Trinaesti znak

MM SD 8 | 94 str.

Na molbu izvesne Miss Monique, Martin i Java se daju u poteru za Sergejom Orloffim, koji je iznenada nestao nekoliko nedelja ranije. Prilikom ovog prebijanja dugova, Martin će zagaziti u svet snova i noćnih mora...

• Trinaesti znak
    MM HO 1
  • Trinaesti znak
    MM LIB 95
  • Trinaesti znak
    MM SD 8

• Il tredicesimo segno
    MM SR 142

• Izuzetno važna epizoda MM kontinuiteta. Svet snova, Templari, ezoterija... malo li je?
  • Iako ova priča pripada ciklusu nesrećnih Italijanskih misterija, sa istom nema ama baš nikakve veze
  • Da li je Mesec nekada bio u zodijaku pa izbačen ne znam;-), ali da ima 13 znakova zodijaka, ima. U pitanju je sazvežđe Ophiuchus, iliti Zmijonoša
  • Naime, sve do otkrića Plutona 1930, sve planete su se kretale u pojasu zodijaka koji obuhvata ±8° od ekliptike, e da bi se sve planete koje ne leže u toj ravni uklopile. Najveću inklinaciju (ugaoni otklon putanjske ravni planete od ravni ekliptike) ima Merkur i=7.00487°. Međutim, Plutonova inklinacija iznosi čak i= 17.14175°, pa on zalazi i u neka sazvežđa koja ne pripadaju zodijaku
  • A samom zodijaku je prema odluci Međunarodne Astronomske Unije (najviše astronomsko telo čije su odluke obavezujuće za sve članice) iz 1930, kada su precizirane granice sazvežđa, dopalo da je nekoliko zvezda Zmijonoše ipak pripalo pojasu zodijaka
  • Astronomi su, za razliku od svojih ’’kolega’’ astrologa već napravili tablicu sazvežđa zodijaka, u koju su uključili Zmijonošu. Sunce se u ovom sazvežđu nalazi između 30 novembra i 17 decembra (datumi nisu fiksni). Celu tablicu možete naći na npr. http://www.griffithobs.org/SkyOphiuchus.html
  • Poreklo imena grada Santiago de Compostela nije najjasnije. Dok je prvi deo više nego jasan (Santiago – Sveti Jakov Jerusalimski), za Compostelu se nagađa. Po jednom tumačenju compostela dolazi od latinskog campus stellae ili polje zvezda. Drugo tumačenje veli da dolazi iz Compositum (dobro utemeljen) ili composita tella (grobnica)
  • Santiago de Compostela (2004 pop. 92,298) je glavni grad Galicije, španske autonomne oblasti
  • Galicija se nalazi na samom severozapadu Kraljevine Španije, onom delu Iberijskog poluostrva koji nije postao Portugalom. Zvanični jezik, pored španskog, je galicijski, koji je nastao iz starog galicijsko-portugalskog jezika. Štaviše, neki lingvisti i dan danas smatraju da su galicijski i portugalski samo dva dijalekta jednog jezika. Iz nekog razloga mi pade na pamet srpsko-hrvatski, ne znam zbog čega:)
  • Zanimljivo je da je na zastavi Galicije predstavljen krst Svetog Andreja, doduše u malo modifikovanoj verziji. Na belom polju je plava dijagonala s leve strane na desno
  • Sam krst Svetog Andreja ima obe dijagonale, formirajući grčko slovo Χ (Χριστοζ – Hrist) koje mogu biti ili plave na beloj podlozi ili obrnuto. Najpoznatija zastava je svakako Škotska, ali se krst Svetog Andreja našao i na zastavama mornarice Carske Rusije, i kanadske provincije Nove Škotske, a svoje mesto je našla i na ratnoj zastavi Konfederacije Amerike (popularnog Juga), koja se i dan danas koristi prilikom reprezentovanja južnih država (tzv. Navy Jack).
  • Sveti Andreja Prvozvani je zaštitnik već navedenih Škotske i Rusije, ali i Grčke, baš kao i srpske kraljevske kuće Karađorđevića
  • Simpatična miss Monique je Orloffljeva verenica! Još jedan dokaz da kada je o odabiru reč, žene baš nemaju ukusa:-P
  • Dug o kome Martin govori Moniki datira još od LMS #92-94 Vitez Orlando
  • Dva komična ali i izuzetno sposobna detektiva, Durandovi, su omaž Hergeovim Dupondu i Dupontu, akterima čuvene serije Tin Tin
  • Strana 43, prva vinjeta: na ulaznim vratima kabineta Durandovih naškraban je čovečuljak s potpisom Dupont;)
  • Strana 45, peta vinjeta i dalje: na zidu u kabinetu Durandovih vise diplome s imenima R. Dupont i H. Dupont!
  • Međutim, iznenada, počevši od strane 55 i pete vinjete pa nadalje, imena na diplomama glase R. Durand i H. Durand!:)
  • Na strani 64 Martin se priseća nedavnih susreta sa Orloffom koje mi nismo bili u prilici da čitamo na našim jezicima. Reč je o epizodama SR #135-136 Catacombe/Katakombe i #140-141 Il segreto di Pulcinella/Pulčinelina tajna
  • U ovoj epizodi se mešaju likovi iz raznih epoha, pa da krenemo redom
  • Kralj Solomon (970-928 godina pre Hrista) je dao da se izgradi veličanstveni Hram u slavu Židovskog Boga. Više o njemu smo imali prilike da čitamo nedavno u fantastičnoj epizodi SA #53-55 Kraljica od Sabe
  • Hiram Abif, alegorijska figura kreditovana za izgradnju Solomonovog hrama i ubijena od strane tri zidara da ne bi odao tajnu koja god ona bila. Međutim, sama Biblija navodi dva Hirama, koji mogu biti kandidati za Hirma Abifa. Prvi je kralj Tira i koji je slao pomoć u materijalu prilikom izgradnje Hrama, a drugi je zidar, takođe iz Tira. Međutim, masoni i neki pseudoistoričari tvrde da je Hiram bio niko drugi do faraon Tao II koji je vladao Egiptom oko 1560 godine pre Hrista!
  • O Kompanjonima, Majstoru Žaku, Hiramu i ostalima možete više saznati na linku http://www.monas.nl/think/compagnonnage.htm
  • Jacques de Molay (1244-1314), sitni francuski plemić je bio 23 i poslednji Veliki Majstor Templara, viteškog reda utemeljenog od Huga de Peynsa. Propali pokušaj da reformiše ovaj red doveo je do uništenja Templara od strane inkvizicije a sam Jacques je završio na lomači 18 marta 1314
  • Možete i vi da se pridružite templarskom Tour de France-u. Cena? Prava sitnica:-P http://plantagenettours.com/2006/templars.html
  • Počevši od ove epizode Slobodna Dalmacija je konačno prestala sa preskakanjima. Nešto kasnije i novosadski Horus je izdao ovu epizodu i na srpskom jeziku, ali posle Kazanove (HO #2, SD #9) se i ugasio

Prima di ogni cosa reale, prima dell’universo stesso, era il mondo del sogno... Ed esso conteneva ogni cosa che sarebbe esistita, e anche ogni cosa che non sarebbe esistita, e tutto cio che e possibile immaginare, e tutto cio che non e possibile immaginare... Poi, come era stato scritto prima dell’inizio dei tempi, il mondo reale si stacco da quello del sogno e parti del sogno vi rimasero imperigionate... Cosi ebbe origine l’universo...
(Pre svih stvarnih stvari, pre Vaseljene same, bio je Svet Snova... Sačinjen od svake stvari koja je mogla da postoji i svake stvari koja nije mogla da postoji, svega što je moguće zamisliti i svega što nije moguće zamisliti... Zatim, baš kao što je bilo i zapisano pre samog Početka vremena, Svet Stvarnosti se odvojio od Snova i deo snova je ostao zarobljen... Izazivajući nastanak Vaseljene...)

Uticaj Meseca na našu civilizaciju je ogroman. Zemljin prirodni satelit je zbog svoje veličine, sjaja ali i svojih faza od davnina zauzeo počasno mesto među mitologijama raznih kultura. Za njega su vezivani život, smrt, vaskrs; plodnost, žetva, nepogode; Mesec je i Misao, Mesec je i Nevesta (ne samo u srpskim junačkim pesmama). I dan danas prema Mesecu merimo vreme. Muslimani koriste lunarni kalendar, baziran na kretanju Meseca, samo njih da navedem za primer, a mesec je i vremenski period; godina je podeljena na 12 meseci... Ne čudi onda ni odluka scenarističkog dvojca da Mesecu podari još jedno značenje kao Gospodaru Snova, kao trinaestom, davno zaboravljenom znaku, zodijaka. Mesec je ključ za putovanjem Svetom Snova, Alterjingom. Ali davno zaboravljeni ključ...

Katedrala Svetog Jakova u Santijagu de Komposteli

Sveti Jakov Jerusalimski

Kome drugom nego do Orloffu podariti tu ulogu prvoga čoveka koji je zakoračio u Svet Snova posle eona i eona proteklih... Čoveku, izuzetno sposobnom, čoveku koji jednostavno ima njuh za otkrivanje odgonetki postavljenih u davnoj prošlosti, čoveku koji juri za svojim snom...

Ubacivanje Martina u igru a u cilju pronalaženja Orloffa te prebijanju nekih starih dugova bio je pun pogodak. Bez obzira na gađenje koje oseća za svog bivšeg najboljeg prijatelja, Martin će bez mnogo razmišljanja krenuti u putešestvije kome ne zna ni smisao ni cilj. Tokom potrage, Martin će naići na izuzetno mnogo podataka, često kontradiktornih jedni drugima a koje u sebi kriju tragove kojim putem treba poći, te i konačno dovesti i do pravog cilja, do crkvice iznad španskoga grada Santiaga de Compostele. Crkve koja su zapravo vrata Sveta Snova...

Do susreta dvojice bivših prijatelja doći će, iako će oni toga tek na kraju biti svesni, u samom Svetu Snova, u čuvenom Alterjingu, odnosno da budemo do kraja precizni u Svetu Noćnih Mora. I to noćne more Sergeja Orloffa – potrazi za izgubljenom lepotom...

Nikada pre se nije desilo da ličnost Martinovog nemezisa Sergeja Orloffa bude ovako detaljno predstavljena. Tačno, tu je ona njegova čuvena nemilosrdnost koju je demonstrirao na samom početku priče, ali tu je i ona druga strana, toliko dugo skrivana. Sergej Orloff je čovek koji ume da voli, čovek koji ume da pati, ukratko rečeno – čovek koji ima dušu! Ova epizoda je zapravo prekretnica u odnosu između Martina i Orloffa, od ovog momenta stvari počinju da se kreću ka pomirenju (relevantne epizode MM Gigant #2 Ksanadu, MM Gigante #6 L`isola di ghiaccio e di fuoco/Ostrvo leda i vatre i MM SR #241 Vent’ anni di mysteri/Dvadeset godina misterija).

Uživao sam dok sam je čitao. A vi?

Monique: Non mi importa del tuo aspeto, Sergej. Io ti amo cosi’ come sei... E anche quel Martin Mystere ti vuole bene cosi’ come sei. Ha fatto di tutto per trovarti. Dovete essere molto amici...(Nije mi važan tvoj izgled, Sergej. Volim te takvog kakav si. I onaj Martin Mystere te prihvata kakvog jesi. Učinio je sve da te pronađe. Mora da ste veliki prijatelji...)
Sergej: Gia... E stato proprio il mio migliore amico. (Da... Zaista je bio moj najveći prijatelj.)

MM SD 7 Zarobljenici kompjutera

MM SD 9 Casanova

• manhunter

9, 9, 8, 7

Posle moje višegodišnje apstinencije čitanja/kupovanja stripova, prva epizoda koju sam pročitao je bila upravo ova!
    Ovde sve još miriše na onog "starog dobrog Martija" iz osamdeset i neke...Da mi se nije svidela, verovatno ni dan danas ne bih počeo ponova da čitam stripove.
    Odlična!
    08.05.2006
    19:59:00 sati
    manhunter

7, 6, 6, 6

Nikad nisam volio priče sa snovima,paralelnim dimenzijama i sl. tako da me ni ova ne dira previše.Bitna je zbog novodefiniranja odnosa Marti-Orloff ali ništa više.Teksta ima na tone i od čitatelja zahtjeva maksimalnu koncentraciju.Radnja je dosta spora,sa puno praznog hoda tako da je moje mišljenje da scenaristi iz dosta zanimljivih elemenata nisu uspjeli napraviti dobru epizodu.Crtež sterilan a naslovnica klasična Alessandrinijeva,dakle Marti gleda unazad;-))Mali ispravak inače vrhunskoj recenziji:scenaristi su Castelli i Russo,a crtež potpisuje Devescovi a ne braća Cassaro kao što je navedeno.Sigurno se radi o lapsusu.Još jedna zanimljivost(ili se samo meni čini):stranica 36, prve dvije vinjete;možda griješim ali gospodin sa bradom dosta liči na A.Castellija.
    08.05.2006
    21:49:00 sati
  • SnotMan

8, 9, 8, 9

Izuzetno bitna epizoda,teska za recenzirati,hvale autore recenzije...
    11.05.2006
    11:37:00 sati
    SnotMan

9, 9, 8, 8

Svaka priča MM-a gdje se pojavi Sergej Orloff znači dobru zabavu i još bolju epizodu, pa tako i ova. Sviđa mi se ovo sa svijetom snova; snovi koji stvaraju nove svjetove, ljudi koji sanjaju i ne mogu bez snova, te čak snivaju i snove o vladanju snovima… no kao dimenzija snova tu su, naravno, i noćne more kao personifikacija onoga što mi jesmo ili ono što bismo očajnički željeli biti (san = želja, san = strah).
    11.05.2006
    15:52:00 sati

9, 7, 9, 6

Ova priča mi je dobra samo zato što se pojavio Orloff, da je umjesto njega netko drugi ne bi bilo baš napeto, (a moram priznati da i ovako nije bilo ništa posebno). Ipak, priču popravlja vrlo dobar Devescovijev crtež koji je odlično nacrtao sve, pa i najsitnije detalje. Naslovnica slaba.
    31.05.2006
    21:05:00 sati
  • chkuna

10, 10, 9, 9

Odličan!
    18.10.2006
    01:47:00 sati
    chkuna
  • Inferno

10, 9, 9, 7

Ideja je fantastična i onako dobar uvod odavno nisam pročitao u jednom stripu. Zanimljiv je naćin na koji Marty pokušava uspostaviti vezu sa nestalim Orloffom, naime, jedina poveznica je član masonskog bratstva, Levi, koji je prije smrti ostavio brojna saznanja. Složen i kompliciran scenarij doprinosi još većoj ocjeni u tom sektoru, a zbog toga je ova epizoda još jedan primjer da Marty nije baš za svakoga. Objašnjenja vezana za svijet sna (želje/more), san snova, prolaz iz stvarnog svijeta u svijet snova, materijalizacija snova...su zbilja zanimljiva i intrigantna. Ima stvari koje nisam shvatio ili barem nisam uspio dosljedno pojmiti. Na primjer, po sredini i među zadnjim stranicama stripa se nalazi po jedan umetak o stijeni koja je zamjenjena jezerom i obratno. O tom značenju mogu samo nagađati. Kako bilo, ovo je dostojan povratak Orloffa, a i De Vescovi je sjajno oslikao priču, posebno povijesnu arhitekturu i umjetnine. Poslije će biti još bolji. Naslovnica je prilično slabašna.
    15.08.2007
    16:38:00 sati
    Inferno

10, 10, 8, 7

Odmah me oduševila ova epizoda sa onim odličnim početkom; priči o vremenu prije postanka svemira. Zanimljivo je da gotovo sve religije (pa koliko god to ludo zvučalo) polaze od istog početka, upravo od ovoga o čemu priča prolog. Inače poznajem jednog čovjeka koji podosta putuje svijetom, a prvenstveno po Indiji, i upravo su mu ovu priču ispričali svećenici u jednom indijskom hramu koji je posjetio. Priču o "onome" prije postanka svemira, kada je postojalo samo more snova, i onda se je u Bogu javila misao (koju oni navodno nazivaju "lahorom") da napravi svijet, pravi, materijalni svijet, i da napravi bića koja bi ga voljela i on njih, i tako dalje, i tako bi. U kršćanstvu je također prije svemira postojao jedino Bog sa svojim mislima/snovima, i onda njegova riječ od koje je sve nastalo. Pa i legende sjevernoameričkih Indijanaca govore o moru snova i mora koje je postojalo nekad davno, a koje je Kiki Manitu jašući na mitskom bijelom bizonu razdvojio ostavljajući za sobom plameni trag, koji je razdvajao svijet ljudi i onaj drugi - natprirodni. Ima još toga, sve na slični kalup. Svijet je doista malen...Back na epizodu koja je odlična, Sergej Orloff i njegova poodvojena ličnost, na jednoj strani sjena dobrog čovjeka kakav je nakad bio a koja se sada samo povremeno manifestira, i ona druga - mračna i beskrupulozna, zlobna, prokleta... Martin Mystere otplaćuje dug Orloffu i vraća situaciju na nultu točku, do sljedećeg susreta, super! Dobar mi je "Tin-Tin element" u epizodi. ;)) Crtež vrlo dobar, naslovnica solidnjak.
    18.08.2007
    02:57:00 sati

8, 8, 8, 7

sviđa mi se odnos martina i sergeja, koji  i curu ima; inače: lijep uvod, sjajni durandovi tin-tinovci i, možda, malčice komplicirano štivo s masonima, svecima, jakov, pa jakob, jesu li to isti ili nije...crtež i naslovnica sasvim dobri, pa me i začudilo kad sam u recenziji pročitao kako su crtali casari
    31.12.2008
    14:35:00 sati

9, 9, 9, 9

Po starom dobrom Castellijevom običaju komplicirana priča s mnoštvom povijesnih, a u ovom slučaju i religijskih podatka. Teško je razaznati gdje prestaju povijesne činjenice, a počinje fikcija. Nažalost opet imamo, također uobičajen, neuvjerljivi završetak. Istina, teško je na samo 94 stranice ispričati ovako kompleksnu priču, ali zašto je moralo biti na ovako malom broju stranica? Devescovijev crtež odličan s puno detalja, ali dojam kvari loš otisak Slobodne Dalmacije.
    EDIT 28.04.2018.:
    Zahvaljujući Libellusu konačno smo u mogućnosti pročitati sve epizode na koje se ova priča nadovezuje. Kronološki čitajući ovo razdoblje, po prvi put, ponovno je na red došla i ova vrlo bitna epizoda. Ne znam koji mi je ovo put da je čitam, ali svakim novim čitanjem ostavlja sve bolji dojam. Najbitniji detalj je prekretnica u odnosu Orloffa i Martija, a nastavak slijedi u Gigantima 2 i 6. Također, zanimljiva je karakterizacija Orloffa, s jedne strane okrutnog ubojice, a s druge čovjeka koji leti za snovima.
    18.01.2009
    22:21:00 sati

4, 4, 8, 6

Ajme, ubi me ova epizoda. Bilo mi ju je toliko naporno čitati, da ju do dan danas nisam pročitao - ostalo mi još 5-6 stranica do kraja. Ni naslovnica nije baš nešto.
    23.02.2009
    23:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

6, 6, 6, 5

04.07.2010
    23:42:00 sati
    Dalma

8, 9, 8, 9

Prava uživancija! Sjećam se da mi se ova priča veoma svidjela još tamo dok sam imao 13 godina, a zanimala me prvenstveno zbog Orloffa (inače su me u početku najviše zanimale MM epizode u kojima se pojavljuje Orloff), ali ovo je puno više od toga. O edukativnome dijelu da i ne govorim.

Devescovi mi je jedan od najdražih MM crtača i baš dobro oponaša Alessandrinija mada količina teksta ovdje kvari raskoš njegova crteža. Naslovnica izgleda moćno.

21.04.2011
    23:44:00 sati
  • Raoul Duke

9, 8, 8, 7

Odlična epizoda, zanimljiv scenario i puno referenci za dalje istraživanje.

16.09.2011
    10:57:00 sati
    Raoul Duke

Ukupna ocjena 41%

3, 2, 6, 8

Očekivah više, sudeći po naslovnici i samom početku stripa.

03.02.2014
    20:59:00 sati
  • Dudley Smith

8, 7, 9, 7

Jedna po običaju odlična priča iz Castellijeva pera, unatoč malom broju stranica, iako mi baš i nije leglo to upletanje aboridžinske mitologije. Devescovi odličan.

22.04.2014
    19:09:00 sati
    Dudley Smith

7, 6, 7, 7

08.07.2014
    19:49:00 sati

8, 8, 7, 8

Višlja ocena zbog Orlofa.

04.10.2014
    14:01:00 sati
  • Wayto

9, 9, 9, 9

16.02.2016
    06:17:00 sati
    Wayto
  • Sarghan

9, 7, 9, 7

Dio o "svijetu" snova mi je super, kao i način na koji je Orloff upleten u ovu priču. Ipak, nešto mi fali u načinu na koji je to sve spojeno i ispripovjedano, a osobito mi je dio s Aboridžinima djelovao nepotreban, izveden u stilu camea, čisto da se prisjetimo da postoje u serijalu te na njihovu povezanost sa snovima. Ocjena više za priču zbog kontinuiteta.

28.04.2018
    19:16:00 sati
    Sarghan