Zabranjeni grad

MM VEC 26 | 154 str.

U kakvoj su vezi Martijeva neobična noćna mora i niz bizarnih ubistava koji se dešavaju širom Kine, i zašto se već decenijama mrtva Li Vosjen naizgled pojavljuje kao jedina veza među njima? U odgonetavanju ove misterije, našem detektivu na usluzi biće i sposobna mlada policajka kapetan Lin…

• Zabranjeni grad
    MM VEC 26

• La città proibita
    MM SR 304

• Ova epizoda je direktan nastavak Glinenih vojnika, nastalih dvadeset godina ranije.
  • A za tih dvadeset godina došlo je do tektonskih poremećaja. Bipolaran svet u kome smo upoznali gladovanjsku Kinu koje se tek otvarala ka svetu bez ikakvih naznaka šta će postati, slomljen je netom, a ni unipolaran svet, stvoren slomom SSSRa, nije uspeo niti da se održi niti da opravda svoje postojanje svojom pendrek demokratijom. Kina danas više nije trećerazredna sila, baš kao ni Rusija i dok se zapad bavi svojim problemima, naznake da živimo u nekoj vrsti multipolarnog sveta su tu.
  • Kina se i ekonomski, društveno i tehnološki razvila. To i sam Marti primećuje na strani 34. Uostalom, iako sam i sam donedavno bio skeptičan prema njihovom kosmičkom programu, na primer, koji je bio ponavljanje svega onoga što su SAD i SSSR već odradile pet-šest decenija ranije, ipak je spuštanje kineskog rovera na Mars pre samo par meseci, kao druge nacije kojoj je to uspelo, podvig vredan pažnje, i Bog sveti zna kakva nas iznenađenja u budućnosti očekuju, a da ne dolaze iz Vuhana.
  • Ali i pored evidentnog napretka, u pogledu ljudskih prava Kina se nije makla od Mao Cedungovog vremena. Ostali su ogromni problemi sa Tibetanicma i Ujgurima (na ove potonje se i direktno pukovnik Jokun poziva na strani 26), mada se ne može reći da i etnički Kinezi uživaju u svojim pravima.
  • Epizoda je izašla neposredno posle Letnjih olimpijskih igara, koje su se održale u Pekingu od 8.-24. avgusta 2008. godine. Ove igre su bile značajne za Srbiju po tome što se ona po prvi put posle Stokholma 1912., konačno vratila na svetsku scenu kao samostalna država, oslobođena jugo okova, osvojivši svoje prve tri medalje, srebro i dve bronze. Zanimljivo je i da će Peking biti domaćin Zimskih Olimpijskih igara 2022., kao prvi grad kome je to pošlo za rukom u istoriji.
  • Marti pravi referencu na slučaj samosagorevanja na koje je nabasao prilikom prvog susreta sa Mister Džinksom u priči Gore od smrti.
  • Takođe referenca na supertajno oružje koje smo sreli u priči Poslednje putovanje Amelije Erhart.
  • Helikopter Delfin 365 zaista postoji u ratnom vazduhoplovstvu Kine, i to čak njih 200, ali pod nazivom Harbin Z-9 (licencno proizvođeni Delfin u Kini).
  • Osam besmrtnika su He Sjangu, zaštitnica domaćica, Cao Goczju, patron glumaca, Li Teguaj, zaštitnik bolesnih, Lan Cajhe, pokrovitelj baštovana, Lu Dongbin, pokrovitelj literature, Han Ksiang, pokrovitelj muzičara, Žan Guo, zaštitnik starih i Žongli Đuan, zaštitnik vojnika.
  • Na naslovnoj strani Alesandrini je ovekovečio jednog od besmrtnika, Lu Dongbina.

Bilo je potrebno punih dvadeset godina da bi se neko u redakciji SBE odlučio da napiše nastavak priče, s obzirom da je kraj iste onomad ostao širom otvoren. Ipak, umesto da saznamo šta se to desilo sa uspavanim Bogom Zapada, Paolo Morales se odlučio da nam baci svetlo na neke druge nedoumice koje su ostale iza originalnog čitanja.

Na udaru pera jednog od ponajboljih Martijevih scenarista biće samo sušastvo Li Vosjen, ko je ona, šta je ona i kakva je njena misija. I zaista, ako se dublje uputimo u originalnu epizodu, Li Vosjen je tvrdila da je duh između Istoka i Zapada, starija od Amaterasu, međutim sve je to ostalo na jako nemuštim objašnjenjima i relativno lakom obračunu između plaćeničke i vojske Li Vosjen u kome je ova potonja potučena do kolena u par minuta, a baba-devojka poslata na drugi svet.

Morales se hvata za tog duha, i ovde uvodi sada kineske duhove, huene, koji su, barem po njemu kao dobar dan u Kini, i gde pored huena normalnih ljudi imamo i huene mešovitih bića, poput Li Vosjen. I dok su hueni normalnih ljudi bezazleni, hueni mešovitih bića to nisu, a i Vosjen će biti prizvana da obavi proces stradanja osam paklova da bi izabrani dostigli besmrtnost!

“Leti pravo”

Ovde se Morales poziva na Osam besmrtnika iz taoističke filozofije kvazendao, inače najpopularnijeg tao pravca u Kini danas, koja datira još iz XII. veka, tačnije 1170. godine. I dok osam besmrtnika uopšteno predstavljaju prosperitet i dugovečnost, ne čudi da su u narodu postali predmet obožavanja, pa ih često nalazimo predstavljene (uglavnom zajedno) na vazama, slikama ali i u literaturi. Međutim, dok osam besmrtnika su uglavnom pozitivni, ovde Morales izokreće naopačke, pa tokom priče upoznajemo novu grupu besmrtnika, ali dostojnu prezira.

Osmoro besmrtnika

Da bi uopšte razumela šta se dešava i zašto toliki ljudi bivaju ubijeni na najmonstruoznije načine, kapetan Lin Đinfei traži pomoć detektiva nemogućeg. Istina, Marti je tokom cele priče uglavnom treći točak na biciklu, još od otkrivanja da iza ubistava stoji niko drugo do Li Vosjen, on gotovo ništa ne radi do samog kraja, osim što kuka na sav glas. Morales je kapetana Lin predstavio kao izuzetno sposobnu policajku, čak i previše, jer se mlada cura ne odmara uopšte tokom jurcanja za Li Vosjen, što je gotovo pa nemoguće. Pored Martija, njoj će od velike pomoći biti i njen deda Liči Ju, bivši policajac carske policije (ovde nešto nije u redu sa hronologijom, Carstvo je nestalo i definitivno 1916. godine, pa bi deda morao da ima daleko više od 100 godina!), koji će njoj, Martiju i nama otkriti prirodu Li Vosjen, koja je tzv. mešovito biće.

Kao takvo, duh mešovitog bića Li Vosjen će biti prizvan da bi napravio novih osam besmrtnika prečicom, jer što bi se iko mlatio da prolazi sam paklove (koje uzgred budi rečeno nijedno ljudsko biće ne bi uspelo da preživi), kad mogu da žrtvuju neke druge osobe za sopstveni berićet. Ipak, iako gotovu celu epizodu Marti nije ništa radio, na samom kraju iskače kao kec iz rukava i sprečava da se besmrtni, zajedno sa tek oživljenom Li Vosjen, izvuku iz pećine i ubija ih pretvarajući se u kineskog zmaja!

Novi susret Martija i Li Vosjen

Ovime je scenarista stavio tačku na priču Li Vosjen. Uspeli smo da saznamo njenu pravu prirodu, koja nije bila baš najjasnije postavljena u premijernoj epizodi. Sama priča je lako čitljiva, i zanimljivo je videti kako detektiv nemogućeg uglavnom sedi na zadnjem sedištu i posmatra šta se događa oko njega. Njegovo pretvaranje u zmaja je samo potvrda da je on to bio i u originalnoj epizodi, pre više od dvadeset godina, zahvaljujući moći jajeta. Ipak, ostali smo bez odgovora šta se desilo sa zapadnim jajetom. Sad, kada Moralesa više nema među nama, ostaje i pitanje hoće li iko od scenarista se uhvatiti u koštac sa ovom temom.

Što se crteža tiče, ja nisam Moralesov i de Kubelisev fan, isuviše mi je krut za moj ukus. Ali, tokom godina njih dvojica su nacrtali jako velik broj priča, pa se čovek unekoliko i navikne, šta više i očekuje da oni rade na crtežu kada Morales piše scenario. S druge strane, Alesandrini sa naslovnom stranom prosto rastura, vidi se tu sav njegov raskošan talenat. Ali, treba i Kasteliju odati poštovanje, on je svojeručno obojao naslovnu stranu! Svaka čast!

MM VEC 25 Nož Bouvi

MM VEC 27 Poslednji konvoj

8, 7, 7, 7

Solidna priča, krimić sa sretnim završetkom!

19.01.2022
    07:47:00 sati

4, 4, 6, 9

Za razliku od "Glinenih vojnika", ovaj direktni nastavak te Castellijeve priče mi je poprilično usiljen i isforsiran. Ogromna količina slučajnosti su mi glavne scenarističke zamjerke. Da objasnim, uz Martina i Li Vosjen, mnogi međusobno povezani akteri su kao "iznenađujuće slučajno" povezani s misterijem ove priče, kao npr. otac kapetanice Lin i njegov bliski poznanik.

Po pitanju scenarističkih propusta, nisam znao da se po tragu guma može ustanoviti tip vozila, i to još u najmnogoljudnijoj državi svijeta!? Još je sve začinjeno gomilom nečitljivih i neizgovorljivih kineskih punih imena, koje je pravo mučenje uopće pokušati pročitati.

Uz mane u scenariju, niti priča nije nešto atraktivna. Početni dio je standardno dobar, ali razvijanjem priče prevladava osjećaj prenaglašavanja uz potpuno gubljenje uvjerljivosti u završnom dijelu.

Crtežom također nisam pretjerano zadovoljan, iako stalno naglašavam da kod Martyja crtež nije neki krucijalan faktor. Naslovnica zaista odlična. Tu se slažem s recenzentom.

20.01.2022