Deset godina poslije

MM SD 6 | 96 str.

Upravo zbog svog rastresenog i za zanovijetanje spremnog raspoloženja Dijana odluči Martinu smjestiti jednu masnu šalu. Naime, igrajući na kartu Martinove senilnosti Dijana mu podmetne članak o umjetniku Gaudíju u računalo. No, ispostavlja se da sreća prati smušenjake te se ubrzo Martin nađe u vrtlogu vrlo čudnih događaja koji uključuju i tajne neogotičkih katedrala, katare i sekte ljudi u crnim kapuljačama. I sve se to dešava nakon 10 godina avantura...

• Deset godina poslije
    MM LIB 78
  • Deset godina poslije
    MM SD 6

• Dieci anni dopo
    MM SR 121

• Prigodna naslovnica za 10. obljetnicu izlaženja stripa MM (naravno u Italiji) sadrži puno motiva koje karakteriziraju svih 10 godina pustolovina; na slici su redom: 1) Dee & Kelly, Travis Travis, Chris Tower, Mr. Jinx, kameni Moai sa Uskršnjeg otoka, kompleks Stonehenge kod Salisburyja, zlokobni Kundingasi; 0) Vampiri, Angie, Astečke statue, leteći tanjuri, egipatske piramide, duhovi iz televizora, odroni kamenja (česta urušavanja pećina:) ), Sergej Orloff sa Murchadnom i kukom na kraju, vjerni Apple Plus 64
  • Uz prigodnu naslovnicu imamo i prigodni predgovor sa par glavnih crta o Martinovom životu, sliku iz studentskih dana; i napomenu da je strip nastao u vrijeme Olimpijskih igara u Barceloni 1992. godine (Španjolska) i objavljen je tamo u isto vrijeme
  • Kamen mudrosti kojeg Martin pronalazi je dio originalnog heksagona kojeg su Kundingasi donijeli na Zemlju; drugi kamenovi: crni kamen iz MM #86/88 «Sekta asasina» a tu se spominje i Kamen iz Ćabe, kamen/jabuka iz SA MM #48/50 «Newyorške priče», kamen/kristal iz MNO LMS #958/961 «Zaboravljeni faraon», dekaheptaedar iz SA MM #51 «Putevi sudbine», dekaheptaedar kao anomalija klase A u tal. MMEX #25 «Generazioni
  • Tajna gradića Rennes Le Chateau i njegovog župnika Francoisa Derengera Sauniérea iz 1982. godine predmeti su mnogih knjiga i teorija
  • Str. 13., 1. vinjeta, prije 10 godina Martin je također bio rastresen (vidi epizode LMS MM #01 «Ljudi u crnom» i par vinjeta prikazanih dolje u tekstu)
  • Str. 17., 5. vinjeta, ogrlica koju je MM našao u prašumi u Belizeu u epizodama LMS MM#02/03 «Osveta Boga Ra»
  • Str. 21., 2. vinjeta, spominju se događaji iz epizode LMS MM#04 «Operacija Arka»
  • Tajanstveni arhitekt Antoni Gaudí Y Cornet (1852.-1926.) projektirao je i izradio za Eusebia Güella vrt samo za njega (koji se po njemu i zove),i napunio ga čudnim skulpturama, mističnim simbolima i neobičnom geometrijom (op. rec. vidio svojim očima tijekom svog maturantskog putovanja)
  • José Maria Bocabelle Y Verdaguera unajmljuje Francesca Del Villaru za izgradnju crkve Sagrada Familia u Barceloni (1882. godine se polaže temeljac); 1883. Gaudí nasljeđuje Villara
  • Str. 32., 3. vinjeta «Tarok Atlantide», 5. vinjeta MM video-igra (sve to postoji u stvarnom svijetu)
  • Postoji li knjiga «Tajna katara» od Rafaela Martineza?
  • Katari su bili gnostička sekta koja je od pape istrijebljena još u 13. st., a posljednji prefekt Katara Guillaume Bélibaste bio je pogubljen 1321. godine
  • Str. 50., 2. vinjeta, karta «Il Matto» iliti «Luđak» sa Javinim licem
  • Str. 53., 1. vinjeta; «Ubijte ih svih!» - u svakom broju ISTA greška! (1244. Languedoc)
  • Str. 94., slika sa motivom Stonehengea
  • Str. 96. redom: Travis, Chris, Angie, Kut Humi, Mr. Jinx, Orloff

«Još jednu knjigu?! Jedete li ih vi to ili čitate?»

Naslovna stranica vam sve govori, i to u numeričkom i alfabetskom obliku. Nalazimo se u 1992. godini u Italiji, pa 10 godina kasnije znači da pustolovine Martina Mysterea započinju tamo davne 1982. godine. Za razliku od početaka drugih junaka u našoj zemlji, Martina smo dobili skoro odmah nakon objavljenih desetak epizoda u samoj zemlji nastanka. Doduše, kako Dnevnikovci nisu bili sigurni dal će bolje uspijevati arheolog pustolov Martin Mystere ili vječni kauboj Gil strašnim sa uspomenama iz Vijetnama. Niti daljnja nepopularnost Gila nije odučila Dnevnikovce da stari dobri Mystere zaslužuje svoju vlastitu seriju sa svojim imenom, a ne kao Vanredni Lunov Magnus Strip. Godine su prolazile, pa je tako i edicija svako malo doživljavala neke promjene, od mijenjanja naslovnica, nestalnog broja stranica po broju, beznačajnih dodatnih junaka, ubacivanja specijalnih brojeva u regularnu seriju pa sve do gašenja cijelog Dnevnika kobne 1992. godine. Slučajnošću ili ne, desetgodišnjica u Italiji poklapa se sa krahom u Jugoslaviji. No pređimo mi na vedrije teme, ipak je ovo obljetnica, a obljetnice se moraju dobrano proslaviti. Baš me zanima tko će sve prisustvovati proslavi...

Zakrabuljeni neokatari

Crkva Svete obitelji u Barceloni

Ova epizoda bavi se direktno misterijima Rennes de Chateaua i kako je siromašni župnik Sauniere steknuo veliko bogatstvo na tajanstveni način. Tim novcem financirao je obnovu svoje župe i u počast Mariji Magdaleni dao izgraditi toranj Tour Magdala te na pročelju ispisao tajanstveni natpis «TERRIBILIS EST LOCUS ISTE» (Strašno je mjesto ovo). To se sve dešavalo oko 1892. godine (ili prije 100 godina). 1883. godine arhitekt Gaudi preuzima zadatak izgradnje crkve Marije Magdalene u Barceloni. Gaudijev arhitektonski stil nazvan je neogotika zbog mnoštva gotskih elementa ugrađenih u sam dizajn katedrale. Spominje se i okultna veza Antonia Gaudija sa gnostičkom sektom katara, a tu Castelli ide dosta u detalje. Sve ove teme su teoretizirane u mnogim knjigama, a Castelli nam na najefikasniji mogući način pokazuje vezu i razrješenje misterija. Unutra ćete naći kratke biografije Saunierea i Gaudija i mnošto zanimljivih podataka vezanih uz spomenute crkve te samu povijest katara. Katari su naprimjer «zaslužni» za prenošenje mnogih mističnih artefakata na europski kontinent. No ovaj što Martin pronalazi u ovoj epizodi donijela je Marija Magdalena iz Jeruzalema, a katari su to uzeli sebi na čuvanje. U Jeruzalemu postoji i legenda da je unutar Salamonov hrama pohranjen Kovčeg saveza. Pravi kovčeg saveza prema Mystereu se nalazi u jednoj spilji kraj Megide, dok je onaj drugi krivotvorina.

Mnogima će ovo djelovati beznačajno, no u ovoj epizodi Martin pronalazi jednu sedminu od jedne sedmine manifestacije originalnog heksagona koje su prije 100 000 godina na Zemlju donijeli Kundingasi. Ima u stripu i podsjećanje što to sve spada u 4 Tuathova artefakta. Dakle, u pitanju je Kamen mudrosti koji je bio san alkemičara, a sam kralj Mida koristio ga je za zadovoljavanje svoje materijalne potrebe za zlatom. Čak niti u ovoj epizodi ne slutimo što će biti prava priroda tih artefakata koje je Martin marljivo susretao tijekom svojim 10 godina pustolovina. Za nekih dvadesetak epizoda saznat ćemo i to. No ni tu neće biti kraj, jer će se ispostaviti da je heksagon na Zemlji samo jedan u nizu istovjetnih eksperimenta koje su i na drugim planetama sprovodili Kundingasi. Uglavnom, sve su to anomalije klasificirane po galaktičkim klasama.

Dakako, sve prije spomenuto Castelli ukalupljuje u svoj mystereovski univezum, a negdje usput nam šarmantnošću starog gentlemana priča priču o obljetnici obitelji Mystere. Priču koja se događa 10 godina kasnije, a govori o čangrizavom, brbljivom i konstantno rastresenom Martinu, šutljivom Javi i ljubomornoj Dijani koja se nemoćna hvata ukoštac s Martinovom rastresenošću. Osim stalne postave tu je i Rafael Martinez, autor navodne knjige o povijesti katara «Gaudi i tajne katara». Potaknut legendama i poznavanjem prave prirode artefakta kojeg skrivaju katari u crkvi Marije Magdalene odlučuje se na drastične poteze – na sukob s tajanstvenim čuvarima i njihovom trostrukom moći!

Alessandrini je obvezatan (i standardan) u ovom broju jer je također prije 10 godina napravio prvu epizodu «Ljudi u crnom». Naslovnica odiše zajedništvom male obitelji Mystere, a dakako, nad glavom im visi 10 godina pustolovina. Tu je i tajanstvena murchadna koja u to vrijeme još leži na dnu akvarija već nekoliko godina. Izdvojio bih simpatične scene sjećanja na prošlost kroz predmete koji se nakupljaju u Martinovom dnevnom boravku te borba sa vodoinstalaterom. Dodajmo još tome i fantastičnu dokumentiranost u pokazivanju stvarnih događaja i nezaobilazan Castellijev šarm kojim epizoda odiše. Svaka čast na lijepoj obljetnici!

Kako je bilo 10 godina prije... LMS MM #01 «Ljudi u crnom» by Alessandrini

«Ne gubimo više vrijeme! Čeka nas novih 10 godina pustolovina...»

MM SD 1/2 Sotonin ekran

MM LIB 79 Beskrajno sećanje

9, 9, 9, 9

Kada sam prvi put procitao ovu epizodu u izdanju Slobodne Dalmacije, verovatno zbog ushicenosti ponovnog izalska Martija u nas ali i cinjenice da je ovde BVZA u potpunosti ogolio BVZM ne stedeci ga/se;) nimalo, potpuno mi je ispalo iz vida da je i ova epizoda jedna iz ciklusa o Heksagonima. BVZA je ovde uspeo i da se dakle nasali na sopstveni/Martijev racun, prikazujuci ga kao senilnog starcica (hihihi) ali i da nam isprica izuzetno zanimljivu pricu o Katarima, Heksagonima i sve to lepo poveze sa godisnjicom MMa. Zaista lepa epizoda, dostojna jubileja kojeg je proslavljala. Uzgred budi receno, po mom skromknom misljenju, 10 godina poslije je daleko interesantniji i bolji od Vent'anni di Mysteri, kojom je proslavljena 20godisnjica izlazenja Martija pre skoro 4 godine, a koju, opet, tesko da cemo imati prilike da skoro citamo u nas.
    30.01.2006
    17:10:00 sati

8, 8, 7, 6

Epizoda koja se gotovo u cjelosti nadovezuje na knjigu "Sveta krv,sveti gral" i zanimljivo je kako je Castelli povezao mit o Saulnieru sa Gaudijem.Ali za ovakav jubilej kao što je 10 godina izlaženja,očekivao sam nešto drukčiju epizodu,nalik na uvod gdje Marti prepričava zgode iz kultnih priča (Osveta božanstva Ra.Operacija Arka).Više bih volio da je i nastavak u tom stilu,da ovo bude svojevsni rezime događaja u prošlosti.Ipak,priča nije loša,nadovezuje se ma mit o heksagonu, daje nam informacije o Katarima,Mariji Magdaleni itd.Imao sam privilegiju raditi neko vrijeme u Barceloni pa mi je ova epizoda i zbog toga draga jer vjerno prikazuje najpoznatija mjesta u gradu(Sacrada famiglia,Špansko selo,park Guell..Camp Nou-a nažalost nema).A koliko je Gaudi značio Barceloni i koliko je za vrijeme života bio poštovan i cijenjen,možda najbolje govori podatak,da su nakon njegove smrti razmontirali sve tramvajske pruge pa tako od tog nesretnog događaja tramvaji u Barceloni više ne voze.
    30.01.2006
    19:33:00 sati

9, 10, 8, 9

Pametno osmišljena, temeljno pripremljena i odlično prezentirana jubilarna epizoda!
    06.02.2006
    19:07:00 sati

9, 9, 9, 9

Odlična epizoda, nije isprazna kao što jubileji znaju biti. Jel Castelliju nekad palo na pamet da i on malo tuži Dana Browna (a može i one koji su napisali Svetu krv, sveti graal)?
    @Aco Bio sam u Barceloni prije neke dvije godine i čini mi se da sam vidio tramvaje. Ili je to bio Madrid?
    08.04.2006
    11:46:00 sati
    Ned Mace

9, 10, 9, 8

Jubilarna epizoda zaslužuje nešto posebno, i Castelli nam to daje. Naprosto je nevjerojatno kojom lakoćom Castelli barata svim tim povijesnim motivima, ličnostima, događajima i mjestima, i povezuje ih u (itekako) smislen scenarij. Dodajući tome i komične elemente; prejake su one uvodne scene sa turskim vodoinstalaterom! ;))) Svakako važna karika u Mystereovom kontinuumu. Crtež odličan, naslovnica također.Neidentificirani križar: "Kako ćemo prepoznati katare, gospodine?"
    Simon de Montfort: "Ubijte svih... Bog će prepoznati one koji su mu vjerni!"
    Beziers, AD 1209.
    18.08.2007
    00:37:00 sati

7, 7, 9, 7

Kao jubilej ništa posebno, čak bih rekao da ova epizoda spada u one koje se brzo zaborave. Scena sa vodoinstalaterom je smiješna, Marti se ponaša kao malo dijete. Naslovnica je zanimljiva, ali moglo je i bolje.
    28.11.2007
    09:39:00 sati
  • Poncho

8, 8, 8, 8

Solidno, čak je i crtež podnošljiv. Zanimljiv spoj katara, legendi o Mariji Magdaleni, o gralu i Gaudiu.
    27.03.2008
    11:25:00 sati
    Poncho
  • Inferno

10, 10, 10, 10

Zbog ovakvih kompleksnih epizoda obožavam čitati Martina Mysterea. Ovakve tematike su mi jednostavno prezanimljive. Castelli je još jednom potvrdio da je iznimno kvalitetan scenarist. Ma genijalac... Jer tko drugi može onakvu hrpu "beznačajnih" podataka posložiti u smislenu cjelinu (da imamo glavu i rep)??? Jednom riječju: Nevjerojatno!!! MM (Martin, a ne M. Magdalena;)), za razliku od drugih bonellijevaca ima strašno dobre jubilarne brojeve, pa tako ni ovaj nije iznimka. Epizoda je puna zdravog i šarmantnog Castellijevog humora. Martin je zbilja "težak i naporan", i ta karakterna crta je za mene jedan veliki plus njegovo liku i serijalu, uopće. Naučili smo puno toga o Katarima, Gaudiu i onom popu... Meni je sve to jako zanimljivo. Rafael Hernandez je vjerojatno izmišljen jer ga je Castelli "ubio". Ali sigurno postoji neka knjiga pod nazivom "Tajna katara". Garant. Alessandrini mi je omiljen crtač. Čovjek zna crtati strip; posebno se divim njegovim nonšalantnim potezima kista. Bravo! Naslovnica je ko rođena za jubilarac. Super epizoda.
    29.03.2008
    20:26:00 sati
    Inferno

9, 10, 9, 10

Prije nekoliko dana sam baš gledao neku dokumentarnu emisiju o Katarima i Rennes de Chateau tako da mi je ova priča došla kao naručena. Castelli je to ispričao na, njemu svojstven, zanimljiv i edukativan način, odnosno za 5+, a Alessandrini sve upotpunio odličnim crtežom i naslovnicom kakva i priliči jubilarcu.
    25.10.2008
    18:24:00 sati

9, 9, 10, 7

nakon ere lms-a, ovo je prvi marti kojeg sam pročitao, i svidio mi se tada, a i sinoć sam ga s guštom pročita; svi ti povijesni podaci su vješo uklopljeni u fikciju, dio o gaudijevom opusu je jako dobar crtež je sjajan, alessandrini iz ove faze mi je jedan od najdražih crtača, čist, jednostavan, s pametnim korištenjem crnih ploha - zaista lijepo
    28.10.2008
    12:47:00 sati

7, 7, 7, 8

I nije mi baš nešto bila ova jubilarna epizoda, pogotovo jer mi je dosta gledati zakrabuljene ljude, koji se već ponavljaju u svim sektama i društvima. Očekivao sam više, tako da je ova epizoda samo prosjek. jedino je naslovnica u jubilarnom stilu.
    23.03.2009
    15:42:00 sati

9, 8, 9, 6

Simpatičan jubilarac!
    02.04.2009
    10:36:00 sati
    farrar
  • Ukupna ocjena 62%

4, 4, 10, 8

Monotono dosadno ubi boze. Nisam stigao do kraja.

16.02.2010
    15:03:00 sati

8, 9, 8, 9

Prekrasan jubilarac za desetogodišnjicu serijala! Izvrsno ukomponirani misterij arhitekta Gaudija, sekte Katara, svećenika Sauniera i naravno sage o heksagonima. Ova epizoda ima i dosta sličnosti po pitanju motiva s Dan Brownovim The Da Vinci Code-om, samo što je izašla 11 godina prije.

Malo humora, reference na prijašnje epizode i vrlo dobar Alessandrini, i sve to na samo 96 stranica bez da djeluje zbijeno i zbrzano.

19.02.2010
    11:29:00 sati
  • Zagor12

10, 10, 10, 10

Izvrstan i zabavan scenarij te još bolji crtež!

11.01.2011
    15:54:00 sati
    Zagor12

3, 2, 8, 7

Sta da se kaze o epizodu u kojoj je najbolji dio skroz napocetku, i konsistira se od nekog majstora koji se svadja i dere na Martina, kao na nekog djeteta?  Sve osalo je dosadno, slabo, sporo, da umres od dosade... jesam li vec spomeno da je dosadno?  Ako nisam, stvarno je dosadno.  Kao i neki drugi clanovi, ovu epizodu sam jedva zavrsio.  Samo je 96 stranica, ali osjeca se kao 960.  I najveci problem je sto ovdje uopste nema nikakve price, makar ne do 80-te stranice, i onda cim pocne (posle 80 praznih stranica), tako brzo se zavrsi da covjek uopste ne zna sta su ovdje upravo dogodilo, zasto se to dogodilo, i koji kurac ja citam ovo?  Ove je poslednji (broj 6 od 6) Martin Mystery kojeg je Dark Horse objavio na Engleskom ovdje u Americi, i sudjeci po kvalitetu ove price, ni je ni cudo sto nisu vise brojeva stampali.  Vlro ocajno  :(

24.01.2011
    22:56:00 sati

6, 6, 6, 6

Ništa posebno za 10g. izlaženja, kraj odjednom puff i evo nekako brzo završi a dugo je počinjalo. Slažem se sa komentarom prije mog da je najzanimljiviji početak sa vodoinstalaterom i onaj dio gdje se Martin prisjeća starih dobrih epizoda. Alessandrinijevi likovi su uglavnom presmiješni i rijedak je slučaj da drugi crtači bolje crtaju strip od tvorca lika a kod Martina ih ima nekoliko boljih od ovog.

21.08.2011
    16:10:00 sati

6, 3, 8, 10

Odličan početak , ali kasnije i nije nešto. Kako idemo prema kraju, samo pad... Ok kao neki broj u kojem se prisječamo starijih i ostalih epizoda.

19.11.2013
    23:18:00 sati

8, 8, 8, 10

Malo dosadno u sredini ali kraj i početak su zadovoljavajući. Sviđa mi se simpatičan početak s vodoinstalaterom koji prikazuje kako naporan Martin more biti. :D Razrada je klasična Castellijevska; puno teksta i priče uz standardno dobar rasplet. Alessandrini iz onih početnih epizoda mi nije nešto ali kako godine idu sve mi je bolji i bolji. Naslovnica je odlična za poster.

09.02.2014
    08:43:00 sati

6, 6, 7, 10

Priča se pamti po fantastičoj naslovnici. Inače nabacano je puno podataka pa je stvarno naporno pratiti sve skupa.

09.02.2014
    12:11:00 sati
  • Dudley Smith

9, 8, 7, 10

Zanimljiva radnja i prekrasna Barcelona kao poprište radnje. Jako dobra epizoda.

10.04.2014
    00:01:00 sati
    Dudley Smith

8, 7, 7, 10

Odlična i neobična epizoda.

04.10.2014
    13:56:00 sati
  • Giuda Ballerino

9, 10, 9, 10

Perfetto! Scenarij na najvisoj razini. Iznenadilo me da prica nije jubilarac, nego ima tek poneka referenca na tih 10 godina serijala, ali radnja koju je napravio Castelli je nevjerojatno zanimljiva. I taj savrseni scenarij koji se na kraju spoji u cijelinu uffff. Barcelona, Gaudi, Catari, vjera, di ces bolje elementa u prici.

13.01.2015
    02:06:00 sati
    Giuda Ballerino

8, 8, 8, 2

Zanimljiva priča popraćena dobrim crtežom. Naslovnica nije vrijedna spomena.

07.07.2019
    12:13:00 sati

9, 8, 8, 10

Može se komotno reči da ova epizoda predstavlja jedan klasik Martina Mysterea.. Puno toga je ukomponirano u ovoj priči, a Castelli odlično vuče konce svega i uspješno zadržava čitatelja napetog i zainteresiranog do samog kraja.. Osobno ću izdvojiti smiješne scene sa vodoinstalaterom i predivne autorove opise Barcelone, Gaudija, i katedrale Svete obitelji kao nešto što mi je najviše ostalo u sjećanju.. Alessandrini je na svom vrhuncu.. Igra svjetla i sjene mu odlično uspijeva i svojim crtežom jako lijepo dočarava Castellijeve zamisli.. Naslovnica je antologijska, kao što je kolega napisao u komentarima, idealna za veliki poster..

30.03.2020
    13:50:00 sati

7, 7, 7, 9