Trinaesto iskušenje

MM VEC 3 | 154 str.

Zaražen neobičnom drevnom bolešću (kojoj je, kako ćemo saznati, sklono 10% čovječanstva), Marti postaje agresivan, ali i otvoren za neku vrst “tuđeg sjećanja”, koje mu omogućuje da pronađe sklonište tajanstvenog ubojice čiji zločini vuku korijen iz davne povijesti.

Ukupna ocjena 35%

Priča 2

Scenarij 1

• Trinaesto iskušenje
    MM VEC 3

• La tredicesima fatica
    MM SR 281

• Inače vrlo pedantan po tom pitanju, Castelli je ovdje neočekivano fabricirao čitav niz pogrešnih podataka iz povijesti. Tako, primjerice, koristi lik Sigberta IV (koji nikada nije postojao, posljednji zabilježen je Sigbert III), te spominje kako su Franci potekli od Kelta (a nisu, nego od Germana). Također, tvrdi da je prva franačka kraljevska porodica, Merovingi, izumrla 679. godine, što se u stvari dogodilo daleko kasnije, 751. godine... Vrlo neobično za Castellija...
  • Od velikih promjena u formatu Martija Misterije do danas izašle su tri epizode (počevši sa brojem 279). Cilj tih promjena bio je, kao što znamo, podići kvalitet priča. No, prema prvim ocjenama, dobili smo jednu lošu priču (“Trinaesti zadatak”), jedan dobar ali unaprijed na neuspjeh osuđen pokušaj da se od govna napravi pita (”Povratak u Nedođiju”) i jednu bizarnu kontradikciju (“Sudbina Atlantide”). Ohrabrujuće, zar ne?
  • Naslovnica ove epizode inspirirana je crtežom Gustave Doréa.

Alfredo Castelli jedan je od onih pripovjedača koje biste razrogačenih očiju slušali sve i da vam pričaju o spolnim navikama malezijskih komaraca. Njegove elokvencija, u kombinaciji sa neupitnom inteligencijom, formira paukovu mrežu koja obavija plijen (čitatelja, dakle) strahovito brzo i efikasno. Problem je, međutim, u onome što dolazi kasnije.

Jer, ma koliko Castellijeve elaboracije bile dopadljive, nakon posljednje stranice "Trinaestog zadatka" čitatelj se teško može oteti dojmu da je upravo svario 160 stranica - ničega. A bez obzira koliko to "ništa" bilo šarmantno, još uvijek ostaje - ništa. Naravno, postoje priče kojima je cilj da govore upravo o poetici ničega, no "Trinaesti zadatak" sasvim sigurno nije jedna od tih. Naime, Castelli se u ovoj epizodi svojski potrudio da isplete bogato tkanje prepuno biografskih referenci i povijesnih činjenica, ali negdje putem on gubi iz vida bazičnu priču (koja je, uzgred budi rečeno, ispodprosječna), te nam, na kraju, govori mnogo bez da je išta rekao. Ako tome dodamo činjenicu da obilato griješi u povijesnim podacima što mu zaista nije svojstevno, zaključak se nameće sam po sebi: još jedan promašaj pod znakom MM-a.

Sama ideja “Trinaestog zadatka” utemeljena je na nizu citata, od Lovecraftovih ljudi-riba, pa sve do europskih filmova “Belphegor” i “Vidocq”. No, čini se da Castellija nije toliko zanimala ta temeljna priča, koliko usputni detalji – trudio se, zato, vjerno oslikati ozračje u Francuskoj 1795. i 1847. godine, minuciozno je razradio odnose u izdavačkoj kući Aubert, pa pomno gradio karakter Françoisa Vidocqa, ... No, osnovni zaplet ne vodi nikuda, nema ritma, ni svrhe. U laganoj šetnji kroz povijest, dobri stari Alfredo previše se često upušta u digresije i, s vremenom, nestaje u labirintu duhovitih ali besciljnih anegdota i isječaka. Nije mu prvi put, istina, ali “Trinaesti zadatak” neočekivano pokušava biti epohalna, višeslojna priča sa jakim povijesnim zaleđem. No, kada se ogoli do kostiju, od ove epizode ostaje nam samo još jedna naricaljka o tužnom čudovištu koje bi, kao, trebalo mamiti sažaljenje čitatelja.

Na toj, hiper-eksploatiranoj postavci, Castelli gradi epopeju bez pravih temelja i širi je do megalomanskih razmjera: slavni ilustrator Gustave Dore, primjera radi, ulazi u priču samo kako bi nagovijestio postojanje spomenutog čudovišta; François Vidocq, pak, igra ulogu svojevrsne “bigger-than-life” nemeze čudovištu, a prva franačka kraljevska obitelj, Merovingi, daje korijen i genezu cijelom konceptu. Tu je, zatim, i mistična bolest, tzv. “znak Merovinga”, koja “prema nedavnim istraživanjima” pogađa 10% ukupnog čovječanstva. Oboljeli, među kojima je, naravno, i Marti, postaju progresivno sve agresivniji, te hrle prema konačnom ludilu. Uzrok bolesti? “Nasljeđe od naših davnih predaka poteklih iz vode”. U redu, zaboravimo li klimave temelje, odnosno “tužnog monstruma” kao nositelja kasnijeg raspleta, potencijal za solidan strip postoji.

No, ta priča jednostavno ne zanima Castellija. On se bavi detaljima, pa tako dobijamo fantastičan kadar u kome Marti onako zdravoseljački daje jednu “zidarsku” Diani, ali i mali milijun nepotrebnih skretanja u svim mogućim pravcima istodobno... što, jasno, ne služe ničemu osim zadovoljavanju Castellijeve mahnite potrebe da priča o svakoj temi ovog svijeta. Stvar bi možda i imala nekog šarma da je Alfredo jednostavno uzeo običnu, nepretencioznu priču i poslužio se njome kao izgovorom za svoje dopadljive dizertacije. No, načeti golemu, epohalnu temu, pa zatim odlutati u nešto sasvim drugo, u nešto gotovo trivijalno… To baš i ne drži vodu.

Konačan rezultat je očekivan. Nakon više od sto stranica ničega, Castelli daje sve od sebe da u blic završnici pohvata konce i privede temeljnu priču kraju, što mu – naravno – ne uspjeva. Tako nam, nakon “Trinaestog zadatka” ostaje sijaset upitnika, no barem se možemo tješiti nizom povijesnih lekcija koje nam je dobri stari Alfredo (opet) održao... ili ipak ne? Jer, totalno netipično sebi, on usput tupavo griješi u historijskim činjenicama i, na kraju, pretvara “Trinaesti zadatak” u bizarnu kolekciju načetih tema s jedne strane, i pogrešnih informacija s druge.

Zanimljivo, sam Marti pojavljuje se rijetko, kao da je u priču uguran na silu, samo da bi ona mogla biti dio serijala. Dojam je da bi sve skupa izgledalo bolje bez njega, možda u “Storie da Altrove” formatu, sa Vidocqom u glavnoj ulozi.

Daniele Caluri obavio je solidan posao kao crtač ove epizode. Njegv stil još uvijek balansira negdje između ranih radova Casertana i Ambrosinija, uz izraženu sklonost crnoj, no očigledno je da ga neki kadrovi izuzetno motiviraju, dok druge crta preko volje. To na stranu, sveukupno gledajući, Caluri drži solidan nivo te se ističe prepoznatljivim potezom, što je u trenutnoj garnituri Martijevih crtača rijetkost.

Zaključno, pljuska Diani ostaje jedino po čemu će se “Trinaesti zadatak” pamtiti; riječ je o možda i najneočekivanijoj sceni cijelog serijala, no za strip koji živi od jednog jedinog kadra bolje bi bilo da počiva na dnu neke Castellijeve ladice, u očekivanju daljnje razrade... Ukratko, opet loš Marti. Nema veze, navikli smo.

MM VEC 2 Povratak u Zemlju Nedođiju

MM VEC 4 Zlatni Buda

• Djole

Ukupna ocjena 39%

3, 1, 6, 9

Da je priča bila kraća, i fokusirala se samo na čudovište Merovinga, imala bi smisla. Da je priča bila duža, i pružila nam neki uvid i "avanture" Dorea i u drugoj polovini stripa, umesto što je naprasno nestao, imala bi smisla. Ovako - u pitanju je kolateralna šteta novog MM formata. U prvoj polovini Castelli troši previše vremena na likove koje u drugom delu i ne vidimo. A Marti ne radi ama baš ništa celu epizodu, osim one šamarčine koju je odvalio Dijani (zaslužila je ona to odavno, rospija jedna ;) ). Enivej, ovo "osvežavanje" MM-a je za sada veći neuspeh nego Viettijevo osevžavanje Legs i Nathana. Castelliju treba penzija, a ne više stripova za pisanje, serijal treba prepustti Beretti, Recagnu i nadasve Moralesu.
    18.12.2005
    12:54:00 sati
    Djole

Ukupna ocjena 36%

2, 1, 6, 9

Svasta. Prica koja je svakako imala potencijala da bude jako zanimljiva, pre svega na osnovu brojnih biografskih i istoriografskoh cinjenica (koji su za cudo puni gresaka!), ali je bez potrebe rascepkana i razvucena na sve moguce strane, tako da citlac na kraju ni ne zna sta je procitao. O kome se ovde prica: o Doreu, Vidocqu, cudovistima, ludom Martiju??? Ili svima? Na samo 154 strane? Nije ni cudo sto smo dobili jedno veliko nista. Cak ni pljuska Dijani, bas kao ni vaskoliko Martijevo "ludilo", te prebijanje nesrecnog prosca koji mu je zickao pare za cigare ne deluju ni malo ubedljivo. Nije ni ubedljiv podatak da je 10% covecanstva podlozno bolesti Znaku Merovinga. Ma nemoj. I opet Javino spasavanje Martija koji se pojavljuje kao Deux ex machina... Sve u svemu, jadno.
    01.02.2006
    21:25:00 sati

Ukupna ocjena 40%

2, 3, 5, 10

Predugo i predosadno...naporno i sumnjičavo. Šteta što se nije više poradilo na onom mitskom čudovištu,nego nam najprije ispričaju sve okolo povijesne događaje(za koje tek sad čitajući recenziju otkrivan da su krivi).Ima akcije,premalo ima akcije...a previše nebuloza.Samo deset posto stanovništva koji su zaraženi,a među kojima sam i ja :),željeli bi da se ova priča fokusira na zadnjih 6 stranica i da se tu gomila.Ovako:uzalud nam trus svirači što je naslovnica ovako vrhunska!!!!
    12.01.2009
    19:02:00 sati

Ukupna ocjena 37%

3, 1, 5, 10

Užas! Dosadna i razvučena priča u kojoj se već nakon dvadesetak stranica vidi da ne vodi ničemu i na kraju blic završetak na 6 stranica, ovaj put bez velike eksplozije. Sve me više nerviraju ta Castellijevi brza razrješenja epohalnih misterija. Calurijev crtež mi se baš i ne sviđa, a tome su najviše uzrok lica glavnih aktera. Likovi imaju jake brade kao u braće Esposito, a to amerikaniziranje ne volim. Naslovnica vrhunska, jedino što vrijedi.
    15.01.2009
    08:27:00 sati
  • Wicked

Ukupna ocjena 28%

2, 1, 4, 7

Uh, kakvo je mucenje bilo citati ovu epizodu. Procitao sam tek iz 5-6 pokusaja. Strasno. Vec posle par strana vidi se da ova prica ne vodi nicemu. Posle meni solidne Atlantide i nepotrebne Nedodjije,  ovo je bilo dno dna. Ne secam se gore epizode Martija da sam procitao. Jedino sto vredi necemu je naslovnica.
    17.02.2009
    16:18:00 sati
    Wicked

4, 3, 6, 8

Pa sve u svemu, poredeći sa prethodne dvije epizode ova je lošija od prve, a negdje u rangu sa drugom. Previše istorijskih podataka pomalo zamara. Opet se oživljavaju one ideje o porijeklu čovjeka iz vode, ali bez prave razrade. A i šteta što nije objašnjeno ko je napravio aparat koji je omogućavao onom čovjeku-ribi da živi. Kalurijev crtež je mnogo bolji u MM 300, ovdje je dosta slab. Treba izdražati još nekoliko loših priča, pa onda konačno dolaze na red bolje.
    28.03.2009
    13:01:00 sati

4, 3, 5, 6

Iako stoji sve sto je navedeno od komentatora pre mene, ja sam konacno procitao jednog Marija iz prve, bez pauze i pri tom mi je bilo bas zanimljivo :) Kako mi je istorija slaba strana, svi ovi podatci (pa makar i pogresni) su mi bili vrlo zabavni, a uzivao sam i u dogadjajima u izdavackoj kuci koja je prakticno osmislila stripove.
    31.03.2009
    03:33:00 sati

Ukupna ocjena 40%

4, 2, 5, 7

Vidjevši da je scenarista Castelli, udobno sam se zavali u krevet i sa velikim očekivanjem krenuo u čitanje. Počelo je obećavajuće jer starno je zanimljivo čitati o pra-počecima stripa u Francuskoj i crtačima koji svoje table nose izdavačima da bi ih ovi objavili, pa u kombinaciji sa serijskim ubivom u Luvru, a svakako moram pogledati i film sa onim Vidocquom jer čitajući tekst na kraju stekao sam dojam da se radi o dosta zanimljivom tipu..Međutim, do polovine stripa je bilo interesantno a onda je krenulo totalna konfuzija i debakl; prvo Marti poludi i ošamari Dianu (a ta je scenu prikazana tek kao flash-back), pa zatim neuvjerljiva legenda o bolesti Merovinga, da bi na kraju sve kuluminiralo u katastrofalnom završetku sa onim čudovištem. Teško je sad ovako napamet reći, ali ako ovo nije najgora Castellijeva epizoda, sigurno je negdje tu blizu. Crtež korektan kod ostalih likova i prikazu scena Pariza,ali kod Martija je totalno podbacio, kakva mu je brada pozavidio bi mu i Jay Leno. Naslovnica vrlo lijepa, kao i uostalom većina novih. Svejeno, pohvale Veselom četvrtku na ovom izdanju, samo neka nam daju oni Martija i ja zadovoljan;-))
    02.04.2009
    12:56:00 sati

10, 7, 9, 8

Evo, da malo popravim prosjek ocjena jer ovo je prava stvar. Nakon prva dva polu-slabašna broja napokon epizoda s puno misterija i napetom pričom koja je lipo složena u jednu cjelinu pomoću još zanimljivijih komponenata (tajanstveni maskirani ubojica, mračno čudovište, Vidocq, Francuska na početku 19. stoljeća, povezanost crteža i znaka Merovinga). Imam samo dvije zamjerke. Prva: kraj nema nekih velikih objašnjenja, malo toga smo doznali o čudovištu i maskiranome ubojici. Zapravo, kad malo bolje razmislim, puno MM epizoda ostane bez objašnjenja na kraju, pa se to možda i ne može nazvati nedostatkom svaki put. Druga: priča se na nekim dijelovima razdužila, Castelli nam bezveze priča o nevažnim stvarima. Negdje oko 110. stranice san počeo osjećati laganu dosadu, ali ona je ipak, na sriću, brzo nestala. Dobro mi je to vrime događanja, Francuska mi je uvik bila zanimljiva, a još mi je jače što je Vidocq ubačen u priču. Pogleda san istoimeni film sa Gerardom Depardieuom u glavnoj ulozi i film je fenomenalan. Fantastična atmosfera, misteriji... preporučujem ga svima. Za razliku od prva dva, ovdje je i crtež troduplo bolji. Odlično sjenčenje, taman prava mračna atmosfera u dijelovima kad ubojica napada, a i likovi su i više nego korektno nacrtani. Ovo je meni bolje i od nekih starih epizoda koje su toliko nahvaljene. Zato, ne slušajte komenare ovih gunđala :P iznad nego strip u ruke i bacite se na čitanje. Naslovnica je dobra, vidin da se forsira sa Martijem u drugom planu.

02.04.2009
    15:16:00 sati
  • mirkozd

9, 8, 9, 9

Uvelike se slažem sa kolegom poviše mene, mpavin-om, jer za razliku od prva dva broja u izdanju veselog četvrtka, ovaj je masu zanimljiviji i čitljiviji.priču sam pročitao u jednom dahu, iako manje zamjerke na razvučenost priče stoje! Preporučam ovu priču, svakako.P.S. U vezi zamjerki "gunđala": mislim da sa godinama svi mi postajemo sve zahtjevniji, da nam sad dođe pod ruke priče o excaliburu po prvi put (meni osobno najdraža priča) i slične iz tog razdoblja, mislim da bi i za njih našli masu zamjerki i ocjene bi bile daleko objektivnije odnosli slabije...
    11.04.2009
    12:35:00 sati
    mirkozd
  • provodina

9, 8, 9, 10

Meni najbolji do sada MM od VC je baš onaj koji svi crne osim 2 kolega poviše mene.Neznam zašto, ali sto ljudi sto ćudi.Kod ovog stripa imam osjećaj da je onaj Martin kojeg svi volimo sa potencijalnom dobrom sagom koja se može nastaviti.Nije Atlantida i Mu, ali su Merovinzi.Ima velikih šansi za daljnju razradu,a to je ono što najviše volim kod MM iskrivljavanje svarnosti koje čine Martinovu sagu.Veliki plus i očekujem daljnju razradu za koju je bilo premalo stranica u ovom stripu.
    21.04.2009
    20:40:00 sati
    provodina
  • Mhejl

Ukupna ocjena 39%

4, 2, 6, 3

Grozna epizoda, zaista jako, jako loše. Gomila nepotrebnih podataka, razvlačnje radnje i nepovezanost iste i debilan kraj. Crtež je solidan, ali ništa posebno. Naslovnica je dobar, samo je crtač morao bolje nacrtati Martija.
    02.05.2009
    13:39:00 sati
    Mhejl
  • Inferno

3, 1, 9, 9

Moram priznati da je zaista grozno. Prezanimljiva tema, a toliko toga na silu ubačeno i razbacano, bez ikakve veze... Bar 100 stranica je nepotrebno, ukjučujući scenu s Vidocqom kao i s onim strip crtačima koji su tu tek kao "random" izabrani svjedoci prokletstva Merovinga i ništa više... Njihovo povezivanje s Karolinzima je jednostavno van svake logike. I na kraju nismo dobili ništa od svega toga. Grafički dio stripa je izvanredan.
    08.06.2009
    15:47:00 sati
    Inferno
  • Ferri

9, 8, 9, 8

09.06.2009
    03:50:00 sati
    Ferri
  • dnevni boravak

5, 6, 8, 6

Ocjene idu zbog naslanjanja epizode na povijest blisku i daleku te Castelijevog stila razmotavanja priče. Gotovo uvjek kad ga čitam imam dojam da priča treba ići na takav način i nikako drugčije. Epizoda je ubačena padobranom u MM-kontinuum i dovoljno je intrigantna sama za sebe. Postavke o morskom pretku Merovinga su malo vanka "logike", također neznamo ništa o njegovom nastanku a eliminiran je na blesav način. Crtač je ovdje napravio dobar posao, reko bi da je to već Bonelijev standard.
    Recezent je rekao "potencijal za solidan strip postoji" i on za mene je -solidan!

01.03.2010
    18:47:00 sati
    dnevni boravak
  • swamp thing

7, 7, 8, 7

Jos jedan solidan Marti, kao i prethodni broj. Kraj je bezveze, da je to bolje razradjeno, bile bi vise ocijene. Crtez odlican. Samo nek se Marti ne vraca Atlantidi...

18.03.2010
    18:31:00 sati
    swamp thing

4, 3, 6, 9

Ovdje je veći problem dosada i kompleksnost priče nego iritirajuća rješenja u scenariju i povijesne pogreške (što mi je, uzgred budi rečeno, još više pokvarilo dojam o epizodi). Castelli me je inače prije znao zapanjiti načinom na koji on od nezanimljivih i večim dijelom nepoznatih povijesnih činjenica uspije napraviti u najmanju ruku solidnu priču. Ovdje je od nezanimljivih (i nekih netočnih) povijesnih činjenica napravio totalno lošu i nezanimljivu epizodu. Imamo Martina koji je cijelo vrijeme "nadrkan", a objašnjenje koje za to dobivamo nije nimalo zadovoljavajuće; imamo događaje u prošlosti sa Gustavom i Vidokom, koji su najbolji i najzanimljiviji dio priče, i imamo jedno biće koje ne izaziva ni sažaljenje ni podsmijeh, već jedno bezosjećajno "Kaj?", što je jedino što sam u tom trenutku uspio pomisliti od izmorenosti zbog čitanja tolikog teksta. Najbolje sam se osjećao kada je Martin prebio onog prosjaka, a onda mu dao tristo eura, šamar Diani me nije nimalo dojmio.

Calurijev crtež, s druge strane, je neloš, ali dosta varira po pitanju kvalitete, pa sam tako isprva imao dojam da je riječ o nekom totalno neiskusnom crtaču, vidjevši da početak priče i nije baš najbolje odradio, ali kako priče ide kraju postaje sve bolji. Alessandrinijeva naslovnica je kao i uvijek super, bez obtira na novo koloriranje.

10.01.2012
    20:17:00 sati

9, 8, 8, 9

Kako Martin dijeli šamare bez parodona.

23.07.2012
    19:37:00 sati
  • marko15532

9, 9, 8, 8

Super.

Razočaravajuće da priča nije istorijski verodostojna. No lepo može čovek da se izgubi na par sati u gustoj i dramatičnoj priči sa raznovrsnim likovima koji ipak na kraju čine koherentnu celinu.

Letimično pominjanje Dorea mi nije problem jer je to udica koja uvlači i Martija i čitatelja dublje u priču. Vodeni monstrum mi je ok u poređenju sa vanzemaljcima, a i stavljen je u istorijski kontekst. Slab aspekt mi je bio to što se atavistička zaraza širi putem gledanja triptiha ili njegove kopije. Priča ne daje teoriju koja bi pomogla da se to objasni, a analogiji sa ikonama nedostaje opravdanja. Dobro, možda to znači da je centralni aspekt priče, baziran na misteriji i skrivenoj moći triptiha, potpuno neopravdan, ali Kasteli nehotice daje supstitut u obliku Tarot karata koje pobuđuju skrivene psihološke (pa onda zašto ne i somatske) manifestacije. Po mom mišljenju,naslovna strana je mnogo lepša u originalu nego u VČ izdanju jer svi dodaci na dnu strane dosta kvare strukturu slike.

PS Ništa ne oduzimam od recenzenta, koji je obrazovaniji od mene po pitanju relevantnih istorijskih činjenica, ali ja sam se lepo proveo.

02.01.2014
    00:16:00 sati