Tehnoadmiral Wilhelm-100

Metabaruni

MTB HAN7 2 | 108 str.

Nakon što je prihvatio sveti zavjet da više neće nauditi živom biću, posljednji od Metabaruna kreće na Marmolu, svijet na kojem je sve počelo i na kome će vjerojatno sve završiti - i loza moćnih Metabaruna, i izvora sveg bogatstva zaslužnog za prosperitet Tehnotehnoškog carstva. No Carstvo neće samo tako prepustiti planet neprijatelju, te stoga šalju najboljeg i najokrutnijeg od svih ratnika Wilhelma-100 i njegovog genijalnog savjetnika Tetanusa. Zajedno će stvoriti pakleni plan i pakleno oružje koje će biti kadra sukobiti se i pobijediti u borbi s najmoćnijim ratnikom univerzuma!

• Tehnoadmiral Wilhelm-100
    MTB HAN7 1
  • Antibarun Khonrad
    MTB HAN7 2

• Prijevod Milena Benini. Hangar 7 izdao je paralelno oba albuma. Oprema: mat naslovnice s naljepnicama.
  • Albumi su koncipirani kao diptisi, dio priče završava drugom knjigom, te crtač predaje palicu sljedećem crtaču u sljedećem diptihu.
  • Moćna tvar epifit i planet Marmola analogni su začinu s pješčanog planeta Arakis iz poznate serije romana Franka Herberta. Dobro je poznata i priča o nastojanju Jodorowskog da snimi megalomanski film o Dini, no nakon stotine sati rada i uloženog truda, projekt je pripao Davidu Lynchu, iz kojeg je nastao film "Dina". No, Jodorowsky nije bacio svoje skice, ideje i nacrte, kao i svoje suradnike, te je iz toga napravio još bolju stvar – stripovski univerzum Inkala! U koji spada i već sada legendarni spin-off serijal Metabaruni.
  • Izgled tehnoadmirala Wilhelma-100 autora ovog osvrta podsjeća na glumca Mickeyja Rourkea, i kad bi trebao pogađati, kao da je rađen po uzoru na lik Whiplasha iz filma Iron Man II.
  • Tonto je bio naziv vjernog pomagača junaka Lone rangera, iz vrlo poznate stare western radio emisije Lone ranger.
  • Smrt Željezne glave odigrala se u posljednjem albumu "Bezimeni, posljednji od Metabaruna"
  • Vidi intervju s Valentinom Secherom na engleskom povodom izlaska njegovih albuma!
  • Albumi se mogu nabaviti na samom sajtu izdavača.

Povratak Metabaruna

Stripaši, čime smo zaslužili povratak Metabaruna? Je li genijalni Jodorowsky odlučio svoju ultimativnu space-operu Jodoverzuma zaključiti jednom zauvijek? Ili je čista logika u pitanju, kreativni marketinški mozgovi Humanoidsa na slučaju Metabaruna zaigrali su na sigurno, okrenuli su se oprobanom i uspješnom serijalu koji ne može podbaciti? Bio je to serijal kojeg se rado čitalo, što zbog odličnog Jimenezovog crteža ili kreativnih scenarističkih bravura Alejandra Jodorowskog, stripovskog enfant teribblea. Originalni serijal završio je sad već davne 2003. godine nakon osam albuma, a naknadno su bila izdana još tri spin-off albuma. No to se sve s vremenom privelo kraju.

Inkal je bilo pripovjedni sinkretizam, istovremeno mistično i pustolovno putovanje u tajne veće od svemira. Čvrsto ukorijenjen na SF počelima, Inkala još karakterizira ispreplitanje različitih žanrova te pruža čitatelju priču na ekstra razini simbola. Metabaruni su pak autorovo istraživanje obitelji, genetike, degeneracije i ratničkog koda u obliku višestoljetne sage o jednoj moćnoj galaktičkoj ratničkoj obitelji Metabaruna. Ovaj bi aktualni serijal Metabaruna mogao biti zaključna točka tzv. Jodoverzuma u kojeg bi bio uključen sam njegov kreator Jodorowsky – čovjek ima već 87 godina!

Vidimo i sami u navođenju autora da je Jodorowsky idejni autor serijala, dok se scenarija uhvatio Jerry Frissen. Za Humanoide radio je scenarije antologija "Lucha Libre" i "The Zombies That Ate The World". Osim stripova bavi se i dizajniranjem igračaka. Sam Frissen je rođeni Belgijanac, no živi i radi u Americi kao scenarist Humanoidovih izdanja, te je od 2000. do 2005. bio glavni umjetnički urednik američke grane francuskog Les Humanoïdes Associés. Neobična kombinacija.

Prvi diptih oslikao je Valentin Sécher (Khaal: Chronicles of a Galactic Emperor), nova velika nada francuskog stripa. Zbog svog impresivnog crtačkog rada na Khaalu zaslužio je svoje mjesto na Metabarunu. Njegov crtež odlikuje se visokim stupnjem realizma, te se tu kreće tragovima svojih crtačkih idola s polja ilustracije i stripova - Alexa Rossa, Normana Rockwella, Drewa Struzana, Travisa Charesta i Mathieua Lauffraya. Želite li baciti oko na umjetnika u akciji, od skice u olovci, tuširanja pa do bojanja, odite na naznačeni link u rečenici.

Priča o filmu koji nikad nećete vidjeti

Koliko je Jodorowsky genijalan, toliko je fascinantna njegova fiksacija eksploatacijom Dine Franka Herberta. Kao da je od Boga dobio poslanje i misiju da ispriča pravu priču o Dini. Ako ste čitali Fibrin integral Inkala, ili u nekom drugom slučaju nabasali na njegov intervjuu gdje priča o iskorištavanju nekog umjetničkog djela, te da je Herbertova ideja isto toliko njegova koliko je i Don Quijote od de Cervantesa. Prema njegovim riječima, ideje se "primaju" iz kolektivnog nesvjesnog, ne "stvaraju" od strane autora. No, očito je zaboravio na tu svoju tezu kad su on i Moebius išli tužiti Luca Bessona zbog njegovog filma Peti element. Svi smo ga gledali, jel tako? I dragi Alejandro, gdje tu nestadoše ideje o primanju, a ne stvaranju?

Nepobjedivi na svome tronu

Pričajući o posuđivanju elemenata od drugih autora, ili primanja iz nesvjesnog - primjerice moćna tvar epifit i planet Marmola analogni su začinu melanžu s pješčanog planeta Arakis iz poznate serije romana Franka Herberta. Dobro je poznata i priča o nastojanju Jodorowskog da snimi megalomanski film o Dini, no nakon stotine sati rada i uloženog truda, projekt je pripao Davidu Lynchu, iz kojeg je nastao film "Dina". No, Jodorowsky nije bacio svoje skice, ideje i nacrte, niti odbacio svoje suradnike, te je iz toga napravio još bolju stvar – stripovski univerzum Inkala, tzv. Jodoverzum! U koji spada i već sada legendarni spin-off serijal Metabaruni. Izdvajam isječke iz jednog intervju s njim gdje govori o spektakularnom završetku njegove proročanske filmske verzije Dine. Zašto ne bih vjerovao da Jodorowsky ide u tom smjeru?

"U mojoj verziji melanž bi bio plava spužvolika droga puna biljno-životinjskog života i obdarena sviješću, najvišom razinom svijesti. Neprestance bi poprimala svakojake oblike, stalno bi bila u pokretu. Melanž bi kontinuirano stvarao nove univerzume."

"Stvarnost se u trenutku preoblikuje, iz planeta izviru tri svjetlosna stupa, tope se i stapaju s pijeskom planeta. "Ja sam Zemlja koja čeka sjeme!"… Dina počne bujati životom, zazeleni se. Plavi prsten sad okružuje planet. Dina je prosvijetljeni svijet koji putuje galaksijom i napušta je, koji svoje svjetlo – Svijest – dijeli s cijelim svemirom."

Dva prijašnja odlomka direktni su citati iz intervjua s autorom gdje on opisuje svojstva melanža u njegovoj viziji te u drugom gdje opisuje kraj Dine. Taj kvazialkemijski proces preobrazbe (kao i kastracije i amputacije, našalili bi se neki) nužan je sastojak svakome od njegovih djela, te tome teže svi njegovi junaci tijekom njegovog narativa. Sjetimo se, na kraju Metabaruna Bezimenom, posljednjem od Metabaruna, javila se neka svijest u obliku simbola njegove kaste Castake. Na kraju ovog diptiha, također mu u misli dolaze tajanstvene poruke nakon kontakta s emanacijom epifita. Smatram da nije slučajna povezanost simbola i moći njegove kaste i tajanstvenog epifita. Oni koji su gledali ili čitali Dinu, znaju na koji je način melanž preobratio Paula Atreidesa, Proroka Dine i koje su moći svjesnog melanža. Preoblikovati stvarnost, a upravo je to možda jedini način kako popraviti štetu koju su napravili Tehnotehnosi univerzumu i samoj Marmoli.

Metabarun Bezimeni

Bezimeni Metabarun i Jodoverzum bez kraja

Nastavno na sagu obitelji Metabaruna i njihovu nasilnu povijest, ovaj stripovski diptih također se guši u nasilju, brutalnosti i perverziji, te na svojstven način govori o ljubavi i obitelji. Prvi diptih započinje u budućnosti, vjerojatno u trenutku sa samog kraja serijala da bi nas vjerni Metabarunov Tonto ponovno vratio u vrijeme kad je sve počelo. Naravno, ne u vrijeme prvog od Metabaruna, nego na početak ove priče gdje Bezimenog nalazimo u misiji vraćanja na planetu gdje je sve počelo, gdje je započela kasta Metabaruna. Podsjetimo se da se Metabarun na kraju Metabaruna nakon što je osjetio okus života zakleo da neće nauditi živom biću i da će očisti svemir od galaktičkog smeća. I da neće izroditi potomstvo, kako sin ne bi morao ubiti svog oca. Nakon toga se još dogodio Inkal. Bezimenog nalazimo u nekoj vrsti letargije, svjesnog svoje bezgranične moći i nepobjedivosti. Koja pomalo graniči s ekstravagantnom bahatošću. Njegove namjere i cilj zasad još nisu poznate.

S druge strane upoznajemo Wilhelma-100, nepobjedivog galaktičkog ratnika i junaka Tehnotehnoškog carstva, nemilosrdnog i brutalnog prema svojim neprijateljima, i zbog svoje naklonosti mučenju - strahu i trepetu svakog živog bića. Posjeduje divovska kibernetska kliješta umjesto ruku koja se pogone epifitom. Njegov odani rob Tetanus, tehnološki je genij. Kako bi ostao živ udovoljava svakom hiru svog okrutnog gospodara. Kao jedino moguće oružje koje bi moglo pobijediti Bezimenog je stvaranje njegovog klona, Antibaruna Khonrada, koji će postati sjeme razdvajanja gospodara i sluge. Metabarun iz jednog razloga nije htio imati mogućnost stvaranja djeteta, a to je da sin ne bi morao ubiti oca ili otac sina. To je praktički brutalni incestuozni obred kojim na potpuno aseksualni način otac daje svoj život djetetu. Wilhelm-100 je u jednom bio u pravu, kako bi stvorio savršenog ratnika nije ga se smjelo štedjeti. Radi sve što su radile generacije Metabaruna, sakaćenje, ugrađivanje kibernetskih pomagala, eliminiranje osjećaja boli i osjećaja generalno. No razlika je jedino u tome Khonrad počeo kao odrasli klon, nije imao prilike sazreti, te proživjeti mnoga potrebna iskustva.

Tehnoadmiral Wilhelm-100

Ovo je djelomično priča o Bezimenom, ali i priča o tehnotehnoškim nastojanjima vraćanja planete Marmole i produkcije tvari bez koje je Carstvu život nezamisliv. Sudbina zna biti nedokučiva, naizgled nepovezane slučajnosti dovest će ponovno do najveće preobrazbe koju Jodoverzum još nije vidio.

Svijet Metabaruna okrutan je svijet, vjerski moćnici drže u šaci puk koji slijepo vjeruje. Tehnopapa i cijeli taj tehnotehnoški svijet degenerirana je perverzija. Njegova debljina analogna je njegovom egu i nemilosrdnosti. No on je samo pozadina, budući da pratimo uglavnom borbu novih namjesnika Marmole i Metabaruna. Scenaristi su pribjegli jednostavnom triku izazivanja nelagode i napetosti koja jednostavno tjera na listanje, a to je strah od užasa i torture, i priželjkivanje konačne kazne glavnom krvniku. Mislim, brutalnost i ljubavi u Jodoverzumu idu ruku pod ruku, tako da ni ova dva albuma nisu iznimka…

Metabarunova budućnost

Novi serijal sadržavat će četiri diptiha, odnosno ukupno osam albuma po 54 stranica gdje će svaki izlaziti svakih 8 mjeseci. U Francuskoj dakako, a vidjet ćemo koliko će domaći izdavač pratiti originalne rokove. Prvi Sécher, zatim Kanađanin Niko Henrichon (Pride of Baghdad, Noah) i Indijac Mukesh Sinkh. Serijal će završiti naš crtački zlatni dečko Esad Ribić koji je nedavno završio veliki projekt Marvelov Secret Wars event! Ribić je oduševljen radom za francuske Humanoide, barem prema pričama, te mu je svakako čast raditi na jednom takvom iznimnom serijalu sa snažnom tradicijom. Sva četvorica crtača odlikuju se visokom dozom realizma u crtežu, i vjerujem da će mi biti užitak popratiti ovo do kraja.

Uglavnom, novi serijal Metabarun izdaje Hangar 7, novi igrač na sceni koji će se nakon godina iskustva u izdavanju žanrovske literature (one spekulativne fikcije) okušati u izdavanju stripova. Ukoliko ste nabavili Fibrine Metabarune (i prvog Inkala), ili čak originalna izdanja, ovi albumi praktički su direktni nastavak na sagu o Metabarunu. Ima sve sastojke priče ala Jodorowsky - uostalom priča je njegova - s impresivnim, skoro pa hiperrealističkim, mračnim crtežom koji dodatno obogaćuje priču. Cijeli serijal očito ima uokvirenu strukturu kao i izvornik, tako da ćemo konačni sud donijeti tek nakon zaključenja s osmim brojem.

Kraj drugog albuma donio je na svjetlo nove spoznaje, i nova pitanja koja će dovesti u pitanje sve što je Metabarun znao i vjerovao o svojim precima… A Jodoverzum to niti ne zna, na pomolu je velika promjena.

Sécherove table iz albuma

• bisley

8, 7, 9, 10

Mislim da je u pitanju 8 albuma po 54 stranice ili 4 knjige (u originalu) po 108 stranica, a ne 8 albuma po 108 stranica, ako sam dobro razumio?

11.12.2016
    12:06:00 sati
    bisley
  • DiSkAcH

7, 8, 9, 9

Meni je ovo bas dobro sjelo, jedva cekam nastavke :)

12.12.2016
    14:36:00 sati
    DiSkAcH

7, 6, 9, 9

Privlačne naslovnice, odličan crtež. Ima okrutnih i neočekivanih scena. Drugi dio bolji od prvog.

18.04.2017
    09:47:00 sati

6, 7, 9, 9

U načelu sam zadovoljan, al smeta me, kao i kod prošlih metabaruna, što postoje samo dvije stvari u budućnosti ludog Joda-  suzdržanost ili brutalnost. To mi je ipak malo previše...crno. Al da se lipo čita...je.

12.02.2018
    01:20:00 sati