Prijetnja s Alagale

MM VEC 51 | 160 str.

Strahovite vizije uništenja i zagonetna riječ Allagalla opsjedaju građane New Yorka, a misteriozna individua zvana H.K. izaziva potrese u gradu s namjerom da izvuče novčanu korist za sebe. Martin Mystère i inspektor Travis trebat će dati sve od sebe kako bi stali na kraj tajanstvenom zločincu prije nego sravni New York sa zemljom. No jedna tajanstvena individua posjeduje važne činjenice o Allagalli, samo je pitanje vremena hoće li stići na vrijeme…

Priča 4

S*3

• Pretnja sa Alagale
    MM VEC 51

• La minaccia di Allagalla
    MM SR 329

• Enrico Bagnoli aka Henry umro je 8. 10. 2012., te je na serijalu MM od samih početaka napisao ukupno 19 epizoda. Počevši s „Metalizirani ljudi“ (SR 43/44, LIB 43, LMS 37), i zaključivši ciklus s ovom pričom.
  • Strip je posveta "Užasu s Allagalle" (izvorno "Il terrore di Allagalla"), autora Lucijana Pedrocchija i Bagnolija iz 1945. godine, te posuđuje određene elemente iz tog stripa i koristi ih kao dio zapleta
  • Misterije: tajna Allagalle, te sonične bombe čije supervibracije uzrokuju zemljotres, a ujedno i vizije destrukcije vezane uz nju

Rekvijem za Enrica Bagnolija, uz divovske robote i supersonične vibracije

Martin Mystère kao serijal ima različitih epizodnih trenutaka, te usprkos činjenici da u globali drži svoju kvalitetu na zadovoljavajućoj razini, ima novijih epizode koje su jednostavne prosječne, nezanimljive, misteriozne na niskom nivou, kojim god da ih epitetom počastili. Rekao bih, nemila kombinacija autora koje bih rado redovito preskočio da mogu su - Mignacco i tandem Bagnoli/Gradin. Žao mi je što se ovom ispodprosječnom pričom nama „dragi“ Bagnoli odnosno Henry, ukoliko ga poznajete pod tim pseudonimom, oprašta od nas. S druge strane, Bagnoli možda i nije mogao poželjeti bolji oproštaj odnosno posvetu. Ako ste pročitali i uvodnik i pogovor, pročitali ste da je ova epizoda oproštajna, budući da je to zadnja priča koju je Bagnoli napravio u serijalu, a i životu. Bagnoli je bio u osamdeset petoj godini i praktično crtao do posljednjeg trenutka. Tema epizode je također značajna, roboti. Prvu epizodu koji je autor nacrtao na serijalu MM bila je „Metalizirani ljudi“. Ali to nije sve! Prijetnja iz Allagalle inspirirana je robotima iz nekad popularnog strip serijala „Užas s Allagalle“ Luciana Pedrocchija koji je Bagnoli crtao na samom svojem stripaškom početku za strip tjednik Dinamit izdavača „Boschi“. Iako isprva nepopularan u Italiji, u drugim zemljama stekao je određenu popularnost i nastavke. Kad bismo željeli biti misteriozni, mogli bismo reći da krug njegovog stripovskog života ispunio svoju svrhu. Bagnoli je nacrtao ukupno 19 epizode serijala MM, a koristio je pseudonim Henry. Bio je uvijek crtački zapažen, uglavnom s negativne strane, jer je odudarao stilom i kvalitetom od ostalih crtača. Kako bilo, o mrtvima sve najljepše i počivao nam u miru.

“Al Dany“ i Mystere

Kako smo već spomenuli, strip je posveta Pedrocchijevom stripu „Užas s Allagalle“. Radi se o sukobu jednog novinara Ala Danyja i ludog znanstvenika Ebora, koji je iz svoje radionice na Šri Lanki slao divovske robote kako bi uništili London, centar imperijalizma. Od originalnih 12 epizoda stripa poslije su rađeni i nastavci u španjolskoj ediciji „Al Dany“ koji su pratili pustolovine hrabrog novinara. Lik tog novinara, doduše ostarjelog, pojavljuje se i u našoj priči, i on je godinama bio jedan od čelnih ljudi spomenutog Weeklyja.

Nekoliko je tzv. misterija kojima se Mignacco bavi. Roboti su zapravo samo kulise, dok je pravi misterij negdje drugdje. Snimka u kojoj roboti uništavaju New York je anakronizam jer pedesetih godina je bilo nemoguće snimiti film na 8mm traci s takvim specijalnim efektima. Drugo i treće je supersonična bomba koja osim što može izazivati zemljotrese, izaziva i zastrašujuće vizije povezane uz zemljotrese. Sad, zašto usmjerava konkretne vizije je nejasno, samo je natuknuto da jednostavno projicira svoje posljedice u indirektnom smislu. Ali mora imate neke veze s robotima i znanstvenikom koji ju je konstruirao jer kako inače tumačiti da se roboti pojavljuju opetovano, a destrukciju može obaviti i neko drugo fantastično biće, primjerice zmajevi. Inače, znanstvenici s Mua su znali kreirati strojeve koji kreiraju zastrašujuće vizije. Šteta što se naš dragi Martin toga nije sjetio ni u jednom trenutku. A fun-fact poput toga u prošlosti bi uvijek bio spominjan, slično kao i roboti. Zabavlja me Martinova borba sa žutom štampom koja objavljuje senzacionalističke vijesti, neprovjerene vijesti i suluda objašnjenja misterija kojima se Martin bavi – a kao da Martinove pustolovine ne graniče s nemogućim. To je Weekly American News, najžutija žuta štampa koja postoji u Americi. No ovaj put će se pokazati da su te novine na Martinovoj strani i da sulude teorije o kojima oni pišu ponekad znaju biti istinite te da će mu ovaj put riješiti slučaj. Koje li ironije.

Teme o robotima u serijalu znaju biti dosta dobre, no Mignaccova ideja, kao i sama razrada i rasplet ispod su razine serijala. U globalu kad pogledamo, Mystere se bori s ludim znanstvenikom koji želi „uništiti svijet“, zapravo za početak New York, svojim strojem za izazivanje potresa. Kako priča ide kraju tako stvari idu nagore. Najgori su mi dijelovi kad se tako lakomo poseže za deus ex machina rješenjima poput nadarenog Krilatog dječaka (ili „Bat boy“) koji posjeduje ama baš sve osobine koje će pomoći u pronalaženju krivca u zadnji čas. Mignaccove priče uvijek odaju dojam kao da ih je radio scenarist koji se u serijalu nalazi protivno svojoj volji. Nekoliko je glavnih likova koji i ne dobivaju previše mjesta u slučaju, nezanimljivi su i više su tu radi reda. A najviše mi nedostaje taj osjećaj povezanosti s ostatkom Mystereovog univerzuma, koji se gradio od samog početka i koji su preuzeli većina scenarista. Osim dakako Mignacca, što je možda jedan od razloga zašto me smeta.

Bagnoli i Gradin funkcioniraju bolje u svakom slučaju nego kad Bagnoli solira. Uvijek se čudim kakva je to kombinacija klasičnog i digitalnog. Ako ste Mystèreov čitatelj od samih početaka znate kakav je Bagnolijev crtež. Ako pogledamo sad, Gradin se ne libi ubacivanja digitalizacije. Specijalni efekti poput blura, te ubacivanja digitalizirane pozadine u vinjeta izrazito su česti. Tako da je crtež ovog dvojca zapravo najmoderniji u serijalu.

Za kraj, možemo zaključiti da Mignacco i dvojica autora uspijevaju uspješno izvesti priču pred čitatelje, sa svim tehničkim detaljima profesionalaca, no nekako kao da nije u duhu onog Martina Mysterea kakvog smo navikli čitati. Priča je relativno nezanimljiva, upucano je previše materije i nategnutih deus-ex rješenja u jednu priču katastrofe, rekao bih. I iako je naš ludi znanstvenik H.K. regularni manijak, lud i pohlepan, nekako sam očekivao više od obične jednodimenzionalnosti. Posebno danas, kad su negativci na cijeni. Još jednom zbogom mystereovcu Henryju, dostojno si se borio do zadnjeg trenutka, a Mignaccu želim da se više bavi nekih drugim junakom.

#1 Naslovnica "Il terrore di Allagalla" iz Albo d'oro #120 – #2 Tabla iz "El Coyote" #102 (1951) (klikni za uvećanje tabli)

MM VEC 45 Trideset šest pravednika

5, 3, 7, 6

Planina Allagalla na Šri Lanki manje je poznata u svijetu pa tako i u Americi sve dok neke njene dijelove, vrlo vjerojatno zapravo jedino New York, ne zahvata kolektivno ludilo koje se očituje na različite načine: primjerice, učenici tu riječ često ispisuju po školskim tablama a anonimni mediji (spiritisti) Martyju tvrde kako ona opsjeda i duhove s kojima su u kontaktu. Kako je nedavno isto područje pogodio potres te je nestalo dvoje američkih turista i njihovih tamošnjih vodiča, i Travisovo "šesto čulo" predosjeća kako se New Yorku sprema velika opasnost. Marty uskoro dobiva staru filmsku projekciju po kojoj džinovski roboti uništavaju grad a predosjećaji opasnosti potvrdu dobivaju kada i New York pogodi potres za koji se ispostavlja kako je izazvan ljudskim djelovanjem koliko god to apsurdno zvučalo. Ubrzo nakon toga anonimni H.K. zaprijeti vlastima uništenjem grada ukoliko na njegov račun u naredna 72 sata ne bude isplaćeno 10 milijardi dolara.

Epizoda je miks svega i svačega: dosta učimo o potresima, gdje i zašto češće nastaju, na kojoj dubini, što je epicentar a što hipocentar potresa, dok od akcije ima lažnih filmskih projekcija prema kojima New York uništavaju roboti iako je prava prijetnja zapravo izvjesna sonična bomba loptastog oblika.

Opaske:
    - U Martyju je uvijek bilo važno držati se povijesnih činjenica i događaja. Saznajemo kako su New York, budući da je grad koji se nalazi unutar tektonskih ploča a ne na njenim rubovima, pogodila tek dva potresa koja su ljudi mogli osjetiti: 1737. i 1884. godine (str. 73). Ipak, Mignacco u ovoj epizodi stvara i treći potres (str. 88-92) koji se u našoj stvarnosti nikad nije dogodio.
    - Kraj je katastrofalan, kao i u mnogim epizodama: dugogodišnji umirovljeni urednik jednog tjednika upoznat sa situacijom (i sam ima vizije uništenja grada) čitavo vrijeme je u grču ali ima i rješenje problema no "vadi" ga u zadnji tren. Rješenje je čudni dječak Ricky nadnaravnih sposobnosti. Iz čista mira nacrta ucjenjivača (inače, ubojicu turista i vodiča na Allagalli) i soničnu bombu kojom dotični namjerava izazvati katastrofalni potres.
    - Malo o Rickyju: iako je Marty smatrao da je izmišljeno biće on je uistinu (vjerojatno radi profita) maskota časopisa "Weekly American News". Uši su mu uistinu deformirane, ali je inteligentan i šutljiv. No, Martyju će se otvoriti iako je to "otvaranje" kratko trajalo jer razmjenjuju par rečenica a poslije uglavnom šuti i više "komunicira" (kako? telepatski izgleda, str. 142) s Javom.
    - Ricky kreće u završnu akciju s našom ekipom. Iako majka tvrdi da nikad ne izlazi iz kuće (str. 141) nešto ranije smo na dva mjesta (str. 49 i 62) vidjeli da je išao na reality show. Ovdje na naslovnici nekog tabloida piše "Bat boy" dok je na str. 129 doduše napisano "Bat child" ali nema sumnje da je to on.
    - Marty nekad zna i pogriješiti: smatrao je da mu je stari osmometarski film koji sadrži projekciju uništenja grada djelovanjem džinovskih robota nastao 60-ih godina (str. 58) no poslije su mu stručnjaci iz te oblasti kojima se obratio rekli kako je film nastao 1946. godine (str. 85).

29.01.2020
    07:08:00 sati