mystereovo istraživanje na starom kontinentu i to fino u odijelu, da bi se u #16 premjestili u Malu Aziju, točnije Libanon, u pravom terenskom arheološkom izdanju.

Tečaj udaranja by Henry

Grafičku obradu epizode odradio je skandalozni Henry koji nikako da dođe na zelenu granu sa svojim crtanjem. Likovi su i dalje statični i nepokretni poput lutaka, pokreti i pogledi na scenu su neprirodni. Pogledajte samo primjer borbe mano-e-mano između Mysterea i nekromanta. U ovom epizodi strašan je nesrazmjer između scenarija i crteža, tako da slobodno možemo reći da crtež degradira užitak u čitanju epizode. Koja je zaista dobro napisana, a i bavi se konkretnim (a možda i najvažnijim) događajem iz povijesti kršćanstva, teme koju su scenaristi tijekom svih ovih godina namjerno ili nenamjerno uspješno izbjegavali. Priča završava optimistično, Tri kralja u ovoj priči postaju borci za sve ugnjetavane, porobljene i potlačene, a negdje u pozadini vode borbu protiv zlih nekromanata koji korumpiraju svijet već stoljećima. Lijepa usporedba koja se može primijeniti i na današnju sliku u svijetu; svijetom kao vlada šačica moćnih ljudi iza zavjese koji kroje sudbinu svijeta. Samo tko su ta Tri kralja koji se također iza zavjese bore protiv zla moćnika?

Koristim priliku da čestitam svima ČESTIT BOŽIĆ, a za Sveta Tri kralja možete i lijepo pročitati ovu zgodnu pričicu da se podsjetite, tko su i što su bila ta Tri maga, mudraca ili kralja.

Ako i ne vjerujete u Božić i Djetića, samo se sjetite što rođenje malog djeteta, a i samo malo dijete, predstavlja – čednost, nevinost, novi život i dakako ljubav...

MM SD 14 Decameron

MM SD 17/18 Opasni susreti

8, 8, 3, 8

U svemu se slažem s recenzentom, pa su nam stoga i ocjene iste. Ne sjećam se više kakva je bila ta druga epizoda koju je napisao neidentificirani Pederiali (''Zaboravljena knjižnica''), ali ova mu je odlična. Zanimljiva i što je najvažnije pitka. Varijacija na temu vječne borbe dobra i zla, svijetlosti i tame, ispričana kroz prizmu rane kršćanske povijesti na koju se nadovezuje interesantna pseudopovijesna nadogradnja. Very good.
    27.12.2008
    15:34:00 sati

8, 9, 4, 5

Jedna zaista zanimljiva priča. Nekako mi se čini da je u serijalu najmanje promašaja bilo sa ovim religijskim temama, prije svega hrišćanskim. Same te teme daju mnogo prostora za izmišljanje?! misterija, ali ima i misterija sa naučne tačke gledišta. Henrijev crtež je kao i obično užasan.
    29.12.2008
    11:12:00 sati
  • Inferno

9, 8, 5, 9

Heh, i sad se sjećam onog dana kad sam ovaj strip ("Nekromanti") ukrao prijatelju!:D Moj prvi DSSM. Ljubav na prvi pogled.:)) Ovi ranokrščanski i srednjovjekovni misteriji nikad nisu zakazali. Ima dosta akcije, što mi je sigurno bio važan faktor kad sam se kao mulac dočepao ove epizode. Priči se stvarno nema što puno zamjeriti, osim možda da nije dovoljno komplicirana. A i za neke se temelje može reći da su labavi - Konstantinova "obrazovana" majka je otišla u Palestinu i dognala kosti trojice magova. I to je, kao, neporeciva istina!? Je moj k****, da oprostite na izrazu. Izmišljotina prvog reda. Znam, znam, ovo je MM, ali samo kažem... Pederiali se stvarno pokazao u pravom svijetlu. I "Zaboravljena knjižnica" mu je OK epizodica. Vidim da je sklon implementiranju većeg broja akcijskih trenutaka. Mišljenja sam da su nekromanti različito od negromanata, sljedbenika crne magije. Bagnoli će definitivno svima umanjiti prosjek ocjene. Međutim, ne iritira me previše. Vjerojatno zato što sam se navikao na njega kao mali, kad mi ništa nije smetalo. Ova priča je samo jedan dokaz u nizu kako je poslje 80-ih uvijek bilo ovakvih kvalitetnih bljeskova, te nikako ne možemo govoriti o nekakvoj velikoj propasti MM-a.
    08.01.2009
    23:42:00 sati
    Inferno
  • manhunter

8, 8, 6, 8

Ovo mi je jedna od najboljih priča "novog" perioda (posle LMS). Možda je priča mogla da se produbi, ali je i ovako odlično ispalo.
    10.01.2009
    19:02:00 sati
    manhunter

9, 8, 3, 7

Sigurno jedan od najboljih MM koje je izdala SD u zloglasnom "talijanskom ciklusu". Podsjeća me na one stare dobre epizode, kad je Marti putovao u različitia  mjesta, istraživao misterije, Java pomagao svojim instinktom i mišićima..Lijepa priča o trojici magova, sa dosta povijesnih činjenica i legendi, baš onako kako volim. Interesantno je kako u MM uprkos enormnoj količini epizoda ipak ima relativno mali broj onih koje se bave religijskom tematikom, a od onih koje se bave, gotovo sve su jako dobre.  Crtež naravno kriminalan, gestikulacije likova i poze su nešto najgore u Bonelliku ikad. Zločin je ovakav crtež za ovu epizodu..Šteta.Dajem mu ocjenu više zbog ukupne ocjene jer je priča stvarno dobra. Sviđa mi se prva naslovnica, sa magovima koji idu devama ispred Milanskog Duoma.Treba malo popraviti recenziju, jer u zanimljivostima se spominju Filippucci i Allessandrini koji nemaju veze sa crtežom u ovoj epizodi.
    14.02.2009
    12:11:00 sati

7, 6, 7, 7

Solidna dvodijelna epizoda u kojoj su lijepo obrađena tri kralja. Svidio mi se opis njihovog preživljavanja tokom stoljeća, a i završetak je ispao solidan.
    23.03.2009
    15:27:00 sati

8, 8, 4, 6

Za razliku od debija u epizodi "Zaboravljena knjižnica" (MM LIB 97), ovdje je scenarist nezgodnog prezimena odradio puno bolji posao. Možda ja tata Castelli malo pripomogao, ali neosporno je da je uspješno napravio prijelaz sa stvarnih povijesnih činjenica na imaginarne. Priča sa Tri kralja je jedan od bitnijih temelja kršćanstva i preslikavanje te priče kroz epsku i vječnu borbu između dobra i zla meni je iznimno zanimljiva i zahvalna tema. Scenarij prati priču na više nego zadovoljavajući način s dosta akcije, posebno u drugom dijelu epizode. Sve je lijepo posloženo i ni na trenutak nije dosadno pri čitanju.
    Nažalost, kao što je navedeno u stručno napisanoj recenziji, ogroman je nesrazmjer između scenarija i crteža. Na moju sreću, više sam navikao na crtež omraženog Enrica Bagnolija, poznatog i kao Henry. Budući da u Martyju nema previše akcijskih scena, većinom to i nije tako loše, ali ovdje...
    Blago rečeno, akcijske scene su katastrofalno nacrtane. Prva naslovnica odlična, druga (iako efektna) smiješna.

P.S.: Čitajući konačno sve epizode ozloglašenih "talijanskih misterija" kronološki (zahvaljujući Libellusu), moram napomenuti da nije to toliko loše koliko se priča. Upravo suprotno - solidan kvalitativni prosjek za sada, a ostalo je tu još zapaženijih epizoda do povratka u New York.
    EDIT: 18.01.2020.
    25.04.2009
    06:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

8, 6, 3, 8

Loš kraj inače solidna epizoda. Da je manje akcionih scena Bagnoli bi dobio i više, ko mu dade ovu epizodu da crta...
    01.05.2009
    10:59:00 sati
    farrar

7, 8, 8, 8

Solidna i dobra priča , nažalost , primjećuje se da se Bagnolijev crtež iz broja u broj pogoršava

21.02.2010
    13:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 72%

8, 8, 6, 6

06.07.2010
    23:40:00 sati
    Dalma
  • marcho

8, 8, 6, 8

Davno sam ovo čitao. Mislim nekako u vrijeme kad je izašlo. I svidjelo mi se. Uz Decameron jedna od boljih epizoda u izdanju SD.

20.08.2010
    22:15:00 sati
    marcho
  • Zagor12

8, 4, 3, 7

Dobro zamišljena priča, ali sam umirao od dosade dok sam ovo čitao! Crtež je naravno za prekrižiti se nekoliko puta, naslovnica 1 je u redu, a broj 2  pomalo smiješna.

10.08.2011
    14:53:00 sati
    Zagor12

5, 5, 5, 6

Dosadno i na trenutke premonotono. Nikako se nisam mogao uživiti u ovaj strip.

24.08.2011
    15:34:00 sati

8, 7, 5, 7

Priča nije toliko upečatljiva na prvu ali je svakako dobro ispričana, bez nekih velikih nedostataka. Pohvalna je i velika količina akcije, malo za promjenu u odnosu na epizode prepune teksta. Crtež je slab, prva naslovnica je vrlo dobra.

09.02.2014
    09:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

7, 4, 6, 7

08.07.2014
    20:12:00 sati

10, 8, 10, 9

Jedna od najdražih priča. Crtež mi savršeno odgovara. Jako zanimljivo.

21.09.2014
    14:14:00 sati

6, 6, 6, 7

Može se pročitati.

04.10.2014
    14:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Jedan od boljih Martina koji me podsjetio na one legendarne pocetne brojeve! Predivan crtez i naslovnice, odlicna prica puna akcije i avanture, visoko preporucam!

08.12.2014
    15:18:00 sati
    nathan.never

8, 8, 3, 6

Zanimljiva priča koju povremeno srozava loš crtež.

07.07.2019
    12:33:00 sati

8, 9, 3, 9

Odlicna i zanimljiva prica o Svetim Kraljevima. Podsetilo me na nasu astronomsku i nikad do kraja razresenu misteriju Vitlejemske zvezde (verovatno kometa ili konjunkcija dve ili vise planeta jedna pored drugih), o kojoj sam prvi puta citao u Covjeku i svemiru kasnih osamdesetih, kad sam upisao srednju skolu...

04.03.2021
    04:09:00 sati

• Prkos smrti