Grendel!

MM VEC 10 | 154 str.

Loki, božanstvo vatre i iluzije, pokušava povratiti svoju staru ljubav Brunhildu, a Morgana ga opet uvlači u igru pribavljanja jednog od sedam mačeva. Drugi junaci ove priče, odnosno Martin, kreće u potragu za svojim starim (ne)prijateljem Orloffom tragovima koji ga navode do mistične dimenzije u kojoj i dandanas traje borba s čudovištem zvanim Grendel!

• Grendel!
    MM VEC 10

• Grendel!
    MM SR 288

• Epizoda se veže na G6 "Otok vatre i leda", SR #244/246 "Lokijeva osveta", da bi se kasnije direktno nadovezivala na SR #292 "Crno sunce" (razrješenje priče o Lokiju i Brunhildi) i SR #299 "Tajna Ivane Orleanske" (razrješenje priče o Orloffu i Christine plus jedan od mačeva - Durlindana).
  • Djokićev tekst "Začarani mačevi, koplja i kamenje stiglo iz vaseljene" ("iz svemira", za neupućene u srpski termin ;)) govori o dijelovima originalnog heksagona.
  • Treća uvodna stranica, noviteti: knjige "Grendel Live", "Beowulf", "Old English".
  • Str. 5., vidimo Hindarfjall, postojbinu Valkyra pred sam egzil u Valhallu, Odinovi pečati tek što neće zatvoriti prolaze prema tom svijetu.
  • Str. 27.-32., povijest odnosa između Martina i Orloffa, navest ćemo samo najvažnije epizode: MM LMS 15/16 "Mač kralja Arthura", MM LMS #63/65 "Agarthi", MM 86/88 "Sekta asasina", G2 "Ksanadu", G6 "Otok vatre i leda", "Lokijeva osveta", itd.
  • Posljednji odmor Jave i Marije nije dobro prošao u G10 "Anđeo zla".
  • Str. 47.-54. pripovijest o modifikacijama heksagona, jednoj dugoj avanturi koja je započela davnom epizodom #66 "Agarthi", i dodatno se zakomplicirala u G1 "Tajna Svetog Nikole". Arthurov mač Excalibur postao je koplje, Siegfriedov mač kojeg je iskovao Odin (SR #244/246 "Lokijeva osveta"), Durlindana – mač Arthurovog preteče Karla Velikog (SR #299 "Tajna Ivane Orleanske"). Saznajemo i za četvrti, odnosno mač iz mita o Beowulfu – moć upravljanja vremenom. Three to go!
  • Str. 66., Martinova murchadna i dalje je u akvariju.
  • Beowulf – staroengleski junački ep; potječe iz osmog stoljeća, a sačuvano je u rukopisu s kraja desetog stoljeća, te je tako najstarija herojska pjesma spjevana u Europi nakon poezije klasične antike. Priča je to o junaštvima nordijskog heroja Beowulfa, koji je oslobodio dvor kralja Hrothgara Danskog (Heorot) od terora Grendela, čudovišta u ljudskome liku, kao i njegove majke. Beowulf se sastoji od dvije priče; prva govori o pustolovini iz njegove mladosti o borbi s dva čudovišta, i druga, pobjedonosna, ali fatalna bitka protiv zmaja. Filmovi u Beowulfu: "Beowulf" iz 1999. s Christopherom Lambertom, i animirani "Beowulf" Roberta Zemeckisa iz 2007. gdje je junaku posudio glas Ray Winstone, a tu je i nekolicina ne baš poznatih ekranizacija!
  • Prema "Beowulf: the oldest English epic", Charles William Kennedy; lokacija dvorca Heorot moderni znanstvenici poistovjećuju s modernim selom Leire, tri milja od obale na otoku Seelandu, Danska, ili 40 km od Kopenhagena.
  • Detalji iz Orlovljeva života: str. 96., G6 "Otok vatre i leda" - Christinein pad; str. 100., SR #244/246 "Lokijeva osveta" - Christine tražila tragove iz prošlosti, no bezuspješno; str. 115. LMS 93 "Tajni život Serža Orlija" – Orloff prvi put pomogao Martinu; str. 117., NN&MM#1 – Orlovljevo oružje završilo u bazi Drugdje gdje će ga preuzeti u budućnosti Martinov klon!
  • Str. 129./131., Orloff je navodno ubio roditelje? Zapalio kuću? Isti detalj će se pojaviti i u MM #300.
  • Poslije stripa Castellijev tekst na temu: "Beowulf, posljednji među prvim junacima".

Saga o Beowulfu ili kako pronaći jedan od sedam svemoćnih mačeva

"Kamen po kamen", odnosno mač po mač i evo nas do trećeg (četvrti uskoro!) razotkrivenog mača od ukupnih sedam! Jedna karika u najdužoj sagi koja se provlači od samih početaka. Koja isprva nije bila tako transparentna i jasna, nego se s vremenom saga širila, dodavale nove stvari i dopunjavale stare. Martina i Orloffa stari je Kut Humi poslao u potragu za svetim gralovima (peharima/kotlima) i prorekao da kad se svi vrate u Agarthi počet će Zlatno doba (vidi MM LMS #63/65 "Agarthi"), era blagostanja i neograničene sreće. Priča se malo alterira i ekspandira u G1 "Tajna Svetog Nikole". gdje saznajemo da su dijelovi mističnih predmeta Tuatha De Danaana zapravo dijelovi heksagona koje su davno na Zemlju donijeli izvanzemaljci nalik Kundingsima, rasi koja je navodno kreirala život na ovoj planeti (vidi G4 "Tajna Sahare"). Jedan vrijedan autor, najsrodniji originalnom kreatoru serijala Castelliju je Recagno, koji pokušava napraviti reda između razbacanih Castellijevih prikaza dijelova heksagona. No, i on širi priču, zapravo prilagođava postojeću s Bogovima koju je Castelli samo naovlaš spominjao. Pogledajmo G6 "Otok vatre i leda" gdje posljednji dio heksagona, prsten, stvara rasu Bogova, koji će dalje igrati veću ulogu u Recagnovim fantastičnim pričama. Nadalje, G11 "Crveni kralj", javlja se dosad neprikazana rasa Elohima/Tuatha de Danaan/Annunaki kao stvoritelja svega postojećega koje možemo, a i ne moramo povezati s izvanzemaljcima nalik Kundingasima iz G1 i G4. U Italiji, a i kod nas, u tijeku je potraga za sedam mačeva, a lik koji nas vodi kroz to je demonska Morgana, Merlinova suparnica. Martin će za tu potragu saznati tek u SR #292 "Tajna Ivane Orleanske". Eto, ukratko! ;)

7 mačeva!

Recagno se pomoću svojeg poznatog scenarističkog sloja fantazije, legendi i mitova o božanstvima, junacima i polubogovima vraća omiljenoj narativnoj liniji – heksagonima. Za one stare i pažljive poznavatelje Martinovih avantura neki će dijelovi biti tek prepričavanje velike priče pomoću fragmenata kojima su nas hranili dugi niz godina. Odnos Martin i Orloffa, legenda o Heksagonu i njegovoj podjeli, stvari su s kojima nas upoznaju u svakoj epizodi. Podzaplet Orloffa i stare/nove Christine provlači se od G6 pa nadalje u enormno malim količinama, i uvijek to biva tek mala neobvezna digresija. Scene s Christine su po meni sasvim suvišne, znam da je izgubila pamćenje i da je usko povezana s Orloffom, no moramo li prisustvovati i psihičkim kontaktima koji nemaju neki utjecaj na priču (i tome će uskoro doći kraj, fala Bogu)? Istovremeno se odvijaju tri paralelne narativne linije epizode, Martinova potraga, Lokijeva potraga i radnja u Beowulfovom dvorcu, koje se u zadnjoj trećini spoje. I dok Martin i Orloff srede situaciju s Grendelom, i dalje ostaju nesvjesni tajanstvenih neprijatelja iz sjene.

Loki i zanosna Morgana

Tijekom priče pokušava se razriješiti Orloffova opsesivna potraga za tajanstvenim neprijateljima i njegova povezanost s vlastitim bivšim životom. Monique, njegova zaručnica, djelomično je zaslužna za njegovu transformaciju iz zlog u dobroga (za veći dio je ipak zaslužno odstranjenje njegove murchadne), no želi da se Orloff u potpunosti odrekne svega što ga veže za prošlost. Ali kako, kad sjećanja naviru, i podsvjesna želja za Christine prevladava? Sjetimo se trenutka iz G6 kad Orloff na trenutak dođe u posjed prstena Nibelunga, koji ima moć mijenjanja stvarnosti. Da li se mogao oduprijeti takvom iskušenju, koje je većinom postojalo potisnuto na podsvjesnoj razini? Možda se razum odupro, ali sebični Id?! Uskoro ćemo saznati…

Čudovišni potomak Grendel; isto tako čudovišne majke!

Pa, ne mogu reći da od Recagna nisam očekivao da ćemo vidjeti još jednu priču iz miljea fantazije, a ta je ovaj put o – mitu o Beowulfu, i malim dijelom o "ljubavi" (koja nije obostrana) između boga vatre i iluzija Lokija i kraljice Valkira, Brunhilde. U prošlom broju "Lokijeva osveta" Loki je pokazao svoju "nježnu" stranu odbacujući moć koju mu je Morgana pružala i odabrao umjesto toga prilika za ponovnim stvaranjem Valkire koja mu je bila obećana od Odina (vidi G6), i koja ga je odbila. Mit o Beowulfu ispričan je kroz Martinov monolog i preživljen još jedanput s glavnim akterima Martinom i Orloffom. Faktografski istraženo i inkorporirano u postojeći kontinuitet kao dio sage o mačevima.

Crtež Espositovaca ne varira već godinama, a mislim da su se sad konačno u potpunosti riješili grešaka u disproporcionalnosti. Nekako puno više detalja, pa recimo i emocija u njihovom crtežu proizašlom iz zlatnog doba američke škole. Nema toliko grandioznih scena kakve smo mogli vidjeli u njihovom gigantu G6, prikaza bogova, njihovih monumentalnih građevina i ostalog; no i dalje mislim da su odlični za prikaz ovo fantazijskog svijeta.

Orloff i Christine

Uz iscrpno prepričavanje i referenciranje na tisuću doživljaja iz prošlosti koje znam napamet malo mi je smanjen doživljaj, a i sam tempo priče. Povezivanje u jedan veliki univerzumski kontinuitet koji je Recagnu iznimno važan, nezaobilazna je komponenta koju treba cijeniti kod njega. A i konačno da se našao netko tko će barem pokušati razmotati klupko koje su zamotavali godinama. Nemojmo čekati, krenimo već jednom dalje u potragu za mačevima!

Brunhilda 2, klonirana kraljica Valkira

Loki, bog vatre, nekad i sad

MM VEC 9 Blago kapetana Kida

MM VEC 12 Emotikon :-(

• Ukupna ocjena 48%

4, 4, 6, 6

Trucanje i naklapanje.

09.04.2010
    18:26:00 sati
  • ivan_micic

7, 7, 8, 9

09.04.2010
    18:53:00 sati
    ivan_micic
  • nolo contendre

4, 4, 6, 6

Greška je što su se u Boneliju odlučili za fiksnih 160 (ili nešto malo manje) strana po epizodi MM-a.Treba brale napisati 160 str scenarija a da svaka strana ima svoju ulogu i smisao.Bolje da su se rešili za epizode sa npr rasponom strana 130-160, pa kad nam šta zapadne..

Priča na momente previše razvodnjena, tupav rasplet..ma ništa mi ovde ne funkcioniše.

Crtež previše kitnjast, nije za ovakvu vrstu stripa.Espozito u principu nisu ni loši, ali nisu za MM.

09.04.2010
    19:05:00 sati
    nolo contendre

9, 9, 9, 9

Odlično!

09.04.2010
    21:10:00 sati
    goksi
  • vope

8, 8, 10, 7

Skroz dobar Marti, prožet skandinavskom mitologijom, na koju sam totalno slab, te ovoj epizodi podiže ocjenu bar za jednu više. Crtež je odličan, uživanje za oči.

12.04.2010
    11:20:00 sati
    vope
  • Škrky

9, 10, 9, 9

Najbolja priča otkad je krenuo novi format izlaženja te najbolja naslovnica. Crtež za moj ukus odličan, kao i uvijek kod Espositosa.

Ipak, malo ide na živce što ta cijela priča oko mačeva, a pogotovo oko Sergeja i Monique ide vrlo sporo.

12.04.2010
    19:31:00 sati
    Škrky
  • Magic Wind

6, 7, 9, 7

Sasvim solidno. Slažem se da ima dosta ponavljanja, ali bitno je da se radi o čitljivoj epizodi, bez previše rupa i nelogičnosti. U svakom slučaju jedna od boljih epizoda u izdanju VČ. Espozitovci očekivano odlični.

14.04.2010
    13:40:00 sati
    Magic Wind
  • provodina

6, 7, 9, 8

Zanimljiv strip koji meni kao ljubitelju heksagona posebno privlacan.Sama prica je sasvim solidna sa kako drugi kazu dosta ponavljanja, ali i uvodjenja u serijal one koji bas ne prate sagu o heksagonima tako temeljito.

Meni je dan od bitnih stvari tu je odmak Kundingasa od Tautha de Dannan kao ''donosiocima'' heksagona koji sve vise blizi da Recagno cini jedan korak unaprijed brisuci ih totalno iz prica vezanih za heksagonima bez obzira sto analitico mystere kaze.Jos jedan danji odmak napravit ce u Crvenom kralju i Il segreto di Giovanna d’Arco.

Prica o macevima ide puzevim koracima i pitanje je da li cemo ikad dobiti ''grande finale'' te sage o heksagonima.Meni se ostaje samo nadati da ce to ipak biti u nekom gigantu koji bi bio suma sumarum MM sage.

Esposito bros volim kod MM i dobro se nadodaju na ovu pricu superherojstva magije i naravno mitologije.

Naslovnica solidna za Alessandrinijeve pojmove :)

15.04.2010
    13:31:00 sati
    provodina
  • swamp thing

5, 4, 5, 9

Žali Bože utrošenog vremena...

24.04.2010
    19:03:00 sati
    swamp thing

6, 6, 6, 6

Licni rekord u brzini citanja ovog broja. Konacno sam spao na citanje iz prve ili barem samo jedan dan za Martija :) S obzirom sta je sve dosad izlazilo, Grendel je sasvim solidna zabava. Citljivo, zabavno, dinamicno (skoro cela epizoda) i solidno nacrtano.

27.04.2010
    07:49:00 sati
  • vlaki

3, 4, 6, 7

Nisam još pročitao te priče na kojima se ova nadovezuje, ali kao zasebna epizoda mi nije ostavila neki veći dojam, previše površno, fali još mnogo toga da bi priča bila bolja... Kod ovih novih epizoda ne oseća se ni zaplet, niti kulminacija, niti rasplet u priči, previše su "flat", bez većih tenzija i dinamike. Mada svaki junak ima oscilacija od epizode do epizode, kod MM-a se to proteglo na svaku epizodu.

12.05.2010
    13:43:00 sati
    vlaki

6, 6, 8, 7

Ne volim kada epizoda ima previše poveznica sa prethodnima. To stvara dojam kao da im je nestalo ideje. 95% priče su pretresanje njihove sapuničaste povijesti, a ostalih 5% su Morganine sise na stolu ispred Lokija.

02.06.2010
    00:36:00 sati
  • marjan1978

10, 9, 9, 10

sjajan strip

23.07.2010
    10:01:00 sati
    marjan1978

7, 6, 10, 9

Očekiva san puno, pa me razočaralo. Klasika. Puno govora i poveznica na neke prošle epizode koje nisan ni pročita, a malo pravih događaja i misterije. Pomalo dosadno. No kako sam lud za ovom nordijskom mitologijom a gigant Otok leda i vatre mi se jako svidio ovome ću dati ipak ocjenu više. Crtež fenomenalan, Espositovci totalno rasturaju.

20.09.2010
    12:59:00 sati

8, 7, 9, 7

Pa, šta znam... moglo je i bolje. Ali nekako kao nastavak može da prođe. Mada su očekivanja bila i veća. Sve u svemu, priča je na početku izgledala znato zanimljivije, ovako već pomalo biva dosadno. Ipak, ne može se reći da je loše.

09.11.2010
    21:11:00 sati
  • marko15532

6, 7, 9, 8

Kad čovek gleda neke serije u nastavcima na televiziji, često može da se uživi u pojedinačne epizode čak i ako ne gleda seriju redovno. To nije slučaj sa ovom pričom, jer ključne činjenice koje povezuju priču o bogovima sa Orlijevom i Martijevom avanturom leže u prethodnim epizodama, tako da je jedini razlog što su te teme u istoj priči da "Orli traži one koji su mu naudili". (To što Morgana slučajno dobija svoj mač na kraju je dobro za nju, ali je sreća a ne zarađeni ishod priče.)

Zanimljivo je videti i šta se dešava sa Orlijevim ljubavnim životom, ali opet ne vidim bilo kakvu vezu između njegovih ženski i ostatka priče.

Možda nisam dovoljno dobro razmislio ;) ali mi se učinilo da čitam tri priče umesto jedne. Jasno je da postoji širi integritet u serijalu, čiji je ovo deo, ali moj je utisak da je integritet ove priče bio sekundarna stvar. Nije mi se svidelo ni kako se epizoda završila na iznenađenju i romantičnoj neizvesnosti - slažem se da je to "sapuničasto".

Širi problem koji imam sad kad sam se vratio u svet MM po prvi put posle negde LMS-a 50, jeste da mi se ne sviđa da jurim "mitologiju" po raznim brojevima serijala. Jasno je da je to konstrukt, i radije bih trošio vreme na manje proizvoljan i više sistematski oblik filozofije. Ono što je za mene bilo dobro u MM-u jeste da je pobuđivao u čitaču želju da sagledava svet na ekspanzivan način, uvodeći koncepte koji mogu biti istiniti. Meni je to ličilo na neku vrstu "triangulizacije" stvarnosti, gde nam se uporišta u našem tumačenju sveta malo prodrmavaju. Protivim se razvijanju celokupne alternativne mitologije - to je ponovno zatvaranje uma, s tim što ova svakodnevna bar ima pragmatičnih prednosti (they can still serve a mean steak back in the Matrix).

24.12.2011
    18:04:00 sati
    marko15532

8, 9, 8, 9

Dobra priča nema što :)

25.05.2014
    12:02:00 sati

8, 8, 9, 2

Interesantna prica, jedna od boljih novog perioda. Crtez i vise nego odlican. Bravo Espositovci! Naslovnica ocajna. Epizoda stade kada je najinteresantnije, naime Kristina je pred Orlijevim vratima. Inace, ne mogu da se naviknem na novog Orlija, mnogo mi je bolji bio stari unakazeni Serz, svojevremeno jedan od najboljih negativaca iz SBE.

19.08.2014
    02:27:00 sati

7, 8, 8, 7

Vrlo dobar nastavak Recagnove sage o sedam mačeva! Naravno, "Grendel!" nije toliko epski i emocionalno razrađen koliko i gigant br. 6 "Otok vatre i leda". Inače, svima kojima se epizoda ne sviđa preporučam da čitaju u komadu epizode šesti gigant - Lokijeva osveta (244-246) - Grendel! - Crno sunce - Tajna Ivane Orlenaske i stvari će puno bolje sjesti na svoje mjesto.

Espositovcima najviše godi gigantski format, ali i dalje su iznadprosječni.

06.10.2017
    23:07:00 sati

7, 7, 9, 9

Dobra priča, odlična ako je promatramo kao svojevrsnu uvertiru za "Crno sunce". Crtež fenomenalan.

05.07.2019
    20:24:00 sati

9, 9, 8, 8

Odlicna epizoda, ovde se Marti konacno uhodao, posle nekoliko pobacanih macica sa pocetka Revolucije (pokoj im macijoj dusi) Imamo nastavak koji se sjajno nadovezuje na ranije price i koji ce takodje uskoro imati svoj nastavak. Nazalost, Orli ce nestati na skoro citavu deceniju (!!!), ali evo, vec koliko sledeci mesec se u Italiji vraca na velika vrata na Jonaguni! Jedva cekam! I da, nadamo se da cemo u nekom nromalnom roku dobiti i objasjenje za paljevinu.

07.04.2021
    02:45:00 sati