Kao u štampanoj knjizi

MM SUPB 6b | 30 str.

U intervjuu, na prosto pitanje šta je to knjiga, mučena novinarka bila svedok Martijeve logoreje o pakovanju, raspakovanju i gubljenju knjiga, kao i o jednoj avanturi, nalik na snu, koju su naš detektiv nemogućeg i verni mu Java proživeli nedavno na torinskom sajmu knjiga…

• Stroj koji razmišlja i druge priče
    MM SUPB 6

• La macchina pensante e altri racconti
    MM EX 16

• Vidimo da Marti u svojoj biblioteci ima vanredna dela kao što su Vita Merlini Džefrija od Monmuta, Ex Libro de Nymphis, Sylvanis, Pygmaeis, Salamandris et Gigantibus od Paracelzijusa, Irish Folk Tales od Henrija Glesija te Il libro degli elfi od Alfreda Brandbija.
  • Tu su i sabrana dela Šekspira, Miltona i Borhesa. Među njih se, očekivano i uvukla Atlantida, ali i ne tako očekivano i nešto zvano Soldiers of Fortune. Bar nije Ultimate Mirko & Slavko
  • A i Sem Beket je uspeo da napravi Kvantni skok do Martijeve kuće! Da mu kapetan Arčer pozavidi!!!
  • “Mister Džinks” odvodi Martija i Javu na “prvi torinski sajam nemogućih knjiga”. I tamo imamo pominjanje raznih autora i knjiga, poput Original Sin P.D. Džejmsa iz 1994. godine kao i Tintinovu avanturu Le trésor de Rackam le Rouge.
  • Tu su i Heart of Darkness od Džozefa Konrada kao i zbirka velškog folklora The Book of Taliesin.
  • Nijedna pesma Gaja Kornelija Gaja nije sačuvana u celosti, koje je pisao u spomen svojoj preminuloj ljubavnici Likordi. Ovaj pesnik i političar, koji je vladao Egiptom, počinio je samoubistvo kada ga je Oktavijan smenio sa dužnosti, zbog sramote.
  • Berosova Istorija sveta je zapravo istorija Vavilona od Postanja Tijamatinog pa do Kira i Darija. I ona nam je, naravno, samo fragmentarno poznata.
  • Ovaj sajam se inače održava u Lingotu, a ne u Ungotu, kako pogrešno piše u Libelusovom izdanju, torinskoj četvrti (i istoimenoj zgradi, ubr) gde je, na ruševinama stare fabrike FIAT, otvorena koncertna hala, kongresni centar, hotel i pozorište.
  • Dva kradljivca knjiga, koja i završiše u paklu u Prokletoj knjizi i na Martijevoj polici, su Franko Fosati i Antonio Vianovi, obojica nekada poznate strip esejiste i publiciste, koji nažalost više nisu među nama.
  • Ovaj strip je izdan povodom torinskog sajma knjiga 1995. godine u maju te godine, na A4 formatu u broširanom povezu na 44 strane. Pored stripa, na desetak strana objavljena je dotadašnja Martijeva bibliografija i biografija iz pera BVZA, a ovo izdanje je porodilo više babica: Udruženje za kluturu Pijemota, Udruženje za kulturu Hiroshima Mon Amour, SBE, Lo scarabeo i sam Torinski sajam knjiga.
  • Kad smo kod Torinskog sajma knjiga, on je osnovan 1988. godine, i jedan je od najvećih u Evropi. 1400 izlagača i preko 350 000 posetilaca svake godine dolaze na najveću italijansku kulturnu manifestaciju ove vrste. U poređenju, Beogradski sajam knjiga, stariji 30 godina od torinskog, sa sličnim brojem izlagača poseti duplo manje ljudi. Pink & Zadruga rule!

Nije ništa neobično da se u serijalu Marti Misterija autori poigraju i da sa vremena na vreme namignu svojim čitaocima, na ovaj ili onaj način raznim referencama razbacanim na sve strane. Najpoznatiji po tome svakako je Rekanjo, koji je svojevremeno dobio čak i “ban” da piše priče u kojima ima reference na Zvezdane staze, pa je i to završilo na trećoj strani korica. I bibliofili su bili zastupljeni skoro od samog početka, dovoljno je pomenuti pomalo suludu priču Istinite tajne, a tek onu kod nas nedavno objavljenu Tajnu začarane sekire? Prava poslastica za kolekcionare!

Na tom istom putu je i ova kratka priča sa kojom se vaš recenzent identifikuje gotovo na svakom koraku. I on se, poput Martija, suočava sa nedostatkom prostora (koji će delimično biti rešen selidbom u veći stan; recenzija se piše u momentu preseljenja u gotovo duplo veći prostor, što će značiti i duplo veći potencijalni volumen za knjige i stripove, i manje spoticanja i udaranja po policama u mraku nego do sada). I on se, stopostotno slaže sa Martijem da nikada nikome ne treba pozajmljivati svoje knjige i/ili stripove, pogotovu ne drugim ljubiteljima istih, inače zdravo đaci, ni sam ne znam koliko sam puta nekome dao nešto, zaboravio kome šta dao, i onda završio na tome da ponovo naručujem nešto što sam već imao u kolekciji! A opet, teško je ne dati, a da ne ispadneš piz.. I poput Džuli Kristi, i ja imam potencijalnog piromana u kući, moju suprugu kojoj kada jednom pukne kliker može da izbaci i mene i sve knjige napolje, da bi gospoja mogla svojih 300 pari cipela bolje da raspodeli…;) A ko zna, možda i to bude dobro, bar me carinici i policija neće skidati sa aviona poput krijumčara, kada vide da nosim 2 kofera puna knjiga i stripova (preko 60 kila žive vage) i da zbog njih gubim let Toronto-Njujork, dok dokazujem da je sve to za moju ličnu (šmrk!) upoterbu, jer je sve po jedan primerak. Ko još rasparčava unikantne komade po ulici, jel’te…

Dakle, kao što rekoh, priča je kao da sam ja pisao sinopsis… Ipak, iako zabavna, i sa dosta bisera pobacanih pred, ovaj, čitaoce, koje sam uglavnom skupio u zanimljivostima (nisam pobrojao jedino nemoguće knjige od Mutus libera do Nekronomikona, a oštro oko će primetiti da sam ostao nem i na reference na ranije epizode MM-a), ista je prilično uneven. Podeljena je i bukvalno na dva dela, gotovo pa i nepovezana, jedva da ih spajalica drži. U prvom delu, Marti generalno priča o knjigama i bibliofilima, gde se svako od nas može lako prepoznati, da bi iznenada priča krenula u potpuno drugom pravcu, o avanturi na torinskom sajmu knjiga, gde ne važe obična pravila i gde se kupovina knjiga ne plaća uobičajeno, novcem. Kako se plaća, to se otkriva tokom čitanja, na pomalo mefistovski način, a naše junake od sve te muke spasavaju dva lopova, koji kradu štošta po sjamu, ne samo knjige, već sve što im padne pod ruke, pa čak i najobičnije formulare. Inače, ta dvojica lopova, navedenih u zanimljivostima, Franko i Antonio, zaista su išli po sajmovima, a pogotovu Franko, i krali knjige. Za ta svoja (ne)dela, obojica su završili u Paklu i na koricama Martijeve knjige. Što je najgore, u vreme objavljivanja reprinta u Extra seriji, Franko nas je već bio napustio, a od pre par godina ni Antonio nije više među nama. Možemo samo da se nadamo, da zbog svojih (ne)dela, oni nisu i zaista završili kao u stripu, inače se ni vašem recenzentu ne piše ništa dobro…

Originalno izdanje stripa iz maja 1995. godine

Vidi se da se Kasteli izuzetno zabavljao dok je pisao ovu priču. I ja sam se prilično zabavljao dok sam je čitao i recenzirao, pa ću odatle da dam ocenu više nego što priča i inače zaslužuje. Verčeli je bio solidan, znam da može i bolje, ali ga znam i iz katastrofalnih faza, tako da nije loše kako može. Sve u svemu,sasvim zadovoljavajuća i zabavna kratka priča. Preporuka za svakog bibliofila!

MM SUPB4 Utvare na Manhattanu

MM SUPB 3 Generacije

5, 5, 7, 7

Nit' smrdi nit' miriše.

02.10.2022
    14:54:00 sati

7, 7, 8, 7

Nije loša priča, malo previše teksta i detalja, ali nije dosadna, a nije ni vau. Solidno! Fora je pojava mister Jinxa.

17.10.2022
    21:03:00 sati

5, 5, 7, 7

Nisam ljubitelj namjenskih kratkih priča, niti se iste mogu objektivno ocjenjivati. Sigurno da će nekome povezanim s događajem zbog kojeg je priča nastala utisci biti potpuniji. Nama pak, koji ne znamo pozadinu nečega na što se Castelli referira, kao ni stvarne likove koji se pojavljuju u stripu, sigurno da doživljaj ne može biti na istoj razini.

17.11.2022
    11:03:00 sati