Iznenada, jedne noći

SA MM 78 | 188 str.

Postoje podsvjesne želje koje naše svjesno stanje odbacuje kao nepoželjne, grešne i samim time nepoćudne. Ponekad je dovoljan mali senzualni impuls koji otvara vrata tim željama i one se manifestiraju. Tako se našao netko da u trenucima slabosti iskoristi Martina i Dianu i uvuče ih u tragičnu igru spletki, ritualnih obreda crne magije, žrtvovanja i prizivanja moćnih božanstava!

• Iznenada, jedne noći
    MM SA 78

• D`improvviso una notte
    MM SR 217
  • L'essenza del male
    MM SR 218

• Prvi crtački uradak žene Giancarla Alessandrinija – Luise Zancanelli, koji je uvelike utjecao na njezin stil crtanja. Zajednički će čak uskoro odraditi G7 "Broj zvijeri"!
  • Ovo je neslužbeni nastavak priča MM SD 30/31 "Povratak u New York" i DD&MM #1 "Posljednja stanica: užas". Epizode s Algernonom Mabusom i Dijaninim bivšim profesorom Aldridgeom. Pročitati za razumijevanje!
  • Morales će se vratiti bratu blizancu orijentalnog ezoteričara Suryje ("zli" brat blizanac se zove Sanyaj i vođa je sekte Thugsa) u duploj epizodi #253/254 "Gli adoratori di Kali/Obožavatelji Kali".
  • Str. 53., pogrešno su upisane reference na epizode gdje se pojavljuje Marija Ossowiecki i njezina veza s Javom, treba zapravo pisati MM SA 53-55 i MM SA 66/67!
  • Prvi solo scenaristički uradak plodnog autora Paola Moralesa, dosad je sudjelovao u kombinacijama, i na crtačkom i na scenarističkom planu; njegov strip utemeljen je na priči "Traumnovelle" Arthura Schnitzlera iz 1926. godine. Taj roman poslužio je također kao inspiracija i za "Eyes wide shut", posljednji film velikog Stanleya Cubricka, gdje su zavađeni par glumili Nicole Kidman/Tom Cruise. Morales je scenarij za strip napisao dvije godine prije pojave filma!
  • Zmija Kundalini – u indijskoj jogi "tjelesna energija" – nesvjesna, instinktivna ili libidalna sila ili Shakti, leži sklupčana u dnu kralježnice. Zamišljana je kao božanstvo ili kao zmija koja spava.
  • Gregorium verum – "Grimarij istine", grimarij koje je navodno napisao "Egipćanin Alibeck" u Memphisu 1517., no znanstvenici se slažu da su se prve edicije te knjige počele pojavljivati tek u 18. st.
  • Tajna ključa, krvna žrtva, sve su to temelji magije samoprozvanog maga Alisteira Crowleya. Clavicula Salomonis ili Key of Solomon je anoniman grimarij iz 17. st., i jedan od najpopularnijih knjiga na temu demonologije. Prvi dio nazvan Ars Goetia sadrži opise 72 demona koje je Solomon evocirao i zatočio u bakrene posude zatvoren pomoću magičnih simbola. Revidirano englesko izdanje objavio je 1904. mag Aleister Crowley.
  • Boginja Kali iz hinduističkog je panteona Bogova, dolazi od riječi Kala, što znači crna, vrijeme, smrt, gospodarica smrti, Shiva! Predstavljena umnogome kao mračno i nasilno božanstvo, i prikazivana kao Shivina pratnja.
  • Str. 182., prva vinjeta prikazuje policajca po imenu Morales – jel to sam autor?

"Potaknuti tajnim željama koje u najčistijim dušama mogu izazvati opasne virove…"

Morales se ovaj put usredotočio striktno na scenarij, nema tu sad koautorstva u crtačkom dijelu, ovo je solo scenaristički uradak. Za crtež je zaslužna žena poštovanog Alessandrinija, grafičkog oca Dobrog Starog Strica Martina, a zasigurno vam nije promakao povelik utjecaj njezinog mentora/muža. Scenaristički "izlet" odrađen je s mnogo pažnje, vidi se finoća i kvaliteta dijaloga koju nerijetko znaju biti citati preuzeti iz manje ili više poznatih izvora. Inspiraciju je Morales preuzeo iz djela "Traumnovelle" autora kojeg citira u prvim stranicama stripa - Arthura Schnitzlera, za kojeg se tvrdi da je jedan od prvih koji se služio tehnikom struje svijesti u njemačkoj književnosti početkom 20. stoljeća. Morales nije, prema vlastitim riječima, temeljio ovaj strip na Kubrickovom filmu "Eyes Wide Shut" jer je dotični film snimio tek dvije godine kasnije nego je Morales napisao scenarij za strip.

Asoka Suryja

Kad bi pogledi mogli ubijati…

Zaista, Moralesovi likovi, zbunjeni par Mystere, potaknuti grešnim emocijama provode dobar dio uvoda zatvoreni u svoj unutarnji monolog, ispresijecan fragmentima sjećanja koji polagano pričaju priču. Moralesov Martin mnogo manje pati od logoreje, puno je koncizniji i ozbiljniji u svojim postupcima. Hm, čak mu je i rastresenost na niskoj razini. Vrlo je važan emotivni konflikt koji se pojavljuje između Martina i Dijane, gdje oni svaki sa svoje strane pokušavaju odolijevati svojim instinktivnim osjećajima koje razvijaju prema striptizeti Stelli ili prema Indijcu Suryju. Kao da je sam njihov koncept braka došao u pitanje. Martinov odnos prema striptizeti Stelli mijenja se od početne oduševljenosti njezinim šarmom i intelektualnom nivoom do razine gnušanja njezinim stvarnim zanimanjem i porijeklom. No, malo se detaljnije baveći karakterizacijom odnosa, on polagano počinje otkrivati svoju manu egocentričnosti i dakako da će na kraju žaliti zbog svoje taštine.

Aleister Crowley – reborn!

Dok prijespomenuti odnos podsjeća na slučajnu ljubavnu priču, odnos Diane (kao taoca) i ezoteričara Suryja (kao otmičara) neće za sobom povući štokholmski sindrom, odnosno pozitivni emotivni respons naspram otmičara. Diana je prvu fazu trenutačne oduševljenost prolazila poput Martina, no nakon otmice njezin stav pretvorio se u goruću odbojnost prema svemu što predstavlja Suryja. Neću reći da ne bih slučajno ispustio koji spoiler, no Dianin pravednički bijes i nepokolebljivost samo je učvrstila Suryjino mišljenje u neparticipiranju zlom činu Aleistera Crowleya. I Suryja i Stella svoje iskupljenje dosegli su ultimativnim činom katarze – nesebičnim žrtvovanjem. I taj su čin ostavili Diani i Martinu u nasljedstvu, neka ih podsjeti da je njihova veza bila spašena i pročišćena vatrom života! I stoga, neka iskoriste taj nesebični dar i cijene ga zauvijek!

Suprotstavljena su dva svijeta ezoterizma crne magije, prosvijetljeni istočnjački i onaj zapadnjački materijalistički, usredotočen na moć i širenje zla radi zla samog. Istočnjački predstavlja mudri Asoka Suryja, jedan od rijetkih koji su ovladali u potpunosti energijom zmije Kundalini, tjelesne energije. Drugi, zapadnjački, predstavlja Aleister Crowley - pranećak maga Aleistera Crowleya! Sam Suryja opisuje Crowleyevu opsjednutost zlom radi zla samoga, ne produhovljenjem kroz obožavanje zlih božanstava.

Već spomenuh da je crtač(ica) Alessadrinijeva žena Luisa Zancanella, što nas je lako moglo zavarati zbog različitih prezimena. Nazovemo li je Alessandrinijevim klonom možda bi bilo pomalo seksistički, no činjenica je da je njihov crtež teško razlikovati! Čak je Zancanella malo čvršće ruke, s manje karikaturnih ispada nego što to obilježava Alessandrinijeve likove. Montaža kadrova možda je zasluga i Moralesovog scenarija koje je po svojim postavkama usporeniji, misaoniji, što odmah povlači i niz bešumnih kadrova i prijelaza iz trenutka u trenutak. MM materija Moralesu nije strana, pa se stoga s lakoćom koristi svim elementima iz Martinovog univerzuma. Stari negativac Algernon Mabus, nižerazredni demon koji je skoro koštao Dijanu života, a i duše; žrtvovanja mračnome božanstvu, ali i za dobro djelo spašavanja života; transcendencija čovjeka i božanski avatari; i prilike koju su na nesreću propuštene…

MM staffu je definitivno zajednička tema tih godina ("sada" je 2000.) bila ezoterija i milenarijske sekte koje su prelaskom stoljeća i tisućljeća bile u žiži javnosti. No, prisutna je signifikantna distinkcija u stilu i atmosferi u odnosu na epizode koje smo sreli u zadnjih nekoliko navrata. Možda ova epizoda nekoga natjera da se na trenutak zamisli i promisli o svojem odnosu prema onome/onoj kojima su se predali u braku. Da li su te veze nerazmrsivo čvrste i nepokolebljive ili ponekad neki strani emotivni impuls sve to sruši lako poput kule od karata na ljetnom povjetarcu?

MM SA 76 Prijetnja sa zvijezda

MM SA 80 Nevjerojatno, ali istinito!

7, 8, 7, 8

Sviđa mi se kako su Martin i Diana ljudski okarakterizirani, a dijalozi su na višem nivou nego u drugim Bonelijima.

28.04.2010
    09:17:00 sati
  • El Morisco

9, 10, 9, 9

Preporuka za sve koji su nekoliko godina u braku! Meni iznimno zanimljivo, napeto i citljivo. Ok, mnogi filmski zapleti su ispucani unutra (prije svega Polanski: Frantic), ali sve u sluzbi price.

28.04.2010
    11:58:00 sati
    El Morisco
  • provodina

6, 8, 7, 9

Ah Morales ... Strip dosta baca na film Eyes Wide Shut od Kubrica,ali sa tempom stripa koji je slicniji Lynchu.
    Iskreno ja ne preferiram Moralesa jer on ne zna napraviti misteriju punu zagonetaka sa povijesnom dodatcima sto krasi MM kao junaka.
    Ovdje imamo filozofski pristup pun osjecaja i pitanja.Malo prave radnje koja ima tipican kraj.Bzvz potrosen Mabus koji je u stripu bio potpuno nepotreban.Neka sekta i opet razmisljanje sa MM i Dianom.U sto Morales pretvori MM u srcedrapajucu dramu.
    Vidim da svi ovdje preferirate Moralesa i njegove izljeve osjecaja u stripovima.Ja ipak preferiram vise Recagna i Berettu.

Strip ima dobar scenarij, ali jako slabu pricu koja bas i ne pase MM.Steta sto je nastavak od "Tajni zivot Diane Lombard" ispao ovako bez prave price nego samo razmisljanja.

28.04.2010
    13:17:00 sati
    provodina
  • dnevni boravak

5, 7, 6, 8

Ne sviđa mi se ovo, većina epizode je ispala kao "ispuna" između nestanka i pronalaska Diane. Mabus je efikasno demistificiran i eliminiran zauvjek iz MM sage, doduše na domišljat način. Očekivao sam daleko viiišeeee! edit: zancanella je ok, možda. ;)

01.05.2010
    15:13:00 sati
    dnevni boravak
  • Ukupna ocjena 86%

8, 10, 8, 8

Morales jos jednom pokazuje superiornost u odnosu na aktuelne scenariste MM. Covjek dobro razumije osnove Martinove licnosti, kako ju je postavio Castelli, uz njenu inteligentnu i realnu nadogradnju. Aktuelnost i realizam su mozda i kljucne rijeci da se opise i generalni Moralesov rad i ova epizoda. Martin, kako ga Morales vidi, definitivno nije konzerviran u vremenu, nepromjenjiv i predvidiv. Covjek se zapita ponekad, ima dileme, kuda dalje ici, da li su jednom ucinjeni izbori zaista vjecni. To rade i Martin i Diana u ovoj prici, kao i Tom i Nicole u Eyes Wide Shut. Svi znamo kako su zavrsili Tom i Nicole, (Kubrick je stari mizantrop i nije cudo da je upravo njih izabrao za ovu ulogu), a vjerovatno bi tako prosli i Martin i Diana u stvarnom zivotu. Dakle, ova dilema je sustina epizode, sve ostalo (akcija, misterija, demoni, itd.) je sminka potrebna da bi se prodao Bonelli strip.

Sam Morales je u jednom od intervjua nagovijestio da bi mnoge stvari u serijalu mijenjao da moze, ali takve stvari se ne rade u Bonelliju. Istina, Morales nekad zastrani sa melodramaticnoscu, dostojnom spanskih serija, ali ko radi, taj i grijesi, a prosjek kvaliteta njegovih epizoda je vjerovatno veci nego kod bilo kog drugog MM scenariste.

Indikativan je dio iz linka koji je Deecay postavio u kome Morales kaze: "Moguce je udaljiti se od aktuelnih tema i skloniti se u proslost, pisuci price ala Martin Mystère, u pravom smislu te rijeci, price koje govore o egipatskim misterijama, Atlantidi, Templarima, Jetiju... ali sve ove price su vec napisane." I to je bolna istina. Castelli je, realno, odsvirao svoje, Recagno nekad pise dobre price, koje doduse uglavnom vuku na fan fiction, ostale ne vredi ni spominjati. Znaci, ostade samo Morales, kakav je da je.

03.05.2010
    00:43:00 sati
    Djuro
  • Prodigy

8, 9, 7, 8

Nakon dužeg perioda lošnjikavih,konačno jedna Martijeva epizodica vrijedna pažnje!Prije svega zahvaljujući Moralesu.Inače se grozim tih ezoteričko-sektaških trkeljanja.Bravo za recenziju!

03.05.2010
    19:39:00 sati
    Prodigy

9, 9, 9, 9

Odličan treći nastavak dvije vrhunske epizode. Morales priču priča s više tempa, s manje podatka i s puno više emocija nego je to tipično kod drugih Martijevih pisaca. Po pitanju crteža; gospođa stvarno dobro kopira supruga.

12.05.2010
    21:26:00 sati

6, 7, 7, 6

Očekivao sam mnogo više od ove priče. Ne može se reći da je loše, ima tu nekog kvaliteta, ali nije to to. Kvari mi utisak poslije SD 30-31, jer se na to djelimično poziva.  I dosadne su ove sekte, sve jedno te isto.

20.05.2010
    14:58:00 sati
  • Archy

8, 9, 8, 10

Super priča, pomalo otkvačena i totalno drugačija od većine do sada pročitanih. Ta mi se svježina sviđa. Crtež je OK, ali je naslovnica totalno mrak!

31.05.2010
    21:09:00 sati
    Archy

9, 10, 6, 8

Svidja mi se, malo drugaciji Marti nego sto sam navikao.

15.06.2010
    00:08:00 sati

7, 8, 9, 8

Tipični Morales s netipičnim Martinom, rekao bih. A njegov rad se može opisati ovako: tajne vladine organizacije, državne urote, raznorazne sekte itd. Svaku epizodu izroni jedna nova takva, pitam se koliko tih organizacija uopće ima. Na stranu to ponavljanje jedne te iste priče, ali ovo je dobar i zanimljiv strip (više na početku nego na kraju) u kojem smo imali priliku vidjeti malo drugačijeg Martina i Dianu. Kao što san već reka, kraj je malo šupalj i banaliziran i to je jedina zamjerka koje se mogu sititi. A Alessandrinijeva gospođa je odradila vrlo dobar posao. U svakom slučaju, jedan od boljih MM-a u zadnje vrime.

22.07.2010
    09:37:00 sati
  • Antracit

10, 10, 9, 10

Sjajna priča. Jest da podsjeća na Eyes wide shut, no sjajno je uklopljena premisa u MM svijet. Surya - nedodirljivo cool u svom iskupljenju. Sjajna karakterizacija sporednih likova. Antipatični Mabus najzad skončao ... Moralesovska filmska priča ... Crtež čist - klonirani Alessandrini. Milina! Prvi puta kada sam pročitao, nije me se toliko dojmilo, no sada sam uzeo ponovo strip u ruke i pročitao ga u jednom dahu, pa sam jednostavno morao nešto napisati!

27.02.2011
    21:40:00 sati
    Antracit

7, 8, 8, 8

I ja sam očkivao nešto više s obzirom na Mabusa, ali nije i ovo loše. Zancanella ima skoro identičan crtež mužića. Skoro.

26.04.2011
    01:07:00 sati
  • Zagor12

8, 10, 10, 7

Odličan Marty! Baš kako treba biti! Bez puno zamaranja, brz, tajnovit, dinamičan!

Ovo nije Alessandrini? Mislio sam da u stripu krivo piše! Crtež im je totalno isti!

08.08.2011
    15:23:00 sati
    Zagor12

8, 10, 8, 9

Martin na emocijama i nikotinu!  Odličan i nesvakidašnji Martin. Scenarij je perfektan, Morales tako vješto pripovijeda priču da ti cijelo vrijeme drži pažnju. Zanimljiv kraj za Mabusa, možda na prvu nedostojan ali to se čini samo zato jer je priča drukčija od prijašnjih s njim. Crtež je odlična kopija Alessandrinija i to ovog zadnjeg njegovog stila. Što je šteta jer je pokazala da neke stvari zna bolje od njega. Naslovnica prva perfektan a druga intrigirajuća.

10.12.2012
    14:25:00 sati

10, 10, 10, 10

17.01.2013
    12:11:00 sati
    Starmar

10, 10, 10, 10

Odlična karakterizacija likova!

Poatopni razvoj događaja Paolo falit ćeš nam!

21.06.2013
    21:42:00 sati

7, 8, 7, 8

01.01.2014
    21:18:00 sati
    dylan_dog12

7, 7, 8, 8

Sama priča je vrlo dobra i zanimljiva ali završetak mi je bezvezan. Od nestanka Diane, potrage za njom, romance s striptizetom u nastavku dobijamo jedno tipičnu đavolsku sektu koja želi obuditi demona.... sve več viđeno i kod mnogo drugih junaka i sa istim standardim brzopletim krajem kada Martijevo društvo sredi tog demona. Priča je dobra ali na početku (prvi broj ili prvi dio ovog stripa) obečavala je još puno više.

06.02.2014
    16:22:00 sati

8, 8, 9, 10

Solidna priča, iako predidljiva.

26.05.2014
    00:34:00 sati
    Patrix

6, 7, 9, 8

Dobra epizoda iako ne volim previše ove teme. Akcija je potisnula misteriju i jeftino je otišao Mabus. No ako uzmemo da nije Mabus neki prvorazredni zlikovac serijala to može proći. Bilo mi je simpatično pratiti Martyjevu potragu i odnos sa Stellom. Nekako se dalo naslutiti da će Sury biti crna ovca zle skupine, sjajno ga i crtež prikazuje. Stellina žrtva bespotrebna :(. U drugi plan je otišlo ubojstvo Aline čime se gubi mogućnost kontakata s Aldridgeom. Inače, crtež sjajan.

12.06.2015
    16:27:00 sati
  • Giuda Ballerino

8, 10, 9, 7

Odlicna epizoda, prvi dio jezivo dobar, teska i napeta, netipicna atmosfera za MM. Pocetkom druge sveske dogadja se mali pad, cak sam se i prepao da ce sve na kraju ispasti samo jos jedno prizivanje demona, ali kraj je vise nego vrhunski, jedan od boljih uopce na MM, tako da sam prezadovoljan procitanim.

01.09.2015
    00:50:00 sati
    Giuda Ballerino