Čovek koji je živeo u budućnosti

MM VEC 35 | 154 str.

U kakvoj su vezi drevna egipatska proročanstva sa onima koje je opisao čuveni Nostradamus? Profesor Merkali iz Rima možda ima odgovor na to pitanje, ali pre nego što to otkrije našem detektivu nemogućeg, gine u bizarnom incidentu. Srećom po Martija, on u Rimu ina starog saveznika, komesarku policije Nadiju de Paskali, pa će njih dvoje, zasukanih rukava krenuti u rešavanje još jedne misterije…

S*3

• Čovek koji je živeo u budućnosti
    MM VEC 35

• L'uomo che visse nel futuro
    MM SR 313

• Mišel de Notr Dam, poznatiji kao Nostradamus, rođen je verovatno 14. decembra 1503. godine u Sen Remiju, Provansa, Kraljevina Francuska. Bio je uspešan lekar, ali je nama ostao poznat kao prorok, verovatno najpoznatiji u istoriji, sa svojim Proročanstvima, koje je objavio 1555. godine (one su prvi put na srpskom objavljene 1940. godine). Umro je 1. jula 1566. godine u Salon de Provansi.
  • Đoakino de Fjore (1135.-1204), koji se pominje u stripu, bio je katolički sveštenik, teolog i propovednik. Njegova dela i rasprave o apokalipsi i šta dolazi posle papa Inoćentije III zabranio je kao jeretička, 1215. godine.
  • Strana 62, de Paskalijeva odlično psihoanalizira matorog jarca.
  • Orus Apolo, knjiga koja se pominje, je slobodan Nostradamusov prevod, ako se to prevodom uopšte može zvati, Horaplonovog dela Hijeroglifika, traktata o egipatskim hijeroglifima koji je napsian na grčkom u V veku.
  • Aperija je zaista bio general konjice dvaju pomenutih faraona, i njegova grobnica je upravo otkrivena kako je i opisano u stripu. Naravno, nije bilo nikakvih proročanstava ispisanih na vazama.
  • Egipatska Knjiga mrtvih je pisana da bude pomoć preminulom da zaobiđe prepreke u zagrobnom životu i stavljana je u grobnicu pokojnika. Kod nas je ova knjiga prvi put prevedena 1982. godine.
  • Vidimo da Martiju Knjiga mrtvih pomaže u još uvek nezagrobnom životu:)
  • Strana 154, Nadija i Marti očijukaju na očigled Nadijinog ne-još-bivšeg muža!
  • Ovo će i biti poslednji susret dvoje nezaljubljenih, posle Moralesove smrti drugi scenaristi su potpuno zaboravili da Nadija postoji.
  • Čovek koji je živeo u budućnosti je italijanski naziv filma Vremeplov Džordža Pala iz 1960. godine.

Zvuči kao kuriozitet, ovo je prva prava epizoda o prorocima u Martijevom serijalu. Kao što sam pomenuo u uvodniku ove epizode, malo je bila dotaknuta Kasandra, jednom davno, ali je bilo potrebno da prođe preko tri decenije da se neko u stafu Martija Misterije doseti da bi možda mogao da posveti jednu avanturu upravo ovoj temi. Toga se dosetio upravo Paolo Morales, pa da vidimo šta smo to dobili.

Morales je temi prišao iz zanimljivog ugla. Jasno je da nije moglo da prođe bez Nostradamusa, i ovaj, verovatno najpoznatiji prorok svih vremena, će i služiti Moralesu kao provodnik kroz epizodu. Iako neće biti glavni akter, oko njega će se vrteti dosta akcije. Što i ne treba da čudi, jer upravo Nostradamus i dan danas, gotovo pola milenijuma posle sopstvene smrti, privlači pažnju vaskolikog sveta sa svojim takozvanim proročanstvima, koje svako tumači kako mu se ćefne. Kako i zašto?

Mišel de Notr Dam, francuski lekar, astrolog i prorok (1503.-1566), rođen je u bivšoj jevrejskoj porodici koja se konvertovala u katoličanstvo. Mišel je završio studije medicine u Monpeljeu 1522. godine, gde je četiri godine kasnije i doktorirao. 1554. godine nastanio se u Marseju, gde se manje bavi lekarskom praksom, a više pisanjem. 1550. godine je objavio Almanah, koji su tada bili u trendu, i tada prvi put pod imenom Nostradamus, i s obzirom na uspeh istog, odlučuje da ih objavljuje godišnje. U jedanaest almanaha, objavio je 6388 proročanstava. Ovo sve će dovesti i do čuvene knjige Proročanstva, objavljene 1555. godine, koju je pisao u stihovima na zagonetan, dvosmislen način, uz upotrebu francuskih, provansalskih, latinskih, grčkih i italijanskih reči. Njegova proročanstva su grupisane po centurijama i kvatrenima (devet po sto i jedna od 42) i sadržale su prorčanstva o kraju sveta, apokalipsi, dolasku Antihrista te Otomanskoj najzezdi, koja je tih godina itekako visila nad Evropom. Glavni izvori proročanstava Nostradamusu bila je već objavljena knjiga Mirabilis Liber (1522.) u kojoj su štampana proročanstva raznih hrišćanskih svetaca, od pomenutog Đoakina de Fjore, do nama stare znanice svete Brigite! Svakavih proročanstava tamo ima: glad, suša, poplave, zemljotresi, prolasci kometa, brutalne okupacije, pad crkve i beg pape… Dakle nepresušan izvor za Nostradamusa, koji je poznavao i latinski i francuski mešan sa provansalskim, kao i gotiku u kojom je ta knjiga štampana. Koristio je i tek na latisnki prevedenu knjigu O egipatskim misterijama, Jamvliha, filozofa iz IV veka, kao i još nekih dela. S obzirom na dostupne knjige, Nostradamusu je bilo lako da plagijalizira dela već napisana, bez straha da će biti kažnjen, s obzirrom da tadašnji zakon nije poznavao plagijat. Ostaje samo pitanje zašto je to radio, kada je već bio odlično situiran dobrom ženidbom, pa mu sva ova igrarija uopšte nije trebala. Ah, neka pitanja će ostati bez odgovora…

Knjiga iz moje biblioteke

Kritičari, a pre svega oni u Francuskoj, danas Nostradamusa odbacuju i smatraju ga šarlatanom, a na stub srama stavljaju one koji ga podržavaju i koji veruju da je on predvideo Francusku revoluciju, dolazak Napoleona i Hitlera na vlast, oba svetska rata, nuklearne bombe na japanske gradove, sletanje ljudi na Mesec, pad Kula bliznakinja i ko zna šta sve ne još… Dodajmo na to da prevodi na engleski ili bilo koji drugi jezik uglavnom prati nepoznavanje ondašnjeg provansalskog i što je još gore dodavanje ili izmišljanje samih prevodilaca kvaterna tako da odgovara njihovom izdanju u tom trenutku, sigurno ne idu na ruku onima koji veruju da je Nostradamus bio kojekavi genije i prorok.

No, ovaj zanimljivi lik Moralesu služi za nešto drugo. On se ne bavi Nostradamusovom biografijom na taj način. To su za scenaristu samo opšta mesta, ko je on, kakve su centurije i kvaterni, šta one, prema mišljenju čitalaca sadrže. S obzirom da je Nostradamus bio inspirisan Egipćanima, mi preko njega zapravo sada putujemo u prošlost i upoznajemo se i sa drugim, daleko važnijim biblijskim prorokom, Josifom (koji je možda bio i sam Imhotep!), a u stripu je čak i opisano predviđanje o sedam godina gladi. Morales preko Merkalija postavlja tezu da su i Josif i Nostradamus samo obični ljudi koji su se na neki način bili u kontaktu s određenim predmetom, nazvanog izvor budućnosti, nešto što predstavlja izvor znanja o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti i koja u rukama određenih ljudi može predstavljati strašno oružje.

Profesor Merkali, koji je i tvorac ove ideje je umro na bizaran način u Rimu neposredno pre nego što se susreo sa Martijem, koji je opet tu bio zarad promocije svog programa Misterijine misterije, pa Marti traži pomoć od strane stare poznanice Nadije de Paskali u rešenju problema. Ko je ubio Merkalija i zašto, i gde je nestao jeftini časovnik sa njegove ruke?

Ispostavlja se da je Merkali umro od posledica šoka kada je u njega upucana (da, iz puške) igla sa mešavinom narkotika koja je trebala da ga uspava, od strane dvojice fanatičnih vernika, Žeroma Lamarka i Klementea Vinčija, čiji je plan uništenje izvora budućnosti, ako to postoji, da ne bi remetio Božji plan, koji Bog, jel’te ima za sve nas ponaosob. Što se ručnog časovnika tiče i jurnjave za njim, na taj segment gubimo priličan broj strana, a i taj deo je najlošije odrađen i najdosadniji je deo priče, kao da je Morales namerno produžio trku za čaosvnikom da bi napunio zadanu kvotu od 160 strana stripa. Ispostavlja se da je na kraju sve te bespotrebne jurnjave Merkali uspeo da ukuca četiri cifre koje su zapravo geografske koordinate, što Martiju daje ideju za rešenje problema: izvor budućnosti je egipatska knjiga mrtvih! Ili bar jedan deo.

Naime, ispostavlja se da je u grobnici nedavno otkrivenog egipatskog generala Aperije, nalazila i posmrtna figura na kojoj su ispisane reči iz knjige mrtvih, ali i koja je, prema našem detektivu nemogućeg, i katalizator vizija možda mogućih budućnosti, koja je čak i pomogla Martiju da spase svoj život. Ona je vraćena u Kairo i na bezbedno mesto.

Morales je na malo komplikovan način uspeo ipak na kraju da poveže sve konce, od srednjevekovnih Nostradamusovih proročanstava koja nisu ništa drugo nego kopije drevnih samo uvijene u oblande, do otkrivanja matrice poznavanja budućnosti čovečanstva. Ima tu i loših momenata: korišćenje onog Žeroma postaje naporno, a ni sam Klemente nije mnogo bolji, čovek je koristio izvor budućnosti kao i Marti pa je opet bio preveslan!!! Tu je već i pomenuta bespotrebna trka za časovnikom i gubljenje vremena sa kosplejima, japancima i sviračima listova (!). Geografske koordinate su blizu Najrobija, što je prilično daleko od Egipta. Jasno je da je Merkali bio na izdahu, ali nije najjasnije otkud Martiju ideja da Kenija ima veze sa Aperijom, čija je grobnica otkrivena u antičkom Bubastisu u delti Nila, blizu Kaira… Romanini zaista ume da omaši face, pa oči i usta tako odlete ukrivo samo tako, inače ne bih imao većih primedbi na crtež. Naslovna manje-više generična. Ostaje žal što Nadiju više nismo kasnije susreli u serijalu, ovako su ostali prilično nedorečeni njih dvoje. Svakako bi bilo zanimljivo pratiti dinamiku razvoja odnosa Marti-Nadija, ali nažalost, znajući ko je u stafu danas, od toga nema mnogo vajde…

MM VEC 33 Horizont događaja

MM VEC 36 Siva plima

7, 4, 6, 8

Priča koja je imala mnogo potencijala, ali realizacija je u suštini ostala čak i ispod osrednjeg nivoa. Zanimljiva su imena likova: Fanđo, Merkali, Vinči. Nekako očekujem sterotipe da se bave vožnjom, temperaturnom skalom i slikanjem, ali vjerovatno je to bila samo neka vrsta posvete. Posebno mi je ostala upečatljiva scena u diskoteci kad Marti govori na mikrofon, nisam odavno vidio realističniju banalnu scenu u ovakvoj vrsti stripa. Crtež onako, ništa posebno. Naslovna je bolji dio.

12.06.2024
    22:51:00 sati

7, 3, 7, 6

Na momente jako dosadno. Posve neuvjerljivo. Ideja koja je mogla dati više.

15.06.2024
    17:09:00 sati

6, 4, 8, 6

Tema je još i donekle zanimljiva, radnja počinje na zanimljiv način, ali ta završna obrazloženja su konfuzna i/ili neuvjerljiva, toliko da mi je ostalo nejasno koja je svrha djelovanja one dvojice sektaša i kakve su to predmete uništili? Uz to, kad se sve pogleda, gubi smisao i ona Mercalijeva tajanstvenost s početka.

Potrudio se, ali ovo je jedan od lošijih Moralesovih radova.

Kao i uvijek, Romanini se bori da face nekih likova ne odu u karikaturalnost (iako dobro crta Martyja!), a onaj egzekutor Jerome je nacrtan kao svaki drugi negativac u priči koju on crta. Ipak, za Martyjev serijal ovaj crtež je iznadprosječan.

29.06.2024
    17:51:00 sati

• Grupna terapija