Sedam gospodara duginih boja

MM VEC 22 | 154 str.

Svakih 2160 godina u Agarthi na sastanak stižu Sedam gospodara duginih boja, gdje se na osnovu jednog drevnog saveza treba da se obavi ritual obnove. U prethodnim slučajevima je to uvijek bilo formalno, ali sada bi moglo da bude drugačije, što bi moglo da odredi dalju sudbinu čovječanstva…

• Sedam gospodara duginih boja
    MM VEC 22

• I Sette Signori dell'Iride
    MM SR 300

• Pošto zbog tehničkih mogućnosti sajta nismo u mogućnosti da navedemo više od dva crtača, moramo ovako u zanimljivostima, a ima ih ukupno 8 (ili 9, računajući posebno braću Esposito): Giancarlo Alessandrini, Bruno Brindisi, Daniele Caluri, Esposito Bros., Gianni Freghieri, Lucio Filippucci, Corrado Roi, Rodolfo Torti
  • Kad je riječ o jubilarnim brojevima u boji u Bonelliju, ovaj je rekorder po broju stranica
  • Kako je Castelli i objasnio u pošti MM 298 L’uomo senza memoria, zbog bolesti nije mogao da napiše scenario za ovaj jubilarni broj, pa je ta čast pripala Carlu Recagnu
  • Prizma na naslovnici pomalo podsjeća na The Dark Side of the Moon od Pink Floyda, kako kažu na italijanskom forumu
  • U pošti ovog broja se navodi da je MM 300 zapravo jubilarni MM 400! Kako? Ako ne računamo Priče iz baze Drugdje i Magic Patrol u kojima Detektiv nemogućeg ne učestvuje, i ako ne uzmemo u obzir one priče koje su posvećene drugim junacima i u kojima Martin samo gostuje, i kad odbacimo reprinte osim 4 Martin Mystere Extra, gdje su objavljene kratke priče realizovane za druge izdavače i samim tim neobjavljene pri Bonelliju, ali uračunamo prvih 20 brojeva Zone X, gdje su objavljene i avanture Martina Mysterea onda je, sve u svemu, zaključno sa 2008. godinom izašlo je 300 brojeva redovne serije, 7 brojeva Martin Mystere Bis, 25 specijalaca, 22 Almanaha Misterija, 12 Giganata, 4 maxija, 4 Martin Mystere Extra sa kratkim pričama, 20 Zona X i 6 vanrednih brojeva (5 team-upova i specijalac posvećen 100 godina stripa), što je sve zajedno 400 izdanja! Ovdje možemo vidjeti alternativnu naslovnicu sa brojem 400
  • Zbog prelaska na dvomjesečni ritam broj 300 je izašao oko godinu i po kasnije nego što bi to bilo da je ostao na mjesečnom ritmu
  • U pošti se navodi da je Brindisi dosad uradio samo jednu kratku priču objavljenu u Ken Parker magazinu (rb 26 Il Cielo dei Sargassi), ali u popisu je naveden i kao jedan od autora rb 7 Il Genetliaco
  • Priča se sastoji od jedne okvirne priče i sedam kratkih priča posvećenih duginim bojama, a svaku je uradio različit crtač. Okvirnu priču je uradio Alessandrini i ona počinje prologom na stranici 5, pa uvodna priča 6-15 stranice stranice, sa ubačenim dijelom (intermecom) na stranicama 92-93 i epilog na stranicama 152-158.
  • Na stranici 3 na monitoru vidimo slavljeničku sliku Martina, Diane i Jave, a Martin drži u ruci ovaj broj. Autor je Filppucci
  • Na stranici 5 stoji da je prije 200 000 godina bila Lemuria, a prije 20 000 godina Atlantida? I na italijanskim forumima postavljaju isto pitanje, ali odgovori su nedorečeni. Ipak, izgleda da se misli na drugi izgubljeni kontinent, koji je postojao prije Atlantide i prije Mua. Recagno kaže da je to prema teoriji gospođe Blavatsky - "Antropogeneza" govori o evoluciji čovječanstva preko pet korijenskih rasa. Ukratko, prva rasa bila je "eterične" prirode, druga je živjela u Hiperboreji (ili Thuli), treća u Lemuriji, dok se četvrta razvijala u Atlantidi. Peta rasa je tzv. "Arijevska rasa", stara oko milion godina. Odatle jedan dio ideja u kojima su nadahnuće nalazili nacisti. Priču, koja je po svemu sudeći tek uvodna, o trećoj rasi i Lemurijancima donosi SDA 11 L’uomo che inseguiva le ombre
  • Pominje sa da su Sedmorica koja su ovdje predstavljeni kao Gospodari duginih boja ili boje same, u različitim kulturama različito predstavljani: u hinduističkoj kao emanacije boga Sunca Surje koji nam daruje svjetlo, u hrišćanskoj kao sedam viših arhanđela iz biblije, a za Kaldejce su bili atributi drugog boga Sunca Mitre
  • Boje u stvari ne postoje, one su privid koji proizvodi naš mozak, pa različito vidimo prelamanje svjetlosti. Kao što to kaže i ova priča, boje su dio ljudi, prije svega osjećanja
  • U rasporedu boja, zelena je u centru, pa je Recagno smatrao da je logično da nastupa kao portparol i nosi neki štap (ili možda skiptar?), a jedina ne nosi mašnu ili kravatu. Recagno kaže da postoje još neke male razlike među njima. Troje ih je predstavljeno kao muškarci, a četvero kao žene
  • Kut Humi se predstavlja kao portparol Kralja svijeta. Kralj svijeta je Brahatma koji ima mogućnost da komunicira sa samim Bogom, a vidjeli smo ga u Libellus almanahu 3a Povratak u raj
  • Duga je vizuelni efekat koja obično nastaje poslije kiše, kada dolazi do prelamanja svjetlosti kroz vodene kapljice. Za dugu su vezane mnoge legende, a kod nas su najpoznatije da na kraju duge možemo naći ćup zlata i da će onaj ko prođe ispod duge promijeniti pol. U stvarnosti, mi ne možemo proći ispod duge, jer se naravno radi o optičkoj varki
  • Ovo je Freghierijev prvi rad na MM poslije team-upa MM&DD 2 Kraj svijeta
  • Marti u Zelenoj priči dolazi u Chuslamacree, kod malog naroda koji je već posjetio u epizodi MM LMS #74/75 Zemlja patuljaka
  • Wally, odnosno Wahlgren pripada vrsti patuljaka Leprikona (U LMS prevedeno kao Gubavci)
  • Na stranici 36. Marti pokazuje malo smisla za romantičnu improvizaciju, poljubac ispod grančice imele
  • U Plavoj i narandžastoj ponovo vidimo doktora Spektora, ali posredno i u ljubičastoj, doduše samo u spomenu na jednoj slici), koji se pojavio u broju 100 "Di Tutti i colori" (neobjavljeno kod nas). Ipak, pravi identitet doktora Spektora je ostao nerazjašnjen, nije jasno odakle on u stvari dolazi
  • Kad je najavljeno da će se u 2008. Jedan lik preseliti na nebo mnogi čitaoci su očekivali da će to biti Von Hansen. Moralesova ideja da ubije lik Marije Ossowiecki U MM 296 Java, addio je zaista začuđujuća, ali izgleda da će se ona povremeno pojavljivati kao duh, u Plavoj priči drugi put, poslije broja 297 L'orrore oltre la soglia. Ovog puta je uzela obličje Angie. Moglo bi biti zanimljivih ideja u budućnosti
  • Pošto je ovaj specijal objavljen uoči katoličkog Božića, scenaristi su jednu priču posvetili tome, prikladno je bilo da to bude baš Plava. Na stranici 49, posljednja vinjeta lijepa slika u Martinovoj kući – stoje slijeva nadesno: Chris Tower, Max Brody, prof. Aldous Morrigan, Martin, inspektor Travis, Diana, Alfredo Castelli, Sergej Orloff i Monique
  • ako nije pisao scenario ovog broja, Castelli je našao svoje mjesto u njemu, a zanimljivo da se prikazuje u skladu sa stvarnim godinama
  • Na stranici 98. Imamo Alfredov restoran, opet Castelli :)
  • Str. 94/95., na vrlo sličan je način Alessandrini napravio uvod u Mystereove misterije u MM #2 "Osveta Božanstva Ra" – prikaz Nazce, piramida i Stonehengea.
  • U posjetu Javi stiže njegov brat Kawah kojeg smo upoznali u LIB GIG 8 Tajna prozirnih senki
  • Indigo je boja koja je nama prije svega poznata po papiru koji služi za kopiranje. Indigo priča nam donosi teoriju o vanzemaljskom porijeklu te boje i detaljnija objašnjenja o posljednjoj tuareškoj kraljici Tin Hinan, njenom grobu. Inače, Tin Hinan se ranije pojavila u kratkoj priči Skiptar Tin Hinan, Lubellus Super Book broj 5.
  • Pominju se imena pod kojim su poznati Tuarezi - Kel Tamašek – oni koji govore tamašek, Kel Tagelmust – ljudi pod velom, a oni su sami sabe nazivali Imajhiren – slobodni ljudi.
  • Tagelmust je veo indigo boje koji prema vjerovanju Tuarega odbija zle duhove
  • Na stranici 74, u hodniku satelita – baze Vremenske patrole vidimo i okačene slike između ostalih i Benjamina Franklina i Chrisa Towera! Da nije ista nasljednica baze Drugdje?!?
  • Stranica 75, u bazi Vremenske patrole vidimo slike Mister Noa, Zagora, Nathana Nevera i Dylana Doga
  • Hromoterapija je postupak liječenja pomoću boja
  • Nije objašnjeno porijeklo uređaja koji doktor Spektor koristi za to liječenje, o tome raspravljaju i na italijanskim forumima, da li je to dio Heksagona ili nešto drugo?
  • Kate, lovac na blago je lik koji se prethodno pojavljuje u MM 226 La Grande truffa i SDA 8 L'isola che giaceva sotto il mare
  • Ametist je dragi kamen ljubičaste boje, vrsta kvarca
  • Cezarion (47. g. p.n.e. - 30. g. p.n.e), pravo ime mu je bilo Ptolomej XV, a bio je sin Kleopatre i , najvjerovatnije, Gaja Julija Cezara. Ubio ga je Oktavijan Avgust 30. g. p.n.e., nakon pobjede nad Markom Antonijem i Kleopatrom u građanskom ratu, kako bi ostao jedini Cezarov nasljednik. Iako je njegova majka Kleopatra imala svu vlast, Cezarion je bio posljednji kralj helenističkog Egipta.
  • Orkneyska ostrva se sastoje od 70 malih ostrva oko 16 km sjeverno od Caithnessa na sjevernoj obali Škotske. Najveće ostrvo u grupi je poznato kao Mainland (Glavno kopno), a oko 20-ak ih je stalno nastanjeno.
  • Berserker, vikinški ratnici koji su nosili medvjeđe kože, a prvi put ih u MM serijalu srećemo u SA 68-69 Vučji ratnici/Odinovo oko
  • Valkire su boginje sudbine, koje se prikazuju kao žene, mitske nordijske ratnice, prerano umrle djevice, a najpoznatija je bila Brunhilda koja nije izvršila Odinovu volju već je učinila ono što je sama smatrala ispravnim pa joj je kazna bila da se zaljubi u prvog muškarca kog ugleda. Preklinjala je Odina da promijeni kaznu pa je on napokon odlučio da je osudi na san u dvorcu okruženom vatrom dok je junak ne probudi pa će tako taj biti onaj kog će prvog ugledati i njena ljubav. To joj je bila velika utjeha jer je znala da je samo hrabar muškarac može spasiti, bez obzira koliko će vremena proći. Prema mitu, valkira ne bi mogla da podnese da se zaljubi u bezvrijednu osobu. Odavde potiče priča o uspavanoj ljepotici i ovo je dio poznate Sage o Niebelunzima
  • Najhrabriji poginuli ratnici odlaze u Valhalu, mjesto koje u nordijskom mitu predstavlja raj u koji dolaze duše velikih junaka nakon što preminu, a tu se pali heroji zatim pripremaju za konačnu borbu - Ragnarok
  • Fenrir je demonski vuk koji će se na dan Ragnaroka boriti protiv bogova Asgarda
  • Asgard je naziv koji se u nordijskoj mitologiji koristi za dom bogova, zemlju Aesira. Onaj ko želi da stigne do Asgarda mora preći most Bifrost (duga). Na stranici 146. vidimo kako duga vodi do Asgarda, koji izgleda poput nekog Čardaka ni nebu ni na zemlji. Ova sličica je bila izdvojena kao najava za broj 300 u broju 299. Slična vinjeta s prikazom Aasgarda već je bila prikazana u G7 "Otok vatre i leda".
  • Loki je u početku bio bog vatre i ljudskog duha, prema većini mitova stvaranja on je dao čovjeku "toplu krv," tj. emocije i intuiciju. Kasnije se prikazuje kao bog prevara i spletki
  • Saga o Lokiju počinje u trodjelnoj priči "Lokijeva osveta" (MM 244/246 "La vendetta di Loki"), pa se nastavlja u MM 288 "Grendel", pa u MM 292 Sole nero/Crno sunce, da bi posljednji (za sada) nastavak bio MM 299 "Il segreto di Giovanna d'Arco"/Tajna Jovanke Orleanke.
  • Heimdall je u nordijskoj mitologiji bio čuvar duginog mosta.

Na početku ove recenzije moram napraviti kratak osvrt na prethodna dva jubilarca. MM 100 kod nas nije objavljen, pa je ta priča mnogim čitaocima nepoznata, ali u suštini se bave bojama sa umjetničke (prije svega u slikarstvu i muzici) i djelimično naučne tačke gledišta i kako bi izgledao svijet bez boja. MM 200 donosi jednu zanimljivu priču o bojama, pregled prošlosti iz gledišta turista iz budućnosti, nestanka boja, ali sve ukupno priča nije pretjerano kvalitetna. MM 300 u osnovi ima isto – šta bi bilo kad ne bi bilo boja, ali nam prikazuje značaj boja za ljude, za ljudska osjećanja.

Sedam jednobojnih gospodara duginih boja

Ko želi da čeka ovu epizodu u domaćem izdanju, možda bi do tada mogao da pričeka sa čitanjem recenzije, da ne pokvari doživljaj. Ali ako ste previše radoznali, pročitajte.

Ono što je malo zbunjujuće je kako su u Agarthiju praktično neobavešteni o nekim mogućnostima Sedmorice i šta u stvari može da se desi. Agarthi dosad nije postupao tako, ali izgleda da su i oni nemoćni u nekim stvarima. Ali da krenemo redom po pričama:

Zelena

U ovoj priči glavnu ulogu ima Martin. Kao što je i logično, za zelenu boju vezujemo Irsku, pa tako Martina (ne svojevoljno) put vodi u tu zemlju, i to u Chuslamacree gdje je već i ranije bio. Osjećanja koja vezujemo za zelenu boju mogu biti donekle različita, to je boja prirode, rađanja i ponovnog rađanja, boja mladosti, ali u praksi može imati i druga značenja, kao zeleni sto gdje se donose odluke za rješenje nekih sporova, zeleni karton koji predstavlja propusnicu, a zeleno je i boja jedne velike religije – islama. Ovdje je akcenat stavljen na značenje ponovnog rađanja, sa ubjedljivom demonstracijom u svijetu patuljaka. Martin je imao priliku i da se uvjeri u istinitost nekih legendi o dugi. Pričica je zanimljiva, s obzirom na ograničeni broj stranica interpretacija je dobra. Ocjena 9, Freghierijev crtež 7, boja malo popravlja utisak.

Plava

U drugoj priči, u glavnoj ulozi imamo Javu. Plava je boja koju vezujemo za prijatna osjećanja, pa je tako bilo prikladno da se ova priča smjesti za vrijeme Božića. Naravno, neizbježno je pomenuti Charlesa Dickensa i njegovu Božićnu priču sa Ebenezerom Scroogeom. Priča u suštini nema pravu radnju i Recagno zaista savršeno skriva od čitalaca glavni događaj ove priče, na pravi način koristi broj stranica, prikazuje jednu idiličnu atmosferu, ali i Javina osjećanja koja su ipak samo tužna poslije Marijine smrti. Ideja mi se zaista svidjela, izgleda da nas od Marije još čeka mnogo toga (bolje reći od njenog duha). Božić u Martinovoj kući okuplja mnoge prijatelje, atmosfera je odlična, a i ova priča, iako kao što rekoh bez prave radnje sa sjajnim krajem mi se najviše svidjela. Atmosfera je predstavljena kao u američkim filmovima, prepuna je simbolike i kontrasta. Ocjena 10, a Calurijev crtež sasvim solidan, ovo je njegov tek treći rad u regularnoj seriji (uradio je još dvije kratke priče, a njegov crtež ćemo vidjeti i u novom gigantu), a čitaoci kod nas mogu da ga vide u VEČ MM #3 Trinaesto iskušenje. Ocjena 9.

Kako je to kad se skupi ekipa na Božić (primijetite glavu simpa starčića Castellija)...

Indigo

Čini mi se da je Recagnu baš za ovu priču nedostajala prava ideja. Nije je ni lako naći, jer teško je napisati nešto zanimljivo a poznato o indigo boji. Recagno priču smješta u pustinjsko okruženje, malo nas upoznaje sa Tuarezima, a onda poseže za pričom o Tin Hinan i vanzemaljskom porijeklu indigo boje. Malo naučne fantastike, onako baš u MM stilu, ništa posebno, možda jedino što je iskorišćena prilika da se malo objasne neki detalji o Tin Hinan, ali ovo je jedna od lošijih priča. Ocjena 6. Što se tiče crteža, ovo je Roijev tek treći rad u redovnoj seriji (uradio je još jednu kratku priču u jednu priču u Zoni X). Ocjena 8.

Narandžasta

Ponovo idemo u XXVI. vijek i srećemo Vremensku patrolu koju smo upoznali u LIB SPB #3 Generacije, a onda se selimo u sredinu XVII vijeka u Englesku, u kuću mladog Isaaca Newtona. Ova priča je malo komplikovana, putnici kroz vrijeme, Doktor Spektor, Isaac Newton, sve to u jednoj priči u narandžastom koloritu. Kako ovdje nema ni traga od Martina, trebalo je uključiti njegovog potomka, doktora Misteriju, ali on je ipak sporedna ličnost u ovoj priči. Na sceni je glavni doktor Spektor, ovdje je dobio najviše prostora, ali detaljnija objašnjenja o njemu su ipak ostavljena za neki drugi put. Zanimljiva je ideja koja se provlači kroz serijal kako su na sve značajne ličnosti uticali neki faktori spolja. Priča je dosta dobra, ali ipak puna nejasnoća. Za narandžastu se kaže da je boja imaginacije i svestranosti. Ocjena 8, a za Brindisijev crtež takođe 8.

Žuta

Žutu boju vezujemo za ljubomoru i to je u osnovi bila jedina ideja koju je Recagno ovdje predstavio, ali na način i u događaju koji je možda odredio cijeli Martinov dalji životni put. U ovoj priči se vraćamo u 1978. godinu, u vrijeme koje prethodi događajima u epizoda SD 30-31 Tajni život Diane Lombard. Profesor Aldridge je mnogo zanimljiviji lik nego što je iskorišten u ovoj priči. Recagno je ovdje protratio vrijeme, nejasno zašto je to sve ovako loše ispalo, kad je bilo potencijala za mnogo više. Martinova vjerenica prije Diane, Jennifer, je mogla da bude potencijalno mnogo interesantniji lik. Ovako jedan značajan sudbinski događaj za Martina nije ispraćen kvalitetnom pričom. Možda pošto je crtao Torti, da je trebalo pored crteža protraćiti i priču. Ocjena 5, a za crtež jedva 3.

Ljubičasta

Recagno je u ovoj priči dosta dobro realizovao i ideju o ljubičastoj boji koja se često vezuje sa otrovom, lijepo prikazao simboliku jer je Orloffa ujela zmija, a i atmosfera u podzemlju je dobro prikazana. U posljednje vrijeme je u serijalu naglo i intenzivno provedena jedna humanizacija lika Sergeja Orloffa i ovaj prikaz u kojem vidimo šta se Orloffu zaista dešavalo u jednom važnom periodu zaista daje pravi smisao priči. U ovoj priči su prikazane najdublje Orloffljeve emocije, na izdisaju mu kroz glavu prolaze sjećanja na cijeli život, vidimo sekvence iz nekih ranijih epizoda, prijateljstvo sa Martinom, Agarthi... Priča je zaista ubjedljiva. Dobro je ubačena i sekvenca iz Starog Egipta sa Kleopatrom. Ocjena za priču 9. Crtež braće Esposito je kao i obično dobar, ocjena 9.

Crvena

Crvena boja je primarno boja rata, crvena planeta – Mars je ime dobila po rimskom bogu rata, crvena boja je boja krvi, boja revolucije... U priči idemo u godinu 1902, u Škotsku i srećemo Jacquesa Mysterea, zvanog Cigale, i veoma mladog čika Paula, kojeg smo upoznali u priči SD 40/41 "Obiteljski posao", sluge Docteura Mysterea. Epizoda je primarno posvećena Lokiju, a ima i mali nastavak u epilogu. Nordijska mitologija je zanimljiva, u MM se često obrađuje ta tema u posljednje vrijeme, ali kako kod nas još uvijek nije skoro ništa od toga objavljeno pa nije lako sve to povezati. Zanimljiva pričica, ocjena 9. Filippucciju očigledno leže ove priče s kraja XIX i početka XX vijeka, ocjena 10. Jedino je malo čudno zašto ovo nisu crtali Esposito bros, jer su uglavnom oni dosad crtali priče sa ovom tematikom.

Okvirna radnja priče se dešava u sedamdesetim (što saznajemo tek na posljednjoj stranici) i svi događaji su iz budućnosti. Recagno se potrudio da ih smjesti u odgovarajuće praznine u kontinuitetu i može se reći da je bio uspješan. Jedna ukupna ocjena je da je ovo dosta dobro ispalo, definitivno najbolji MM jubilarac dosad. Za crtež je teško dati srednju ocjenu, neki dijelovi su odlični, neki užasno loši. Naslovnica je mogla biti i bolja, ja sam očekivao nešto drugačije.

I na kraju da zahvalim na pomoći u pisanju ove recenzije prije svega prozirnoj senki, a i tantus, Djole i DeeCay su pomogli sa par informacija.

Uvodna stranica #300 sa mnogo znakovitih sličica...

MM VEC 20 Čovek bez sećanja

MM VEC 24 Meteori

9, 8, 8, 8

Naravno, prvo da se zahvalim recenzentu na trudu i odličnoj recenziji.Ovakav koncept, sa 7 priča iz različitih perioda je uvek nezahvalan, jer je teško održati da njihov kvalitet bude ujednačen što se i u ovom slučaju desilo, ali zbog originalnosti ideje, ekipe crtača koji su radili na  ovom projektu (posebno što je tu i moj miljenik Brindisi), kao i zanimljivosti iz nekih priča koje doprinose kontinuitetu, za mene je ovo najbolji od do sada izašla 3 jubilarca Martija u boji.
    24.02.2009
    11:46:00 sati
    tantus
  • Inferno

9, 8, 8, 7

Prilično sam zadovoljan ovim jubilarcem. Broj 200 je razglabao o odnosu između kolora i crno-bijele tehnike u stripovima, dok je broj 300 za temu uzeo boje i njihov utjecaj na ljudsku psihu (impresije, ekspresije i emocije). Svidjela mi se shema s gospodarima duginih boja koji su na kraju ipak odlučili ostaviti bojama njihovo svojstvo, a to je izazivanje emocija - bilo pozitivnih, bilo negativnih. Iako postoje kulturološke odrednice što bi neka boja trebala značiti, ipak je to stvar subjektivne prirode, te je čovjeku, kao gospodaru vlastite sudbine, prepušteno da sam pridaje značenja određenim bojama jer nije isključeno da se iz zlih pobuda rodi i nešto dobro i pozitivno. Nažlost, za ovu potonju konstataciju je na kraju uzet malko blesav primjer koji nema ni uporište u povijesnoj dosljednosti (Lokijevo oslobađanje jednog tipa zbog crvene boje kose njegovog oca). U biti, svršetak je u cijelosti prilično blesav. Očekivao sam više od raspleta koji nije baš jasan, a nije ni primjeren jer izgleda kao da je Recagno odlutao od teme. Same pričice su vrlo zadovoljavajuće, iako mislim da scenarist nije uspješno poentirao u svakoj. Najviše mi se svidjela ljubičasta. No, pođimo redom.Zelena - 8.5/10 - Ovo je jedna od boljih priča, ponajviše zbog toga što je jasna - zelena boja označava prirodu, planet Zemlju i regeneraciju u općem smislu. Pričica se dotaknula Malih ljudi i zančenja duge (prolaz između svijetova).Plava - 8.5/10 - Božična priča. Plava je uvijek bila tajanstvena boja. Označava melankoliju i sjetnost, a u isto vrijeme i privlačnost. Iako mi nije jasno kako je Maria sebe utjelovila kroz Angie, najveći plus ove pričice je sam završetak kada Java prima na dar plavu boju koja označava nadu. Nadu... Ali u što? Hm.Indigo - 6.5/10 - Ova boja je i meni nejasna, pa nije ni čudo da je i Recagno imao problema s ovom pričicom. Navodno označava čast, razboritost i toleranciju. Pojavljuje je se Tin Hinan i Tuarezi, ali sve u svemu, dosta zbrčkano.Narančasta - 9/10 - Jako dobra priča. Manja ocjena zbog par nejasnoća na kraju. U pričici je riječ o Newtonu koji je zbog romanse zapustio nauku. Pojavljuje je se tajanstveni doktor Spektor čija je uloga ista kao i ona od vremenskih policajaca - paziti da se ne poremeti vremenski slijed. Uređaj koji isijava narančaste zrake spašava stvar jer naranačastaboja je boja sunca, napretka, prosvjetljenja, imaginacije, dosjetljivosti i kreativnosti. Jednom riječju, ona stimulira intelekt.      Slijedeće tri boje su nešto manje "pozitivne".Žuta - 6.5 - Naravno, ona označava ljubomoru. Mislim da je okay pričica, ali je nekako dosadno ispričana.Ljubičasta - 9.5/10 - Najbolja priča. Ljubičasta boja ima dvojaka značenja. Recagno je oba otkrivao s dvije paralelne radnje - Orloffova narav i detalji iz Kleopatrinog života. Čisti ametist je dragi kamen ljubičaste boje kojeg je nosila Kleopatra. Mnogi su strašni vojskovođe pali pred njegovim sjajem. Čak i veliki Cezar. Pa je tako ljubičasta boja, boja diplomacije i kraljevstva, strasti, nezasitnosti, moći i ambicija. Ali u korizmi ta boja označava poniznost, duhovnost, spokojnost i pokoru. Orloff se nadao da će ga Kleopatrin ametist, stoga, očarati i umiriti njegove uzavrele strasti, ali na njegovu nesreću, Kleopatra je promijenila određene moći ljubičastog ametista i ostavila samo one negativne karakteristike, kao što je beskrajni nemir i nedostatak skrupula. I na taj način je objašnjen Orloffov karakter i sva njegova nedjela koja će naknadno uslijediti. Crvena - 7/10 - Nažalost ima dosta okolišanja, a ima i referenci na priče koje nisam čitao. Sama objašnjenja su malo nejasna, ali ajde. Spominju se neki elementi iz nordijske mitologije i to je svakako jedan veliki plus. Što se tiče crtača, nisu se posebno istaknuli, ali svi su zadovoljili. Fillipucci (9/10); Esposito Bros (9.5/10); Allesandrini (8.5/10); Freghieri (8/10); Caluri (8.5/10); Roi (8/10); Brindisi (9/10); Torti (6/10). Ionako crtež u Martyju nikad nije bio previše bitan. :))
    26.02.2009
    23:39:00 sati
    Inferno

10, 10, 10, 9

Pročitao na scribdu i oduševio se.

Najbolje razrađena boja je bila plava.

02.04.2010
    20:06:00 sati

7, 7, 8, 8

Onako, sve je to fino u globalu, al ne volim preterane reference na predhodne epizode (nisam fun Rekanjizma & slicno), a nesto ne ljubim mnogo ni price na 20 stana. Sve je nekako OK, al nista vise od toga. Svakako ovo je mnogo bolje od 200.

04.02.2013
    17:03:00 sati

7, 7, 10, 7

Ne znan, nekako mi ovo sve nije toliko napeto, možda zato što nikad nisam ni volio kratke priče. Ako bih morao izdvojiti neku od priča to bi bile plava i narančasta, a ni žuta (za koju su svi rekli da im je najgora)i ljubičasta nisu toliko loše. Crtače bih ocijenio ovako: Alessandrini 10, Freghieri 8, Caluri 10, Roi 7, Brindisi 10, Torti 6, Esposito Bros. 10,  Filippucci 10. Sve skupa ću dati ipak desetku jer san većinom uživa u crtežu i odličnoj boji. Naslovnicu je pokvario užasan dizajn pa izgleda gora nego što zapravo je.

23.04.2013
    08:45:00 sati

10, 10, 10, 10

Zabavne i zanimljive kratke pričice koje su odličnu ukomponirane u cjelinu.

01.05.2013
    11:10:00 sati

8, 7, 9, 7

Po običaju, dobar jubilarac, ali nešto slabiji od broja 200, najvjerojatnije zato što je taj imao samo 4 priče pa su bolje razrađene. Što se ovog tiče, sve priče su mi se jednako dopale, crvena ipak malo zaostaje . Od crteža bih posebno izdvojio Roija, kojemu boja čini vidljivim njegove sjajne debele linije. Vjerujem da je jako komplicirano crtati poput njega. A Tortiju boja izvrsno paše, njegov crtež čiste linije je k'o stvoren za nju. Caluri je nevjerojatno napredovao od Trinaestog iskušenja. Ostali su na razini.

12.06.2013
    13:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

7, 6, 6, 5

Simpatično, ali ništa posebno. Indigo mi se najviše svidela.

20.11.2013
    14:01:00 sati
  • morski

10, 10, 10, 10

05.03.2017
    20:21:00 sati
    morski

6, 6, 6, 6

Podnošljivo, iako nisam ljubitelj jubilarnih brojeva u strip svijetu.

05.07.2019
    20:30:00 sati

8, 9, 8, 8

Od svih kolornih bonelijaca, Martijevi su ponajbolji, a od tri objavljenje, upravo ova sije ostale za tri koplja. Iako koncpetualno sve tri price su slozene i sastoje se iz vise kratkih prica koje se uklapaju u jednu celinu, ovde je bilo pravo majstorstvo ukopiti ovoliki broj razlicitih prica, i to vrlo uspesno. Meni licno, indigo je najvise legla, pa crvena. Inace, sjajna recenzija, delboj!

04.03.2021
    05:46:00 sati

8, 8, 8, 7

Simpatična priča, sasvim solidna!

11.08.2021
    11:10:00 sati

8, 9, 8, 6

Sve pohvale za sjajnu recenziju. Epizoda je iz ove perspektive jako zanimljiva i značajna jer predstavlja određenu poveznicu u Martijevom univerzumu, a i jasnije je kako su se mnogi detalji nastali u kasnijem radu na serijalu naslonili na sve ovdje ispričano. Teško je ocjenjivati priču po priču, mada su se meni najviše svidjele indigo i ljubičasta, a zelena uopšte ne. Ni naslovna mi nije baš sjela. Moralo je bolje...ali zato, crtež Angie na 42.strani VČ izdanja :) sjajno. Dakle, neobično, jubilarno, egzotično = ostaje u kolekciji.

28.04.2023
    21:20:00 sati