Brodolom Telemaha

MM VEC 55 | 160 str.

Nedugo nakon iznenadnog otkrića potonulog jedrenjaka iz 18. stoljeća na američkoj obali, Mysterea u njegovom domu posjećuje ni manje ni više nego vojvoda od Normandije i pretendent na francusko prijestolje! Time se pokreće stara priča o blagu s potonulog Telemaha i preživjelim potomcima Luja XVI. i ostalog plemstva u Americi.

• Brodolom „Telemaha”
    MM VEC 55

• Il naufragio del Telemaco
    MM SR 333

• Castellijev tekst „Drvna građa, čavli i svijećnjaci“ pripovijeda nam o stvarnim i izmišljenim faktima ovog broja. Jedrenjak Telemah, (tal. Telemaco, , franc. Télémaque), potonuo je u prosincu 1789. godine, no postoji legenda u kojem postoje dva Telemaha, u kojem je jedan doplovio do Amerike natovaren blagom. U vodiču „L'ami de Voyageur“ iz 1857. posvećenog rijeci Seini, spominju se dva Telemaha. „Le cimitiere de la Madeleine“ je roman iz 1801. Jean-Joseph Regnault-Warina koji dalje produbljuje teoriju zavjere gdje kaže da je mali Dauphin bio prokrijumčaren iz tamnice i na njegovo mjesto je stavljen njegov dvojnik (tzv. Affaire du Temple). Karl Wilhelm Naundorf bio je jedan od najpoznatijih pretendenata na potomka Luja XVII., no DNK analiza je dokazala da on nije u srodstvu s Marijom Antoanetom ni obitelj Bourbon.
  • Dobar tekst o misteriji Telemaha!
  • Telemah je po predanju sin grčkog junaka Odiseja i Penelope. Jedan od središnjih likova u Homerovoj Odiseji. Zapravo, prva četiri pjevanja Odiseje pripovjedaju o putovanjima na koja Telemah kreće kako bi došao do informacija o svom ocu, koji se još uvijek nije vratio kući iz trojanskog rata, pa se tradicionalno nazivaju Telemahijom.
  • Bočica sa srcem Luja XVII. i dandanas se čuva u kripti Bazilike Saint-Denis i znanstveno je dokazano da pripada obitelji Bourbona.

Pretendenti na francusko prijestolje u Americi i lov na Telemahovo blago

Možda ste se prije čitanja, poput mene, pitali što nas očekuje u ovoj epizodi Martinovih misterija? Zanimljiva naslovnica, evocira na stare pustolovne epizode, ali… Znamo da Mystere više nije onaj stari, no i dalje nabadamo dobre epizode i očekujemo najbolje od ovog stripa. Takvi su nostalgičari. Ono što nas ovdje očekuje je naizgled neugledna misterija, nepovezana s ostatkom mysterioznog univerzuma, teorija zavjere striktne povijesne teme za koju teško da su mnogi čuli. Kvrapcu, čak niti Martin nije na prvu znao o misteriji Telemaha te se morao osloniti na Google! No, ispostavilo se da je tema vrlo zahvalna, a scenaristi su se potrudili uz obilje histeriografskih i faktografskih podataka ubaciti i kriminalistički podzaplet. Ne zaboravivši dakako i blagi humoristički ton svojstven Castelliju. Martin je ovaj put zaista protagonist radnje, za razliku od mnogih epizode gdje se scenaristi pogube u elaboriranju radnje, tako da se Martinova upletenost u priču svede na upletenost i rasplet. No, pogledajmo kakvu su nam teoriju zavjere ovaj put pripremili naši mysterijanci.

Pokušaj vađenja Telemaha - ilustracija London Newsa iz 1842.

Činjenica #1 Francuska revolucija (1789–99), razdoblje revolucionarnih promjena kojima je srušen feudalni poredak i uspostavljeno građansko društvo i država; prijelomni događaj u povijesti Francuske i Europe. Francuski kralj Luj XVI. i njegova žena Marija Antoaneta su tijekom Francuske revolucije krajem 18. stoljeća, točnije 1789. – 1799., proglašeni izdajnicima naroda i pogubljeni na giljotini (1793. godine). Uspostavljena je Narodna republika, a njegova djeca Luj XVII. i Marija Tereza bačeni su u tamnicu. Mali Luj umire u tamnici od tuberkuloze nakon nekoliko godina.

Činjenica #2 Jedrenjak Telemah (Telemaque) ili Kentanadoan (Quintanadoine), natovaren lojem, drvnom građom i čavlima, u prosincu 1789. iz Rouena krenuo putem Bresta, no potonuo je godinu dana kasnije iz nepoznatih razloga. Cijela posada se spasila, osim malog od palube.

„Teorija zavjere“ nam pak kazuje sljedeće… Telemah je bio diverzija, jer je pravi jedrenjak s kraljevskim i svećeničkim blagom također isplovio u tajnosti i stigao do Amerike. Blago je bilo sakriveno. U nekoj od sljedećih tura, u Ameriku je prokrijumčaren i mali Dauphin, ( iliti prestolonasljednik) Luj XVII., koji je bio spašen iz tamnice Templea. Tako da je kraljevska loza Bourbona preživjela do dana današnjeg. I to je premisa oko koje se gradi daljnja radnja.

Telemah!

Nove generacije francuskog plemstva u Americi

Francois IX. , potomak pretendenta na prijestolje, Dauphina Luja XVII., danas je poznat kao gospodin Jones, ostarjeli bolesnik bez žive rodbine. Za njegovu naklonost bore se vojvoda od Normandije tj. automehaničar Frank L. Rozenberg, te grof od Provanse i vojvoda od Chamborda. Njegovateljica gospodina Jonesa, Ester, poput Kerbera čuva Jonesa od stalnih posjeta dosadnih plemića. Na samom početku priče pronađen je potonuli jedrenjak i dnevnik gospodina Lerouxa što ukazuje da bi u pitanju mogao biti legendarni Telemah natovaren blagom i ostalih artefaktima. Te sumnje s Martinom podijeli Rozenberg i unajmljuje ga da istraži misteriju. Kako se istraživanje nastavlja i produbljuje, priča na vidjelo izbacuje sve više detalja o Telemahu, no istodobno se počinju dešavati ubojstva. Očito je da je još netko u potrazi za blagom i da ne preže do ničega.

Priču i scenarij su osmislili Castelli i Enrico Lotti, povremeni suradnik na serijalu MM, posebice u razdoblju već davno zaboravljenih Talijanskih misterija. Mogli bismo reći da je ovdje spojeno na dobar način Castellijev faktografsko-logorejični pristup s pravim kriminalističkim zapletom. Znači misterija koja ima dobre temelje i vezivno tkivo od početka do kraja. Scene/flashbackovi iz prošlosti izmjenjuju se s faktografskim sekvencama koje tumače likovi, a kriminalistički podzaplet provlači se kroza sve to. Iako Martin cijelu priču vodi na blago nonšalantni humorni način, ne shvaćajući potpuno ozbiljnu cijelu priču, ovo je zapravo vrlo izravna priča o ljudskoj pohlepi i bešćutnosti. Romanini, stari poznanik iz humorističko-satiričnog serijala Alan Ford, pokazuje odličnu fleksibilnost, oslikavajući vrlo detaljno povijesne sekvence, kao i scene iz sadašnjosti. Crtač istodobno ostavlja osjećaj kao da je doma na serijalu, jer su i okruženje i likovi istovjetni originalu. Vrlo detaljan i besprijekorno nacrtan crtež, likovi daleko od karikaturalnog, što bismo možda mogli očekivati s obzirom na njegovu crtačku povijest. No s vremena na vrijeme kao da ispadne poneki od likova iz Alana Forda, neka facijalna ekspresija ili pokret, što pokazuje koliko su ponekad jaki crtački korijeni.

Stručni suradnik u uvodnom tekstu vodi nas kroz crtački opus Romaninija u serijalu MM, dok nas Castelli u dodatnom tekstu vodi kroz stvarne činjenice koje su se koristile u ovoj priči, kao i o referencama iz ostalih medija koji su se bavili istom temom. Moram reći da je epizoda bila lijepo iznenađenje. Naslovnica je zaista korak u krivom smjeru, više podsjeća na prvu epizodu Martina Mysterea kad ga Ljudi u crnom napadnu na Azorima nego na tekuću epizodu. Martinova obleka i prisutnost ronioca smrti, gdje mu na naslovnici Alessandrini crta njegovo pustolovno odijela tipa Indiana Jones, dok u epizodi Martin niti ne izlazi iz sakoa. Jer vremena su se uistinu promijenila, on nije samo detektiv nemogućeg, nego je gospodin detektiv nemogućeg, u godinama…

MM VEC 54 Buđenje Tiamat

• Ukupna ocjena 79%

7, 8, 8, 10

29.12.2020
    04:01:00 sati

10, 10, 10, 5

Super priča, lijepo upakirana povijest u moderno ruho zbivanja, koju prati izvrstan crtež, super!

29.12.2020
    11:57:00 sati

8, 7, 9, 6

Zaista je dobra priča "Brodolom Telemaha", onako samostalna, bez potrebe da čitamo neke poveznice iz desetak davnih brojeva. Ovo je miks misterije i akcije s odmjerenom dozom humora, ali opet taj kraj malo smanjuje ocjenu scenariju. Nije ona glavna Castellijeva boljka; dakle, nije zbrzan, ali su mi ona ubojstva otkačenih pretendenata na prijestolje višak. Nisu to neki svemirci ili zvijeri iz doba Atlantide i Mua da ih je trebalo potamaniti, a prisutan je i tradicionalni spas u zadnji čas.

Epilog zanimljiv, ali teško ostvariv, Leroux izigrao sve živo, "prodao" priču da je oslobodio Luja XVII., pokupio blago i put pod noge. No, nekako je simpatično oblikovano, kao jedna Martyjeva pretpostavka koja se, eto, uistinu ostvarila. Time je rečeno "čiča miča, gotova je priča", na ovu temu se Castelli ne namjerava vraćati. Francuska mi u ovom povijesnom razdoblju obično ne leži jer se u tim njihovim revolucijama ne zna tko je protiv koga, tko koga giljotinira, ali, srećom, toga ima samo u tragovima.

04.01.2021
    01:16:00 sati

4, 4, 6, 8

Meni se ovo nikako nije svidjelo. Gomila čudaka koji kao predstavljaju američki ogranak francuske dinastije i onda ih srede dvije sredovječne žene? A ovi hoće da traže ponovno uspostavljanje monarhije u Francuskoj? Plus što je crtež karikaturalan, to još kvari utisak. Naslovna je ponajbolja.

23.03.2021
    18:53:00 sati