Da u Milanu ima mora

MM SUPB 6c | 10 str.

Marti i Java se nalazi na kojekavoj proslavi milanskih kanala (još jedan izgovor da naš detektiv pokaže koliko se razume u sve i svja), gde ih susreću dvojica lokalnih prevaranata koji ih navode u potragu za nekakvom “čudesnom” zaostavštinom Leonarda da Vinčija, koja se nalazi u podrumima oronulog zdanja u obližnjem gradiću Černusko sul Naviljo. Naš duo upada u zamku poput naivaca, ali i otkriva nam tajnu da Vinčija…

N*5

• Stroj koji razmišlja i druge priče
    MM SUPB 6

• La macchina pensante e altri racconti
    MM EX 16

• Naslov epizode je i istoimeni naziv pesme Alda Done i Elene Beltrami, Se a Milano ci fosse il mare, snimljene 18. oktobra 1949. godine.
  • Černusko sul Naviljo je grad od 34 042 stanovnika, na 11km od Milana u regionu Lombardija. Grad je dobio ime prema kanalu Naviljo Martezana koji prolazi kroz njega.
  • Marti pominje “Cherchiu”. U pitanju je kružni kanal dužine 6.5km i širine 9m koji je sve do 1929. godine okruživao sam centar Milana, pa otude i naziv. Ipak, fašistička vlada je počela sa zatrpavanjem kanala 16. marta da bi posao završila naredne godine, e ne bi li olakšala protok automobila i time poslala u istoriju ovaj kanal izgrađen davne 1156. godine!
  • A pomemuti kanal Martezana ili kako je originalno znan kao Pikolo, dug je 38km, širine od 9 do 18m i dubine od 1 do 3m. Na njemu je radio i sam Leonardo da Vinči sa svojim rešenjima!
  • Kad smo kod toga da je Milano na moru, i jeste bio u doba pliocena, pre nekih 5 milona godina, kada je globalno nivo vode u okeanima bio za 25m viši od današnjeg i kada je dolina reke Po bio zapravo zaliv!
  • Ova priča je originalno bila objavljena u junu 1995. godine kao posebna sveščica u izdanju grada i provincije Milano te Udruženja Prijatelja kanala i SBE.

Se a Milan ci fosse il mar
si potrebbe navigar

Kada sam prvi put video naslov ove epizode, duboko sam se bio zabrinuo za svoje poznavanje geografije i sve one moje odlične ocene iz osnovne i srednje škole. Milano? More? Šta? Naravno, posle pročitane epizode, jasno je o čemu se u stripu radi, a tek danas, kada sam krenuo da kuckam recenziju, otkrio i staru istoimenu pesmu u izvođenju Alda Done (koji je očigledno bio jako poznat izvođač raznorazne muzike, od serenada, preko rumbe do džeza, čovek je poslednje decenije svog života proveo u Južnoj Americi, preminuo je u Karakasu 2011. godine) i uz prateći vokal Elene Beltrami, koja je zbog svoje izuetne lepote ali i krhke građe bila poznata pod nadimkom “Vrapče”. Svašta čovek izvuče iz gnjilih podruma intereneta u potrazi za zanimljivostima…

Nije prvi put da se na osnovu nekog da Vinčijevog “blaga” ili zaostavštine gradi priča. Već smo to imali i u ranijoj kratkoj priči, a i ova sledi manje-više istu šemu. Imamo Leonarda koji se pojavljuje u prvih par panela i na samom kraju, u oba slučaja njegova dela imaju veze sa budućnošću, odnosno da njegovo vreme nije spremo za iste. Takođe, imamo s jedne strane Martija i Javu kao naše protagoniste, i par antagonista. Kod Mona Lize smo upoznali njegovu bivšu ribu i ortaka, ovde su to potpuni stranci, ali ideja je slična, navođenje na pronalazak čega god to bilo, jedino je krajnji rezultat ovde manje krvav nego u prethodnom slučaju.

Originalna naslovna strana ovog izdanja

Simpatično je videti kako se Marti i Java ponašaju neverovatno glupo i naivno, što nikada u regularnoj seriji ne bi sebi dozvolili, jer ipak je ovo posebno izdanje na svega deset strana, i mi kao čitaoci moramo da uzmemo u obzir da je ovo namenski pisana priča, koja zapravo vodi do svog cilja i to jako brzo, što je i autor želeo. Bum, tras, naši junaci pronalaze tajanstveni prolaz u podrumu i mi zajedno sa njima, ali i zloćama, otkrivamo da je Leonardo konstruisao čak dva tunela. Tunel koji Marti i Java biraju vodi u Milano gde je razvijen ne samo pomorski saobraćaj već i nadzemna železnica koja prolazi iznad kanala (koji su ubr. u našem vremenu zatrpani), da bi se iznenada ponovo našli ispred tunela, sada ulazeći u drugi, gde pronalaze one probisvete zaglavljene na glavnom trgu Milana, koji izgleda kao u nekakvoj ovaploćenoj Dalijevoj slici.

Ovo što su sva četvorica iskusila su dve moguće budućnosti Milana, jer ispod tog grada prolaze mnogobrojni nevidljivi tuneli. Naš maestro se odlučio da ljudima budućnosti ostavi mogućnost izbora, uz nadu da će izabrati pravi put u budućnost.

Kasteli je još jedared pokazao da je za njega šala da i na samo desetak strana napiše smislen i zanimljiv scenario. Činjenica da sam ja pola dana proveo čačkajući po netu zanimljivosti, što je tri puta duže vremena od pisanja same ove recenzije govori u prilog tome. Čak ni Torti, kojeg ja ne mogu da podnesem, ovde nije bio toliko loš. Sve u svemu, jedna zanimljiva, nepretencionzna i relaksirajuća priča.

Aferim!

MM SUPB 4c Dreamtravel

MM SUPB 3 Generacije

5, 5, 6, 6

Solidna priča s obzirom na malen broj stranica i jasnu namjenu, odnosno cilj podizanja interesa javnosti za ponovno plansko otvaranje zatrpanih starih plovnih kanala u Milanu. Torti kao Torti...

25.05.2024
    21:42:00 sati

6, 5, 6, 6

Namjenski rađena priča s porukom da na to pitanje u Milanu ne treba gledati kao na neku dvojbu "ili-ili". Priča me zbog izbora u koji dva kanala ući podsjetila na onu iz redovne serije "Putevi sudbine". Malo je pretjerano ono da dvojica muljatora kažu da su godinu dana uzalud pretraživali podrum "uzduž i poprijeko", a tamo to biva prikazano kao da je riječ o prostoriji od 20 kvadrata. Leonardovo pojavljivanje nije bilo nužno, ali on kao on ostavlja drukčiji dojam.

26.05.2024
    22:56:00 sati

7, 3, 6, 5