Dreamtravel

MM SUPB 4c | 10 str.

Dve ne baš toliko simpatične klijentikinje ranom zorom dolaze do detektiva nemogućeg ne bi li ga unajmili da potraži izgubljenog brata kojeg su sanjale da je u nevolji. Nevolja je što je i naš detektiv sanjao istog tog koga treba da pojuri. Ispostavlja se da je gospodin Perkins, lice od interesa našeg detektiva, jedan od mnogobrojnih klijenata dijaboličnog Mister Džinksa koji drži izvesnu agenciju Dreamtravel, za putovanje snovima. Da li će se i naš detektiv morati suočiti sa sopstvenim snovima i morama?

• Osmijeh Mona Lise i druge priče
    MM SUPB 4

• Il soriso della Gioconda e altri racconti
    MM EX 6

• Originalno, ova kratka priča, treća po redu, je objavljena u specijalnom izdanju časopisa L’Espresso, L’Espresso Piu #6, avgusta 1988. godine.
  • Pojavljuju se i Adelina, Evelina i Elmer Perkins, Gospođa Džons, otac Spenser kao i mučimiševi (Dnevnik ih je preveo veoma inventivno “smešne životinje”) našeg detektiva nemogućeg.
  • Marti u šali pominje da se Perkins izgubio na Kamel Trofiju u poljima koke u Kolumbiji. Mlađim čitaocima verovatno ova referenca neće ništa značiti, ali osamdesetih godina Kamel Trofi je bio jedan od svetskih događaja, a i na ondašnjem JRTu su išle reportaže u letnjem programu.
  • Otac Spenser pominje i film Boje iz te 1988. godine, u kome glavne uloge tumače Šon Pen i Robert Duval.
  • Inače, prostorije Drimtravela, koje se nalaze na Juniversiti Plejsu 8, su i bukvalno preko puta Vašington Mjuza:)))
  • Otac Spenser se u noćnoj mori pretvara u Fredija Krugera, naravno.
  • Java, da bi zaspao, uz pomoć tableta za snevanje, gleda i noćni program Džonija Karsona:), koliko je zanimljiv. Šalu na stranu, Karson je bio legenda američkog noćnog programa, pride i priznati astronom amater (mala planeta 3252 Johnny nosi njegovo ime) i veliki prijatelj Karla Sagana. Karsona je 1992. godine nasledio Džej Leno.
  • Horcynus Orca Stefana D’Ariđa je jedna od najdužih novela (ali ne duža od Gordane Marije Jurić Zagorke) u istoriji i prevedena je samo na nemački jezik. Savršeno delo da Java čim pre zaspi.

Ako vam se učinilo da kratak opis ove epizode podseća na neku drugu koju ste već drugde pročitali, ne bojte se, niste paranoični! Naime, ova kratka priča je, poput druge dve ranije objavljene, Osmeh Mona Lize i Utvare na Menhetnu u stvari predložak za dužu, normalnu priču. I kako smo dobili Osmeh iz prošlosti i Elektronski teror, tako je i osnova ove priče bila za daleko dužu, bolju i pamtljiviju epizodu pod nazivom Zemlja snova.

Originalno izdanje priče Dreamtravel, avgust 1988.
godine

Ipak, da se ne bismo ponavljali ovde, u recenziji ćemo obratiti na neke razlike koje postoje između dvaju priča. Prva je očigledna, dok je Zemlja snova ozbiljna priča, koja na preko 240 strana istražuje tajne ljudskog mozga, snova i aboridžanskih legendi jer joj prostor to dopušta, ovde na skučenih desetak stranica imamo jednu simpatičnu i pre svega zabavnu pričicu za vruće letnje dane, a sve one ozbiljne teme gore pomenute ovde su samo u naznakama.

Ovi komični elementi biće naravo zadržani i u nastavku, ali neće uopšte doći do izražaja, jer će naglasak biti na drugim protagonistima, Kunandžunu i Mister Džinksu na primer. Ovde, pak, Perkinsovi, uz nesebičnu podršku samog Martija vode glavnu reč oko comic reliefa. U jednom trenutku se i sam Marti jada kako je prešpartao čitav Menhetn u potrazi za sedištem Drimtrevela, da bi se ispostavilo da je mu je isto sve vreme bilo ispred nosa, preko puta kuće!

Juniversiti Plejs 8, Njujork, Njujork

Vidi se da se stara lisica Kasteli silno zabavljao pišući ovu kratku priču. Uz svoju već poznatu erudiciju i vaskoliko znanje uglavnom nebitnih stvari čije semenje je posejao svakud po stripu a čiji smo samo deo popisali u zanimljivostima (ako obratite debelu pažnju na detalje u vinjetama, naći ćete još par što očiglednih, što manje očiglednih referenci). I Alesandini je odradio izuzetno korektan posao, ali nažalost u ovom izdanju koje smo imali prilike da čitamo u nas, zbog preklapanja vinjeta u takozvani Boneli format to baš ni ne izgleda najbolje, već skučeno i zgužvano, ali to nije krivica do majstora.

Mister Džinksovo pojavljivanje u kratkim pričama likom i stilom odudara od njegove standardne mefistofelovske pojave iz regularne serije (mada je nešto od tog imidža zadržao i ovde). Kolege sa uticajnog italijanskog sajta uBc su mišljenja da se radi o alternativnom Džinksu. Za vašeg recenzenta radi se o istom Džinksu koji je samo drugačije grafički prikazan u tim letnjim izdanjima, a kad već pominjemo svakojake bizarnosti oko Džinksa, on se imenom uopšte ni ne pominje u ovoj epizodi! Zamislite da ste bili kupac ovog letnjeg izdanja te 1988. godine, morali bi ste da čekate pune tri godine do izlaska Osvete Mister Džinksa da otkrijete ko je antagoista:)))

Za kraj, treba reći da je ova priča u Italiji doživela krš reprinata od svog pojavljivanja na kioscima avgusta 1988. godine, da bi konačno bila sa mnogim drugim (ali ne svim!) kratkim pričama sakupljena i objavljena u MM Extra seriji. Hrvatski Libellus je prema Extra izdanju objavio u svojoj ediciji Supebook, između ostalih i ovu priču. Nedavno je ponovo u Italiji, u ediciji Specijal, nanovo objavljena ova kratka priča, ali sa izmenjenim detaljima.

MM SUPB 3 Generacije

9, 7, 8, 6

Zanimljivo i komično čak i na ovako malom broju stranica. Potencijal priče je dokazan u opširnoj verziji u redovnoj seriji, pa se nekim sitnim zamjerkama može i pogledati kroz prste. Kako je recenzent napisao, ovdje je naglasak na humoru i zezanciji, samo što su neki detalji nerazumljivi onima koji su premladi da bi se sjećali osamdesetih.

17.06.2021
    02:39:00 sati

5, 5, 8, 7