Bio jednom jedan kralj

Punisher

MXM SA 1 | 128 str.

Izgleda da je kraljevina Maxmagnus u teškom škripcu. Dok njegovo trbuhčanstvo za novcem leti, narod sa kruhom i radom se diže, kraljevski je mač pod razbojnikovom puškom savijen. Praćen teškim vremenima a i jednim izvjesnim nosom, Maxmagnus će sebi jedno pitanje postaviti - kćerkinu ruku udati ili kmetovski udarac pretrpiti?

Ukupna ocjena 98%

P*10

S*10

• Bio jednom jedan kralj
    MXM SA 1
  • Bio jednom jedan kralj
    MXM SS 1

• Prve epizode "Maxmagnusa" izlazile su u obliku kratkih pričica (1968-70), da bi skoro nakon dvadeset godina bio ostvaren strip kakvog ga danas poznajemo. Najzanimljivija karakteristika ovog stripa leži pak u njegovom, samom naslovu. Naime, riječ "Maxmagnus" je dobijena kombinacijom imena dvojice atura - Maxa Bunkera i Magnusa.
  • Kod nas se "Maxmagnus" prvi put pojavio u izdavaštvu "Vjesnika" a zatim malo poslije u izdanju "Strip-Agenta" 2007. godine.
  • Ispravite me, ali dizajn Savjetnika neodoljivo podsjeća na dizajn Bob Rocka. Od nosa pa do visine, ali i po emotivno-psihičkim svojstvima koja ova dva lika zajedno dijele.

Napomena: recenzija sadrži spojlere vezane za radnju glavne priče. Svi likovi i događaji preuzeti su direktno iz stripa. Čitanje po vlastitoj odgovornosti!

Čujte i počujte!

Iza dalekih sedam mora, sedam brda i sedam slojeva papira, nalazi se znamenita kraljevina, s ponosom nošenim imenom - Maxmagnus! Vođena njegovim trbuhčanstvom, kraljem Maxmagnusom, koji raskošni dvor dijeli sa svojom umiljatom ženicom i od prekrasne ljepote blaženom kćerkicom. Saglasan sa mudrim riječima vjernog i poštenog savjetnika, praćen nepogrešivim nosom, njegovo trbuhčanstvo uvažava i ispunjava prava i želje naroda svog. Zahvalni kraljevom širokogrudnom radodarljivošću, visočanstvene oči i glava su redovno obasute narodnom ljubavlju. Ali avaj, avaj! Kako je samo nekada kraljevski život mukotrpan i zahtjevan, dok te jedni prijatelji podržavaju drugi ti zavjere kuju, a tu je uvijek opasnost od nekog vražjeg razbojnika sa planina. Kada bi ovaj plemeniti život bio imalo lakši!

Ah, stari dobri Maxmagnus, deveto-umjetničko čeljade legendarne dvojke Magnusa i Bunkera, koji su nas podarili komičnim avanturama njujorškog agenta Alan Forda te oduševili fantastičnim pustolovinama Družine od Vješala. Maxmagnus je drugi po redu od ukupno dva serijala koji s autorskim ponosom potpisuje Bunker. Sa šaljivim nezgodama označenim strogom, političkom satirom, publika se prvi put upoznaje davne, varljive 1968. godine. Iako je serijal startovao sa kratkim pričama objavljenim unutar jednog italijanskog časopisa, kreatorima je bilo potrebno skoro dvadeset godina da napokon odluče napraviti ozbiljan serijal. Prije toga čitatelji su uživali u avanturama smotanog Alan Forda, načitanog metuzalema Broja Jedan, iskvarenog prevaranta Sira Olivera te stalnim smicalicama između nosatog Bob Rocka i vragolastog psa Nosonje. S vremenom su pustolovine po kamenim šumama New Yorka dosadile te je kucnuo čas za neku novu ideju. Na kraju smo dobili Maxmagnusa. Radnja smještena u srednjem vijeku, dobu moćnih kraljeva, zgodnih kraljevića i prelijepih princeza, raznih legendi o čudnovatim stvorenjima, zmajevima i drugim bićima, te krvavim borbama za teritoriju, novac i prevlast moći. Maxmagnus predstavlja snažnu političku satiru sa strogo naglašenim crtama crnog humora, što svaki Magnusov serijal posjeduje. Međutim, jedna velika razlika između Alana Forda i Maxmagnusa je bilo mjesto radnje. Istina, neustrašiva grupa T.N.T. nije se pribojavala putovati svijetom i pobjeđivati strašne zločince, ali je ipak većina radnje bila okrenuta oko New Yorka. Maxmagnus ide ka sličnoj formuli, samo što su ovdje maestralni neboderi zamijenjeni srednjovjekovnim zidinama i dvorovima. Kao klinac nisam zadavao posebnu pažnju ovom serijalu jer sam uglavnom tada pratio avanture Duha-Sa-Sjekirom, puščanim okršajima rendžera i romantičnim vezama Istraživača noćnih mora. Naravno, dobri stari Alan Ford bi našao svoje mjesto u mojoj riznici popularnih junaka, uglavnom isčitavan zbog Broja Jedan. Maxmagnusa sam zavoleo tokom 2000-ih kada je na našim prostorima, zahvaljujući Strip-Agentu doživio preporod. Jednim trenutkom sam se šutnuo čizmom u dur ne shvatajući kako mi tada nije bio zanimljiv Maxmagnus. Da li je moja nezainteresovanost ovim serijalom ležala u činjenici da se strip bavio sadržajem društveno-političke satire ili sam jednostavno smatrao ovaj strip kopijom Alan Forda. Međutim, mišljenja kao skoro sve stvari mijenjaju se s godinama, pa tako i moj pogled na određene strip junake. Ono što je mene privuklo kod ovog serijala jeste sama njegova radnja centralizirana uglavnom oko svakodnevnog života njegovog trbuhčanstva, kralja Maxmagnusa. Najzanimljiviji detalj kod ovog junaka primjećujem u samom ponašanju i djelovanju kralja, koja su uglavnom podstaknuta drugim likovima. Uvijek će mi ostati njegove komične verbalno-fizičke prepirke sa novcoljubljivim Savjetnikom.

Ubjedljive metode su, jedne od mnogih jačih atributa koji krase kralja Maxmagnusa

Bunker nam po običaju predstavlja odlično karikaturisanu karakterizaciju likova. On se naime koristi humorističkom tehnikom gdje jednu pojavu ili karakteristiku, koja inače u realnom životu izgleda mračna, te je komedijskom prenaglaščenošću prikazuje u svojim stripovima. Uzmimo npr. scene kada po Savjetnikovom savjetu kralj šalje ljude na smrtnu kaznu. U realnom svijetu to bi imalo daleko mračnije iskustvo za gledatelja. U ovom slučaju to nije prisutno, jer u ovom stripu ćete viditi odlične primjere kada crno-humoristička satira preobrazi stvarne, krvave događaje. Znači, tajna je u bukvalnom karikaturisanju jedne naglašene osobine kod ljudi izvjesnog vremena, i ta osobina u potpunosti dominira osobnošću tog lika. Jedan dobar primjer je škrtost/pohlepnost koju su brižno gajili skoro svi vladari tog vremena, uključujući mnoge njihove bliže saradnike. Meni najdraži i najistaknutiji lik u čitavom serijalu, dugonosi Savjetnik, odlično odgovora ovom opisu. On predstavlja precizan primjer moje tvrdnje gdje jedna osobina oblikuje jednu čitavu ličnost. Čim ugledam prstenje po ženskim rukama prilikom druženja ili tokom kupovine u dućanu, odmah se sjetim presmiješnih pokušaja Savjetnika da ukrade zlatno, dijamantsko prstenje Kraljici.

Pošto je u pitanju društveno-politički strip (društveno naglašavam), radnja nije uvijek u potpunosti okrenuta prema Maxmagnusu, njegovoj dragoj porodici i vjernom Savjetniku. S vremena na vrijeme čitatelj ima priliku viditi pomalo ponašanje i mišljenje koje prebiva kod naroda. Maxmagnus je bez svake sumnje odličan, humorističan prikaz nemilosrdnog, egocentričnog i pohlepom vođenog vladajućeg despota, puna trbuha ispod čijih čizmi gladan narod sitne mrve liže. Kako glavna priča stripa bude napredovala tako će se i situacija kod naroda mijenjati, gdje će im autor pridavati sve veću ulogu. Među njima možemo istaknuti ona tri pobunjenika, koja će jednom prilikom voditi pobunu protiv kralja. Za razliku od svog starijeg brata Alan Forda, serijal Maxmagnus se ne može pohvaliti bogatom riznicom likova jer se ipak radi o serijalu sa 25 objavljenih epizoda. Naravno, to ne znači da tokom priče više nećemo upoznavati nove likove. Među upečatljivim ipak možemo izdvojiti kralja i kraljevića kraljevine Svinjarije, dvojice službenika crkve, gordog kapetana kraljevske straže, pijane vještice zlosutnice i mudrog, sveznajućeg čarobnjaka. O ostalim likovima ne želim mnogo govoriti te ostavljam vama da ih polako otkrijete kako budete čitali ovaj strip. Međutim, ono što sam ja primijetio čitajući, a vjerujem i mnogi od vas, jeste da se u serijalu ne nalaze, skoro pa nikakvi pozitivci niti junaci. Svi su iskorumpirani na svoj način, imali ili neimali veliku vlast, dobili je ili ne dobili - skoro svi likovi padaju na sličan šablon. Ovdje zaista ne možete očekivati pravdoljubljive junake sa sjekirama ili puškama, samo pohlepom ispunjene duše. Nije potrebno objašnjavati samu popularnost ovog stripa na prostorima bivše Jugoslavije koja je, vjerujem ovaj strip prihvatila iz dva razloga; strip sa društvenom satirom Alan Ford tvoraca te odličan sprdačina na račun patricijskog, dvorskog svijeta, što je vjerujem bilo izrazito popularno među stanovništvom jedne socijalističke zemlje.

Seljak: Veličanstvo, narod traži kruha i rada! Hm... Hoćete li nam to dati?
Maxmagnus: Hm... Hm... Dječice, takvi se zahtjevi uglavnom rješavaju kompromisno. Pola-pola! Ne, kruhu! Da, radu!

"Susret" Boba Rocka i Savjetnika u 53. broju Alan Forda!

Ilustracijski dio stripa preuzimaju Leone Cimpellin i Domenico Marino koji su, po mom mišljenju, obavili posao vjeran Magnusovom crtežu. Može se reći, da je ostavština pokojnog Magnusa velika ako pogledamo razne ilustratore, koji su radili na njegovim projektima, a čiji stilovi neodoljivo podsjećaju na njegov. Naslovnice su solidne, s vremena na vrijeme djeluju sumorno zbog onog pozadinskog detalja u obliku prstena, ali s tim sam sasvim u redu, jer sama naslovnica nije toliko bitna u ovom stripu koliko njegov unutrašnji sadržaj. Kao i Alan Ford i Družina od vješala, Maxmagnus je strip koji se brzo čita, nije scenaristički zahtjevan niti pokušava prenijeti svoju poruku ozbiljno. Naposljetku, u pitanju je radnja koja klasičnom, bunkerovskom šprdnjom ismijava kraljevsku vladavinu i život u srednjem vijeku, čije su neke malograđanske crte preživjele i ostale vidljive čak i u današnjim društvima. Ako ste uživali u Alan Fordu, serijalu koji broji ogromnu sumu objavljenih epizoda, onda ćete vjerovatno uživati i u ovom malom, slatkom serijalu o šeprtljavom vladaru i njegovim, nosatim savjetnikom. Pa eto, uzmite prvi broj u šake, pokušajte sa ovim naslovom, i ko zna... možda vaša očekivanja budu kraljevski nagrađena ;)

10, 10, 9, 8

Velika pohvala Wolfu za prvu recenziju u ovom mini-seriijalu. Imao sam u planu napisati prvu recenziju, čak sam i Sarghanu jednom prilikom to napomenuo, ali Wolf me preduhitrio. I neka je, baš mi je drago da nisam morao prvi probijati led. Svaka čast još jednom!

Meni je ovaj serijal čak i upečatljiviji od Alan Forda. Koliko god to izgledalo nadrealno, lako je naći primjere u bilo kojem vremenskom razdoblju i društvu koji potvrđuju da je ovo jedan realan strip ispričan i dočaran na urnebesni "bunkerovsko-magnusovski" način.

Istina, Magnus je ovdje samo idejni tvorac, ali crtači uvjerljivo prate njegov stil i likove koje je on stvorio.

Veliki palac gore za ovaj serijal. Nadam se da ću uhvatiti vremena za ponovno čitanje, pa možda osvane i koja moja recenzija. ;-)

13.09.2019
    00:59:00 sati
  • El Morisco

10, 10, 10, 10

Remek-djelo!

U 25 svezaka kroz zajebanciju ogoljeni do kosti svi politički sustavi i ideologije. Da se ne zavaravamo, i ljevičari (dakle Četverooki i ekipa) su samo klasični hohštapleri željni moći a ne pravde i jednakosti kojih su im puna usta. I zaista pravi poetski završetak, nakon svih peripetija opet je sve isto. Jedini koji uvijek, ali baš uvijek najebe je običan čovjek.

13.09.2019
    10:44:00 sati
    El Morisco

10, 10, 10, 10

Vrhunski!

Sjajna edicija koja predstavlja vrh političke, odnosno ideološke satire u svijetu stripa. Likovi maksimalno isprofilirani, rijetki su prikazani dualistično u kontrastu, što je opet sjajno za scenaristička rješenja, kada se junaci postavljaju ovisno o razvoju situacije.

U pojedinim scenama na račun političkog izrugivanja čak je nadmašen i jedan Alan Ford, što dovoljno govori o kvaliteti edicije. Preporuka svima onima koji su ovo zaobišli (ako takvih uopće ima).

13.09.2019
    12:02:00 sati
  • Mummy

10, 10, 9, 10

Vrhunska satira! Šteta samo što Magnus nije crtao i ovaj serijal od 25 brojeva.

Više mi je legao prevod Superstripa nego od Strip agenta.

13.09.2019
    18:44:00 sati
    Mummy

10, 10, 10, 10

Moja ocjena važi za cijeli serijal od 25 briljantnih priča koje na šaljiv način nose kritiku društva. Na neki način bi usporedio ovaj serijal sa Životinjskom farmu od Orwella gdje isto svi imaju jednaka prava, ali neki (prasci) su još jednakopravniji naspram ostalih. Stvarno kada čovjek dođe na vlast, vlast promjeni suštinu čovjeka. I ovdje kada Marx koji je zastupnik neukog naroda dođe na vlast, je još gori uzurpator od puno ljudkskijeg kralja Maxmagnusa. Političari su svi isti. Gledaju, ko prasci samo za svoje dupe, zato mi je ovaj strip koliko bio smiješan i tragičan. Meni jedan od najdražih stripovskih serijala.

13.09.2019
    20:22:00 sati

10, 10, 10, 10