Močvara

MM SD 23 | 96 str.

U blizini povijesnog grada Mantove u sjevernoj Italiji, Martin Mystere i Java prisiljeni su, zbog guste magle, prenoćiti u malom mjestu po imenu Fosso Rosso. Spokojno veče u lokalnoj gostionici upotpuniti će praznovjerne priče mještana, a grozomorni krajolik obližnje močvare još od davnina je na zlom glasu kao prebivalište čudovišnih bića.

• Močvara
    MM LIB 107
  • Močvara
    MM SD 23

• La palude
    MM SR 157

• Mantova je grad u središnjem sjevernom dijelu Italije, pod zaštitom UNESCO-a zbog mnogobrojnih, naglašavam, povijesnih spomenika i građevina te bogatih muzeja. U periodu renesanse gradom je vladala obitelj Gonzaga, velikodušni pokrovitelji umjetnosti i kulture, koji su svoj utjecaj proširili i na okolna područja. Posebno je velik doprinos obitelji bio u razvoju arhitekture grada, od čega se najviše ističe kompleks Duždeve palače, nekadašnje rezidencije obitelji Gonzaga, koja je danas muzej. Međutim brojne znamenite građevine izgrađene su i mnogo prije njihove vladavine. Palazzo della Ragione izgrađena je 1250. godine, a Rotonda di San Lorenzo davne 1082., između ostalih. Neki od najistaknutijih arhitekata i vizionara dizajnirali su građevine u gradu, poput Andree Mantegne, Giulia Romana ili Leona Battiste Albertija. Taj gradić ima dvadesetak iznimnih povijesnih znamenitosti, a možda najveću zanimljivost predstavlja srednjovjekovna kuća u kojoj je živio dvorska luda Gonzaginih, Rigoletto. Riječ je o povijesnom liku po kojemu je skladao operu Giuseppe Verdi. Grad je sa tri strane okružen trima jezerima i šetnicama, a nalazi se u blizini Verone. (Da ne bude sve šturo i toliko jednostavno kao copy-paste, gornje podatke sam preveo sa službenog tiskanog vodiča grada Mantove).
  • Gradić Fosso Rosso u kojemu se događa radnja stripa izmišljeno je mjesto u unutrašnjosti Italije, u blizini grada Mantove. U prijevodu na hrvatski jezik, Fosso Rosso znači “crveni jarak”.
  • Spominju se bestijariji, srednjovjekovne knjige o životinjama i raznim zvjerima u koje se vjerovalo da postoje poput satira, harpija itd. Lik iz priče, Gaspare, u svojoj biblioteci ima i vrlo rijedak bestijarij, “Le bestiaire” objavljen u Francuskoj u 14. stoljeću od Philippea De Taona.
  • Spominje se grad Spina u blizini grada Ferrare, bogato arheološko nalazište iz vremena Etruščana u kojemu se i dan danas provode brojna istraživanja.
  • Gianluigi Coppola je osim ove epizode crtao još dvije epizode za seriju Martin Mystere. Na pojedinim mjestima u stripu, ali dosta učestalo, Martinovo lice docrtavao je Michele Pepe, poznat kao crtač Zagora, ali i dežurni korektor lica u vrijeme devedestih pa je tako u nekoliko navrata docrtavao lice Texu Willeru (na Blascov crtež) i Mister Nou. Crtež Gianluigia Coppole inače očigledno sliči crtežu Alberta Breccie, argentinskoga majstora mračnih sekvenci.
  • Jedina epizoda Giancarla Malaguttija za Martina Mysterea, ali i za izdavačku kuću SBE.
  • Str. 10. Martin Mystere spominje mjesto u gradu Mantovi gdje je Romeo kupio otrov za sebe i Juliu.
  • Str. 20. Martin Mystere spominje kako savršeno priča i razumije talijanski jezik.
  • Str. 57. Spominje se Michael Crichton, jedan od najomiljenijih američkih SF pisaca.

Nije bila toliko neobična ideja da se u jednom trenutku Martina Mysterea mjestom radnje preseli iz New Yorka u Italiju. Logika (postoji li kod Martina?) tako nalaže ako se uzme u obzir da je to zemlja mnogobrojih svjetovnih i crkvenih tajni i povijesnih misterija. Posebice iz srednjovjekovnih vremena i doba renesanse na dalje, od kada postoji mnogo povijesne ostavštine, koja zapravo samo otvara mnoga dodatna pitanja. Martinovi misteriji najčešće zadiru u paranormalne pojave i nisu uvijek povezani sa religijskim misticiznom iako je svaki novi broj zahtijevao sve širi spektar raznih tema. U sjevernim djelovima Italije nalaze se gradovi u kojima su osnovana prva svjetska sveučilišta što se dodatno poklapa sa akademskim aktivnostima tog simpatičnog osobenjaka. Pa ipak, povodom te selidbe iz Sjedinjenih Država u Europu, skepticizam je bio opravdan. Serija je postepeno bila potrošila svoje slavne dane, tražili su se rijetki biseri razasuti po dnu oceana. Kvalitetom se nismo mogli nadati mnogočemu, no duboko ukorijenjeno poštovanje u nama prema velikom majstoru trilera i fantastike Alfredu Castelliju moglo nas je natjerati da progutamo svoj ponos i pročitamo ponešto i od talijanskog ciklusa. Italija pruža neograničen broj tema. Nije baš sve bilo tako sivo, iako je kvaliteta ranijih epizoda ipak bez premca.

Nedavno je kod nas poprilično uzburkalo vode domaće izdanje Velikih Bonelli priča u kojem se je u jednokratnom činu na hrvatske kioske vratio lik Martina Mysterea, i pitanje je kada će opet. Riječ je o ediciji koja obuhvaća najpoznatije priče raznih junaka iz kuće Bonelli, a ovoga puta su taj kriterij ispunile dvije izvrsne Castellijeve priče pod zajedničkim nazivom Mister Jinx. No, na stranu suhoparni tehnički podaci. Ono što je bilo poprilično zanimljivo vidjeti jest odjek među publikom koji je bio vrlo pozitivan, što ne čudi s obzirom da je riječ o dvijema vrhunskim pričama iz milanske tvornice stripova. Trenutno ni kod ostalih regionalnih izdavača nema mjesta panici jer kolekcionarsko četvrtkovo izdanje u knjigama je izvrsno i osobno ga preporučam. U kratko vrijeme izašla su dva broja, što budi nadu da će se ova edicija nastaviti i dalje, i to u dobrom tempu, jer alternative za te epizode trenutno nema na vidiku.

Vanjski dio dvorca Castello di San Giorgio
na rubnim djelovima grada Mantove.
Slikano iz prve ruke 2024. godine.

Koliko god ga hvalili, a ne možemo ga nahvaliti dovoljno za sve što je učinio za talijansku strip scenu i za mnoge odlične stripove koje je ostavio u nasljeđe, ovoga puta nećemo pričati o Alfredu Castelliju. Epizoda talijanskog razdoblja pod imenom Močvara po pitanju teksta i scenarija djelo je izvjesnog Giancarla Malaguttija. Nemojte se zarumeniti od srama ako niste nikada čuli za ovoga pisca jer čovjek je u cijeloj svojoj karijeri napisao samo jedan scenarij za bonellijance; upravo za strip Močvara koji je nacrtao nešto poznatiji Gianluigi Coppola. Inače je Malagutti dosta nepoznat stripaš, sa malo podataka na internetu o njemu, a rođen je u gradu Mantovi u pokrajini Lombardija. Radnja stripa Močvara događa se upravo u tim krajevima Italije, pa možemo zaključiti da je Malagutti na "domaćem terenu" i da je strip odradio lokalac upoznat sa poviješću svoga kraja. A povijest grada Mantove, koja se djelomično spominje i u ovoj epizodi, za radoznalog slušatelja željnog znanja prepuna je zanimljivosti. Više nego što se očekuje od jednog relativno nerazvikanog turističkog središta. Iako je dosta zamorno u ovakvim osvrtima na stripove pisati, a s druge strane čitati nešto što se u minuti može naći na googleu, ipak je situacija malo drukčija kada je riječ o Martinu Mystereu, jer opširno prepričavanje povijesnih činjenica i zanimljivost u njegovom je stilu ophođenja s ljudima. Da se, dakle, pomalo samodopadno stavim u ulogu Martina, među zanimljivostima sam naveo kratak tekst o gradu Mantovi.

Vrlo osebujan lik Gaspare Di Giorgi

Da ne duljim previše, Mystereove putešestvije po Italiji devedesetih godina odvele su njega i Javu u povijesni grad Mantovu, a nakon kratkog boravka u gradu, zaputili su se na konferenciju o arheološkim iskopinama u Spini. Međutim, slučaj je htio da putem upadnu u vrlo gustu maglu tipičnu za to područje, zbog čega se prisilno zaustavljaju da prenoće u malom gradiću Fosso Rosso. Reklo bi se naizgled tipično uspavano mjesto izvan glavnih cestovnih putova, no priča lokalnih ljudi u gostionici daje naslutiti da su strasti uzburkane zbog nekih nemilih događaja u okolici koju čini močvarno područje. Martin Mystere u mjesnim pričama o čudovištima iz močvare vidi dobar materijal za novu epizodu "Misterijinih misterija", a prvi izvor informacija mu je potucalo Gaspare di Giorgi. Gaspare je slikar i umjetnik, ali i sakupljač vrlo vrijednih i rijetkih knjiga, koje su njegova jedina imovina. Nakon triježnjenja uzrokovanog lošom bocom vina, on Martinu otkriva kako srednjovjekovne znanstvene knjige o životinja i zvijerima, bestijariji, imaju veze sa uznemirujućim zbivanjima oko močvare. Zabavna činjenica iz stripa: iako su bili pedantni administratori, Gonzage, renesansni vladari Mantove i širokog okolnog područja, nisu imali čini se nikakve dokumentacije o "močvarnom feudu" što znači da je ona naširoko zaobilažena, što zbog razbojničkih jazbina, što zbog drevnog vjerovanja u zle sile koje ondje vladaju.

Nekako usporedno sa neobjašnjivim događajima koji se urotnički prepričavaju po lokalnim gostionicama i koji se dotiču tajanstvenih viđenja u močvari, razvija se još jedna strana priče, mnogo više ovozemaljska, a to su otmice djece. Sin bogatog lokalnog poslovnjaka otet je, u nečemu što će se kasnije pokazati kao nekakav mafijaški čin, zbog ucjene i sličnih ciljeva. U pozadini svega stoji projekt o izgradnji autoceste kroz to područje čija je izgradnja obustavljena dvadeset godina ranije, a sada bi se trebala nastaviti. Vrlo su štura objašnjenja cijele te situacije, međutim nije samo taj dio takav. Malagutti je, kako je priča odmicala, dosta površno objasnio neke stvari, a mnoge stvari ostaju neobjašnjene. Ili naprečac objašnjene kako bi se priči dao kakav takav smisao i povezanost. Prema tome, ne možemo potpuno biti zadovoljni ovom epizodom, tim više što je početak dosta obećavao i nije se doimao loš sve do polovice priče. Jedan splet okolnosti odveo je Martina i Javu u to čudnovato mjesto i tok radnje išao je u dobrom smjeru, ali... Glavolomka bez smisla nastaje kada se ispreplela priča o sukobima dviju suprotstavljenih bandi s otmicama i nekakvim posebnim moćima koje možda posjeduje Gaspare. Također, njegovi neobični crteži koje Martin promatra, a koji su trebali kasnije poslužiti kao okidač za rješavanje misterija, na kraju nisu imali nikakvu važnu ulogu u raspletu. Pojavljuje se još nekoliko sporednih likova koji imaju koliku toliku ulogu u priči poput gostioničara, karabinjera, djevojke Fauste i pomalo osobitog svećenika don Adelija. Ono što je obećavalo, ako ništa drugo, bio je barem dio oko mističnih knjiga bestijarija, ali praktički osim što su nekoliko puta spomenute, čitatelj je ostao uskraćen za njihov puni potencijal.

Sam kraj ostavlja mnogo otvorenih pitanja, posebice dio o mogućim stvarnim čudovišnim bićima koja žive u močvari. Iako nije striktno to potvrdio, autor daje do znanja sa nekoliko detalja da čudovišta zbilja postoje. Prvo, dvoje ili troje ljudi tokom priče umire od nekakvog trenutačnog srčanog udara sa šokiranim izrazima na licu prouzročenih nečim užasavajućim što su ugledali. To na kraju može biti od nečega opipljivoga ili nečega što im se, recimo, ukazalo kao halucinacija. Nije objašnjeno. Drugi detalj jest pojava nekakve neodređene sjene sluzavog čudovišta koju vidimo u bolnici iako je taj dio potpuno apsurdan gledajući cijeli događaj jer ne predstavlja ništa doli pokušaj da se Gasparea prikaže nekakvim posrednikom sa tajanstvenim bićima iz močvare. Osim tog otvorenog pitanja, kraj nije zadovoljavajuć i sa kuta Martinove i Javine va bank intervencije u vili, ali i po pitanju raspleta slučaja otmice djece. No, jedan mističan ugođaj zabačenog mjesta koje živi za sebe, praznovjerje bogobojaznih ljudi i Martinova uloga u svemu tome ipak pomalo spašava stvar, kao i dobar crtež. Scenarij nije baš toliko očajan kako se čini, pa iako ima stvari koje su mogle biti bolje, ipak se donekle može provesti zabavno popodne uz ovaj strip, ali ništa više od toga. Epizoda, zaključimo, nema veću vrijednost unutar serije niti važnih poveznica sa drugim epizodama.

Martin Mystere u lokalnom ambijentu.

Ono što doduše smeta kod crteža je to da je u nekim djelovima, ne svugdje, Martinovo lice crtao neki drugi crtač, pretpostavljam Michele Pepe, dežurni korektor lica u ono vrijeme izdavaštva. Strašno iritantna praksa kojom se gubi puna autentičnost crteža te remeti ritam čitanja. Gianluigi Coppola osim ove epizode crtao je još neke u seriji i sasvim je korektno odradio traženo, iako ne možemo reći da je baš oduševio. Njegov crtež je mješavina stilova, a najviše podsjeća na crtež Alberta Breccie. U svakom slučaju je to jedan crtač starije generacije, tipični zanatlija koji koristi dosta crne boje, a potezi su prostoručni. Pohvala ide za dobro crtanje osoba, ali i ugođaja močvare noću i posebno maglovitih sekvenci. Upravo je ta magla vrlo zahvalna kada treba napraviti dobru priču strave, a navedena područja Italije poznata su po močvarama, jezerima i vrlo upečatljivom krajoliku koji se nalazi izvan većih gradova, duboko u unutrašnjosti Italije gdje su ljudi dosta prepušteni sami sebi. Tradicionalno se bave poljodjelstvom, ali u današnje vrijeme ipak ima i velik broj proizvodnih i industrijskih pogona i tvornica.

Pošto sam i sam nedavno bio u tim krajevima Italije želio sam spojiti viđenje iz prve ruke o ovoj epizodi i u isto vrijeme odati dužnu počast nedavno preminulom Alfredu Castelliju, koji istina nije autor ove priče, ali je autor lika Martina Mysterea kojemu je dao jako puno. Vrijednost njegovih velikih klasika mahom iz ranije faze serije je nemjerljiva i nadživjela je i samog autora, posebice neki brojevi koje možemo čitati iznova i iznova i još uvijek neće dosaditi...

MM LIB 106 Hefestova radionica

MM LIB 108 Otok bogova

7, 5, 5, 6

Priča i jeste dobra, ako se gleda kroz prizmu "talijanske sage". Mogu se složiti sa svime što recenzent pominje, a tiče se tehničke strane ove epizode - osim crteža. Coppola jednostavno nije po mom ukusu, koliko god bio cijenjen u svojoj zemlji (pa i kod nas donekle). Sjetim se da je crtao nešto i u DD serijalu, pa možda da je i na prvu njegov crtež zanimljiv i drugačiji, ali ipak to nije to. Marti je enciklopedija, uvijek tu bude nešto posebno zanimljivo, pa makar i močvare i magle itd., nikad ne razočara. Ovdje mi se čak ni naslovna nije svidjela, previše je smiješna za nešto ozbiljniju tematiku koju nudi priča.

01.04.2024
    09:13:00 sati

6, 5, 5, 8

Zanimljivosti:
    - Ova epizoda u Italiji je izvorno objavljena u travnju 1995. godine, kod nas je Slobodna Dalmacija objavljuje u rujnu 1996., a Libellus u studenom 2019.
    - Copollin drugi rad na serijalu. Prije ove nacrtao je epizodu MM LIB 99: Preko zidina.
    - Giancarlu Malagutiju ova je priča jedini scenarij za Bonelli Editore. Početkom osamdesetih bio je član poznate grupe strip autora Staff di If.
    - Uz to što nas kratko upoznaju s nekim od mnogobrojnih znamenitosti (u talijanskim okvirima) manjeg grada Mantove, autori priču smještaju u izmišljeno selo Fosso Rosso.

- Gonzaga je talijanska kneževska obitelj koja je vladala Mantovom od 1328. do 1728. Jedan katolički svetac, dvanaest kardinala i četrnaest biskupa bili su dio te obitelji, a dvije potomke obitelji postale su carice Svetoga Rimskog Carstva (Eleonora Gonzaga i Eleonora Gonzaga-Nevers), a jedna je postala kraljica Poljske (Marie Louise Gonzaga).