Nož Bouvi

MM VEC 25 | 154 str.

Marti Misterija i Java nalaze se u Teksasu, gde detektiv nemogućeg skuplja materijal za najnoviju epizodu svoje televizijske serije Misterijine misterije posvećene Džimu Bouviju. Međutim, gotovo istovremeno on biva uvučen u istragu jednog tajanstvenenog ubistva koje će i njega i njegovog neandertalca odvesti do otkrića tajne Bouvijevog noža.

Ukupna ocjena 40%

Priča 3

Scenarij 4

Crtež 4

• Nož Bouvi
    MM VEC 25

• Bowie knife
    MM SR 303

• Na samom početku stripa Ongaro nam vizuelizuje Kastelijevu verziju pada Alama, te verovatno i najslavnije i najpoznatije bitke u Sjedinjenim Državama.
  • I vaš recenzent je odrastao uz mit Alama. Kao klinac gledao je Dejvija Kroketa (1955) koji se davao početkom osamdesetih na ondašnjoj JRT mreži, a slučajno, par dana pred pisanije ove recenzije, na Jutjubu je naleteo na slavni Alamo (1960) Džona Vejna.
  • General Santa Ana (puno ime Antonio de Padua Marija Severino Lopez de Santa Ana i Peres de Lebron) bio je najznačajnija politička i vojna ličnost u ranoj fazi ustanovljavanja meksičke državnosti. Ne samo da se na terenu borio za nezavisnost, već je u 22 godine čak 11 puta bio predsednik Meksika (i jednom potpredsednik, među svim ovim predsednikovanjima). Ipak, kako je vodio mnoge bitke, sa dosta žrtava, ostao je izuzetno nepopularan u narodu, pa je morao da beži u egzil. Tamo je proveo gotovo dve decenije, gde je uspeo da spiska sve svoje bogatsvo. Gotovo potpuno slep, obogaljen i bankrotiran, pred smiraj života vraća se nazad u Meksiko 1874. godine, kojeg je napustio davne 1855. Umro je u Meksiko Sitiju, 21. juna 1876, u 82-oj godini života.
  • Tokom bitke za Alamo, poginulo je 189 ustanika, međutim, meksičke trupe su potom, kao što je opisano i u stripu, masakrilale preživele, njih 342, 27. marta.
  • Dejvi Kroket je bio političar, vojnik i narodni heroj sredine XIX veka. Još kao poslanik Nacionalno-republikanske stranke iz Tenesija, on se protivio mnogim merama predsednika Endrjua Džeksona. Kada je posle više od deset godina sedenja u Parlamentu izgubio izbore, dao se put Teksasa, gde je stigao krajem 1834. godine sa 30 dobro naoružanih ljudi. U Alamo stižu 8. februara, dok sama opsada i bitka kreće 6. marta. Posle 90 minuta, borba je okončana, a po naređenju Santa Ane tela palih su stavljena na lomaču i zapaljena. Pepeo ustanika je ležao sve do februara 1837. godine, kada je pokupljen stavljen u zajednički sanduk, na kome su bila izgravirana imena Trevisa, Kroketa i Bouvija. Mesto na kome branioci leže zanavek je zagubljeno.
  • Francisko Antono Ruiz je zaista postojao i bio gradonačelnik San Antonija 1836. godine, a po naređenju Santa Ane bio je zadužen za identifikaciju tela Kroketa, Bouvija i Trevisa.
  • Zaista se na planini Peksedl nalazi i izgubljeni rudnik Džima Bouvija Los Almagres.
  • Ostin je glavni grad Teksasa. Osnovan je 1835. godine i ima 978 908 stanovnika. Osim Teksaškog univreziteta, najvažnijeg u državi i kojeg pohađa čak 51 000 studenata, ovaj grad ima 13 drugih univerziteta, FK Ostin koji se takmiči u MLS, te međunarodni aerodrom Ostin-Bergstrom na 8km od centra grada.
  • Ostin je takođe i grad gde su se smestile visokotehnološke kompanije na njegovom Sillicon Hill-u. Samo letimičan pogled na listu kompanija koje posluju tamo su za poštovanje: AMD, Adobe, Amazon, Apple, AT&T, Cisco Systems, Dell, eBay, Facebook, Google, Hewllet-Packard, IBM, Nokia, Oracle, PayPal, Samsung Group, Space X, Tesla Inc, i mnogi, mnogi drugi. I onda ne čudi što se tamo smestio i Kastelijev Spejs Tek Venčure.
  • Na strani 62, imamo bronzanu statuu kauboja Frederika Remingtona. Valjda je original, s obzirom da svako od nas može istu da kupi za par stotina dolara.
  • Iako su Bensoni možda skupljali materijale za almanah koji nikad nisu izdali, sedamdesetih godina XIX veka izlazio je Teksaški almanah koji je odao počast palima u Alamu.
  • Sedar Krik je naseljeno mesto koje se nalazi 18 km zapadno od Bastorpa (varoši i okružnog centra udaljenog 48km od Ostina). Dobilo je ime po istoimenom potoku koji se nalazi u blizini. Ima celih 200 stanovnika.
  • Iako je tablica na kolima sasvim legitimna (kombinacija brojki i slova jesu takvi u Teksasu), ipak ZVK 35R ne postoji!
  • Na poslednjoj strani je i knjiga Građanin Kanif, posveta Miltonu Kanifu, jednom od velikana stripa, autora Stiva Kenjona i Terija i pirata.

Da stara lisica Kasteli se razume u svačiju istoriju i mitologiju, znano je mnogima. Uostalom, kroz decenije i decenije u stripovima (prvenstveno, ali ne samo u) o Martiju Misteriji saznavali smo raznorazne tajne mnogih naroda, velikih i malih. I Sjedinjene Države lepo su obrađene. Nije ni čudo, otadžbina je to našeg junaka, i iako on voli da jurca naokolo po svetu, ipak, ne tako retko je otkrivao lokalne tajne: Izvor mladosti, Tajna jetija, Rušilački um, Avgustovski sneg, Tajna velike jabuke, samo neke primere da navedemo. Na red je došao Alamo i jedan od njegovih heroja, Džim Bouvi. Kako se lisac proslavio?

Alamo

Pa, što se samog pada Alama tiče, tu nema nikakvih problema. Fakti su dati, uvodnih šest strana odlično funkcionišu, i taman kad čitalac pomisli da će pred sobom imati jednu kvalitetnu epizodu, počinje raspad. Nažalost, od uvođenja Martija i Jave u igru, zajedno sa ostalim akterima koje upoznajemo tokom čitanja stripa, stvari kreću na dole. Na stranu to što je Marti stigao u Teksas da prikuplja materijal baš o Bouviju kada ga situacija zaista i natera da otkrije (hm, da li je i zaista otkrio, videćemo kasnije) tajnu Bouvija, problem je taj što je priča nekozinstentna, puna praznog hoda koji se popunjava tako što Marti ili odlazi na prijem koji napušta odmah potom da bi se vratio u hotel (ali 8 strana je sprcano u vetar, ehej!) ili poput sledeće sasvim bespotrebne stripovne sekvence; a ljudi uključeni u nju, svi do jednog, od profesora Raderforda, preko Male Pume, pa do likova iz Spejs Teka i rudara su najgori mogući klišei koji postoje. Ali ni Marti ne prolazi bolje. Njemu uspeva da na računaru za desetak minuta otkrije ono što policiji nije uspelo tokom istrage godinu dana ranije? Ni Java nije radio Bog zna šta veći deo epizode, uglavnom je hodao okolo mghrareći. Čak je i indijanska mitologija, o “plesu duhova”, jedno najobičnije gubljenje vremena, što i Marti u jednom momentu priznaje.

Međutim, najgori deo je zapravo sam hasijum i priča oko njega. Kako i zašto je Kasteli odabrao upravo ovaj element, nije najjasnije, ali kada na strani 68 pročitate da taj element NE postoji u prirodi, niti može da postoji (za dalja objašnjenja pogledati uvodnik iz ove epizode), onda čitava premisa priče postaje besmislena, a pogotovo zaplet. I sav trud koji je uložen u stvaranje ove epizode pada u vodu, jer ako neki element ima period poluraspada od 30 sekundi, jasno je da je svaka priča o tonskim blokovima ili noževima napravljenim od hasijuma idijotska. A sve se moglo tako lako izbeći samo da je umesto hasijuma metnut tamo kriptonit ili brat mu, ili neka sasvim nepoznata legura, kojoj ni prirodu ni ime ne znamo.

A to je velika šteta, jer je Džim Bouvi zaslužio da ima jednu dostojnu epizodu posvećenu njemu. Ova priča ima dobre elemente: izgubljeni rudnici San Sabe, sukobi sa Apačima i Komančima, meteorit (zašto da ne?), koji se u rukama nekog inspirativnijeg scenariste možda mogao pretočiti i u daleko čitljiviju fantaavanturističku priču. Ovde nismo dobili ama baš ništa, čak ni odgovor od čega je bio napravljen nož Bouvi. Od materijala iz atlantidske baze? Vanzemaljske? Ili sa deponije zapaljivog materijala? Posle čitanja stripa nismo bliži da damo odgovor na pitanja koja Marti postavlja, jer informacija jednostavno nema. Nema ni na pitanja čemu služi ona šaka i izvrnuto V, ko je, kada i zašto napravio medaljone u tom obliku, zašto su meci isapljeni iz pištolja advokatkinje Mils isparili, a Male Pume uništili ploče hasijuma? I tako dalje… A nije da nije bilo vremena i prostora. Ovako smo dobili još jedno potencijalno (nemoguće) skladište otpada, poput onog iz Gize (Tajna velike piramide).

I kao so na ranu, tu je i zlosrećni Ongaro, koji zaista savršeno grafički pretače ovaj kastelijevski galimatijas, na našu žalost u jedno đubre par ekselans. Čitav strip je negledljiv i skoro nečitljiv, tako da nećete puno izgubiti ako i zaboravite da ga imate na polici. Ongaro je uspeo skoro nemoguće, da bude još i gori nego u maksijima, sa traljavim crtežom i ukočenim licima. Pride ni sama naslovna strana, iako najbolji element od ponuđenih za ocenjivanje (mada to nije nikako bilo teško), nije nešto posebna, pogotovo što je prilično misleading. Ista izgleda više kao da je Alesandrini pravio skicu na nekom festivalu stripa u Maloj Krsni, nego što to zaista treba da krasi naslovnu stranu jednog stripa, pa makar i ovakvog.

Moja verzija noža Bouvi za kućevnu upotrebu

MM VEC 24 Meteori

MM VEC 27 Poslednji konvoj