Zavjera: Mjesec

MM VEC 17 | 158 str.

Martin Mystere, ni sluteći upada u zavjeru oko Mjeseca koju je započela NASA, koja dotle traži izdajicu i bivšeg radnika Bryon Smitha, koji nosi važne dokumente o istinitom slijetanju na Mjesec. Istraživanje naše junake dovodi čak do Nevade, gdje otkrivaju čudnovati studio koji je napušten godinama. Naime, u tom studio je snimljeno slijetanje na Mjesec, što je međutim vlada krila godinama. No studio, nakon njegova otkrića, biva napadnut od strane vlade i uništen, dok Martin, Java i Bryon jedva izvlače živu glavu. Utrka za vremenom ih napokon donosi do istine, kada pred njih staju dvojica agenata koji će napokon, nakon toliko godina da objasne šta se zapravo desilo na Mjesecu, i da li je uopšte bilo slijetanje na njega...

Crtež 5

• Zavera Mesec
    MM VEC 17

• Cospirazione Luna
    MM SR 295

• Apolo 11 (20.07.1969.) je šesto slijetanje Američkog Svemirskog Programa (NASA - National Aeronautics and Space Administration) na Mjesec u kojoj ekipi je sastav bio od 3 astronauta među kojima su bili: Neil Armstrong (05.08.1930.-25.08.2012.), Michael Collins (31.10.1930.) i Edwin Eugene Aldrin Junior zvani "Buzz" (20.01.1930.). Raketa sa kojom su sletili na Mjesec se zvala "Saturn V" SA-506 dok su se slijedećeg dana ponovo vratili na Zemlju. Najupamćeniji od članova ekipe je ostao Armstrong koji se smatra najpoznatijim astronautom koji je kroćio Mjesecom. Takođe je bio i prvi čovjek na Mjesecu, dok je takođe učestovao u misiji "Gemini 8".
  • U stripu se spominje dokumentarni film Petera Hyamsa "Svemirska stanica Br.1" (Capricorne One) koji je snimljen 1978. godine. Ovo je jedan od prvih dokumentarnih filmova čija se tema bavi o zavjeri i o istinitom slijetanju na Mjesec. Film govori kako je vlasa SAD-a godinama krila pravu tajnu slijetanja i da se on u stvari nikada i nije dogodio. Nakon ovog filma su uslijedile velike kritike na račun NASA-e dok se jedna strane u suprotnome protivila činjenicama koje su bile predstavljene tokom filma, dok je jedino sigurno da prava tajna Mjeseca nikada neće biti otkrivena. Osim toga, postoji i domaći dokumentarac koji je snimljen skoro u Sloveniji pod nazivom "Houston, we hawe a problem" režiširan od domaćih autora Boštjana i Žige Virca, koji govori kako je zapravo SFRJ prva konstruisala svemirski program kojeg je pritom poslije prodala SAD-u. SAD i dalje negira kako je od Tite kupila program jer ne postoji ni jedan pismeni dokument, dok se nagađa kako su zapravo svi dokumenti nakon prodaje uništeni zbog sigurnosnih razloga.
  • Takođe se spominje roman "Fahrenheit 451" kojeg je napisao Ray Bradbury 2004. godine. Roman nosi neobičnu ideju o gledanju na budućnost nakon 1960. godine gdje su vlasti širom planete zabranili čitanje knjige zbog "slobodnog mišljenja" dok se mala grupica potajno bori za slobodu slobodnoga uma pokušavajući zaustaviti novi režim i vraćanjem knjiga kao svakodnevnu zabavu. Međutim, vlasrti nije odgovarao roman zbog njegovog značenja; o stvaranju električnog društva gdje je kompjuter važniji od knjige u svrhi suzbijanja slobodnog razmišljanja na koji najveći utjecaj pridonose knjige. Mnogi romani su spaljenji nakon njezina objavljivanja, ali ni to nije spriječilo da se roman objavi i da dođe do čitatelja.
  • Mjesec (na Latinskom još poznatiji kao Luna) je Zemljin prirodni satelit i ujedino najbliže nebesko tijelo, udaljeno u prosjeku 348.401 km, tako da svijetlost sa Mjeseca na Zemlju stiže za 1.25 sekundi. Mjesec obilazi Zemlju po eliptičnoj stazi srednjom brzinom od 1.02 km/s i prelazi dnevni luk od 13 stepeni 10". Mjesec je čvrsto nebesko tijelo promjera 3.647 km, te je po površini 14 puta, po obujmu (jedinica za prostor koja se označava velikim slovom "V") 50 puta, a po masi 81 puta manje od Zemlje. Mjesec je takođe prisutan u vjerama između kojih je Islam čiji je simbol pola Mjesec i zvijezda u sredini, dok je Mjesec takođe prisutan i u Sotonizmu u obliku dva polu Mjeseca u rukama Lucifera. Međutim, Mjesec nije samo prisutan u vjeri i okultnim vjerovanjima, nego i u Astrologiji gdje je od samog početka njezina nastanka prisutan. U Astrologiji se Mjesec označava u dva dijela; lijevi dio je veći dio koji označava jedinstvo dok se na desnoj strani nalazi polovica koja označava put prema jedinstvu, tako da Mjesec nosi više značenja. Osim toga, Mjesec je tokom filmova strave stekao status simbola vukodlaka jer prema legendi; kada se probudi puni Mjesec, čovjekova koža prima krzno zvijeri i dobija očnjake i kreće u svoj vječiti lov na nevine duše. Osim toga, Mjesec je jedno vrijeme bio glavna tema ismijavanja jer se jedan tip tvrdio kako se Mjesec sastoji od sira, koju su teoriju neki analitičari čak uzeli kao ozbiljnju.
  • Original se pojavio u Italiji u februaru 2008. godine. No između svega, u stripu se takođe spominje da je NASA objavila ponovo slijetanje na Mjesec tek 2018. godine.

"Ovo je mali korak za čovjeka, ali veliki za čovječanstvo" - Neil Armstrong

Čovjek je od svog nastanka konstruisao i gradio razne stvari koje su doprinijele veliku korist čovječanstvu. Čovjekova želja za nečim novim i njegova znatiželja o prirodi, ga je često dovodila do nemogućih zaključaka i otkrića, koja su za tadašnja vremena oduzimala dah. Svaki čovjekov korak je značilo nešta novo, svaki dodir sa materijom i znanjem je stvaralo i dan-danas stvara. Čovjek je tokom svog postojanja izmislio stolicu, kuću, stolove, krov i razne druge stvari, pa od oruđa do oružja, od igračaka do alata pa sve do današnjih mašina. Međutim, sve to je bilo nedostižno ako nisu imali neku vrstu transporta, pa su došli do ideje da sa pomoću konja prevoze stvari u prikolicama i kočijama. Konj je vijekovima bio glavno transportno sredstvo bez kojega se jednostavno nije moglo da živi, sve dok ljudi nisu došli do novoga otkrića - automobila. Iako na početku nije imao građu i izgled poput današnjih, tokom godina je napredovao i mijenjao svoj oblik i funkcije.

Ali ni jedna od ovih naprava čovjeku nije mogla da posluži za jednu stvar za koju su maštali od početka - da lete. Čovjekova želja za letenjem ga ke često stojala novca i života, poput Ikara (navodno prvog čovjeka koji je poletio) da bi došao do svoga konačnoga cilja. Ipak, nakon mnogo vijekova, ta želja se napokon ispunila i čovjek je po prvi put uspio da dodirne nebesa sa svojom novom napravom koju je sa ponosom zvao - avion. Napredak koji je čovjek stekao početkom 20. vijeka ga je napokon donijela do njegova vrhunca - let u svemir, kojeg su prvo ostvarili Sovjeti, i njihov astronaut Juri Gagarin, koji se i danas smatra prvim čovjekom koji je bio u svemiru. Iako je čovječanstvo bilo u svemiru, ipak je jedan cilj i dalje ostao neostvaren - da nogama kroče po površini Mjeseca, koji je kasnije ostvaren. Neil Armstrong je taj cilj uspio da ostvari, vrativši se domovini Zemlji sa ponosom i slavom, i naravno njegovim slavnim citatom koji se i dan-danas pamti; "ovo je mali korak za čovjeka, ali veliki za čovječanstvo".

Mjesec

Mjesec je glavna tema današnje epizoda, koja će da nas uvede u pravu istinu o prvom slijetanju na Mjesec, odnosno kako je to zapravo izgledalo u očima scenarista, Alfreda Castellija i Stefana Viettija i mnogih drugih analitičara koji pokušavaju i koji su donije zaključak o istinitom slijetanju na Mjesec. Ali bi bilo ipak bolje da pojasnimo šta označava pojam "Mjesec". Mjesec (poznatiji još na Latinskom kao "Luna") jeste Zemljin prirodni satelit, i koji je zajedno sa Suncem jedan od glavnih faktora izvora energije za Zemlju. Mjesec je tokom čovječanstva obilježen na razne načine, pa nije bitno da li se radilo i vjerskim ili okultnim znanjima. Mjesec je najviše, zajedno sa zvijezdama poznat kao glavni i zaštitni znak astrologije (nauka koja se bavi proučavanjem simboličkog međuutjecaja položaja i kretanja nebeskih tijela) gdje su stalno prisutni. Mjesec je takođe prisutan u okultnim znanjima poput "sotonizma" (vjerovanje posvećeno bićima pakla) gdje je predstavljen kao u oblik dva polu Mjeseca u rukama Lucifera. Osim demona, Mjesec je tokom horror filmova stekao simboliku vukodlaka jer po narodnoj legendi; kada se puni Mjesec pojavi na nebu, čovjek se pretvara u zvijer i prima zvijerovo krzno i očnjake, te kreće u svoj vječiti lov na nedužne duše. Međutim, Mjesec nije samo simboliziran kao znak "zla" nego je prisutan i u religiji poput Islama gdje je čak jedan polu Mjesec zajedno sa zvijezdom simbol te cijele vjere. Međutim, Mjesec je oduvijek bio velika misterija za čovjeka, njegovo značenje i koja je zapravo njegova velika tajna, koja još nije otkrivena. Do nekih odgovara su ipak došli nakon lansiranja brojnih raketa na svemir, tako da je čovječija noga, osim po Zemlji hodala i još po Mjesecu, što je itekako gigantski poduhvat. No, dok su godine prolazile, neki ljudi su sve više i više pitali da li se stvarno dogodilo slijetanje na Mjesec.

Paranoja pokrenuta ovim pitanjem se uskoro proširila po cijelom svijetu, a pogotovo u Americi gdje su čak snimljeni dokumentarni filmovi koji sadrže brojne informacije. Iako NASA i dalje krije vješto tajne, neki su ljudi ipak imali sreće dolazeći na važne dokumente, dok je zapravo jedna slika odala cijelu misiju. Naime, slika koja je snimljena na Mjesecu na sebi nije sadržala cijelu paravanu, odnosno nebo na kojem se očito trebaju da nalaze zvijezde te od toga potiče ovo pitanje koje muči niz analitičara širom svijeta. Upravo ta teza, pokrenuta prije 50 godina je došla i do Bonellija, odnosno do Martina Mysterea, koji je poznat po nizu avantura o zavjerama. Dvojica scenarista, koristeći se historijom i naučnim dokazima su se ponovo bacili na posao kreirajući pritome svoju verziju događanja koja su se zbila oko lansiranja na Mjesec. Iako na prvi pogled, neke scene i priče ovdje se ne slažu sa realnošću, tu i tamo ipak postoji stvari koje i ne zvuče toliko blesavo kao što se čine. Ako uzmemo npr. da se u stripu pominje kako je zapravo tajna Mjeseca u tome što kada ljudi odlete do njega, astronauti se vraćaju izgubljeni i mentalno poremećeni, koja utiče na njihovu psihu koja stvara kod tih osoba neku vrstu ovisnosti o Mjesecu. Međutim, ovo je samo pretpostavka scenarista na njihov pogled na Mjesečeve tajne te ujedno polako uvodeći nas u samu priču koja će se poslije sve više i više početi da pretvara u utrku sa vremenom dok sami kraj ispada kao da se sve ništa nije ni dogodilo, pritom opraštajući Bryonu na državnoj izdaji, te ponovo predstavljajući nam ubrzan kraj. Ali bolje da počnemo od početka, odnosno kako se naš stari Marti ponovo uvalio u nevolju.

Astronaut tokom misije "Apolo 11" na Mjesecu.

Vrlo je teško zamisliti jedan serijal poput Martin Mysterea a da se makar jedna njegova epizoda nije bavila tematikom Mjeseca. I tako nakon 30 godina smo dobili jednu takvu epizoda koja je donijela sve ono što smo mogli da vidimo već u blockbusterima ili stranim serijama. CIA potjera za odbjeglim agentom, utrka oko sprečavanja da velika tajna bude otkrivena, zatim malo pucanja i uništavanja samo radi slučaja da epizoda ne ispadne u dokumentarac i naravno malo putovanja po državi što i nije toliko strano za starog Martina. Sve to zajedno je upakovano u ovu epizodu zahvaljujući Castelliju i Viettiju koji imaju malo suprotno mišljenje o pravim događanjima oko putovanja i slijetanja na Mjesec. Naime, pustolovina započinje potjerom za odbjeglim agentom, te sada priznatom izdajicom, Smith Bryonom koji nosi uza sebe važne dokumente, koji su CIA-i jako važni i da ih svijet ne bi otkrio. Bryonova jedina opcija je bila ostala da papirić potajice podvali Martiju, koji je za to vrijeme takođe sa Javom nalazio u trgovačkom marketu, te odakle započinje avantura.

Zatim, slijedeći dan Bryon dolazi na vrata Martinu sa objašnjenjem za papirić u njegovom džepu. Međutim, ovdje postoji nekoliko stvari koje i dalje nisu jasne; kako to da je Bryon odjednom uspio da pobjegne od agenata koji su ga proganjali? Iako svi znamo da su helikopterom uspjeli da opkole tržni centar, a tu stavljamo automatski predpostavku kako to da je Bryon bio toliko siguran u svoj bijeg da je odmah, te da je umjesto kod sebe ostavio papir, potajice ga je stavio Martinu u džep. Zatim, kako mi možemo da znamo da je taj Bryon, koji se slijedećeg jutra pojavio na vratima, nije zapravo bio uhvaćen i prinuđen da prizna kome je dao papir i da li je na kraju pristao da ponovo radi za CIA-u pod uvjetom da vrati nazad papir, pri tome namještajući Martiju zamku kako bi ga se tajna služba napokon riješila, jer svi mi vrlo dobro znamo Martijeve odnose sa državnim službama iz ranijih epizoda. Kako god, dugo bi trajalo da razjasnimo ovu tezu, ali ono što je najbitnije jeste šta se zapravo nalazilo u tom papiriću. Osim papira, slijedeća tajna koja nas baca na razmišljanje jeste ko je onaj čovjek u mentalnoj bolnici u Rusiji, koji samo po cijeli dan crta Mjesec? I odakle dolazi tolika ludost za tim Mjesecem? Sve su to pitanja na koje odgovore su nam scenaristi dali tokom epizode. Naime, onaj let na Mjesec kakvog mi znamo se nije dogodio na način koji nam je predstavljen na televiziji i u knjigama i časopisima historije. Znači, sve je bilo laž! Jadna majko - sve u šta smo vjerovali je uništeno, šta sada? Analiziriati! Ko, šta i zašto je htio da tajna nikada ne bude otkrivena? I da li ta tajna Mjeseca ima neku povezanost sa nama? Prema Castelliju, svako ko zakoraći svojom nogom po Mjesecu, um mu zaluta i postaje, da se jednostavnije izrazim - lud. Prava SF teorija, zar ne? Istraga dovodi naše junake do Nevade, gdje čak i pronalaze studio gdje je navodno snimljeno slijetanje na Mjesec, ali biva ubrzo uništeno. Međutim, jedina zbunjujuća stvar tokom ove epizode je bio kraj (upozorenje spoiler) gdje zapravo sve ispada da je Martin tokom cijele pustolovine bio samo iskorišten radi prljavih poslova CIA-e. A još čudnije je što se Bryon na kraju izvukao, ali samo sa manjim posljedicama napuštajući posao radnika CIA-e. Lagao bih vas kada bih rekao da je u pitanju avanturistička epizoda, jer osim dugotrajnih razglabanja likova, i nepotrebnog dijaloga o slijetanju na Mjesec, jedina uzbudljiva stvar tokom epizode je bio bijeg od potjere vojnih aviona. A ako ćemo realno, džip koji, recimo ide maksimalno 120km/h može uspješno da pobjegne od aviona koji duplo više može da dostigne brzinu, ipak malo previše, da kažem akcijski iscenirano.

Bryon Smitha bi mogao da izdvojim kao jedino upečatljivog lika ove epizode, ali da ga mogu nazvati zanimljivim, poptuno je suprotno od ovoga. Ovo je jedan od najvećih problema ovog serijala, čiji scenariste nisu u stanju da proizvedu nekog zanimljivog lika koji bi imao šanse da se ponovo pojavi, ostavljajući nas ovako u neisčekivanju nekog novijeg i boljeg lika, što je u ovom serijalu jako rijetka pojava. Izgled Bryona mi se takođe nije svidio, pogotovo u pogledu Bagnolijevog i Gradinovog crteža koji jednostavno, oštrije da se izrazim, ne umiju da nacrtaju tamnoputog čovjeka, koji kod njih izgleda poput iškrabane karikature. CIA je uveliko imala veliki nastup u ovoj epizodi, ponovo predstavljajući nam svoje metode po kojima je poznata, bacajući je u negativca ove epizode. Ali ako ćemo iskreno, priče bazirane na CIA su daleko izašle iz mode stripa i filma, dok svako njezino pojavljivanje predstavlja još jedan deja vu u svijetu stripa i filma.

Nisam mnogo očekivao od Castellija i Viettija zbog toga jer je očito po scenama i dijalozima da su na stripu radila dva autora. Castellijeva metoda unošenja likova i nagloga prevrta radnje je bila i više prisutna, dok je prisustvo, odnosno metoda Viettijeve akcije i drugih stvari po mome ukusu bila malo više zanemarena, ali joj je dakako bilo traga. Bagnoli i Gradin mi i nisu neki dragi crtači, osim što im ide dobro crtanje okoline, likovi im i dalje izgledaju poput karikature, pogotovo gore spomenuti Bryon, kojeg možete da vidite gore na slici. Ipak sam i dalje mišljenja da je epizoda mogla i bolje da ispadne da ju je neko drugi crtao, pa bi i scenario bolje izgledao. Jača strana priče je dakako naslovna stranica koja mi se na početku jako svidila. Iako je poput onih uobičajenih naslovnica gdje je glavni lik bačen u stranu, dok ovdje dakako dominira astronaut iz kojeg ugla vidimo borba dva lika, dok je pozadina dobro urađena ne odvajajući se od teme.

Naravno, epizoda je mogla bolje da ispadne, scenaristi su nas po običaju gnjavili sa historijskim činjenicama koje su mnogima poznati. Da je utrošeno malo više vremena u ovu epizodu, možda i ne bi bila ovakva kakve je. Dok nas ovako i dalje ostavlja sa gorkim ukusom u ustima, i u daljnjem iščekivanju novih i boljih ideja...

MM VEC 16 Sećanja iz budućnosti

MM VEC 20 Čovek bez sećanja

6, 6, 5, 8

Prvo kritika recenzentu zbog nepismenosti: puni Mjesec, Mjesecem... ??? Strašno. Kako puni? Mislim da sam ovo davno nekad čitao na italijanskom. Pričica slaba, tanka. Kao i sama priča o letu na Mjesec. Da mogu tamo da lete, letjeli bi oni često. A to prije 50 godina sigurno nije bilo moguće. Sve drugo je čista glupost. Tada su bili još crno-bijeli televizori. A ne da lete na Mjesec.

11.07.2015
    14:43:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

6, 7, 7, 9

Još jedna od brojnih teorija zavjere o slijetanju ljudi na Mjesec. Desetlječima već smiješno, dosadno i neinventivno preispitivanje ovog puta je ponuđeno u Bonelli stilu, u Martijevom univerzumu....ugl, tamo gdje je i mjesto ovim "teorijama". U jeftinom pulpu. I tu priča dobro funkcionira. Stoga pozitivna ocijena, pogotovo za naslovnicu.

11.07.2015
    19:17:00 sati
    verab
  • zeljko

8, 7, 8, 9

Meni se priča svidjela baš me zanimalo što će biti na kraju. Kraj je onako kad sam sve pročitao logičan a dok sam čitao nije mi bio ni na kraj pameti

17.07.2015
    10:35:00 sati
    zeljko

6, 3, 3, 8

Ovako loše zamišljenu priču o Mjesecu nisam nikada pročitao. Moglo se s zavjerom puno puno bolje. Ne preporučam za čitanje.

22.07.2015
    10:08:00 sati

Ukupna ocjena 39%

3, 1, 7, 6

Kakva glupost od epizode, za ne povjerovati. Nije ju problem pročitati, ali kad malo razglabiš kakve proturječnosti, besmislice i nelogičnosti čitaš dođe ti da povratiš. Castelli očito nije imao muda napraviti pravu epizodu koja bi sve dovela u pitanje već ovakvu glupost. Kao da je odluke donosio "u hodu", u tijeku crtanja epizode. Najbolje pročitati prvih 10 stranica, koje su kao iz udžbenika.

23.07.2016
    15:19:00 sati
  • Ukupna ocjena 41%

3, 4, 5, 5

Capricorne One nije dokumentarni nego igrani film u kome glume Elliott Gould, James Brolin, Sam Waterstone i, o da, O.J. Simpson. I nije snimljen 1978., već 1977. I nije riječ o lažiranom sljetanju na Mjesec, već na Mars.

12.09.2017
    09:25:00 sati
    aristotel skotos

Ukupna ocjena 36%

3, 1, 5, 9

Za jedno čitanje. Ako se mora.

05.07.2019
    20:28:00 sati

7, 7, 7, 7

Meni se priča svidjela, kraj je najlošiji dio priče. Fora je početak s djecom.

12.08.2021
    13:52:00 sati

Ukupna ocjena 33%

4, 3, 2, 6

Ideja da smo osvajanjem Meseca prestali da sanjamo, te samim tim i da budemo dostojni velikih dela je zaista odlicna kao postavka, pogotovu sto je Mesec kljuc snova a i utice i na psihu (za tu temu preporucujem najtoplije knjigu The Moon: Myth and image od Julesa Cashforda). Nazalost, Kasteli i Vijeti tome posvecuju samo lip servis, a celu pricu okrecu ka jako nespretnom i uzasno koncipiranom (ne)poricanju mita o tome da nikad nismo ni sletali na Mesec. A ideja, da Marti, lik sa n doktorata, ne moze ko iz topa da opali xy razloga dvojici smokljivih klinaca, vec samo "gledao sam uzivo preko tv ekrana" je umobolnost na kub. Steta, moglo je i moralo daleko bolje.

18.04.2022
    01:07:00 sati

4, 4, 5, 7

Kako ovo drugačije nazvati osim zavaravanja nas čitatelja? Prvo su nam scenaristi ponudili nekakvu misteriju oko Mjeseca i astronauta koji su poludili zbog svemirskog putovanja da bi nakon toga malo popunjavali stranice nekakvim jeftinim trikovima poput onih akcijskih scena a sve da bi nam na kraju rekli kako prethodnih 150-ak stranica nije imalo nikakvog smisla.

26.06.2023
    13:55:00 sati

• Planina tajni