Zarobljenik budućnosti

Conan

MMNN SUPB 1 | 192 str.

Martin Mystére budi se u nepoznatoj budućnosti gdje ga pokušavaju uvjeriti da je privremeno putovao u budućnost. No, ubrzo shvaća da stvari nisu baš onakve kakvim ih žele prikazati, nego ga zapravo žele iskoristiti zbog njegovog poznavanja moćnih i drevnih artefakata. Za to vrijeme, Nathan Never prati trgovinu drevnih artefakata, te se usput upoznavajući s likom i djelom Detektiva nemogućeg, sretne konačno s njim licem u lice. Martin će se naći pred neobičnim saznanjem koje će pretresti njegov svijet iz temelja…

• Zarobljenik budućnosti
    MMNN ARK 1
  • Zarobljenik budućnosti
    MMNN SUPB 1

• Prigioniero del futuro
    MMNN SPEC 1

• Prvi od dva team-upa dva lika, MM-a i NN-a objavljen je 1996., a nastavak 2001. "Tajna baze Drugdje". Također, svojevrsni je nastavak LMS 60/61 "Dani more" iz 1987. gdje se Mystére iz redovne serije "odjeljuje" od onog robotiziranog iz budućnosti. Naime, Jinx sprema Martinov um u njegovo računalo od živih proteina, i očito ga pohranjuje za budućnost. Isti će mehanizam poslije iskoristi Serra da bi vratio Nathana (kao i Susan Connery) u još kasniju budućnost. Isto tako, indirektni nastavak priče i kako je završila Orloffova ruka u bazi Drugdje, pročitajte u "Ksanadu".
  • Robotski Martin se pojavljuje u još tri epizode, NN #64/65 "Bezvremenski rat" i NN&MM2.
  • Susret je prvi put službeno najavljen u travnju 1992. u časopisu Flex (a cijeli citat može pročitati niže u recenziji).
  • Mjesto i vrijeme radnje uvodne sekvence: baza Drugdje 1996. po gregorijanskom kalendaru.
  • Str. 7., prve tri vinjete su iz ZS SP1 "Car demon", gdje se Drugdje prvi put pojavljuje!
  • Str. 8., templarski oklop u Meksiku, dokaz pretkolumbovskog otkrića Amerike, namjerno silueta Indiane Jonesa.
  • Str. 10., prvi pogled na "Skladište" baze Drugdje, Jinxova naprava iz epizode "Dani more".
  • Mjesto i vrijeme radnje u Nathanovo vrijeme: godina 2096. po novom kalendaru.
  • Str. 35., prizor iz "Dani more" kad Jinxova pomoćnica hvata Martina s početka te epizode, da bi se kasnije u drugoj inačici probudio u tijelu starca.
  • Str. 41., projekcija ključa koji otvara podvodnu vojnu bazu na mitskom kontinentu Mu (vidi epizodu "Prava priča o kapetanu Nemu").
  • Karlo Veliki, franački kralj, vladao od 768.-814., proglašen Rimskim carom.
  • Upoznajemo se s još jednom od legendarnih mačeva, poput Excalibura kralja Arthura - Joyeuse, mitski mač Karla Velikog, mač postaje proklet ako se ne nalazi u njegovim rukama. Navodno je u dršci sadržavao iver Kristova križa. Otkriva se da drška sadrži simbol atlantide.
  • Str. 44., Nathan priča da je vidio neke od primjeraka stripova MM u raznim drevnim zbirkama, a i on posjeduje i reprint.
  • Str. 44.-79., priča o potrazi za mačem Joyeuse, pojavljuje se i Orloff. Str. 60., Java može ući u um životinje?! Str. 67., Orloffov ulaz na scenu identičan je onome iz drugog broja "Osveta božanstva Ra"! Str. 79., Nathan počinje pričati Martinovu "pustolovina svetog grala" – koju smo mogli vidjeti u priči "Mač kralja Arthura".
  • Str. 80., Martina i Uma pričaju o vremenskom stroju i putnicima iz budućnosti (vidi epizodu "Vremenski stroj"), kao izumljen je kronolelektronički prag pomoću kojeg putuju kroz vrijeme.
  • Konstatira se da se prije 15.000 godina desilo uništenje Atlantide i Mu.
  • Str. 90., elektronička Orloffova ruka s murchadnom, vidi G2 "Ksanadu" koja je bila izdana tek nakon ove epizode! Martin čak priča da je samo Orloff može napraviti smrtonosnom, no to se tek ustanovljuje u G2! Serra je malo požurio stvari, jer ovaj Martin ne može znati pravu prirodu murchadni! Mehanička ruka i scene koji je prate su kao iz Terminatora…
  • Str. 109., pojavljuju se Ljudi u crnom, koji ipak postoje i u budućnosti. Vođa nosi tipično ime - John Blackman (Crni čovjek). Klasika.
  • Kad Martin vidi grad reagira ovako, "Nismo u New Yorku". San Angeles (iz "Razbijača"), Metropolis (iz "Supermana"), Trantor (centralni grad planeta iz priča Isaaca Asimova o Fondaciji)? Nathan odgovara: "Mi ga jednostavno zovemo Grad. Samo su dva tako velika, jedan na istoku, a jedan na zapadu. I taj se zove Grad, Zapadni grad, ako želite".
  • Str. 123-124., za one koji nisu upoznati s njime, mogu ukratko upoznati Nathanov "origin".
  • Martin pronalazi svoju knjigu "Atlas of the unknown", koju je izdao tek 1988., odnosno nakon njegove pustolovine s Jinxom.
  • Upoznajmo Klonzove - Ubiq i Twink!
  • Str. 162., pojašnjenje dolaska Martina u budućnost. On je robot, iskorišten je njegov um koji je pohranjen od strane Jinxa, ubačen u robota generacije tipa C-0, sadrži bioelektronički um i dijelove kloniranog ljudskog mozga.
  • Str. 163., lopovi pronalaze artefakte iz Drugdje: Joyeuse, Orloffova murchadna i Jinxovo računalo temeljeno na organskim komponentama, živim proteinima (vidi "Dani more").
  • Str. 186.-187. – klasika, junak i djeva poput junaka iz šund fikcije. Baza Drugdje je opet uništena.
  • Str. 192., Orloff u zadnjoj vinjeti, kuje daljnje planove protiv Martina!
  • Pročitaj Castellijev uvod u cijelosti, a evo i zajedničke slike Martina i Nathana iz epizode.

Kako je Nathan sreo Martina

Za predstavljanje priče pobrinut će se Castelli sam, pa ukratko citiram njegove uvodne riječi:
"Neki su nas čitatelji već pitali za susret s Nathanom Neverom i sada ću se zabaviti tako što ću vam dati mozgalicu poput onih u nedjeljnim novinama. Morate zamisliti priču u kojoj NN i MM rade zajedno, a pri tom su zadovoljeni sljedeći uvjeti. Priča će se događati u vremenu NN-a, neće se ostvariti niti jedan vremenski paradoks, priča se neće događati u paralelnoj dimenziji, niti će se raditi o nečijem snu ili sanjarenju. Moja je ideja bila o mjestu na kojem završava oružje koje traže Nathanovi neprijatelji – u jesenjem gigantu ćemo saznati i kako se to oružje tamo snašlo, a moje su i stranice scenarija prvotnog dijela u Drugdje. Ostalih 150 stranica, odnosno sam scenarij za priču napisao je Serra sam, poštujući u potpunosti likove i njihove stilove."

Jinxova mašina

Team-upovi – ili ih volite ili mrzite… Jedno je bilo sigurno, gazda Sergio Bonelli ih nije volio, tako da smo imali tek neke usamljene izlete u specijalnim brojevima ili slučajne i kratke susretima u redovnim brojevima. Čitatelji ih itekako vole i sudeći prema predgovoru gore, traže! Krenut ću od moje osobne tvrdnje da su susreti u kući Bonelli između Martina i Nathana jedni od najboljih i skoro, kao i potpuno homogeni i komplementarni naspram oba univerzuma. Castellijev mehanizam prebacivanja Martina u Nathanovo vrijeme odlično je postavljen. Da bi se to bolje shvatilo, trebate se vratiti u osamdesete, LMS 60/61 "Dani more" iz 1987., gdje se Mystére iz redovne serije "odjeljuje" od onog robotiziranog iz budućnosti. Naime, u toj epizodi maliciozni Mr. Jinx sprema Martinov um u njegovo računalo od živih proteina, i očito ga pohranjuje za budućnost. Isti će mehanizam poslije iskoristiti Serra da bi vratio Nathana (kao i Susan Connery) u još kasniju budućnost.

Martin u Gradu budućnosti

Serri ovo nije prvi izlet u Mystéreove epizode i sam lik. Kao dio Trojke sa Sardinije, na MM serijalu odradio je nekoliko vrlo dobrih epizoda koje su zadirale duboko u mitologiju MM univerzuma (vidi "Misterij nuraga", sequel "Besmrtna žena", "Narod Malih ljudi" idr.). Ovdje, ne samo da je pogodio tematiku, uklopio MM univerzum u NN univerzum, već je pogodio i karaktere i stilove pisanje likova, posebice Martina. U nekoliko rečenica na određenim mjestima savršeno definira neke pojmove ili problematiku iz MM. Pogledajmo samo (u sljedećem citatu) kako tumači politiku Ljudi u crnom u budućnosti i zašto ih nikad nismo sreli u budućnosti u Nathanovim pustolovinama.

Ljudi u crnom: "Mi smo nevidljivi, ali sveprisutni… Zahvaljujući našem strpljivom radu u prošlosti, u ovoj budućnosti istina uopće nije važna. Nove tehnologije i virtualne stvarnosti odvukle su ljude od proučavanja povijesti. Zahvaljujući nama, ljudi sada žive u neznanju, oslobođeni brige koje bi im donio neograničen tehnološki razvoj. I čak kad nostalgičari za prošlošću poput NN-a podignu uzbunu, samo rijetki su dovoljno obrazovani da shvate poruku… U budućnosti istina je tek uzaludan ukras…"

Men in black

Prirodno je pretpostaviti, a i očekivati da će jedni od negativaca biti i Martinove arhinemeze, Ljudi u crnom ili Sergej Orloff. Oni se naravno pojavljuju, što direktno u radnji što kroz opsežne flashbackove. Vrijeme i naracija se stalno izmjenjuju, no sve u svemu jako dobro funkcionira. Od negativaca iz budućnosti imamo zanosnu doktoricu Umu Thorn, na čiji šarm Martin odmah pada (a ko i ne bi); i dr. Terrel, kriminalac koji se želi obogatiti eksploatacijom moćnih artefakata koji su bili pohranjeni u skladištu baze Drugdje. A znamo da tamo postoji niz moćnih stvari koje su se pohranjivale tijekom svih Martinovih pustolovina, kao i tijekom duge povijesti baze Drugdje.

Zvijezda team-upa je ipak Martin Mystére, i dominiraju elementi iz njegovog svijeta, iako se radnja skoro u potpunosti dešava u Nathanovom vremenu. Martin se budi u nepoznatom svijetu budućnosti, i osim što se osjeća izgubljenim u vremenu kojem ne pripada, on se još mora suočiti s činjenicom da više nije čovjek. Već smo imali prilike vidjeti koliko su se Link i C-09 prilagođavali ljudskom svijetu i pokušali uklopiti u društvo. Martinov inicijalni šok oko otkrivanja njegovog pravog identiteta kasnije se pretvara u mirnu rezignaciju. Vjerujem da bi i pravi Martin reagirao pozitivno na trenutno stanje, ipak je on intelektualac koji se ne boji izazova u životu. Neke teme i motivi povlače se i iz vezane epizode G2 "Ksanadu", gdje se autor pozabavio murchadnom i njezinim utjecajem na osobnost, te zašto i kako je različito utjecala na njega i Orloffa.

Prvi susret Martina i Nathana!

Vercelli je kao crtač u MM staffu od kraja osamdesetih, i sudjelovao je na nizu epizoda. Savršeno se prilagodio svijetu budućnosti i šteta je što crtača u serijalu nismo imali prilike vidjeti u više navrata (osim, naravno, u drugom team-upu). Flashbackovi se odlično uklapaju u priču, a nacrtani su na način kao da Vercelli pokušava kopirati stilove crtača starijih epizoda. Nathanovo sudjelovanje u priči više je onako promatrački, a služi i kao akcijski sidekick i priči i Martinu. Pustolovine u bazi Drugdje u budućnosti i robotskom Martinu nastavljaju se u drugom dijelu "Tajna baze Drugdje", čiju Djoletovu recenziju možete pročitati na sajtu. Drugi nastavak bit će odrađen u malo drugačijem tonu, dosta pesimističnije i s nizom fantasy elemenata. A uključen je i treći scenarist, Beretta. Mišljenja sam da je epizoda pravi dragulj za mystereovce, zbog niza vrlo interesantnih referenci na MM univerzum i MM štiha općenito; a koliko su zadovoljni čisti nathanovci, na njima je da prosude. ;) Čak se i onaj klasični šundovski završetak lijepo uklopio - Martin junak u macho pozi i spašena djeva iz nevolje, plus nezaobilazni poljubac. Još fali samo ono - "Ovo je početak jednog lijepog prijateljstva.." Ima se još mnogo toga reći o Martinu u budućnosti, i do dana današnjega ta tema nije ni izdaleka potrošena.

Završavam Nathanovim optimističnim citatom, s kojem bih se složio i samo napominjem da bih volio vidjeti još priča s Martinom u budućnosti! I to ovako dobrih!
Nathan: "Ne pruža se svakome druga prilika, a njemu je pružena, makar u svijetu koji nije njegov. Vjerujem da će moći nadvladati sve prepreke. I znati živjeti tu, u budućnosti, onakav kakav je uvijek bio!"

Poljubac za kraj… ;)

MMNN SUPB 2 Tajna baze Drugdje

• split85

8, 9, 8, 8

Posudija san ga i pročita prije pola godine.
    Ništa spektakularno, priča sasvim u redu.
    Nažalost ovaj strip je tiha patnja mnogim stripofilima i kolekcijonrima.

21.01.2012
    21:40:00 sati
    split85

8, 7, 8, 8

Osim kraja, te činjenice da su n.n i m.m. zajedno - ništa posebno. Puno bolji 2 superbook, tako da...takve ocijene.

22.01.2012
    01:09:00 sati

9, 10, 10, 10

šuper

22.01.2012
    07:42:00 sati
  • Zagor12

7, 7, 8, 8

Moglo je i bolje, no nije loše...

22.01.2012
    11:11:00 sati
    Zagor12
  • Jerry Krause

9, 8, 8, 8

Vrlo dobro uklopljen team-up, s tim da je ovdje Nathan u sporednoj ulozi što mi se pretjerano ne sviđa. Ali dobro, trebalo je nekako Martina prilagoditi Nathanovom vremenu. Ideja je odlično smišljena, možda  realizacija na kraju malo šteka i nije toliko atraktivna, ali ja sam zadovoljan. Uglavnom, po kvaliteti tu negdje u rangu dvojke, s tim da priče nemaju mnogo veze jedna s drugom.

22.01.2012
    17:14:00 sati
    Jerry Krause

7, 8, 7, 9

Nije loša priča, ali sigurno je drugi susret MM i NN mnogo bolje osmišljen.

23.01.2012
    16:12:00 sati

8, 7, 8, 8

Ideja sparivanja Nathana i martina nije loša, a i ovaj njihov prvi team-up je ispao poprilično dobar, međutim ovdje  se radnja uglavnom bazira na Martinovom prilagođavanju novom svijetu, tako da fali prostora pravoj akciji. Način da se Martin dovede u Nathanov svijet i vrijeme je stvarno odlično ostvaren.

08.02.2012
    15:36:00 sati
  • Solid Snake

8, 8, 8, 8

Vrlo dobra prica.

12.02.2012
    01:41:00 sati
    Solid Snake
  • chris.tower

10, 9, 10, 10

dva omiljena junaka u odlicnom team upu!! Volio bih vidjeti vise epizoda sa MM robotom

25.02.2012
    18:26:00 sati
    chris.tower

10, 10, 7, 9

Odlična i dobro realizirana ideja. Čista desetka. Zamjerke idu crtežu koji je dobar, ali nije na razini priče.

18.03.2012
    14:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

9, 5, 9, 9

Lepo zamišljeno, ali je realizacija mogla biti bolja. Kraj zbrzan.

20.05.2012
    10:10:00 sati

8, 7, 8, 7

Solidna prica. Ono sto je dobro je to da moze da posluzi i kao mali uvod za ljude koji se po prvi put srecu sa NN.

24.05.2012
    10:24:00 sati

9, 8, 7, 9

Vrlo dobra priča. Najviše mi se dopao način na koji su scenaristi doveli Martina u budućnost, natjeravši prvo čitatelja da naivno pomisli da se zaista radi o vremenskome stroju da bi onda uz nazanake na početku priče ipak na kraju spektakularno ispalo da je u pitanju Jinxov stroj sa živim proteinima. Ostatak priče se bazira na trgovcima artefakata i upravo taj dio me baš ne zadovoljava previše; nekako mi ne djeluje dovoljno epski za ovakvu vrstu priče, a Nathan gotovo da na trenutke smeta. Vercellijev crtež dosta varira između dobrog i lošeg. Ima dosta dobro nacrtanih scena koje su odmah potom upropaštene loše nacrtanim likovima ili objektima (poput baze drugdje). Čovjek dobiva dojam kao da je strip nacrtalo dvojica crtača - jedan dobar, drugi loš. Ali ovaj team-up je definitivno bio dobra zamisao gotovo uspješno realizirana. Thumb up!

16.06.2012
    22:54:00 sati

5, 3, 7, 9

Bezidejno nagomilavanje hrpe podataka u jednu loše sastavljenu priču.
    23.09.2012
    10:39:00 sati

10, 10, 10, 10

Odilična epizoda koja me je prikovala za strip da ga pročitam u jednom dahu.

23.10.2012
    19:46:00 sati

9, 10, 9, 10

Ne mogu reći da je epizoda nešto extra i nešto najbolje što sam ikad čitao, ali mogu reči da je jako zanimljiva, da sam je pročitao u dahu i da se nadam da će biti još više ovakvih epizoda u budućnosti.. Crtež super, naslovnica također.. Sve ono što sam očekivao od jednog ovakvog team-upa je ispunjeno, mada je moglo za mrvicu i bolje..

02.11.2012
    18:51:00 sati
  • Villain

9, 9, 7, 10

Fino, sasvim fino!

07.02.2013
    15:58:00 sati
    Villain

8, 7, 7, 6

Dee je u pravu da je Nathan ostao u Martinovoj senci, ali ipak je to u službi priče... Jako dobra postavka, jedino mi se ne sviđa deo kada Nathan prepričava Reiseru i Sigmundu potragu za mačem, koja je lišena bilo kakve akcije i previše je prostora oduzela; moglo je ovo da stane i na 120-130 strana...

Crtež sasvim prihvatljiv, Vercelli na dobar način spaja dva sveta i od ruke mu idu dinamične table.

07.02.2013
    21:28:00 sati
  • thekide

10, 8, 8, 10

Oni koji prate oba serijala biće više nego zadovoljni sa Castellijevom idejom kako spojiti ova dva junaka. Moje oduševljenje je na žalost pokvarilo čitanje recenzije unapred (ne prvi, ali svakako poslednji put). Iako nisam čitao detaljno, dovoljno je bilo što sam bacio pogled i video ime Mister Jinx i odmah mi je sve bilo jasno. Sjajna ideja plus solidan scenario u kome ipak ima previše Martija a premalo Nathana (moglo je i bez 40 stranica potrage za mačem Karla Velikog).

22.09.2014
    12:17:00 sati
    thekide

10, 9, 8, 9

Bas sam zadovoljan ovim team upom! Daleko bolje od prvog susreta Martija i Dilana Doga. Naziv epizode i naslovna strana su odlicne navlakuse, stvarno mislimo da je Marti prebacen u buducnost i da ce se to zavrsiti uobicajeno stereotipno tako sto ce se vratiti u svoje vreme i secanje na ovu avanturu bice mu izbrisano.  Medjutim naslov Zarobljenik buducnosti ustvari moze dvoznacno da se tumaci.

Castellijeva ideja je odlicna i savrseno se uklapa i u Natanov futuristicki svet i odlicno nadovezuje na Martijev kontinuitet tj. na jednu raniju Martijevu pricu (koju ja nazalost nisam imao prilike da citam). Dakle resenje je odlicno, bez naivnih stereotipa i deus ex machina resenja.

Serra se odlicno snasao i vrhunski balansirao izmedju Natana i Martija iako je ovo u stvari Martijeva epizoda u buducnosti. Oni koji nisu upoznati sa Natanom dobili su njegov origin i upoznali ga na lep nacin jer je predstavljen kao osecajan i prijatan covek. Vidim da nekima smeta Martijeva mini epizoda unutar epizode (prica o potrazi za macem Karla Velikog) ali meni je i taj deo odlican. Mislim da je Serra bio pravi covek za ovo jer je vec imao iskustva radeci na Martiju. Jedina zamerka scenariju je sto glavni neprijatelji epizode nisu dorasli vaznosti same price. Teroristi preprodavci drevnih artefakta su krajnje nezanimljivi i nekako bledi, a pojavljivanje Ljudi u crnom iako lepo iznenadjenje opet nije najefektnije izvedeno.

Crtez Gina Vercellija je pomalo neujednacen, na trenutke je odlican, na momente dosta slab, steta sto se nije malo vise potrudio jer je ovo epizoda za pamcenje, steta sto crtez nije za pamcenje vec neki prosek.

Odmah cu se baciti na citanje druge zajednicke epizode MM i NN i cudi me kako nije pokrenut neki zaseban serijal koji bi pratio dogodovstine Martija robota. Ili barem da SBE izbacuje po jedan MM i NN team up u godinu, dve. Mislim da ova prica ima mnogo potencijala.

Akronino izdanje je perfektno i bez ikakvih zamerki sam sto se tice dizajna, stampe, uveza i cene (jedino su mogli lektora da uposle jer ima nekih gramatickih gresaka i cudnog rasporeda reci u recenici). Oni su posle ova dva team upa izbacili i dva trobroja NN od prvog broja, imam prvi. Steta sto to nije zazivelo jer me je ova epizoda bas zainteresovala za svet Natana Nevera.

26.05.2020
    02:43:00 sati