Ulica Baker

MM VA 5/6 | 192 str.

Na poziv svog prijatelja šerlokijanca Trevora Goulda, Martin odlazi u London gdje će prisustvovati susretu fanova Sherlocka Holmesa. Trevorova namjera bila je objaviti neobjavljenu priču o velikom detektivu. No, prije otkrića, Trevor biva ubijen, a na Martinu je da riješi zagonetku ubojstva, kao i da riješi slučaj nestale djece. Isto tako, Božić se bliži…

• Nemogući svjetovi Sherlocka Holmesa
    MM LIB 85
  • Ulica Bejker
    MM VA 5
  • Nemogući svet Šerloka Holmsa
    MM VA 6

• Aria di Baker Street
    MM SR 129
  • I mondi impossibili di Sherlock Holmes
    MM SR 130

• Recagnov prvijenac na serijalu MM! (i Devescovijev treći)
  • Ova epizoda dešava se uoči Božića 1992. godine, tako da je možemo smatrati Božićnom!
  • Povratak Moriartyja u PIBD #11 "L’uomo che inseguiva le ombre ".
  • Ova epizoda svojevrsni je Recagnov testni uzorak za lik Sherlocka Holmesa, kojeg će redovito eksploatirati u MM spin-offu "Priče iz baze Drugdje". I Conanov drugi lik profesor Challenger pojavit će se u PIBD #3 "Sjena koja je izazvala Sherlocka Holmesa".
  • #5
  • Prolog o Holmesovom odlasku u vilu u Sussex, mislim da nije nigdje prikazan u Doyleovim pričama. U posljednjoj priči "His last bow" samo se spominje da se povukao iz detektivskog posla negdje oko 1903.-1904. na selo gdje se počinje baviti uzgojem pčela! (kako je i ispričano u stripu). Iz te privremene mirovine vraća se tijekom 1914. kao tajni agent Altamont. Recagno se zatim prepušta mašti te dalje priča o Watsonovoj smrti 1915. od ruke njegovog najvećeg neprijatelja Moriartyja nakon čega se opet povlači, i to u malo gruzijsko selo.
  • Str. 8., Irene Adler je fikcionalni lik iz priče o Sherlocku Holmesu "A scandal in Bohemia", objavljena 1891. Jedna je od istaknutijih ženskih likova u njegovim pričama, usprkos činjenici da se pojavljuje u samo jednoj priči.
  • Str. 11., referenca na MM VN #4 "Djeca bijelih očiju".
  • Collier's – jedna od novina u kojima se između ostalog objavljivale i pustolovine Sherlocka Holmesa.
  • Str. 19., krivo preveden naslov knjige i filma "Šestoprocentno rješenje"??! Pravilno je "The Seven-Procent solution" ili "Sedampostotna otopina" iz 1974. godine od Nicholasa Mayera. Priča je izvan kanona, a prikazuje Holmesovo odvikavanje od heroina kod Sigmunda Freuda. 1976. godine napravljen je i film.
  • Str. 26., 1881. godina prvi "Crvena soba" - "A study in scarlet" prva priča o Sherlocku Holmesu iz 1887. godine, no smještena je u 1881. godinu. Doyleova posljednja priča o Holmesu je tijekom prvog svjetskog rata gdje on odlazi u penziju (prema kanonu iz knjiga). No, drugi autori nastavljaju Holmesove avanture i nakon toga!
  • Str. 32 ., Martin biva zamijenjen za Dylana Doga! ;)
  • Str. 36., poster "The hound of Baskervilles" - Basil Rathbone
  • Opet krivo prevedeno "Šestoprocentno rješenje"; spominje se postdojlovski romani o Holmesu - "Horror u West Endu" by Nicholas Meyer iz 1976., "Sherlock Holmes protiv Dracule" by Loren D. Estleman iz 1978., "Posljednja avantura Sherlocka Holmesa" (The Last Sherlock Holmes Story) by Michael Dibdin iz 1978.
  • Inspektor McDonald iz Scotland Yarda – Rip Kirby Alexa Raymonda. Još jedan od poznatih detektiva, rađen od 1946. kao novinski strip. Ugašen konačno 1999. godine kad umire drugi njegov autor John Prentice.
  • Str. 49., poster filma "The Pearl od Death" iz 1944. – Basil Rathbone kao Holmes.
  • Str. 50., "The struggle of super-minds int he crime of the century" krilatica je filma "The Adventures of Sherlock Holmes" (Basil Rathbone) iz 1939.; poster "The Scarlet Claw" (Basil Rathbone) iz 1944. by A.C. Doyle.
  • Od 1990. Klub ljubitelja Sherlocka Holmesa posjeduje adresu 221b!
  • Str. 64., metro i D.D.&MM 1 "Posljednja stanica užas" (pre tri godine) i #2 "Kraj svijeta" (prošli mjesec).
  • Str. 70., vidi knjige britanskog porijekla - "Fortean times 1993 diary" by Paul Sieveking (Dec 1992). Fortean Magazine je britanski mjesečnik posvećen nadnaravnim fenomenima. "The Adfagl Companion" Robin Whiteman. Točni je zapravo "The Cadfael Companion: The World of Brother Cadfael" iz (1995). Redovnik Cadfael je literarni lik Edith Pargeter, također je jedan od literarnih detektiva, samo što je vrijeme radnje ovdje 12. stoljeće.
  • Str. 71., zadnja vinjeta, MM kao Manga?
  • Prema Recagnovom kanonu dr. Watson je ubijen 1915. u Londonu. U studenome 1918. Holmes se definitivno povlači.
  • #6
  • Projekt Flamel – Nicholas Flamel, čuveni francuski alkemičar (14./15. st.) koji se bavio pronalaženjem Kamena mudraca.
  • Str, 32., poster "House of Fear" iz 1945. (Basil Rathbone)
  • Str. 36/37., "The Hound of Baskervilles"; opet! krivo "Šestoprocentno rješenje" od Meyera, "Crna soba" (A study in terror) iz 1966. od Ellery Quinn gdje Holmesa sukobljavaju s Jackom Trbosjekom; Edgar Alan Poe "Ukradeno pismo" također piše o svom detektivu Dupinu!
  • Str. 39., "Čovek senka" aka "Thin Man", serijalu filmova gdje su William Powell i Myrna Loy glumili detektivski par Nicka i Nora Charles.
  • Profesor Edward George Challenger lik je iz "Lost World" Conana Doylea, roman izdan 1912.
  • Str. 68/69. Holmes i čudovište iz Loch Nessa ("The Private Life of Sherlock Holmes" iz 1970. režiran od strane Billyja Wildera), Jack Trbosjek i žrtveni nož (vidi SD #20 "Jackov povratak" by Recagno, čak je i cijela vinjeta precrtana ponovno); Petar Pan James berryja (vidi epizode MM LMS 83/84 "Londonske misterije", te Recagnov sequel MM VC #2 "Povratak u Nedođiju").
  • Str. 72., radi kao agent Altamont (iz priče "His final bow").
  • Str. 90., 3. vinjeta - Holmesova sjena.
  • Str. 96., Star Trek TNG prikaz Date i inženjera Geordija u epizode "Elemetary, Dear Data", 2. Sezona, 3. epizoda. Sherlock je inače omiljeni Datin lik te ga voli susretati u holodeku. Inače, Nicholas Meyer, pisac apokrifnih romana o Holmesu, napravio je i scenarije za filmove i seriju Star Trek: The Next Generation!
  • Str. 97., Neredovni iz ulice Baker; Poster nijemog filma iz 1922. "Sherlock Holmes" gdje Sherlocka glumi John Barrymore (krilatica "Hands up Moriarty").

Sherlock Holmes

"Ladies and gentleman, Sherlock Holmes has just entered the building!"

Davno, davno, davno prije "Priča iz baze Drugdje", čitatelji su se mogli susresti s jednim pomalo čudnim tipom koji se preziva Recagno, da… Česte mu teme bivaju književni "fiktivni" likovi poput Sherlocka Holmesa, Jacka Trbosjeka, Petra Pana, Cthulhu fenomeni, zatim carstvo vila i razni mitološki likovi (Loki, Morgana, Oberon) koji, gle čuda, zaista postoje i žive među nama. Kako se i u narodu kaže, da prvi se uvijek najbolje pamte, tako je i očit Recagnov izbor teme i likova za svoj prvijenac u Bonelliju. Ovim malim osvrtom na Sherlockov život, smrt i djelo započeti će svoju karijeru u serijalu MM, a daljnju razradu i potpunu integraciju tog lika u Mystereov univerzum odradit će u već spomenutim Pričama iz baze Drugdje (cijeli niz epizoda), točnije u #2 "Stvor koji vreba u magli".

Sherlock Holmes u svome stanu u Baker Streetu 221b

Ako je ovo uistinu prvi scenarij za Recagna, usprkos određenim nedostacima, mogu odmah reći da je savršeno shvatio Castellijev pogled na serijal i samog Martina. Ostavljajući zasad pseudoznanstvene teorije i fantaziju na strani, izgradio je cijeli jedan novi mit oko lika legendarnog detektiva Arthura Conana Doylea. Kad bi jedan šerlokijanac čitao ovaj strip, odmah bi ga svrstao u apokrifu. No odmah bi možda bio sretniji kad pročita tvrdnju da je Sherlock Holmes uistinu postojao, da je pisao o svojim stvarnim pustolovinama, i da gomile fanatičnih sljedbenika ne griješi kad vjeruje u ovu "živu" legendu. Nazovimo ovo djelo i terminom koji se rado koristi za ovakva djela – fan fiction. Govoreći o Holmesovom literarnom ocu, Doyleu, moram spomenuti da se citira još jedan lik, i još jedna priča iz njegovog bogatog opusa. Riječ je o "Izgubljenom svijetu", i liku profesora Challengera, nesvakidašnjeg pustolova i tragaču za istinama s ruba znanosti.

Generalno rečeno, paralelno se odvijaju dvije glavne narativne linije, jedna o Sherlocku, a druga o tajanstvenim nestancima djece (što je čak i ponavljanje teme iz samog prošlog broja Mysterea). Nekako mi jedan literarni misterij ne spada u istu kategoriju kao i eksploatacija djece kao zamorčad i njihovo bezdušno rješavanje, što vrlo lako može proći kao tema nekog horor filma. Scene testiranja, pa priča o nabavci djece, pa onda provaljivanje u skladište i fajt sa stražarima nekako mi je sve to nekako infantilno… Kao da je Recagno namjerno ubacio plot nekog trećerazrednog trilera ili horora. Makar se ove dvije radnje sijeku na samom kraju i čine konačno razrješenje, to jednostavno nije zaplet dostojan Dobrog Starog Strica Martina. Jedan segment kojeg sam očekivao da će biti u većem dijelu, odnosno pravo malo istraživanje ubojstva i ubojice je izostavljeno. Isto kao i karakterizacija nekih likova. Npr., o Henryju Baskervillu ne znamo skoro ništa osim da je bogati industrijalac bez skrupula, kao niti o žrtvi Trevoru Gouldu ništa osim da je šerlokijanac. Možda najbolji dio (kao u pravim detektivskim filmovima i pričama) je konačno suočenje s potencijalnom ubojicom, kad detektiv okupi sve nazočne kod mjesta ubojstva (i policijskog inspektora dakako) i polako razlaže cijeli slučaj, da bi susret konačno kulminirao razotkrivanjem ubojice!

Dr. Watson, Sherlock Holmes i prof. Challenger

Osim žrtve, Trevora Goulda, vjernog šerlokijanca koji je sa svijetom htio podijeliti svoje otkriće; tu je još i njegov odani tajnik Psmit, osoba upitne odanosti svome šefu. Pratimo li dobro, srest ćemo i doktora Williamsa, frankenštajnovskog znanstvenika bez savjesti i morala, te njegovu mladu žrtvu koja se uspjela spasiti iz njegovih ruku – Jasona. To su sve likovi iz stvarnosti, dok mi imamo i likove koji stoje na granici mašte i stvarnosti. Henry Baskerville je asocijacija na lika iz pripovijesti "Baskervillski pas", a lik dobroćudnog starca Vigginsa iz puba asocijacija je na lika iz Neredovnih, djece u Holmesovim romanima. Likove iz one druge krajnosti, odnosno nečije mašte, ili fikcije, čine Sherlock, Watson i doktor Challenger. Oni su replika pravih Doyleovih likova i prikazani su u svojim važnijim životnim trenucima. Osim spomenutih tu se našao još jedan, ali stripovski detektiv – Rip Kirby, samo što se u stripu naziva inpektor McDonald. Inače je pljunuti Rip.

Devescovi (07.05. 1943., rođ. u Trstu) je solidan zanatlija (radio je i na Mister Nou i Zagoru), no nije netko po čemu bi se strip pamtio. Savršen za klasični Bonelli. Likovi su dosta statični, no čak i nacrtani s više detalja nego okolina, a s druge strane, onaj tehnološki dio priče baš je nenadahnuto napravljen. Točno izgleda kao da je netko napravio tehnološku opremu od stiropora i papira i podmetnuo u Star Trek Originalnu seriju. Onu prvu sa Spockom i Kirkom… ;) Prva naslovnica posveta je Holmesu, dok se druga odnosi na Doyleov "Izgubljeni svijet", mada teško prepoznatljiv.

Za prvijenac, sasvim dobar Recagnov uradak… Da je napravio neku lakšu cjelovitu epizodu s Holmesom i usredotočio se na "misterij Holmesovog postojanja", bez nepotrebne radnje s otetom djecom, dao bih mu bolju ocjenu. Nekako je to ispalo nekompatibilno, a i karakterizacija drugih likova je pala u drugi plan. Naravno, kad mu je i bila namjera – Holmes, Holmes, i neizostavno Holmes. Uzmimo u obzir, kao vrlo pozitivnu osobinu stripa, Recagnov osjećaj za misterij i fanatična načitanost, što je sve što volim kod Castellija.

MM VA 1 Avgustovski sneg

MM LIB 86 Velika iluzija

• Mhejl

8, 8, 7, 7

Konačno jedan Marti koji mi se dopao! Međutiiim, dajem osmicu zbog nepotrebnog zapleta sa otetom djecom i zbog prisilnog ubacivanja Martija u priču. Ma, bolje da se pojavio samo Šerlok Holms.
    12.06.2009
    09:40:00 sati
    Mhejl

9, 9, 9, 9

Meni se ova epizoda prilično svidjela, otud i ovako visoke ocjene. Rekanjo je kao početnik dobro postavio radnju, iako je to sa otetom djecom zaista moglo drugačije da se odradi. Ali dobro, svaki početak je težak. Šerlok Holms je na ovaj način ušao u serijal, i nastavak u PIBD je još bolji. Deveskovijev crtež mi se više svidio u Zagoru, ali nije loš ni u MM.
    12.06.2009
    10:36:00 sati

9, 8, 9, 7

Meni je ova epizoda ostala u jako dobrom sjecanju, iako sam je poodavno procitao. Vanini je bio prvi izdavac koji je poslije Dnevnika, u SCG poceo koliko toliko ozbiljno i redovno da izdaje Martija, pa sam jedva cekao sva njihova izdanja. Tim prije je vece bilo moje razocaranje, posto sam procitao prve 4 katastrofalne epizode od Vaninija. Zbog toga mi je ova epizoda posebno draga, jer je bila pravo osvjezenje i dala je nadu u bolju buducnost za Martija. Ta bolja buducnost je na kraju dosla tek kroz bimestrale izdanja (nadajmo se), ali to je neka druga prica.Ukratko, ovo jeste fan fiction, ali jako dobar fan fiction! Ja sam veliki ljubitelj cuvenog detektiva iz Baker Streeta, pa mislim da mogu reci da je Recagno u ovom stripu potpuno pogodio Sherlockovsku atmosferu, sto je meni bilo dovoljno da uzivam u stripu, pa su i ocjene mozda malo subjektivne. Struktura price i rasplet mozda nijesu najsjajniji, ali ne zaboravimo da je ovo prvi Recagnov strip scenario. Kad uporedimo, recimo, Barbaticin debi, San razuma, sa ovom epizodom, vidimo i vecu tehnicku kompetentost Recagna, i i vecu originalnost. Ne zaboravimo, da je ovo uvod u ulazak Scherlocka u Martijev svijet, kroz Price iz baze drugdje, koje su po mom skromnom misljenju, nabolji spin off u istoriji Bonellija.Devescovi je, za mene, dobar crtac. Neko pouzdan, ko ima osjecaja za Martijev svijet. Mozda nije briljantan kao, na momente, Filipucci, ali vjerujem da je medju 3-4 najbolja Martijeva crtaca.Prva naslovnica dobra, druga nikakva.
    13.06.2009
    21:07:00 sati
    Djuro
  • milandj3

10, 10, 10, 10

a zamislite samo na šta bi to ličilo kada bi priča o šerloku holmsu ovde stajala onako-per se.Bila bi to jedna onako isprazna forma koja sama sebi odredjuje smisao. Ovde je scenarista vrlo vešto ukomponovao dve naizgled...ma tri naizgled nespojve stvari (Sherlock Holmes, Lost world i eksperimenti). Zahvaljujući tome čitalac je zainteresovan da prati radnju ne bi li na kraju saznao u čemu je poenta. To su odlike vrhunskog dramaturga. Zaista je efektan i završetak u kome konačnom raspletu pomaže i sam Šerlok Holms ali avaj, niko ne uspe da ga vidi sem Jave. Ako sam zbog nečega zavoleo Bonelijeve stripove, pogotovo Martija, onda su to takvi momenti.
    23.06.2009
    08:21:00 sati
    milandj3

10, 9, 9, 6

Meni se ovo jako svidjelo. Nisam uopće primjetio mane spomenute u recenziji. Možda zbog toga što volim priče o Holmesu, kao i činjenici da je ovo jedina priča vrijedna spomena od onih objavljenih od strane Vaninija. Crtež odlično odgovara Martiju. Prva naslovnica odlična, druga bezvezna.
    06.07.2009
    17:08:00 sati

7, 7, 7, 8

Dobra je epizoda, posebno zbog dosta referenci na Velikog detektiva, ali i meni je dio o otetoj djeci i drogama totalno suvišan.Nije loš,ali mi se nikako ne uklapa u epizodu koje je trebala biti posvećena Sherlocku Holmesu. Inače mi se svidjelo, ima tu dosta informacija,pa malo misterija i zagonetki(Holmes kao stvarna osoba, Lost world itd..),sviđa mi se i dio na kraju kad Marti okupi sve prisutne kako bi raskrinkao ubojicu (mada mi već odavno znamo tko je to). Crtež je solidan, onako baš Martijevski, u biti uz Alessandrinija, Moralesa i Filippuccija jedini kod Martija koji zaslužuje ocjenu višu od 7. Prva naslovnica mi je zakon dok druga nije baš najbolje koncipirana pa je ispala dosta loše. Kad smo već kod stripova o HOlmesu, pada mi na pamet fenomenalni Baskervillski pas, priča izašla u jednom starom EKS-u (a kasnije i u jednom Horror,čini mise) - e to je bilo ono pravo, odlično nacrtano i uzbudljivo. Inače, na Baker street u Londonu stvarno postoji muzej Sherlocka HOlmesa sa njegovom radnom sobom baš onakvom kakva je opisana u knjigama i sa tipom obučenim u detektiva koji stoji na ulici i slika se sa ljudima-sve skupa je dosta malo ali isplati se pogledati.
    17.07.2009
    10:27:00 sati

9, 8, 9, 10

Odlična priča,obožavam Sherlocka Holmesa.

04.10.2014
    14:16:00 sati
  • Sarghan

8, 9, 9, 7

Kao veliki ljubitelj Sherlocka Holmesa jako sam se radovao ovoj priči i više-manje je ispunila moja očekivanja. Recagno baš lijepo uvodi Holmesa u Martinov svijet i baš se vidi da je priču napisao u duhu Holmesovih priča i s velikim poštovanjem prema liku i autoru. Jedina zamjerka bi bio nepotreban dio s otetom djecom, ali je i njega solidno uklopio u cijelu priču.

04.04.2017
    19:53:00 sati
    Sarghan

9, 8, 9, 8

Meni je ovo vrlo dobar Recagnov debi i lijepa posveta Sherlockovoj popularnosti u Engleskoj. Zaista je nevjerojatna ta činjenica da su čitatelji "natjerali" Doylea da nastavi s pričama o detektivu nakon što je pisac prestao.

Najveća je dvojba, vidim, je li trebala ova druga priča o eksperimentima s djecom i traženjem eliksira dugovječnosti, ali po meni jest jer se na kraju i Sherlock prikazao kao njegov proizvođač i konzument. Priča isključivo o Sherlocku bi bila težak zadatak, mislim da bi bila prilično pasivna, narativna, slična ovima koje danas čitamo. Ovako je bilo i naracije i radnje iako ne neke misterioznosti, znalo se da je ubojica Baskerville. Mislim da dodavanjem priče o eksperimentima nije oštećena priča o misteriju Sherlockova postojanja, imamo tu i činjenice i fikciju. Pravi "fan fiction", kako DeeCay kaže.

Crtež skoro pa odličan; dok je prva naslovnica vrhunska, druga bezvezna.

25.06.2017
    18:01:00 sati

8, 8, 8, 8

Izvrsno!

09.07.2019
    10:55:00 sati

7, 4, 7, 7

Dosadnjikavo i izmiješano. Jedva sam čekao kraj.

31.12.2019
    12:41:00 sati

8, 8, 9, 8

Svaka cast Diju koji je iskopao za nas ove zanimljivosti glede ove epizode. Inace, ona mi je najmilija (uz onu Madukovu) za Vaninijevog vakta, sto bas i nije neki reper, jer je izaslo samo 7 sveski, na nasu zalost. Slazem se sa recenzentom da su klnci u neku ruku visak ili bar nezgrapno ubaceni u celu ovu pricu, moglo je to bolje, ali ipak, konacan utisak je jako, jako pozitivan. A, sto se Deveskovija tice, ja njega jako volim, posle Alesadrinija i Filipucija, a uz Ricija, najomljeniji crtac.

19.03.2021
    02:27:00 sati

7, 7, 7, 8