Emotikon :-(

MM VEC 12 | 160 str.

Tik prije odlaska na odmor na Bermudske otoke cjelokupne obitelji Mystere, Martin prima tajanstvenu poruku od čovjeka koji minutu kasnije tragično skonča! Ta poruka, odnosno emotikon, prati ga i dalje, te na kraju završava kao brodolomnik na jednom od 365 bermudskih otočića, optužen je za financijsku pronevjeru, ubojstvo, žele ga ubiti, a povrh svega toga, ne može se javiti svoj dragoj ženici Dijani! Uskoro se otkriva da je Mysteré pao kao žrtva hakerske zavjere, i samo poznavanje moderne tehnologije može ga spasiti!

• Emotikon :-(
    MM VEC 12

• Emoticon :-(
    MM SR 290

• Zasigurno najneobičniji naslov dosad: Emoticon :-(, a obilježava se i 25 godina serijala MM – jubilarac!
  • Tekst Darka Đokića – "Srebrni jubilej Martija Misterije".
  • Str. 3.; znakovi proslave su knjiga iza monitora: "Being 25 and feeling 70!" (imati 25 godina, a osjećati se kao 70-godišnjak) i grupa prijatelja koji ulaze na vrata s tortom (Diana, Java, Travis, i drugi neprepoznatljivi). Drugi slični elementi su druge dvije knjige iza monitora: "L'arte di invecchiare" di Alfredo Castelli i "I miei primi 40 anni" di Carlo Recagno. Na polici lijevo su neka izdanja: španjolsko izdanje "Expediente Excalibur", manifest dugometražnog francuskog animiranog filma i posveta sajtu "www.bvzm.org". Dodane su i dvije čestitke i nova zidna fotografija iz animirane serije MM. Na prvom katu, lijevo od monitora je kantica sa šampanjcem i mobitel s emoticonom. Za ovu svrhu promijenjena je i stranica za "Daily News", koja nas izvještava "Believe it or not... Marty is 25!" (Nevjerojatno, ali istinito... Marty ima 25 godina!) umjesto uobičajenog "Marty's back" (Marty se vratio). Dvije knjige pokraj monitora zovu se "Chinese ideograms" (najvjerojatnije...) i "Pictograms" (dio je prekriven Angienom fotkom). Između murchadne i karte svijeta vidimo reprodukciju naslovnicu izdanja posvećenom Docteuru Mystèreu.
  • Martin se vraća na Bermude (vidi MM LIB #7 "Bermudski trokut"), ali tu nije da bi istraživao misterije, štoviše, nalazi se tu na odmoru!
  • Reference na izdanje: SA #76 "Prijetnja sa zvijezda" – mentalna kontrola; pa čak i jednim dijelom Moralesov G10 "Anđeo zla".
  • Martinov brodolom je ili nije inspiriran filmom "Castaway" Roberta Zemeckisa iz 2000. Godine (kod nas "Brodolom života") s Tomom Hanksom u glavnoj ulozi.
  • Michaels Brothers, dva hakera koje nazvana Fredo i Sonny čista su posveta sage o "Kumu" talijanskog autora Marija Puzza (trilogija Francisa Forda Coppole). Četiri su sina Vita Corleonea - Santino, Sonny (u filmu James Caan), Fredo (John Cazale) i Michael (Al Pacino). Znači, dva brata Sonny i Fredo, koji su Michaelova braća!
  • Str. 138., spika u žargonu World of Warcrafta – kome je volja nek odgonetava!
  • Završni tekst pod naslovom "Povratak ideograma" bavi se emotikonima, ideogramima i mentalnom kontrolom. Zanimljiv Castellijev tekst kao i uvijek!

Potpuna mentalna kontrola!

Eh, Morales, Morales… Što reći o njemu? Scenarist novije generacije, u neku ruku svježa krv serijala; pisac našeg Martina, ali opet nekog drugog Martina u nekoj drugačijoj žanrovskoj okolini. Vrlo je distanciran od drugog glavnog autora serijala Recagna koji je doslovno na tragu Castelliju, samo što ima još manijakalniju opsesiju kontinuitetom i fantazijom. Slobodno možemo reći da su se iskristalizirali novi lideri serijala sa sasvim novim percepcijama lika i obrade tematike. Castelli se tek tu i tamo vraća s pričom koja najviše vuče na originalne epizode, no i to je već nešto sasvim drugačije.

Priča je na tragu technothrillera, književnog hibridnog žanra koji miješa špijunske, političke i ratne thrillere i znanstveno-fantastične teme. Istražuju se neke druge teme unutar zadanih žanrova, ali u disproporcionalnom omjeru za taj žanr. Tako bi mogli reći da Morales koristi previše industrijske špijunaže i tehnoloških plot-deviceova za jedan serijal koji istražuje alternativnu povijest bez opsežnih zalaženja u tehnologiju pozadine. Začetnici tog modernog žanra su Tom Clancy i Michael Crichton, koji se nerijetko spominju i u tekstovima koji popraćuju ovakve teme. Ljudski terminali, globalna špijunaža i mentalna kontrola. Doticao se i Castelli tih tema u prošlosti, kao i drugi sporadični autori, no nikad u takvom omjeru. Deplano je npr. u SA #76 proučio zavjeru mentalne kontrole koju su provodile neke državne agencije (stvaranje ubojica protiv njihove kontrole, Sidney Gottlieb, bivši direktor CIA-e, i njegov MK ultra program); ili čak sam Morales obrađuje netradicionalne načine ratovanja (ESP moći) u G10 "Anđeo zla".

Kako se u svemu tom snalazi Martin? Pa, koliko god bio napredan u uporabi tekstualnih procesora i ostalih ljepota koje pruža njegov najnoviji Mac; na sve moguće načine opire se uporabi minitehnologije, posebno u ovom slučaju maniji sve manjih i naprednijih mobitela. Zazire od njegove uporabe, a opet, kad ga scenarist baci na pusti otok (malo Robinzona u "Brodolomu života/Castaway"), tehnologija je ono što bi mu zasigurno pomoglo. Koliko god tehnologija s jedne strane bila štetna, koliko je se može zloupotrebljavati, toliko ona u kritičnim situacijama postaje neophodna, iliti "bit koji se bitom izbija"! U zavjeri iskorištena su sva netradicionalna sredstva ratovanja poput mentalne kontrole masa, mikročipovski implantati za kontrolu pojedinaca, daljinsko upravljanje EM impulsima koji mogu djelovati na živce u uhu i upravljaju ravnotežom (na taj način su ubijali u stripu), GPS nadgledanje pomoću špijunskih satelita, ubojite Sim1000 kartice.

Glavni lik priče je sam Mysteré, i on vodi cijelu priču. Bačen je usred smrtonosnih korporativnih igara, a da toga nije ni svjestan. Proći će dobar niz stranica prije nego se Martin sabere i krene u protunapad. Osim njega tu su i master haker Sonny Michaels (računalni geek/genijalac čije se umijeće dobrano iskoristilo i zloupotrijebilo) i njegova cura Patty. Senator Richard Kiley inicijator je paklenog plana, mozak iza zavjere "SIM 1000"; što je sam jedna vrsta zavjera koje susrećemo u literaturi. Ili su multinacionalne kompanije, ili korumpirani političari, fanatički patrioti ili ludi osvajači svijeta. Važna komponenta je i Martinov obiteljski život, zapravo velika je kontra seciranju odnosa muž – žena kakvo smo vidjeli u MM SA #78 "Iznenada jedne noći". Dijana se istinski brine za svog rasijanog muža i zaista pati kad nestane u moru. Martin se, na naše veliko iznenađenje, pokušava na sve načine javiti svojoj ženi da ne bude zabrinuta. Koja ljubav! Tek se na muci spozna snaga ljubavi među supružnicima…

Senator Richard Kiley

Treba li o Alessandriniju trošiti riječi? Od samog početka postojana i pouzdana crtačka vertikala serijala, zapravo pokazuje da je i nakon dvadeset i nešto godina crtanja moguće održati konstantnu kvalitetu, na bonelijevski način (usto, održavati mjesečni rad na naslovnicama i stilski utjecati na crtež svoje žene Luise Zancanelle ;)). Mada likovi često znaju gledati zatvorenim očima, ili pričati zatvorenih ustiju, s Alessandrinijem se ne može pogriješiti… Naslovnica se očito obraća prvom dijelu stripa odnosno s boravkom na pustom otoku. S druge strane, u poslovnom svijetu postoji idiom "swimming with sharks", odnosno "plivati s morskim psima", odnosno raditi s beskrupuloznim oportunistima, koji će prvom prilikom radi svoje koristi zabiti ti nož u leđa. Može li se to prenijeti i na temu stripa? Gdje vlast koristi razne mehanizme kontrole iskorištavajući mase za svoje osobne ciljeve?

Drugačije, definitivno, novi žanrovi unutar serijala s kojima se Morales polagano, ali žustro probija na udarno mjesto. Moralesov pečat je svuda po priči, od žanrovski nestandardne tematike, proučavanje odnosa između likova serijala pa do skoro kritičnog izostanka misterije… Ovo posljednje i dugi nizovi kadrova u kojima se vrlo malo dešava karakteristika su Moralesovih scenarija. Tko voli technothrillere s tek daškom nepoznatog i pustolovine, vjerojatno će mu se strip dopasti, no upozorenje, ovo nije klasični Marti Misterija!

Kako preživjeti na pustom otoku… by Mysteré

"Emotikoni! Tvoje emocije će konačni imati glas!"

MM VEC 10 Grendel!

MM VEC 17 Zavjera: Mjesec

8, 8, 9, 10

:-)

05.10.2010
    11:58:00 sati

8, 7, 8, 10

Meni je ova epizoda baš sjela.

05.10.2010
    12:03:00 sati

9, 9, 9, 9

Manite se starih priča, izađite iz dvadesetog veka. Ovo je sjajna priča i mnogo bolja od mnogih starih "Indijana Džons" fazona. Izvanredan Marti sa sjajnim završetkom priče!

05.10.2010
    12:55:00 sati
    goksi
  • Elderane84

10, 9, 9, 10

Meni je sjajna ova epizoda Martija. Prica odlicna, zaplet fenomenalan, rasplet jos bolji, sto kaze Goksi, vrijeme je da izadju Bonelli fanovi iz dvadesetog vijeka, nove price samo cekaju svoje citaoce.

06.10.2010
    00:51:00 sati
    Elderane84

8, 9, 8, 9

Odlična priča prepuna akcije, tako netopična za Martija. Sviđa mi se ovakav "turbo" Marti :-).

07.10.2010
    08:33:00 sati
  • dcopic

8, 8, 8, 7

Jedna od boljih Martijevih pustolovina u zadnje vrijeme, prepuna akcije, humora i zanimljivih zapleta. Usprkos godinama,  još nije za staro željezo!

07.10.2010
    09:30:00 sati
    dcopic
  • Bob Rok

8, 9, 9, 8

Morales vuce SDCM ka vrhu! :)

Da se forsira vise ovakvih prica (antiglobalistickih), Morales kao scenarista i Marti je nesto najbolje sto je izaslo od Bonelija. Bravo za ideju. Ovakav Marti lici na Alana, ali sa druge strane meseca i bez upotrebe satiricnog prizvuka.

Odlicna epizoda, kao i epizoda pre, takodje od Moralesa, Amelija Erhart. Marvelous! :)

07.10.2010
    10:56:00 sati
    Bob Rok
  • Ukupna ocjena 60%

6, 6, 6, 6

17.10.2010
    00:49:00 sati
    Dalma

4, 6, 7, 9

Nikako mi se nije svidjela ova epizoda. Jednostavno, to nije to. Moglo je mnogo bolje. Sigurno je da moderna tehnologija nudi mnogo mogućnosti, ali ipak... Ni život na pustom ostrvu nije idealan. Valjda su nekim kontrastima htjeli da prikažu i drugu stranu.

10.11.2010
    20:32:00 sati

7, 8, 8, 8

Mislim da Morales počinje previše forsirati priče na isti kalup - urote, tajne sekte, manipulacija ljudskim umom itd. Ne kažem da mi se ne sviđa, baš naprotiv, jer Moralesove priče nam daju pogled na totalno drukčijeg Martina ali tu i tamo bi se mogao odmaknuti od takvih priča i dati nam opet nešto drukčije. Npr. od Amelije Earhart san očekiva dobar misterij a ono ispala opet neka zavjera. Dobro, možda tako oni i planiraju u Martinovoj redakciji: Morales nam daje triler i akciju a Recagno i Castelli priče s mnogo teksta i povijesnih činjenica. Ova priča ima dobro otvaranje, malo kasnije Martin ostane nasukan na otoku i to je najzanimljiviji dio. Nakon tog dijela malo dolazi do pada dinamičnosti ali bar je završetak efektan i zadovoljavajući. Alessandrini dobar.

24.08.2012
    10:00:00 sati

7, 8, 8, 8

Ah, Morales! U ovome periodu revolucije potpuna suprotnost Castelliju, koji cijelu epizodu "brblja" da bi u zadnjih 5 stranica sve riješio, ali ako to "brbljanje" nije dobro, onda je epizoda osuđena na propast. Ova epizoda uopće ne sadrži taj element, čak ni nema neke misterije, ali način na koji Morales vodi priču, obraćanje pažnje na odnos između Dijane i Martina (a on je još i jedini koji je na to počeo obraćati pozornost) jednostavno je odlično. Kao što je već rečeno, iako tema nije najprikladnija za MM, Martin konačno nešto radi, ne sjedi i ne sere, već se bori za goli život, što je u ovome periodu prava rijetkost, plus uvjerljivi izljev emocija i Alessandrini koji ovu epizodu realizirao osjetno bolje nego prethodnu "Blago kapetana Kidda".

08.06.2013
    22:19:00 sati

8, 7, 8, 7

Martin u svojem neuobičajenom okruženju. Zanimljiva ideja, ali nije mi baš najbolje sjela. Ipak Morales zna svoj posao pa ocjene svejedno ostaju visoke.

12.07.2014
    23:09:00 sati
  • Korg

9, 8, 7, 7

Dobra priča, a kako i nebi kad je Morales u pitanju.

26.03.2015
    16:57:00 sati
    Korg

7, 6, 7, 7

Zanimljiva tema, pitanje gdje su granice moderne znanosti i koliku moć ona nekima donosi, što se sve njome može uraditi... tema za razmišljanje. Meni je glup način na koji je u ovu kašu ubačen Marty. U većini situacija on njuška i sam se označi metom ali ovdje je to praktički ni kriv ni dužan. Prenapuhano je koliko je opasan da mu sve zločine stavljaju na teret ako već preživi udar mentalne kontrole zbog kojeg je završio u moru pa na otoku. Misterije, svi se slažemo, nema i to me ne oduševljava. Inače, tu su u jednoj neambicioznoj epizodi 2 velike stvari na koje ne nailazimo svaki dan ni u jednom Bonelli u serijalu: prvo, misli se da je mrtav i drugo, prišivene su mu brojne lažne optužbe. Kraj je nekako neuvjerljiv, taj način na koji je izašao iz frke. Nema nelogičnosti ali nekako je to olako ispalo.

Alessandrini je prošao razdoblje kad je bio na vrhuncu karijere.

18.06.2015
    23:56:00 sati
  • zeljko

8, 8, 9, 9

Ne znam zašto su ovako relativno loše ocjene ali ovo je super priča i što je najvažnije nabijena adrenalinom mislim da se 50 stranica može sprašiti za minut

17.07.2015
    11:04:00 sati
    zeljko

Ukupna ocjena 38%

3, 3, 6, 2

Za zaborav.

05.07.2019
    20:26:00 sati

9, 9, 10, 10

Nedostaje mi Morales:( On se jedini odvazavao da se hvata sa raznoraznim temama van uobicajenog Martijevskog ustaljenog sveta, a ovde je pak odogovorio na jedan vruc topik, kako to da Marti, tehnoloski gik, koji je imao Epl i pre Epla i flopi pre flopija, nije isao ukorak sa mobinim telefonima? Ne samo da on nije isporbavao prototipe (kao ove goronavedene u prvom MMu), nego su isti vidljivo odsutni tokom devedesetih i dvehiljaditih iz njegovih avantura. Sto se same epizode tice, cista pesma, a Alesandrini jos samo pridodaje utisku!

30.04.2021
    00:17:00 sati

• Winnipeg