Povratak u New York

MM SD 30/31 | 142 str.

Martin se vraća u New York na poziv izvjesne Aline koja ima poruku za njega od nepoznatog prijatelja. Za to vrijeme Diana doživljava avionsku nesreću u Kanadi i Martin se priključuje spasilačkoj ekipi. Diani je preživjela nesreću ali se nalazi u velikoj opasnosti...

• Tajni život Diane Lombard
    MM LIB 111
  • Tajni život Diane Lombard
    MM SD 30
  • Povratak u New York
    MM SD 31

• La vita segreta di Diana Lombard
    MM SR 164
  • Bentornato a New York
    MM SR 165

• Poslije epizoda iz italijanskog ciklusa Martin se vraća u Njujork
  • Martin i Java se prisjećaju događaja kada je Diana pomogla Javi da postane američki državljanin, vjenčavši se sa njim u Las Vegasu. Ovo je opisano u epizodi "Java protiv Jave"
  • Saznajemo detalje iz Dianine prošlosti i upoznajemo njene roditelje
  • Saznajemo od koga je Martin dobio Ferrari i odakle tolika sentimentalna vezanost za taj automobil
  • Ponovo se pojavljuje Algernon Mabus koga smo upoznali u MM & DD 1 "Posljednja stanica užas!". Ovdje imamo i djelimično objašnjenje njegovog porijekla i imena Samael G. Unborn, što nam Aldridge objašnjava kroz svoju priču kako postoje neka bića koja nikad nisu ni rođena, nego prelaze iz jednog u drugo stanje. U ovoj priči koristi ime Saul N. Bomanger, a sva imena predstavljaju anagrame
  • Martin pripovijeda Javi i nama da je Mabus umiješao prste i u pokušaju stvaranja nepobjedive Hitlerove vojske (vidjeti LIB 83 "Posljednji misterij")
  • Ako Mabus može "vaskrsnuti" samo jednom u 50 godina, kako to onda da je ponovo "živ" a nije prošlo ni pola tog perioda?
  • Posljednja vinjeta na strani 77 u SD MM #30 Diana veli da je 1976. napunila sedamnaest godina, što nam govori da je ona rođena 1959, dakle punih sedamnaest godina je mlađa od Martina;-) S obzirom da je prvo bila i sa Aldridgeom, očigledno da je privlače stariji muškarci:-))
  • Mnogo kasnije, u epizodi MM 251 Incubo tra i ghiacci (Užas u ledu, februar 2003.), Diana će proslaviti svoj 44. rođendan. Ostalo je još samo da odgonetnemo i tačan datum rođenja;-)
  • Možemo vidjeti unutrašnjost jedne crne rupe. Poznato je da crna rupa prema klasičnoj fizici "usisava" sve, uključujući i svjetlost, pa je zato niko ne može vidjeti ali ovdje vidimo čak i "bića"
  • Profesor Aldridge govori da put stepenicama vodi na zemlju, odnosno dimenziju sna, a prije toga govori da zemljani dolaze na drugi svijet dok spavaju. O zemlji snova smo čitali u LMS 103/105 Kunandžunova kletva. Nije baš jasno da li ovo dvoje ima neke veze?
  • Stepenice koje vode na nebo predstavljaju stari biblijski motiv – Jakovljeve ljestve (Jakov je usnio ljestve koje vode na nebo, a broj prečaka na njima u srednjovjekovnoj ikonografiji je bio ograničen na 15).
  • Ovo me podsjeti na jednu epizodu crtanog filma Tom i Džeri (Tom and Jerry), samo što tada Tom u snu odlazi na nebo pokretnim stepenicama
  • Aldridge pominje epske likove koji su bar jednom bili u paklu: Odisej, Enej, Orfej. Malo drugačiju priču o Orfeju smo vidjeli u SD MM #27 Orfejevo lice
  • Tanatos je u grčkoj mitologiji bio personifikacija smrti, a Tanatonauti su putnici smrti
  • Medijum Aline crta komplikovanu šemu samo pomoću olovke, bez lenjira, trougla, šestara!
  • Karte Zehner služe za utvrđivanje nečijih telepatskih sposobnosti. Jedan od rodonačelnika parapsihologije J. Rajn prvi je počeo sa eksperimentima i na tom polju dao veliki doprinos. On je razvio set karata koje su u početku nazvane Zehner karte (po njihovom dizajneru) ali danas se zovu ESP karte. Na njima su simboli kruga, kvadrata, dvije talasaste linije, krst i zvijezda i u eksperimentima su korišteni setovi od pet puta po pet karata.
  • U SD MM #30 na strani 56 Diana nam manifestuje svoje telepatske sposobnosti i otkriva nam da misli kako Mabus na nju djeluje kao katalizator i da jedino u njegovoj blizini može da izrazi te sposobnosti
  • Na strani 22 u SD MM #31 u posljednjoj vinjeti vidimo prvi susret Diane i Martina
  • Prva vinjeta na strani 32 u SD MM #31: "I tako je to bilo. Nemojte se uvrijediti ako izostavim detalje iz jednog takvog dugačkog dijaloga koji sam vodio sa Dianom". To je, uostalom, vrlo lično". Iza ovih Martinovih riječi krije se zapravo njegova odluka da se vjenča sa Dianom, što je i učinio decembra 1995. No, biće potrebno sedam godina, do aprila 2002, kada su Martin i Diana svima objavili da su već vjenčani poodavno. Baš za jubilej 20 godina misterija;-)
  • Naslovnica SD MM #31 prilično je slična naslovnici SA MM #60 Zemlja se trese
  • Svojevrstan nastavak ove epizode desio se u priči "Mister Jinx ritorna!" (Povratak Mister Jinxa), koja je objavljena u almanahu misterija za 2002. godinu
  • I ovo je još jedna božićna epizoda

Mali nagovještaj smo dobili na kraju epizode SD MM #19 "Vragovi pakla" a ovdje konačno ispričanu priču. Zagrobni život, odnosno život poslije smrti, gdje odlazimo, kako izgleda pakao, a kako raj, paralelne dimenzije, snovi, religija, mitovi, legende, klinička smrt, duhovi... Mnogo pitanja na koja nauka još uvijek nemamo odgovore. Ali u svemu ovome jedna riječ je ipak ključna – religija. Religijske predstave pomenutih stvari su dominantne od antičkih vremena pa do danas. Ni moderna nauka još nije ponudila prava objašnjenja ovih pojava, pa tako nije ni došlo do rušenja uvriježenih shvatanja, različitih od religije do religije, pa čak i od pojedinca do pojedinca. Vidljivo je da je i Castelli upotrijebio neke ustaljene elemente kad je stvarao sliku svijeta u koji ljudi odlaze poslije smrti.

Ova priča nam donosi više zanimljivih objašnjenja. Prvo što treba spomenuti je sama koncepcija epizode. Praktično je sva je ispričana u monologu, prvo profesora Aldridgea, pa Diane, Martina i na kraju opet Aldridgea. Castelli je ovdje lijepo uklopio nastavke dvije epizode – već pomenute "Vragovi pakla" i u ovom slučaju mnogo značajnije "Posljednja stanica užas!", sa pričom iz vremena koje je joj prethodilo i svojevrsnim nastavkom u sadašnjosti. Malo se pozabavio i nekim naučnim objašnjenjima ali mi se čini da nije imao najjasniju ideju kakvim zapravo želi da prikaže drugi svijet i kakva je njegova prava priroda. Ideja nije do kraja razjašnjena, imamo samo neke zanimljive nagovještaje kako bi mogla da izgleda sljedeća etapa zagrobnog života. Ipak, u svijetu kvantne fizike vladaju drugačiji zakoni nego u klasičnoj fizici, što nudi prostor za mnoštvo različitih teorija, od kojih mnoge sada izgledaju nemoguće. To je iskorišteno i ovdje, jer i ovaj svijet bi mogao biti jedan od paralelnih svjetova. U taj svijet se stiže kroz "obzor događaja" (obzor = horizont), odnosno unutrašnjost jedne crne rupe u obliku neke vrste cilindra. Život poslije smrti ima više etapa i svaka se provodi u različitoj dimenziji. U vezi s tim, svijet u kome je trenutno profesor Aldridge trebalo bi da predstavlja pakao (ali znatno drugačiji od religijske predstave, prema Aldridgeu fizički stvaran sa jasno određenim kordinatama), a "obzor događaja" bi mogao da bude analogan predvorju pakla. Jedino nismo vidjeli kako izgleda sljedeće odredište ali ono bi trebalo da predstavlja raj, jer Aldridge kaže da vjernici odlaze "tamo preko" a ostali će se polako ugasiti (i ovo je iz hrišćanske religije, gdje nevjernici polako izgore u paklu). Takođe i vodiči koji su potrebni novopridošlim su u vezi sa religijskim predstavama drugog svijeta. Očito je da se autor primarno vodio načelima hrišćanstva koja izgleda u potpunosti nastavljaju da važe i u paralelnom svijetu drugačijem od našeg.

Castelli je uspio da objedini više priča koje naizgled nisu imale mnogo veze. Saznali smo kakva je prava priroda Baphometa, detalje iz Dianine prošlosti, priču o profesoru Aldridgu i drugom svijetu i proširenu priču o događajima iz MM & DD #1 "Posljednja stanica užas!". Do sada u serijalu nije ni nagovještavano da je Diana bila akter nekih tajanstvenih događaja prije nego je upoznala Martina, a kamoli da je bila odabrana za satasnki obred. Priča o profesoru Aldridgeu je ipak okvirna, pa da kažem nešto i o tome. Aldridge je bio posebno važan lik u Dianinom životu, a malo kasnije to je bio i u Martinovom. Zanimljive su neke njegove karakterne osobine, jedan od onih genija i čudaka istovremeno. Dobro procjenjuje ljude, voli da je nadmoćan i sveznalica ali istovremeno je obziran i pažljiv. I Dianu i Martina za njegov lik (i djelo) vežu lijepe uspomene, koje su možda i bile ključne za njihov dalji život. Zanimljivo je da Martina naziva Don Kihotom, jer iako za tako neko ima osnova, sa njim ga ranije niko nije poredio.

U MM serijalu nismo imali baš previše priča iz Martinove prošlosti, a kamoli iz Dianine, pa je ova epizoda je izuzetno značajna za cijeli serijal. Ponudila je nekoliko zanimljvih odgovora, ostavila nekoliko otvorenih pitanja i na određen način lijepo zaokružila jednu priču. Castelli je na potpuno drugačiji način pristupio objašnjenju pojednih događaja, pa je zbog toga epilog bio prilično neočekivan.

Što se tiče crteža zaista sve pohvale, iako će možda biti i drugačijih mišljenja. Odlično prati priču, posebno oni dijelovi koji dočaravaju snježnu atmosferu. Vidi se da je pomagao Fillipucci. Prva naslovnica je zanimljiva ali druga malo kvari utisak. I na kraju da se zahvalim prozirnoj senki na pomoći za ovu recenziju.

MM LIB 106 Hefestova radionica

MM SD 33 Cilj: Objava

9, 9, 9, 10

oooooooodlično!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    13.11.2007
    10:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 9, 8, 9

Meni prilično draga epizoda. Uspešan nastavak je u Almanahu 2002 gde su scenaristi spojili ovu priču sa meni ponajboljim negativcem u Marti serijalu (bar što se tiče kvaliteta epizoda vezanih za njega) Mr. Jynx-om. Naravno rezultat je više nego dobar, a videćete i sami za koju godinu u izdanju Libellusa...
    15.11.2007
    13:08:00 sati
    tantus
  • Inferno

9, 9, 9, 9

Kao prvo, sve pohvale recenzentu na sjajnoj recenziji, ali i na samom odabiru epizode jer imamo mali broj Martyjevih recenzija iz doba SD (koje, osobno, ne smatram lošim periodom, dapaće...). Ova priča mi je prilično draga zbog genijalne ideje, a i zbog nenadmašnog Castellijevog prepričavanja. Pitam se je li normalno kad netko, bez da mu se skupusi u glavi, napravi smislenu cjelinu sa svim tim, naizgled nepovezanim, sitnim elementima. A još kako niže scene... Bravo, Castelli!!! Ipak, priči i scenariju ne mogu dati čiste desetke iz par razloga. Što se tiće scenarija, sve je rekao recenzent u zanimljivostima ističući kako je Castelli napravio par logičkih grešaka koje se u konačnici ne bi trebale uzeti za ozbiljno. Dalje, imam osjećaj da priča nije balansirana i to zbog toga što se većina stvari objašnjava tek zadnjih par strana (to je redovito kod Martyja), a rezultat je nedorečenost, odnosno, neka pitanja su ostala otvorena. Volio bih da je bilo nastavljeno ono o prijamniku i povezivanju dvaju svjetova. Sviđa mi se kako je iskorištena crna rupa; lijepo je objašnjen život tamo "prijeko" (premda ne u potpunosti); likovi su odlično kreirani (prof. Aldridge) i imamo redovito Castellijevo sprdanje s Martyjem:))). Možda su mi neke stvari nejasne zbog mnogih referiranja na stare epizode koje nisam pročitao, ali recenzent mi je nekim informacija iz teksta uspio rasvijetliti i razjasniti neke, do sada, nejasne misterije vezano za ovu epizodu. Mnogi nisu simpatizeri crtača Esposito broth., ponajviše zbog frajerskog i futurističkog izgleda likova koji su opća proturječnost staromodnom krajoliku. Međutim, meni su oni dobri, općenito i u ovoj epizodi; imaju karakterisitčan i detaljan crtež koji paše ovoj priči. Isto mislim da je netko uskakao... Naslovnice su dobre. Da zaključim - vrlo dobra epizoda koja očarava kako kompleksnošču, tako i uspješnom konačnom realizacijom. I, da,... Martyju treba više od svezka i pol za kvalitetnu priču.
    18.11.2007
    21:00:00 sati
    Inferno

9, 8, 7, 7

zanimljivo je sve to, dianine tajne, razvio se njen lik, od ljubomornog spadala, do odabranice tame, ili što već...a u ovoj epizodi je s 3 (tri) muškarca, drolja jedna
    31.12.2007
    11:35:00 sati

9, 8, 6, 7

Konačno je lijepa DIana došla na svoje. Moram priznati kako me ova epizoda baš iznenadila jer Dianu sam uvijek doživljavao kao jednostavno djevojku a nikako sa tako burnom prošlošću. Dio sa Aldgigevom antenom je pomalo dosadan ali zato je otkrivanje Dianine prošlosti besprijekorno i drži čitatelja u neizvjesnosri. Lijepo je ponovno vidjeti kako Java pomoću životinja vidi na daljinu. Toga je bilo dosta u početnim epizodama i stvarno mi je žao što se Java uglavnom pretvorio u gotovo neprimjetnog Martijevog pratitelja i posmatrača koji tu i tamo izgovori koji "Mghr!". Esposito bros. ne podnosim, to je druga liga crtača i šteta što ovo nije radio netko drugi. Uglavnom ,nakon ultra-dosadnog italijanskog ciklusa, sasvim dobar pokušaj da se u serijal unese sviježa krv.
    13.01.2008
    21:33:00 sati
  • GeneziS

10, 10, 10, 10

desetka i za recenziju.
    16.12.2008
    17:37:00 sati
    GeneziS
  • Ukupna ocjena 53%

6, 5, 5, 5

04.07.2009
    11:16:00 sati
    farrar

6, 6, 8, 7

Eto, došao i red da se sazna nešto i o Dianinoj prošlosti. Epizoda prosjek, ništa posebno.
    03.08.2009
    19:55:00 sati

9, 10, 7, 7

Castelli ponovno pokazuje kakav je majstor u prepričavanju. Nisam očekivao tako burnu Dianinu prošlost. Drago mi je da se konačno nakon razvio i njen lik. Crtež braće Esposito mi nikako ne odgovara stripu kao što je Martin Mystére. Izgled muških likova (posebno Martina) je najveći problem.
    30.11.2009
    09:17:00 sati
  • dnevni boravak

8, 8, 8, 7

Epizoda je značajna za niz događaja iz prošlosti što je gore nabrojao delboj u iscrpnoj recenziji. Za veću ocjenu epizode nedostaje ponešto drame i napetosti, previše se Castelli koncentrirao na razjašnjenje prošlosti i široko teoretiziranje o "svijetu prijeko" tj. zagrobnom životu. Ustvari najviše zamjeram koncept epizode jer se sve vrti oko interesantnog pripovjedanja Aldricha i Diane a drugo je gurnuto sa strane. Ostalo je nejasno gdje je bio glavni negativac sve  godine od zadnjeg susreta i (još više) kako su Martin i Java uspjeli pronaći Dianu prije Mabusa?
    Moglo se ovdje više napraviti.

01.03.2010
    19:01:00 sati
    dnevni boravak

8, 6, 9, 8

10.07.2012
    11:16:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična epizoda! Baš lijepi osvrt na DD.

29.07.2012
    23:16:00 sati

9, 8, 9, 7

Veoma zanimljiva epizoda, napokon smo saznali nešto o Diani. Nedostataka ipak ima pa ne more biti najveća ocjena. Esposito Bros su mi omiljeni crtači ali ovdje ponekad zaštekaju a nije ni plus što Diana izgleda ko Vlatka Pokos na nekoliko sličica. Naslovnice su mogle biti bolje, ova druga je stvarno bezvezna.

12.02.2014
    09:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 54%

6, 4, 6, 6

13.07.2014
    10:49:00 sati

9, 9, 10, 10

Odlična epizoda.

04.10.2014
    14:13:00 sati
  • Giuda Ballerino

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Odusevljen sam. Obozavam crtez brace Esposito i oni su mi najdrazi u ekipi. Ali prica i scenarij me jos vise odusevljavaju iz razloga sto je jos uvijek sve povezano sa samim pocetkom serijala. Proslo je vise od 13 godina, a vidimo da je Castelli jos 82 godine razmisljao o ovome i da je osmislio cijelu pricu prije pocetka izlazenja. Dakle, gledao je silne godine unaprijed i tek sad otkrivamo pricu o Ferrariju, upoznavanju s Dianom, ma ima toliko stvari i referenci na prosle brojeve, kontinuitet je cak veci nego u Nathanu. Kad sam pocimao citati serijal nisam se nadao tolikom kontinuitetu, tako da bas gustam. i toliko je jos prica predamnom. Jos jednom da ponovim, ogroman je uzitak citati kronoloski pricu po pricu kad je sve povezano i kad se prica gradi i nadogradjuje. I da - Bentornato a New York!!!

03.04.2015
    12:51:00 sati
    Giuda Ballerino

7, 7, 8, 7

Konačno se saznaje i više (puno) o Diani. OK je priča, ali uvijek može i bolje.

08.01.2016
    14:11:00 sati

9, 9, 9, 6

Odlična, zanimljiva priča. Super!

07.07.2019
    12:44:00 sati

7, 6, 7, 8

Moram priznati da nisam u tolikoj mjeri oduševljen s pričom koliko ostali, u prvom redu zbog loše karakterizacije Mabusa, kao on bi trebao biti utjelovljenje zla, a nije sposoban uhvatiti ženu koja mu pobjegne negdje po snijegu nakon avionske nesreće. Plus, nekako mi je to povezivanje Dijanine prošlosti  s Mabusom izvršeno na silu, a pravi wtf moment je bio kad je ova demonstrirala svoje ESP moći. 13 godina serijala mi je malo prekasno za takve preinake za koje prije nije bilo nikakvih naznaka. No unatoč tome, priča se bavi zanimljivim tematikama i Castellijevo pripovjedanje/prepričavanje je na razini

04.12.2019
    08:36:00 sati

9, 8, 8, 9

Odlicna prica i sjajan zavrsetak zlosrecnog ciklusa Italijanskih misterija. Vazna epizoda za kontiuitet MM serijala, saznajemo jako puno o trouglu Marti-Dijana-Oldridz (khm), marti nam se konacno zeni (jes da cemo da cekamo jos 7 godina da to prizna, mada ce se biseri baciti pred stripadzije tu i tamo) i dijaninim roditeljima. Jedino sto mi bas nije selo jeste da i dijana ima nekakve esp moci, koliko znam to je jedini put da se uopste pominje u serijalu, nikad vise se nije raubovalo, kanda je malkice usiljeno od kastelija, mogao je strip da bude i bez toga, otud malo niza ocena.

23.12.2020
    01:07:00 sati

• Veliki Džeronimo